eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز سالروز شهادت جنگلی (ره) است، انسان عالِم و آزاده‌ای که همه وجودش را در راه استقلال، آزادی و ایجاد جمهوری برگرفته از اسلام فدا کرد، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح پرفتوح این اسطوره استقامت و پایداری آغاز می‌کنیم؛ ایران، در دوران قاجار، به واسطه تن‌پروری و تزلزل شاهان قاجاریه، تحت سیطره‌ی شدید بیگانگان قرار گرفت واین موضوع در وضعیت فرهنگی و اقتصادی ملت ایران نيز به‌شدت تأثیر گذاشت و فشارهای سنگینی را بر مردم وارد نمود؛ در این شرایط سخت، یک روحانی جوان گیلانی به نام میرزا یونس که بعداً به «میرزا کوچک خان جنگلی» معروف شد، برای حفظ استقلال و آزادی به پاخاست و با قیام خود، امید را در دلِ ملت بزرگ ایران زنده کرد؛ البته در آن دوران، قیام‌های دیگری هم ایجاد شد که امروز حتی اسمی از آنها نیز وجود ندارد! اما و میرزا کوچک خان جنگلی را، نه تنها همه‌ی مردم ایران می‌شناسند، بلکه به وجود این روحانیِ مجاهد انقلابی، مباهات و افتخار می‌کنند. ❓اما سؤال مهم اینجاست که رمز این ماندگاری چیست؟ ✅ با نگاهی به تاریخ، باید راز ماندگاری قیام جنگل و میرزا کوچک خان جنگلی را در سه ویژگی خلاصه نمود: 1️⃣ ویژگی اول آنکه قیام جنگل در راه خدا و با «نیت الهی» بنیان‌گذاری شد و تا پایان عمر نیز میرزا کوچک خان همواره بر حفظ هدف و نیت قیام تأکید داشته و از انحراف آن جلوگیری نمود؛ 2️⃣ ویژگی دوم را باید در «مردمی بودن» قیام میرزا دانست و به همین جهت این نهضت به بزرگترین قیام پس از انقلاب مشروطه مُبَدّل گردید؛ 3️⃣ سومین ویژگی قیام جنگل را نیز می‌بایست در «ویژگی‌های شخصیتی رهبر این قیام» یعنی شخص میرزا کوچک خان جنگلی جستجو نمود؛ خصوصیاتی همچون: «تقوا و پیروی کامل از دستورات دین و مذهب، بصیرت و آگاهی، وطن‌دوستی و احساس مسئولیت نسبت به هم‌وطنان، آزادگی و عدم وابستگی به بیگانگان، شجاعت، ایثار و شهادت‌طلبی، و قدرت مدیریت و رهبری میرزا که همه‌ی این ویژگی‌ها باعث جاودانگی این قیام در طول تاریخ شده است. ✍️ چنانچه میرزا کوچک خان، مهم‌ترین هدف قیام خود را پیاده‌سازی احکام دین اسلام در جامعه بیان کرده و همواره به‌عنوان یک روحانی و عالِم دینی، دغدغه‌ی دین داشت و از هر فرصتی برای پیاده‌سازی احکام و معارف دینی و آشنایی بیشتر مردم با مبانی مکتب حقه اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام استفاده می‌نمود؛ او با تأکید بر لزوم توجه به ارزش‌های اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی، تنها راه پیشرفت ایران را در گرو اجرای دقیق دستورات اسلامی از جمله: «استقلال‌طلبی و آزادی» در همه عرصه‌ها می‌دانست، لذا در دوران قاجاریه که خفقان داخلی تحت استعمار شدید کشورهای خارجی شکل گرفته بود، میرزا با قیام جنگل، سعی در از بین بردن این استعمار و استبداد نمود و راه نجات کشور را در خودکفایی و عدم وابستگی به شرق و غرب معرفی کرد؛ این شخصیت ملی و مذهبی در انقلاب خود، همواره به مبحث «گسترش فرهنگ و عدالت اجتماعی» تأکید داشت، لذا با تأسیس مدارس مختلف و همچنین ایجاد نشریه‌ای در کشور، جامعه آن دوران ایران را، از خفقان جهل و نادانی نجات داده و به سمت علم و آگاهی‌ سوق داد؛ یکی دیگر از خصوصیات ویژه میرزا کوچک خان، توجه به مذاکره سیاسی و دیپلماسی خارجی اثرگذار در طراز ملی بود؛ او معتقد بود که اسلام، دین صلح و دوستی است لذا مذاکره‌ی با عزت و قدرت را در کنار مبارزه‌ی پیروزمندانه، سرلوحه‌ی کار خویش قرار داده و بر همین اساس، مذاکرات متعددی را با دولت مرکزی و حتی با انگلیس و روسیه انجام داد، اما در این مذاکرات، هرگز عزت و شرف و منفعت ملت ایران را فدای مصالح خود و توافق با هیچ فرد و دولت و کشوری ننمود. ✍️ آنچه گذشت، تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های «اسطوره استقامت و پایداری» سردار بزرگ جنگل و قیام ماندگار او بود که مسلماً حکایت کامل این عظمت در این مجال اندک نمی‌گنجد، اما سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: «ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزا کوچک خان را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را می‌خواندیم، نیرو می‌گرفتیم؛ او از همت و اراده و شخصیت و هویت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل، هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد؛ این بسیار با ارزش است...» (سخنان معظم‌له مورخ ١٣٨٠/٠٢/١٢) ✍️ روحش شاد و نام و یادش همواره گرامی و جاودان، و راهش پر رهرو باد. 📚 برگرفته از تاریخچه میرزا کوچک خان (روایتی نو و متفاوت از قیام جنگل) اثر سید محمد بحرالعلوم قزوینی https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ١٢ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٣٠ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 02 Monday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز جمهوری اسلامی ایران ( ١٣۵٨‌ ه‌ش) ☀️ 💠 حدیث روز 💠 💎 پیامبراکرم (ص):« مَنْ‏ أَعَانَ‏ ضَعِیفاً فِی بَدَنِهِ عَلَی أَمْرِهِ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَی أَمْرِهِ وَ نَصَبَ لَهُ فِی الْقِیَامَةِ مَلَائِکَةً یُعِینُونَهُ عَلَی قَطْعِ تِلْکَ الْأَهْوَالِ وَ عَلَی عُبُورِ الصِّرَاطِ إِلَی الْجَنَّةِ سَالِماً آمِنا» «کسی‌که ناتوانی را در کارهایش یاری دهد، خداوند او را یاری می‌کند و در روز قیامت بر او فرشتگانی می‌گمارد که او را از خطرات منازل آخرت محافظت نمایند و او را سالم و در امان از پل صراط عبور داده و به بهشت برسانند» 📚بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۰۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
202.5K
💠 مناسبت: «» موضوع: ❓‪بعضی از برادران معلول مجبورند روی تخت یا چرخ نماز بخوانند؛ آیا این امور موجب به هم خوردن اتصال صف‌های نماز جماعت می‌شود؟ ✅ [خیر] موجب قطع اتصال نیست. ❓آیا فرد ناتوان و معلول هم جهت غسل کردن، لازم است آب را به همه جای بدن خود برساند؟ ✅ [بله] لازم است آب به همه جاى بدن برسد و در صورت عدم امکان باید به نحوى نایب بگیرید که آب را به بدن شما برساند و در غیر این صورت، غسل صحیح نیست و هر مقدارى از نمازهایى که یقین دارد با چنین غسلى خوانده‌، اعاده نماید. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: مناسبت روز: امروز سالروز تصویب نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣۵٨ شمسی است؛ این قانون که بر اساس اصول و ضوابط اسلامی و بر پایه پیوند ناگسستنی دین و سیاست تنظیم شده، مُبَیِّن تمامی راهبردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران است که به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، با رأی قاطع ٩٨/٢ درصدی ملت بزرگ ایران به تصویب رسید؛ لذا ضمن گرامیداشت روز قانون اساسی، سخن امروز را با موضوع «اسلام و قانون‌مداری» آغاز می‌نمائیم؛ «قانون» در اصطلاح به معنی قاعده و ترتيبی است که شیوه رفتار انسان را در زندگی فردی و اجتماعی تعیین می‌کند و «قانون‌مداری» به معنای حفظ و اجرای قوانین به طور کامل و با رعایت حقوق همه افراد جامعه است؛ بنابراین، جامعه‌ای قانون‌مدار و قانون‌گرا محسوب می‌شود که همه آحاد آن، به قانون عمل کرده و رهبران آن، قانون‏ پذیرترین افراد در جامعه باشند؛ ضرورت وجود قانون و قانون‌مداری از آغازین روزهای حیات بشر، همواره مورد توجه انسان بوده و در طول تاریخ، افرادی به منظور ایجاد نظم در جامعه و هدایت آن، اقدام به وضع قانون و حاکمیت بخشیدن به قانون نموده‌اند؛ اما متأسفانه هیچ یک از قوانین بشری در بلندای تاریخ، خالی از اشکال و اشتباه نبوده و نتوانسته بشریت را به سوی عدالت و سعادت همه‌جانبه، سوق دهد و به همین دلیل هر بار پس از مدتی قانون‌گذاران و مجریان اصلی این قوانین نیز به این حقیقت پی برده، و با وضع قوانین جدید، قانون‌های قبلی خود را لغو و نقض نموده‌اند؛ بنابراین آدمی پس از سال‌ها آزمون و خطاء در این زمینه، بالاخره دریافت که تنها قوانینی، در بین بشریت همواره پایدار و ضامن عدالت و سعادت آنها است که نشأت گرفته از اصول و دستورالعمل‌های الهی باشد و در این میان، کاملترین قوانین، مربوط به مکتب حیات‏بخش اسلام است که توسط حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان آخرین دین الهی به مردم عرضه و ابلاغ شده است؛ قوانینی که، در مدت حکومت پیامبر اسلام، علاوه بر گفتار آن حضرت، در سیره عملی ایشان نیز تبلور کامل یافته و در ادامه احکام و جزئیات آن قوانین نیز به‌وسیله‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) برای بشریت تبیین گردیده است؛ ✍️ و امروز، پس از قرن‌ها، ملت بزرگ ایران مفتخر است که قانون اساسی جمهوری اسلامی، به‌عنوان اولین کشور در جهان معاصر بر اساس اصول مترقی دین اسلام و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) شکل گرفته و از این رو می‌توان ادعا نمود که حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن، به‌منزله کوشش در راه تحقق آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قوانین الهی است؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند: «حکومت اسلام، حکومت قانون است...» (ولایت فقیه، ص۵۵) رهبر فرزانه انقلاب نیز در این رابطه فرمودند: «امام (ره) یک قاعده‌ی محکم و مستحکمی به نام قانون اساسی را به وجود آوردند که بر اساس این قاعده می‌شود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد...» (١٣٩٠/۰۳/١۴) و در سخن دیگری فرمودند: «حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی، این حرف نو را مطرح کرد که حاکم و حکومت و قدرت سیاسی باید مبتنی بر پرهیزگاری، عدالت و حقیقت باشد و قانون اساسی بر این مبنا شکل گرفت...» (١٣٧٩/۱۱/٢٧) بر همین اساس، رهبر فرزانه انقلاب همواره بر پاسداشت قانون اساسی و اجرای دقیق آن تأکید داشته و فرمودند: «دشمنان، قانون اساسی ما را آماج حملات خود قرار داده‌اند؛ چون این قانون اساسی با این خصوصیات... می‌تواند کشور را به سامان برساند و جامعه را پیش ببرد...» (١٣٨۴/۰۲/١١) و سخن امروز را با کلام ارزشمند دیگری از رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: «قانون اساسی، میثاق بزرگ ملی و دینی و انقلابی ماست...»،«و عمل به آن، علاج دردهای کشور است...» (١٣٧٩/۰۴/١٩) و (١٣٧٩/٠٣/٢٩) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ١٣ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٠١ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 03 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ روز 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص) :«يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّار» «ای سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت در کنار من خواهد بود، و هرکه او را دشمن بدارد در آتش جهنم خواهد بود» 📚 بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
251.1K
مناسبت: موضوع: ❓زنان زيادى را ديده‌ام كه حجاب‌هاى متفاوتى دارند حال مى‌خواهم بدانم پوشش شرعی زنان چگونه بايد باشد؟ ✅ زنان بجز صورت، به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها، از سر انگشتان تا مچ، بقيّه اعضاى بدن خود را بايد از نامحرم بپوشانند. ❓آيا چانه جزو محدوده حجاب زنان به حساب مى‌آيد؟ اگر به حساب مى‌آيد لطفاً محدوده آن را (دقیقاً) مشخص كنيد؟ ✅ چانه جزو صورت زن محسوب شده و برای مقدارى از آن كه در ظاهر صورت قرار گرفته پوشش لازم نيست ولى زير چانه بايد پوشانده شود. ❓آن مقدار از زيور زنان كه ظاهر است (مثل حلقه نامزدى، آرايش معمولى ابروان و ...) آيا واجب است پوشانده شود؟ ✅ هر آنچه عرفاً زينت محسوب مى‌شود بايد از نگاه نامحرم پوشانيده شود. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: (١) مناسبت روز: در ایام قرار داریم و چه ایامی مناسبتر از این روز‌ها برای پرداختن به ؛ لذا انشاالله از امروز به مدت ١٠ روز در رابطه با این سیره نورانی با شما سخن می‌گوییم و محتوای لازم برای ١٠ منبر کوتاه را در اختیار عزیزان قرار می‌دهیم؛ اما برای پرداختن به این موضوع، ابتدا باید «الگوی انسانی» را تعریف کنیم؛ «الگوی انسانی» عبارت از آن چهارچوبی است که بر فکر و گرایش و رفتار آدمی اثر بگذارد و انسان با تأسی به آن، مسیر زندگی خود را طی نماید و بدیهی است که این الگو نباید خارج از دسترس بوده و به عبارت دیگر می‌بایست «الگویی دست‌‌یافتنی» باشد. همچنین باید بدانیم که معنای ، تشابه کامل و دقیق به الگو نیست! بلکه منظور نزدیک‌شدن به آن و در مسیر الگو قرارگرفتن است؛ لذا دربارۀ الگوی فاطمی این تعریف صدق می‌کند که حضرت فاطمه (س)، آن شخصیت والایی است که تمامی مسلمانان و غیرمسلمانان اعم از زن و مرد می‌توانند با شناخت این قله، خود را از دره فاصله داده و به اوج نزدیک گردانند؛ در نتیجه برای طرح الگوی فاطمی، باید از ابعاد دست‌یافتنی آن حضرت، سخن بگوییم. پرداختن ما به الگوی انسانی از جمله الگوی فاطمی، به‌گونه‌ای باید یک نوع ورزش ذهنی باشد و آدمی را برای تبدیل شدن به یک «قهرمان» آماده نماید. تصور کنید که شما مثلاً قهرمان شدن در یک ورزش را دوست دارید، برای رسیدن به آن، ابتدا مدتی آن ورزش را دنبال می‌کنید، بعد شروع به تمرین می‌کنید؛ مثلاً اگر دوست دارید یک بوکسور شوید، آنقدر روی دستتان کار می‌کنید تا یک دست ضعیف را به یک مشت قوی تبدیل کنید؛ بطوری‌که اگر از روز اول به شما می‌گفتند که دست شما چنین قدرتی دارد، باور نمی‌کردید! البته مسلماً این حرکت تا رسیدن به قهرمانی، نیاز به مربی و برنامه‌ریزی دارد و این فرآیند در الگوگیری هم باید لحاظ شود. ❓اینجا شاید یک سؤال مهم مطرح شود که حضرت زهرا (س) در هزار و چند صد سال پیش زندگی میکردند پس چگونه «الگوی فاطمی» می‌تواند متناسب با این دوره و زمانه باشد؟ ✅ در پاسخ به این سؤال باید بدانیم که: 🔹اولاً همه‌ی بزرگان و علمای معاصر و در رأس آنها امامین انقلاب همواره بر الگوگیری از حضرت زهرا (س) در این دوران تأکید فراوان نموده‌اند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: نمایاندن نمونۀ یک بانوی مسلمان، باتوجه به بحران جهانی در مسئلۀ زن ضرورت و فوریت دارد؛ چنانکه فرهنگ غرب در الگوسازی برای مسئله زن، فعالیت‌ها و برنامه‌های متعددی تا به امروز داشته است؛ ولی با این وجود، جامعۀ جهانی در مسئلۀ زن دچار خلا و تشتت است؛ بنابراین باتوجه به عقب‌ماندگی جهان اسلام از صدور الگوی زن مسلمان به دنیا، نشان‌دادن الگویی عینی همچون حضرت زهرا (س) به جهان، ضرورت قابل‌توجهی دارد. 🔹ثانیاً حضرت مهدی (عج) که امام حیّ در عصر حاضر هستند، مطابق با روایت «إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِاُسوَةٌ حَسَنةٌ» الگوی فاطمی را بهترین الگو برای خود در این زمان دانسته‌اند. 🔹ثالثاً خداوند متعال در قرآن کریم که متعلق به همه‌ی اعصار و زمان‌هاست، نوعاً در ترسیم الگو از زنان گذشته همچون حضرت مریم و آسیه (س) نام برده؛ چنانچه در آیات ١٠ تا ١٢ سوره تحریم می‌فرماید: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَاَتَ نُوحٍ وَ امْرَاَتَ لُوطٍ...؛ وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَاَتَ فِرْعَوْنَ اِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‌ عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ...؛ وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‌ اَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتینَ» لذا بنابر این مثل‌های قرآنی، حضرت فاطمه (س) که به مراتب از حضرت مریم و آسیه (س) والاترند، الگویی مناسب در تمامی اعصار و برای همه‌ی جوامع هستند. ✍️این مبحث ادامه دارد..... 🏴 شهادت: بی‌شک تشییع و تدفین حضرت فاطمه (س)، به‌ صورت مخفیانه (امالی مفید، ص٢٨١) یکی از مهمترین حرکت مبارزاتی حضرت زهرا (س) در دفاع از ارزش‌هاست که پرده از شدت ظلم و دشمنی علیه ایشان و حضرت علی(ع) در تاریخ برداشته است. هرچند که این تشییع مخفیانه چه حال جانسوزی برای أميرالمومنين (ع) و فرزندان عزیز آن حضرت ایجاد کرد که زبانحال آن بزرگواران تأثیر زیادی در مخاطبین ایجاد می‌نماید. 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG