eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
48 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز:         روز شنبه ١۴٠٢/١٢/٢۶ ✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله طبق روزهای قبل به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن کریم با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ سوره نساء، آیات ١۵٠ و ١۵١ «إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا» خداوند در این آیات می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ»: همانا کسانی که به خدا و پیامبرانش کفر می‌ورزند (هرچند در ظاهر ادعای ایمان دارند اما واقعاً مؤمن نیستند)؛ «وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُوا بَيْنَ‌اللَّهِ وَرُسُلِهِ»: و می‌خواهند بین خدا و پیامبرانش دوگانگی ایجاد کنند (یعنی بعضی از دستورات پیامبران را از سوی خدا نمی‌دانند؛ تا بتوانند از بعضی دستورات دین اطاعت نکنند)؛ «وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ»: (و در نتیجه) می‌گویند به بعضی از دستورات دین ایمان می‌آوریم و به بعضی کفر می‌ورزیم! (و هرجا دین به مذاقشان خوش نیاید آن را کنار میزنند!)؛ «وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا»: و به این صورت می‌خواهند بین ایمان و کفر مسیری برای خودشان دست و پا کنند؛ «أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا»: اينان در حقيقت کافرند (چون راهی میان ایمان و کفر وجود ندارد؛ یا انسان باید بنده خدا باشد و دین را در هر حالتی اطاعت کند و یا کافر است)؛ «وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا» و برای (این) کافران عذابی ذلیل کننده آماده کرده‌ایم. ✍️ نقل است که حکیمی فرزندی پرخور داشت و پیوسته او را از بسیار خوردن نهی کرده و نصیحت می‌نمود که سیری زیاد، شخص را رنجور می‌کند! فرزند گفت: ای پدر! نشنیده‌ای که خداوند در قرآن چنین دستور فرموده: «كُلُوا وَاشْرَبُوا»: «بخورید و بیاشامید» و اهل دقت و ظرافت هم گفته‌اند: «به سیری، مُردن؛ بِه که، گرسنگی بُردن»؛ پدر گفت: ای فرزند! اندازه نگه دار و دستور خدا را به طور کامل تلاوت کن، که فرموده: «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا»: «بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید». (اعراف/٣١) كُلوا واشربوا، حلقهٔ گوش کرد؛ و لاتُسرفوا را فراموش کرد!!! آری! ایمان گزینشی نداریم! انسان نمی‌تواند خود را در دایره ایمان به خدا قرار دهد و مدعی ایمان آگاهانه به همراه عمل باشد اما فقط در برابر بخشی از دستورات خداوند سر تسلیم فرود آورد؛ آنجا که ایمان برای او منفعت دارد، مؤمن باشد! ولی آنجا که به ظاهر نفعی از ایمانش نمی‌برد و ایمان دست و پای او را برای به دست آوردن خواسته‌های نفسانیش می‌بندد، آن را نادیده بگیرد؛ اصلاً مؤمنِ گاه به گاهی و دل بخواهی در اسلام معنا ندارد و تعهدات مؤمن، بر اساس منفعت‌طلبی نیست! مؤمنی که می‌خواهد قرآنی زندگـی کنـد و از نتایج ایمانش بهـره بـرده و به سعادت دست یابد، باید در مقابـل همـۀ احکام خدا و در همه‌جا احسـاس تعهـد کند و به عبارت دیگر: تعهد مؤمن، همگانی، همه‌جایی و همیشگی است. نمی‌شود انسان نماز اول وقت بخواند، روزه بگیرد؛ حتی مستحباتی چون صدقه و نماز شب بجا بیاورد و حتی مجالس حسینی برپا کند اما تا به دستور الهی در زمینه خمس و زکات برسد بگوید من این‌ها را قبول ندارم! و یا بانویی همه‌ی دستورات الهی را عمل کند ولی حجاب را که از ضروریات دین و از دستورات قرآنی است را قبول نداشته باشد! و یا فردی خودش را مؤمن به انقلاب و آرمان‌های امام راحل و شهدای جلیل‌القـدر نشـان بدهد، امـا آنجا که باید از آبرویش برای دفاع از نظام هزینه کند، خبری از ایمانش نباشد! و آنجـایی کـه دفاع از نظام اسلامی و آرمان‌های انقلابی، میز ریاستش را تهدیـد می‌کند، به یکباره همـۀ ایمان انقلابیش فراموش شود! و یا برخی از ما، خدای در مسجد را می‌بینیم ولی خدای در منزل را نمی‌بینیم! نماز جماعت اول وقتمان در مسجد ترک نمی‌شود و رفتارمان در بیرون با مردم، بسیار مؤمنانه است، اما در خانه، چنان بداخلاق هستیم که همسر و فرزندانمان از اخلاق بد ما به ستوه آمده‌ و چه بسا مثل گرگ از ما می‌ترسند! بدیهی است چنین ایمان‌های ناقصی در فرهنگ قرآنی، یک ریال هم ارزش ندارد. https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ یکی دیگر از مصادیق خطرناک این آیه یعنی «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ» بحث جدایی دین از سیاست است! خیلی‌ها می‌خواهند بخش سیاسی و اجتماعی اسلام را از این برنامه و سبک زندگی دقیق قرآنی جدا کنند و دین را فقط به مباحث عبادی و فردی تقلیل دهند؛ آنها اسلام را فقط مسئلهٔ فردی دانسته و مسائل اجتماعی و سیاست را از اسلام گرفته‌اند! متأسفانه این همان چیزی است که امروزه در برخی از افراد به اصطلاح مذهبی و اهل مسجد و هیئت دیده می‌شود! این افراد در اصل دارند اسلام و قرآن را تحریف می‌کنند! اصلاً اگر اسلام و قرآن برای تمام مراحل و جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و... انسان برنامه دقیق نداشته باشد که دین کاملی نیست و نمی‌تواند به انسان سبک زندگی آموخته و او را هدایت و سعادتمند نماید! این افراد چگونه می‌خواهند آیاتی که درباره حکومت‌داری و سیاست در قرآن کریم آمده را توجیه کنند؟! آنها قطعاً مصداق این آیه یعنی «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ» و همچنین مصداق آیه ٩١ سوره حجر: «الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ» هستند که خداوند می‌فرماید: بعضی افراد قرآن را تکه پاره می‌کنند!!! بی‌شک اینگونه مقدس مآبانی که عبایشان را جمع کرده و می‌گویند: ما به سیاست کاری نداریم و به عبادت خود می‌پردازیم! نه تنها مؤمن نیستند، بلکه دانسته یا نادانسته در لشکر کافران و دشمنان اسلام قرار دارند! دشمنانی که مروّج نگاه جدایی دین از سیاست هستند؛ چراکه از حکومت ظلم‌ستیز اسلامی وحشت دارند! چنانچه فردی نقل می‌کرد که در ماه محرم، مجلس روضه‌ای‌ در کنار سفارت انگلیس برپا شده بود؛ خبرش را به سفیر انگلستان رسانده بودند؛ او هم در جواب گفته بود: اگر از این مجالسی است که مسائل سیاسی را در آن می‌گویند با دسیسه‌ای جلوی برگزاری آن را بگیرید‌؛ اما اگر با سیاست کاری ندارند بگذارید تا صبح بخوانند و گریه کنند؛ چون برای ما هیچ خطری ندارند! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٢٧ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الأحد ٠۶ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Sunday 17 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 نزول كتاب مقدس تورات 🌙 وفات شیخ جعفر مجتهدی (١۴١۶ ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب هفتم ماه رمضان، چهار رکعت نماز وارد شده به صورت دو نماز دو رکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت بعد از حمد، سیزده بار سوره قدر قرائت می‌گردد. 🔻دعای روز ششم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ، وَ لاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ، وَ زَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ، بِمَنِّکَ وَ اَیادیکَ یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ» «خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز؛ و تازیانه‌های عذابت را بر من فرو نیاور؛ و از موجبات خشمت دورم بدار؛ و با منت و بخششت بر من ببخش؛ ای نهایت آرزوی آرزومندان» 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمومنین (ع): «فَرَضَ‌اللَّهُ . . . الصِّیَامَ ابْتِلَاءً لَاخَلَاصِ الْخُلُق» «خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید» 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۲۵۲ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ امروز سالروز نزول کتاب مقدس «» است، لطفاً جهت دسترسی به محتوای لازم در این زمینه تحت عنوان «تورات، کتابی آسمانی یا زمینی؟!» به فایل «روزبرگ شیعه» در لینک‌ زیر مراجعه بفرمائید:👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/2013
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓شخصی هنگام روزه شده و تلاش کرده است که خون به حلقش فرو نرود اما از روی بی احتیاطی خون وارد حلقش شده، آیا او باطل شده است؟ ✅ اگر قصد فرو بردن خون را نداشته و بی‌اختیار وارد حلق شده است، روزه صحیح است. ❓آیا باعث باطل شدن روزه می شود؟ ✅ صرف ترش کردن، باطل کننده روزه نیست ولی چنانچه موجب شود چیزی به فضای دهان آمده و عمداً و از روی اختیار فرو برده شود، روزه باطل می‌گردد اما اگر سهوا و بی‌اختیار فرو رود، باطل نمی‌شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « »         روز یکشنبه ١۴٠٢/١٢/٢٧ ✍️ مناسبت روز: امروز ششمین روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله طبق روزهای قبل به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن کریم با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ششم، سوره نساء، آیه ١٧۴ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا» َ خداوند در این آیه می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ» ای مردم! دليل قاطعی از سوی پروردگارتان برای شما آمد؛ (برای اتمام حجت و هدایت شدنتان) «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا» و نور مورد نیاز برای روشن ساختن مسیر زندگیتان را نازل کردیم؛ «مُبِينًا» یعنی نوری واضح و روشن کننده که خداوند در این آیه، هدایت قرآن را به چنین نوری تشبیه کرده است که البته مسلماً این هدایت و نور که راه رسیدن به قله سعادت را روشن می‌سازد برای کسانی است که ایمان واقعی داشته باشند. ✍️ بـرای ورود بـه بحـث امـروز، داسـتانی را زبان همسـر لبنانی شـهید دکتـر مصطفـی چمـران، خانـم «غـاده جابـر» برایتان نقـل می‌کنیم: «روزی امام موسی صدر از من برای همکاری در مدرسە صنعتی جبل‌عامل در شهر صور لبنان که مدیریتش با دکتر مصطفی چمران بود دعوت به همکاری کرد‌؛ من هم جواب دادم هیچ علاقه‌ای به همکاری با ایشان ندارم و کلاً از جنگ و خون و کشتار و شخصیت‌های جنگی بیزارم! آقای صدر فرمودند: زود تصمیم نگیرید و ابتدا نزد دکتر چمران بروید و از نزدیک با مدرسه و کارهای خیر ایشان آشنا شوید؛ من ذهنیتی جز خشونت و جنگ از دکتر چمران نداشتم، لذا از رفتن به آن مدرسه و دیدار با ایشان سر باز زدم‌؛ بعد از مدتی یکی از دوستان خانوادگی، تقویمی را که سازمان «اَمَل» منتشر کرده بود به من هدیه کرد؛ شب‌هنگام تقویم را نگاه کردم؛ در هر صفحه آن، نقاشی زیبایی کشیده شده بود و در یکی از این صفحات نقش شمع کوچکی در تاریکی رسم شده بود که توجهم را به خود جلب کرد؛ نور کوچکی از آن شمع می‌تابید و در زیر آن با خطی زیبا نوشته شده بود: «من ممکن است نتوانم همه این تاریکی‌ها را از بین ببرم، ولی با همین روشنایی اندک، فرق «ظلمت و نور» و «حق و باطل» را نشان می‌دهم! تا کسی که به دنبال نور است، با همین نور کوچک، در قلبش نوری بزرگ ایجاد شود»؛ این تصویر بر من تأثیر عجیبی گذاشت و ناخداگاه شروع به گریه کردم؛ چند روز بعد برای نخستین بار دکتر چمران را دیدم، لبخندی بر لب داشت و آرامش و پاکی در چشمان او موج می‌زد؛ دقیقاً بر خلاف تصویری که در ذهنم از خشونت و جنگ‌طلبی او نقش بسته بود! او چنان با تواضع و تبسم سخن می‌گفت که گویا مدت‌هاست من را می‌شناسد! وقتی متوجه شدم آن نقاشی‌ و جمله زیر آن کار شخص دکتر چمران است، بیشتر حیرت کردم! چطور ممکن است فردی که در جنگ و خون شناور است، چنین روحیه هنرمندانه‌ و عارفانه‌ای داشته باشد؟! بالاخره همکاری در مدرسه صنعتی که بخشی از جمعیت نیکوکاری برای آموزش و ایجاد اشتغال برای ایتام و فقرا بود را پذیرفتم؛ من در آن زمان، حجاب درست و حسابی نداشتم! یادم هست روزی که برای آموزش بچه‌ها به یکی از روستاهای اطراف رفته بودیم، دکتر چمران یک روسری گلدار زیبا به من هدیه کرد و با لبخند همیشگی‌اش گفت: بچه‌ها خیلی دوست دارند معلم خودشان را با روسری ببینند؛ من هم بلافاصله آن روسری را سر کردم و از این‌گونه امربه‌معروف دکتر لذت بردم؛ کم‌کم حس کردم یک جاذبۀ خدایی در وجود دکتر چمران است که مرا به سوی خود جذب می‌کند و پس از گذشت چند ماه با ایشان ازدواج کردم!» آری‌، یک نور کوچک در یک صفحه تاریک نقاشی و یک دست نوشته کوچک، می‌تواند جریان زندگی یک انسان را دگرگون کند تا جایی که همسر شهید چمران شده و یک زندگی عارفانه و عاشقانه الهی را تجربه کند! ✍️ حالا به نظر شما اگر خالق هستی بخواهد نوری مانند آن شمع در نقاشی را در تاریکی دنیا برای ما قرار دهد تا جریان زندگی ما تغییر کند! آن نور چیست؟ خداوند آن نور را در آیه ١٧۴ سوره نساء به ما معرفی کرده است: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا»؛ علامه طباطبائی در تفسیر این آیه در «المیزان» می‌نویسد: مراد از نور نمایان، چیزی به جز قرآن کریم نمی‌تواند باشد؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۱۹۸ نهج‌البلاغه در بیان ویژگی‌های قرآن می‌فرمایند: «قرآن نوری است که خاموشی ندارد و چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد..» https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ بسیاری از ما، داستان مشهور «کربلایی کاظم» که در قبرستان نو در شهر مقدس قم مدفون است، شنیده‌ایم؛ آن پیرمرد کشاورز بی‌سواد که به سبب دقت ویژه در پرداخت به موقع زکات و سهم فقرا از محصولاتش، مورد عنایت قرا گرفته و یک شبه حافظ کل قرآن شد، او فقط می‌توانست متن قرآن را تشخیص داده و بخواند! وقتی از او پرسیدند چرا متون دیگر را نمی‌توانید بخوانید؟! جواب داد چون فقط متن قرآن، نور دارد ولی دیگر متن‌ها تاریک است! فرزند ایشان نقل می‌کند که روزی یک کتاب عربی که شبیه به قرآن نوشته شده بود به دست پدر دادیم تا فکر کند قرآن است! ایشان کتاب را باز کردند و چند صفحه را ورق زدند و به یک آیه قرآن برخورد نموده و آن را خواندند؛ سپس گفتند: دیگر کلمات این کتاب تاریک است‌، پس آیات قرآن در آن نیست! ✍️ آری به راستی قرآن، نوری در تاریکی‌های زندگی دنیاست و اگر در مسیر این نور قرار بگیریم؛ همه‌ی زشتی‌های برای ما مانند متن‌های دیگر در جلوی چشمان کربلایی کاظم، تاریک می‌شوند و فقط نور و زیبایی‌ها برای ما هویدا می‌شود؛ چنانچه آنانکه قرآن را زندگی کرده و «نُورًا مُبِينًا» در زندگیشان جریان پیدا کرده است؛ در برابر مشکلات بزرگ و کوچک در مسیر رسیدن به قله سعادت، هرگز ناامید و مأیوس نمی‌شوند و با همت و توکل و اعتماد و ایمان راسخ به خدا، تمامی مشکلات فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای آنها آسان و حل می‌شود. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٨ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الإثنين ٠٧ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Monday 18 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 وفات حضرت‌ابوطالب(ع) بنابه‌روايتی (١٠بعثت) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب هشتم ماه رمضان، دو رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت بعد از حمد، یازده بار سوره توحید را قرائت کرده و بعد از نماز، هزار مرتبه تسبیح خدا (سبحان الله) گفته می‌شود. 🔻دعای روز هفتم ماه رمضان: «اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ و قیامِهِ، و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ، و ارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ، بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین» «خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت، و برکنارم دار در آن از بیهودگی و گناهان، و روزیم کن در آن یادت را برای همیشه، به توفیقت ای راهنمای گمراهان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «الصَّوْمُ جُنَّةُ مِنَ النَّار» «روزه سپر در برابر آتش (جهنم) است» 📚 الکافی، ج ۴، ص ۱۶۲ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر روزه‏دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اين‌ها، به خدا و پيغمبر اسلام و جانشينان آن حضرت، عمداً نسبت دروغ بدهد، اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم، يا توبه كند، روزه او باطل می‌شود و احتياط واجب آن است كه حضرت زهرا سلام الله عليها و ساير پيغمبران الهی و جانشينان آنان نیز در اين حكم فرقى ندارند. ⬅️ اگر روزه‌دار چيزى را به اعتقاد اين كه راست است از قول خدا يا پيغمبر نقل كند و بعد بفهمد دروغ بوده، روزه‏اش باطل نمى‏شود. ⬅️ اگر روزه‌دار از قول خدا يا پيغمبر حرف راستى را بگويد، بعد بگويد دروغ گفتم، يا در شب دروغى را به آنان نسبت دهد و فرداى آن روز كه روزه مى‏باشد بگويد آنچه ديشب گفتم راست است، روزه‏اش باطل مى‏شود. ⬅️ اگر از روزه‏دار بپرسند كه آيا پيغمبر (ص) چنين مطلبى فرموده‏اند و او جايى كه در جواب بايد بگويد نه، عمداً بگويد بلى! يا جايى كه بايد بگويد بلى، عمداً بگويد نه، روزه‏اش باطل مى‏شود. 📚 توضیح المسائل مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و »         روز دوشنبه ١۴٠٢/١٢/٢٨ ✍️ مناسبت روز: امروز هفتمین روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله طبق روزهای قبل به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن کریم با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ٧، سوره انعام، آیه ١٠٢ «ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ» خداوند در این آیه می‌فرماید: «ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُم»: خدایی با این عظمت، پروردگار شماست (و شما را رها نکرده است)؛ «لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»: (بدانید) «غیر از خدای متعال، هیچ کس دیگری این شأنیت را ندارد» (که حیران و خاضع دربرابر او شوید)؛ «خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ»: «اوست که همه چیز را آفریده (و بقیه همه مخلوق او هستند) پس باید او را بپرستید»؛ «وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ»: (چراکه) «او عهده‌دار و نگهبان همه چیز است» و همه می‌توانند بدون ترس از وجود معارض یا شریک و با خیال راحت به او تکیه کنند. نکته قابل توجه در این آیه این است که خداوند بر معرفی خود و ایجاد نگرش توحیدی اصرار فراوان نموده: ذَلِكُمُ اللَّهُ: این است خدا؛ رَبُّكُمْ: پروردگار شما‌؛ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ: جز او معبودی نیست؛ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ: آفریننده همه چیز است؛ فَاعْبُدُوه: پس تنها او را بپرستید؛ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيل: و او کارساز و نگهبان همه چیز است. ❓حالا به نظر شما، فهم، پذیرش و باور این جملات چه تأثیری در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد؟ و آیا گره‌ای از مشکلات امروز ما باز می‌کند؟ ✅ برای پاسخ به این سؤال به یکی از داستان‌های قرآنی اشاره می‌کنیم: «حضرت یوسف (ع) در زندان پس از اینکه زندانیان متوجه ویژگی‌های خاص ایشان شدند و دو نفر از آنها تعبیر خواب خود را از حضرت پرسیدند؛ به نصیحت زندانیان پرداخته و تصریح می‌کنند که من فردی موحدم و خودم و پدرانم از شرک به دور بوده‌ایم؛ و سپس به تبیین وضعیت زندانیان پرداخته و می‌فرمایند: مشکل اساسی شما در این نیست که امروز زندانی هستید چون بالاخره این زندان تمام می‌شود! ولی گرفتاری اصلی شما، شرک و پرستیدن خدایان دیگر است که باعث می‌شود همواره زیر سلطه و برده آنها باشید! و سپس راه حل این مشکل را در ایمان به «خدای واحد قهار» دانستند تا خدایان دروغین را به زیر کشیده و برای همیشه از چنگال آنها آزاد شوند! و در ادامه فرمودند: «إنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ»؛ بدانید حکومت جز برای خدا نیست و به همین دلیل شما نباید در برابر طاغوت‌ها و فراعنه سر تعظیم فرود آوريد» بنابراین اگر به حکومت غیر خدا تن دهیم، همواره زجرها و زندان‌ها و بدبختی‌ها دامن‌گیرمان خواهد شد. بر اساس سخنان حضرت یوسف (ع)، نتیجه می‌گیریم که ایجاد نگرش توحیدی و خداپرستی، زیربنای رهایی واقعی انسان‌ها و آزادی و آزادگی جوامع بشری از یوغ اسارت همه‌ی طاغوت‌هاست؛ ❓حالا شاید برخی بگویند این حرف‌ها مسائل امروز زندگی ما و مشکل آب و نان ما را حل نمی‌کند! ✍️ در جواب عرض می‌کنیم اتفاقاً حل تمامی مشکلات بشریت و حتی حل مشکل نان و آب هم در همین نگرش توحیدی است! چراکه وقتی بفهمیم خالق و مؤسس؛ و مدیر و مدبر؛ و همه کاره این جهان، فقط خدای یگانه است و دیگران همه مخلوقات و بندگان او هستند و فقط او قادر است در زندگی ما تأثیر بگذارد و کارسازی کند و به ما آب و نان و رزق دهد؛ دیگر به آدرس‌های اشتباه نمی‌رویم و در خانه دیگری را نمی‌زنیم! ولی متأسفانه بسیاری از ما، عمری است که به آدرس اشتباه رفته و به غیر از«خالق قادر» متمسک شده‌ایم و سررشتهٔ کار و امور زندگیمان را به دیگران سپرده‌ایم و به جای خداوند متعال، آنها را مؤثر دانسته و بنده آنها شده‌ و در برابر آنها تعظيم کرده‌ایم! ✍️ به همین دلیل مهم، خداوند در آیه ۱۰۲ سوره انعام بر خالق بودن، رب بودن، لایق پرستش بودن، نگهبان و کارساز بودن و قادر بودن خود بر همه چیز، تأکید می‌نماید تا آدمی را از یوغ بندگی دیگران آزاد کرده و راه آزادگی و سعادت را به او بشناساند. اما با کمال تأسف باید عرض کنیم که بسیاری از انسان‌ها، اگرچه به زبان و ادعا، این موضوع را قبول دارند که خدای متعال، قادر به همه چیز است اما در عمل به این موضوع، ایمان و اعتقاد و اعتماد ندارند! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ آورده‌اند که اهالی قریه‌ای به دلیل بی‌آبی تصمیم گرفتند برای نزول برکت الهی، نماز باران بخوانند؛ آنها نزد عالم بزرگی رفته و از او خواستند تا زمانی برای نماز باران مشخص کند؛ در روز موعود همه اهالی با پای برهنه در نقطه‌ای بیرون آبادی برای نماز باران جمع شدند؛ عالِم، نگاهی به جمعیت کرد و متوجه شد‌ که فقط پسربچه کوچکی با چتر در میان جمعیت است! لذا مردم را رها کرده و به طرف خانه بازگشت؛ مردم از او پرسیدند: پس چرا نماز باران را نخواندید؟ عالم جواب داد چون به جز این پسربچه، هیچ کدام از شما اعتقاد به توکل و استجابت دعا برای بارش باران ندارید! این واقعیت زندگی خیلی از ماست! ما کُمیت اعتقادمان به باری‌تعالی به عنوان خالق و پروردگار و قادر مطلق عالم هستی، لنگ می‌زند! حتی خداوند را به رزّاقیت هم قبول نداریم! ببینید وقتی به زوج‌های جوانی که چندین سال از ازدواجشان می‌گذرد؛ می‌گوئیم چرا فرزند نمی‌آورید؟ می‌گویند: با این وضعیت مسکن و با این گرانی و مشکلات عدیده اقتصادی، بچه را کجای دلمان بگذاریم؟! در جواب آنها باید عرض کنیم که مگر نه این است که خدا کفیل روزی است پس قرار نیست ما با منطق ناقصمان برای قادر متعال دو دو تا چهارتا کنیم! مگر تاکنون خوراک و پوشاک و مسکن خودت و همسرت را چه کسی مهیا ساخته که الآن برای هزینه‌های فرزندت به خداوند اعتماد نداری! در روایتی آمده که یکی از اصحاب امام کاظم (ع) در نامه‌ای برای حضرت نوشت که پنج سال است که از بچه‌دار شدن خودداری می‌کنم و همسرم بچه دارشدن را ناپسند می‌شمارد و می‌گوید هزینه او به سبب فقر، برای ما بسیار دشوار است! نظر شریف شما چیست؟ امام برای او نوشتند: «فرزند بیاورید که روزی او به عهده خداوند است» (الکافی، ج ۶، ص۳) ✍️ در پایان این مبحث باید عرض کنیم که درست است که وضعیت اقتصادی در کشور ما خوب نیست و مسئولین باید اقدام فوری در این زمینه نمایند؛ اما این موضوع دلیل اصلی مشکلات ما در زندگی نیست! بلکه اشکال اساسی در عدم وجود ایمان واقعی به خدا و توکل ما به او؛ و در یک کلام، نداشتن زندگی قرآنی است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٩ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء ٠٨ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Tuesday 19 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز ملی شدن صنعت نفت (١٣٢٩ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب نهم ماه رمضان، شش رکعت نماز وارد شده که به صورت سه نماز دو رکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت بعد از حمد، هفت بار آیةالکرسی قرائت شده و بعد از سلام پایان ۶ رکعت، پنجاه مرتبه صلوات بر پیامبر و آل ایشان فرستاده می‌شود. 🔻دعای روز هشتم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ، وَ اِطْعامَ اْلطَّعامِ، وَ اِفْشآءَ السَّلامِ، وَ صُحْبَةَ الْکِرامِ، بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ» «خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزی نسبت به یتیمان؛ و خوراندن طعام؛ و آشکار کردن سلام؛ و هم‌نشینی با کریمان؛ به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «لِکُلِّ شیئ زَکَاةُ وَ زَکَاةُ الابدان الصِّیَامِ» «برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن‌ها، روزه است» 📚 الکافی، ج ۴، ص ۶۲، ح ۳ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ با عنایت به آغاز سال نو شمسی و عید نوروز؛ لطفاً جهت دسترسی به محتوای اسلامی با عنوان «، » در این زمینه به فایل «روزبرگ شیعه» در لینک‌های زیر مراجعه بفرمائید: https://eitaa.com/ROOZBARG/10633
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو ببرد، بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل است و باید روزه‌ی آن روز را قضا نماید؛ ⬅️ در حکم مسأله‌ی قبل، فرقی ندارد که در هنگام فرو بردن سر در آب، بدن او نیز در آب باشد یا این که بدن او در بیرون باشد و فقط سر را در آب فرو ببرد؛ ⬅️ اگر نصف سر را در آب فرو ببرد و سپس بیرون بیاورد و نصف دیگر سر را در آب فرو کند روزه‌اش باطل نمی‌شود؛ ⬅️ اگر تمام سر زیر آب برود ولی مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می‌شود‌؛ ولی اگر شک کند که تمام سر زیر آب رفته یا نه، روزه‌اش صحیح است؛ ⬅️ اگر روزه‌دار بی‌اختیار در آب بیفتد و تمام سر او را آب بگیرد روزه‌اش باطل نمی‌شود، ولی باید فوراً سر را از زیر آب خارج کند، همچنین اگر فراموش کند که روزه است و سر در آب فرو ببرد، روزه‌ی او باطل نمی‌شود؛ ولی هرگاه یادش آمد باید فوراً سر را بیرون بیاورد؛ ⬅️ آب ریختن روی سر توسط ظرف و مانند آن به صحت روزه ضرر نمی‌رساند. ✅ رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»         روز سه‌شنبه ١۴٠٢/١٢/٢٩ ✍️ مناسبت روز: امروز هشتمين روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله طبق روزهای قبل به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن کریم با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ٨، سوره انعام، آیه ١۶٢ «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «بگو ای پیامبر؛ همانا نماز من و عبادات و مناسک من و زندگى من و مرگ من (فقط) براى خداوند، پروردگار جهانيان است» (به عبارت دیگر همۀ افعال فردی و اجتماعی ام را فقط به خاطر خدا و در جهت رضایت او انجام می دهم)؛ ✍️ در ابتدای این مبحث به یک حدیث تربیتی از امام باقر (ع) اشاره می‌کنیم که حضرت فرمودند: «چون کودک سه ساله شود، هفت بار بخواند: «لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»؛ بعد او را واگذار تا به سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد؛ سپس هفت بار بگوید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»؛ و بعد تا چهار سالگی او را واگذار و چون چهار سالش تمام شد، هفت بار بگوید: «صلی الله علی محمد و آل محمد» و سپس رها شود تا در پنج سالگی که به او دست راست و چپ را تعلیم داده و چون یاد گرفت، باید او را رو به قبله وادار به سجده کرد و باز او را واگذار تا شش ساله شود؛ پس به او گویند که نماز بخواند و رکوع و سجود بیآموزد تا هفت سالش شود و در این سن، دست و صورت را بشوید و وضو بگیرد و بعد به نماز بایستد...» (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۸۱) ❓حالا به نظر شما آنچه از تأمل در این روایت برای جهت دهی به مسیر زندگی انسان به دست میآید، چیست؟ اینکه دقیقاً امام می‌فرمایند که کودک در چه زمانی و در چه سنی و به چه شکلی با مباحث اعتقادی آشنا شود، خیلی مهم است! اما متأسفانه بی‌اطلاعی و بی‌توجهی به این نکته تربیتی، اشتباه بزرگ بسیاری از پدر و مادرهای مذهبی و مکتبی ما در قبال فرزندانشان است و چه‌بسا که در این مسیر، دچار افراط و تفریط می‌شوند! آنچه مسلم است آشنایی کودکان از سنین پایین با ادبیات توحیدی در آینده زندگی آنها بسیار اهمیت دارد و این روایت به ما یاد می‌دهد که چگونه با کودکان تمرین دین‌داری کنیم تا همانطور که کودک ما وقتی می‌خواهد راه رفتن بیاموزد، ابتدا خود را روی زمین می‌کشد؛ بعد شروع به چهار دست و پا راه رفتن می‌کند؛ در مرحله بعدی کم کم توانایی ایستادن پیدا کرده و سپس چند قدم به سمت پدر و مادر حرکت می‌کند و پس از طی تمام این مراحل، بالاخره کودک راه رفته و می‌دود؛ همانطور هم در دایرهٔ فراگیری مباحث توحیدی قرار گیرد و از کودکی، دین در ذهن و روح او شکل گرفته تا در آینده در زندگی فردی و اجتماعی، نقش خود را به درستی ایفا نماید؛ البته نباید فراموش کنیم که فهم کودکان در آن دوران صرفاً عینی است و مباحث توحیدی، انتزاعی و ذهنی و عقلی است لذا اگر بخواهید در آن زمان برای کودکان توضیح دهید، اساساً توانایی درک مباحث توحیدی را ندارند! به همین دلیل صرفاً به الفاظ توحیدی بسنده کرده و برای جذاب شدن کودک به این آموزش، می‌بایست از جوایز عینی برای کودک استفاده شود؛ مثلاً بابت این‌که سوره توحید را یاد بگیرد، یک اسباب بازی زیبا به او هدیه بدهیم؛ اما پس از رسیدن به ایام نوجوانی، کم‌کم او را با مفاهیم توحیدی نیز آشنا کنیم تا بالاخره در ابتدای جوانی تمامی اعمال فردی و اجتماعی او با نگاه توحیدی شکل گیرد و در این دوران زندگی علاوه بر توحید ذهنی و فکری به توحید در افعال و رفتار برسد؛ چرا که اگر فردی، خداوند عالم را فقط در ذهن خود، رب و خالق و قادر و مدیر و مدبر و کارساز و نگهبان و همه کاره عالم بداند اما توحید او در حیطه عملی زندگی فردی و اجتماعیش تبلور پیدا نکند، هیچ فایده‌ای برای او ندارد! لذا خداوند در آیه ١۶٢ سوره انعام فرموده: «إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» یعنی توحید نه تنها باید در عبادت و مسائل فردی همچون نماز جریان داشته باشد، بلکه باید به تمام زندگی اجتماعی و مدیریتی و حاکمیتی انسان نیز جهت دهد... https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 برای بهتر روشن شدن این مبحث، فرض کنید با دوستتان در ماشینی هستید و به سمتی در حال حرکت؛ با دیدن زمین‌های اطراف مسیر، شما می‌گویید که این زمین‌ها شوره زار است و دوستتان معتقد است که اتفاقاً کاملاً آماده کشت و حاصلخیز است؛ کم کم بحث بالا می‌گیرد؛ شما استدلال می‌آورید و او هم استدلال می‌آورد؛ اما این بحث چقدر اهمیت دارد؟ شما دارید با سرعت بالا از کنار آن زمین‌ها عبور می‌کنید و چند دقیقه دیگر هم از آنجا رد می‌شوید؛ نه می‌خواهید آن زمین را بخرید و نه می‌خواهید روی آنها کشاورزی کنید؛ پس این بحث و نتیجه آن، هر چقدر مهم هم باشد، هیچ اثری در حرکت شما ندارد! اما یک وقت شما در همین مسیر با دوست خود بحث می‌کنید که آیا این مسیری که ما در آن حرکت می‌کنیم، ما را به مقصد می‌رساند یا خیر؟ اینجا اگر هر یک از شما، حرفش را اثبات کند در حرکت شما اثر می‌گذارد و شاید کاملاً مسیر شما را عوض نماید! بحث توحید هم دقیقاً همین‌گونه است وقتی بحث می‌کنیم خدا وجود دارد یا ندارد؟ یکی است یا بیشتر؟ عالم فقط در حیطهٔ قدرت اوست یا دیگران هم در این قدرت با او شریک هستند؟ و... جواب این سؤالات با وجود اینکه بسیار مهم است اما اگر فقط در فکر و ذهن و جایگاه اندیشه باقی بماند، تأثیری در زندگی و حرکت ما نخواهد گذاشت اما اگر در عرصه عمل وارد شود، آن‌وقت می‌تواند زندگی ما را توحیدی کرده و ما را در مسیر سعادت قرار دهد؛ البته به شرط اینکه توحید هم در عرصه عبادات فردی و اعمال شخصی، و هم در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی انسان وارد شود؛ چنانچه خداوند می‌فرماید: «إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» یعنی جاری شدن توحید فقط در عرصه زندگی فردی کافی نیست و باید در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی هم وارد شود؛ یعنی اگر نماز و عبادات ما فقط برای خدا و«لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» است، باید تمامی کنشگری ما در عرصه سیاسی و اجتماعی هم فقط «لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» باشد. بنابراین طبق این آیه شریفه باید اذعان کنیم که عرصه توحید بسیار وسیع‌تر از اندیشه و ذهن انسان و حتی اعمال فردی ماست؛ و این عرصه تمام عالم سیاست و اجتماع را نیز در بر می‌گیرد؛ لذا با این نگاه، نمی‌توانیم در هیچ دورانی به حاکمیت غیر از معصوم در عصر حضور معصومین و غیر از ولی‌فقیه در عصر غیبت بر جامعه، رضایت داشته باشیم! چراکه لازمه یک‌ جامعه توحیدی، ایجاد حکومت توحیدی و الهی است که در رأس آن باید ولی خدا و یا جانشینان منصوب به اسم یا به صفت از جانب ولیّ خدا باشد؛ پس در نتیجه اگر کسی با اصل ولایت فقیه در دوران غیبت معصوم مخالف باشد، در اصل با نظام و حکومت توحیدی مخالف است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا