eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ یکشنبه - ١١ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الأحد، ٢٩ رمضان ١۴۴٣ 🌲م Sunday 01 May 2022 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز جهانى كار و كارگر https://eitaa.com/ROOZBARG
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 «» مناسبت: «ایام پایانی » موضوع: «» ✅ اول ماه به پنج راه ثابت می‌شود: 1⃣ آنکه خود انسان ماه را ببیند؛ 2⃣ عده‌ای که از گفته آنان اطمینان‌آور است، بگویند ماه را دیده‌ایم، و یا هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛ 3⃣ دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده‌ایم؛ 4⃣ سی روز از اول ماه رمضان گذشته باشد؛ 5️⃣ حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. ❓آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مرجع دیگری رجوع کند؟ ✅ اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ ⬅️ اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمی‌كند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه می‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حُكم او عمل نمايد. ⬅️ اول ماه با پيشگويى مُنجّمين، ثابت نمى‌شود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد. ✅ روزى را كه انسان نمی‌داند آخر رمضان است‏ يا اول شوال، بايد روزه بگيرد، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند. 📚 منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «آیات المهدی ٢٨» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١١ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان و به احتمال زیاد، آخرین روز از این ماه پر فضیلت است، لذا انشاالله آخرین مبحث در «آیات المهدی» را در این ماه پربرکت تقدیم حضور شما گرامیان می‌نمائیم: 💠 «...وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا🔹وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدْراً»: «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند براى او، راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مى‌دهد🔹و او را از جایی که گمان ندارد، روزی می‌دهد و هر کس بر خدا توکل کند، او را کفایت می‌کند؛ و به یقین خداوند كار خود را محقق مى‌سازد؛ و پروردگار براى هر چيز اندازه‌اى قرار داده است» (طلاق/ ٢و٣) طبق روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، این آیات شريفه از آیات ویژه قرآنی برای حل مشکلات مادی و معنوی است! چنانچه رسول خدا (ص) به ابوذر (ره) فرمودند: «اگر تمام مردم، پیرو همین آیه باشند، برای (حل مشکلات) آن‌ها کافی است» و سپس آیه‌ی «وَ مَنْ یَتَّقِ الله...» را تلاوت فرمودند؛ (تفسیر اهل بیت/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۸۸/ مکارم الأخلاق، ص۴۶۷) امام کاظم (ع) نیز این آیه را گشاینده امور دینی و دنیوی دانسته‌اند: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ قَالَ یَجْعَلُ لَهُ مَخْرَجاً فِی دِینِهِ وَ یَرْزُقُهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ فِی دُنْیَاه» (تفسیر اهل بیت/ فقه الرضا، ص۳۸۱) ✍️ برخی از مفسرین، بر اساس روایات تفسیری، این آیه را از «آیات‌المهدی» دانسته‌اند؛ چنانچه در روایت آمده که محضر امام باقر (ع) عرض کردم: به خدا قسم ما به خاطر انتظار امر فرج، بازار را رها کرده‌ایم تا جایی که چیزی نمانده که از فقر و بیچارگی، دست گدایی پیش مردم دراز کنیم! حضرت فرمودند: «آیا گمان می‌کنید اگر کسی خود را وقف راه خدا کند، خداوند راه روزی را به روی او نمی‌گشاید؟» و سپس با عنایت به این آیه فرمودند: «به خدا قسم که او حتماً درِ رحمت خود را به روی او خواهد گشود (والله لجعل الله له مخرجا) و خدا رحمت کند کسی که خود را در اختیار ما گذاشته و امر ما را زنده نگاه دارد...» پس عرض کردم: اگر من پیش از آن‌که به ملاقات با قائم شما نائل شوم، بمیرم! چگونه خواهم بود؟ حضرت فرمودند: «هر کدام از شما که اراده کرده باشد که چون قائم ما را ببیند به یاری او برخیزد، مانند کسی است که در رکاب او شمشیر بزند...» (کافی، ج ۸ ص ۸۰) ✍️ اما چند نکته درباره آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ در اراده و خواست تمام افراد و حكومت‌ها، احتمال شكست و ناكارآمدى و بن بست وجود دارد! اما تنها امرى كه شكست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است: «إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ» 2️⃣ «تقوا»، مقدّم بر «توكل» است؛ چنانچه خداوند ابتدا می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ‌» و سپس می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه»؛ 3️⃣ راه رهايى از تمام بن بست‌ها، تقواست. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»؛ 4️⃣ اراده خدا، همیشه در چارچوب محاسبات عقلی انسان نيست: «يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»؛ لذا انسان متقى، خواست خود را در مسير خواست و اراده خدا قرار مى‌دهد و چون اراده الهى بن‌بست ندارد، انسان متقى نيز هرگز به بن‌بست نخواهد رسيد: «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» 5️⃣ فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو تقوا و توکل به خداست: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ‌ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ‌ ...»؛ چنانچه حضرت مهدی (عج) به منتظرانشان فرمودند: «ما به اخبار و اوضاع شما، احاطه و اشراف داریم و چیزی از اخبارتان از ما پنهان نمی‌ماند! ما در رعایت حال شما را فروگذار نکرده‌ایم و شما را از یاد نبرده‌ایم که اگر جز این بود، سختی‌ها شما را در بر می‌گرفت و دشمنان شما را نابود می‌کردند؛ پس تقوای الهی را پیشه خود سازید و با این کار، ما را در نجاتتان از فتنه‌ها یاری کنید...» (احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۷) 6️⃣ آنچه که مهم است و باید دغدغه منتظران باشد، انجام وظیفه است! چراکه اگر به وظیفه خود عمل کردیم و پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) از دنیا رفتیم، به بیان اهل‌بیت (ع)، پاداش کسانی را خواهیم داشت که در رکاب حضرت خواهند بود! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مسابقه قرآنی بهار مهدوی - ١١ اردیبهشت ✍️ برگرفته از مطلب «» ❓طبق آیه دوم و سوم سوره طلاق، فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو چه چیزهایی است؟ 1️⃣ داشتن تقوا؛ 2️⃣ توکل به خداوند؛ 3️⃣ هر دو مورد صحیح است. ➖➖➖➖➖➖ ✅ اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی ١٠ اردیبهشت ۱۴۰۱ 1️⃣ جناب آقای بخشعلی کاردل 2️⃣ جناب آقای مصطفی حسنی 3️⃣ سرکار خانم مریم شیخ سلیمانی ✍️ پاسخ صحیح روز گذشته: گزینه سه ➖➖➖➖➖➖ 🎁 جوایز: هر روز به سه نفر، مبلغ ۱۱۰ هزار تومان اهدا می‌گردد؛ ⏱ مهلت ارسال پاسخ: تا ساعت ٢٣ امروز 👇👇👇👇👇👇👇👇 🔰 برای شرکت در مسابقه امروز، لطفاً پاسخ صحیح را به ◀️ اینجا ▶️ ارسال نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ١٢ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الإثنين، ٣٠ رمضان ١۴۴٣ 🌲م Monday 02 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم https://eitaa.com/ROOZBARG
6.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 «» مناسبت: «روز پایانی » موضوع: «» ✅ در عصر غیبت امام زمان (عج)، نماز عید فطر واجب نیست، بلکه مستحبّ است، و می‌شود آن را با جماعت یا فرادی خواند؛ ⬅️ وقت نماز عید فطر، از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است و قضا ندارد؛ ⬅️ در زمان غیبت امام زمان(عج)، اگر نماز عید فطر به جماعت اقامه شود، احتیاط آن است که بعد از آن دو خطبه خوانده شود؛ ✅ نماز عید فطر، دو رکعت است، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به‌جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید؛ ⬅️ در نماز عید، مأموم باید غیر از حمد و سوره، چیزهای دیگر نماز را خودش بخواند، و اگر موقعی برسد که امام مقداری از تکبیرها را گفته، بعد از آنکه امام به رکوع رفت، باید آنچه از تکبیرها و قنوت ها را که با امام نگفته، خودش بگوید، واگر در هر قنوت یک سبحان الله یا الحمدلله بگوید، کافیست، ولی اگر فرصت نبود فقط تکبیرها را بگوید، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود کافی است یک تکبیر بگوید و متابعت کرده و به رکوع برود؛ ⬅️ مستحب است پیاده و با وقار به نماز عید بروند، و پیش از نماز غسل کرده و افطار نمایند. 📚 برگرفته از نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «رؤیت هلال ماه شوال؟!» روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٢ ✍️ امروز با توجه به آنچه که در تقویم ثبت شده بود، می‌بایست اولین روز از ماه شوال و عید سعید فطر باشد! اما چنانچه برخی از اخترشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند که با عنایت به شرایط جوی نامساعد در منطقه و وجود ابر و غبار در آسمان، رؤیت هلال ماه، بسیار دشوار خواهد بود، بالاخره در حدود ساعت ٢٢ شب گذشته، ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری پس از انجام ساعت‌ها کار دقیق رصدی در سراسر کشور، اعلام نمود که هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشده و لذا روز دوشنبه، سیم ماه رمضان می‌باشد؛ در پی این اعلام، سؤالی در اذهان عمومی مطرح گردیده که البته سؤال جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز، مخصوصاً در زمان تفاوت نظر بین فقها در ثبوت اول ماه، همواره مطرح بوده است، که با توجه به وجود مبانی محکم در مسائل فقهی، پس چرا نظر فقها و مراجع، در ثبوت رؤیت هلال متفاوت است و یک روز واحد را به‌عنوان عید فطر، اعلام نمی‌کنند؟ تا همه‌ی مسلمانان در یک روز عید سعید فطر را جشن بگیرند و از هرگونه سوء برداشت و سوءاستفاده نیز جلوگیری شود! ✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید توجه داشت که اختلاف نظر در کلیه مسائل نظری و در رشته‌های مختلف علمی بین متخصصین، کاملاً طبیعی است؛ چنانچه در بین فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان و یا پزشکان اختلاف نظر و تشخیص در بسیاری از مسائل وجود داشته و دارد، و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ ✍️ اما در موضوع ثبوت اول ماه و تعیین روز عید فطر، بنابر آنچه در روایات متعدد آمده: «صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِه»، ملاک، رؤیت هلال اول ماه است (نه فقط تولد ماه جدید) لذا فقها به پنج راه برای اثبات آن اشاره نموده‌اند، از جمله این‌که: ١. خود انسان ماه را ببیند؛ ٢. عده‌ای که گفته آنان اطمینان‌آور است، بگویند ماه را دیده‌ایم، و یا هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛ ٣. دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده‌ایم؛ ۴. سی روز از اول ماه رمضان گذشته باشد؛ ۵. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. ✅ اما در این‌جا سه موضوع باعث تفاوت نظر بین فقها شده است: 1️⃣ یکی در چگونگی «رؤیت هلال ماه از طریق چشم مسلح و غیر مسلح» است؛ چنانچه برخی از مراجع، مانند امام راحل (ره) فقط «رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح» را مِلاک می‌دانند، اما برخی دیگر از مراجع، مانند رهبر معظم انقلاب، یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی می‌دانند؛ 2️⃣ نکته دوم «اتحاد و اختلاف افق» است، یعنی این‌که اگر در یک‌جا هلال ماه رؤیت شود، آیا صرفاً برای مردم همان منطقه ملاک است، و یا برای دوردست‌ها نیز کفایت می‌کند، که در این موضوع نیز تفاوت نظر وجود دارد، به صورتی که برخی از مراجع در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، یعنی رؤیت هلال در دوردست‌ را نیز ملاک می‌دانند؛ ولی برخی از مراجع، قائل به «اختلاف افق» هستند، لذا رؤیت هلال در شهر و محل دور دیگر را ملاک نمی‌دانند؛ 3️⃣ نکته سوم «تفاوت در شهادت بَیّنه» است، چنانچه همه مراجع، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل، برای ثبوت هلال ماه کافی است، اما با عنایت به تفاوت نظر در مبنای فقهی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو مرد عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دو فرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد؛ زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که مرجعی، دیدن با چشم مسلح را برای ثبوت ماه کافی نمی‌داند، و ضمناً بَیّنه یا شهود معتبر در شرع دارای شرایطی است که باید برای فقیهی که می‌خواهد به حرف آنها اتکاء کند، آن شرایط ثابت شده باشد؛ بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر تفاوت نظر پیش می‌آید، این تفاوت براساسِ سلیقه و انگیزه‌های شخصی مراجع عظام تقلید نیست، بلکه کاملاً ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد. ✍️ ضمناً باید بدانیم که حتی اشتباه در رؤیت هلال نیز، چیز عجیبی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین (ع) نیز رخ داده است که به یک نمونه از آن اشاره می‌نماییم: شیخ طوسى(ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از گذشت بیست و هشت روز از ماه رمضان، هلال ماه شوال را مشاهده کردند! پس حضرت علی(ع) به مردم فرمودند: ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است (لذا از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده) و مسلمانان باید یک روز بعد از عید فطر، روزه قضا بگیرند. (تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨؛ الوافى، ج ١١، ص ١٣٢). ادامه دارد... 👇