eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ با عنایت به آغاز سال نو شمسی و عید نوروز؛ لطفاً جهت دسترسی به محتوای اسلامی با عنوان «، » در این زمینه به فایل «روزبرگ شیعه» در لینک‌های زیر مراجعه بفرمائید: https://eitaa.com/ROOZBARG/10633
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو ببرد، بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل است و باید روزه‌ی آن روز را قضا نماید؛ ⬅️ در حکم مسأله‌ی قبل، فرقی ندارد که در هنگام فرو بردن سر در آب، بدن او نیز در آب باشد یا این که بدن او در بیرون باشد و فقط سر را در آب فرو ببرد؛ ⬅️ اگر نصف سر را در آب فرو ببرد و سپس بیرون بیاورد و نصف دیگر سر را در آب فرو کند روزه‌اش باطل نمی‌شود؛ ⬅️ اگر تمام سر زیر آب برود ولی مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می‌شود‌؛ ولی اگر شک کند که تمام سر زیر آب رفته یا نه، روزه‌اش صحیح است؛ ⬅️ اگر روزه‌دار بی‌اختیار در آب بیفتد و تمام سر او را آب بگیرد روزه‌اش باطل نمی‌شود، ولی باید فوراً سر را از زیر آب خارج کند، همچنین اگر فراموش کند که روزه است و سر در آب فرو ببرد، روزه‌ی او باطل نمی‌شود؛ ولی هرگاه یادش آمد باید فوراً سر را بیرون بیاورد؛ ⬅️ آب ریختن روی سر توسط ظرف و مانند آن به صحت روزه ضرر نمی‌رساند. ✅ رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»         روز سه‌شنبه ١۴٠٢/١٢/٢٩ ✍️ مناسبت روز: امروز هشتمين روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله طبق روزهای قبل به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن کریم با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ٨، سوره انعام، آیه ١۶٢ «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «بگو ای پیامبر؛ همانا نماز من و عبادات و مناسک من و زندگى من و مرگ من (فقط) براى خداوند، پروردگار جهانيان است» (به عبارت دیگر همۀ افعال فردی و اجتماعی ام را فقط به خاطر خدا و در جهت رضایت او انجام می دهم)؛ ✍️ در ابتدای این مبحث به یک حدیث تربیتی از امام باقر (ع) اشاره می‌کنیم که حضرت فرمودند: «چون کودک سه ساله شود، هفت بار بخواند: «لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»؛ بعد او را واگذار تا به سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد؛ سپس هفت بار بگوید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»؛ و بعد تا چهار سالگی او را واگذار و چون چهار سالش تمام شد، هفت بار بگوید: «صلی الله علی محمد و آل محمد» و سپس رها شود تا در پنج سالگی که به او دست راست و چپ را تعلیم داده و چون یاد گرفت، باید او را رو به قبله وادار به سجده کرد و باز او را واگذار تا شش ساله شود؛ پس به او گویند که نماز بخواند و رکوع و سجود بیآموزد تا هفت سالش شود و در این سن، دست و صورت را بشوید و وضو بگیرد و بعد به نماز بایستد...» (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۸۱) ❓حالا به نظر شما آنچه از تأمل در این روایت برای جهت دهی به مسیر زندگی انسان به دست میآید، چیست؟ اینکه دقیقاً امام می‌فرمایند که کودک در چه زمانی و در چه سنی و به چه شکلی با مباحث اعتقادی آشنا شود، خیلی مهم است! اما متأسفانه بی‌اطلاعی و بی‌توجهی به این نکته تربیتی، اشتباه بزرگ بسیاری از پدر و مادرهای مذهبی و مکتبی ما در قبال فرزندانشان است و چه‌بسا که در این مسیر، دچار افراط و تفریط می‌شوند! آنچه مسلم است آشنایی کودکان از سنین پایین با ادبیات توحیدی در آینده زندگی آنها بسیار اهمیت دارد و این روایت به ما یاد می‌دهد که چگونه با کودکان تمرین دین‌داری کنیم تا همانطور که کودک ما وقتی می‌خواهد راه رفتن بیاموزد، ابتدا خود را روی زمین می‌کشد؛ بعد شروع به چهار دست و پا راه رفتن می‌کند؛ در مرحله بعدی کم کم توانایی ایستادن پیدا کرده و سپس چند قدم به سمت پدر و مادر حرکت می‌کند و پس از طی تمام این مراحل، بالاخره کودک راه رفته و می‌دود؛ همانطور هم در دایرهٔ فراگیری مباحث توحیدی قرار گیرد و از کودکی، دین در ذهن و روح او شکل گرفته تا در آینده در زندگی فردی و اجتماعی، نقش خود را به درستی ایفا نماید؛ البته نباید فراموش کنیم که فهم کودکان در آن دوران صرفاً عینی است و مباحث توحیدی، انتزاعی و ذهنی و عقلی است لذا اگر بخواهید در آن زمان برای کودکان توضیح دهید، اساساً توانایی درک مباحث توحیدی را ندارند! به همین دلیل صرفاً به الفاظ توحیدی بسنده کرده و برای جذاب شدن کودک به این آموزش، می‌بایست از جوایز عینی برای کودک استفاده شود؛ مثلاً بابت این‌که سوره توحید را یاد بگیرد، یک اسباب بازی زیبا به او هدیه بدهیم؛ اما پس از رسیدن به ایام نوجوانی، کم‌کم او را با مفاهیم توحیدی نیز آشنا کنیم تا بالاخره در ابتدای جوانی تمامی اعمال فردی و اجتماعی او با نگاه توحیدی شکل گیرد و در این دوران زندگی علاوه بر توحید ذهنی و فکری به توحید در افعال و رفتار برسد؛ چرا که اگر فردی، خداوند عالم را فقط در ذهن خود، رب و خالق و قادر و مدیر و مدبر و کارساز و نگهبان و همه کاره عالم بداند اما توحید او در حیطه عملی زندگی فردی و اجتماعیش تبلور پیدا نکند، هیچ فایده‌ای برای او ندارد! لذا خداوند در آیه ١۶٢ سوره انعام فرموده: «إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» یعنی توحید نه تنها باید در عبادت و مسائل فردی همچون نماز جریان داشته باشد، بلکه باید به تمام زندگی اجتماعی و مدیریتی و حاکمیتی انسان نیز جهت دهد... https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 برای بهتر روشن شدن این مبحث، فرض کنید با دوستتان در ماشینی هستید و به سمتی در حال حرکت؛ با دیدن زمین‌های اطراف مسیر، شما می‌گویید که این زمین‌ها شوره زار است و دوستتان معتقد است که اتفاقاً کاملاً آماده کشت و حاصلخیز است؛ کم کم بحث بالا می‌گیرد؛ شما استدلال می‌آورید و او هم استدلال می‌آورد؛ اما این بحث چقدر اهمیت دارد؟ شما دارید با سرعت بالا از کنار آن زمین‌ها عبور می‌کنید و چند دقیقه دیگر هم از آنجا رد می‌شوید؛ نه می‌خواهید آن زمین را بخرید و نه می‌خواهید روی آنها کشاورزی کنید؛ پس این بحث و نتیجه آن، هر چقدر مهم هم باشد، هیچ اثری در حرکت شما ندارد! اما یک وقت شما در همین مسیر با دوست خود بحث می‌کنید که آیا این مسیری که ما در آن حرکت می‌کنیم، ما را به مقصد می‌رساند یا خیر؟ اینجا اگر هر یک از شما، حرفش را اثبات کند در حرکت شما اثر می‌گذارد و شاید کاملاً مسیر شما را عوض نماید! بحث توحید هم دقیقاً همین‌گونه است وقتی بحث می‌کنیم خدا وجود دارد یا ندارد؟ یکی است یا بیشتر؟ عالم فقط در حیطهٔ قدرت اوست یا دیگران هم در این قدرت با او شریک هستند؟ و... جواب این سؤالات با وجود اینکه بسیار مهم است اما اگر فقط در فکر و ذهن و جایگاه اندیشه باقی بماند، تأثیری در زندگی و حرکت ما نخواهد گذاشت اما اگر در عرصه عمل وارد شود، آن‌وقت می‌تواند زندگی ما را توحیدی کرده و ما را در مسیر سعادت قرار دهد؛ البته به شرط اینکه توحید هم در عرصه عبادات فردی و اعمال شخصی، و هم در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی انسان وارد شود؛ چنانچه خداوند می‌فرماید: «إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» یعنی جاری شدن توحید فقط در عرصه زندگی فردی کافی نیست و باید در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی هم وارد شود؛ یعنی اگر نماز و عبادات ما فقط برای خدا و«لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» است، باید تمامی کنشگری ما در عرصه سیاسی و اجتماعی هم فقط «لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» باشد. بنابراین طبق این آیه شریفه باید اذعان کنیم که عرصه توحید بسیار وسیع‌تر از اندیشه و ذهن انسان و حتی اعمال فردی ماست؛ و این عرصه تمام عالم سیاست و اجتماع را نیز در بر می‌گیرد؛ لذا با این نگاه، نمی‌توانیم در هیچ دورانی به حاکمیت غیر از معصوم در عصر حضور معصومین و غیر از ولی‌فقیه در عصر غیبت بر جامعه، رضایت داشته باشیم! چراکه لازمه یک‌ جامعه توحیدی، ایجاد حکومت توحیدی و الهی است که در رأس آن باید ولی خدا و یا جانشینان منصوب به اسم یا به صفت از جانب ولیّ خدا باشد؛ پس در نتیجه اگر کسی با اصل ولایت فقیه در دوران غیبت معصوم مخالف باشد، در اصل با نظام و حکومت توحیدی مخالف است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٠١ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٠٩ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Tuesday 20 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز ولادت حضرت يحیی بن زكريا (ع) ☀️ عید نوروز و آغاز سال هجری شمسى ☀️ سالروز مبارزه با استعمار نژادی 🌲 روز جهانی شادی 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب دهم رمضان، ده رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت بعد از حمد، ٣١ بار سوره توحید قرائت می‌گردد. 🔹 در روز نوروز اعمالی در روایات وارد شده که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 🔻دعای روز نهم ماه رمضان: «اللّهمّ اجْعلْ لی فیه نصیباً منْ رحْمتک الْواسعة، و اهْدنی فیه لبراهینک السّاطعة، و خذْ بناصیتی الی مرْضاتک الْجامعة، بمحبّتک یا امل الْمشْتاقین» «خدایا قرار ده برایم در این روز بهره‌ای از رحمت وسیعت؛ و راهنمایی‌ام کن در این ماه به سوی دلیل‌های درخشانت‌؛ و مرا به سوی موجبات خوشنودی همه‌جانبه‌ات سوق ده؛ به حق محبتت، ای‌آرزوی مشتاقان» 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا» «هيچ نوروزى نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [و ظهور قائم آل محمّد صلى‌الله عليه و‌آله] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاى ما و شيعيان ما است» 📚 بحارالأنوار, ج٥٦, ص٩١ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ با عنایت به آغاز سال نو شمسی و عید نوروز؛ لطفاً جهت دسترسی به محتوا با عنوان «شرح دعای تحویل سال» به لینک‌ زیر مراجعه بفرمائید👇 https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=4&mid=416843
