eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
50 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ١٩ شهریور ١۴٠٠ 🌙 الجمعة، 03 صفر 1443 🌲م Friday 10 August 2021 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 سالروز ولادت حضرت باقرالعلوم (ع) به روایتی 🔹 سالروز وفات آیت‌الله طالقانی (ره) اولین امام جمعه تهران (١٣۵٨ شمسی) 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: ✅ شرایط نماز جمعه: 1️⃣ به جماعت خواندن؛ 2️⃣ حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم؛ 3️⃣ رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف و... ؛ 4️⃣ بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن. ✅ وقت نماز جمعه: وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع می‌شود و احتیاط (واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند. ✅ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است؛ (به عبارت دیگر، نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه می‌شود). 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، احکام عبادات ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « نماز جمعه و ابوذر زمان »        روز جمعه، ١۴٠٠/٠۶/١٩ ✍️ مناسبت روز: سوم صفرالخیر، به روایتی سالروز ولادت شکافنده علم و دانش، حضرت باقرالعلوم (ع) است، لذا سخن امروز را با تبریک و تهنیت این روز گرامی، آغاز می‌نمائیم؛ اما امروز طبق تقویم شمسی، سالروز وفات آیت‌الله طالقانی (ره) است، که امام خمینی (ره) درباره او فرمودند: ‹‹آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند...و هیچ گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت...او برای اسلام به منزله‌ی ابوذر زمان بود و زبان گویایش همچون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده بود...›› (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۴۸۶) مرحوم آیت‌الله طالقانی (ره) اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب را به دستور حضرت امام (ره) در مرداد ١٣۵٨ در دانشگاه تهران اقامه نمود. ✍️ همچنین فردا سالروز شهادت آیت اللَّه مدنی (ره)، اولین شهید محراب است که از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز انتخاب شد و در بیستم شهریور ١٣۶٠ پس از اقامه نماز جمعه در محراب، توسط منافقین به شهادت رسید. لذا امروز، نمازهای دشمن‌شکن جمعه ما، در جای جای این کشور اسلامی، یادگاری است عزیز و ارزشمند از «ابوذر زمان» و «اولین شهید عظیم الشان محراب» ✍️ نماز جمعه یک عبادت بزرگ دست‌جمعی است که دارای جهات مختلف عبادی، سیاسی و اجتماعی؛ و همچنین منشا آثار و برکات فراوانی، همچون: تقویت‌ روح‌ هم‌بستگی اسلامی و رشد ابعاد اجتماعی اسلام‌؛ ایجاد وحدت‌ و الفت‌ بیشتر میان‌ مسلمانان‌؛ اصلاح‌ و تزکیه فرد و جامعه‌ با اطلاع‌رسانی عمومی؛ تأکید بر وعظ‌ و آموزش‌ احکام‌ اسلامی؛ و مطرح‌ کردن‌ مسائل‌ مهم‌ اجتماعی و سیاسی، و... است؛ در آیات و روایات اسلامی، بر اهمیت نماز جمعه تأکید بسیاری شده که در این مجال کوتاه تنها به یک آیه و سه حدیث، بسنده می‌کنیم: 🔹«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و کسب و تجارت را رها کنید که اگر بدانید، این (نماز جمعه، از هر تجارت سودمندی) برای شما بهتر خواهد بود!» (جمعه/٩) 🔹رسول خدا (ص) فرمودند: «در هر روز جمعه برای شما ثواب یک حج و یک عمره گذاشته شده است، حج شما در شتاب به سوی نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است!» (کنز العمال/ج ٧/ ص ٧٣٧) 🔹و امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن فرد را بر آتش حرام می سازد!» (وسائل الشیعه/ج ۵/ص ٣) 🔹همچنین امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در محضر خداوند برای شش گروه ضمانت بهشت نموده‌ام، یکی از آنان کسی است که به قصد نماز جمعه از منزل خارج شده و در آن حال مرگ او فرا رسیده است!» (وسائل الشیعه/ ج 5/ ص 11) ✍️ نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان (عج) از نظر اکثر فقها از جمله امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) واجب تخییری است، یعنی انسان مخیّر است که میان نماز ظهر یا نماز جمعه یکی را انتخاب کند ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در نمازجمعه، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز محروم سازند؛ همچنین طبق نظر رهبر معظم انقلاب، ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادى سياسى جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً مذموم است و خوددارى از شرکت در آن به‌صورت دائمى وجه شرعى ندارد! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٢٠ شهریور ١۴٠٠ 🌙 السبت، 04 صفر 1443 🌲م Saturday 11 August 2021 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 سالروز شهادت آیت‌الله مدنی (ره) شهید محراب (١٣۶٠ شمسی) 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: ١٠٢٣- اگر به اندازه ركوع خم شود ولى دستها را به زانو نگذارد، اشكال ندارد. ١٠٢٤- هرگاه ركوع را بطور غير معمول بجا آورد، مثلاً به چپ يا راست‏، خم شود، اگر چه دست‌های او به زانو برسد صحيح نيست. ١٠٢٥- خم شدن بايد به قصد ركوع باشد، پس اگر به قصد كار ديگرى مثلاً براى كشتن جانوری خم شود، نمى‏تواند آن را ركوع حساب كند بلكه بايد بايستد و دوباره براى ركوع خم شود، و به واسطه اين عمل، ركن زياد نشده و نماز باطل نمى‏شود. ١٠٢٧- كسى كه نشسته ركوع مى‏كند بايد به قدرى خم شود كه صورتش مقابل زانوها برسد، و بهتر است به قدرى خم شود كه صورت نزديك جاى سجده برسد. 📚 توضیح المسائل امام خمینی (ره) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « نحوست ماه صفر؟! » روز شنبه، ١۴٠٠/٠۶/٢٠         امروز چهارمین روز از دومین ماه قمری یعنی ماه صفر است که در برخی از روایات اسلامی، مسلمانان را از انجام کارهای مهم در بعضی از روزهای آن، پرهیز داده و برای دفع آفات و بلایا در این ماه به دادن صدقه و خواندن دعا و قرآن، سفارش فراوان شده است! ❓حالا سؤال اینجاست که آیا واقعاً ماه صفر، نحس است؟ و باید برای رفع نحوست آن، کارهای ویژه‌ای انجام داد؟ که انشاالله در سخن امروز به این پرسش، پاسخ خواهیم داد؛ ✅ معروف است که «صفر» ماهی منحوس است و در چرایی منحوس بودن این ماه دلایلی از جمله: رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) و همچنین ورود کاروان اُسرای کربلا به شهر شام، شهادت حضرت رقیه (س) و وجود اربعین حسینی و نیز آغاز جنگ صفین و کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر از مسلمانان در این جنگ را ذکر کرده‌اند! 👈در برخی روایات نیز، روزهای اول، دهم و بیستم ماه صفر را از ایام نحس شمرده و از سفرکردن در این روزها نهی نموده‌اند!(الحدائق الناضرة، ج۱۴، ص۴۰] همچنین در روایتی از حضرت علی (ع) آمده است: «در این ماه با رحلت پیامبر (ص) چیزی (از بشریت) قطع شد که با فوت هیچ اَحَدی، قطع نشده بود!»، که اشاره به این موضوع است که در این ماه، وحی الهی بر بَشر قطع گردید، لذا شاید به همین دلیل، مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی بَدیُمن یاد کرده‌اند! از دیگر پنداره های نحوست ماه صفر، وجود روایت بشارت دادن به خروج از این ماه توسط پیامبر اکرم (ص) است: «مَن بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّهُ» (علل الشرایع، ١، ١٧۵) که البته فارغ از ضعیف بودن سند این روایت، می‌تواند وعده حضرت را، نه به دلیل تمام شدن ماه صفر که به دلیل بشارت به آغاز ماه ربیع الاول دانست! ✍️ بنابراین هرچند این مبنا می‌تواند درست باشد که بدی و نحوست ایام را به دلیل وقایع اتفاق افتاده در آنها بدانیم؛ اما سرایت دادن حُکم چند اتفاق و روز بَد از یک ماه به همه روزهای آن، قطعاً منطقی نیست! لذا نمی‌توانیم از این نظر، میان ماه صفر و ماه‌های دیگر سال تفاوتی قائل شویم و از میان همه ماه‌ها، نحوست آن را تأیید نماییم! البته آنچه گذشت به معنای نفی اعمال ویژه این ماه و حُسن صدقه دادن و انکار پاداش احسان و انفاق در این ماه نیست، زیرا صدقه دادن و نیکی کردن در همه ماه‌های سال نیکوست و در پیشگیری از حوادث ناگوار و شوم نیز تأثیری بسزایی دارد! چنانچه شیخ عباس قمی (ره) صاحب کتاب شریف مفاتیح الجنان در باب «اعمال ماه صفر» آورده است: «آگاه باش که برای رفع نُحوست و بدیمنی چیزی بهتر از صدقه دادن و خواندن دعاها و استعاذات وارده نیست و اگر کسی بخواهد از بلاهای نازله در این ماه، محفوظ بماند، چنان‌که محدّث فیض و غیر او فرموده‌اند؛ هر روز «ده مرتبه» دعای «یَا شَدِیدَ الْقُوىٰ... » را بخواند...» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ٢١ شهریور ١۴٠٠ 🌙 الأحد، 05 صفر 1443 🌲م Sunday 12 August 2021 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 سالروز شهادت حضرت رقیه (س) 🔹 روز سینما 🔹 روز هنر انقلاب اسلامی 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: سالروز شهادت حضرت رقیه (س) موضوع: ❓آیا در دین اسلام، تنبیه کردن کودکان جایز است؟ و اگر تنبیه کودکان برای تأدیب آنها باشد، چه صورتی دارد؟ ✅ در هیچ شرع و قانونی، چه رسد به شرع مقدس اسلام که کاملترین دین الهی است، ظلم و آزار هیچ انسانی جایز نیست، چه رسد به کودکان مظلوم و بی‌پناه! و تمام ادله عقلی و نقلی و همه علما و فقها اجمالاً آن را حتی برای والدین، حرام و معصیت و گناه و ظلم بزرگ می‌دانند و فرد مرتکب، علاوه بر ضمان و لزوم جبران ضرر وارده به کودک، در مواردی مستحق تعزیر (وقصاص) هم می‌باشد! البته اینکه در شرع، تنبیه بدنی فقط برای پدر، آن هم برای تأدیب کودک جایز دانسته شده، دو شرط دارد: 1️⃣ تربیت فقط متوقف بر تنبیه بدنی باشد؛ 2️⃣ تنبیه در حد بسیار محدود باشد که حتی منجر به سرخی و ورم اندک هم نگردد! ✍️ هر چند که تنبیه بدنی کودکان (در همین حد هم) در عصر و زمان حاضر، عوارض و پیامدهای فردی و اجتماعی نامطلوبی دارد و لذا حتی‌الامکان باید از آن نیز صرف‌نظر شود و از طُرُق دیگر، نظیر تشویق‌ یا قهر و یا محرومیت از سفر و پول توجیبی و... برای تربیت کودک استفاده شود. ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حضرت رقیه (س) آخرین برگِ سند مظلومیت و حقانیت حماسه بزرگ حسینی» روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠۶/٢١         ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت حضرت رقیه (س) دختر سه‌ساله امام حسین (ع) در خرابه شام است، که ضمن تسلیت و تعزیت، روزبرگ امروز را به این سؤال مهم اختصاص می‌دهیم که: ❓براستی چرا امام حسین (ع)، کودکان را نیز همراه کاروان خود به کربلا بردند و آیا کودکان در به ثمر رسیدن حماسه بزرگ حسینی، مأموریت ونقش ويژه‌ای داشته‌اند؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، باید عرض شود، ما همیشه در حماسه‌ی عاشورا از نقش اصحاب و یاران و خویشان بزرگِ حضرت سخن گفته‌ایم، اما غافل از اینکه كربلا پر است از حماسه‌ی كودكان به ظاهر کوچک، كه در اين مسیر، در خون تپيدن پدران و برداران خود را پيش روی خويش ديدند و مبارزه با ستم و فرياد در برابر فرعون زمان را آموختند و با اقتدا به بزرگان خود، در کربلا و کوفه و شام حماسه‌های جاویدان آفریدند!   ✍️ اگر چه این کودکان، توان جنگ با شمشیر را نداشتند، اما حضور و شهادت و اسارتشان، نقش بی‌بدیلی در عزت و عظمت ابعاد عاشورا و نيز شتاب بخشيدن در فروپاشی بنيان ظلم و استبداد در تاریخ اسلام داشته است! 👈 اولین مأموریت کودکان لب تشنه عاشورا پس از شهادت همه اصحاب و یاران بزرگتر، به عهده کوچکترین سرباز کربلا بود؛ او باید بزرگترین و جانسوزترين واقعه عاشورا را رقم می‌زد! پس مأموریت آغاز می‌شود و امام، كودك شيرخوار خود را بر سر دست می‌گیرند و رو به لشگر دشمن، می‌فرمایند: ای مردم! اگر به من رحم نمی‌كنید به اين كودك شیرخوار رحم نماييد و سیرابش کنید! هرچند امام می‌دانند که کار حضرت علی اصغر (ع) تمام است، اما امام رئوف با بردن فرزند عزیزتر از جانشان به قربانگاه، می‌خواهند ولو یک نفر از سپاه دشمن را هدایت نمایند! ولی در اين لحظه تيری توسط حرمله‌ی ملعون، به سوی نوزاد پرتاب و او را با مظلومیت تمام به شهادت می‌رساند و اين سرباز كوچك را تبدیل به گوياترين سند مظلوميت و حقانیت عاشورائیان در پهنه تاریخ می‌نماید؛ چرا كه در هيچ آئينی، خواه آسمانی و یا زمینی، نوزاد شيرخواره، گناه و تقصیری ندارد تا كسی با او دشمنی كرده و وی را با لبانی تشنه بِه شهادت رسانَد و هیچکس در هيچ نقطه‌ای از هستی، كشتن او را بر نمی‌تابد! از اين رو با كشته شدن حضرت علی اصغر (ع)، حجت بر تمامی دشمنان امام (ع) تمام شد و حتی مورخین دست‌نشانده آنها نیز توان تحریف تاریخ را از دست دادند! 👈 بعد از او، نوبت حماسه کودکی دیگر به نام عبدالله بن حسن (ع) است که در واپسين لحظه‌های نبرد بين امام و دشمنان، به سوی میدان دويده و دست خود را جلوی ضربه شمشير «بحر بن كعب»، که می‌خواست امام را به شهادت رِسانَد، گرفت و دستش قطع و در آغوش امام به شهادت رسید و او نیز چون آفتابِ حقيقت در پس ابرهای تيره ظلم و بيداد پرتوافشانی کرد! 👈 سپس نوبت حماسه به دیگر كودكان بی‌گناه کربلا می‌رسد كه طعمه آتش‌افروزی خیمه‌ها و آوارگی در بیابان و اسارت و تازیانه و کتک به دست پست‌ترین موجودات زمین می‌شوند! تا هر یک از آنها نیز سندی آشکار بر مظلومیت و حقانیت عاشورائیان شوند! 👈اما یکی از مهمترین مأموریت کودکان کربلا به عهده حضرت رقیه (س) است تا با فریاد مظلومیت در کنار قصر یزید، کاخِ ظلم را بر سَرِ او ویران و مردم خفته شام را بیدار کند! ✍️ و اینگونه حضرت رقیه (س) تبدیل به آخرین برگ سند مظلومیت و حقانيت حماسه حسینی شد و دیگر کودکان کربلا همچون حضرت باقرالعلوم (ع) نیز تبدیل به راویان بزرگ تاریخ کربلا شدند ... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ٢٢ شهریور ١۴٠٠ 🌙 الإثنين، 06 صفر 1443 🌲م Monday 13 August 2021 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: ١٠٢٨. انسان هر ذكرى در ركوع بگويد، كافى است؛ ولى احتياط واجب آن است كه به قدر سه مرتبه "سبحان الله" و يا يك مرتبه "سبحان ربى العظيم و بحمده" كمتر نباشد. ١٠٣٠. در ركوع بايد به مقدار ذكر واجب، بدن آرام باشد و در ذكر مستحب هم اگر آن را به قصد ذكرى كه براى ركوع دستور داده‏اند بگويد بنابر احتياط واجب، آرام بودن بدن لازم است. ١٠٣١. اگر موقعى كه ذكر واجب ركوع را مى‏گويد، بى‏اختيار به قدرى حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج شود بايد بعد از آرام گرفتن بدن بنابر احتياط واجب دوباره ذكر را بگويد ولى اگر كمى حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج نشود، يا انگشتان را حركت دهد اشكال ندارد. ١٠٣٢. اگر پيش از آن كه به مقدار ركوع خم شود و بدن آرام گيرد عمداً ذكر ركوع را بگويد نمازش باطل است. ١٠٣٣. اگر پيش از تمام شدن ذكر واجب، عمداً سر از ركوع بردارد، نمازش باطل است؛ ولی اگر سهوا سر بردارد چنانچه پيش از آنكه از حال ركوع خارج شود، يادش بيايد كه ذكر ركوع را تمام نكرده، بايد در حال آرامى بدن دوباره ذكر را بگويد؛ اما اگر بعد از آنكه از حال ركوع خارج شد، يادش بيايد، نماز او صحيح است. 📚 توضیح المسائل امام خمینی (ره) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «سلمان محمدی (ره)» روز دوشنبه، ١۴٠٠/٠۶/٢٢         ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما فردا روز بزرگداشت حضرت سلمان فارسی (ره)، صحابی مشهور پیامبر(ص) و از یاران صدیق امیرالمؤمنین (ع) است؛ لذا سخن امروز را به این شخصیت بزرگوار اختصاص می‌دهیم؛ طبق روایات، حضرت سلمان، ایرانی‌الاصل و ابتدا پیرو حضرت زرتشت بوده‌اند! ایشان در نوجوانی پیرو حضرت مسیح می‌شود، و پس از شنیدن پیشگویی مسیحیان، درباره ظهور پیامبری الهی در سرزمین عرب‌، به حجاز می‌رود؛ سلمان (ره) پس از مهاجرت، ابتدا به دست قبیله بنی کلب، اسیر و به بردگی گرفته و به مردی از بنی قریظه فروخته می‌شود و همراه او به مدینه می‌رود؛ او در مدينه، پیامبر اکرم(ص) را دیدار کرده و به ایشان ایمان می‌آورد؛ سپس رسول اکرم (ص)، او را خریده، آزاد می‌کنند و نام او را «سلمان» می‌گذارند؛ در تاریخ، نام ایرانی او را «روزبه» و مکان تولدش را روستای جی در منطقه اصفهان دانسته‌اند؛ (الطبقات الکبری، ج۴، ص۵۶) سلمان فارسی از صحابه‌ی بزرگ و از مشاورین پیامبر اسلام (ص) بوده و در جنگ‌های صدر اسلام شرکت داشته و طبق تاریخ پس از غزوه خندق، هیچ جنگی از او فوت نشده است؛ طرحِ کندن خندق دور شهر مدینه در جنگ احزاب و همچنین ساخت منجنیق در نبرد طائف از پیشنهادات نظامی او بوده است! طبق روایات شیعه و اهل‌سنت، حضرت سلمان، از مخالفان جریان سقیفه بوده و به همراه مقداد، ابوذر، عبادة بن صامت، ابو الهیثم بن تیهان، حذیفه و عمار پس از این که از واقعه سقیفه خبردار شدند، در شب، دور هم جمع شدند تا مجدداً امر خلافت را در شورایی متشکل از مهاجرین بررسی کنند! (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱، ص۲۲۰) حضرت سلمان، احتجاجات فراوانی در مخالفت با واقعه سقیفه دارند، چنانچه بلاذری در انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱، از قول ایشان چنین آورده: «لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم: «اگر با علی (ع) بیعت می‌کردند، برکت از آسمان و زمین بر آنان روی می‌آورد!» پیامبر و اهل‌بیت (ع) به ایشان علاقه ویژه‌ای داشتند و روایات متعددی درباره حضرت سلمان نقل گردیده است که مشهورترین روایت از پیامبر(ص)، روایت «سلمان منا اهل البیت» است! چنانچه شیخ مفید در صفحه ۳۴۱ کتاب الاختصاص، چنین نقل کرده که: «روزی سلمان، وارد مسجد شد و حاضرین به احترام‌اش بلند شده و او را در صدر مجلس جای دادند! عمر بن خطاب به بهانه عجمیت و عرب نبودن سلمان، بر این کار حاضرین خرده گرفت و اعتراض کرد! پیامبر(ص) با دیدن این صحنه بر منبر رفتند و ضمن اشاره به اینکه انسان‌ها از نظر نژاد و رنگ پوست بر هم برتری ندارند، فرمودند: «سلمان از ما اهل بیت است!» همین گفتار پیامبر(ص) در روایت دیگری از کتب اهل‌سنت نیز نقل شده است، که بر اساس این روایت در روزهایی که مهاجران و انصار در حال کندن خندق برای مقابله با سپاه احزاب بودند، بر سر سلمان فارسی که مردی دانشمند و قدرتمند بود و طراحی و نظارت بر اجرای حفر خندق را برعهده داشت، اختلاف می‌کردند و هر کدام از آنها، حضرت سلمان را منتسب به خود می‌کردند! در این میان، پیامبر(ص) به مهاجرین و انصار فرمودند: سلمان (نه از شما و نه از دیگری است، بلکه) از ما اهل بیت است! (الطبقات الکبری، ج۴، ص۶۲) البته در منابع اهل سنت، سخنان دیگری نیز از پیامبر اکرم (ص) در فضیلت حضرت سلمان نقل شده است؛ از جمله سخنانی که پیامبر (ص)، بهشت را مشتاق علی، عمار و سلمان دانستند و یا حدیثی که بر اساس آن خداوند، پیامبر (ص) را مکلف به دوست داشتن علی، سلمان، مقداد و ابوذر کرده است! (انساب الاشراف، ص۱۲۳) در منابع شیعی نیز روایات متعددی از اهل‌بیت (ع) در ستایش حضرت سلمان نقل شده و او را از شیعیان نخستین و استواران در دین، معرفی نموده‌اند؛ از جمله این روایات، سخنی از امیرالمؤمنین (ع) است که سلمان فارسی، ابوذر، عمار و مقداد را از افرادی دانسته‌اند که خداوند به برکت وجود آنان به مردم روزی می‌دهد! (الخصال شیخ صدوق، ص۳۶۱) آن حضرت همچنین سلمان را دارای علم اول و آخر دانسته‌اند! (تاریخ مدینه دمشق، ج۲۱، ص۴۲۱) همچنین در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده که یک بار در مجلسی در حضور امام(ع) از سلمان فارسی سخن به میان آمد و امام فرمودند: نگویید «سلمان فارسی»؛ بلکه بگویید: «سلمان محمدی»؛ چرا که وی یکی از خاندان ما اهل بیت است! (اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۵۴) بنابر روایات، حضرت سلمان، عمری بسیار طولانی داشته که برخی تا ۳۵۰ سال ذکر کرده‌اند و پس از وفات وی در مدائن، امیرالمؤمنین (ع) از مدینه به آنجا رفتند و «سلمان محمدی» را غسل و کفن کرده، بر او نماز خواندند و او را در دفن کردند. (بحارالانوار، ج۲۲، ص۳۸۰) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا