eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
51 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «بزرگداشت مولوی» روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠٧/٠٨ ✍️ مناسبت روز: هشتم مهر در تقویم با عنوان «روز بزرگداشت مولوی» فیلسوف و حکیم، و عارف و شاعر پرآوازه مسلمان ایرانی نامگذاری شده است، انسان فرهیخته‌ای که نفوذ کلام و قلمش، فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی بود و علاوه بر ایرانیان، افغان‌ها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانیان و دیگر مسلمانان آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی در طی هفت قرن گذشته به شدت از میراث معنوی او تأثیر گرفته‌اند! لذا سخن امروز را به این شاعر بزرگ مسلمان اختصاص می‌دهیم؛ ✍️ مولانا جلاالدین محمد بلخی خراسانی در ششم ربیع الاول سال ۶٠۴ هجری قمری در خراسان متولد شد و پس از چند سال زندگی در ایران به همراه پدر برای تحصیل علوم دینی، راهی «قونیه» شد و در آن جا بیش از سی سال به تحصیل و تدریس علوم دینی مشغول گردید که بواسطه‌ی آن شاگردان بسیاری را تربیت نمود به طوری مورخین آورده‌اند که بیش از چهارصد نفر در حوزه درس مولانا شرکت می‌کردند! ✍️ زندگی مولانا در ٣٨ سالگی با دیدن شمس تبریزی، دگرگون شد و آن چنان مستغرق دریای معنوی او گردید که یک پارچه شور و هیجان شده و تبدیل به عارف و شاعری بی‌نظیر گردید! اشعار مولانا در مجموع شامل هفتاد هزار بیت می‌شود و همگی در مدح و ستایش پروردگار است و تمثیل‌های زیبایی از قرآن کریم در اشعار این شاعر پر آوازه ایران وجود دارد! مولوی کتاب ارزشمند «مثنوی معنوی» که دارای بیست و هفت هزار بیت است، را «اصول دین» نامیده‌ و در مقدمه آن، چنین آورده: «هذا کتابً المثنوی، وهّو اصولُ اصولِ اصولِ الدین» هرچند که برخی فقهای شیعه، «شمس و مولوی» را صوفیانی اهل طریقت و ضد دین می‌پندارند! اما این دو چهره، علاقه‌مندان نامداری نیز در بین علمای بزرگ شیعه، همچون شیخ بهایی (ره) دارند که شمس را «حکیم معنوی» می‌خواند! (کلیات شیخ بهایی، مثنوی «نان و حلوا»، ص۱۷۳)؛ و همچنین شیخ، شعر معروفی دربارۀ کتاب مثنویِ مولانا دارد که در مقام معنوی او می‌گوید: «من نمی‌گویم که آن عالی‌جناب، هست پیغمبر، ولی دارد کتاب» (روضات الجنات، جلد ۸، ص۷۴) علامه محمدتقی جعفری (ره) عالم و فیلسوف معاصر و از مقبولین روزگار هم کتابی مفصل با نام «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی مولوی» را در ۱۵ جلد نوشته و در مقدمۀ آن چنین آورده است: «نتیجه‌ای که از مجموع ملاحظات درباره مثنوی به دست می‌آید، این است که این کتاب می‌تواند یکی از عالی‌ترین منابع شهودگرایی و عرفان مثبت باشد، نه وسیله‌ی گرایش به عرفان منفی!» البته علمای بسیاری درباره شمس و مولانا سخن گفته‌ و آنها را ستوده‌اند، اما در این مجال کوتاه ما فقط به یک نفر دیگر از علمای معاصر اشاره و قضاوت را به شما واگذار می‌نمائیم؛ حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر فرزانه انقلاب از جمله کسانی هستند که تمجید قابل توجهی از شخصیت مولانا و عمق مطالب او داشته‌اند! ایشان در بیاناتی با اشاره به شخصیت مولوی می‌فرمایند: «مولوی یک‌سره عرفان و معنویت و حقیقت و اسلام ناب و معرفت توحیدی خالص است... » (١٣٩٨/٠٢/٣٠) همچنين معظم‌له در دیدار شاعران با ایشان در ٢۵ شهریور سال ۸۷ با اشاره به کتاب سترگ «مثنوی معنوی» می‌فرمایند: «یک بخش مهمى از شعر آئینى ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانى و معنوى بشود و این هم یک دریاى عظیمى است! شعر مولوى را شما ببینید؛ اگر فرض کنید کسى به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسى نداشته باشد که خیلى از ماها دسترسى نداریم و اگر آن را کسى یک‌قدرى دوردست بداند؛ مثنوى؛ که خودش می‌گوید: و هو اصولُ اصولِ اصولِ الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است...» ✍️ و در پایان سخن، فارغ از اختلاف نظر علماء در رابطه با مولوی، به هر حال، نباید خدمت بزرگ او در ترویج و تبلیغ زیبای آیات و روایات اسلامی را فراموش کرد! زیرا کمتر اثر ادبی را بتوان یافت که همانند مثنوی، از قرآن تأثیر پذیرفته باشد؛ چه آنکه در جای جای ابیات مثنوی می‌توان آیات قرآن و مضامین آن را به وضوح نظاره‌ کرد که به عنوان حسن ختام به نمونه‌ای از این ابیات که به آیاتِ «فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة خَیراً یَرَهُ وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة شَراً یرََه» اشاره نموده، می‌پردازیم: کی کژی کردی و کی کردی تو شر که ندیدی لایقش در پی اثر کی فرستادی دمی بر آسمان نیکی ای کز پی نیامد مثل آن https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٠٩ مهر ١۴٠٠ 🌙 الجمعة، 24 صفر 1443 🌲م Friday 01 October 2021 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹درخواست قلم و دوات توسط نبی اکرم (ص) برای نوشتن وصیت، 11ه-ق 🔹 روز جهانی سالمندان 🔹 روز همبستگی و همدردی با کودکان فلسطینی 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: سالروز درخواست قلم و دوات توسط پیامبر (ص) برای نوشتن وصیت‌نامه (ماجرای تلخ حدیث قرطاس) موضوع: ✅ پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «شایسته است انسان مسلمان، وصیت کند و وصیت نامه او هر شب زیر سرش باشد و شبی را بدون آن نگذراند!» و سپس فرمودند: «کسی که بدون وصیّت بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است!» (وسائل، کتاب الوصایا)؛ ✅ اصل وصیت کردن در اسلام واجب نیست، بلکه امری مستحب است، اما کسی که امانتی از مردم نزد اوست و «حق الناس» به عهده اش بوده و یا «حق الله» و حقوق واجب الهی همچون نماز و روزه قضا یا خمس و زکات و... به گردنش می باشد، واجب است وصیت نماید! ✅ وصيت آن است كه انسان سفارش كند بعد از مرگش براى او كارهايى انجام دهند؛ يا بگويد بعد از مرگش چيزى از مال او ملك كسى باشد؛ يا براى اولاد خود و كسانى كه اختيار آنان با اوست، قيم و سرپرست معين كند؛ و كسى را كه به او وصيت مى‏كنند «وصى» مى‏گويند. 📚 رساله مراجع https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حدیث قرطاس ١» روز جمعه، ١۴٠٠/٠٧/٠٩ ✍️ مناسبت روز: در ایام بیماری پیامبر اکرم (ص) و سالروز درخواست قلم و دوات توسط ایشان در روزهای آخر عُمر مُبارکشان هستیم که به «حدیث قرطاس» معروف است! لذا سخن امروز را به این رویداد تلخ تاریخی، اختصاص می‌دهیم؛ در شرح این واقعه اسفناک، چنین آمده: که پیامبر اکرم (ص) در آخرین روزهای حیات خود و در حضور حدود سی نفر از صحابه بزرگ که برای عیادت ایشان آمده بودند، خطاب به جمع حاضران فرمودند: «قلم و دواتی برای من بیاورید تا برای شما چیزی (وصیتی) بنویسم که پس از آن، هرگز گمراه نشوید!»: «ائْتُونِى بِدَواهٍ وَ کَتِفٍ لِأکْتُبَ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلّوا بَعْدَهُ أبَداً»؛ ولی متأسفانه با مخالفت و ممانعت خليفه دوم، این وصیت نوشته نشد و حتی به محضر پیامبر معصوم الهی (که طبق شهادت قرآن کریم در آیه‌ی ٣ و ۴ سوره‌ی نجم، تمام سخنان و رفتار و کردار ایشان از وحی الهی نشأت می‌گیرد)، جسارت شد‌ که: «اِنَّ نَبیَّ اللهِ لَیَهجُر!!!» یعنی العیاذ بِاللّه؛ رسول خدا، هذیان می گویند!!! و سپس خلیفه دوم ادامه داد: «کتاب خدا برای ما کافی است!» و اینجا بود که پیامبر (ص) غضبناک گردیده و فرمودند: «شما را می‌بینم در حالی که من هنوز زنده هستم و در میان شمایم با من مخالفت می‌کنید؛ معلوم است که بعد از من چگونه خواهید بود!» و سپس صحابه را از نزد خود راندند... (دانشنامه اسلامی، باب ماجرای قلم و قرطاس) ✍️ اما شاید برخی فکر کنند که این واقعه، فقط در کتب شیعه آمده است، ولی عجب آنکه در بسیاری از کتب معتبر اهل سنت مانند طبقات ابن سعد، مسند احمد، تاریخ ابن کثیر، تاريخ طبری، تاریخ ذهبی، المعجم الاوسط و حتی هفت جا در «صحیح بخارى» و سه جا در «صحیح مسلم» که معتبرترین کتب روایی عزیزان اهل‌سنت می‌باشد، به «حدیث قرطاس» و ماجرای آن اشاره شده است! و عجیب تر اینکه این حدیث در کتب اهل سنت بجز از قول ابن عباس و جابر بن عبدالله انصاری، از قول شخص خلیفه دوم نیز نقل شده است!!! ❓اما سؤال مهمی که در مورد این رویداد تلخ تاریخی مطرح است، این است که پیامبر (ص) در روزهای آخر عمر خود، می‌خواستند چه چیزی را بنویسند، که امت اسلامی هرگز گمراه نشوند!؟ ✅ جواب این سؤال مهم را متأسفانه در کتب اهل سنت نمی‌توان یافت، چون در هیچ یک از کتب روایی و یا تاریخی خود به ادامه این ماجرا نپرداخته‌اند! ولی در کتب شیعه، حدیث مفصلی از امیرالمؤمنین (ع) دراین‌باره نقل شده که حضرت پس از نقل حکایت تلخ حدیث قرطاس، ادامه می‌دهند: «...چون صحابه از نزد پیامبر اکرم (ص) خارج گشتند، رسول خدا مرا نسبت به آن مطلبی که قصد داشتند بنویسند و اصحاب حاضر بر آن شهادت دهند، با خبر ساختند و این مطلبی بود که جبرئیل آن حضرت را از آن با خبر ساخته بود... لذا صحيفه‌ای را از من طلبیدند و مطالبی را برای من املاء نمودند و بر این مطلب گروهی (از اصحاب خاص) از جمله: سلمان فارسی، ابوذر غفاری و مقداد شاهد بودند! و در آن صحیفه از امامانی که خدا، مؤمنان را بر اطاعت از آنها امر نموده، نام آوردند که من اوّلین آنها و بعد از من فرزندم «حسن» و بعد از او «حسین» و سپس نُه نفر از فرزندان اویند»؛ سپس امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «‌ای اباذر و ای مقداد آیا شما دو نفر بر این مطلب شاهد نبودید؟ و آنها گفتند: آری ما این مطلب را از رسول خدا (ص) شنیدیم!» (الغیبة نعمانی، ص۸۱) ✍️ هر چند که طبق تاریخ در این مجلس، نگذاشتند که پیامبر (ص) برای آخرین بار و در وصیت‌نامه خود در برابر همه حاضران بر جانشینی امیرالمؤمنین (ع) تأکید بنمایند؛ ولی طبق روایات متعدد در کتب شیعه و اهل‌سنت، رسول خدا در طول دوران رسالت، بارها و بارها در رابطه با دوستی، جانشینی و ولایت‌امیرالمؤمنین (ع) سخن گفته بودند و حتی «خلفای سه گانه، جزو اولین تبریک گویان و بیعت کنندگان با حضرت علی (ع) در غدیر خم بوده‌اند!» ( البدایه و النهایه ابن کثیر، ج۱۱، ص۷۴؛ و تاریخ بغداد، ج۹، ص۲۲۱؛ و... ) ✍️ در پایان سخن امروز، از عزیزان اهل‌سنت، این سؤال را می‌نمائیم که حتی اگر قبول ندارند که پیامبر (ص) می‌خواستند در وصیت‌نامه خود برای چندمین بار به جانشینی امیرالمؤمنین (ع) سفارش نمایند، بالاخره آنچه مُسلَّم است و در کتب معتبر اهل‌سنت آمده، رسول خدا می‌خواستند چیزی بنویسند که امت اسلامی پس از رحلت ایشان از گمراهی و اختلاف نجات یابند!!! که متأسفانه خلیفه دوم از این کار جلوگیری نمود! حالا به نظر شما، گناه اختلاف و تفرقه به وجود آمده در امت اسلامی پس از رسول خدا (ص) به عهده چه کسی است؟! «قضاوت با شما...» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ١٠ مهر ١۴٠٠ 🌙 السبت، 25 صفر 1443 🌲م Saturday 02 October 2021 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: ایام بیماری پیامبر (ص) و درخواست قلم و دوات توسط ایشان (ص) برای نوشتن وصیت‌نامه (ماجرای تلخ حدیث قرطاس) موضوع: ✅ وقتى انسان نشانه‏هاى مرگ را در خود ديد بايد فورا امانت‌هاى مردم را به صاحبانش برگرداند و اگر به مردم بدهكار است و موقع دادن آن بدهى رسيده، بايد بدهد؛ و اگر خودش نمى‏تواند بدهد يا موقع دادن بدهى او نرسيده، بايد وصيت كند و بر وصيت‏ شاهد بگيرد، ولى اگر بدهى او معلوم باشد و اطمينان دارد كه ورثه مى‏پردازند وصيت كردن لازم نيست؛ ✅ كسى كه نشانه‏هاى مرگ را در خود مى‏بيند اگر نماز و روزه قضا دارد، بايد وصيت كند كه از مال خودش براى آنها اجير بگيرند، بلكه اگر مال نداشته باشد ولى احتمال بدهد كسى بدون آن كه چيزى بگيرد آنها را انجام مى‏دهد، باز هم واجب است وصيت نمايد، و اگر قضاى نماز و روزه او به تفصيلى كه گفته شده بر پسر بزرگترش واجب است، بايد به او اطلاع دهد يا وصيت كند كه براى او بجا آورد. ✅ كسى كه نشانه‏هاى مرگ را در خود مى‏بيند، اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است، بايد فوراً بدهد و اگر نمى‏تواند، چنانچه از خودش مال دارد، يا احتمال مى‏دهد كسى آنها را ادا نمايد، بايد وصيت كند، و همچنين است اگر حج بر او واجب باشد. 📚 توضیح‌المسائل امام خمینی (ره) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حدیث قرطاس ٢» روز شنبه، ١۴٠٠/٠٧/١٠ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم اما طبق تاریخ در ایام بیماری و روزهای آخر عمر پیامبر اکرم (ص) به سر می‌بریم و دیروز از یکی از وقایع تلخ این ایام، یعنی «حدیث قرطاس» سخن گفتیم؛ امروز نیز به برخی شبهات پیرامون این رویداد اسفناک می‌پردازیم؛ در روز گذشته عرض شد که در روزهای آخر عمر پیامبر(ص) که اصحاب برای عیادت ایشان آمده بودند؛ حضرت، طلب دوات و قلم نمودند تا چیزی بنویسند که بعد از ایشان، امت اسلامی هرگز گمراه نشوند! اما متأسفانه خلیفه دوم از این‌کار جلوگیری کرده و گفت: مگر نمی‌بینید که بیماری بر پیامبر(ص) غلبه کرده و هذیان می‌گوید!!! پس از سخن عمربن‌خطاب، افرادی که در آن جمع حاضر بودند با هم اختلاف کردند، عده‌ای گفتند که او درست می گوید! و عده‌ی دیگری شأن پیامبر(ص) را بالاتر از اینگونه حرف‌های گزاف می‌دانستند و بالاخره تصمیم گرفتند از خودِ پیامبر(ص) مجدداً سؤال کنند و ببینند، حضرت با حواس جمع به آنها پاسخ می‌دهند یاخیر؟ که پیامبر(ص) در جواب آنها فرمودند: «أ بَعْدَ الّذِی قُلْتُمْ؟!؛ بعد از حرفی که زدید، دیگر (نوشته من) اثری ندارد!» چراکه بعد از جسارت به پیامبر خدا و (العیاذ بِاللّه) محکوم نمودن ایشان به هذیان‌گویی، بر فرضی هم که نوشت افزار می‌آوردند و پیامبر نکته مورد نظر را املاء می‌فرمودند؛ دیگری اثری نداشت! زیرا نوشته آینه گفتار است و اگر شخصی در اثر شدت بیماری هذیان بگوید، نوشته او هم ارزشی ندارد! پس اگر پیامبر(ص) بر دستور خود اصرار هم می‌کردند، دیگری آن نوشته، باعث اتحاد و اتفاق بین مسلمانان و نجات آنها از گمراهی نمی‌شد! ❓اما سؤال و شبهه‌ی دیگری که در این مبحث مطرح است این است که مگر خلیفه دوم، علم غیب داشته که پیامبر(ص) می‌خواهند چه وصیتی کنند که مانع حضرت شده باشد؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، باید عرض کنیم که پیامبر(ص) در آخر سخن خود جمله‌ای را به کار برده‌اند که خلیفه دوم از آن جمله به راحتی می‌توانسته متوجه شود و یا حداقل حدس بزند که حضرت می‌خواهند در مورد چه موضوعی بگویند و بنویسند! زیرا پیامبر(ص) فرمودند: «تا زمانی که چنگ به این وصیت بزنید بعد از من هرگز گمراه نخواهید شد!» و این جمله را رسول خدا (ص) کراراً در حدیث ثقلین به کار برده بودند؛ به‌طوری که در کتب شیعه و اهل‌سنت آمده که این حدیث را پیامبر(ص) در طول دوران نبوت خویش یعنی در طول ۲۰ سال رسالتشان بیش از ۲۰ بار در مناسبت‌های مختلف تکرار فرموده‌اند و حتی برخی از علمای اهل‌سنت از جمله قندوزی در کتاب یَنابیعُ المَوَدّه که از کتب معتبر اهل سنت است، بیان کرده که پیامبر(ص) این حدیث را ۵۰۰ بار در مکان‌های مختلف تکرار کرده و فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ: من در میان شما دو چیز مانند دو بال متعادل و متوازن باقی می گذارم، این دو ریسمانی هستند که از سوی خدا به سوی شما آویزان است و شرط آن این است که این دو را با هم بگیرید، این دو از هم جدا نمی‌شوند تا روز قیامت که بر من وارد شوند، اگر این دو را با هم گرفتید بعد از من هرگز گمراه نمی‌شوید!» پس این جمله پیامبر(ص) که «بعد از من هرگز گمراه نمی‌شوید» در ذهن خلیفه دوم، کاملاً نقش بسته بود و وقتی پیامبر(ص) در بستر بیماری این جمله را تکرار کردند، او فهمید که پیامبر(ص) می‌خواهند بار دیگر امیرالمؤمنین (ع) را به‌عنوان جانشین خود و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) را در کنار قرآن کریم و به‌عنوان مکمل آن، معرفی نمایند! لذا خلیفه دوم اجازه نداد پیامبر(ص) وصیت خود را بگوید و با همین قرینه ذهنی گفت: «قرآن برای ما کافی است!» ✍️ «قضاوت با شما...» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ١١ مهر ١۴٠٠ 🌙 الأحد، 26 صفر 1443 🌲م Sunday 03 October 2021 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: ایام بیماری پیامبر (ص) و درخواست قلم و دوات توسط ایشان (ص) برای نوشتن وصیت‌نامه (ماجرای تلخ حدیث قرطاس) موضوع: ✅ (انسان می‌تواند حداکثر به اندازه مصرف ثلث مال خود وصیت نماید و) اگر مصرفى را كه معين كرده، از ثلث مال او بيشتر باشد، وصيت او در بيشتر از ثلث در صورتى صحيح است كه ورثه حرفى بزنند يا كارى كنند كه معلوم شود عملى شدن وصيت را اجازه داده‏اند و تنها راضى بودن آنان كافى نيست و اگر مدتى بعد از مردن او هم اجازه بدهند، صحيح است. ✅ اگر مصرفى را كه ميت معين كرده، از ثلث مال او بيشتر باشد و پيش از مردن او ورثه اجازه بدهند كه وصيت او عملى شود، بعد از مردن او نمى‏توانند از اجازه خود برگردند. ✅ اگر مال ميت از بدهى و حج واجب و حقوقى مثل خمس و زكات و مظالم که بر او واجب است زياد بيايد، چنانچه وصيت كرده باشد كه ثلث‏ يا مقدارى از ثلث را به مصرفى برسانند، بايد به وصيت او عمل كنند و اگر وصيت نكرده باشد، آنچه مى‏ماند مال ورثه است. ✅ اگر ميت وصيت کرده باشد كه ثلث مال او را نفروشند و عايدى آن را به مصرفى برسانند، بايد مطابق گفته او عمل نمايند. 📚 توضیح‌المسائل امام خمینی (ره) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «جمع‌آوری و تنظیم قرآن کریم توسط امیرالمؤمنین (ع)، وصیت دیگر پیامبر اکرم (ص)» روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٧/١١ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت خاصی نداریم اما طبق تاریخ در ایام بیماری و روزهای آخر عمر پیامبر اکرم (ص) به سر می‌بریم؛ لذا در دو روز گذشته عرض شد که در چنین ایامی که اصحاب برای عیادت رسول خدا به نزد ایشان آمده بودند؛ حضرت، طلب دوات و قلم نمودند تا چیزی بنویسند که امت اسلامی هرگز گمراه نشوند! اما متأسفانه خلیفه دوم از این‌کار جلوگیری کرده و نگذاشت پیامبر وصیت خود را مکتوب نمایند! اما طبق تاریخ، حضرت رسول (ص) در جمع اصحاب، وصیت دیگری را به صورت شفاهی خطاب به حضرت علی (ع) فرمودند که بسیار حائز اهمیت است! لذا سخن امروز را به این موضوع مهم اختصاص می‌دهیم؛ در طول رسالت پیامبر اکرم (ص) که قرآن کریم نازل می‌شد، رسول خدا پس از نزول وحی، آیات را املاء می‌فرمودند و امیرالمؤمنین (ع) و برخی از اصحاب، آیات قرآن را نوشته و به پیامبر (ص) تحویل می‌دادند و حضرت نیز آنها را نزد خود نگهداری می‌نمودند؛ لذا رسول خدا (ص) زمانی که در بستر بیماری و روزهای آخر عمر خود بودند در حضور اصحاب به امیرالمؤمنین (ع) رو کرده و فرمودند: «در اتاق من، بسته‌هایی هست که در آن آیات قرآن نوشته شده و من آنها را نگهداری نموده‌ام، بعد از مرگ و دفن من، اولین کاری که اهمیت دارد و باید انجام شود، این است که قرآن را جمع‌آوری و تنظیم نمائید!» ❓اما شاید سؤال شود که چرا تا آن زمان، پیامبر(ص) دستور نداده بودند که در حضور خودشان قرآن جمع آوری و تنظیم شود؟ ✅ جواب کاملاً معلوم است، زیرا مشخص نبود، در چه زمانی نزول آیات قرآن به پایان می‌رسد و این امر بستگی به حکمت الهی داشته و احتمال نزول آیات تا آخرین لحظه حیات پیامبر(ص) وجود داشته است، لذا طبعاً جمع‌آوری همه‌ی آیات قرآن و دسته‌بندی و تنظیم آنها پس از فوت حضرت رسول (ص) که نزول آیات پایان می‌یافت، امکان‌پذیر بوده است که پیامبر اعظم (ص) این وظیفه مهم را به عهده حضرت علی (ع) برترین کاتب قرآن کریم گذاشتند! بعد از رحلت حضرت رسول (ع)، طبق برخی روایات ۶ ماه طول کشید تا امیرالمؤمنین (ع) قرآن را بر اساس ترتیب نزول آیات و سوره‌ها جمع‌آوری و تنظیم نمودند و همچنین براساس بعضی روایات، حضرت آیات ناسخ و منسوخ را مشخص و شأن نزول آیات و نکات تفسیری آنها را نیز در حاشیه این مصحف آوردند؛ [تاریخ قرآن، ص۳۷۰-۳۷۱] سپس امیرالمؤمنین (ع)، قرآن تدوین شده را با کمک قنبر به مسجد آورده و خطاب به مسلمانان‌ فرمودند: «شما بودید و دیدید و شنیدید که پیامبر(ص) به من دستور دادند که آیات قرآن را جمع‌آوری و تنظیم کنم، حال من وظيفه خود را انجام داده‌ام و این کتاب خداست؛ همانطور که خدا آن را بر حضرت محمد (ص) نازل کرده است.» [بصائرالدّرجات، ص ٩٣] در این هنگام به روایتی، شخص خلیفه و به روایتی دیگر، برخی از صحابه گفتند: «خودِ ما نوشته‌های قرآن را داریم و آن را تنظیم می‌نمائیم و احتیاجی به جمع آوری شما نیست!» و امیرالمؤمنین (ع) در پاسخ فرمودند: «به خدا دیگر این قرآن را نخواهید دید و سپس در حال خواندن آیه ۳۰ سوره فرقان (يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَـٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا: پروردگارا، قوم من اين قرآن را رها كردند!) به خانه خود بازگشتند! [قرآن‌پژوهی، ج۲، ص۴۶۸] ✍️ بنا بر آنچه گذشت، برخی از صحابه اجازه ندادند این وصیت پیامبر (ص) نیز عملی شود! چراکه آنها می‌دانستند که مصحف حضرت علی (ع) بر اساس سیر نزول آیات و سوره‌ها مرتب شده و ناسخ و منسوخ در آن مشخص و مطالب تفسیری نیز در حاشیه آن آمده است و همچنین شرط خلافت و دادن فتوا در آن معلوم و مختصّات حکومت اسلامی روشن گردیده است و این مصحف، مسلماً جلوی هرگونه گمراهی امت را خواهد گرفت! و در آن جایی برای اختلاف قرائت، تفسیر به رأی و سوءاستفاده و اجرای اغراض شخصی و قومی و سیاسی، وجود ندارد؛ لذا با آن مخالفت نمودند! ✅ البته دقت به این نکته ضروری است که موارد فوق‌الذکر به معنای تحریف قرآن نیست، بلکه قطعاً بین متن مصحف جمع‌آوری شده توسط حضرت علی (ع) و مصحف فعلی قرآن، هیچ تفاوتی وجود ندارد! چرا که امیرالمؤمنین (ع)، در آن زمان به‌عنوان حجت الهی و نگهبان سلامت دین حضور داشتند و اگر کوچکترین تحریف یا نقصان یا زیاده یا تغییری در مصحف عثمان می‌دیدند، سکوت نمی‌کردند و هیچ‌گاه از حضرت شنیده نشد که به صراحت یا حتی به اشاره، نسبت به متن مصحف عثمان اشکالی وارد نمایند؛ بلکه اختلاف این مصحف با مصحف تنظیم شده توسط امیرالمؤمنین (ع)، همانطور که گذشت، تنها در ترتیب نزول و تقدّم منسوخ بر ناسخ و تفسیر و تأویل آیات بوده است؛ و الاّ در متن قرآن، ابداً کم و زیادی نشده است! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ١٢ مهر ١۴٠٠ 🌙 الإثنين، 27 صفر 1443 🌲م Monday 04 October 2021 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🔹تکمیل سپاه اسامة، قبل از رحلت رسول خدا (ص) 11ه-ق 🔹 روز وقف 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: موضوع: 💠 وقف یکی از کارهای شایسته و ماندگار در دنیاست و به معنای جدا کردن مالی از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه عام است؛ 💠 از وقف در روایات به «صدقه جاریه» تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعد از فوت انسان نیز ادامه می یابد، چنانچه رسول اکرم (ص) می فرمایند: «هرگاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می شود، مگر از طریق صدقه جاریه (مانند وقف) و عملی که از آن سود برده شود و فرزند صالحی که برای او دعا کند». [جامع الأخبار، ص۱۰۵.] ❓آیا انسان می‌تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند، ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟ ✅ طبق تصریح بسیاری از فقها از جمله آیات عظام امام خامنه‌ای، سیستانی و مکارم، چنین وقفی صحیح می باشد. ❓ آیا عدول از شروط وقف جایز است؟ و در صورت جواز، حدود آن کدام است؟ و آیا طولانی شدن زمان، بر عمل به شروط وقف تأثیر می‏گذارد؟ ✅ تخلّف از شروط صحيحی که واقف در عقد وقف شرط کرده، جايز نيست مگر آنکه عمل به آن غير مقدور يا حرجی باشد و گذشت زمان تأثيری در آن ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «لشکر اسامه و نافرمانی مجدد برخی از صحابه در روزهای آخر عُمر رسول خدا» روز دوشنبه، ١۴٠٠/٠٧/١٢ ✍️ مناسبت روز: در آستانه روز رحلت حضرت رسول (ص) قرار داریم و متأسفانه در روزهای پایانی عمر حضرت، حوادث تلخی در تاریخ اسلام به وقوع پیوسته است که امروز نیز به یکی دیگر از این وقایع تاریخی می‌پردازیم؛ یکی از بزرگترین جنگ‌های تاریخ صدر اسلام بین سپاه اسلام و سپاه روم، «جنگ موته» بوده است، که متأسفانه مسلمانان در این جنگ به علت عدم آشنایی با تجهیزات نظامی رومیان و شهادت فرماندهان خود، جناب «جعفربن ابی طالب(جعفر طیار)» و «زیدبن حارثه» و «عبدالله بن رواحه» شکست خورده و عقب نشینی نمودند؛ پیامبر(ص) که می‌دانستند رومیان، دشمن بزرگی برای مسلمانان هستند، پس از حجةالوداع و در اواخر عمر خود، لشکری را مهیا کرده و فرماندهی آن را به فرزند «زیدبن حارثه» یعنی «اسامه» که کمتر از ۲۰ سال داشت واگذار نمودند و به عده زیادی از مهاجرین و انصار از جمله خلیفه اول و دوم دستور دادند که به همراه این لشکر، سریعاً به مصاف با رومیان بروند! اما خلیفه دوم و عده‌ای از صحابه اعتراض کردند که «اسامه» جوان است و ما از او تجربه و سن بیشتری داریم و چرا این جوان فرمانده ما شده است؟! (الإرشاد، ج ۱، ص ١۶٩) پیامبر(ص) با شنیدن این سخنان، سخت برآشفتند و در حال بیماری به مسجد آمده و بر منبر رفته و فرمودند: شنیده‌ام برخی گفته‌اند که اسامه، جوان است و مناسب برای فرماندهی نیست! در صورتی که پدرش هم جوان بود (و لشگر را فرماندهی نمود) و در راه خدا شهید شد، پس همه باید از وی فرمانبرداری و اطاعت کنید! و سه بار فرمودند: «لشکر اسامة را (سریعاً) روانه کنید...» (البدء و التاریخ، ج۵، ص۵۹) و اضافه نمودند که خدا لعنت کند هرکس که از رفتن به همراه سپاه اجتناب ورزد! «لَعَنَ الله مَن تَخَلَّفَ عَن جَیِش اُسامَه» (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۶ ص ۵۲) ❓حالا شاید بپرسید که با وجود اصحاب بزرگ و با تجربه و جنگجو در مدینه، چرا پیامبر(ص) اسامه‌ی جوان را برای فرماندهی این لشکر انتخاب نمودند و اصرار داشتند که هر چه سریعتر لشگر اعزام گردد؟ ✅ در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم که همین اشکال را بارها برخی از صحابه از جمله خلفای سه‌گانه به پیامبر (ص) گرفته بودند که چرا علی(ع) که نصف عمر و تجربه ما را دارد، همه‌جا فرمانده و جلودار است؟! و پیامبر (ص) می‌دانستند که آنها بعد از رحلت حضرت نیز از همین حربه استفاده نموده و می‌گویند: علی(ع) خیلی جوان است و باید سیاست یاد بگیرد، بنابراین صلاح نیست حکومت را به‌دست گیرد! لذا شاید پیامبر (ص) می‌خواستند با فرماندهی اسامه‌ی جوان، این پیام را بدهند که ملاک رهبری و فرماندهی، سن و سال نیست و شایستگی و توانایی افراد باید لحاظ شود! تا پس از رحلت ایشان، عده‌ای به بهانه سنِّ امیرالمؤمنین (ع)، خلافت را غصب ننمایند! ✅ اما با شرایط خاص جامعه اسلامی در آن برهه از زمان که یکی دو ماه بیشتر از واقعه غدیرخم و اعلام جانشینی حضرت علی (ع) نگذشته بود، شاید مهمترین دلایل پیامبر (ص) از تشکیل لشکر به فرماندهی اسامه و دستور رفتن آنها به سرزمین بَلقاء (اردن)، این بود که رسول خدا (ص) می‌خواستند بعد از رحلت ایشان، کسی از صحابه‌ای که به خلافت طمع داشتند در مدینه نباشند! و همچنین کسی از آنها نتواند از عنوان فرماندهی این لشکر برای جانشینی حضرت، سوءاستفاده کند! تا امیرالمؤمنین (ع) بدون حضور آنها و بدون مشکل بر مسند جانشینی قرار گیرند! (الإرشاد، ج ۱، ص۱۶۷) بالاخره علی‌رغم تأکید پی در پی پیامبر (ص) بر شتاب در حرکت سپاه اسامه [الطبقات الكبرى، ج۲، ص۱۹۱] متأسفانه عده‌ای از صحابه از جمله خلیفه اول و دوم، از دستور حضرت، تخطی نموده و تا زمان رحلت رسول خدا حرکت نکردند و پس از آن هم، برخلاف سفارش مکرر رسول خدا برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع)، ماجرای سقیفه و جانشینی خلیفه اول را به راه انداختند! [ الإرشاد، ج ۱، ص ۱۸۳] در پایان سخن امروز، تأکید بر این نکته ضروری است که طبق کتب حدیثی و تاریخی معتبر شیعه و اهل‌سنت روشن می‌شود، طبق دستور رسول خدا (ص)، هیچ کس حق ترک لشکر اسامه را نداشته و حضرت بر متخلفان از دستور ایشان (که طبق آیات قرآن کریم بر اساس وحی الهی است) به صراحت نفرین و لعن کرده‌اند! لذا مسلماً کسانی که توسط رسول خدا، لعن و نفرین شده‌اند؛ هرگز صلاحیت، استحقاق و شایستگی خلافت مسلمین را نداشته‌اند! ✍️ قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG