eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال چرا اسلام بردگی رو تجویز کرد ویک باره اونو از بین نبرد ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "اگر اسلام طبق یک فرمان عمومی دستور میداد همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند چه بسا بیشتر آنها تلف می شدند زیرا گاه نیمی از جامعه را بردگان تشکیل می دادند، آنها نه کسب وکار مستقلی داشتند ونه خانه ولانه و وسیله ای برای ادامه زندگی. ❗اگر در یک روز ویک ساعت معین همه آزاد می شدند یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر می گشت که هم زندگی خودش با خطر مواجه می شد وهم ممکن بود نظم جامعه را مختل کند وبه هنگامی که محرومیت به او فشار آورد به همه جا حمله ور شود ودرگیری وخونریزی به راه افتد. اینجاست که باید تدریجا آزاد شوند وجذب جامعه شوند، نه جان خودشان به خطر افتد ونه امنیت جامعه را به خطر اندازند واسلام درست این برنامه حساب شده را تعقیب کرد ❗بستن سرچشمه های بردگی: "بردگی در طول تاریخ اسباب فراوانی داشته است اسلام دریچه تمام اسباب را بست وتنها در یک مورد اجازه برده گیری داد وآن درمورد اسیران جنگی بود وتازه آن حکم نیز جنبه الزامی نداشت بلکه اجازه میدهد طبق مصالح اسیران را بی قید وشرط یا پس از پرداخت فدیه آزاد کنند ( یا اسیر بگیرند)"( محمد 4) ❗ودر موارد فراوانی دریچه های آزادی بردگان را گشود ❗ودر احیای شخصیت بردگان دستورات متعددی صادر کرد ❗وپیروان خودرا به رفتار انسانی با بردگان ترغیب وسفارش کرد ❗وبدترین کار را انسان فروشی قلمداد کرد ❗واسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دوستای وهابی دارم به وضوی ما ایراد می گیرن میگن خدا تو قرآن گفته دستاتون را تا آرنج بشورید "الی المرافق"این یعنی از پایین به بالا ولی شما بر عکس عمل می کنید؟ ✅پاسخ: برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است: 1⃣ایت الله العظمی مکارم می فرمآید: کلمه الی در آیه تنها برای حد شستن است نه کیفیت شستن. مثلا انسان به کارگری می گوید دیوار اطاق را از کف تا یک متر رنگ کند. روشن است که منظور این نیست که دیوار از پایین به بالا رنگ شود بلکه منظور این است که این مقدار باید رنگ شود نه بیشتر ونه کمتر.بنابراین فقط مقداری از دست که باید شسته شود در آیه ذکر شده اما کیفیت آن درسنت پیامبر که بوسیله اهل بیت به ما رسیده آمده است وآن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج4 ص286 2⃣علامه سبحانی می فرماید: احتمال دارد "الی "به معنای "با" باشد ( الی به معنای مع) یعنی دست را همراه با آرنج بشویید.( چنان که در قرآن نیز الی به معنای مع "با"به کار رفته است ❗ قرآن می گوید: "لا تاکلوا اموالهم الی اموالکم" "اموال آنان را با اموال خود نخورید"2 نسائ- واز زبان حضرت عیسی می گوید: "من انصاری الی الله" "چه کسی مرا یاری می کند به همراه خدا که مرا یاری میدهد "52 ال عمران 📚سیمای عقاید شیعه،علامه سبحانی،ص358 ❗در این صورت آیه تنها می گوید در وضو ارنج باید شسته شود اما کیفیت شستن از طریق اهل بیت به ما رسیده است 3⃣در روایات متعددی آمده است که اهل بیت وضوی رسول الله را به صورت شستن دستها از آرنج به سمت سر انگشتان بیان کرده اند 📚وسایل الشیعه،ج1 ص387 باب 15 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص301 باب 15 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر یک سنی شهید شود جایگاهش کجاست ✅پاسخ: نخست باید دید آیا شهادت برای افراد سنی مذهب محقق میشود یا خیر؟ ❗بی شک جهاد در راه خدا وشهادت دراین راه عبادتی بس عظیم می باشد. ❗در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است که هر نوع عبادتی بدون ولایت امامان وعقیده بر امامت آنان نقش بر آب وبی اثر است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص118 باب 29 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 ❗امام صادق فرمود: "کسی که روز قیامت با ولایت ما بر خدا حاضر نشود خداوند از او هیچ حسنه ای قبول نمیکند واز هیچ گناهش نمیگذرد" 📚الکافی،ج8 ص33 ح6 ❗روی این جهت به آسانی نمیتوانیم افرادی که از مخالفین کشته میشوند را شهید محسوب کرد مگر کسانی از آنان که در تشیع وایمان آوردن به امامان مقصر نبوده اند وحق به آنان نرسیده است. این افراد مستضعف اگر شهید شوند مشمول روایت زیر میشوند وروایت زیر جایگاه آنان را مشخص میکند: "حضرت علی فرمود: "برای بهشت هشت در است. از یک در پیامبران وصدیقون وارد میشوند واز یک در شهدا وصالحین ( شیعه) وارد میشوند واز پنج در شیعیان ومحبان ما وارد میشوند واز یک باب سایر مسلمین ( که اعمال صالح داشته اند) وذره ای بغض ما را نداشته اند وارد میشوند" 📚الخصال،ج2 ص39 ❗با توجه به این حدیث روشن میشود که مقام شهدای سنی که مستضعف بوده اند ودر تدین به آیین حق کوتاهی نکرده اند وشهید شده اند وارد بهشت میشوند اما جایگاهشان از شیعیان پایین تر می باشد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا این سند درسته اگر درسته چطور امکان داره ک امام رضا در یک شب هزار رکعت نماز خونده ؟؟؟ از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه آن حضرت پيراهني به (دِعبل ) هديه داد و به او سفارش كرد: اين پيراهن را خوب نگهداري كن (و قدر آن را بدان ) كه من با آن ، هزار شب و هر شبي هزار ركعت نماز خوانده ام و هزار ختم قرآن كرده ام . ✅پاسخ: در روایات آمده است که امام رضا علیه السلام در هر شب وروز هزار رکعت نماز می خوانده است 📓بحار الانوار،ج49 ص92 اما انچه شما از جریان دادن پیراهن به دعبل... نقل کردید را ما جایی ندیده ایم. شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان: "استحباب خواندن هزار رکعت نماز در هر شب وروز بلکه خواندن هزار رکعت نماز هرروز وهر شب در صورت امکان " 📓وسایل الشیعه،ج4 ص98 ❗ودران باب روایات مختلفی نقل می کند که امامان در هرشب وهر روز هزار رکعت نماز می خوانده اند علامه مجلسی در بحار الانوار بابی دارد تحت عنوان: "...نماز بهترین چیز است ومستحب است زیاد نماز خواندن" 📓بحار الانوار،ج79 ص303 باب 4 ❗در نماز های مستحبی رعایت امور زیر کفایت می کند 1⃣نماز های مستحبی دو رکعتی می باشند 2⃣در نماز های مستحبی می توان به خواندن سوره حمد وگفتن یک ذکر در رکوع وسجود وگفتن یک سلام وبدون قنوت اکتفا کرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخوام بدونم آیا دلیلی فقط بر اساس قرآن هست مبنی بر اینکه سگ نجس است؟ ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتاب کلیات است. قرار نیست تمام فروعات احکام در قرآن بیان شود.خداوند می فرماید: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو ایات آن را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ومی فرماید: "آنچه پیامبر برای شما آورده وبه شما فرمان دهد بگیرید وعمل کنید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"( حشر 7) ❗با توجه به این آیات، حجیت سنت پیامبر اثبات میشود وما نیز سنت پیامبر را طبق ادله قاطع از اهل بیت می گیریم وسخنان اهل بیت نیز برای ما حجت است 2⃣قرار نیست، کلیه فلسفه های احکام برای ما روشن باشد.امام سجاد فرمود: "دین خداوند با عقول ناقصه وآرای باطله وقیاس های فاسد بدست نمی آید وتنها باید در برابر فرامین خداوند تسلیم بود" 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1 ص324 3⃣دلیل نجاست سگ روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8 📚بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2 ❗دراین زمینه روایات فراوانی آمده است. ❗امام صادق فرمود: "خداوند مخلوقی نجس تر از سگ خلق نکرده است" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص226 ❗امام صادق فرمود: "سگ موجود پلید ونجسی است" 📚التهذیب،ج1 ص225- الاستبصار،ج1 ص19 ❗اما در مورد دلايل اين حكم بايد گفت: جزييات و نكات دقيق اين مسئله همانند بسياري از مسائل تعبدي ديگر بر ما روشن نيست ، چنان كه نظير اين روايات در مورد شغال و روباه و مانند آن ها كه همه از يك تيره هستند بيان نشده است . البته از نظر علمي مشكلاتي براي ارتباط با سگ مطرح مي شود؛ اما اين مسائل مطالب قطعي و صد در صدي در اين زمينه محسوب نمي شود و بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات بهداشتي و طبيعي باشد. آن چه از ظاهر روايات برمي آيد آن است كه: حكم نجاست به خاطر لزوم پرهيز از سگ هاست كه منشاء آن هم نوعي پليدي باطني و معنوي است كه تاثيرات آن بر ما روشن و محسوس نيست. اما در هر حال با وجود اين ارتباط نزديك اين آثار منفي متوجه ما مي شود و به ما آسيب مي رساند . ❗پیامبر گرامی فرمود: "جبرئیل به من خبر رساند که ما فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ باشد داخل نمی شویم" 📚بحار الانوار،ج62 ص54 هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند در اين روايات مد نظر باشد؛ چنان كه مثلا گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام تینیا ایکینوسکوس است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم نيز خارج مي شود و به آساني انتقال مي يابد و اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند. ❗اما ایا دلیل اصلی نجاست سگ،آلودگی ظاهری آن است یا خیر برای ما مشخص ومعلوم نیست وطبق آنچه در بند شماره 2 بیان کردیم وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی می باشد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطف کنید چون میلاد امام صادق است در مورد عظمت امام صادق از دید بزرگان اهل سنت برامون بگید ✅پاسخ: ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود: "از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت" 📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45 📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157 مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید: برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104 ابن حبان در مورد امام می گوید: "او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید" 📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58 خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت: "من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد 📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172 📚تحفه اثنی عشریه،ص8 محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید: "او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... " 📚مطالب السوول،ج2 ص56 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا امام صادق را رییس مذهب شیعه می گن ✅پاسخ: نخست باید توجه کرد که لفظ شیعه در زمان رسول خدا بر پیروان حضرت علی اطلاق می شده است. سیوطی از بزرگان اهل سنت در تفسیرش ذیل آیه "کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند آنها بهترین مخلوقات خدا هستند" بینه 7 از پیامبر روایت می کند: "قسم به کسی که جان من به دست اوست این مرد ( علی) وشیعیانش رستگاران در روز قیامت هستند " 📚الدر المنثور،ج6 ص379 مرحوم بحرانی از علمای شیعه نیز در تفسیر برهان انبوهی از این روایات را ذیل آیه می آورد 📚تفسیر برهان، ج5 ص719 ❗پس ثابت شد شیعه در زمان خدا پیامبر وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی اطلاق می شده است. ❗اما این که مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق ع به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند. ❗از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند 📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: در روایت توقیع شریف و معروف و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا در ادامه حدیث داریم که حضرت خمس را برای شیعیان مباح گردانید تا زمان ظهور .پس چرا باید خمس پرداخت کنیم در زمان غیبت ✅پاسخ: روایات را باید با یکدیگر دید انگاه نتیجه گیری کرد. شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه انبوهی روایت در وجوب پرداخت خمس ذکر می کند 📓وسایل الشیعه،ج9 ص483، کتاب الخمس،ابواب ما یجب فیه الخمس،باب 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12 از صفحه 483 تا 508 همچنین رجوع کنید به بحار الانوار،ج93 ص185 باب 22،23 روایاتی که می گوید خمس حلال است را باید با روایات وجوب خمس با هم دید انگاه بین آنها جمع نمود این روایات را می توان اینگونه توجیه کرد که مربوط به مواردی هستند که نمی توانستند خمس پرداخت کنند. یا عفو از ناحیه صاحب حق بوده است. یا در جایی بوده است که سوال کننده مال را تلف کرده است. یا امکان رساندن آن را به امام نداشته است. در این صورتها امام خمس را حلال کرده است و نیازی به پرداخت آن ندیده است. شیخ حر عاملی آن روایات را ناظر به مواقعی میداند که پرداخت خمس برای شیعیان سخت است وتوان پرداخت آن را ندارند دراین مواقع که شیعیان توان پرداخت خمس را ندارند امامان خمس را برای آنان حلال کرده اند 📓وسایل الشیعه،ج9 ص543 باب 4 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال بدی عایشه در چ مورد بود .خدای نکرده ایشون از نظر اخلاقی ک مشکل نداشتن؟؟منظورم فساد اخلاقی ✅پاسخ: عقیده شیعه آن است که هیچ یک از همسران پیامبران هیچگاه مرتکب زنا وفساد اخلاقی نمی شوند وانچه که وهابیت خبیث به شیعه نسبت میدهد که شیعه عقیده دارد همسر پیامبر عایشه دچار فساد اخلاقی بوده است مطلبی کذب وخلاف واقع است. ❗شیخ طوسی شیخ الطایفه می گوید: "هیچ یک از زنان پیامبران هیچ گاه زنا نکرده، خیانت زن حضرت نوح این بود که آن حضرت را متهم به دیوانگی کرده بود وخیانت زن حضرت لوط این بود که جای مهمانهای آن حضرت را به کافران نشان داد" 📚التبیان،ج5 ص495 ❗الوسی وهابی نیز می گوید: "به شیعه نسبت میدهند که به عایشه تهمت فحشا می زنند در حالی که شیعیان این امر را شدیدا انکار میکنند وچنین نسبتی را قبول ندارند وکوچکترین اثری از این نسبت ها در کتب معتبر ومورد قبول شیعه وجود ندارد" 📚روح المعانی،ج18 ص122 ❗ودرجای دیگر می گوید: "آنچه به شیعیان دراین مورد نسبت میدهند دروغ واتهامی بیش نیست " 📚روح المعانی،ج28 ص162 ❗اما شگفتا از وهابیت که شیعه را متهم به اهانت به همسران پیامبر میکنند اما خودشان در کتبشان چنین روایت میکنند: "عایشه روزی کنیزی را آرایش کرد واورا در شهر چرخاند وگفت شاید با این کنیز بتوانیم جوانان قریش را شکار کنیم" 📚المصنف،ج4 ص49 ❗مسلم می آورد: "عبدالله بن شهاب خولانی گوید: من به خانه عایشه وارد شده ودر لباس خود محتلم شده وسپس لباسم را همانجا با آب شستم" 📚صحیح مسلم،ج1 ص239 وروایت میکند: "مردی بر عایشه وارد وجنب شد. صبحگاهان درحال شستن لباسش بود که عایشه به او گفت همین که جای منی را بشویی کافی است" 📚صحیح مسلم ج1 ص238 ❗ما این روایات را جعلی ومردود وتوهین وتهمت به همسر پیامبر از ناحیه وهابیت واهل سنت می‌دانیم ❗اما بدی عایشه در بغض وعداوت او با نبی گرامی واهل بیت پاکشان بود که در جای خود مفصلا بیان شده است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ها میگن این که ما در روز ولادت پیامبر شادی وجشن میگیریم کار حرام وبدعتی کردیم لطفا توضیح بدید ✅پاسخ: همگى مى دانيم كه يكى از اصول اسلام، اظهار مهر و مودت به پیامبر است قرآن كريم مى فرمايد: «بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان وخاندان شما و اموالى كه گردآورده ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى تر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را ] به اجرا در [آورد.وخداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى كند».( توبه 24) ❗مودت و مهر به پيامبر يك دستور قرآنى است كه احاديث نبوى نيز بر آن تأكيد دارند. پيامبر گرامى فرمود: «سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، هيچ يك از شماها در دايره ايمان وارد نمى شويد مگر اينكه من محبوبترين انسانها نزد او باشم و مرا حتى از پدر و فرزندش بيشتر دوست بدارد». 📚جامع الاصول،ج1 ص237 ❗كسانى كه در ماه ولادت آن حضرت به جشن و سرور مى پردازند هدفى جز اظهار مهر و مودت نداشته،و در حقيقت، به وسيله اين جشنها، علاقه خود را به رسول گرامى به نمايش مى گذارند ❗قرآن مجيد به مسلمانان دستور مى دهد كه، علاوه بر ايمان به پيامبر، به تعزيز و تكريم او بپردازند: «آنان كه به پيامبر ايمان آورده و به تكريم او پرداخته و او را يارى مى نمايند و از نورى كه همراه وى فرو فرستاده شده پيروى كنند، آنان همان رستگارانند».( اعراف 157) اين آيه به مسلمانان، چهار دستور مى دهد: 1. به پيامبر ايمان بياورند. 2. به تكريم و تعظيم او بپردازند. 3. (در سختيها) او را يارى كنند. 4. از قرآنى كه با او فرستاده شده پيروى كنند. ❗با توجه به اين دستورهاى چهارگانه، تكريم و بزرگداشت پيامبر در روز ولادت وى، عمل به دستور دوم است كه قرآن از آن با جمله (وعزّروه)تعبير آورده است. ❗قرآن مجيد يكى از نعمت هاى الهى در حق پيامبر اكرم، را اين مى داند كه او را بلند آوازه كرده است: «آيا سينه تو را نگشاديم و بار گران را از دوشت برنداشتيم ـ بارى كه گويى پشت تو را مى شكست ـ و آيا نامت را بلند نگردانيديم؟».( انشراح 1 تا 4) ❗با توجه به منّتهايى كه خداوند در آيات فوق بر پيامبر مى نهد، و گسترش نام و آوازه او در جهان را از نعمتهاى الهى مى شمارد، جشنهاى مسلمانان در ايام ولادت آن حضرت، نوعى تجسّم بخشيدن به مفاد اين آيه است. ❗اينك با توجه به آيات و روايات پيشگفته، بايد ديد جشنهاى مسلمانان در ايام ولادت پيامبر چنانچه از امور حرام(همچون استعمال آلات لهو و لعب و اشعار غنائى) خالى باشد، چه حكمى دارد؟ تكريم پيامبر است يا تحقيروى؟ ابراز محبت است يا دشمنى؟ مايه بلند آوازه شدن نام و ياد پيامبر است، يا نه؟ جواب روشن است و همگان اين اعمال را موجب تكريم و ابراز محبّت به پيامبر و كمك به بلند آوازى نام او مى دانند ❗حضرت مسيح براى حواريون خود مائده آسمانى طلبيد و آنان گفتند ما روز ورود اين مائده آسمانى را كه شكم ها را سير مى كند جشن مى گيريم: «پروردگارا، از آسمان غذایی بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما و نشانه اى از جانب تو باشد. و به ما روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى».( مائده 114) ❗براستى،اگر روز نزول مائده كه نعمتى محدود و زودگذر است استحقاق جشن ساليانه را داشته باشد، چرا و چگونه ولادت پيامبر يا روز مبعث او كه نعمت عظما و جاودان الهى در حقّ بشريت است استحقاق چنين جشن و سرورى را نداشته باشد؟ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال از خدمت دوستان: زمانیکه خداوند عذاب را بر قوم نوح نازل کرد بغیر از اهالی کشتی مابقی مردم مورد عذاب واقع شدند در میان ساکنان غیر از کشتی کودکانی هم بودند که معصوم بودند بنابراین چطور میتوان توجیه کرد که کودک معصوم مستحق عذاب است؟؟؟ ✅پاسخ: ابو الصلت از عبدالسلام هروى روايت كرده كه گفت: به حضرت رضا عرض كردم يا ابن رسول الله، چرا خدا همه خشكى را در زمان نوح غرق كرد و حال آنكه در ميان آنها كودكان و افرادى كه گناهى نداشتند بودند؟ فرمود: ❗كودكى ميان آنها نبود: زيرا خداوند صلب مردان قوم نوح و رحم زنانشان را از چهل سال پيش عقيم فرموده بود، و نسلشان منقطع شده بود، غرق گشتند در حالى كه كودكى در ميانشان نبود و اين طور نيست كه خداوند بىگناه را بعذاب گنهكار معذب دارد، و امّا جماعتى از بازماندگان قوم نوح كه غرق شدند براى تكذيبى بود كه از پيغمبر خدا نمودند، و جماعت ديگر براى رضايتشان بود بتكذيب تكذيبكنندگان، و هر كس از امرى دور باشد ولى بدان رضايت دهد، مانند كسى است كه خود آن را انجام داده است." 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص75 📚تکمله الوسایل،ج1 ص277 📚بحار الانوار،ج5 ص283 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال دارم راجع به گناه که نسبت از ایات قران نسبت به انبیاء متوجه می شیم مانند ابراهیم نبی و موسی که قطبی را اشتباه زد ایا با اعتقاد ما که انبیاء معصوم اند تعارض ندارد و این ایات را ما چطور توجیه می کنیم ✅پاسخ: خداوند در مورد حضرت موسی در آیه 16 قصص می آورد که بعد از درگیری با یکی از فرعونیان که با بنی اسرائیل به نزاع مشغول بود وحضرت موسی با زدن ضربه ای محکم اورا کشت چنین گفت: "خداوندا من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش وخداوند اورا بخشید چرا که او غفور ورحیم است" ❗نخست باید ببینیم که آیا این قتل یک قتل خطا محسوب میشده یا مجاز بوده است یا ممنوع؟ ❗بی شک با توجه به وضعی که قوم ستمگر فرعون مخصوصا در برابر بنی اسرائیل داشتند که نوزادان پسر آنها را می کشتند ودختران را برای خدمت زنده نگه می داشتند واصولا بنی اسرائیل را در همه چیز تحت ظلم وفشار قرار داده بودند وبه تعبیر آیات قرآن مفسد فی الارض بودند این کار،کار خلافی نبوده است به خصوص این که در مقام یاری مظلوم ودفاع از او انجام شده. ❗منظور موسی از ظلم بر خویشتن این بود که با عملش خودرا به زحمت انداخته چرا که قتل یک قبطی به وسیله موسی چیزی نبود که فرعونیان به آسانی از آن بگذرند. ❗با این که قتل قبطی جایز بود اما موسی نباید اورا میکشت وبا کشتن او مرتکب ترک اولی شد وترک اولی نیز بر پیامبران جایز است وذاتا حرام نیست 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص120 ❗این که موسی گفت من به خود ظلم کردم به این معنی نیست که من گناهی مرتکب شده ام بلکه ظلم در ادبیات عرب به معنای انجام دادن کاری در غیر زمان مناسب آن است. موسی نباید در آن موقع قبطی را میکشت هرچند قتلش جایز بود چرا که سبب شد که از برای فرار از فرعونیان خانه وکاشانه خودرا ترک کند. ❗غفران خداوند نیز برای او دلیل بر صدور معصیت از او نیست بلکه غفران به معنای پوشاندن است ومراد آن است که خداوند اورا از دست فرعونیان وغم وغصه نجات داد وپیامدهای این عمل موسی را خداوند پوشاند 📚عصمه الانبیا،للسبحانی،ص159 ❗اما درمورد حضرت ابراهیم ذکر کنید که کدام آیات وجریانات با عصمت ایشان در تعارض است تا پاسخ دهیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
✅پاسخ: این که بگوییم امروز عید سادات است توهینی آشکار به دیگر نژادهاست که ریشه عربی ندارند و هیچ فرقی با نژاد پرستی ندارد. چرا که دیگر جشنها همگانیست و جشنی ویژه ی غیر سادات نداریم. مگر این که سادات را برتر بدانیم که این نشانه نادانی و واپس گراییست. از این گذشته اگر گروهی را با واژه ی سادات بنامیم توهین بسیار بزرگی به دیگران کرده ایم. سادات یعنی آقایان. براستی آیا آنها آقای دیگرانند؟!!! پس دوستان گرامی اگر دوست دارید باورهای شما را گرامی بدارند به دیگر انسانها چه سادات چه غیر سادات و چه شیعه چه سنی و چه تازی و چه فارسی توهین روا ندارید. ✅پاسخ: عید غدیر چنان که در روایات آمده است برای تمام شیعیان است واختصاص به سادات ندارد 📚بحار الانوار،ج95 ص298 ❗اما نسبت به احترام ویژه سادات گفتنی است: سیّد در لغت به معنی «آقا»،«بزرگوار»،«رئیس» بوده و در اصطلاح، فارسى زبانان و شیعه، به کسانى گفته می شود که نسبشان به واسطه حضرت فاطمه زهرا (س) به رسول خدا (ص) منتهى می شوند؛ همچنین به سائر علویّینی که به واسطه عبّاس بن علی(ع) یا محمّد حنفیّه نسبشان به حضرت امام علی (ع) مىرسد و کسانى که نسبشان به جناب جعفر طیّار و عقیل مىرسد، احتراماً سید گفته مىشود. دلیل اصلی احترام به سادات، آیه شریفه مودّت است چرا که دوستی و محبت، خود، مصداقی از احترام است. همچنین در روایات در این رابطه ، سفارشاتی شده است، البته این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت. گفتنی است سادات گرچه به جهت انتساب به پیامبر (ص) از احترام خاصی برخوردارند اما در تکالیف و احکام شرعیّه همه امّت پیامبر اکرم (ص) مساوی مى باشند و سادات، بر غیر سادات امتیازى ندارند. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa9143 ❗لزوم احترام ویژه سادات در روایات متعددی آمده است 📚وسایل الشیعه،ج16 ص333 باب 17 ❗ودر پایان باید گفت که ما طبق آموزهای اسلام به هیچ کس توهین نمی کنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابیت به ما میگن عقیده به تحریف قرآن دارید چه جوابی بهشون بدیم ✅پاسخ: عقیده شیعه این است که قرآن تحریف نشده است وعلمای بزرگ شیعه بر این مطلب تصریح کرده اند. ❗شیخ طوسی شیخ الطایفه چنین می گوید: "سخن در زیاده ونقصان در خور این کتاب نیست چرا که زیاد شدن در قرآن بطلانش اجماعی است کاسته شدن از قرآن نیز بر خلاف ظاهر مسلمانان است واین به مذهب صحیح ما شایسته تر است" 📚تبیان،ج1 ص3 ❗سید بن طاووس حلی می گوید: "عقیده شیعه عدم تحریف است" 📚سعد السعود،ص144 ❗اما مخالفین بدون توجه به عقیده شیعه نسبت تحریف را به ما میدهند. ما از آنان می خواهیم حال که براین مطلب اصرار میکنند پاسخ روایات زیر از کتب خودشان را بدهند: ❗عمر بن ابی بن کعب گفت: "مگر نه این که درآن چه از کتاب خدا از دست دادیم چنین می خواندیم"الولد للفراش وللعاهر الحجر"( فرزند مربوط به رختخواب است برای زنا کار سنگ است) ابی گفت بله" 📚الدر المنثور،ج1 ص106 ❗بخاری روایت می کند که عمر گفت: "ما آز جمله آنچه از کتاب خدا می خواندیم چنین بود :از پدرانتان اعراض ودوری نکنید که اعراض از پدرانتان کفر است"لا ترغبوا عن اباوکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن اباوکم" 📚صحیح بخاری،ج8 ص208-211- 📚صحیح مسلم،ج4 ص167 وج5 ص116 ❗عایشه می گوید: "آیه رضاع کبیر وایه رجم در قرآن بوده ودر ضمن صحیفه ای زیر رختخوابم قرار داشت وچون ما به موت رسول خدا مشغول شدیم بزغاله ای آن را خورد" 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص625 ❗باز عایشه می گوید: "سوره احزاب 200 آیه بود که از آن جز 73 آیه باقی نماند" 📚تفسیر قرطبی،ج14 ص 113 📚در المنثور،ج5 ص180 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال از مولوی ها ی زاهدان می‌شنوم که درمورد ابن تیمیه میگن شیخ الاسلام ایا واقعا ابن تیمیه از علمای بزرگ اهل سنت بوده؟ ایا علمای اهل سنت باهاش بد نبودن عقیل هاشمی زیاد تو شبکه ولایت میگه علمای سنی همگی ابن تیمیه رو قبول داشتن ✅پاسخ: ابن تیمیه در واقع موسس وهابیت کنونی است.بزرگان اهل سنت سخن به مذمت از ابن تیمیه گشوده اند. فایده نقل قول علمای اهل سنت درمورد ابن تیمیه آن است که همگان اگاه شوند وهابیت فرقه ای نوظهور وساخته استعمار است که حتی خود علمای اهل سنت نیز آنان را قبول ندارند. ابن حجر عسقلانی که از بزرگان اهل سنت است درمورد ابن تیمیه چنین می آورد: "برخی از علما ابن تیمیه را به سبب مخالفت‌های او در توسل واستغاثه به پیامبر که تنقیص مقام نبوت به شمار میرود زندیق( بی دین) وگروهی دیگر اورا منافق دانسته اند" 📚الدرر الکامنه،ج1 ص181 شمس الدین ذهبی که جزو استوانه های اهل سنت است در نامه ای خطاب به ابن تیمیه چنین نوشت: "ای بیچاره، انان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر ونابودی قرار دارند... مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده،گوشه گیر، سبک عقل، عوام، دروغ گو، کودن، بیگانه، فرو مایه،مکار،خشک، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن..." 📚الاعلان بالتوبیخ،سخاوی،ص77 📚تکمله السیف الصقیل،شیخ محمد زاهد کوثری،ص218 شوکانی در معرفی محمد بخاری حنفی می گوید "محمد بخاری حنفی از ابن تیمیه بسیار متنفر بود تا جایی که در مجلسش تصریح می کرد، هرکس ابن تیمیه را "شیخ الاسلام" بداند کافر است" 📚البدر الطالع،ج2 ص262 ❗آنچه ذکر شد گوشه ای از نظرات علمای اهل سنت پیرامون ابن تیمیه بود جهت آگاهی تفصیلی رجوع فرمایید به کتاب"الملل والنحلل"-علامه سبحانی-جلد 4 ص48 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال بدلیل اینکه کسی نمیتواند مثل قرآن بیاورد نمیتواند دلیل معجزه بودن باشد ، زیرا هر نوشته ای منحصر به فرد هست ، مثل شعر حافظ و سعدی و ...را هم کسی نتوانسته بیاورد ، و همچنان آثار آنان بدون تغییر مانده هست ? ✅پاسخ: قرآن کریم به صراحت می گوید: "اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کردیم شک وتردید دارید ( لااقل) یک سوره همانند آن بیاورید وگواهان خودرا غیر از خدا بر این کار دعوت کنید اگر راست می گویید.اگر این کار را نکردید وهرگز نخواهید کرد از آتشی بترسید که هیزم آن بدنهای مردم گناهکار وسنگهای است که برای کافران مهیا شده است"23 و24 بقره به این ترتیب قرآن همه منکران را دعوت به مبارزه با قرآن وهمانند یک سوره مانند آن می کند تا عجز آنها دلیلی باشد، روشن بر اصالت این وحی آسمانی در رسالت آورنده آن" 📓تفسیر نمونه،ج1 ص125 ❗این که همانند آثار سعدی وحافظ و...یا اثار علمی دانشمندان گذشته کسی نتوانسته بیاورد دلیل است بر قدرت وعلم خارق العاده مولفان آن ها. اگر همانند قرآن کسی نتوانسته است بیاورد دلیل است بر علم وقدرت خالق قرآن. منتها سعدی وحافظ ودیگران هیچگاه ادعا نکردند که همانند آثار آنان کسی نمی تواند بیاورد لذا ممکن است آیندگان آثاری بهتر از آثار آنان را بتوانند بیاورند. اما قرآن تصریح می کند یک معجزه الهی است که تا قیامت هیچ کس نمی تواند همانند آن را بیاورد وآوردن مانند آن از قدرت بشر عاجز است. واز آنجایی که معجزه به معنای انجام کار خارق العاده ای است که دیگران نمی توانند همانند آن را بیاورند وفرد مدعی نبوت آن معجزه را به عنوان دلیلی بر رابطه اش با خداوند ارائه میدهد ثابت میشود قرآن معجزه الهی است که به عنوان دلیلی بر صدق ادعای نبوت پیامبر اسلام از جانب خدا به او داده شده است وهرکسی که منکر معجزه بودن آن است باید بتواند همانند آن را بیاورد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی از براران اهل سنت سوال کرد ایا ائمه شماها رو اجابت میکنند ✅پاسخ: اگر مراد از سوال آن است که ایا انان صدای شمارا می‌شنوند یا خیر ما در پیام های گذشته مفصلا امکان ارتباط با آنان را پس از مرگ اثبات کردیم که در کانال موجود است. واگر مراد آن است که ایا آنان توانایی اجابت درخواست شمارا دارند یا خیر ما در گذشته این مطلب را از کتب شیعه مفصلا ثابت کردیم. ❗حال یک دلیل برای اثبات این موضوع از کتب اهل سنت می آوریم هرچند دلایل متعددی موجود است. ❗خداوند خطاب به پیامبرش می گوید: "( به مشرکان بگو) کافی است که خداوند وکسی که علم کتاب نزد اوست میان من وشما گواه باشد" رعد 43 ❗خداوند دراین آیه از کسی سخن می گوید که علم کتاب نزد او است. قرآن از آصف بن برخیا نام می برد که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود چنان قدرتی داشت که توانست تخت بلقیس را از فاصله دور دریک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند "قال الذی عنده علم من الکتاب انا اتیک به قبل ان یرتد الیک طرفک-فلما راه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربی"نمل 40 ❓حال باید دید کسی که تمام علم الکتاب نزد او است وخداوند تصریح میکند شاهد بر رسالت پیامبر است کیست ❗قرطبی از بزرگان اهل سنت از امام سجاد روایت میکند که فرمود : "ذالک علی بن ابی طالب" "کسی که علم الکتاب نزد اوست علی بن ابی طالب است" 📗الجامع لاحکام القرآن،ج9 ص336 همچنین سایر علمای اهل سنت نیز روایت کرده اند که مراد از آیه حضرت علی است شواهد التنزیل،ج1 ص307- ارجح المطالب،ص86- ینابیع الموده،ص103- علامه شافعی در مناقب،ص157- تنزیل الایات،حبری،ص15- ❗اصف که دارای بخشی از علم الکتاب بود توانست چنان کار بزرگی را بکند طبیعتا حضرت علی که دارای تمام علم الکتاب است قدرتش در عالم بسیار فراتر خواهد بود ❗حضرت علی نیز تصریح کرده است که سایر اهل بیت نیز دارای علم الکتاب هستند. چنان که امام باقر فرمود: "علم الکتاب نزد ما است وعلی اول وافضل وبهترین ما بعد از پیامبر است" 📗کافی،ج1 ص225 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال .حدیث ٧٣فرقه پیامبر چیه. منظور از فرقه ناجیه کدوم فرقه ست.بادلیل بفرمایید. ✅پاسخ: در روایات شیعه وسنی آمده است که امت اسلامی به 73 فرقه تقسیم میشوند که تنها یک فرقه از آنان اهل نجات است. ❗ترمذی صاحب یکی از صحاح سته اهل سنت روایت میکند که پیامبر فرمود: "امت من به هفتاد و سه فرقه تقسيم خواهد شد كه تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز يك فرقه" 📚صحیح ترمذی،ج4 ص135 ❗این حدیث گویا این است که طبق کتب اهل سنت آن فرقه کدام فرقه است چنان که روایت کرده اند پیامبر فرمود: "ای مردم من میان شما چیزی می‌گذارم که تا زمانی که به آن تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید، ❗کتاب خدا وعترتم اهل بیتم" 📚صحیح ترمذی،ج5 ص329 ❗در کتب ما نیز فرقه ناجیه کسانی معرفی شده اند که از اهل بیت پیروی کنند چنان که شیخ صدوق روایت میکند که پیامبر فرمود: "بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند وامت من به هفتاد وسه فرقه تقسیم میشوند که همه آنان در آتش هستند جز یک فرقه. سوال شد آن فرقه کدام فرقه است؟ پاسخ داد:کسانی که از من واهل بیتم تبعیت وپیروی کنند وبر روش ما باشند " 📚معانی الاخبار،ص323 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شیعه عقیده داره انتخاب امام بدست خدا است اما اهل سنت میگه بدست مردم است لطفا از کتب سنی ها عقیده شیعه رو ثابت کنید ✅پاسخ: به عقیده شیعه انتخاب امام وتعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد 1⃣علم وافر وکافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست 2⃣امام باید عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار خطا واشتباه نشود ❗از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این دو خصلت در وجود چه افرادی است، ثابت میشود که تنها باید خداوند امام را تعیین وانتخاب کند ❗براین مطلب روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی دلالت می کند علامه گرانقدر، مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات متعددی در الهی بودن منصب امامت 📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3 روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز بر این مطلب دلالت می کند که به یک نمونه اشاره می کنیم: هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود: "جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد " "الامر الی الله یضعه حیث یشائ" 📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609 📚تاریخ الطبری،ج1 ص556 📚السیره النبویه،ج2 ص158 📚 البدایه والنهایه،ج3 ص139 📚تاریخ الاسلام،ج1 ص286 ❗همچنین آیات متعددی نیز بر الهی بودن منصب امامت دلالت میکند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب "شبهات غدیر، عصیری، ج1 ص424 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوآل در نامه 71 نهج البلاغه اومده که امام علی گول خورد ومنذر رو گمان کرد که آدم خوبیه واستاندارش کرد بعد فهمید که ادم بدی بوده ✅پاسخ: دراین که امامان از حقیقت افراد وایمان ونفاق آنان خبر داشته اند شکی نیست وعلامه مجلسی انبوهی روایت دراین مورد در بحار ذکر می کند 📗بحار الانوار،ج26 ص118 باب 7 ❗اما آنان در امور عادی زندگی طبق ظاهر افراد با آنان برخورد می کنند نه طبق علم غیب. زمانی که امام ابوموسی اشعری را برای حکمیت می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن. زمانی که رفت امام گفت دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند. یکی از اصحاب گفت چرا اورا می فرستید درحالی که میدانید خیانت می کند.امام پاسخ داد: اگر خداوند به علم خودش بابندگان رفتار میکرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود 📗مناقب ابن شهر آشوب،ج2 ص261 پیامبر فرمود:من بین شما با بینات وقسم قضاوت میکنم 📗مفاهیم القرآن،ج3 ص455 حال ممکن است فردی به دروغ قسم بخورد وپیامبر به نفع او حکم کند ایا می توان گفت پیامبر گول خورده است؟ پیامبر وامام مامور به ظاهر بوده اند نه علم غیب. امام طبق ظاهر با منذر رفتار کرد چرا که او در ظاهر فردی صالح بود. امام می گوید طبق علم ظاهری برای من گمان حاصل شد تو فرد صالحی هستی اما طبق علم غیب می دانستم عاقبت تو چگونه خواهد بود. من با علم ظاهری وگمان حاصل شده با تو رفتار کردم.وتورا به آن مقام گماردم ❗ایت الله مکارم می گوید: به یقین امام در امور مربوط به زندگی مامور به ظاهر است وبر طبق آن عمل میکند وبه هنگام انتخاب منذر بر این مقام قراین خلافی وجود نداشت هم او ظاهر الصلاح بود وهم دارای خانواده خوب واین مقدار برای انتخاب آو کافی بود 📚پیام امام،ج11 ص375 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد وپاسخ امام جعفر صادق و تفرقه بین شیعیان . امام جعفر صادق, پسر بزرگ خود اسماعیل را به جانشینی منسوب کرده بود اما اسماعیل قبل از او بمرد و این خود موجب تفرقه شد..گروهی از شیعیان گفتند امامت به عقب بر نمیگردد و پسر اسماعیل را امام بعدی دانستند . این گروه خود نیز بعد ها چندین شاخه شدند که مهمترین آنها اسماعیلیه نزاریست. حسن صباح در دژ الموت همین کیش را داشت... این گروه امام به امام جلو آمدند تا در حال حاضر کریم آقا خان امام آنهاست, که نسل او به علی ابن ابی طالب و فاطمه زهرا میرسد. و از پول خمس و زکاتی که نسل به نسل به او رسیده است بسیار ثروتمند میباشد . اسماعیلیان او را امام زمان مینامند ! ✅پاسخ: بنا بر اصرار دوستان بر آن شدیم که به متن بالا پاسخ دهیم که آیا امام صادق سبب تفرقه بین شیعیان شده است یا خیر؟ ❗در بینش شیعی امامت عهدی الهی است که اختیار نصب آن تنها با خداوند است و حتی پیامبر وامام نیز حق تعیین واختیار افراد را برای امامت از جانب خود ندارند چنان که خداوند فرمود: "عهد من ( امامت) به ظالمین نمیرسد"( بقره 124) ❗ودراین باره روایات فراوانی نیز میباشد که همگان تصریح میکنند انتخاب امام تنها دست خداوند است 📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3 ❗وامام صادق طبق روایات فراوانی تصریح کردند که بعد از ایشان امام کاظم امام خواهند بود 📚بحار الانوار،ج48 ص12 باب 3 📚اثباه الهدی،ج4 ص216 باب 22 📚الکافی،ج2 ص63 باب 71 ❗وامام صادق در هیچ روایتی نگفتند فرزندشان اسماعیل امام است وانچه نویسنده آن متن گفت دروغی بیش نیست. ❗بلکه امام صادق تمام سعی خودرا کرد که به افرادی که گمان میکردند اسماعیل امام است ثابت کند که آنان در اشتباه هستند چرا که گمان میکردندامامت برای فرزند بزرگتر است واسماعیل فرزند بزرگتر امام صادق بود 📚الملل والنحل، سبحانی،ج8 ص77 ❗وطبق روایات فراوانی امام صادق بارها تصریح کردند که فکر شما اشتباه است واسماعیل امام نیست 📚بحار الانوار،ج47 ص241 باب 8 ❗در روایتی آمده است که امام صادق پس از مرگ اسماعیل برای اینکه ثابت کند اسماعیل مرده است وشایسته امامت نیست بارها از مردم شهادت گرفت چنان که نعمانی از زراره روایت میکند: "وقتی مردم وارد مجلس شدند امام به داود رقی گفت پارچه را از صورت اسماعیل کنار بزن. او چنین کرد امام فرمود:آیا زنده است یا مرده؟ گفت مرده است. امام از تک تک اعضای مجلس سوال کرد وهمه گفتند مرده است. امام فرمود:خداوندا شاهد باش..." در ادامه روایت آمده امام چندین مرتبه از مردم اقرار بر مرگ اسماعیل میگیرند ودر آخرین مرتبه فرمودند: "خداوندا شاهد باش وای مردم شما نیز شاهد باشید چرا که به زودی افرادی با عقاید باطل در مرگ اسماعیل تشکیک میکنند ( ومیگویند او نمرده وامام است) ومی خواهند نور خدا را خاموش کنند . امام اشاره به امام کاظم کرد وفرمود: اما خداوند نورش را کامل میکند اگر چه مشرکین را خوش نیاید" ودومرتبه بر مرگ اسماعیل شاهد گرفت پس از آن دست امام کاظم را گرفت وفرمود: "او حق است وحق با اوست" 📚الغیبه،نعمانی،ص327 ❗اما افرادی که پیرو هوی وهوس خود بودند ومنافع خودرا در ترویج امامت اسماعیل می‌دیدند مرگ اسماعیل را منکر شدند وفرقه اسماعیلیه را ایجاد کردند که با توجه به آنچه آمد در انحراف وضلالت آنان جای هیچ شکی نیست ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال طبق حديث کسا و آيه تطهير فقط پنج تن از هر گونه ناپاکي و پليد پاک و بيگناه هستن آيا دليلي وجود دارد که امامان بعد از امام حسين( ع) هم معصوم هستند؟ ✅پاسخ: برای اثبات عصمت سایر امامان، اثبات عصمت یکی از آنان کافی است زیرا به طور قطع هریک از امامان بر امام بعد از خود وصیت کرده است واورا امام معصوم پس از خود معرفی کرده است. ❗حضرت علی فرمود: "خداوند به اطاعت کردن از اولی الامر ( که امامان هستند) امر کرده است چرا که آنان معصوم ومطهر هستند وبه معصیت پرودگار امر نمی کنند" 📚علل الشرایع،ج1 ص123 ❗پیامبر گرامی فرمود: "من وعلی وحسن وحسین ونه نفر از فرزندان حسین مطهر ومعصوم هستیم" 📚کمال الدین،ج1 ص280 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال تکلیف بچه های کفار که تو کودکی می میرن چیه خدا اونهارو،بهشت میبره یا جهنم ✅پاسخ: در این باره دو دسته روایت داریم: 1⃣آنان خدمتگزارن بهشتیان در بهشت خواهند بود چنان که امیر مومنان در تفسیر این آیه:"نوجوانانی پیوسته گرداگرد بهشتیان می گردند"( واقعه 17) فرمود: "مراد فرزندان اهل دنیا ( از کفار) هستند که نه دارای حسناتی هستند که پاداش داده شوند ونه دارای گناهانی هستند که مجازات شوند" 📚بحار الانوار،ج5 ص291 در روایتی دیگر پیامبر فرمود؛ "اطفال مشرکین وکفار خدمتکاران بهشتیان هستند بر صورت نوجوانان " 📚همان مدرک 2⃣دسته دیگر روایاتی است که شیخ حر عاملی آن روایات را تحت این عنوان ذکر می کند: "تمام کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است مانند اطفال ومانند آنان عذاب نمیشوند مگر بعد از تکلیف در قیامت " 📚تکمله الوسایل،ج1 ص278 باب 56 ❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند: "زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود" 📚الکافی،ج3 ص248 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال در حدیث منزلت امده انت بمنزله هارون من موسی. حال ما شیعیان ک میگوییم موسی ، هارون را ب خلافت برگزید همانطور پیامبر اکرم حضرت علی ع را ب خلافت برگزید.. چه جوابی برای شبهه و پرسش زیر داریم آنچه در قران آمده موسی ع در سفر چهل روزه با صحابه اش ب غار این حدیث را گفته ک در غیاب من تو خلیفه باش نه برای ابنده و همیشه همچنین انچه ما میدانیم جناب یوشع بعد از موسی خلیفه شد نه هارون...پس منظور موسی فقط برای غیبت چهل روزه بوده نه برای اینده. فلذا پیامبر هم طبق گفته ی علی جان تو بمنزله ی هارون براب موسی هستی دلیلی نمیشود منظور خلافت داءمی باشد زیرا بعد از موسی هم یوشع خلیفه شد.ی اهل سنت میگویند در جنگ تبوک در پیامبر غیاب خود علی ع را قرار داد فقط برای جنگ . ن برای خلیفگی داءمی.لطفا توضیحی دهید ✅پاسخ: "برخلاف برخی که تصور می کنند پیامبر آن جمله را تنها درمورد جنگ تبوک گفت، پیامبر این سخن را تنها در جنگ تبوک نفرموده بلکه در چندین مورد دیگر نیز فرموده است که یکی از آنها یوم المواخاه است که فرمود: "انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی" "تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی مگر آنکه بعد از من پیامبری نیست" 📓کنزالعمال،ج5 ص40 وج6 ص390 به نقل از: ❗تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص347 جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به ترجمه المراجعات، علامه شرف الدین،ص117 واحقاق الحق وملحقات، علامه شوشتری، جلد 5 ص133 به بعد ،الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص79 و...تا موارد متعددی که این حدیث از زبان پیامبر صادر شده است واختصاص به تبوک نداشته است را ببینید. اما پاسخ به دو اشکال شما: 1⃣حضرت هارون تنها در زمان غیبت موسی برای دریافت تورات جانشین موسی بوده است؟ پاسخ:چنین سخنی برخلاف قرآن است. قرآن از زبان حضرت موسی نقل می کند که در همان ابتدای نبوتش چنین دعا کرد: "برای من یک وزیری از میان اهل بیتم قرار ده،هارون برادرم را،واو را در امر من شریک گردان" 29 -30 طه وخداوند پاسخ داد: "درخواست تو به تو داده شد"طه 36 این ایات نشان میدهد هارون وزیر و جانشین موسی در همه حال بوده است الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص81 2⃣هارون در زمان موسی از دنیا رفت بنابراین تشبیه علی به هارون اثبات نمی کند علی بعد از پیامبر جانشین او است پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد: "جمله الا انه لا نبی بعدی" "مگر آن که بعد از من پیامبری نیست" پاسخ این ایراد را بخوبی میدهد زیرا اگر گفتار پیامبر که میگوید تو به منزله هارون نسبت به من هستی مخصوص به زمان حیات پیامبر بود جمله الا انه لا نبی بعدی لزومی نداشت زیرا وقتی سخن مخصوص به زمان حیات پیامبر باشد درباره بعد از او سخن گفتن کاملا نامناسب است. بنابراین وجود این استثنا به خوبی نشان میدهد که گفتار پیامبر ناظر به زمان بعد از مرگ او. بوده است منتها برای اینکه اشتباه نشود وکسانی علی را به نبوت بعد پیامبر برنگزینند می فرماید تو همه این مقام هارا داری ولی بعد از من پیامبر نخواهی بود " تفسیر نمونه،ج6 ص352 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درباره حضرت ابراھیم که بت ها را شکست و وقتی اهالی شهر امدند از ابراهیم سوال کردند چه کسی این بت ها را شکسته ابراهیم جواب داد بت بزرگ دروغ نمی شه به انبیاء نسبت داد ✅پاسخ: خداوند در سوره انبیا آیه 62 و63 پس از ماجرای بت شکنی ابراهیم و دستگیری اوهنگامی که از او سوال کردند آیا تو این بلاها را بر سر خدایان در آورده ای؟ پاسخ ابراهیم را چنین می آورد که گفت: "بلکه این بت بزرگ چنین کاری را کرده است از آنها سوال کنید اگر سخن می گویند" اما پاسخ 1⃣این عبارت ممکن است به صورت یک قضیه شرطیه باشد یعنی ابراهیم به آنها گفت:این کار را بت بزرگ کرده است اگر اینها سخن می گویند، بنابراین از آنها سوال کنید ومعلوم است با این قضیه شرطیه دروغی در کار نبوده است. ❗این همان چیزی است که از امام صادق در حدیثی نقل شده که فرمود: "بت بزرگ این کار را نکرده بود ابراهیم هم دروغ نگفت" وهنگامی که سوال کننده پرسید چگونه پاسخ دادند: "ابراهیم گفت از آنها سوال کنید اگر آنها سخن بگویند حتما بزرگ آنها این کار را کرده است واگر سخنی نگویند بزرگ آنها کاری نکرده است بنابراین نه آنها سخن گفتند نه ابراهیم دروغ گفت" 📚بحار الانوار،ج11 ص76 2⃣اگر ابراهیم این کار را به بت بزرگ نسبت داد نوعی کنایه به شمار میرود که بهتر از تصریح است. او می خواست به این وسیله خرافی بودن عقاید بت پرستان را به رخ آنان بکشد وبه آنها بفهماند که این سنگ وچوب بی جان چنان بی عرضه اند که حتی نمیتوانند یک جمله سخن بگویند. تا چه رسد که مشکلات شما را حل کنند ❗دروغ در جایی است که قراینی بر ادای مقصود به صورت کنایه در کار نباشد. دراین جا تمام قراین نشان میدهد که ابراهیم قصد جدی نداشته بلکه هدفش به سخریه کشیدن افکار آنان بوده است. مثلا در اتلاف مالی در یک اداره هنگامی که بازپرس از هریک از کارکنان سوال میکند که مقصر کیست وهمه آن را از خود نفی میکنند می گوید: "شما که این کار را انجام نداده اید بلکه فرشتگان آسمان این کار را کرده اند" مسلما این سخن دروغ نیست بلکه هدف تکذیب گفته های بی اساس آنان است 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص111 📚عصمه الانبیا،ایت الله سبحانی،ص130 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman