فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 غایت اهل بیت، هدف نهایی امام حسین(ع) چیزی نیست جز #تربیت انسان به سمت پروردگار
با این #مداحی_ها به غایت اهل بیت دست می یابیم؟
@mobahelegharn_21
#پاسخ_شبهات
💢با توجه به طولانی بودن #فاصله مسیر کوفه به شام و از شام به کربلا، برخی از #علما تردید دارند که کاروان اسیران در روز #اربعین به کربلا رسیده باشد
#پاسخ_چیست
آیا کاروان #اسیران و خانواده امام حسین(ع) در روز #اربعین از شام، به کربلا رسیدند؟
#بخوانید👇
بررسی #اسناد_تاریخی
📚بطور کلی این مساله اختلافی است اما در بخشی که ادله و اسناد محکمی نیز دارند به رسیدن کاروان اشاره کرده اند.
✅در خصوص اربعين و آمدن اسرا به كربلا بايد گفت:
✅شهيد مطهری در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين(ع) در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است.
برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح اين مطلب را انکار نمودهاند.
شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع #وارد کربلا شد».
✅شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد» و ابن اعثم در الفتوح نیز همین مطلب را ذکر کردهاند. میرزا حسین نوری مینویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده میشود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. »
✅در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان مینویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...»
✅ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عدهای از بنی هاشم ذکر کرده است.
میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به #نقد آن پرداخته است.
✅رسول جعفریان مینویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشارهای به بازگشت اسرا به کربلا #نکردهاند».
✅شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار #بعید میداند.
محمدابراهیم آیتی و شهید مطهری نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را #انکار کردهاند.
✅امّا در #خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، به نظر میرسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد.
✅شیخ طوسی مینویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین ع به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد».
✅مرحوم آیتی مینویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید».
📚حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۰
اللهوف في قتلى الطفوف، ص ۱۱۴،
قمی، منتهی الامال، ج ۱، ص ۵۲۵
جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، ص ۲۱۶.
آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص ۱۳۹.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#حرف_حساب
💢 چنین مسولینی داریم؟
#حدیث زیر را بخوانید، بعد به این #فکر کنید که آیا آموزش و پروزش حوزه علمیه، #دانشگاه و جامعه ما چنین افرادی در طراز حکومت اسلامی #تربیت میکنند یا خیر؟
✅ابو ایوب نقل می کند:
«یک شب ، غذایی آماده کردیم ولی پیامبر از آن #میل نکردند.
نزد ایشان رفتم و پرسیدم:
''چرا چیزی #میل نکردید؟''
رسول الله فرمود:
''غذای امروز ، سیر داشت و من چون با مردم ، زیاد دیدار می کنم، از خوردن این #غذا معذورم، ولی خوردن آن برای شما اشکالی ندارد''
📚ابن هشام، السیره النبویه، ج2، ص144
✅حاکم اسلامی، راحتی، لذت و حلال خدا را #بخاطر حق مردم برخود حراممیکند.
حکومت اسلامی به کارگزاران تربیت شده در این سطح نیاز دارد.
آیا ساختار آموزشی ما چنین افرادی را #تربیت میکند؟
آیا در صورت تربیت و حضور چنین افرادی به آنها رای خواهیم داد؟
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#جا_ماندگان_اربعین_بخوانند
💢روز حسرت خوردن...
این روزها بسیاری از #جا_ماندگان_اربعین کاری جز #حسرت خوردن ندارند. وقتی خود را از صف دوستان #جدا میبینند بر حسرتشان افزوده میشود.
این حسرت، حسرت مقدسی است که شاید ما را در #ثواب زیارت شریک قرار دهد اما این روزها را میتوان به یک روز دیگر #تشبیه نمود.
یکی از #صفاتی که برای قیامت در #قرآن آمده همین #یوم_الحسرة است.
روز حسرت خوردن...
خداوند در آیه ۳۹ سوره مریم میفرماید:
و ای رسول ما امت را از روز غم و #حسرت بترسان که آن روز دیگر همه چیز پایان مییابد و مردم سخت از آن روز غافلند و به آن #ایمان نمی آورند
در این روز اهل بهشت #حسرت خواهند خورد که می توانستند بهتر از این باشند و به درجات بالاتری برسند و اهل دوزخ #حسرت خواهند خورد که ای کاش گناهکار نبودند و جهنمی نمی شدند.
یکی از اوصاف روز قیامت #یوم_الحسرة است
شاید امروز که از #کاروان_اربعین جا مانده ایم این #مفهوم را تا بحدی با جان و دل فهم کنیم
خداوند بحق حضرت حسین(ع) ما را در روز قیامت از #صف دوستان اهل بهشت جدا نکند
آن روز دیگر #حسرت بکارمان نخواهد آمد
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#ربا_خواری
#زنا_با_محارم
💢نزول و مال حرام
پیامبر اسلام(ص):
در ربا #هفتاد گناه است که آسانترین آنها مانند زنا با #محارم در خانه خدا است. یک درهم ربا در نزد خداوند بزرگتر است از هفتاد بار زنا با #محارم در خانه خدا.
📚من لایحضر ج 4، ص 367
✅امام باقر(ع):
یک #درهم ربا نزد خداوند بدتر از چهل بار #زنا کردن است.
📚النوادر، ص 162
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 با زندانی کردن #حسن_عباسی ادعای آزادی خواهی کسانی که با #شعار آزادی بیان رای آوردند باطل شد.
@mobahelegharn_21
#فوری
💢ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه
🔹١٤نفر از نیروهای بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه بامداد امروز بدست اعضای گروهک تروریستی ربوده شدند.
🔹بر اساس آخرین خبرها ٧ نفر از این افراد نیروهای بسیج طرح امنیت، ٥نفر نیروهای هنگ مرزی میرجاوه و ٢نفر نیروهای اطلاعات سپاه هستند که بین ساعت چهار تا پنج بامداد امروز در منطقه صفر مرزی لولکدان ربوده شده اند.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#پاسخ_شبهات
💢 در حدیثی آمده: برای یک زن، هیچ #شفیعى نزد پروردگار وجود ندارد که کارسازتر از #رضایت شوهرش باشد. آیا این روایت معتبر است؟ آیا منظور، تنها #رضایت_جنسی است؟
✅عبارت موجود را #شیخ_صدوق در کتاب خصال طی روایت طولانی آورده است
📚سند و اعتبار حدیث:
1⃣حسن بن علی عسکری: مجهول است و نمیدانیم چگونه #شخصیتی است.
2⃣جعفر بن محمد بن عماره و پدرش: اطلاعی از این پسر و پدر در #کتب رجالی وارد نشده است.
بنابراین، سند این روایت به دلیل وجود افراد #مجهولی که در آن وجود دارد، از اعتبار کافی برخوردار نیست.
✅بررسی محتوای حدیث:
در کتب روایی بخشی وجود دارد با عنوان حق "زوج بر همسر" در این دسته از روایات آمده است که #رضایت شوهر از همسر خود، حتی در قبولی برخی از اعمال عبادی همسر نقش دارد، اما رضایتی مراد #روایات است که بر مبنای #عقل و #شرع و #عرف باشد.
پس اگر خواسته مرد، مطابق عقل و شرع و عرف باشد، رضایت او در اینباره از نظر روایات بسیار مهم شمرده شده است، اما اگر شوهر از همسرش در مواردی که مخالف عقل، شرع و یا عرف جامعه اسلامی است #ناراضی باشد، نمیتوان روایات را به این موارد نیز گسترش داد.
در نتیجه روایتی که در سؤال آمده نیز از این قاعده مستثنا نیست و مضمون و #محتوای آن درباره #رضایت شوهر از همسر خود در تمام زوایای زندگی است و منحصر به #مسائل_جنسی نیست.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢شب شهادت امام حسن(ع) به روایتی
عمرو بن اسحاق حکایت می کند:
پس از #مسمومیت امام حسن علیهالسلام ، به عیادت ایشان رفتم.
امام حسین علیه السلام اظهار داشت:
«برادرم! چه کسی با تو چنین کرد؟»
امام حسن به #سختی در جواب فرمود:
«آیا میخواهی قاتل من را قصاص کنی؟»
حسین علیه السلام پاسخ داد:
«بلی»
امام مجتبی فرمود:
«خداوند متعال از همه خلایق قویتر و #عالمتر است؛ و من دوست ندارم که به خاطر شخص من، کسی کشته گردد و خونی بر زمین ریخته شود.»
📚مدینة المعاجز ،جلد ۳، صفحه ۳۷۵، حدیث ۹۳۴
📚کشف الغمّة ، جلد ۱، ص ۵۸۴
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#پاسخ_شبهات
#تهمت_به_امام_حسن
💢آيا امام حسن عليه السلام بسيار طلاق مي داد (مطلاق بود)؟ یعنی بسیار طلاق میگرفت؟
امروزه وهابيون نسبت به وجود مبارک امام مجتبي عليه السلام خرده مي گيرند و بر اساس برخي منابع، مي گويند ايشان فردي مِطلاق بود. يعني بسيار زن مي گرفت و طلاق مي داد. واکاوي اين مسأله آنگاه ضرورت پيدا مي کند که بدانيم اين موضوع علاوه بر آنکه در منابع آنان انعکاس داشته، در برخي از منابع حديثي نامور و متقدم اماميه هم به چشم مي آيد. نوشتار حاضر در نظر دارد با استقصاء از روايات منابع اماميه، پاسخي مناسب از اين روايات ارائه دهد.
#پاسخ
تعداد محدودي از روايات منابع اماميه از کثير الطلاق بودن امام مجتبي عليه السلام حکايت مي کند. دو روايت در کافي کليني، يک روايت در محاسن برقي و يک روايت در دعائم الاسلام قاضي نعمان مغربي است. پارهاي از اين دست گزارشها در ميراث حديثي اهل سنت هم بازتاب داشته است. روشن است روايات اهل سنت براي ما قابل قبول نيست به همين دليل تنها درصدد تحليل و ارزيابي روايات منابع اماميه بر مي آييم.
گفتني است انديشمندان امامي در مواجهه با اين روايات، سه دستهاند. بسياري از آنان قائل اند اين روايات ساختگياند. صاحب حدائق توقف مي کند و پاسخي براي اين روايات ارائه نمي دهد.
پاسخ تکمیلی👇👇
http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=9448
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#حدیث_امروز
💢سزاوارترین مردم
✅امام حسن مجتبی(ع):
#سزاوارترین مردم به قرآن، کسی است که به آن عمل کند، هر چند حافظ آن نباشد.
و دورترین مردم از #قرآن، کسی است که به قرآن عمل نکند، هر چند آن را #قرائت کند.
📚حیاة الامام الحسن ،ج ۱،ص ۳۴۶
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#امام_حسن
💢چرا امام حسن مجتبی(ع) را «کریم اهل بیت» میگویند؟
✅چنین لقبی برای امام حسن مجتبی (ع) در #منابع روایی و تاریخی اولیه وجود ندارد، اما آنحضرت دارای سخاوت راستین، بخشندگى اصیل و بیپیرایهای بودند که تنها براى خیر و احسان و کمک به مردم انجام میگرفت و هرگز آلوده به خواستههاى ننگین شخصى و ارضای حس شهرتطلبى و مقامپرستى نگردید. چنین سخاوت پاک و زیبا و مقدسى در وجود حضرت حسن مجتبی(ع) به اعلاء درجه درخشندگى تجلى میکرد تا به آن حد که او را به «کریم اهل بیت» توصیف میکنند
📚حیاة الإمام الحسن بن على(ع)، ج 1،ص295
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ساختمان شبهه
متن را زیر را بخوانید👇
https://www.instagram.com/zadbar
@mobahelegharn_21
💢ساختمان شبهه
برای پاسخ به شبهات مجازی به مدرسه ای رفته بودم، دختری پرسید: از معلم دینی پرسیده ام اما جواب نگرفته ام، میتوانم از شما بپرسم؟
گفتم: سوالت چه بود؟
دختر نوجوان: مردها که #بهشت میروند حوری پاداششان است، پاداش زنان چیست؟
دختر دیگری گفت که منم این سوال را چند بار پرسیده ام اما جوابی نگرفته ام
دیگری در #تلگرام پرسیده بود:
حضرت نوح در منطقه خشک از کجا دلفین و پنگوئن پیدا کرد و با خود به کشتی برد!
اصل سوال پرسیدن، مفید و لازم است
اما چه کسانی این سوالات را برای ذهن جامعه ایجاد میکنند؟
همیشه #ساختن زمانبردارست.
دقت بیشتری می طلبد.
فکر و مطالعه میخواهد.
اما با یک #کلام نادرست میتوان یک
جامعه یا یک فرد را به قهقرا برد.
جامعه مجازی، #مملو از شبهه پراکنان سطحی و لُمپن است که با یک تصویر، با چند خط #جمله براحتی ذهن را مشغول میکنند
اما برای پاسخ باید صدها #صفحه #کتاب خواند. پرسیدن سوال یک دقیقه وقت، اما پاسخ به آن ساعتها زمان لازم دارد. زمانی که اختصاص نمیدهیم.
کتاب، یار ناشناس ما
کتاب فطرت شهید مطهری رابخوانید.
#علیرضا_زادبر
#صفحه_اینستاگرام👇
https://www.instagram.com/zadbar
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مرزهای شعر و ادب جابجا شد!
سال ۵۷ اینا از کشور #فرار کردن!
@mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیارت_جهانی_اربعین
💢محبت و ارادت عراقی ها به #زائران امام حسین(ع) #وصف_ناشدنی است...
@mobahelegharn_21
#پاسخ_شبهات
#شهادت_امام_مجتبی
💢یکی از #تهمتها نسبت به شخصیت امام حسن(ع) این است که ایشان در برابر معاویه طی #مذاکرات راضی شدند با دریافت #پول از خلافت کنار بروند.
آیا امام حسن مجتبی(ع) برای صلح با معاویه، چند #امتیاز مالی درخواست کرد؟
✅در منابع تاریخی و حدیثی آمده است که در عهدنامه صلح امام حسن(ع) به چند مسئله مالی توجه شده است:
1. مبلغ پنجمیلیون #درهم که در بیت المال کوفه موجود است، از تسلیم به حکومت معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام مجتبی(ع) مصرف شود.
2. معاویه باید در تعیین #مقرری و بذل مال، بنیهاشم را بر بنیامیه ترجیح دهد.
3. باید #معاویه از خراج «دارابگرد»،مبلغ یکمیلیون درهم در میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و #صفین که در رکاب امیرالمؤمنین علی(ع) کشته شدند تقسیم کند.
درباره علت درج این #امتیازات مالی در صلحنامه میتوان گفت:
الف. از آنجا که شهر «دارابگرد» بدون جنگ تسلیم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پیمان صلح بستند،خراج آن طبق قوانین اسلام، #اختصاص به پیامبر اسلام(ص) و خاندان آنحضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگانِ راه دارد؛ از اینرو امام مجتبی(ع) شرط کرد که خراج این شهر به بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین پرداخت شود؛ زیرا درآمد آنجا به خود آنحضرت تعلق داشت. بهعلاوه؛ #بازماندگان نیازمند شهیدان این دو جنگ که بیسرپرست بودند، یکی از موارد مصرف این خراج به شمار میرفتند.
ب. امام مجتبی(ع) بر اساس شیوه عقلانی خواستند هدفهای #عالی خود را - بدون در نظر داشتن نفع شخصی - تا آنجا که مقدور است به طور نسبی تأمین نمایند؛ از اینرو؛ هنگامی که ناگزیر شد با معاویه کنار آید، #حکومت را با این شرط به وی واگذار کرد که در اداره امور جامعه اسلامی براساس قوانین قرآن، و طبق روش پیامبر(ص) رفتار نماید. بدیهی است هرچه که تا حدودی کنترلکننده معاویه بود، میتوانست در کاهش ضرر و زیان به گروه حق تأثیرگذار باشد.
📚علل الشرائع، ج 1، ص 212،
📚فتوح البلدان، ص 376،
📚بحار الانوار، ج 44، ص 10،
#مباهله_قرن_21
#با_ما_همراه_باشید 👇
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59