#زن_قهرمان_است
#مسیح_علینژاد
💢حضرت زینب(س) خطاب به یزید: تو حقیرتر و کوچکتر از این هستی که من تو را مخاطب خودم قرار بدهم
#شهید_مطهری
✅اگر برای زن جَبن (ترس) به معنای یک خوی و خلق اخلاقی، خوب بود، حضرت زینب(س) میبایست از همه زنهای دیگر ترسوتر و بیشخصیتتر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاک خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه کوفه کسی زینب را مجبور کرده بود که بیاید سخنرانی بکند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در #مجلس ابن زیاد مگر کسی زینب را مجبور کرده بود که آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر کشته شدن خودش و کسانش وجود داشت؟!
✅و بالاتر از این، در #مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه که خیلی با مجلس ابن زیاد فرق میکرد، چون اولا ابن زیاد حاکم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در کوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینکه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شکوه خاصی داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزی نمیگیرد، به یزید میگوید: تو حقیرتر و کوچکتر از این هستی که من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو #ارزش اینکه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز نداری.
✅آیا یک زن ترسو میتواند این کار را بکند؟ نه. در آنجا #حداکثر این بود که جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان که نمیترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعکس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده میشد.
📚تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۲۴-۱۲۳
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
💢پرستار
✅«مرازمبنحكيم» و «محمّدبنمصادف» همسفر شدند تا به مدینه بیایند.
وقتی به مدينه رسیدند، «مرازم» بيمار شد. «محمد» در اين مدّت به مسجدالنبی مىرفت و «مرازم» را تنها مىگذاشت.
وقتی امام صادق عليه السلام از اين جريان آگاه شدند به «محمدبنمصادف» فرمودند:
«پرستاری تو از بیمار، از نماز خواندنت در مسجد بهتر است».
📚اصول کافی، ج ۴، ص۵۴۵
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#بی_بی_سی
💢مدیر مدرسه: دانش آموزان گرسنه از #سطل_آشغال غذا می خورند.
این خبر #متعلق به ایران نیست، این مصاحبه یک مدیر مدرسه در #لندن است. اما انقدر در داخل خودمان را تحقیر میکنیم و آنها را بالا میبریم که جز سیاهی هیچ چیزی نمیبینیم!
خانم افشار، آقای پرستویی جناب فرخ نژاد، و سایر سلبریتی های روشنفکر که مدام شخصیت ایرانی را در مقایسه با غرب تحقیر میکنند نظرشان چیست؟
لینک سایت بی بی سی:
http://www.bbc.com/persian/world-46828188
@mobahelegharn_21
#شبهات_فاطمیه
💢آیا امیرالمومنین حضرت علی(ع) در هنگام هجوم به خانه اش #گریخت ؟
✅ طرح شبهه
« هنگامیکه ابوبکر و عمر به خانه حضرت علی هجوم بردند حضرت علی همسر و فرزندان خود را در خانه #تنها گذاشت و به بیرون از مدینه به سمت منطقه العالیه #گریخت که در آنجا ثابت بن قیس یکی از اصحاب پیامبر حضرت علی را دید و علت را جویا شد حضرت علی در پاسخ فرمود: عمر به خانه ام #حمله کرده است ثابت بن شماس در پاسخ به حضرت علی گفت : من تو را پناه می دهم
زمانیکه ثابت بن قیس حضرت علی را به منزلش رساند دید که حضرت فاطمه کنار منزلش ایستاده است.
📚أمالي المفيد : ص 49 / 50
✅پس از آنکه غصب خلافت صورت گرفت دستگاه خلافت برای مشروعیت بخشیدن به خلافتش ناگزیر از گرفتن بیعت علی برای ابوبکر بود لذا تصمیم به هجوم به خانه حضرت علی گرفتند.
✅طبری می نویسد:
« عمربن خطاب به خانه علی آمد در حالی که گروهی از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند .عمر رو به آنان کرد و گفت به خدا سوگند خانه را به آتش می کشم مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید .زبیر از خانه بیرون آمد در حالی که شمشیر کشیده بود ناگهان پای او لغزید و شمشیر از دستش افتاد و دیگران بر او هجوم آوردند و او را گرفتند»
📚تاریخ طبری ج2 ص443
همین مضمون را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل می کنند؛
📚انساب الاشراف بلاذری ج1 ص586
📚الامامه و السیاسه، ابن قتیبه ص12
✅این مضمون در روایات ما نیز آمده است؛
✅مرحوم طبرسی نقل می کند؛
« عمر با جماعتی به منزل علی آمدند و گفتند با ابوبکر بیعت کنید .زبیر با شمشیر بر آنان حمله کرد اما شکست خورد »
📚الاحتجاج یک جلدی ص43-47
✅در روایت دیگر آمده است:
« عمر آتش خواست و آن را بر در خانه شعله ور ساخت و سپس در را با فشار باز کرد و داخل شد .زهرا پیامبر را ندا داد او با غلاف شمشیر بر پهلوی فاطمه زد .فاطمه دو مرتبه پیامبر را ندا داد عمر تازیانه را بلند کرد و بر بازوی فاطمه کوبید .علی خود را به عمر رساند و گریبان او را بگرفت و او را با شدت بر زمین زد و چنان ضربتی بر بینی و گوش او نواخت که گویی خواست او را بکشد»
📚کتاب سلیم بن قیس ص568
پس از این بر علی هجوم آوردند و او را به زور برای بیعت به مسجد بردند.
✅ امام صادق(ع) فرمود:
« علی را به زور در حالی که پیراهنش را به گردنش آویخته و او را می کشیدند برای بیعت به مسجد بردند»
📚الاختصاص ص274
✅ امام باقر فرمود:
« علی را در حالی به مسجد می بردند که ریسمان بر گردن او آویخته بودند»
📚رجال کشی ص7 رقم16
در روایت دیگر آمده است؛
« عمر با ضربتی درب خانه را شکست و داخل شدند و علی را در حالی که پیراهنش را به گردنش آویخته بودند خارج کردند و زهرا اعتراض می کرد»
📚تفسیر عیاشی ج2 ص67
✅ابن قتیبه از علمای اهل سنت هم نقل می کند:
« عمر با گروهی علی را خارج کردند و نزد ابوبکر بردند و به او گفتند بیعت کن که اگر نکنی گردنت را می زنیم»
📚الامامه و السیاسه ص13
✅ حضرت امیر در نهج البلاغه نیز اشاره به این جریان کرده است و خطاب به معاویه می نویسد:
« تو گفته ای که مرا همچون شتر افسار زده ای می کشیدند تا بیعت کنم به خدا سوگند خواسته ای مذمت کنی ولی مدح و ثنا گفته ای و خواسته ای رسوا کنی ولی خودت رسوا شده ای این امر برای یک مسلمان عیب نیست که مظلوم واقع شود مادام که در دین خود تردید نداشته باشد و در یقین خود شک نکند»
📚نهج البلاغه نامه 28
✅ بنابراین روشن میشود که علی از صحنه هجوم نگریخت بلکه او را به زور به مسجد بردند.
✅روایت مورد استناد معاند که با تحریف معنا مورد استدلال قرار گرفته است می گوید «علی پس از این جریان جهت اظهار حزن و اندوه به منطقه ای رفت تا تنها باشد و در آنجا ثابت بن قیس را ملاقات کرد. « خرج » یعنی خارج شد نه فرار کرد.
✅ ثابت بن قیس از علی در مورد اتفاقات افتاده سوال کرد .علی در پاسخ عرضه داشت آنان هتک حرمت اهل بیت پیامبر کردند و اراده آتش زدن منزلم را داشتند و ابوبکر بر منبر تقاضای بیعت داشت و همگان من را تنها گذاشته بودند و کسی نبود مرا یاری کند.ثابت گفت من تو را تنها نمی گذارم و با آنان نبرد می کنم .آنان به مدینه بازگشتند و فاطمه بر درب منزل ایستاده و هیچ کس از دستگاه خلافت آنجا نبود و حضرت زهرا خطاب به مهاجمین می گفت من با شما بدان عهد و پیمانی ندارم .شما جنازه رسول خدا را در نزد ما گذاشته و خود جهت غصب خلافت رفتید و در خلافت ما را مد نظر قرار ندادید و حق ما را نادیده گرفتید و کارهای ناشایست دیگری از جمله هجوم به منزل ما و هتک حرمت اهل بیت پیامبر را انجام دادید»
📚امالی مفید ص50
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 باید در حافظه تاریخی یک ملت ثبت و ضبط شود
پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به سوال خبرنگار: هدف #برجام چه بود؟
@mobahelegharn_21
💢 خاطرهای از آیت الله بهجت(ره): بابا جان، جواب همان است!
🔸مرحوم آیتالله قاضی(ره) استاد آیتالله #بهجت(ره) بودند و حضرت امام(ره) از ایشان به «کوه عرفان» تعبیر میفرمودند. آقای بهجت(ره) مکرر در نصایحشان این عبارت را از مرحوم قاضی(ره) نقل میفرمودند: «اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند.» یا در جای دیگری فرمودند: «به صورت من آب دهان بیاندازد»
🔸یکی از علما میفرمود: «سالها پیش، یک روز خدمت آیتالله العظمی بهجت(ره) رفته بودیم. به ایشان گفتم: «راهی به ما نشان دهید تا آدم شویم.» آقای بهجت(ره) فرمودند: «نمازتان را اول وقت بخوانید!» این عالم بزرگوار میگوید: «در دلم گفتم حاج آقا ما را تحویل نگرفت. ما که خودمان نماز اول وقت میخوانیم!»
🔸یکسال از آن ماجرا گذشت. قرار بود به یک جلسه مهمانی بروم و در آن مهمانی دوباره خدمت آقای بهجت(ره) برسم. در راه به خودم گفتم: «این دفعه از آقا سوال کنم، ببینم اگر بخواهد راهی معرفی کند تا من به همهجا برسم، چه راهی را معرفی میکند؟»
🔸وقتی خدمتشان رفتم، همراه جمعی بودیم و ایشان داشتند صحبت میکردند. هنوز هیچ سخنی نگفته بودم که ایشان وسط صحبتشان فرمودند: «بعضیها پیش ما میگویند چکار کنیم تا آدم شویم و رشد پیدا کنیم؟ به ایشان میگوییم نماز اول وقت بخوانید. میروند سال بعد میآیند، پیش خودشان میگویند حاج آقا ما را تحویل نگرفت! دوباره از حاج آقا بپرسیم که چه باید بکنیم؟ همان حرف بنده را دقیق گوش نکردند و رعایت نکردند، حالا دوباره میخواهند سؤال کنند! بابا جان، جواب همان است، همیشه جواب همان است.»
🔸این عالم بزرگوار میفرماید: «من دیگر هیچ حرفی نزدم. آقای بهجت(ره) راست میگفتند. من برخی از نمازهایم را به وقتش نمیخواندم. شروع کردم و آن را هم درست کردم.» آن عالم بزرگوار کمکم به جاهایی که دلش میخواست و حتی فوق تصورش بود، رسید.
📚 بخشی از کتاب "چگونه یک #نماز خوب بخوانیم؟" اثر علیرضا پناهیان
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#شبهات_فاطمیه
💢در #زیارت حضرت زهرا(س) آمده ای کسی که قبل از آفرینش #امتحان شده ای، چگونه خداوند یک انسان را قبل از خلقت #امتحان میکند؟
✅السلام عليك يا #ممتحنة ، امتحنك الذي خلقك قبل ان يخلقك و كنت لما امتحنك به صابرة
منظور از امتحان قبل از #خلقت چیست
#پاسخ
✅امام باقر(ع)فرمود:
هرگاه کنار #قبر فاطمه سلام الله علیها قرار گرفتی بگو؛
« ای آزموده ، خدایی که تو را آفرید قبل از #آفرینشت تو را آزمود و تو را بر آنچه آزمود #شکیبا یافت ...»
📚التهذیب ج6 ص10
✅در این که مراد از امتحان قبل از #خلقت چیست دو احتمال است ؛
1⃣امتحان در زمان خلقت #نوری است؛
طبق روایات متعددی ، خداوند نور اهل بیت را سال ها قبل از آنکه خلقت عالم #مادی را صورت دهد خلق کرده بود .
✅پیامبر(ص) فرمود:
« من و علی و فاطمه و حسن و حسین در سراپرده #عرش الهی بودیم و او را تسبیح می کردیم و فرشتگان با تسبیح کردن ما ، #تسبیح خداوند را فرا گرفتند »
📚#فضائل الشیعه ص7
✅امام باقر (ع) فرمود:
« خداوند #چهارده نور از نور عظمت خود را قبل از آفرینش آدم آفرید که آنان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین بودند »
📚بحار الانوار ج25 ص4
✅بنابراین محتمل است که #امتحان مذکور در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها در همان زمان خلقت #نوری قبل از خلقت #جسمانی صورت گرفته باشد.
2⃣احتمال دوم آن است که این امتحان همان امتحان عالم ذر باشد که خداوند انسان ها را قبل از خلقت دنیوی و جسمانی درعالمی که در روایات عالم #ذر نامیده شده است امتحان نمود و درجات انسانها در این #امتحان الهی مشخص شد و در این عالم اول کسانی که ندای توحید را لبیک گفتند و از امتحانهای الهی سربلند بیرون آمدند ، ارواح طیبه #چهارده معصوم بود.
✅امام #صادق علیه(ع) فرمود:
« زمانی که خداوند اراده خلقت آدمیان را کرد آنان را از #ذریه آدم خارج ساخت و از آنان سوال کرد که پرودگار شما کیست ؟ اول کسی که پاسخ داد رسول خدا و امیر مومنان و #ائمه بودند ...»
📚#الکافی ج1 ص133
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#اخلاق_مومنانه
💢زیر دست
✅روزى امام سجاد(ع) يكى از غلامان خود را صدا زد، ولى او با اينكه صداى امام را مى شنيد، پاسخ نداد؛ تا اينكه بار سوم حضرت از او پرسیدند:
"پسرم! مگر صداى مرا نمی شنوی؟"
غلام پاسخ داد:
"بله! شنيدم"
امام سجاد(ع) گفتند:
"پس چرا جواب ندادی؟"
غلام گفت:
"از شما در امان بودم و مى دانستم اگر جواب ندهم، نسبت به من خشمگين نمى شوی!"
امام سجاد(ع)فرمود:
"الحمدلله الذى جعل مملوكى ياءمننى
شكر و سپاس خداوند را كه زير دست مرا از من ايمن ساخت"
📚تاریخ دمشق، ج۳۶، ص ۱۵۵
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چرا آقامیری #خلع_لباس شد؟
امام رضا(ع) #مشروب جور میکرد!!!
واسه جذب مخاطب لازم نیست به هر قیمی از امامِ معصوم خرج کنیم.
@mobahelegharn_21
رادار انقلاب
💢چرا آقامیری #خلع_لباس شد؟ امام رضا(ع) #مشروب جور میکرد!!! واسه جذب مخاطب لازم نیست به هر قیمی از
💢 آقامیری #پدیده جدیدی نیست!
"بجای خلع لباس او را به ۱۰جلسه مناظره علمی محکوم کنید"
شخصا موافق خلع لباس جناب #آقامیری نیستم آن هم در دنیای امروز، اما اینکه عده ای کمتر از ۲۴ ساعت #اسلام_شناس شده اند و حکم صادر میکنند هم مخالفم.
اسلام شناسی یا بطورکلی دین شناسی مساله شبیه به #جدل فوتبالی بین طرفداران آبی و قرمز نیست، یک عده #موافق این باشند و دیگرانی موافق آن.
مساله اصلی آقامیری ها #ترویج یا #تبلیغ دین بدون شریعت است. دین بدون تقید به احکام و دستورات خدا، دینی که با همه چیز #اوکی است.
در زمان حیات پیامبر(ص) شخصی بنام مسیلمه بن حبیب از طایفه بنی حنیفه ادعای #نبوت کرد!! بعد از رحلت پیامبرخدا برای #خوش_آمد پیروانش، نماز صبح را به دلیل سختی بیدار شدن از خواب ناز بر پیروانش بخشید!!! محبوب هم شد.
اما چاره کار آقامیری ها چیست؟
بجای #خلع_لباس باید حکممیدانند و او را به ده جلسه مناظره علمی با اساتید #مجبور میکردند.
اینکه او صرفا بالای منبر بنشیند و سخنرانی کند بدون اینکه آرا و نظراتش نقد شود #هنری نیست، اگر عقاید خود را درست و برحق میداند پس میتواند در مناظره علمی از آنها دفاع کند. مگر اینکه عده ای جزم اندیشانه نقدکردن به آقامیری را هم حرام بدانند.
مناظره ها هم بطور #زنده پخش شود، بعد مشخص خواهد شد او اسلام شناست یا خیر!
البته در چند سال احیر بارها به مناظره دعوت شده است اما هیچگاه این #پیشنهاد را نپذیرفته است.
#علیرضا_زادبر
✅آدرس صفحه اینستاگرام
https://www.instagram.com/zadbar
@mobahelegharn_21
رادار انقلاب
💢 آقامیری #پدیده جدیدی نیست! "بجای خلع لباس او را به ۱۰جلسه مناظره علمی محکوم کنید" شخصا موافق خ
#استوری_کنید
💢بجای خلع لباس، #آقا_میری را به ده جلسه مناظره علمی(پخش زنده) با اساتید مطرح محکوم کنید.
آن زمان #مشخص خواهد شد او دین شناس است یا دین ساز؟
هرچند این سالها بارها پیشنهاد #مناظره را رد کرده است.
@mobahelegharn_21
#شبهات_فاطمیه
💢 #شهادت یا #وفات حضرت زهرا(س)!؟
#طرح_شبهه
اگر حضرت فاطمه(س) توسط قاتلین به شهادت رسیده اند، پس چرا در کتب روایی #شیعیان احادیثی وجود دارد که از تعبیر #وفات در وصف ایشان استفاده شده است؟
#پاسخ
✅وفات کلمه ای عام است که هم شامل مرگ طبیعی می شود و هم شامل شهادت می گردد.
در همان کتاب بحار الانوار از امام صادق (ع)نقل شده است که فرمود:
« سبب #وفات فاطمه آن بود که قنفذ غلام عمر با غلاف شمشیر او را مضروب ساخت و به دنبال آن محسن را سقط کرد و گرفتار بیماری شدیدی شد و از دنیا رفت »
📚بحار الانوار ج43 ص170
می بینیم برای #شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تعبیر به وفات شده است.
✅ از طرف دیگر در مورد شهادت امام حسین(ع) نیز تعبیر #وفات شده است.
پیامبر گرامی فرمود:
« آگاه باشيد كه امتم حسين را مي كشند، پس هر كس پس از #وفاتش او را زيارت كند، خداوند ثواب يك حج از حجهاي مرا براي وي مي نويسد »
📚مناقب ج3 ص272
✅ اما اهل سنت معتقدند که عُمر به #شهادت رسیده است اما در مورد او تعبیر به #وفات کرده اند:
« ويقال كان فتح الري قبل #وفاة عمر بسنتين »
📚تاریخ طبری ج2 ص536
با توجه به آنچه گفته شد روشن می شود که تعبیر به وفات، تعبیری اعم است که هم شامل شهادت و هم شامل مرگ طبیعی می شود.
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#حق_الناس
💢درست کار کنیم...
"دقت در کار و رعایت حق الناس در اموراتی که به ما محول میشود"
✅حضرت محمد (ص)، وقتی (سعد بن معاذ) را در قبر گذاشتند، با دقت و #نظم خاصی روی آن #سنگ گذاشتند و با خِشت، درزهای قبر را پوشاندند.
وقتی کار #دفن تمام شد، قبر را هموار و مرتب کردند و فرمودند:
میدانم که به زودی این #قبر فرسوده و خراب میشود، اما خداوند بنده ای را #دوست دارد که وقتی کاری انجام میدهد، آن را درست انجام دهد.
📚وسائل الشیعة، ج۲، ص۸۸۴
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#شبهات_وهابیت
💢علي که شير خدا و اسد الله الغالب بود و در قلعه خيبر را با يک دست بلند کرد، چگونه #حاضر مىشود ببيند همسرش را در مقابل چشمانش كتك بزنند؛ اما هيچ واكنشى از خود نشان ندهد؟
✅يكى از مهمترين #شبهاتى كه وهابيها با تحريك احساسات مردم، به منظور انكار قضيه هجوم عمر بن خطاب و كتك زدن فاطمه زهرا سلام الله عليها مطرح مىكنند، اين است كه #چرا اميرمؤمنان عليه السلام از همسرش دفاع نكرد؟ مگر نه اين كه او اسد الله الغالب و شجاعترين فرد زمان خود بود و...
عالمان شيعه در طول تاريخ از اين شبهه پاسخهاى گوناگونى دادهاند كه به اختصار به چند نكته بسنده مىكنيم.
✅عكس العمل #تند حضرت در برابر عمر بن خطاب:
اميرمؤمنان عليه السلام در مرحله اول و زمانى كه آنها قصد تعرض به همسرش را داشتند، از خود واكنش نشان داد و با عمر برخورد كرد، او را بر زمين زد، با مشت به صورت و گردن او كوبيد؛ اما از آن جايى كه مأمور به صبر بود از ادامه مخاصمه منصرف و طبق فرمان رسول خدا صلى الله عليه وآله صبر پيشه كرد. در حقيقت با اين كار مىخواست به آنها بفهماند كه اگر مأمور به شكيبائى نبودم و فرمان خدا غير از اين بود، كسى جرأت نمىكرد كه اين فكر را حتى از مخيلهاش بگذراند؛ اما آن حضرت مثل هميشه تابع فرمانهاى الهى بوده است.
سليم بن قيس هلالى كه از ياران مخلص اميرمؤمنان عليه السلام است، در اين باره مىنويسد:
عمر #آتش طلبيد و آن را بر در خانه شعله ور ساخت و سپس در را فشار داد و باز كرد و داخل شد! حضرت زهرا عليها السّلام به طرف عمر آمد و فرياد زد: يا ابتاه، يا رسول اللَّه! عمر شمشير را در حالى كه در غلافش بود بلند كرد و بر پهلوى فاطمه زد. آن حضرت ناله كرد: يا ابتاه! عمر تازيانه را بلند كرد و بر بازوى حضرت زد. آن حضرت صدا زد:
يا رسول اللَّه، ابوبكر و عمر با بازماندگانت چه بد رفتار مىكنند»!
علي عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را به شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلى الله عليه وآله و وصيتى كه به او كرده بود افتاد، فرمود: اى پسر صُهاك! قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مىدانستى كه تو نمىتوانى به خانه من داخل شوى»
✅تسليم وصيت پيامبر اكرم (ص):
اميرمؤمنان عليه السلام در تمام دوران زندگياش، مطيع محض فرمانهاى الهى بوده و آنچه او را به واكنش وامىداشت، فقط و فقط اوامر الهى بود و هرگز به خاطر تعصب، غضب و منافع شخصى از خود واكنش نشان نمىداد.
آن حضرت از جانب #خدا و رسولش مأمور به صبر و شكيبائى در برابر اين مصيبتهاى عظيم بوده است و طبق همين فرمان بود كه دست به شمشير نبرد.
امر دائر بود بين اين كه اميرمؤمنان عليه السلام اساس اسلام را حفظ نمايد و از حق خود بگذرد؛ يا اين كه بر آن عده اندك حمله نموده و آنها را از دم تيغ بگذراند و در عوض دشمنان اسلام و منافقين با استفاده از اين فرصت اساس اسلام را به خطر بيندازند، اميرمؤمنان عليه السلام راه دوم را برگزيد و با اين فداكارى دين اسلام را براى هميشه حفظ و دشمنان اسلام را نا اميد كرد و به طور قطع اين تصميم عاقلانهتر بوده است.
✅در خطبه #سوم نهج البلاغه مىفرمايد:
در اين انديشه فرو رفته بودم كه: با دست تنها (با بى ياورى) به پا خيزم (و حق خود و مردم را بگيرم) و يا در اين محيط پر خفقان و تاريكى كه پديد آورده اند صبر كنم، محيطى كه: پيران را فرسوده، جوانان را پير، و مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگى به رنج وا میدارد.
✅(عاقبت) ديدم بردبارى و صبر به عقل و خرد نزديكتر است؛ لذا شكيبائى ورزيدم؛ ولى به كسى میماندم كه: خاشاك چشمش را پر كرده، و استخوان راه گلويش را گرفته، با چشم خود میديدم، ميراثم را به غارت میبرند
📚 كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568
📚خطبه سوم نهج البلاغه
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
💢نوشتهاند كه در يكى از جنگها رسول اكرم از لشكر كناره گرفت و در روى تپهاى در حدود اردوگاه خودش استراحت كرد و به خواب رفت. اتفاقاً يكى از افراد شجاع دشمن در حالى كه مسلح بود و گردش مىكرد نگاهش به رسول اللَّه افتاد و او را شناخت. بسيار خوشحال شد از اينكه او را تنها يافته و الآن او را خواهد كشت.
در حالى كه رسول اللَّه خوابيده بود وى بالاى سرش ايستاد و فرياد كشيد:
محمّد تو هستى؟ حضرت نگاهى كرد و فرمود: آرى من هستم. گفت: چه كسى مىتواند تو را از دست من نجات دهد؟ رسول اللَّه بدون درنگ فرمود: خدا.
آن مرد كه چنين انتظارى نداشت گفت الآن به تو نشان خواهم داد، و يك قدم عقب رفت تا ضربت خود را قوىتر بزند. ناگهان پايش به سنگى اصابت نمود و محكم به زمين خورد. حضرت به سرعت از جاى برخاست و بالاى سرش ايستاد و فرمود: چه كسى تو را از دست من مىتواند نجات بدهد؟ اينجا بود كه آن مرد از روى فطانت پاسخ داد: كرم تو، و رسول اللَّه او را عفو فرمود.
#شهید_مطهری
📚آشنایی با قرآن، ج 2 ص 46
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢روایت سردار سلیمانی از نحوه نامگذاری «مدافعان حرم»
@mobahelegharn_21
#شبهات_فاطمیه
💢اگر علی(ع) #جانشین پیامبر(ص) بود، پس چرا حضرت محمد(ص) یکبار، بر روی #کاغذ این مطلب را ننوشتند تا بعنوان #سند بماند؟
✅اعلان رسمی کم تر از نوشته نیست. آن هم اعلانی که در آن(غدیر) بیش از 120000 نفر حضور داشته و آن را مکتوب کنند.
در صورت #مکتوب شدن، از بین بردن آن برای #مخالفین کاری نداشت. همانطور که:
در ماجرای #فدک نیز ابوبکر سند رسمی ای که حضرت زهرا(س) از پیامبر داشتند را پاره کرد و فدک را #غصب کرد.
حدود یک قرن منع حدیث بود و تمامی احادیث مکتوب سوزانده شد.
✅در هنگامی که قرآن ها برای تهیه بهترین #نسخه جمع آوری شدند، قرآنی که امیرالمؤمنین(ع) به امر پیامبر جمع آوری کرده بودند را نپذیرفتند.
کتاب های تاریخی(سنی و شیعه) امامت حضرت علی(ع) را تأیید کرده اند و این خود یک #سند است.
✅با این حال پیامبر اکرم(ص) در زمان شهادت خود، هنگامی که در بستر بیماری بودند فرمودند: «قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی بنویسم تا بعد از من اختلاف نکنید.» اما عمر گفت: «او تب دارد و هزیان می گوید.» و مانع آوردن کاغذ شد.
✅ماجرای غدیر آنقدر واضح بود که نیاز به اثبات آن نیست و در آن زمان مردمان نه به خاطر تردید در این امر، بلکه به خاطر کینه و حسادتی که نسبت به حضرت داشتند و یا ترس از حکومت وقت از زیر آن سر باز زدند.
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
💢 حرفهای خصوصی مانند امانت است
#اخلاق_اهل_بیت
✅مردی نزد امام سجاد(ع)آمد و گفت:
«الان از مجلس "فلان" شخص می آیم. او درباره شما می گفت که (علی بن الحسین) شخصی #گمراه و بدعت گذار است!»
امام سجاد(ع) در #پاسخ فرمودند:
«حرف هایی که در #مجلس خصوصی زده می شوند، #امانت هستند و تو رعایت (حقّ مجلس) آن مرد را نکردی.
و حقّ مرا نیز #مراعات نکردی زیرا از (برادرم) مطلبی را به من رساندی که از آن خبر نداشتم!»
📚الاحتجاج طبرسی، ج ۲، ص۱۳۸
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#شبهات_فاطمیه
💢آیا فاطمه(س)، مردانی که به علی(ع) #جسارت کرده بودند را تهدید کرد که در صورت ادامه رفتارشان، موی سر خود را پریشان خواهد کرد؟! آیا این کار با #عصمت آنحضرت، منافات ندارد؟
✅در منابع #حدیثی و تاریخی و به صورت پراکنده، نقلهای #مختلفی درباره بیحرمتی به حضرت فاطمه(س) آمده است:
ابوهاشم میگوید: هنگامى که على(ع) را از خانه بیرون بردند، فاطمه(س) نیز پیراهن پیامبر خدا(ص) را روى سرش گذاشت و دست حسنین(ع) را گرفت و به دنبال آنحضرت بیرون آمد و خطاب به ابوبکر فرمود: «مرا با تو چکار؟! میخواهى بچههایم را یتیم کنى و مرا بیشوهر؟ به خدا سوگند! اگر گناه نبود، مویم را پریشان کرده و به درگاه پروردگارم فریاد میزدم». مردى از میان آن جمعیت -خطاب به ابوبکر یا عمر- گفت: از این کار چه منظورى دارى؟ [میخواهى عذاب بر این امّت نازل کنى؟] سپس فاطمه(س) دست على(ع) را گرفت و از مسجد بیرونش آورد.
بررسی سند روایت:
روایت از حیث سند #ضعیف است؛ زیرا:
اوّلاً: در #سلسله سند آن، فردی به نام معلّى بن محمد بصری وجود دارد که بعضی از کتابهای رجالی او را از جهت مذهب و حدیث، مضطرب دانستهاند.
علاوه بر اینکه؛ در این روایت نامی از ابوهاشم به میان آمده است که مشخص نیست چه کسی است و مجهول میباشد.
ثانیاً: این روایت یک نقل تاریخی است و از امام معصوم نقل و صادر نشده است. لذا حدیث موقوف است که حدیث از #اقسام حدیث ضعیف میباشد. مگر آنکه قراینى وجود داشته باشد که به طور عادت موجب اطمینان به صدور آن از معصوم(ع) گردد.
بررسی #متن روایت:
با قطع نظر از ضعف سند، این روایت منافاتی با #عصمت حضرت زهرا(س) ندارد؛ زیرا:
1. در روایت یاد شده، تأکید شده که اگر این کار گناه نبود، اقدام به انجام آن میکردم. این بیان مانند سخن حضرت یوسف(ع) است که قرآن درباره آن میفرماید: «وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى بُرْهانَ رَبِّهِ».
2. در مواردی چون #خطبه فدکیه که در مسجد النبی(ص) بیان شد، فاطمه(س) در پشت پرده با مردم سخن میگفت، نه در جلوی چشم آنها. لذا ممکن بود در این واقعه نیز به پشت پرده رفته و در آنجا موی خود را پریشان کند، نه در بین نامحرمان که #منافات با عصمت آنحضرت داشته باشد.
3. از طرفی ایشان نفرموده که در آن جمع و در همان لحظه این کار را انجام میدهد. #شاید به منزل رفته و برای آنکه پریشانی خود را نزد خدا اعلام کند به این کار دست بزند.
البته دو #توجیه اخیر با عبارت "لولا أن تکون سیئة" چندان همخوان نیست و توجیه اول مناسبتر است.
4. به هر حال، تهدید فاطمه(س) باعث شد که مردم دست به اعتراض بردارند. لذا حضرت به همراه امام علی(ع)، بدون اینکه این کار را انجام داده باشد، به #منزل برگشتند.
📚الکافی، ج 8، ص 237
📚أسماء مصنفی الشیعة، ص 418،
📚مرآة العقول ، ج 26، ص 183
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 هیچ می دونستید یکی از گران ترین خانه های دنیا، با دکوراسیون و طراحی خیره کننده، در قلب تهران قرار دارد!
🔻کلیپ را ببینید که اروپایی ها چگونه از این خانه گزارش تهیه کردهاند!
@mobahelegharn_21