eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
45 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ادامه 👇 ✍️ آورده‌اند که اهالی قریه‌ای به دلیل بی‌آبی تصمیم گرفتند برای نزول برکت الهی، نماز باران بخوانند؛ آنها نزد عالم بزرگی رفته و از او خواستند تا زمانی برای نماز باران مشخص کند؛ در روز موعود همه اهالی با پای برهنه در نقطه‌ای بیرون آبادی برای نماز باران جمع شدند؛ عالِم، نگاهی به جمعیت کرد و متوجه شد‌ که فقط پسربچه کوچکی با چتر در میان جمعیت است! لذا مردم را رها کرده و به طرف خانه بازگشت؛ مردم از او پرسیدند: پس چرا نماز باران را نخواندید؟ عالم جواب داد چون به جز این پسربچه، هیچ کدام از شما اعتقاد به توکل و استجابت دعا برای بارش باران ندارید! این واقعیت زندگی خیلی از ماست! ما کُمیت اعتقادمان به باری‌تعالی به عنوان خالق و پروردگار و قادر مطلق عالم هستی، لنگ می‌زند! حتی خداوند را به رزّاقیت هم قبول نداریم! ببینید وقتی به زوج‌های جوانی که چندین سال از ازدواجشان می‌گذرد؛ می‌گوئیم چرا فرزند نمی‌آورید؟ می‌گویند: با این وضعیت مسکن و با این گرانی و مشکلات عدیده اقتصادی، بچه را کجای دلمان بگذاریم؟! در جواب آنها باید عرض کنیم که مگر نه این است که خدا کفیل روزی است پس قرار نیست ما با منطق ناقصمان برای قادر متعال دو دو تا چهارتا کنیم! مگر تاکنون خوراک و پوشاک و مسکن خودت و همسرت را چه کسی مهیا ساخته که الآن برای هزینه‌های فرزندت به خداوند اعتماد نداری! در روایتی آمده که یکی از اصحاب امام کاظم (ع) در نامه‌ای برای حضرت نوشت که پنج سال است که از بچه‌دار شدن خودداری می‌کنم و همسرم بچه دارشدن را ناپسند می‌شمارد و می‌گوید هزینه او به سبب فقر، برای ما بسیار دشوار است! نظر شریف شما چیست؟ امام برای او نوشتند: «فرزند بیاورید که روزی او به عهده خداوند است» (الکافی، ج ۶، ص۳) ✍️ در پایان این مبحث باید عرض کنیم که درست است که وضعیت اقتصادی در کشور ما خوب نیست و مسئولین باید اقدام فوری در این زمینه نمایند؛ اما این موضوع دلیل اصلی مشکلات ما در زندگی نیست! بلکه اشکال اساسی در عدم وجود ایمان واقعی به خدا و توکل ما به او؛ و در یک کلام، نداشتن زندگی قرآنی است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٩ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء ٠٨ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Tuesday 19 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز ملی شدن صنعت نفت (١٣٢٩ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب نهم ماه رمضان، شش رکعت نماز وارد شده که به صورت سه نماز دو رکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت بعد از حمد، هفت بار آیةالکرسی قرائت شده و بعد از سلام پایان ۶ رکعت، پنجاه مرتبه صلوات بر پیامبر و آل ایشان فرستاده می‌شود. 🔻دعای روز هشتم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ، وَ اِطْعامَ اْلطَّعامِ، وَ اِفْشآءَ السَّلامِ، وَ صُحْبَةَ الْکِرامِ، بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ» «خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزی نسبت به یتیمان؛ و خوراندن طعام؛ و آشکار کردن سلام؛ و هم‌نشینی با کریمان؛ به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «لِکُلِّ شیئ زَکَاةُ وَ زَکَاةُ الابدان الصِّیَامِ» «برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن‌ها، روزه است» 📚 الکافی، ج ۴، ص ۶۲، ح ۳ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ با عنایت به آغاز سال نو شمسی و عید نوروز؛ لطفاً جهت دسترسی به محتوای اسلامی با عنوان «، » در این زمینه به فایل «روزبرگ شیعه» در لینک‌های زیر مراجعه بفرمائید: https://eitaa.com/ROOZBARG/10633
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو ببرد، بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل است و باید روزه‌ی آن روز را قضا نماید؛ ⬅️ در حکم مسأله‌ی قبل، فرقی ندارد که در هنگام فرو بردن سر در آب، بدن او نیز در آب باشد یا این که بدن او در بیرون باشد و فقط سر را در آب فرو ببرد؛ ⬅️ اگر نصف سر را در آب فرو ببرد و سپس بیرون بیاورد و نصف دیگر سر را در آب فرو کند روزه‌اش باطل نمی‌شود؛ ⬅️ اگر تمام سر زیر آب برود ولی مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می‌شود‌؛ ولی اگر شک کند که تمام سر زیر آب رفته یا نه، روزه‌اش صحیح است؛ ⬅️ اگر روزه‌دار بی‌اختیار در آب بیفتد و تمام سر او را آب بگیرد روزه‌اش باطل نمی‌شود، ولی باید فوراً سر را از زیر آب خارج کند، همچنین اگر فراموش کند که روزه است و سر در آب فرو ببرد، روزه‌ی او باطل نمی‌شود؛ ولی هرگاه یادش آمد باید فوراً سر را بیرون بیاورد؛ ⬅️ آب ریختن روی سر توسط ظرف و مانند آن به صحت روزه ضرر نمی‌رساند. ✅ رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»         روز سه‌شنبه ١۴٠٢/١٢/٢٩ ✍️ مناسبت روز: امروز هشتمين روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله طبق روزهای قبل به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن کریم با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ٨، سوره انعام، آیه ١۶٢ «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «بگو ای پیامبر؛ همانا نماز من و عبادات و مناسک من و زندگى من و مرگ من (فقط) براى خداوند، پروردگار جهانيان است» (به عبارت دیگر همۀ افعال فردی و اجتماعی ام را فقط به خاطر خدا و در جهت رضایت او انجام می دهم)؛ ✍️ در ابتدای این مبحث به یک حدیث تربیتی از امام باقر (ع) اشاره می‌کنیم که حضرت فرمودند: «چون کودک سه ساله شود، هفت بار بخواند: «لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»؛ بعد او را واگذار تا به سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد؛ سپس هفت بار بگوید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»؛ و بعد تا چهار سالگی او را واگذار و چون چهار سالش تمام شد، هفت بار بگوید: «صلی الله علی محمد و آل محمد» و سپس رها شود تا در پنج سالگی که به او دست راست و چپ را تعلیم داده و چون یاد گرفت، باید او را رو به قبله وادار به سجده کرد و باز او را واگذار تا شش ساله شود؛ پس به او گویند که نماز بخواند و رکوع و سجود بیآموزد تا هفت سالش شود و در این سن، دست و صورت را بشوید و وضو بگیرد و بعد به نماز بایستد...» (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۸۱) ❓حالا به نظر شما آنچه از تأمل در این روایت برای جهت دهی به مسیر زندگی انسان به دست میآید، چیست؟ اینکه دقیقاً امام می‌فرمایند که کودک در چه زمانی و در چه سنی و به چه شکلی با مباحث اعتقادی آشنا شود، خیلی مهم است! اما متأسفانه بی‌اطلاعی و بی‌توجهی به این نکته تربیتی، اشتباه بزرگ بسیاری از پدر و مادرهای مذهبی و مکتبی ما در قبال فرزندانشان است و چه‌بسا که در این مسیر، دچار افراط و تفریط می‌شوند! آنچه مسلم است آشنایی کودکان از سنین پایین با ادبیات توحیدی در آینده زندگی آنها بسیار اهمیت دارد و این روایت به ما یاد می‌دهد که چگونه با کودکان تمرین دین‌داری کنیم تا همانطور که کودک ما وقتی می‌خواهد راه رفتن بیاموزد، ابتدا خود را روی زمین می‌کشد؛ بعد شروع به چهار دست و پا راه رفتن می‌کند؛ در مرحله بعدی کم کم توانایی ایستادن پیدا کرده و سپس چند قدم به سمت پدر و مادر حرکت می‌کند و پس از طی تمام این مراحل، بالاخره کودک راه رفته و می‌دود؛ همانطور هم در دایرهٔ فراگیری مباحث توحیدی قرار گیرد و از کودکی، دین در ذهن و روح او شکل گرفته تا در آینده در زندگی فردی و اجتماعی، نقش خود را به درستی ایفا نماید؛ البته نباید فراموش کنیم که فهم کودکان در آن دوران صرفاً عینی است و مباحث توحیدی، انتزاعی و ذهنی و عقلی است لذا اگر بخواهید در آن زمان برای کودکان توضیح دهید، اساساً توانایی درک مباحث توحیدی را ندارند! به همین دلیل صرفاً به الفاظ توحیدی بسنده کرده و برای جذاب شدن کودک به این آموزش، می‌بایست از جوایز عینی برای کودک استفاده شود؛ مثلاً بابت این‌که سوره توحید را یاد بگیرد، یک اسباب بازی زیبا به او هدیه بدهیم؛ اما پس از رسیدن به ایام نوجوانی، کم‌کم او را با مفاهیم توحیدی نیز آشنا کنیم تا بالاخره در ابتدای جوانی تمامی اعمال فردی و اجتماعی او با نگاه توحیدی شکل گیرد و در این دوران زندگی علاوه بر توحید ذهنی و فکری به توحید در افعال و رفتار برسد؛ چرا که اگر فردی، خداوند عالم را فقط در ذهن خود، رب و خالق و قادر و مدیر و مدبر و کارساز و نگهبان و همه کاره عالم بداند اما توحید او در حیطه عملی زندگی فردی و اجتماعیش تبلور پیدا نکند، هیچ فایده‌ای برای او ندارد! لذا خداوند در آیه ١۶٢ سوره انعام فرموده: «إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» یعنی توحید نه تنها باید در عبادت و مسائل فردی همچون نماز جریان داشته باشد، بلکه باید به تمام زندگی اجتماعی و مدیریتی و حاکمیتی انسان نیز جهت دهد... https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 برای بهتر روشن شدن این مبحث، فرض کنید با دوستتان در ماشینی هستید و به سمتی در حال حرکت؛ با دیدن زمین‌های اطراف مسیر، شما می‌گویید که این زمین‌ها شوره زار است و دوستتان معتقد است که اتفاقاً کاملاً آماده کشت و حاصلخیز است؛ کم کم بحث بالا می‌گیرد؛ شما استدلال می‌آورید و او هم استدلال می‌آورد؛ اما این بحث چقدر اهمیت دارد؟ شما دارید با سرعت بالا از کنار آن زمین‌ها عبور می‌کنید و چند دقیقه دیگر هم از آنجا رد می‌شوید؛ نه می‌خواهید آن زمین را بخرید و نه می‌خواهید روی آنها کشاورزی کنید؛ پس این بحث و نتیجه آن، هر چقدر مهم هم باشد، هیچ اثری در حرکت شما ندارد! اما یک وقت شما در همین مسیر با دوست خود بحث می‌کنید که آیا این مسیری که ما در آن حرکت می‌کنیم، ما را به مقصد می‌رساند یا خیر؟ اینجا اگر هر یک از شما، حرفش را اثبات کند در حرکت شما اثر می‌گذارد و شاید کاملاً مسیر شما را عوض نماید! بحث توحید هم دقیقاً همین‌گونه است وقتی بحث می‌کنیم خدا وجود دارد یا ندارد؟ یکی است یا بیشتر؟ عالم فقط در حیطهٔ قدرت اوست یا دیگران هم در این قدرت با او شریک هستند؟ و... جواب این سؤالات با وجود اینکه بسیار مهم است اما اگر فقط در فکر و ذهن و جایگاه اندیشه باقی بماند، تأثیری در زندگی و حرکت ما نخواهد گذاشت اما اگر در عرصه عمل وارد شود، آن‌وقت می‌تواند زندگی ما را توحیدی کرده و ما را در مسیر سعادت قرار دهد؛ البته به شرط اینکه توحید هم در عرصه عبادات فردی و اعمال شخصی، و هم در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی انسان وارد شود؛ چنانچه خداوند می‌فرماید: «إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» یعنی جاری شدن توحید فقط در عرصه زندگی فردی کافی نیست و باید در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی هم وارد شود؛ یعنی اگر نماز و عبادات ما فقط برای خدا و«لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» است، باید تمامی کنشگری ما در عرصه سیاسی و اجتماعی هم فقط «لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» باشد. بنابراین طبق این آیه شریفه باید اذعان کنیم که عرصه توحید بسیار وسیع‌تر از اندیشه و ذهن انسان و حتی اعمال فردی ماست؛ و این عرصه تمام عالم سیاست و اجتماع را نیز در بر می‌گیرد؛ لذا با این نگاه، نمی‌توانیم در هیچ دورانی به حاکمیت غیر از معصوم در عصر حضور معصومین و غیر از ولی‌فقیه در عصر غیبت بر جامعه، رضایت داشته باشیم! چراکه لازمه یک‌ جامعه توحیدی، ایجاد حکومت توحیدی و الهی است که در رأس آن باید ولی خدا و یا جانشینان منصوب به اسم یا به صفت از جانب ولیّ خدا باشد؛ پس در نتیجه اگر کسی با اصل ولایت فقیه در دوران غیبت معصوم مخالف باشد، در اصل با نظام و حکومت توحیدی مخالف است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا