✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «آیات المهدی ٢٧»
روز شنبه، ١۴٠١/٠٢/١٠
✍️ مناسبت روز: امروز، سالروز بازپسگیری تنگه هرمز پس از ۱۱۶ سال از دست اشغالگران پرتغالی و اخراج آنها از خلیج فارس در سال ۱۰۰۱ شمسی به وسیلهی شاه عباس صفوی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، این روز را بهعنوان «روز ملی خلیجفارس» نامگذاری نموده است، لذا ضمن گرامیداشت این روز ملی، سخن امروز را همچون روزهای گذشته در ماه مبارک رمضان با تفسیر یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز مینمائیم:
💠 «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ»: «بگو: چه تصوّر میکنید؟ اگر آب (که مایهی حیات) شما (است) همه به زمین فرو رود، (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آورد؟» (ملک/٣٠)
مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانستهاند؛ چراکه در روایات «ماء مَعین» به حضرت حجت (عج) تفسیر شده است! چنانچه در روایت آمده: «عمار یاسر (ره) در جنگ احد، خود را به حضرت رسول(ص) رساند و از مجاهدتهای بیمانند حضرت علی(ع) گفت! حضرت فرمودند: آری، او از من است و من از اویم، و او جانشین من است... و تمامی ائمه از نسل اویند که مهدی امت من از جملهٔ آنان است! عمار پرسید: مهدی کیست؟ حضرت فرمودند: ...او نهمین فرزند حسین(ع) است که غایب خواهد شد و این قول خداست که میفرماید: «قُلْ أَ رَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ...» و غیبتی طولانی خواهد داشت، بهگونهای که عدهای از (ولایت) او باز میگردند و عدهای ثابتقدم میمانند... او همنام و شبیهترین افراد به من است!» (بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۸/ البرهان)
امام محمد باقر(ع) نیز به این آیه اشاره کرده و فرمودند: «این آیه دربارهی امام غائب (نازل شده) و معنای آیه این است که بگو بیندیشید اگر امامتان غایب شد به گونهای که ندانید او کجاست! پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمانها و زمین، و حلال و حرام خداوند را برای شما بیان کند!» (کمال الدین، ج۱، ص۳۲۵/ نورالثقلین)
همچنین امام کاظم (ع)، با ذکر این آیه فرمودند: «زمانیکه امام شما غایب شود، کیست (غیر خدا) که برای شما امام جدید آورد؟ (و امام غایب شما را ظاهر کند تا از آب جاری و گوارا بهرهمند شوید!)» (کمالالدین، ج۲، ص۳۵۱/ نورالثقلین/ البرهان)
✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ تفسیر این آیه دربارهٔ نعمت بیبدیل آب است که اگر همه چیز داشته باشیم؛ اما خداوند نعمت آب را از ما بگیرد، دیگر امکان حیات و زندگی نخواهیم داشت!
2️⃣ همانطور که گذشت، روایات بسیاری، از معنای عمیقتر این آیه، پرده برمیدارد و آن این است که اگر روزی امام زمانتان، غایب شود، چه خواهید کرد؟! و نکته قابل توجه این است که این هشدار از زمان رسول خدا به امت اسلام داده شد، اما متأسفانه به آن توجهی نکردند! تا از نعمت ظهور امام، محروم گردیدند!
3️⃣ معنای این سؤال که «اگر امامتان غایب شد، چه خواهید کرد؟» این است که با غیبت امام، بشریت دچار خسران و ضرر جبرانناپذیری خواهد شد، گرچه امامِ غایب نیز همانند خورشید پشت ابر، دارای آثار و برکات برای همهٔ هستی است، اما مسلماً ظهور امام فواید بسیار بیشتری دارد! چنانچه در دعای ندبه میخوانیم:« مَتَى نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مَائِكَ فَقَدْ طَالَ الصَّدَى؛ کی شود که از چشمه آب زلال ظهور تو بهرهمند شویم که عطش ما طولانی شد!»
4️⃣ یکی از القاب زیبای امام زمان(عج)، «ماء معین»: به معنای «آب زلال و جاری» است که از همین آیهٔ شریفه گرفته شده است و تشبیه امام به آب، بیانگر نکات ظریف و عمیقی است از جمله اینکه:
⬅️ همانگونه که نیاز به آب، همیشگی و همگانی است، همهی انسانها همواره نیاز به امام و حجت حیّ الهی دارند!
⬅️ همانطور که دوری از آب، باعث مرگ جسمانی انسان میشود، غفلت و دوری از امام زمان نیز مرگ روحانی ما را به دنبال خواهد داشت!
⬅️ همانگونه که آب، پاک و پاک کننده است، امام نیز پاک و معصوم است و ارتباط با ایشان، سبب پاکی انسان میشود، چنانچه در زیارت جامعه میخوانیم: «وَ طَهَارَةً لاَِنْفُسِنَا»
✅ در پایان باید بدانیم همانطور که زمینهای مستعد و حاصلخیز، از آب، بیشترین بهره را میبرند و زمینهای شورهزار را بهرهای از آب نیست! بیشترین رشد، و کمال فیض از وجود امام زمان را دلهای پاک از آلودگی و گناه میبرند! لذا برای بهرهبرداری حداکثری از «ماء معین» و حجت حیّ الهی، باید زمین وجودمان را از گناهان پاک و به نیکوترین محاسن آراسته نمائیم!
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#آیات_المهدی ٢٧»
روز شنبه، ١۴٠١/٠٢/١٠
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
💠 مسابقه قرآنی بهار مهدوی - ١٠ اردیبهشت
✍️ برگرفته از مطلب «#روزبرگ_شیعه»
❓تشبیه امام زمان (عج) به «ماء معین» در آیه ٣٠ سوره ملک، بيانگر چه نکاتی است؟
1️⃣ يعنی همانگونه که نیاز به آب، همیشگی و همگانی است، همهی انسانها همواره نیاز به امام و حجت حیّ الهی دارند؛
2️⃣ یعنی همانطور که دوری از آب، باعث مرگ جسمانی انسان میشود، غفلت و دوری از امام زمان نیز باعث مرگ روحانی ما میگردد؛
3️⃣ هردو مورد صحیح است.
➖➖➖➖➖➖
✅ اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی ٠٩ اردیبهشت ۱۴۰۱
1️⃣ جناب آقای میثم مومنی
2️⃣ سرکار خانم نرگس سپهری نسب
3️⃣ سرکار خانم نیایش رضایی
✍️ پاسخ صحیح روز گذشته: گزینه یک
➖➖➖➖➖➖
🎁 جوایز: هر روز به سه نفر، مبلغ ۱۱۰ هزار تومان اهدا میگردد؛
⏱ مهلت ارسال پاسخ: تا ساعت ٢٣ امروز
👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰 برای شرکت در مسابقه امروز، لطفاً پاسخ صحیح را به ◀️ اینجا ▶️ ارسال نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 دعای روز بیست و نهم ماه رمضان
خدایا کمکم کن به کسی تهمت نزنم...
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ١١ اردیبهشت ١۴٠١
🌙 الأحد، ٢٩ رمضان ١۴۴٣
🌲م Sunday 01 May 2022
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ روز جهانى كار و كارگر
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «ایام پایانی #ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_عید_فطر»
✅ اول ماه به پنج راه ثابت میشود:
1⃣ آنکه خود انسان ماه را ببیند؛
2⃣ عدهای که از گفته آنان اطمینانآور است، بگویند ماه را دیدهایم، و یا هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛
3⃣ دو مرد عادل بگویند که ماه را دیدهایم؛
4⃣ سی روز از اول ماه رمضان گذشته باشد؛
5️⃣ حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
❓آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مرجع دیگری رجوع کند؟
✅ اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛
⬅️ اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمیكند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه میداند حاكم شرع اشتباه كرده، نمىتواند به حُكم او عمل نمايد.
⬅️ اول ماه با پيشگويى مُنجّمين، ثابت نمىشود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.
✅ روزى را كه انسان نمیداند آخر رمضان است يا اول شوال، بايد روزه بگيرد، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند.
📚 منبع: leader.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «آیات المهدی ٢٨»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١١
✍️ مناسبت روز: امروز بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان و به احتمال زیاد، آخرین روز از این ماه پر فضیلت است، لذا انشاالله آخرین مبحث در «آیات المهدی» را در این ماه پربرکت تقدیم حضور شما گرامیان مینمائیم:
💠 «...وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا🔹وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً»: «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند براى او، راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مىدهد🔹و او را از جایی که گمان ندارد، روزی میدهد و هر کس بر خدا توکل کند، او را کفایت میکند؛ و به یقین خداوند كار خود را محقق مىسازد؛ و پروردگار براى هر چيز اندازهاى قرار داده است» (طلاق/ ٢و٣)
طبق روایات اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، این آیات شريفه از آیات ویژه قرآنی برای حل مشکلات مادی و معنوی است! چنانچه رسول خدا (ص) به ابوذر (ره) فرمودند: «اگر تمام مردم، پیرو همین آیه باشند، برای (حل مشکلات) آنها کافی است» و سپس آیهی «وَ مَنْ یَتَّقِ الله...» را تلاوت فرمودند؛ (تفسیر اهل بیت/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۸۸/ مکارم الأخلاق، ص۴۶۷)
امام کاظم (ع) نیز این آیه را گشاینده امور دینی و دنیوی دانستهاند: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ قَالَ یَجْعَلُ لَهُ مَخْرَجاً فِی دِینِهِ وَ یَرْزُقُهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ فِی دُنْیَاه» (تفسیر اهل بیت/ فقه الرضا، ص۳۸۱)
✍️ برخی از مفسرین، بر اساس روایات تفسیری، این آیه را از «آیاتالمهدی» دانستهاند؛ چنانچه در روایت آمده که محضر امام باقر (ع) عرض کردم: به خدا قسم ما به خاطر انتظار امر فرج، بازار را رها کردهایم تا جایی که چیزی نمانده که از فقر و بیچارگی، دست گدایی پیش مردم دراز کنیم! حضرت فرمودند: «آیا گمان میکنید اگر کسی خود را وقف راه خدا کند، خداوند راه روزی را به روی او نمیگشاید؟» و سپس با عنایت به این آیه فرمودند: «به خدا قسم که او حتماً درِ رحمت خود را به روی او خواهد گشود (والله لجعل الله له مخرجا) و خدا رحمت کند کسی که خود را در اختیار ما گذاشته و امر ما را زنده نگاه دارد...» پس عرض کردم: اگر من پیش از آنکه به ملاقات با قائم شما نائل شوم، بمیرم! چگونه خواهم بود؟ حضرت فرمودند: «هر کدام از شما که اراده کرده باشد که چون قائم ما را ببیند به یاری او برخیزد، مانند کسی است که در رکاب او شمشیر بزند...» (کافی، ج ۸ ص ۸۰)
✍️ اما چند نکته درباره آیات فوقالذکر:
1️⃣ در اراده و خواست تمام افراد و حكومتها، احتمال شكست و ناكارآمدى و بن بست وجود دارد! اما تنها امرى كه شكست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است: «إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ»
2️⃣ «تقوا»، مقدّم بر «توكل» است؛ چنانچه خداوند ابتدا میفرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ» و سپس میفرماید: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه»؛
3️⃣ راه رهايى از تمام بن بستها، تقواست. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»؛
4️⃣ اراده خدا، همیشه در چارچوب محاسبات عقلی انسان نيست: «يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»؛ لذا انسان متقى، خواست خود را در مسير خواست و اراده خدا قرار مىدهد و چون اراده الهى بنبست ندارد، انسان متقى نيز هرگز به بنبست نخواهد رسيد: «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
5️⃣ فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو تقوا و توکل به خداست: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ...»؛ چنانچه حضرت مهدی (عج) به منتظرانشان فرمودند: «ما به اخبار و اوضاع شما، احاطه و اشراف داریم و چیزی از اخبارتان از ما پنهان نمیماند! ما در رعایت حال شما را فروگذار نکردهایم و شما را از یاد نبردهایم که اگر جز این بود، سختیها شما را در بر میگرفت و دشمنان شما را نابود میکردند؛ پس تقوای الهی را پیشه خود سازید و با این کار، ما را در نجاتتان از فتنهها یاری کنید...» (احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۷)
6️⃣ آنچه که مهم است و باید دغدغه منتظران باشد، انجام وظیفه است! چراکه اگر به وظیفه خود عمل کردیم و پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) از دنیا رفتیم، به بیان اهلبیت (ع)، پاداش کسانی را خواهیم داشت که در رکاب حضرت خواهند بود!
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#آیات_المهدی ٢٨»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١١
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
💠 مسابقه قرآنی بهار مهدوی - ١١ اردیبهشت
✍️ برگرفته از مطلب «#روزبرگ_شیعه»
❓طبق آیه دوم و سوم سوره طلاق، فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو چه چیزهایی است؟
1️⃣ داشتن تقوا؛
2️⃣ توکل به خداوند؛
3️⃣ هر دو مورد صحیح است.
➖➖➖➖➖➖
✅ اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی ١٠ اردیبهشت ۱۴۰۱
1️⃣ جناب آقای بخشعلی کاردل
2️⃣ جناب آقای مصطفی حسنی
3️⃣ سرکار خانم مریم شیخ سلیمانی
✍️ پاسخ صحیح روز گذشته: گزینه سه
➖➖➖➖➖➖
🎁 جوایز: هر روز به سه نفر، مبلغ ۱۱۰ هزار تومان اهدا میگردد؛
⏱ مهلت ارسال پاسخ: تا ساعت ٢٣ امروز
👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰 برای شرکت در مسابقه امروز، لطفاً پاسخ صحیح را به ◀️ اینجا ▶️ ارسال نمایند.
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ١٢ اردیبهشت ١۴٠١
🌙 الإثنين، ٣٠ رمضان ١۴۴٣
🌲م Monday 02 May 2022
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام
🕋 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «روز پایانی #ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_نماز_عید_فطر»
✅ در عصر غیبت امام زمان (عج)، نماز عید فطر واجب نیست، بلکه مستحبّ است، و میشود آن را با جماعت یا فرادی خواند؛
⬅️ وقت نماز عید فطر، از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است و قضا ندارد؛
⬅️ در زمان غیبت امام زمان(عج)، اگر نماز عید فطر به جماعت اقامه شود، احتیاط آن است که بعد از آن دو خطبه خوانده شود؛
✅ نماز عید فطر، دو رکعت است، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده بهجا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید؛
⬅️ در نماز عید، مأموم باید غیر از حمد و سوره، چیزهای دیگر نماز را خودش بخواند، و اگر موقعی برسد که امام مقداری از تکبیرها را گفته، بعد از آنکه امام به رکوع رفت، باید آنچه از تکبیرها و قنوت ها را که با امام نگفته، خودش بگوید، واگر در هر قنوت یک سبحان الله یا الحمدلله بگوید، کافیست، ولی اگر فرصت نبود فقط تکبیرها را بگوید، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود کافی است یک تکبیر بگوید و متابعت کرده و به رکوع برود؛
⬅️ مستحب است پیاده و با وقار به نماز عید بروند، و پیش از نماز غسل کرده و افطار نمایند.
📚 برگرفته از نظر مشهور مراجع عظام تقلید
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «رؤیت هلال ماه شوال؟!»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٢
✍️ امروز با توجه به آنچه که در تقویم ثبت شده بود، میبایست اولین روز از ماه شوال و عید سعید فطر باشد! اما چنانچه برخی از اخترشناسان نیز پیشبینی کرده بودند که با عنایت به شرایط جوی نامساعد در منطقه و وجود ابر و غبار در آسمان، رؤیت هلال ماه، بسیار دشوار خواهد بود، بالاخره در حدود ساعت ٢٢ شب گذشته، ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری پس از انجام ساعتها کار دقیق رصدی در سراسر کشور، اعلام نمود که هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشده و لذا روز دوشنبه، سیم ماه رمضان میباشد؛
در پی این اعلام، سؤالی در اذهان عمومی مطرح گردیده که البته سؤال جدیدی نیست و در سالهای گذشته نیز، مخصوصاً در زمان تفاوت نظر بین فقها در ثبوت اول ماه، همواره مطرح بوده است، که با توجه به وجود مبانی محکم در مسائل فقهی، پس چرا نظر فقها و مراجع، در ثبوت رؤیت هلال متفاوت است و یک روز واحد را بهعنوان عید فطر، اعلام نمیکنند؟ تا همهی مسلمانان در یک روز عید سعید فطر را جشن بگیرند و از هرگونه سوء برداشت و سوءاستفاده نیز جلوگیری شود!
✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید توجه داشت که اختلاف نظر در کلیه مسائل نظری و در رشتههای مختلف علمی بین متخصصین، کاملاً طبیعی است؛ چنانچه در بین فیزیکدانان و شیمیدانان و یا پزشکان اختلاف نظر و تشخیص در بسیاری از مسائل وجود داشته و دارد، و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛
✍️ اما در موضوع ثبوت اول ماه و تعیین روز عید فطر، بنابر آنچه در روایات متعدد آمده: «صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِه»، ملاک، رؤیت هلال اول ماه است (نه فقط تولد ماه جدید) لذا فقها به پنج راه برای اثبات آن اشاره نمودهاند، از جمله اینکه:
١. خود انسان ماه را ببیند؛
٢. عدهای که گفته آنان اطمینانآور است، بگویند ماه را دیدهایم، و یا هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛
٣. دو مرد عادل بگویند که ماه را دیدهایم؛
۴. سی روز از اول ماه رمضان گذشته باشد؛
۵. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
✅ اما در اینجا سه موضوع باعث تفاوت نظر بین فقها شده است:
1️⃣ یکی در چگونگی «رؤیت هلال ماه از طریق چشم مسلح و غیر مسلح» است؛ چنانچه برخی از مراجع، مانند امام راحل (ره) فقط «رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح» را مِلاک میدانند، اما برخی دیگر از مراجع، مانند رهبر معظم انقلاب، یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی میدانند؛
2️⃣ نکته دوم «اتحاد و اختلاف افق» است، یعنی اینکه اگر در یکجا هلال ماه رؤیت شود، آیا صرفاً برای مردم همان منطقه ملاک است، و یا برای دوردستها نیز کفایت میکند، که در این موضوع نیز تفاوت نظر وجود دارد، به صورتی که برخی از مراجع در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، یعنی رؤیت هلال در دوردست را نیز ملاک میدانند؛ ولی برخی از مراجع، قائل به «اختلاف افق» هستند، لذا رؤیت هلال در شهر و محل دور دیگر را ملاک نمیدانند؛
3️⃣ نکته سوم «تفاوت در شهادت بَیّنه» است، چنانچه همه مراجع، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل، برای ثبوت هلال ماه کافی است، اما با عنایت به تفاوت نظر در مبنای فقهی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو مرد عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دو فرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد؛ زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که مرجعی، دیدن با چشم مسلح را برای ثبوت ماه کافی نمیداند، و ضمناً بَیّنه یا شهود معتبر در شرع دارای شرایطی است که باید برای فقیهی که میخواهد به حرف آنها اتکاء کند، آن شرایط ثابت شده باشد؛
بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر تفاوت نظر پیش میآید، این تفاوت براساسِ سلیقه و انگیزههای شخصی مراجع عظام تقلید نیست، بلکه کاملاً ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد.
✍️ ضمناً باید بدانیم که حتی اشتباه در رؤیت هلال نیز، چیز عجیبی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین (ع) نیز رخ داده است که به یک نمونه از آن اشاره مینماییم:
شیخ طوسى(ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از گذشت بیست و هشت روز از ماه رمضان، هلال ماه شوال را مشاهده کردند!
پس حضرت علی(ع) به مردم فرمودند: ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است (لذا از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده) و مسلمانان باید یک روز بعد از عید فطر، روزه قضا بگیرند. (تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨؛ الوافى، ج ١١، ص ١٣٢).
ادامه دارد... 👇
✍️ بنابر آنچه گذشت، تفاوت نظر در روز عید فطر، امری کاملاً طبیعی است و ریشه در تفاوت در مبانی علمی دارد، ولی متأسفانه برخی از افراد مغرض، میخواهند از اشراف نداشتن مردم به مسائل دقیق و تخصصی فقهی، سوءاستفاده کنند و این مسئله را بسیار بزرگ جلوه داده و به عنوان اختلاف بین مراجع عظام تقلید مطرح نمایند؛ در حالی که همانطور که عرض کردیم، این موضوع در تمامی مسائل نظری و علوم دیگر نیز وجود دارد و صرفاً یک تفاوت نظر ساده بین متخصصان در این عرصه است.
✅ در پایان دقت به این موضوع نیز ضروری است که طبق نظر فقها از جمله حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) اصلاً «اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست» و اگر شخص، خودش ماه را ببیند یا به هر وسیله دیگر و یا اعلام نظر مرجع تقلید خود، اطمینان به رؤیت هلال ماه پیدا کند، باید آن روز را عید بگیرد؛ و اگر موفق به رؤیت هلال نشد و بر اساس روشهای دیگر نیز اطمینان پیدا نکرد و مرجع او نیز اعلام کرد که روز آخر ماه رمضان است باید روزه بگیرد، و در هر دو صورت کاملاً به وظیفه شرعی خود عمل نموده است؛ لذا جای هیچگونه اضطراب و سؤالی باقی نمیماند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «آخرین روز از #ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «رؤیت هلال ماه شوال؟!»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
🎁 اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی در آخرین روز مسابقه «۱۱ اردیبهشت»
➖➖➖➖➖
1️⃣ جناب آقای مرتضی خسروی
2️⃣ جناب آقای محمدطه خسروی مقدم
3️⃣ سرکار خانم فاطمه حلما همافر
✍️ پاسخ صحیح: گزینه سه
➖➖➖➖➖
✅ ضمناً با تشکر از همه همراهان گرامی، مخصوصاً ٣٨/۴۴٢ نفر شرکتکننده عزیز در مسابقه بهار مهدوی در طول ماه مبارک رمضان، به استحضار برندگان مسابقه که تا کنون هدیه آنها به حسابشان واریز نگردیده، میرساند که انشاالله حداکثر تا انتهای اردیبهشت ماه، مبلغ هدیه به حساب بانکی اعلامی از طرف بزرگواران، واریز خواهد شد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه - ١٣ اردیبهشت ١۴٠١
🌙 الثلاثاء، ٠١ شوال ١۴۴٣
🌲م Tuesday 03 May 2022
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام
🕋 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 عيد سعيد فطر
🌙 هلاكت قوم عاد
🌙 مرگ عمرو بن عاص ملعون (۴١ ق)
☀️ روز جهانى مطبوعات
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#روز_عید_فطر»
موضوع: «#احکام_اول_ماه»
✅ اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمیكند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه میداند حاكم شرع اشتباه كرده، نمىتواند به حُكم او عمل نمايد.
📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی)
❓اگر ولی امر مسلمین حکم نماید که فردا عید است و رادیو و تلویزیون اعلام کنند که هلال در چند شهر دیده شده است، آیا عید برای تمامی نواحی کشور ثابت میشود یا فقط برای شهرهایی که ماه در آنها دیده شده و شهرهای هم افق با آنها، ثابت میگردد؟
✅ اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعا برای همه شهرها معتبر است.
❓آیا دستورات ولی فقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ و آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟
✅ بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولى فقيه اطاعت نموده و تسليم امر و نهى او باشند، و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مىشود، چه رسد به مقلدين آنان! به نظر ما التزام به ولايت فقيه، قابل تفکيک از التزام به اسلام و ولايت ائمّه معصومين (ع) نيست.
❓آیا برای آنان که حکم حاکم را قبول دارند ولی چشم مسلح را قبول ندارند، حکم حاکمی که بر مبنای پذیرش چشم مسلح در رؤیت هلال باشد نافذ است؟
✅ بلی
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «رؤیت هلال و عيد سعيد فطر»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٣
✍️ مناسبت روز: امروز، روز اول ماه شوال و «عید سعید فطر» است لذا سخن امروز را با عرض تبریک و تهنیت این عید بزرگ آغاز مینمائیم:
در شریعت مقدّس اسلام، بسیاری از وظایف و عباداتِ فردی و اجتماعیِ مسلمانان بر اساس ماههای قمری است، و تشخیص آغاز و انجام هر ماه قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال میباشد؛
مراسم بسیار مهم حج، تعیین روز عرفه و عید قربان، آغاز ماه مبارک رمضان، شبهای قدر و همچنین ایام تاریخی مهم مانند: مبعث، غدیر، عاشورا و مهمتر از همه عید فطر، همگی وابسته به رؤیت هلال، هستند و حتی برخی اعمال و وظایف مانند روزه عید فطر، مردّد بین محذورین است، که اگر روز آخر ماه رمضان باشد، روزهاش واجب و اگر روز اول ماه شوال باشد، روزهاش حرام است! به همین دلیل، رؤیت هلال، نقش بسیار اساسی و تأثیرگذار در اجرای صحیح احکام دینی دارد!
✍️ البته همانطور که در روز گذشته عرض کردیم بر اساس مبانی و استدلالهای فقهی، برخی تفاوت نظرها بین فقها در موضوع ثبوت رؤیت هلال و در نتیجه در ثبوت «روز عید فطر» وجود دارد، که البته موضوعی کاملاً عادی و بدیهی است و از جنبه شرعیِ فردی، انسان مُکلَّف با عمل به تشخیص و علمِ فردی و اطمینان یافتن از یکی از طرق آمده در رسالههای عملیه، به تکلیف و وظیفه شرعی خود عمل نموده است، اما به هر حال این تفاوت در روز عید، خواه یا ناخواه، دارای بازتابهای اجتماعی بوده و زمینه سوءاستفاده مغرضان و جاهلان را فراهم نموده و حتی در برخی از مواقع به وحدت مسلمانان نیز ضربه وارد مینماید!
❓حالا سؤال اینجاست، که آیا بر اساس شرع مقدس، راهی برای اعلام یک روز واحد به عنوان عید مسلمین، وجود ندارد؟!
✅ برای پاسخ به این پرسش، همانطور که در روز گذشته عرض کردیم، طبق رساله های عملیه فقها، یکی از راههای اثبات اول ماه «حُکم حاكم شرع» است که با عنایت به اینکه اطاعت از حُکم ولیفقیه برای همه، لازمالاتباع است، قطعاً میتواند باعث اتفاق و اتحاد عمومی در زمان عید سعید فطر گردد؛
البته برای روشن شدن بهتر این مسئله، ابتدا باید حدود و حوزه کاری مرجعیت تقلید و همچنین حاکمیت حکومت اسلامی را شناخت تا بتوان این موضوع را به خوبی تبیین نمود؛ لذا در این راستا، توجه شما را به چند نکات جلب مینمایم:
1️⃣ از نظر دین اسلام، اصول دین و مبادی استنباط، تقلیدی نیست و همچنین در ضروریات فقهی نیز تقلید معنایی ندارد؛ به طور مثال در اصل وجوب نماز، تقلید لازم نیست و موضوعات عُرفیه و عِلمیه نیز جای تقلید ندارد، و تنها در احکام فَرعیه و عَملیه، احتیاج به نظر و اجتهاد است؛ و در این موضوعات، فردی که مجتهد نیست باید از فقیه و مجتهد جامعالشرایط، تبعیت نماید.
2️⃣ اَدِلّه وجوب تقلید از فقهاء ،از باب رجوع جاهل به عالِم است، که فقط در محدوده بیان احکام شرعی فقهی، اعتبار دارد و شامل موضوعات احکام نیست! زیرا تشخیص موضوع به عهده شخص مُکلف است و تقلید در آن جایز نیست، لذا در «ثبوت رؤیت هلال» نیز که از موضوعات است، تقلید جایی ندارد؛
3️⃣ در علم فقه، نظر فقیه و مرجع تقلید، از موارد و معیارهای اثبات رؤیت هلال ذکر نگردیده و آثار شرعی بر قول فقیه و مرجع تقلید (بما هو فقیه و مفتی) مُتُرَتِّب نشده است؛
4️⃣ در علم فقه، صدور حُکم در این زمینه، جزء اختیارات و وظایف حاکم شرع اسلامی آمده، لذا صدور حکم حاکم شرع در موضوعات نیز دارای حجیت شرعی بوده و لازم الاتباع است؛
علاوه بر آنکه در این خصوص، مُرَدَّد بودن اول ماه رمضان و عید فطر در چند روز، موجب سرگردانی مؤمنین و بعضی از مشکلات احتمالی در نظام جامعه اسلامی می گردد که از این رو، ضرورت ورود حاکم اسلامی در آن دوچندان گردیده و حتی این موضوع را میتوان از اختیارات انحصاری حاکم شرع و رهبری سیاسی مذهبی فرض نمود؛
5️⃣ صدور حکم حکومتی حاکم اسلامی، هم، دربرگیرنده حکم شرعی است و هم، از تَکَثُّر و اختلاف مسلمین جلوگیری میکند، بر خلاف احکام معمول شرعی که قابل تکثّر و محل ابراز آراء و نظرات مختلف علمی است؛
✍️ بنابراین اگر حاکم اسلامی، بر ثبوت اول ماه و روز عید فطر، حُکم صادر نماید، بر همه مسلمانان و حتی مجتهدین، تبعیت از این حکم، واجب است و در عَرضِ حُکم حاکم اسلامی، مجتهد دیگری نمیتواند حُکم صادر نماید؛ و حتی اگر برای فقیهی، قطعاً به اثبات رسید که حاکِم در حُکم و تشخیص موضوع، اشتباه نموده! فقط بر شخص خودش واجب میشود که بدون معارضت و اعلام عمومی، به تشخیص و عِلم خود عمل نماید.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «#عید_سعید_فطر»
موضوع: «رؤیت هلال و عید سعید فطر»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٣
https://eitaa.com/ROOZBARG