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مناسبت: موضوع: ✅ در کتاب شريف مفاتیح‌‌الجنان، روایتی از امام صادق (ع) ذکر شده که فرمودند: «چون نوروز شود، غسل کن و پاکیزه‌ترین جامه‌های خود را بپوش و خودت را معطر گردان و بعد از نماز ظهر و عصر و نافله آن، چهار رکعت نماز بگذار (هر دو رکعت به یک سلام) و در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم ده مرتبه سوره کافرون و در رکعت سوم ده مرتبه سوره توحید و در رکعت چهارم ده مرتبه سوره‌های ناس و فلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا را بگو: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ» و سپس بسیار بگو: «یا ذالجلال و الاکرام» تا انشاالله گناهان پنجاه ساله تو پاک گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «گدایی از گدا؟!»         روز چهارشنبه ١۴٠٣/٠١/٠١ ✍️ مناسبت روز: امروز نهمین روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله طبق روزهای قبل به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن کریم با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ٩، سوره اعراف، آیه ١٩۴ «إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ ۖ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ»: ای کسانی، که غیر از خدا را صدا می‌زنید و از آنها حاجت می‌خواهید؛ «عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ»: (بدانید که) قطعاً آنها مثل شما بنده و نیازمندند! «فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»: پس اگر راست مى‌گوييد، آنان را بخوانيد، تا آنان جوابتان را بدهند! (و حاجتتان را برطرف نمایند) ✍️ در «تفسیر نمونه» آمده است که این آیه اختصاص به مبحث توحید و مبارزه با شرک دارد؛ چنانچه پرستش غیر خدا را عملی سفیهانه و دور از منطق و عقل معرفی کرده و می‌گوید: آنهایی را که شما جز خدا می‌خوانید و پرستش می‌کنید و از آنان یاری می‌طلبید! بندگان ضعیفی همچون خود شما هستند که محکوم به قوانین طبیعت بوده و قدرتی برای برآورده کردن نیازهای شما ندارند! چنانچه هرگز در دنیا، گدایی در برابر گدای دیگر سر خم نمی‌کند! در مقابل او خضوع نمی‌نماید! در نگاه قرآن کریم، همه‌ی عالم هستی سرتا پا فقر و نیازمندند! بر این اساس هرکس سراغ دیگری رود، گویی گدایی سراغ گدای دیگر رفته و از او استمداد می‌طلبد و مسلماً چنین کاری عقلانی نیست! مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در این‌باره می‌فرمایند: «بنابر اصل توحید، انسان‌ها حق ندارند از هیچکس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند؛ اطاعت آن قدرتی که از سوی خدا و نماینده خدا نباشد، اطاعت از آن مرکزی که آن مرکز از مرکز قدرت پروردگار الهام نگرفته باشد، در حد شرک یا خود شرک است». بنابراین هرکس که قرآنی زندگی کند، بندگی غیر خدا و اطاعت وپیروی از غیرخدا و ولی خدا را حماقت می‌داند؛ چون می‌داند آنها «عِبَادُ أَمْثَالُكُمْ» هستند و یقیناً قدرتی برای انجام هیچ کاری بدون اذن پروردگار قادر متعال ندارند! ✍️ اما نکته مهم در این مبحث این است که این بندگی و دریوزگی و اطاعت و عبودیت و پیروی در بسیاری از مواقع فقط از یک فرد خاص صورت نمی‌گیرد! بلکه گاهی بندگی ما و اطاعت و پیروی ما از یک فرهنگ غیرخدایی، و یا از یک سبک زندگی و شیوه تربیتی غیرالهی صورت می‌گیرد که این بندگی مشرکانه به مراتب خطرناک‌تر از اولی است؛ چراکه در بسیاری از مواقع این بندگی برای انسان، محسوس نیست!چنانچه به ذهن می‌رسد که مگر ممکن است کسی که نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد و به مسجد می‌رود و در جلسه جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان شرکت می‌کند، از فرهنگ و سبک زندگی و تربیتی غیرالهی پیروی کند؟! ✅ در جواب باید عرض کنیم که بله، متأسفانه در خیلی وقت‌ها این اتفاق می‌افتد ولی اصلاً متوجه آن نیستیم! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