✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه - ٠٢ آذر ١۴٠٠
🌙 الثلاثاء، ١٧ ربیعالثانی ١۴۴٣
🌲م Tuesday 23 November 2021
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام
🕋 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 چهارمین روز هفته بسیج
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_دفاع
✍️ یکی از اقسام دفاع، دفاع مُکلّف از خودش، متعلقین و مانند آن است که برخی از احکام آن عبارتند از:
✅ اگر کسی به مال فردی یا مال عیالش هجوم آورد، دفع او به هر وسیلۀ ممکنی برایش جایز است ولو اینکه به قتل مهاجم، منتهی شود.
✅ در دفاع، بنابر احتیاط (واجب) باید از مرتبۀ پایینتر اقدام نمود تا به مرتبۀ شدیدتر از آن برسد، پس اگر با آگاه نمودن و یک نوع اخطار... دفع می شود باید همان را انجام دهد؛ و اگر جز با داد زدن و تهدید ترس آور، دفع نمیشود باید همین کار را انجام داده و به آن اکتفا نماید؛ و اگر به جز با دست دفع نمیشود باید به آن اکتفا نماید؛ و اگر با عصا دفع میشود به آن اکتفا نماید؛ و اگر با شمشیر دفع میشود، در صورتی که دفع او، با ایجاد جراحت در او ممکن باشد باید به همان اکتفا نماید؛ و اگر دفع او جز با کشتن ممکن نیست به هر وسیلۀ کشنده، (قتل او) جایز است! و البته مراعات ترتیب در صورتی واجب است که ممکن باشد و فرصت داشته باشد و ترسی از غلبۀ مهاجم نباشد، بلکه اگر با رعایت ترتیب، ترس فوت وقت و غلبۀ دزد باشد، (رعایت ترتیب) واجب نیست و توسل به چیزی که قطعاً او را دفع مینماید جایز است.
✅ مدافع اگر از آن حدّی که به نظر خودش، و واقعاً در دفع متجاوز کافی است، تجاوز کند، بنابر احتیاط (واجب) ضامن می باشد.
📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵۴
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «بسیج، فرهنگ و تفکرِ الگو»
روز سهشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٠٢
✍️ مناسبت روز: در چهارمین روز از هفته بزرگداشت بسیج قرار داریم، لذا سخن امروز را به این فرهنگ و تفکرِ الگو، اختصاص میدهیم؛
به مجموعهی اندیشهها و ارزشهایی که رفتارهای یک قوم، براساس آنها شکل میگیرد، «فرهنگ» گفته میشود؛ «فرهنگ» همچون روحی است که در افکار و رفتار مردم جریان دارد و اصلیترین وسیله معرفی هر جامعه است؛
«بسیج» یک فرهنگ است که بر اساس ارزشهای انسانی و اسلامی شکل گرفته و رمز موفقیت آن، این است که ثمرهی اتحاد مردم و اعتقاد میلیونها انسانِ آزاده است! ملتی که در بینش عمیق امام راحل، اصلیترین بخش جامعه هستند و میتوانند سعادت کشور را تضمین کنند؛ لذا حضرت امام با درایت بینظیر خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سالهای ابتدایی دفاع مقدس، قشرهای گوناگون مردم را به یکپارچگی و بسیج عمومی برای نجات کشور از بحرانها دعوت کردند و این پیوند الهی و قدرت اتحادِ مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه، به نام «بسیج مستضعفین» شکل گرفت!
دفاع مقدس، تصویر روشنی از تفکر بسیجی بودن را به نمایش گذاشت و نشان داد که در این تفکر، انسان، تنها موجودی مادی نیست که در حصار دنیا محصور باشد، بلکه موجودی الهی است که برای رسیدن به سعادت جاودانه تلاش میکند! و همین تفکر متعالی بود که ذهنهای آگاه فراوانی را از سراسر جهان به خود معطوف داشت و ماهیت متفاوت دفاع مقدس ملت ایران را به رُخ جهانیان کشید، چراکه برخلافِ تمامی جنگهای جهان، آنچه رزمندگان اسلام را تا پای جان در میدان نبرد نگاه میداشت؛ ثروت، قدرت و شهرت نبود!
البته حضور پر رنگ و موفق بسیج در جنگ تحمیلی، باعث شد که بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی بشناسند! اما باید توجه داشت که گرچه یکی از وظایف مهم این نهاد مقدس، آمادگی نظامی برای دفاع در برابر هجوم دشمنان است، ولی بسیج، تکلیفی فراتر از این دارد!
در اندیشه پیر جماران، «بسیج» یک تفکر و فرهنگ عمیق است! تفکری که باید ایمان، اخلاص، ازخودگذشتگی، ایثار، شهامت و بالاخره شهادتطلبی را در جامعه نهادینه نماید!
لذا ملت ایران، بسیج و بسیجی را بهعنوان «پاره تن مردم» و یاری رسانِ آنها در تمامی زمینههای فرهنگی و آموزشی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و بالاخره، سازندگی میدانند و بنابر همین تفکر، «بسیج دانش آموزی»، «بسیج دانشجویی»، «بسیج جامعه پزشکی»، «بسیج جامعه مهندسین»، «بسیج اساتید»، «بسیج سوادآموزی»، «بسیج سازندگی» و «بسیج محرومیت زدایی» و... شکل گرفته و حتی در سالهای اخیر برای مبارزه با بیماری منحوس کرونا، «بسیج خدمترسانی» در این عرصه نیز تشکیل شده است؛
✍️ البته این فرهنگ متعالی فقط اختصاص به ایران اسلامی ندارد و از آنجا که دین «اسلام»، دینی جهانشمول است که نوید «آزادی، اخلاق و سعادت» را برای جهانیان به ارمغان آورده؛ لذا حضرت امام (ره) پس از تأسیس بسیج مستضعفین، آن را به عنوان فرهنگ و تفکرِ الگو به مردم جهان معرفی نموده و فرمودند: «هان ای ملتهای جهان که مستضعفید! از جای برخیزید و حق خود را بستانید و از عربدههای قدرتمندان نهراسید، که خداوند با شماست و زمین، ارث شماست و وعده خداوند متعال، تخلف ناپذیر است...»، «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان عالم باشد...» (صحیفه امام خمینی (ره)، ج١٢، ص١٣٨و١۶٠)
و سخن امروز را با کلام رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه به پایان میبریم که فرمودند: «هفته بسیج، در حقیقت فرصتی برای ارائه حرکت عظیمی است که به وسیله امام بزرگوار راحل، در این کشور پایهگذاری شد و این حرکت، در این منطقه اسلامی و دینی، برای دیگر ملتها هم انشاءاللَّه الگو و سرمشق خواهد شد...» (۱۳۷۵/۰۸/۳۰)
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.09M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «هفته بسیج»
موضوع امروز: «بسیج، فرهنگ و تفکر الگو»
روز سهشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٠٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ٠٣ آذر ١۴٠٠
🌙 الأربعاء، ١٨ ربیعالثانی ١۴۴٣
🌲م Wednesday 24 November 2021
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 پنجمین روز هفته بسیج
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_دفاع
✍️ یکی از اقسام دفاع، دفاع مُکلّف از خودش، متعلقین و مانند آن است که برخی از احکام آن عبارتند از:
✅ اگر کسی که هجوم آورده، قبل از رسیدن به مدافع، پشیمان شود و اظهار ندامت کند هیچ گونه ضرر رساندن به او جایز نیست، و اگر مدافع ضرر برساند ضامن است؛ ولی اگر بترسد که این اظهار ندامت، حیله باشد و بترسد که اگر او را مهلت دهد فرصت از دست برود، بعید نیست که جایز باشد؛ لیکن اگر مهاجم راست گفته باشد، مدافع ضامن میباشد.
✅ اگر دفع مهاجم برای مدافع ممکن نباشد و ترس از جان یا عِرض (آبِرو، ناموس) باشد، واجب است از دیگری "ولو این که ظالم بلکه کافر باشد" کمک بخواهد و در مورد مال نیز (کمک خواستن) جایز است.
✅ انسان حق دارد چهارپایی (مانند سگ و...) را که هجوم آورده، از خود و از دیگری و از مالش دفع نماید و اگر به چهارپا عیبی وارد شود و یا تلف گردد و دفع کردن متوقف بر آن باشد ضامن نیست؛ ولی اگر بتواند فرار کند، ظاهر آن است که ضرر رساندن به حیوان جایز نیست، بنا بر این اگر (در این صورت) ضرر برساند ضامن است.
📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵۶
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG