✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه - ٠۵ فروردین ١۴٠١
🌙 الجمعة، ٢٢ شعبان المعظم ١۴۴٣
🌲م Friday 25 March 2022
👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ تعطیلات عيد نوروز
https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام نوروزی ٣.mp3
3.18M
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «تعطیلات عيد نوروز»
موضوع: «#احکام_نوروزی»
✅ آنچه در ایام عید به عنوان «عیدی» پرداخت یا دریافت می شود، از جهت موضوع، مانند هبه و هدیه محسوب میگردد و احکام آن را دارا می باشد؛ بنابراین شایسته است این مسئله را از دو جنبه بررسی کنیم:
الف) پرداخت کنندۀ عیدی:
بر شخص پرداخت کنندۀ عیدی، خمس واجب نیست، به شرط اینکه سقف عیدی به مقدار متعارف باشد؛ زیرا هدیه دادن به مقدار مرسوم، بخشی از هزینههای زندگی به شمار میرود، پس کسی که عیدی میدهد، مال خود را صَرف مخارج متعارف زندگی نموده است؛
تذکر این نکته لازم است که میزان متعارف بودن سقف و مقدار عیدی به حسب زمان، مکان و موقعیت اجتماعی و خانوادگی اشخاص، متفاوت میباشد؛
ب) دریافت کنندۀ عیدی:
اگر عیدیهای دریافت شده از سرِ سال خمسی زیاد بیاید، در اینکه آیا خمس بر آن تعلّق میگیرد یا نه، مسئله، محل اختلاف فتاواست؛ زیرا همان گونه که ذکر شد، عیدی نوعی از هبه و هدیه به شمار میرود؛ بنابراین طبق فتوای آن دسته از مراجع تقلیدی که قائل میباشند که بر هدیه، خمس تعلّق میگیرد، بر عیدی زیاد آمده (از سرِ سال) نیز خمس تعلق میگیرد؛ ولی طبق فتوای آن دسته از مراجع تقلیدی که قائل به عدم تعلّق خمس به هدیه هستند، بر عیدیهای دریافت شده نیز خمس تعلّق نمیگیرد.
📚 توضیح المسائل محشی، ج٢، ص٢٢
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
#روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «اوقات فراغت ٢»
روز جمعه، ١۴٠١/٠١/٠۵
✍️ مناسبت روز: در تعطیلات نوروزی قرار داریم و در روز گذشته از اهمیت برنامهریزی و استفادهی بهینه از اوقات فراغت سخن گفتیم لذا با عنایت به اهمیت موضوع، سخن امروز را نیز به چگونگی تقسیم اوقات و استفاده از فرصتهای ارزشمند زندگی از نگاه سیره اهلبیت عصمت و طهارت (ع) اختصاص میدهیم؛
در مکتب اهلبیت (ع)، انسان مسلمان، قدر لحظه به لحظه عمر خود را به عنوان بزرگترین سرمایه میداند و هیچگاه آن را بیهوده و بیثمر هدر نمیدهد! چنانچه رسول خدا در وصایای خود به ابوذر غفاری (ره) فرمودند: «ای ابوذر در مورد صرف عمرت از صرف کردن دینار و درهم بخیلتر باش و آن را به رایگان از دست مده!» (بحارالانوار، ج ٧٧، ص ٧٨)
همچنین امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «قدر و ارزش باقی مانده از عمر را نمیشناسد مگر پیامبر و صدّیقی از اولیاءالهی!» (غررالحکم، ج٢، ص٣۶۵)
در فرهنگ اسلامی طبق آنچه از قرآن و سنّت به دست میآید، بین «کار»، «فراغت» و «عبادت» هماهنگی کامل وجود دارد و انسان میبایست با توجّه به استعدادهای وجودی، و نیازها و آرزوهای خود، فرصتهای زندگی را تقسیم کرده و بداند که عمر گرانمایه خود را در چه اموری صرف کند تا همهی ابعاد وجودیاش را به صورت هماهنگ و متعادل رشد کند؛ چرا که افراط یا تفریط در هریک از ابعاد وجود، آدمی را از مسیر سعادت و فضیلت در دنیا و آخرت باز میدارد! لذا مولیالموحّدین امیرالمؤمنین (ع) با تأکید بر برنامه ریزی جهت استفاده از تمام لحظات عمر، میفرمایند: «مؤمن وقت و ساعات زندگی خود را به سه قسمت تقسیم میکند؛ ساعتی که در آن با پروردگارش راز و نیاز مینماید! ساعتی که در آن معاش خود را اصلاح میکند! و ساعتی که برای خود و لذّت و خوشی و آنچه حلال و نیکو و زیبا است، میگذارد.» (نهج البلاغه، حکمت ٣٩٠)
بر این اساس در مکتب اهلبیت (ع)
اعتدال در برآوردن نیازهای روحی و جسمی وجود دارد، و طبق این مکتب انسانساز، یک انسان مسلمان، ساعات اولیه روزش را با مناجات و ارتباط با خدا شروع میکند و با توکّل به حضرت حق به دنبال کار و کسب و تلاش برای معیشت خود میرود، و در پایان کار روزانه نیز برای اطاعت امر حقتعالی با همسر و خانواده خود با انس و الفت، اوقات گذرانده و از تمامی لذتهای حلال لبریز میشود!
البته اهلبیت عصمت و طهارت (ع) بر اختصاص ساعاتی از روز برای امر مهم «علم آموزی» نیز تأکید فراوان نمودهاند! چنانچه امام صادق (ع) میفرمایند: «دوست ندارم ببینم جوانی از شما را مگر اینکه صبح کند در دو حالت: یا عالم و دانشمند باشد، و یا متعلّم و آموزنده؛ پس اگر در هیچ کدام از این دو حال نبود، کم کاری و کوتاهی کرده و در آن صورت عمر خود را ضایع نموده و گناهکار است و نتیجه آن عذاب الهی خواهد بود!» (بحارالانوار، ج١، ص١٧٠)
✍️ با عنایت به نکات مذکور، اوقات فراغت انسان نیز میبایست در یکی از امور فوقالذکر مصرف گردد تا آدمی بتواند در این اوقات ارزشمند نیز در جهت برآوردن بخشی از نیازهای روحی و جسمی خود، حرکت نماید؛ لذا باید اذعان نمود که در فرهنگ غنی اسلامی، اوقات فراغت هرگز به معنای بیکاری، بطالت و تنبلی نیست و انسان مسلمان نباید وقت خود را به بطالت و بیهودگی بگذراند! چنانچه خداوند کریم در انتهای سوره شرح، تأکید فرموده: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ»: «پس هرگاه فراغت پیدا کردی، خود را به کار دیگری مشغول کن و تنپروری و تنبلی پیشه مکن و به سوی خدا و رضایت او رغبت نما»
✍️ و سخن امروز را با این روایت به پایان میبریم که حضرت موسی (ع) در مقام مناجات عرض کردند: پروردگارا! مبغوضترین بندگان تو کدامند؟ و خداوند فرمود: «آنان که شب خود را همچون مردار، و روز خود را با بیکاری سپری نمایند!» (سفینة البحار، ج۵، ص٣۶٨)
https://eitaa.com/ROOZBARG
اوقات فراغت ٢.mp3
8.55M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «تعطیلات عید نوروز»
موضوع امروز: «اوقات فراغت ٢»
روز جمعه، ١۴٠١/٠١/٠۵
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٠۶ فروردین ١۴٠١
🌙 السبت، ٢٣ شعبان المعظم ١۴۴٣
🌲م Saturday 26 March 2022
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ زادروز حضرت زرتشت (ع)
https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام مراوده با زرتشتیان .mp3
1.86M
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «زادروز حضرت زرتشت (ع)»
موضوع:
«#احکام_مراوده_با_زرتشتیان»
❓وظیفه دینی مسلمانان در برابر پیروان آیین زرتشت، چگونه است؟
✅ وظیفه دینی هر مسلمان است كه به پیروان دیگر ادیان الهی احترام گذارده و حقوق فردی و اجتماعی آنان را محترم شمرده و بنحوی عمل کند تا با رفتار پسندیده خود، آنها را به دین مبین اسلام خوشبین و جذب نماید!
✍️ ضمناً «تمام اقلیت های مذهبی در ایران برای اجرای آداب دینی و اجتماعی خود آزادند و حکومت اسلامی خود را موظف میداند، تا ازحقوق و امنیت آنان دفاع کند و آنان هم مثل سایر مردم مسلمان ایران، ایرانی و محترم هستند.»
📚 صحیفه امام خمینی، ج۴، ص ۴۴١
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG