سوال
اول ربیع سالروز هجرت پیامبره وامشب هم شب خوابیدن حضرت علی بجای پیامبر است ونزول آیه 207 بقره" بعضی از مردم ( مراد علی در لیله المبیت) جان خودرا بخاطر خشنودی خدا می فروشند وخداوند نسبت به همه بندگان مهربان است"
دوتا سوال
1 مدارک این که این آیه در شان علی نازل شده رو از کتب شیعه وسنی میخوام
2 اگه حضرت علی علم غیب داشت ومی دونست اسیب نمیبینه دیگه خوابیدن بجای پیامبر براش فضیلت نیست
✅پاسخ:
1⃣منابع فراوانی از کتب شیعه وسنی روایت کرده اند که آیه در شان حضرت علی ودر جریان لیله المبیت نازل شده است.
کتب اهل سنت:
کفایه الطالب،ص 114- الفصول المهمه،ص33- تذکره الخواص،ص21- نور الابصار،ص82- شواهد التنزیل،ج1 ص196- مستدرک علی الصحیحین،ج3 ص4 -مسند احمد، ج1 ص348-جامع البیان،ج9 ص140- تفسیر کبیر،ج5 ص223- اسد الغابه،ج4 ص25- الجامع لاحکام القرآن،ج3 ص1936-
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب احقاق الحق،ج3 ص23-45- ج6 ص479- 481- ج8 ص335 -348- ج14 ص116-130
والغدیر،ج2 ص49 به بعد
❗اما کتب شیعه:
رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار که جامع روایات شیعه است جلد 36 ص41 باب 32 تا روایات شیعه از کتب مختلف در این شان نزول را مشاهده فرمائید
2⃣علم غیب امامان شانی است. یعنی هر موقع بخواهند آگاه می شوند.
مرحوم کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود:
"امام هر زمانی که بخواهد از مطلبی آگاه شود خدا اورا آگاه می کند"
📚الکافی،ج1 ص258
❗حال باید دید آیا حضرت علی خواست که درآن شب آگاه شود که آیا اسیب می بیند یا خیر؟
❗پاسخ آن است که حضرت علی نخواست آگاه شود چرا که اگر می دانست آسیب نمی بیند ودر بستر پیامبر خوابید دیگر این خوابیدن برای او فضیلت نبود که خدا با نزول آیه کار اورا ستایش کند.
❗پس با توجه به نزول آیه در شان حضرت روشن میشود حضرت بدون آگاهی از آسیب دیدن یا ندیدن در بستر پیامبر خوابید وخداوند نیز آیه را در شان ایشان نازل کرد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا معنی واژه غنایم و غنیمت رو به طور دقیق با آیات قرآن و روایات اهل بیت توضیح بدهید زیرا که ما و اهل سنت بر سر همین واژه برای پرداخت خمس اختلاف داریم!!!
وَاعْلَمُوٓا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْءٍۢ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى وَالْيَتَٰمَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٌ قَدِيرٌ).
و بدانيد كه غنیمت و فایدهای از هر چیزی را که به دست آورید، پس يك پنجم آن براي خدا و براي رسول [خدا] و براي ذی القربی [امام معصوم(عليه السلام)] و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و نیز بر آنچه که بر بندة خود [= پيامبر اكرم(ص)] در روز جدايي [حق از باطل] ـ روزي كه آن دو گروه [كافر و مسلمان، در جنگ بدر] با يكديگر روبرو شدند ـ نازل كرديم، ايمان آوردهايد. و خدا بر هر چيز توانا است.(انفال، آیة 41)
✅پاسخ:
روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند.
📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6
📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23
📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب 8
محققان روایات وارده در وجوب خمس را حدود 200 روایت می دانند
به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید:
.
عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد:
"فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر"
"خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد"
📚همان مدرک،ص503
در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟
امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد
📚همان مدرک،ص499
❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است
❗درمورد آیه سوره انفال هم گفتنی است که طبق تصریح لغت شناسان واژه غنم وغنیمت به معنای مطلق فایده بردن است.
خلیل،ازهری،راغب، غنم را چیزی دانسته اند که انسان بدست می آورد، ان چه که بی مشقت باشد، هرچه که از دشمن یا دیگری به دست می آید
📓العین،ماده غنم
📓تهذیب اللغه،ماده غنم
📓مفردات،ماده غنم
❗قرآن کریم نیز واژه مغنم را درموردی به کار برده است که انسان چیزی بدست می آورد، هرچند از راه غیر جنگ بلکه از طریق کار عادی دنیوی یا اخروی باشد واز آن با تعبیر "مغانم کثیره" یاد کرده است.نسائ 94
❗در روایاتی که اهل سنت از پیامبر نقل کرده اند واژه غنم به معنای مطلق فایده بردن به کار رفته است.
احمد در مسند روایت می کند که پیامبر فرمود:
"غنیمت مجالس الذکر الجنه"
"فایده مجالس ذکر بهشت است"
📓مسند احمد،ج2 ص330، 374،524
ودر وصف ماه رمضان فرمود:
"غنم المومن"
"مایه سود بردن مومن است"
📓همان مدرک، ص177
❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب:
"الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"
اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه"
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
پاسخ شمارا در اثبات هجوم به خانه زهرا مشاهده کردم اما سنی ها میگن غیرت وشجاعت علی کجا بود که دفاع نکرد؟
✅پاسخ :
امیر مومنان در مرحله نخست وهنگامی که به خانه او تعرض کردند از خود واکنش شدید نشان داد وبا عمر برخورد کردچنان که چنین روایت شده است:
"علی خودرا به عمر رساند وگریبان اورا بگرفت واورا به شدت بر زمین کوفت وچنان ضربتی بر بینی وگردنش نواخت که گویی خواست اورا بکشد"
📚کتاب سلیم بن قیس،ص568
📚روح المعانی،الوسی،ج3 ص124
❗اما حضرت امیر تسلیم محض رسول الله بود وایشان حضرت را دعوت به صبر وبردباری کرده بودند چنان که حضرت در وصیت خود به علی چنین فرمود:
"چون از دنیا رفتم وبدنم را در خاک نهادی در خانه ات بنشین وقرآن را آنگونه که دستور داده ام براساس واجبات، احکام وترتیب نزول آیات جمع آوری کن،
تورا به صبر در برابر آنچه از این گروه به تو وفاطمه خواهد رسید سفارش میکنم صبر را پیشه خود ساز تا بر من وارد شوید"
📚خصایص الائمه،رضی، ص73
📚بحار الانوار،ج22 ص484
❗آری حضرت به دلیل دستور پیامبر مقاتله ومقابله را با آنان را ادامه نداد چرا که افراد ویارانی نداشت چنان که خودش فرمود:
"در امر خود نظر کردم نه یاوری دیدم ونه مدافع وهمکاری مگر اهل بیتم که مایل نبودم جانشان به خطر بیفتد لذا چشمان پراز خاشاک را بر هم گذارده همچون کسی که استخوان در گلویش گیر کرده، اب دهان فرو برده وبا صبر در امری که بسیار تلخ برای قلب بود شکیبایی کردم"
📚نهج البلاغه،خطبه 217
❗لذا حضرت بخاطر دوری از تفرقه مسلمین ونابودی اسلام اقدام عملی نکرد چنان که علمای اهل سنت روایت کرده اند که حضرت فرمود:
"به خدا سوگند اگر از تفرقه میان مسلمانان، بازگشت کفر ونابودی دین نمی ترسیدم قطعا برخورد من با مخالفان غیر از آن چیزی بود که الان است "
📚شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج1 ص184
📚الاستیعاب،ابن عبدالبر،ج2 ص497
❗آنچه ذکر کردیم پاسخ حلی شبهه بود.برای این سوال پاسخ های نقضی متعدد دیگری نیز است که در سوالات بعدی دوستان مطرح میکنیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا اجداد ما بر میگرده به میمون؟مگه قرآن نمیگه انسان از خاک آفریده شده؟
✅پاسخ:
فرضیه تکامل انواع واین که انسان تکامل یافته میمون است، ( نظریه داروین )هنوز به عنوان یک قانون علمی شناخته نشده است وتنها در حد یک فرضیه مانده است
وبسیاری از دانشمندان با آن مخالفت کرده اند ودارای اشکالات فراوان است که جهت آگاهی از تفصیل آنچه گفته شد رجوع کنید به کتاب "مدخل مسایل جدید در علم کلام، علامه سبحانی، ج1 ص222 فصل چهاردهم.
❗
ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید:
"فرضیه تکامل وتبدیل آن از صورت یک فرضیه به یک قانون علمی وقطعی یا باید از طریق عقل باشد ویا از طریق آزمایش وحس وتجربه وغیر از این دو راهی نیست.
اما از یک سو می دانیم دلایل عقلی وفلسفی را به این مسایل راهی نیست واز سوی دیگر تجربه وازمایش از مسایلی که ریشه های آن در میلیون ها سال قبل نهفته است کوتاه است.آنچه ما با حس وتجربه درک می کنیم این است که تغییرات سطحی با گذشت زمان به صورت جهش "موتاسیون"در حیوانات وگیاهان رخ میدهد، مثلا از نسل گوسفندان معمولی ناگهان گوسفندی متولد می شود که پشم آن با پشم گوسفندان معمولی متفاوت است یعنی بسیار لطیفتر ونرمتر می باشد وهمان سرچشمه پیدایش نسلی در گوسفند بنام "گوسفند مرینوس "می شود با این ویژگی در پشم ویا اینکه حیوانات بر اثر جهش، تغییر رنگ چشم یا ناخن ویا شکل پوست بدن ومانند آن پیدا می کند.
ولی هیچ کس تاکنون جهشی ندیده است که دگرگونی مهمی در اعضای اصلی بدن یک حیوان ایجاد کند ویا نوعی را به نوع دیگر مبدل سازد. بنابراین ما تنها می توانیم حدس بزنیم که تراکم جهش ها ممکن است یک روز سر از تغییر نوع حیوان درآورد ومثلا حیوانات خزنده را تبدیل به پرندگان کند، ولی این حدس هرگز یک حدس قطعی نیست بلکه تنها یک مساله ظنی است چرا که ما هرگز با جهشهای تغییر دهنده اعضای اصلی به عنوان یک حس وتجربه رو به رو نشدیم"
📚تفسیر نمونه،ج11 ص84
علامه سبحانی این اشکالات را بر این فرضیه وارد می کند:
1⃣وجود فاصله عمیق میان مغز انسان ومغز میمون:
این فاصله آن چنان عمیق است که نمیتوان گفت انسان تحول یافته از میمون است اگر بنا باشد انسان طرح مشترکی داشته باشد حتما باید میان این دو مغز حلقات مفقوده ای وجود داشته باشد تا بتواند شجره وجود انسان را تشکیل دهد
2⃣تمایز آشکار زبانی میان انسان ومیمون:
میمون زبانی جز زبان دیگر حیوانات ندارد. واز طریق سر وصدا علامت میدهد ولی انسان دارای زبانی متقن وآراسته با قواعد وضوابط است ونمی توان با یک چنین تفاوت آشکار انسان را تحول یافته از میمون دانست
3⃣استعدادها وتوانایی های هنری:
که در انسان وجود دارد که نمی توان آنها از طریق قانون انتخاب طبیعی توجیه کرد زیرا برای یک موجودی که از طریق انتخاب طبیعی پدید می آید وجود چنین شایستگی هایی غیر طبیعی می نماید
📚مدخل مسایل جدید علم کلام،ج1 ص224
❗"آیات قرآن هرچند مستقیما در صدد بیان خلقت مستقل انسان یا تکامل یافته انسان نیست ولی ظواهر ایات البته در خصوص انسان با مساله خلقت مستقل سازگار تر است هرچند کاملا صریح نیست اما ظاهر آیات بر خلقت مستقل دور میزند اما درمورد خلقت مستقل یا مشترک سایر جانداران قرآن سکوت دارد"
📚تفسیر نمونه،ج11 ص89
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداقوت. درمورد حدیثی که از پیامبر هست که می فرمایند: «هر کس پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع را به من بشارت دهد؛ من بهشت را به او بشارت میدهم» درخصوص این حدیث توضیح بفرمایید که این حدیث سندیت داره یا خیر ؟ و آیا داستان خاصی داره یا خیر؟ با تشکر
✅پاسخ:
بله روایتی است که در پایان ماه صفر از بسیاری شنیده میشود که پیامبر فرمود:
"فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه"
"هرکس مرا به خروج ماه صفر مژده دهد اورا مژده بهشت میدهم"
📚علل الشرایع،صدوق،ج1 ص176
❗ماجرای صدور روایت از این قرار است که پیامبر روزی در مسجد قبا در جمع گروهی از صحابه بشارت به بهشتی بودن یکی از صحابه که اندکی بعد وارد مسجد میشود داد، چند نفر از اصحاب خواستند همان شخص باشند لذا از یک در خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند که حضرت پس از خارج شدن آنان صفتی را اضافه کرد وفرمود:
"کسی که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد او اهل بهشت است"
❗دراین هنگام ابوذر وارد شد وعرض کرد با رسول الله ماه صفر به پایان رسید
❗پس روشن شد که بشارت ماه صفر صرفا علامتی بوده برای جلوگیری از سو استفاده های برخی صحابه درآن ماجرا ونشانه ای بر بهشتی بودن حضرت ابوذر وروایت ارتباطی به آنچه برخی با نشر آن در فضای مجازی دنبال میکنند ندارد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
باسلام
باتوجه به آیه 117مائده ،آيااولياپس ازمرگ میتوانند شاهدوناظرباشندیا فقط تازمانیکه زنده وبین مردم هستند،شاهدوناظرمیباشند؟
✅پاسخ:
آیه 117 توبه ناظر به حضرت مسیح است که خداوند از زبان مسیح چنین نقل می کند:
"تا آن زمان که میان آنها بودم مراقب وگواه آنان بودم وهنگامی که مرا از میانشان بر گرفتی تو خود مراقب آنها بودی وتو بر هر چیزی گواه هستی"
❗شما از این آیه چنین استفاده کردید که حتی پیامبر اسلام وامامان معصوم نیز تنها تا زمانی که زنده هستند شاهد امت هستند وپس از مرگ دیگر این شهادت نیست اما این سخن اشتباه است.
آیه تنها درمورد حضرت مسیح است ویک حکم عام را صادر نمیکند.
❗اما حکم درمورد پیامبر وامامان فرق می کند. خداوند درمورد آنان می فرماید:
"بگو عمل کنید خداوند ورسولش ومومنان اعمال شما را می بینند "( توبه 105)
❗امام صادق فرمود:
"مراد از مومنان امامان هستند"
"هم الائمه"
📚الکافی،ج1 ص171 ح2
امام صادق فرمود:
"تمام اعمال مردم هر صبح به پیامبر عرضه میشود اعمال نیکان وبدان بنابراین مراقب باشید واین مفهوم گفتار خداوند است"
📚الکافی،ج1 ص170
❗در روایت دیگر امام فرمود:
"چرا پیامبر را ناراحت میکنید. مردی گفت چگونه اورا ناراحت میکنیم؟
فرمود:
"آیا نمیدانید اعمال شما بر او عرضه میشود وقتی معصیتی ببیند ناراحت میشود"
📚الکافی،ج1 ص171
در روایت دیگری آمده:
"اعمال بر رسول الله وتمام امامان عرضه میشود"
📚تفسیر برهان،ج2 ص841
❗در آیه دیگر خداوند فرمود:
"شما را امت میانه رویی قرار دادیم تا شاهد بر مردم باشید"( بقره 143)
امام صادق فرمود:
"ما امت میانه رو هستیم وما شاهد بر خلق خداوند هستیم"
📚الکافی،ج1 ص190
❗در روایت دیگری امام باقر فرمود:
"هیچ مومن وکافری در قبر گذاشته نمیشود مگر انکه عملش بر پیامبر وعلی وتمام امامان عرضه میشود"
📚بصایر الدرجات،ص448
❗در روایت دیگری امام صادق فرمود :
"اعمال عباد تا روز قیامت همه روزه بر امامان عرضه میشود"
📚بحار الانوار،ج23 ص45
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میخواستم بدونم که شیطان به دست امام زمان وقتی ظهور کردند کشته میشود ؟یا اینکه تا روز قیامت وقت دارد ؟
✅پاسخ:
در روایتی امام صادق فرمود:
"ابلیس ما بین نفخه اول ودوم می میرد"
📚علل الشرایع،ج2 ص402
❗در روایت دیگر فرمود:
"خداوند شیطان را تا زمان ظهور قائم ما مهلت میدهد اما وقتی ظهور کند شیطان را در مسجد کوفه می کشد"
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص242
❗می توان چنین جمع کرد که شیطان به دست حضرت مهدی کشته میشود سپس وقت رجعت زنده می شود وسپس بین دو نفخه صور می میرد"
📚کنز الدقایق،ج7 ص129
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا واقعا آیه وروایتی در مورد حجاب هست یا حکم حجاب ساخته دس اخوندا هست؟ وایا سختگیری درمورد حجاب توسط افراد وحکومت نتیجه عکس نداشته
✅پاسخ:
حجاب حکمی اسلامی بر خواسته از قرآن وروایات متواتر اسلامی است.خداوند در آیه 31 نور حکم آن را برای جامعه اسلامی واحاد مسلمین لازم می شمارد.
❗ودر روایات فراوانی نیز بر وجوب آن تصریح شده است
📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109
📚بحار الانوار،ج101 ص31 باب 34
امام صادق فرمود:
"زن تنها مجاز است صورت ودو دست خود تا مچ را از نامحرم نپوشاند ( وسایر اعضای بدن را باید بپوشاند)"
📚قرب الاسناد،ص40
❗حال که روشن شد حکم حجاب یک حکم الزامی و واجب است، افرادی که علنا ودر جامعه این حکم را رعایت نمی کنند باید نهی از منکر شوند واین وظیفه طبق روایات وظیفه آحاد مردم وحکومت اسلامی می باشد، چرا که امر به معروف ونهی از منکر یک حکم قطعی اسلامی است
📚وسایل الشیعه،ج16 ص117 به بعد
❗حال ممکن است افراد محدودی، وقتی تحت فشار واقع شوند به مقتضای این حدیث شریف که پیامبر فرمود:
"فرزند آدم نسبت به هر آنچه آز آن منع شود حریص تر میشود"
📚میزان الحکمه، ج3 ص27
نسبت به عدم رعایت حجاب حریص تر شوند.
برای مقابله با این افراد باید فلسفه حجاب که همان جلوگیری از فساد وفحشا در جامعه است که سبب آشفتگی جوانان، ابتذال وسقوط شخصیت زنان، تولد فرزندان نامشروع و... است بیان شود
📚تفسیر نمونه،ج14 ص442
❗اگر موثر واقع نشد، با آنان از باب امر به معروف مقابله جدی تر صورت داد. باید با این افراد حریص وفرصت طلب برخورد کرد نه آنکه به دلیل رضایت آنان تمام قوانین اسلامی را ملغی کرد تا فساد وبی بند وباری در جامعه حکمفرما شود.
❗وبر عاقلان پوشیده نیست که اجرای حکم حجاب در جامعه اسلامی چه برکات بیشمار مادی ومعنوی داشته است واین که گفته شد نتیجه عکس داشته است مطلبی خلاف واقع ودور از انصاف است.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا منی که شیعه ام اگه مشمول شفاعت نشم تا ابد تو آتیش می مونم؟ایا بیرون نمیام 😢
✅پاسخ:
شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید:
"تمام علمای امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود در آتش مخصوص کفار است وکسانی که دارای ایمان به خدا واقرار به فرایض او دارند از اهل نماز هرگاه مرتکب گناهی بشوند شامل نمیشود ( وانان از جهنم رها میشوند)"
📚اوایل المقالات،ص53
❗علامه مجلسی روایات فراوانی در بحار الانوار شریف ذکر می کند که خلود در جهنم اختصاص به کفار ولجوجان دارد ومومنین دوازده امامی النهایه از دوزخ رهایی پیدا می کنند
📚بحار الانوار،ج8 ص350 باب 27
امام کاظم فرمود:
"خداوند جز اهل کفر ولجاجت واهل ضلالت وشرک را در آتش جاودانه نگه نمی دارد"
📚التوحید،للصدوق،ص407
شیخ حر عاملی بابی را گشوده است تحت عنوان:
"مومنان گناه کار در آتش جاودانه نمی مانند بلکه از آن خارج میشوند ووارد بهشت میشوند"
📚الفصول المهمه،ج1 ص375 باب 84
ایشان دراین باب روایات مربوطه را ذکر میکنند
❗البته دراین شکی نیست که شیعه واقعی کسی است که در تمام امور پیرو اهل بیت باشد چنان که در روایات آمده است
📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19
❗شیخ طوسی روایت می کند که امام صادق خطاب به شیعیان حاضر در مجلسش چنین می گفت:
"ای جماعت شیعه مایه زینت ما باشید ومایه ننگ وعار ما نباشید"
📚الامالی،ص440
وبه شفاعت اهل بیت نیز باید امیدوار بود چنان که امام رضا به نقل از پدرانشان وانان از رسول الله چنین روایت کرده اند که فرمود:
"زمانی که قیامت شود خداوند حساب شیعیان را به ما واگذار می کند. آنچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است ما شفاعت میکنیم وخدا اجابت میکند وانچه از حقوق مردم بر ذمه آنان است از صاحبان حق می خواهیم که آنان را ببخشند وانان نیز قبول میکنند وانچه از حقوق ما بر ذمه آنان است ما شایسته تر به بخشش هستیم ( ومی بخشیم)"
📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص57
❗البته شرط شفاعت ایمان است چنان که خداوند فرمود:
"آنها جز برای کسی که خدا از او خشنود است ( وبا ایمان باشد) شفاعت نمی کنند"( انبیا 28)
❗وباید مواظب بود که گناهان سبب نشود از ما سلب ایمان شود که دراین صورت مشمول شفاعت نیز نمیشویم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
یه سوال شب اول قبر وفشار قبر اونایی که تو دریا می میرن یا تو بیابون چجوریه؟
✅پاسخ:
پس از آنکه روح از بدن دنیوی خود فارغ میشود به عالم برزخ منتقل میشود و در بدنی مثالی شبیه بدنی که در دنیا داشته است قرار میگیرد
چنان که امام صادق فرمود:
"هنگامی که خداوند قبض روح مومن می کند اورا در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار میدهد"
📚الکافی،ج3 ص245
❗شب اول قبر یعنی شب اولی که انسان می میرد وروحش به عالم برزخ منتقل میشود .
ومراد از قبر یعنی برزخ وشب اول برزخ چنان که علامه مجلسی در بحار الانوار شریف می گوید:
"مراد به قبر در اکثر اخبار چیزی است که روح درآن در عالم برزخ قرار میگیرد"
📚بحار الانوار،ج6 ص271
❗بنابراین فشار قبر مرتبط با عالم برزخ بوده وبا قالب بدن برزخی صورت میگیرد وقبر خاکی موضوعیتی ندارد.
❗از این رو اگر مرده ای را بسوزانند یا آن رآ بخورند،یا به دریا بیندازندو...باز هم مساله شب اول قبر،سوال قبر،فشار قبر برای آنان است وشب اول قبر آنان همان شبی است که این بدن ها یا به دریا انداخته شده اند یا طعمه حریق شده یا خوراک حیوان شده اند.
❗لذا از حضرت امیر نقل است که فرمود:
"فرو گذار نمیشود احدی از مردم که در شرق وغرب زمین ودریا وصحرا هستند مگر آن که فرشته های سوال کننده به ملاقات آنان خواهند رفت"
📚معاد وعدل، ص100 به نقل از نرم افزار پرسمان
ویا در روایت دیگر امام صادق در پاسخ به سوالی که اگر کسی چندین روز به دار آویخته شده باشد فشار قبرش چگونه است فرمود:
"به هوایی که بر او احاطه دارد دستور داده میشود از هر طرف بر او فشار وارد کنند"
📚بحار الانوار،ج6 ص266
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
از آنجا که این روزها بحث درمورد حضرت محسن زیاده شنیدم سنی ها میگن حضرت زهرا اصلا بچه ای به نام محسن نداشته که سقط بشه لطفا از کتبشون برام ثابت کنین
✅پاسخ:
❗مسعودی شافعی در اثبات الوصیه می گوید:
"سرور زنان جهان را به قدری میان درب خانه مورد فشار قرار دادند که محسنش سقط گردید"
📚اثباه الوصیه،ص143
❗جوینی از بزرگان اهل سنت از پیامبر چنین نقل می کند:
"هرگاه فاطمه را می بینم به یاد مصیبت هایی که پس از من بر او وارد میشود می افتم وگویی که من خود شاهد آن اتفاقات هستم ومی بینم که ذلت به خانه او وارد شده وحرمتش را هتک نموده وحق اورا غصب وارث اورا منع وپهلویش را شکسته وجنین اورا سقط نموده اند"
📚فرائد السمطین،ج2 ص34 و35
❗شهرستانی به نقل از نظام معتزلی می آورد:
"عمر در روز بیعت به شکم فاطمه ضربه وارد کرد تا این که محسن که در شکم او بود سقط گردید"
📚الملل والنحل،ج1 ص57
📚الوافی بالوفیات،ج6 ص15
❗ذهبی در شرح حال ابن ابی دارم می گوید:
"ابن ابی دارم شخصی بود که در طول عمر خود با رعایت اعتدال زندگی کرد ولی در آخرین روزهای عمرش بیشترین چیزی که برای او خوانده میشد روایات معایب بود. او بود وبرای او این روایت خوانده شد:
"عمر به پهلوی فاطمه لگد زد ومحسنش را سقط نمود"
📚سیر اعلام النبلا،ج15 ص578
❗دراین باب روایات متعدد دیگر وتصریحات دیگری نیز از علمای اهل سنت است ولیکن در آنچه ذکر شد کفایت است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
روز رحلت پیامبر از شما شیعیان یه سوال دارم.من سنی ام وکاملا پیام های کانالتون رو دنبال می کنم. خدا تو قرآن میگه همسران پیامبر مادرانتان هستند ( 6 احزاب)
شما چرابه این آیه عمل نمیکنید ودل پیامبر رو آزرده می کنین؟
✅پاسخ:
با تشکر از شما بابت ارتباطتان با این مرکز.درمورد سوالتان نکاتی را به عرض می رسانیم
1⃣گفتید که ما نسبت به همسران پیامبر بی احترامی می کنیم. خوب بود شما ابتدا سری به کتب خودتان می زدید واز اهانت هایی که در مورد همسران پیامبر خصوصا حق عایشه روا داشته شده آگاهی پیدا می کردید وما نمونه هایی را یاد اور میشویم
❗ابن ابی شیبه استاد بخاری چنین روایت می کند:
"عایشه روزی کنیزکی را آرایش کرد واورا در شهر چرخاند وگفت شاید با این کنیز بتوانیم جوانان قریش را شکار کنیم"
📚المصنف،ج4 ص49 ح17664
❗روایت کرده اید که مردان نامحرم وارد منزل عایشه میشدند وجنب می شدند چنان که مسلم از عبدالله بن شهاب روایت می کند:
"من به خانه عایشه وارد شدم ودر لباس خود محتلم شدم وسپس لباسم را همانجا با آب شستم"
📚صحیح مسلم،ج1 ص239 ح290
❗ایا این روایات اهانت به همسر پیامبر نیست؟
2⃣گفتید که همسران پیامبر مادران شما هستند واحترام آنان واجب است همانند مآدر:
به تصریح روایات خودتان منظور از اینکه که همسران پیامبر مادران مومنان هستند یعنی ازدواج با آنان حرام است چرا که انسان با مادر خود ازدواج نمی کند نه آنکه احکام مادر وفرزندی بین همسران پیامبر وجمیع مومنان جاری شود
❗بیهقی روایت می کند:
"زنی به عایشه گفت ای مآدر.
عایشه گفت من مادر مردان شما هستم ومادر تو نیستم"
"انا ام رجاکم لست بامک"
📚سنن الکبری،ج7 ص70
📚عمده القاری،ج 1 ص39
📚الکشف والبیان،ج8 ص9
📚الطبقات الکبری،ج8 ص64
و...
❗با توجه به این روایات منظور ومراد از آیه روشن میشود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman