✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز بیمه»
موضوع: #احکام_بیمه
❓ بیمه عمر چه حکمی دارد؟
✅ شرعاً مانعی ندارد.
❓شرکت بیمه در ضمن قرارداد بیمه عمر که با بیمه گزار منعقد نموده، متعهد شده است که بعد از وفات بیمه گزار، مبلغی پول به کسانی که او معیّن میکند بپردازد، حال اگر این شخص بدهکار باشد و دارایی او برای پرداخت بدهیاش کافی نباشد، آیا طلبکاران حق دارند طلب خود را از مبلغی که شرکت بیمه پرداخت میکند بردارند؟
✅ اين امر تابع توافق آنان در قرارداد بيمه است، اگر قرار آنان بر اين باشد که شرکت بيمه مبلغ مقرر را بعد از وفات بيمهگزار به شخص يا اشخاصی که او مشخص کرده بدهد، در اين صورت آنچه شرکت میپردازد، حکم ترکه ميّت را ندارد، بلکه مختص کسانی است که برای دريافت اين مبلغ مشخص شدهاند.
❓آیا استفاده از دفترچه بیمه درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه آن را در اختیار دیگران بگذارد؟
✅ استفاده از دفترچه بيمه درمانی فقط برای کسی جايز است که شرکت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است.
📚 اجوبه الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «بيمه و تدبير در اسلام»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٩/١۴
مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما روز گذشته، سیزدهم آذر بهعنوان «روز بیمه» نامگذاری گردیده، لذا سخن امروز را با موضوع «بيمه و تدبير در اسلام» آغاز مینمائیم؛
در اسلام، تدبير در معيشت و آسایش در زندگی، از عوامل سعادت انسان بهشمار مىرود؛ اما متأسفانه برخی افراد به دليل افراط و اشتباه در دین، از امور دنيايی خويش غافل شده و مراتب را برعهده قضا و قدر میگذارند و نقش تدبير و آیندهنگری را ضعيف قلمداد مىكنند! این افراد، دین را فقط متکفل امور آخرتی میدانند و رسيدگی به امور دنيا را غيرموجه میشمارند! در حالی که در روایات اسلامی، دین بهعنوانِ ضامن سعادت در دنیا و آخرت معرفی شده و ترک هر یک را، امری ناپسند و غیر دینی دانستهاند! چنانچه امام صادق(ع) میفرمایند: «هر كس دنيای خود را به خاطر آخرت و يا آخرت را بهخاطر دنيای خود ترك نمايد از ما نيست!» (وسائل الشيعه، ج١٢، ص۴٩)؛ و همچنين از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است كه فرمودند: «برای دنيای خود چنان (تدبير و) كار كن كه گويی هميشه زندهای و برای آخرت خود چنان (تدبیر و کار) كن كه گويی، فردا وقت مردن تو است!» (مستدرك الوسائل، ج١، ص١۴۶)
در مکتب اهلبیت (ع)، انسان مؤمن، فردی است که علاوه بر طلب سعادت در آخرت، از خداوند متعال درخواست آسایش و زندگی نيكو در دنیا نماید، چنان كه امام باقر(ع) فرمودند: «خداوندا؛ رفاه و آسايش در زندگی را تا زمانی كه زندهام نصيب من ساز!» (بحارالانوار، ج٧٩، ص٣٧٩)
همچنین براساس تعاليم اسلامی، یکی از اهداف عالی تشکیل حكومت اسلامی، ایجاد رفاه اجتماعی و آسایش عمومی برای همهی مردم است، لذا در آيات و روايات به استفاده از مواهب و نعمتهای الهی، تأمين مسكن مناسب و فراهم نمودن وسايل رفاهی در حد كفايت (و بدون اسراف)، اشاره شده و دين مبين اسلام درصدد ايجاد جامعهای متشكل از افرادی متدين و دارای سلامت جسمى و فکری است؛
البته همانطور که در اسلام به زندگی همراه با آسایش و سعادتمندی در دنیا تأکید شده، به تدبير و آيندهنگری برای حفظ این آسایش نیز توصیه گردیده تا انسان در مدار زندگى هرگز در حوادث و خطرها غافلگیر نشود! چنانچه اميرالمؤمنان (ع) میفرمایند: «وارث و حوادث روزگار، دو شريك در اموال و زندگی هر شخص میباشند!» (نهجالبلاغه، قصارالحكم، ش٣٣۵)
از این رو طبیعی است که انسان در راستاى تلاش براى کسب و بقاى سعادت و آسایش خود، به آينده میانديشد؛ لذا براى چارهجویی پيش از وقوع حوادث تلاش مىكند و مىداند كه در مال و زندگی او «حوادث» نيز شريك او هستند و برهمین اساس، آدمی سعى مىكند با تدبير به گونهای عمل نمايد كه بار حوادث را کنترل و قابل تحمل نموده و از اختلال در زندگی خود و فشارهای عظیم اقتصادی و اجتماعی جلوگیری نماید تا با حفظ عزت نفس، خود و خانوادهاش را از هرگونه فقر و ذلت احتمالی و احتیاج به دیگران نجات دهد! چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «خداوند تمام كارهای شخص با ايمان را به خود او واگذار كرده و بهاو اجازه نداده است كه ذليل شود!» (بحارالانوار، ج١٠٠، ص٩٣)
✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه به پایان میبریم که فرمودند: «طبيعی است كه حوادث هميشه در كمين اشخاص است! در كمين عمرها (در كمين) زندگیهای آرام و سالم، و هم در كمين فعاليتهای اقتصادی و تجاری! كسی نمىتواند اين طور فرض كند كه در هر شرايطى در كشور باشد، با هر نظمی و با هر دقتی در اداره امور، حادثهای پيش نخواهد آمد... بيمه اين خصوصيت را دارد! اگر چه برای بيمهگذار يك خرجی دارد، اما اين بيمهگذار در واقع با يك خرج قابل برنامهريزی از یک خسارت غيرقابل برنامهريزی جلوگيرى مىكند! نكته اساسى در كار بيمه اين است كه آنچه حوادث به ما تحميل مىكنند... در خسارتهایی كه گاه يك زندگی را بهخاك سياه مینشاند... بيمهگر را وادار مینماید كه از ما حمايت كند... اين يك مسئله عقلايی است... بیمه، پدیده بسیار خوبی است که به کارهای اقتصادی جامعه نظم میدهد، از افراد ضعیف حمایت میکند و خسارتهای غیرقابل محاسبه، ناگهانی و سنگین را نیز جبران میکند، بنابراین مردم باید مسأله بیمه را جدی بگیرند و آن را برای حال و آینده خود مفید بدانند...» (١٣٧۶/١٢/١٨)
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.15M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز بیمه»
موضوع امروز: «بیمه و تدبیر در اسلام»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٩/١۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ١۵ آذر ١۴٠٠
🌙 الإثنين، ٠١ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Monday 06 December 2021
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام
اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز حسابدار و حسابداری
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ #یادآوری_فرصتی_استثنایی
در این ماه که با روز دوشنبه آغاز شده است!
✅ #ختم_بسیار_مجرب_سوره_واقعه
ختم سوره واقعه، از ختمهای مأثوره و بسیار مجرب برای برآورده شدن حاجات و وسعت رزق است که مورد توصیه علماء و بزرگان بوده است و حضرت آیتالله بهجت هم مطابق اساتید معظمشان، بدان تأکید ویژه داشتهاند!
✅ دستورالعمل این ختم، آنچنانکه در روایات وارد شده، بدینصورت است که: چون اول ماه برابر با روز دوشنبه باشد، شروع کند به خواندن سورۀ مبارکه واقعه با طهارت و رو به قبله، روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا روز چهاردهم، چهارده مرتبه بخواند؛ و هرروز بعد از اتمام تلاوت سورههای مبارکه آنروز، این دعا را بخواند:
«يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ»
«ای سببساز اسباب و ای گشاینده درها، بگشای برای ما درها را و آسان گردان بر ما حساب را و آسان کن بر ما عقاب [سختیها] را، خداوندا اگر روزی من و روزی عیالم در آسمان است پس فرودش آور و اگر در زمین است پس خارجش گردان و اگر در زمین و در جای دوری است نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش گردان و اگر آسان است پس زیادش گردان و اگر زیاد است پس جاودانهاش گردان و اگر جاودانه است پس پاکیزهاش گردان و اگر پاک است پس برای من در آن برکت قرار ده و اگر موجود نیست موجودش گردان، با وجودبخشی خود و یکتایی خود که همانا بر هر چیزی توانایی و اگر در دستان خلق شرور توست آن را از دستش بگیر و آن را به من منتقل کن هر جا که باشم و مرا بهسوی آن منتقل نکن آنجا که آن هست.»
👈 علامه مجلسی (ره) نیز به نقل از امام سجاد (ع) بر این ختم تأکید نموده، با این تفاوت که در روزهای پنجشنبه میان این چهارده روز، پس از اتمام سورهها به جای دعای فوق، دعای زیر خوانده شود:
«يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، [يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ] يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ.»
«ای یکتا، ای صاحب مجد، ای بخشنده، ای بردبار، ای بسیار مهربان، ای بسیار عطاکننده، ای کریم؛ از تو میخواهم هدیهای از هدایایت که بدان آشفتگیام را سامان دهی و بدان قرضم ادا کنی و کارم را با آن اصلاح گردانی به رحمت خود ای سرورم. خداوندا اگر روزی من در آسمان است، پس فرودش آر، و اگر در زمین است پس خارجش گردان، و اگر دور است، نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش گردان و اگر کم است زیادش گردان و اگر زیاد است برای من مبارکش گردان آن را بفرست به دستان بهترین آفریدگانت و مرا به بدترین مخلوقاتت محتاج مکن. و اگر موجود نیست پس موجودش کن به هستیبخشی و یکتایی خود خداوندا آن را منتقل کن به آنجا که من هستم و مرا منتقل مکن بهسوی آن آنجا که هست همانا بر هر چیزی توانا هستی [ای زنده، ای پاینده، ای یکتا، ای گرامی، ای نیکو، ای کریم] ای بخشایشگر، ای بینیاز، درود فرست بر محمد و خاندان محمد و نعمت خود را بر ما تمام کن و بچشان بر ما کرامتت را و عافیتت را بر ما بپوشان.»
📚 بهجتالدعا، ص٣۶٢-٣۶۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز حسابدار و حسابداری»
موضوع: #احکام_بیتالمال
❓اینجانب اقدام به استفاده شخصی از بیتالمال کردهام، وظیفه من برای برئالذمّه شدن چیست؟ ضمناً بفرمائید که استفاده شخصی از امکانات بیتالمال تا چه حدّی برای کارمندان جایز است؟ و در صورتی که با اذن مسئولین مربوطه باشد، چه حکمی دارد؟
✅ استفاده کارمندان از امکانات بيتالمال در ساعات رسمی کار به مقدار متعارفی که مورد ضرورت و نياز است و شرايط کاری بيانگر اذن به کارمندان در اين مقدار از استفاده است، اشکال ندارد و همچنين استفاده از امکانات بيتالمال با اذن کسی که از نظر شرعی و قانونی حق اذن دارد، بدون اشکال است؛ در نتيجه اگر تصرّفات شخصی شما در بيتالمال به يکی از دو صورت مذکور باشد، چيزی در اين رابطه به عهده شما نيست؛ ولی اگر از اموال بيتالمال استفاده غير متعارف کرده باشيد و يا بدون اذن کسی که حق اذن دارد، بيشتر از مقدار متعارف استفاده نمودهاید، ضامن آن هستيد و بايد عين آن را اگر موجود باشد به بيتالمال برگردانيد و اگر تلف شده باشد، بايد عوض آن را بدهيد و همچنين بايد اجرت المثل استفاده از آن را هم در صورتی که اجرت داشته باشد به بيتالمال بپردازيد.
❓چندین سال است که مقداری از اموال مربوط به بیتالمال نزد من است و اکنون میخواهم خود را برئالذمّه نمایم، وظیفه من چیست؟
✅ اگر آنچه که از اموال بيتالمال نزد شماست، از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از ادارههای دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت تحويل بدهيد.
📚 اجوبه الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «حسابداری در اسلام»
روز دوشنبه، ١۴٠٠/٠٩/١۵
مناسبت روز: امروز در تقویم بهعنوان «روز حسابدار و حسابداری» نامگذاری گردیده است، لذا به همین مناسبت در روزبرگ امروز در رابطه با ضرورت حسابداری و حسابرسی از نگاه قرآن و روایات سخن میگوئیم؛
«حسابداری» حرفهی بسیار حساسی است که نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد و به عنوان زبان تجارت شناخته میشود! شغل حساس حسابداری در به موفقیت رسیدن تمامی فعالیتهای اقتصادی، نقش بسیار با اهمیت و حیاتی دارد و برای تعالی و پیشرفت در تمامی کارها، به وجود حسابداران متعهد و متخصص نیاز میباشد!
در «دین اسلام» بهعنوان آخرین و کاملترین دین الهی نیز بر اهمیت حسابداری و حسابرسی در دنیا و آخرت تأکید فراوان شده؛ چنانچه یکی از مهمترین دستورات و احکام دین مبین اسلام، بررسی تمامی کَمیَّتهای دنیوی است، لذا خدای متعال در آیات مختلف به چگونگی حسابداری در دنیا و حسابرسی در آخرت اشاره نموده، که در این مجال کوتاه به چند نمونه از آنها اشاره مینمائیم:
✅ خداوند در آیه ٢٨٢ سوره مبارکه بقره توصیههای ویژهای در زمینه چگونگی داد و ستد و مکتوب نمودن حسابها در امور دنیا نموده و میفرماید: «ای کسانیکه ایمان آوردهاید! هنگامیکه بدهی مدت داری (به خاطر وام یـا داد و ستد) به یکدیگر پیدا میکنید، آن را بنویسید! و یا...نویسندهای از روی عدالت، (سنـد آن را) در میان شما بنویسد... و آنکس که حق بر عهده اوست، باید املاء کند، و از خدا که پروردگار اوست، بترسد و چیزی را (در حساب) فروگـذار ننماید... و از نوشتـن بدهی خود، چه کوچک باشد یا بـزرگ، ملول و خسته نشویـد و هرچـه باشد بنویسید! این، در نزد خـدا به عدالت نزدیکتر است...»: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْل...»؛
✅ در آیه ٩٣ سوره نحل نیز، خداوند درباره حساب در دنیا و آخرت میفرماید: «یقینا شما از آنچه انجام میدادید، حسابرسی و بازپرسی خواهید شد»: «وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»؛
✅ همچنین در آیه ٢۵ سوره غاشیه آمده: «رجوع همهی مردم به سوی ما است و سپس حسابرسی آنان نیز بر عهده ماست»: «إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ؛ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ»؛
✅ خداوند در آیه ٢٨۴ سوره بقره نیز تأکید مینماید: «اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان نمایید، (تفاوتی ندارد، چراکه) خداوند شما را بر طبق آن(اعمالتان)، محاسبه میکند»: «انْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّه»؛
✍️ در آیه ۴٧ سوره انبیاء هم خداوند میفرماید: «و برای همه کافی است که ما (خداوند) حسابرس آنها باشیم»: «وَ کَفَیٰ بِنَا حَاسِبِینَ»؛
✍️ بنابراین باید بدانیم که خداوند بالاترین حسابدار و حسابرس ماست و افتتاح و اختتام همه حسابها در دنیا و آخرت با اوست؛ حسابدار عادلی که تَرازَش همیشه موزون است و هرگز مطالبات مشکوکالوصولی ندارد و حسابداریش آنقدر خالص است که حتی نیاز به تعریف دوره مالی برای او نیست!
و همچنین باید بدانیم که حسابداری خداوند، همیشه بر مدار عدالت است، و هرگز چیزی را از قلم نمیاندازد و به مثقال و ذره اعمال هم رسیدگی میکند: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ؛ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ»: «پس هر کس به قدر ذرهای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید و هر کس به قدر ذرهای کار زشتی مرتکب شده، آن هم به کیفرش خواهد رسید! (زلزال/٧و٨)
در روایات اسلامی نیز همواره بر اهمیت محاسبه در دنیا و آمادگی برای حسابرسی در آخرت تأکید شده، که در پایان سخن به چند روایت در این زمینه اشاره مینمائیم:
✅ پيامبر اکرم (ص): «پيش از آن كه مورد حسابرسى قرار گيريد، خود به حساب نفْستان برسيد و پيش از آن كه سنجيده شويد، نفستان را در ترازوى سنجش بگذاريد و براى حسابرسى بزرگ (در قیامت) آماده شويد!» (بحارالأنوار، ج٧٠، ص٧٣)
✅ امیرالمؤمنین (ع): «چه سزاوار است كه انسان ساعتى از روز را فقط به حسابرسى نَفْسِ خود اختصاص دهد و ببيند كه در شبانه روز چه كارهايى به سود يا زيان خود انجام داده است!» (شرح غررالحكم، ج۶، ص١٠۵) و در کلام ارزشمند دیگری فرمودند: «هركه نفس خود را حسابرسى كند، نيكبخت خواهد شد!» (شرح غررالحكم، ج۵، ص١٨٣)
✅ پيامبر اکرم (ص): «نخستين چيزى كه بنده درباره آن حسابرسی میشود، محبت ما خاندان است!» (عيون أخبارالرِّضا، ج٢، ص۶٢)
https://eitaa.com/ROOZBARG