✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «چرایی عدم تشکیل #حکومت_اسلامی توسط #امام_صادق (ع)»
✍️ مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما در دو روز گذشته به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) عرض کردیم که در دوران امامت آن حضرت، به دلیل افول بنیامیه، فرصتی ویژه فراهم شد و امام با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، نسبت به ایجاد «نهضت بزرگ علمی» اقدام و با تبیین اسلام ناب، و مبارزهی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت ظلم و تزویر را بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و استوار بر جهل مردم بود!
❓اما پرسش این است که چرا امام صادق(ع) پس از نهضت علمی و روشنگری اجتماعی و فرهنگی، و تعلیم و تربیت بیش از چهارهزار شاگرد، از این فرصت طلایی برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟
✅ در جواب به این پرسش باید گفت که بیشک همهی امامان معصوم به عنوان پیشوایان راستین جامعهی اسلامی در پی این بودند که جامعه را از حاکمیتهای جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و با هدایت و رهبری الهی، سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین نمایند؛ اما با بررسی تاریخ، متوجه میشویم که هیچگاه زمینه این نوع قیام و مبارزه مستقیم برای امام صادق (ع) مهیا نشده است؛ چراکه مهمترین عامل برای قیام و تشکیل حکومت، آمادگی مردم و وجود یاران شجاع و جانبرکف است که حضرت صادق (ع) متأسفانه از وجود چنین اصحابی محروم بودهاند، چنانچه در روایات متعدد، شخص امام به این موضوع اشاره فرمودهاند که در این مجال کوتاه، به دو نمونه از این روایات اشاره مینمائیم:
⬅️ سُدَیر صَیرَفی میگوید: نزد امام صادق(ع) رفتم و عرض کردم که به خدا سوگند، خانه نشینی برای شما روا نیست! حضرت فرمودند: چرا ای سدیر؟ گفتم: چون شاگردان، شیعیان و یاران شما فراوانند؛ به خدا اگر امیرالمؤمنین (ع) به اندازه شما شیعه و یاور داشتند، خلفاء در بردن حق ایشان طمع نمیکردند؛ پس امام فرمودند: فکر میکنی شیعیان (واقعی) ما چند نفر باشند؟ عرض کردم: یکصد هزار و شاید هم دویست هزار نفر، و شاید نیمی از مردم جهان؛ پس حضرت در حالی که به گلهی کوچکی (١٧ رأسی) از بزها نگاه میکردند، فرمودند: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بودند بر جای خود نمینشستیم و قیام میکردیم». ( کافی، ج ٢، ص ١٩٠)
⬅️ در روایت دیگری نیز آمده که «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست و شما اهلبیت امامت و رهبری هستید؛ پس چرا از حق مسلّم خودتان سرباز میزنید، و با اینکه (فقط در خراسان) صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید، قیام نمینمایید؟
در این هنگام امام صادق (ع) به خادم خود اشاره کردند تا تنور خانه را روشن کند و وقتی تنور یکپارچه آتش شد و اطراف آن از شدت گرما سفید شد؛ حضرت رو به سهل کرده و فرمودند: ای خراسانی برخیز و در تنور وارد شو؛ سهل که بسیار ترسیده بود، عرض کرد: آقای من! ای پسر رسول خدا، مرا ببخشید و به آتش نسوزانید!
در آن هنگام یکی از یاران حضرت به نام «هارون مکی» وارد شد و به امام سلام داد؛ حضرت پس از جواب سلام، بدون مقدمه به او فرمودند: کفشت را بگذار و به درون آتش تنور برو؛
او نیز بلافاصله و بدون هیچگونه چون و چرا، در تنور پر از آتش رفت؛ آنگاه امام(ع) به خراسانی روی کرده و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفتوگو نشستند؛ پس از مدتی به سهل فرمودند: ای خراسانی، برخیز و احوال هارون را در آتش تنور بنگر؛ سهل میگوید: برخاستم و دیدم، او آرام در بین تنور نشسته و آتش هیچ آسیبی به او نرسانده است؛ پس با اشاره امام، بیرون آمد و بر ما سلام کرد؛ آنگاه حضرت فرمودند: ما در خراسان مانند هارون، چند نفر یاور داریم؟ عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد! امام نیز تصدیق نموده و فرمودند: ما وقتِ قیام را بهتر از شما میدانیم و در زمانی که حتی ۵ نفر یاور (واقعی) نداریم، قیام نمیکنیم» (بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۲۳)
✍️ بنابر آنچه گذشت میتوان اذعان نمود که حضرت صادق (ع) در طول عمر شریفشان هیچگاه یارانی فداکار، انقلابی و بسیجی نداشتند، لذا هرگز فرصتی برای قیام و تشکیل حکومت نیافتند!
https://eitaa.com/ROOZBARG
15.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام پس از شهادت #امام_صادق (ع)»
موضوع: «چرایی عدم تشکیل حکومت توسط امام صادق (ع)»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ اعلام حکم «میرزای شیرازی» در #تحریم_تنباکو (١٢٧٠ ش)
☀️ روز بیماریهایخاص و صعبالعلاج
💠 حدیث روز:
💎 امام رضا (ع):«كُلُّ مُضِرٍّ يَذهَبُ بِالقُوّةِ أو قاتِلٌ فَحَرامٌ»
«هر چيز زيان آور كه نيرو و قوت آدمى را مىگيرد و يا كشنده است، حرام است»
📚 فقه الرّضا (ع)، ص ٢۵۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
269.1K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام صدور فتوای تاریخی میرزای شیرازی (ره) در تحریم تنباکو
موضوع: «#احکام_دخانیات»
❓کشیدن سیگار و تنباکو و استعمال دخانیات چه حکمى دارد؟
✅ حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای (مدظلهالعالی):
حکم، تابع ميزان ضرر آن است، اگر داراى ضرر قابل ملاحظهاى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد، جايز نيست.
✅ حضرت آیت اللهالعظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته):
کشیدن سیگار و سایر انواع دخانیات اگر به تصدیق اهل اطّلاع، ضرر مهمّى داشته باشد، حرام است، ولى استفاده از موادّ مخدّر مطلقاً حرام است؛ خواه به صورت تزریق یا دود کردن یا خوردن و یا به هر طریق دیگرى باشد. همچنین تولید، خرید و فروش و هرگونه کمک به انتشار آن، حرام است.
✅ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته):
اگر کشیدن سیگار و تنباکو، هرچند در آینده، ضرر مهمی به او میرساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل میشود، کشیدن آن حرام است...
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#نهضت_تنباکو»
✍️ مناسبت روز: ١٨ اردیبهشت، سالروز صدور فتوای تاریخی تحریم توتون و تنباكو، از جانب میرزای شیرازی (ره) مرجع عظیمالشأن جهان تشیع و پرچمدار علم و عمل، و بزرگمرد سیاست و دیانت است؛
پیام کوتاهی که بدین شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان (به هر صورتی که باشد)، در حُکم محاربه با امام زمان (صلوات اللّه علیه) است».
در این فتوای تاریخی دو نکته بسیار مهم وجود داشت که حاکی از تيزبينی و دقت بسيار بالای ميرزای شیرازی (ره) دارد، یکی استفاده از قيد «بِأَیِ نحوٍ کان» که سبب تسری حُكم، به حُرمت هرگونه استفاده و بهرهی مستقيم و غير مستقيم از توتون و تنباكو میشد و علاوه بر خريد و فروش، حتی حمل و نقل، و نگهداری از توتون و تنباكو را هم شامل میگردید؛
و نکته دوم، به کار بردن عبارت «در حُكم محاربه با امام زمان (عج)» به جای لفظ «حرام»، در متن فتوای ميرزای بزرگ شيرازی بود که با توجه به ميزان محبوبيت و احترام ویژه امام زمان (عج) در ميان شيعيان، استفاده از اين لفظ خاص، حامل پيام بزرگی بود تا راه فرار بر همه شیعیان، حتی آنهایی که بعضاً دچار لغزش و فعل حرام هم میشدند، بسته شود؛
اين فتوای تاریخی تا آنجا پيش رفت كه کسبه و بازاریان و مردم متدین ایران، در قیامی هماهنگ و یكپارچه، تمامی تنباکوها و توتونها را آتش زدند و حتی زنان درباری هم قليانها را جمعآوری کرده و شکستند!
البته ميرزای شيرازی (ره) به همین فتوا بسنده نکرد و جهت ايجاد فشار بيشتر به ناصرالدين شاه، وی را به صدور «حكم جهاد» در صورت عدم لغو قرارداد تنباکو با شرکت انگلیسی، تهديد نمود و شاه قاجار نیز که چارهای دیگر نداشت، مجبور به لغو امتیاز تنباکو گردید و این پیروزی، اقتدار و نقش روحانیت در ایران و نفوذ مرجعیت شیعه را نمایان ساخت؛
البته با دقت در «نهضت تنباکو» چند عامل مهم در پیروزی ملت ایران، قابل ذکر است که به بخشی از این عوامل اشاره مینمائیم:
1️⃣ «اسلامی بودن نهضت»
بیشک مهمترین عامل پیروزی نهضت تنباکو، ماهیت اسلامی آن بود؛ زیرا تنها عامل و انگیزهای که میتوانست تودههای مختلف مردم ایران را با آن وسعت به حرکت درآورد و آنها را به ایثار و فداکاری و از مال و جان گذشتگی وادار نماید، اعتقادات دینی و مذهبی مردم بود؛
2️⃣ «جایگاه مرجعیت در مکتب تشیع و اطاعتپذیری مردم از روحانیت»
مراجع به عنوان نواب عام امام زمان (عج) در دوران غیبت، و روحانیت به عنوان ادامهدهندگان راه ائمه معصومین (ع) همواره مورد پذیرش و احترام ویژه توده مردم مسلمان ایران بودهاند و همین موضوع، باعث تبعیت مطق مردم و پیروزی قیام شد؛
3️⃣ «عمومی بودن نهضت و نقش ویژه زنان در پیروزی آن»
حضور در صحنه و ادامه نهضت تنباکو متعلق به گروه خاصی از مردم نبود؛ بلکه همه طبقات و اقشار مردم در آن نقش داشتند؛ مخصوصاً زنان ایرانی برای اولینبار با نمایش قهرمانانه و شورانگیز، حضور خود را در تاریخ مبارزاتی ایران به اثبات رسانده و تأثیر فراوانی در قیام جوانان و مردان قهرمان ایران زمین داشتند؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند: «زنان نیمی از جامعه و مربی نیم دیگر جامعه هستند»؛
4️⃣ «اتحاد و ایثار و از خودگذشتگی مردم»
یکی دیگر از عوامل پیروزی نهضت تنباکو، اتحاد ملت مسلمان ایران و ایثار و از خودگذشتگی آنها در تمام مراحل نهضت، از اطاعتپذیری مطلق آنها از ولایت فقیه گرفته، تا به آتش کشیدن اموال و داراییهای خود (توتونها و تنباکوهای شخصی و شکستن وسایل استعمال دخانیات)، و ایستادن در برابر نیروهای سلطنتی در کوچه و خیابان بود؛
✍️ در پایان باید بدانیم که «نهضت تنباکو» آخرین نهضتی نبود که ملت مسلمان ایران با تبعیت از فرمان و حکم مرجعیت، و با رهبری روحانیت در برابر استکبار داخلی و خارجی ایستاده و به پیروزی رسیدند، چنانچه وقایعی بزرگی همچون «نهضت مشروطه»، «نهضت ملی کردن صنعت نفت»، و بالاخره «نهضت بزرگ انقلاب اسلامی» در سال ١٣۵٧ از دیگر نمونههای برجسته اتحاد و پیروزی ملت مسلمان ایران بر اساس اطاعت از مقام معظم ولایت فقیه و مرجعیت است.
https://eitaa.com/ROOZBARG
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «اعلام حکم میرزای شیرازی (ره) درتحریم توتون و تنباکو (١٢٧٠ ش)»
موضوع: «#نهضت_تنباکو»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ روز بزرگداشت شیخ کلینی (ره)
☀️ فسخِ امتياز استعماری كاپيتولاسيون (١٣٠۶ش)
☀️ روز عبرت «خروج آمریکا از برجام» (١٣٩٧ش)
☀️ روز اسناد ملی و میراث مکتوب
💠 حدیث روز:
💎 رسول خدا (ص): «مَن أدّى إلى أمَّتي حَديثا يُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو يُثلَمُ بِهِ بِدعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةَ»
«هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود يا بدعتى محو شود، پاداشش بهشت است»
📚 بحارالأنوار، ج٢، ص١٥٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
578.2K
🔰 #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام #نهضت تنباکو و صدور حکم تاریخی #میرزای_شیرازی (ره)
موضوع: #احکام_دفاع
✅ اگر روابط سیاسی دول اسلامی با بیگانگان موجب استیلای آنان بر بلاد مسلمین یا نفوس و اموالشان شود یا موجب اسارت سیاسی مسلمین گردد، بر رؤسای دولتها حرام است که چنین روابط و مناسباتی داشته باشند؛ و پیمانهایشان باطل است؛ و بر مسلمین واجب است آنها را ارشاد کنند و آنان را ولو با مقاومت منفی، به ترک این گونه روابط ملزم نمایند.
✅ اگر بعضی از رؤسای دول اسلامی یا بعضی از نمایندگان مجلس، موجب نفوذ سیاسی یا اقتصادی بیگانگان بر مملکت اسلامی گردند، به طوری که از این نفوذ بر اساس اسلام یا بر استقلال مملکت ولو در آینده ترس باشد، (این رئیس مملکت و یا نماینده) خائن است و... از مقامش ـ هر مقامی که باشد ـ منعزل میگردد! و بر امت اسلامی است که ولو با مقاومت منفی مانند ترک معاشرت و ترک معامله با او و روگردان شدن از او به هر وجهی که ممکن است او را مجازات نمایند و در اخراج او از تمام شؤون سیاسی و محروم نمودن او از حقوق اجتماعی، اهتمام ورزند.
📚 ترجمه تحریرالوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#احیاگر_مذهب_شیعه»
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی به عنوان روز بزرگداشت «ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی» معروف به «شیخ كلینی» بزرگترین محدث و فقیه شیعه در قرن چهارم هجری نامگذاری شده که دارای القابی همچون «ثقةالاسلام»، «شیخ مشایخ شیعه» و «رئیس محدثان علمای امامیه» میباشد؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم و دانشمند عالیقدر جهان تشیع آغاز مینمائیم؛
شیخ کلینی (ره) در روزگار حسّاس و دشواری زیسته؛ ولادت او، در حوالی سال ۲۶۰ هجری قمری اتفاق افتاده است که سال وفات امام حسن عسکری (ع) است و حیات وی، کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیدهترین و حساسترین برههها در تاریخ تشیع است؛ او بیست سال پایانی عمر خویش را، در بغداد به سرآورده که محل سکونت نواب خاص و وکلای ناحیه مقدسه بوده و به واسطه آنها میتوانسته با حضرت ولیعصر (عج) ارتباط مکتوب داشته و پاسخ سؤالات و نکات خود را از محضر امام زمان دریافت نماید، لذا این ویژگیها در حیات شیخ کلینی در خورِ توجّه است و به همین دلیل آثار ایشان نیز از ارزش بسیار والایی نزد فقها و علمای شیعه برخوردار میباشد؛
او مشهورترین عالِم عصر خود به شمار میرفته و در میان همهی مسلمانان از احترام و منزلت بسیار والایی برخوردار بوده و به دلیل صداقت در گفتار و كردار، و علم و فضیلت بسیار ایشان، تمامی مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت در مشکلات دینی خود به او روی میآوردند و به همین سبب شیخ کلینی اولین کسی بود که به لقب «ثقةالاسلام» یعنی «فرد مورد اعتماد اسلام» شهرت یافت؛
شیخ مشایخ شیعه در آن عصر، رئیس شیعه و از موثّقترين و استوارترين عالمان در نقل حديث بوده، و كتاب شريف «كافى» را در مدّت بيست سال تلاش خستگیناپذیر، تأليف نمود كه يكى از «کتب اربعه» شيعه و حاوی ١۶۶ هزار و ١٩٩ حديث است؛
وی نخستين عالم و دانشمند بزرگى است كه به جمعآوری و تنظيم بسيارى از كتابهايی كه در عصر معصومين (ع) نوشته شده بود، پرداخت و با قلم توانا و موشکافانه و پرمغز خود در آن برههی حساس تاریخی توانست بسيارى از پردههاى اوهام را کنار زده و عقايد حقه شيعه را آنچنان كه باید به عموم مسلمانان معرفى نمايد، تا همگان بدانند عقيده شيعه در اصول و فروع مستقيماً از قرآن کریم و مكتب وحى، و سنّت رسول اكرم (ص) و کلام اهلبیت عصمت و طهارت (ع) گرفته شده است، لذا بزرگان شیعه، ایشان را «احیاگر مذهب و مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع)» دانستهاند؛
شیخ كلینی علاوه بر برتری علمی در عصر خود، در عدالت، تقوی و فضایل اخلاقی نیز شهره بوده، لذا عالمان زیادی به منظور یادگیری علوم ناب اسلامی در مکتب درس او تلمذ نمودهاند؛
سرانجام این محدث گرانقدر عالم تشیع كه سراسر عمر پربار خویش را در راه تحصیل، تدریس، تألیف، تصنیف و ترویج مکتب اهل بیت (ع) سپری نمود، در سال ٣١٩ هجری شمسی به دیار باقی شتافت و پیروان راستین اسلام را سوگوار عالم نامی علم حدیث كرد؛
پیكر مطهر این دانشمند فرزانه در ناحیه شرقی نهر دجله، كنار پل قدیم بغداد به خاك سپرده شد که هماکنون زیارتگاه و محل عبادت شیعیان در عراق است؛
✍️ و کلام آخر اینکه گرچه بیش از هزار سال از رحلت شیخ کلینی میگذرد و آن فقیه و محدث بزرگ دیگر در میان ما نیست؛ ولی به فرمایش امیرالمؤمنین (ع)، این بزرگان در درون روح وجان ما هستند و شیعه هیچگاه زحمات و خدمات ارزشمند آنها را فراموش نمیکند! چنانچه رهبر فرزانه انقلاب در پیام خود به کنگره بینالمللی بزرگداشت ثقةالاسلام شیخ کلینی (ره) فرمودند: «به نظر این جانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیع است...»
یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پررهرو باد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز بزرگداشت #شیخ_كلینی»
موضوع: «#احیاگر_مذهب_شیعه»
https://eitaa.com/ROOZBARG