سوال
یکی از براران اهل سنت سوال کرد
ایا ائمه شماها رو اجابت میکنند
✅پاسخ:
اگر مراد از سوال آن است که ایا انان صدای شمارا میشنوند یا خیر ما در پیام های گذشته مفصلا امکان ارتباط با آنان را پس از مرگ اثبات کردیم که در کانال موجود است.
واگر مراد آن است که ایا آنان توانایی اجابت درخواست شمارا دارند یا خیر ما در گذشته این مطلب را از کتب شیعه مفصلا ثابت کردیم.
❗حال یک دلیل برای اثبات این موضوع از کتب اهل سنت می آوریم هرچند دلایل متعددی موجود است.
❗خداوند خطاب به پیامبرش می گوید:
"( به مشرکان بگو) کافی است که خداوند وکسی که علم کتاب نزد اوست میان من وشما گواه باشد"
رعد 43
❗خداوند دراین آیه از کسی سخن می گوید که علم کتاب نزد او است.
قرآن از آصف بن برخیا نام می برد که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود چنان قدرتی داشت که توانست تخت بلقیس را از فاصله دور دریک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند
"قال الذی عنده علم من الکتاب انا اتیک به قبل ان یرتد الیک طرفک-فلما راه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربی"نمل 40
❓حال باید دید کسی که تمام علم الکتاب نزد او است وخداوند تصریح میکند شاهد بر
رسالت پیامبر است کیست
❗قرطبی از بزرگان اهل سنت از امام سجاد روایت میکند که فرمود :
"ذالک علی بن ابی طالب"
"کسی که علم الکتاب نزد اوست علی بن ابی طالب است"
📗الجامع لاحکام القرآن،ج9 ص336
همچنین سایر علمای اهل سنت نیز روایت کرده اند که مراد از آیه حضرت علی است
شواهد التنزیل،ج1 ص307- ارجح المطالب،ص86- ینابیع الموده،ص103- علامه شافعی در مناقب،ص157- تنزیل الایات،حبری،ص15-
❗اصف که دارای بخشی از علم الکتاب بود توانست چنان کار بزرگی را بکند طبیعتا حضرت علی که دارای تمام علم الکتاب است قدرتش در عالم بسیار فراتر خواهد بود
❗حضرت علی نیز تصریح کرده است که سایر اهل بیت نیز دارای علم الکتاب هستند.
چنان که امام باقر فرمود:
"علم الکتاب نزد ما است وعلی اول وافضل وبهترین ما بعد از پیامبر است"
📗کافی،ج1 ص225
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
.حدیث ٧٣فرقه پیامبر چیه.
منظور از فرقه ناجیه کدوم فرقه ست.بادلیل بفرمایید.
✅پاسخ:
در روایات شیعه وسنی آمده است که امت اسلامی به 73 فرقه تقسیم میشوند که تنها یک فرقه از آنان اهل نجات است.
❗ترمذی صاحب یکی از صحاح سته اهل سنت روایت میکند که پیامبر فرمود:
"امت من به هفتاد و سه فرقه تقسيم خواهد شد كه تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز يك فرقه"
📚صحیح ترمذی،ج4 ص135
❗این حدیث گویا این است که طبق کتب اهل سنت آن فرقه کدام فرقه است چنان که روایت کرده اند پیامبر فرمود:
"ای مردم من میان شما چیزی میگذارم که تا زمانی که به آن تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید،
❗کتاب خدا وعترتم اهل بیتم"
📚صحیح ترمذی،ج5 ص329
❗در کتب ما نیز فرقه ناجیه کسانی معرفی شده اند که از اهل بیت پیروی کنند چنان که شیخ صدوق روایت میکند که پیامبر فرمود:
"بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند وامت من به هفتاد وسه فرقه تقسیم میشوند که همه آنان در آتش هستند جز یک فرقه.
سوال شد آن فرقه کدام فرقه است؟
پاسخ داد:کسانی که از من واهل بیتم تبعیت وپیروی کنند وبر روش ما باشند "
📚معانی الاخبار،ص323
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
شیعه عقیده داره انتخاب امام بدست خدا است اما اهل سنت میگه بدست مردم است لطفا از کتب سنی ها عقیده شیعه رو ثابت کنید
✅پاسخ:
به عقیده شیعه انتخاب امام وتعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد
1⃣علم وافر وکافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست
2⃣امام باید عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار خطا واشتباه نشود
❗از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این دو خصلت در وجود چه افرادی است، ثابت میشود که تنها باید خداوند امام را تعیین وانتخاب کند
❗براین مطلب روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی دلالت می کند
علامه گرانقدر، مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات متعددی در الهی بودن منصب امامت
📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3
روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز بر این مطلب دلالت می کند که به یک نمونه اشاره می کنیم:
هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود:
"جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد "
"الامر الی الله یضعه حیث یشائ"
📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609
📚تاریخ الطبری،ج1 ص556
📚السیره النبویه،ج2 ص158
📚 البدایه والنهایه،ج3 ص139
📚تاریخ الاسلام،ج1 ص286
❗همچنین آیات متعددی نیز بر الهی بودن منصب امامت دلالت میکند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب "شبهات غدیر، عصیری، ج1 ص424 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوآل
در نامه 71 نهج البلاغه اومده که امام علی گول خورد ومنذر رو گمان کرد که آدم خوبیه واستاندارش کرد بعد فهمید که ادم بدی بوده
✅پاسخ:
دراین که امامان از حقیقت افراد وایمان ونفاق آنان خبر داشته اند شکی نیست وعلامه مجلسی انبوهی روایت دراین مورد در بحار ذکر می کند
📗بحار الانوار،ج26 ص118 باب 7
❗اما آنان در امور عادی زندگی طبق ظاهر افراد با آنان برخورد می کنند نه طبق علم غیب.
زمانی که امام ابوموسی اشعری را برای حکمیت می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن.
زمانی که رفت امام گفت دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند.
یکی از اصحاب گفت چرا اورا می فرستید درحالی که میدانید خیانت می کند.امام پاسخ داد:
اگر خداوند به علم خودش بابندگان رفتار میکرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود
📗مناقب ابن شهر آشوب،ج2 ص261
پیامبر فرمود:من بین شما با بینات وقسم قضاوت میکنم
📗مفاهیم القرآن،ج3 ص455
حال ممکن است فردی به دروغ قسم بخورد وپیامبر به نفع او حکم کند ایا می توان گفت پیامبر گول خورده است؟
پیامبر وامام مامور به ظاهر بوده اند نه علم غیب.
امام طبق ظاهر با منذر رفتار کرد چرا که او در ظاهر فردی صالح بود. امام می گوید طبق علم ظاهری برای من گمان حاصل شد تو فرد صالحی هستی اما طبق علم غیب می دانستم عاقبت تو چگونه خواهد بود.
من با علم ظاهری وگمان حاصل شده با تو رفتار کردم.وتورا به آن مقام گماردم
❗ایت الله مکارم می گوید:
به یقین امام در امور مربوط به زندگی مامور به ظاهر است وبر طبق آن عمل میکند وبه هنگام انتخاب منذر بر این مقام قراین خلافی وجود نداشت هم او ظاهر الصلاح بود وهم دارای خانواده خوب واین مقدار برای انتخاب آو کافی بود
📚پیام امام،ج11 ص375 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
❗نقد وپاسخ
امام جعفر صادق و تفرقه بین شیعیان
.
امام جعفر صادق, پسر بزرگ خود اسماعیل را به جانشینی منسوب کرده بود اما اسماعیل قبل از او بمرد و این خود موجب تفرقه شد..گروهی از شیعیان گفتند امامت به عقب بر نمیگردد و پسر اسماعیل را امام بعدی دانستند
.
این گروه خود نیز بعد ها چندین شاخه شدند که مهمترین آنها اسماعیلیه نزاریست. حسن صباح در دژ الموت همین کیش را داشت... این گروه امام به امام جلو آمدند تا در حال حاضر کریم آقا خان امام آنهاست, که نسل او به علی ابن ابی طالب و فاطمه زهرا میرسد. و از پول خمس و زکاتی که نسل به نسل به او رسیده است بسیار ثروتمند میباشد .
اسماعیلیان او را امام زمان مینامند !
✅پاسخ:
بنا بر اصرار دوستان بر آن شدیم که به متن بالا پاسخ دهیم که آیا امام صادق سبب تفرقه بین شیعیان شده است یا خیر؟
❗در بینش شیعی امامت عهدی الهی است که اختیار نصب آن تنها با خداوند است و حتی پیامبر وامام نیز حق تعیین واختیار افراد را برای امامت از جانب خود ندارند چنان که خداوند فرمود:
"عهد من ( امامت) به ظالمین نمیرسد"( بقره 124)
❗ودراین باره روایات فراوانی نیز میباشد که همگان تصریح میکنند انتخاب امام تنها دست خداوند است
📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3
❗وامام صادق طبق روایات فراوانی تصریح کردند که بعد از ایشان امام کاظم امام خواهند بود
📚بحار الانوار،ج48 ص12 باب 3
📚اثباه الهدی،ج4 ص216 باب 22
📚الکافی،ج2 ص63 باب 71
❗وامام صادق در هیچ روایتی نگفتند فرزندشان اسماعیل امام است وانچه نویسنده آن متن گفت دروغی بیش نیست.
❗بلکه امام صادق تمام سعی خودرا کرد که به افرادی که گمان میکردند اسماعیل امام است ثابت کند که آنان در اشتباه هستند چرا که گمان میکردندامامت برای فرزند بزرگتر است واسماعیل فرزند بزرگتر امام صادق بود
📚الملل والنحل، سبحانی،ج8 ص77
❗وطبق روایات فراوانی امام صادق بارها تصریح کردند که فکر شما اشتباه است واسماعیل امام نیست
📚بحار الانوار،ج47 ص241 باب 8
❗در روایتی آمده است که امام صادق پس از مرگ اسماعیل برای اینکه ثابت کند اسماعیل مرده است وشایسته امامت نیست بارها از مردم شهادت گرفت چنان که نعمانی از زراره روایت میکند:
"وقتی مردم وارد مجلس شدند امام به داود رقی گفت پارچه را از صورت اسماعیل کنار بزن. او چنین کرد امام فرمود:آیا زنده است یا مرده؟
گفت مرده است.
امام از تک تک اعضای مجلس سوال کرد وهمه گفتند مرده است.
امام فرمود:خداوندا شاهد باش..."
در ادامه روایت آمده امام چندین مرتبه از مردم اقرار بر مرگ اسماعیل میگیرند ودر آخرین مرتبه فرمودند:
"خداوندا شاهد باش وای مردم شما نیز شاهد باشید چرا که به زودی افرادی با عقاید باطل در مرگ اسماعیل تشکیک میکنند ( ومیگویند او نمرده وامام است) ومی خواهند نور خدا را خاموش کنند .
امام اشاره به امام کاظم کرد وفرمود:
اما خداوند نورش را کامل میکند اگر چه مشرکین را خوش نیاید"
ودومرتبه بر مرگ اسماعیل شاهد گرفت پس از آن دست امام کاظم را گرفت وفرمود:
"او حق است وحق با اوست"
📚الغیبه،نعمانی،ص327
❗اما افرادی که پیرو هوی وهوس خود بودند ومنافع خودرا در ترویج امامت اسماعیل میدیدند مرگ اسماعیل را منکر شدند وفرقه اسماعیلیه را ایجاد کردند که با توجه به آنچه آمد در انحراف وضلالت آنان جای هیچ شکی نیست
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
طبق حديث کسا و آيه تطهير فقط پنج تن از هر گونه ناپاکي و پليد پاک و بيگناه هستن
آيا دليلي وجود دارد که امامان بعد از امام حسين( ع) هم معصوم هستند؟
✅پاسخ:
برای اثبات عصمت سایر امامان، اثبات عصمت یکی از آنان کافی است زیرا به طور قطع هریک از امامان بر امام بعد از خود وصیت کرده است واورا امام معصوم پس از خود معرفی کرده است.
❗حضرت علی فرمود:
"خداوند به اطاعت کردن از اولی الامر ( که امامان هستند) امر کرده است چرا که آنان معصوم ومطهر هستند وبه معصیت پرودگار امر نمی کنند"
📚علل الشرایع،ج1 ص123
❗پیامبر گرامی فرمود:
"من وعلی وحسن وحسین ونه نفر از فرزندان حسین مطهر ومعصوم هستیم"
📚کمال الدین،ج1 ص280
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
تکلیف بچه های کفار که تو کودکی می میرن چیه خدا اونهارو،بهشت میبره یا جهنم
✅پاسخ:
در این باره دو دسته روایت داریم:
1⃣آنان خدمتگزارن بهشتیان در بهشت خواهند بود چنان که امیر مومنان در تفسیر این آیه:"نوجوانانی پیوسته گرداگرد بهشتیان می گردند"( واقعه 17)
فرمود:
"مراد فرزندان اهل دنیا ( از کفار) هستند که نه دارای حسناتی هستند که پاداش داده شوند ونه دارای گناهانی هستند که مجازات شوند"
📚بحار الانوار،ج5 ص291
در روایتی دیگر پیامبر فرمود؛
"اطفال مشرکین وکفار خدمتکاران بهشتیان هستند بر صورت نوجوانان "
📚همان مدرک
2⃣دسته دیگر روایاتی است که شیخ حر عاملی آن روایات را تحت این عنوان ذکر می کند:
"تمام کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است مانند اطفال ومانند آنان عذاب نمیشوند مگر بعد از تکلیف در قیامت "
📚تکمله الوسایل،ج1 ص278 باب 56
❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند:
"زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود"
📚الکافی،ج3 ص248
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
در حدیث منزلت امده انت بمنزله هارون من موسی.
حال ما شیعیان ک میگوییم موسی ، هارون را ب خلافت برگزید همانطور پیامبر اکرم حضرت علی ع را ب خلافت برگزید.. چه جوابی برای شبهه و پرسش زیر داریم
آنچه در قران آمده موسی ع در سفر چهل روزه با صحابه اش ب غار این حدیث را گفته ک در غیاب من تو خلیفه باش نه برای ابنده و همیشه همچنین انچه ما میدانیم جناب یوشع بعد از موسی خلیفه شد نه هارون...پس منظور موسی فقط برای غیبت چهل روزه بوده نه برای اینده. فلذا پیامبر هم طبق گفته ی علی جان تو بمنزله ی هارون براب موسی هستی دلیلی نمیشود منظور خلافت داءمی باشد زیرا بعد از موسی هم یوشع خلیفه شد.ی اهل سنت میگویند در جنگ تبوک در پیامبر غیاب خود علی ع را قرار داد فقط برای جنگ . ن برای خلیفگی داءمی.لطفا توضیحی دهید
✅پاسخ:
"برخلاف برخی که تصور می کنند پیامبر آن جمله را تنها درمورد جنگ تبوک گفت، پیامبر این سخن را تنها در جنگ تبوک نفرموده بلکه در چندین مورد دیگر نیز فرموده است که یکی از آنها یوم المواخاه است که فرمود:
"انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی"
"تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی مگر آنکه بعد از من پیامبری نیست"
📓کنزالعمال،ج5 ص40 وج6 ص390
به نقل از:
❗تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص347
جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به ترجمه المراجعات، علامه شرف الدین،ص117 واحقاق الحق وملحقات، علامه شوشتری، جلد 5 ص133 به بعد
،الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص79 و...تا موارد متعددی که این حدیث از زبان پیامبر صادر شده است واختصاص به تبوک نداشته است را ببینید.
اما پاسخ به دو اشکال شما:
1⃣حضرت هارون تنها در زمان غیبت موسی برای دریافت تورات جانشین موسی بوده است؟
پاسخ:چنین سخنی برخلاف قرآن است. قرآن از زبان حضرت موسی نقل می کند که در همان ابتدای نبوتش چنین دعا کرد:
"برای من یک وزیری از میان اهل بیتم قرار ده،هارون برادرم را،واو را در امر من شریک گردان"
29 -30 طه
وخداوند پاسخ داد:
"درخواست تو به تو داده شد"طه 36
این ایات نشان میدهد هارون وزیر و جانشین موسی در همه حال بوده است
الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص81
2⃣هارون در زمان موسی از دنیا رفت بنابراین تشبیه علی به هارون اثبات نمی کند علی بعد از پیامبر جانشین او است
پاسخ:
ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد:
"جمله الا انه لا نبی بعدی"
"مگر آن که بعد از من پیامبری نیست"
پاسخ این ایراد را بخوبی میدهد زیرا اگر گفتار پیامبر که میگوید تو به منزله هارون نسبت به من هستی مخصوص به زمان حیات پیامبر بود جمله الا انه لا نبی بعدی لزومی نداشت زیرا وقتی سخن مخصوص به زمان حیات پیامبر باشد درباره بعد از او سخن گفتن کاملا نامناسب است. بنابراین وجود این استثنا به خوبی نشان میدهد که گفتار پیامبر ناظر به زمان بعد از مرگ او. بوده است منتها برای اینکه اشتباه نشود وکسانی علی را به نبوت بعد پیامبر برنگزینند می فرماید تو همه این مقام هارا داری ولی بعد از من پیامبر نخواهی بود "
تفسیر نمونه،ج6 ص352
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
درباره حضرت ابراھیم که بت ها را شکست و وقتی اهالی شهر امدند از ابراهیم سوال کردند چه کسی این بت ها را شکسته ابراهیم جواب داد بت بزرگ
دروغ نمی شه به انبیاء نسبت داد
✅پاسخ:
خداوند در سوره انبیا آیه 62 و63 پس از ماجرای بت شکنی ابراهیم و دستگیری اوهنگامی که از او سوال کردند آیا تو این بلاها را بر سر خدایان در آورده ای؟
پاسخ ابراهیم را چنین می آورد که گفت:
"بلکه این بت بزرگ چنین کاری را کرده است از آنها سوال کنید اگر سخن می گویند"
اما پاسخ
1⃣این عبارت ممکن است به صورت یک قضیه شرطیه باشد یعنی ابراهیم به آنها گفت:این کار را بت بزرگ کرده است اگر اینها سخن می گویند، بنابراین از آنها سوال کنید ومعلوم است با این قضیه شرطیه دروغی در کار نبوده است.
❗این همان چیزی است که از امام صادق در حدیثی نقل شده که فرمود:
"بت بزرگ این کار را نکرده بود ابراهیم هم دروغ نگفت"
وهنگامی که سوال کننده پرسید چگونه پاسخ دادند:
"ابراهیم گفت از آنها سوال کنید اگر آنها سخن بگویند حتما بزرگ آنها این کار را کرده است واگر سخنی نگویند بزرگ آنها کاری نکرده است بنابراین نه آنها سخن گفتند نه ابراهیم دروغ گفت"
📚بحار الانوار،ج11 ص76
2⃣اگر ابراهیم این کار را به بت بزرگ نسبت داد نوعی کنایه به شمار میرود که بهتر از تصریح است. او می خواست به این وسیله خرافی بودن عقاید بت پرستان را به رخ آنان بکشد وبه آنها بفهماند که این سنگ وچوب بی جان چنان بی عرضه اند که حتی نمیتوانند یک جمله سخن بگویند. تا چه رسد که مشکلات شما را حل کنند
❗دروغ در جایی است که قراینی بر ادای مقصود به صورت کنایه در کار نباشد. دراین جا تمام قراین نشان میدهد که ابراهیم قصد جدی نداشته بلکه هدفش به سخریه کشیدن افکار آنان بوده است.
مثلا در اتلاف مالی در یک اداره هنگامی که بازپرس از هریک از کارکنان سوال میکند که مقصر کیست وهمه آن را از خود نفی میکنند می گوید:
"شما که این کار را انجام نداده اید بلکه فرشتگان آسمان این کار را کرده اند"
مسلما این سخن دروغ نیست بلکه هدف تکذیب گفته های بی اساس آنان است
📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص111
📚عصمه الانبیا،ایت الله سبحانی،ص130
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال؟؟؟
منظور از آیه 5 سوره توبه چیست؟ کشتن کافران در هرجای؟؟ پس احترام به حقوق بشر چه میشود؟؟؟
✅پاسخ:
"شدت عملی که در آیه بیان شده مربوط به مشرکان وبت پرستان است. این شدت عمل بخاطر آن است که برنامه اسلام ریشه کن کردن بت پرستی از روی کره زمین بوده است ومساله آزادی مذهبی یعنی ترک اجبار پیروان مذاهب دیگر برای پذیرش اسلام منحصر به ادیان آسمانی واهل کتاب مانند یهود ونصارا است وشامل بت پرستان نمی شود زیرا بت پرستی مذهب وایین نیست که محترم شمرده شود، بلکه انحطاط وخرافه وانحراف وبیماری است که به هر حال وبه هر قیمت باید ریشه کن شود. ولی این شدت وخشونت به مفهموم این نیست که راه بازگشت به روی آنها بسته شده بلکه در هر حال ودر هر لحظه بخواهند می توانند جهت خودرا تغییر دهند وراه توبه باز است"
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج7 ص292
❗البته حکم گفته شده در آیه همان جهاد ابتدایی است که تنها در صورت حضور پیامبر وامام قابل اجرا شود
📚وسایل الشیعه،ج15 ص45 باب 12
📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11
❗ودر زمان کنونی، کفار غیر کتابی حکم کفار اهل کتاب را دارند. ومی توانند با مسلمین زندگی مسالمت امیز داشته باشند وجان ومالشان محترم است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا فتح ایران و رساندنداسلام به کشور های فارس نمی تواند از فضایل حضرت عمر شمرده شود و اینکه ما ایرانیان اسلاممان را مدیون ایشانیم؟؟
✅پاسخ:
توقع ما از شما دوست سنی آن است که در این باره قدری بیشتر تامل کنید.
❗ایا فتوحاتی که انسان را یاد جنایات چنگیز وقوم تاتار می اندازد فضیلت است؟
❗آنان به چه مجوزی از قرآن وروایات اقدام بر این فتوحات کردند؟
❗جنایاتی که دراین فتوحات انجام دادند بسیار بیشتر از آن است که ذکر شود
❗تنها در یک جنگ 1000 انسان توسط خالد بن ولید کور شدند چرا که دستور داد تنها لشکریان چشمان مردمان بی گناه را هدف بگیرند
📚تاریخ طبری،ج2 ص322
❗ودر یک روز 40000 هزار نفر از مردم بی گناه را به خاک وخون کشیدند
📚تاریخ طبری،ج2 ص424
📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص330
❗ودر نبردی دیگر 100 هزار کشته دریک روز بر جای گذاشتند
📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص290
❗سی هزار کشته در یک روز به فرماندهی خالد بن ولید:
"جزری می نویسد:
جنگ ثنی:هنگامی که نامه هرمز به اردشیر رسیده وخبر خالد را برای او آورد ،به قارون بن قریانس دستور داد که از مداین به کمک هرمز برود، چون به منطقه مذار رسید، شکست خوردگان به او رسیدند وهمگی با هم جمع شدند دوباره بازگشتند ودر میان آنان قباد وانوشجان نیز بودند ودر ثنی منزل گزیدند که نام نهری بود. خالد به سمت آنان رفت وجنگیدند....از ایرانیان گروه بسیاری کشته شدند که به 30000 نفر می رسیدند. جدای از کسانی که در رود غرق شدند واب مانع آن شد که مسلمانان بقیه ایرانیان را بگیرند وبکشند"
📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240
📚نهایه الارب،ج19 ص67
❗آیا با این جنایات می توان از فتوحات به بزرگی یاد کرد
❗نکات تکمیلی:
1⃣ اسلام نخستین بار توسط حضرت علی به ایران وارد شد. چرا که در روزگار پیامبر گرامی سرزمین یمن بخشی از ایران بود که بدست حضرت علی مسلمان شدند
📚تاریخ طبری،ج1 ص484
📚دلایل النبوه،ج5 ص396
و مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری"
2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است
📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733
3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند
📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12
📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11
در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود:
در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است"
📚الکافی،ج5 ص27
4⃣در پایان سوالی را از شما می پرسیم وچون در کتب خودتان آمده است ذکر میکنیم که چگونه است شما همواره "شعار بشکست عمر پشت دلیران عجم"را میدهید اما ما از خلیفه دوم شجاعتی که ندیدیم هیچ به تصریح علمای خودتان نیز از جنگ ها فرار می کرده است.
❗چنان که طبری نقل میکند که عمر بر روی منبر چنین میگفت:
"روز احد از میدان نبرد فرار کردیم من به بالای کوه فرار کردم چنان که همانند بز کوهی فرار میکردم""فلقد رایتنی انزو کاننی اروی"
📚جامع البیان،ج4 ص193
📚در المنثور،ج2 ص88
📚کنزالعمال،ج2 ص376
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سیدحسن اقامیری درموردمسجدجمکران میگه جمکران مسجدی هست مثل مسجدسرکوچه تون چیه این همه دکان بازکردید.چاه جمکران چیه.اگرامام زمان بخوادنظربه ماداشته باشه جای بهترازحرم حضرت معصومه نیست. چرابه مردم ادرس غلط میدهیدمیگه بلواری درست کردن ازحرم تاحرم کدام حرم.چهارتاعالم گفتن که بااقادرمسجدارتباط داشتندکه اون هم خدااگاه هست.میگه کوه خضروچاه جمکران ومسجدجمکران باعث میشه که مردم ازجاهای دورجمکران بیان ولی حرم حضرت معصومه نیایند.میگه اگردرجمکران چهارنفرباامام زمان دیدارداشتنددرمسجدسهله پنجاه نفربیشتربااقادیدارداشتن)))).داداش بااین شبهاتی که این وهابی هامطرح میکردن ذهنم گرفتاربود الان هم که این اقاسیداین شبهات رابرای ماجوانان کنجاوودرجستجوی حق میاندازد.داداش من نمیگم این اقادرست میگه ولی باصحبتهای این اقادرذهن من سوالهای زیادی شکل گرفته.1_ایامیشودباخواب دیدن یک شخصی یاادعای یک عالمی ماچنین جای رابرپاکنیم وهمه هم بایدبه این اعتقادداشته باشیم.ایااگرهمه مسلمانان فقط دنبال قران وبه کاربستن قران درزندگی .میبودیم این خرافات که یکی خواب میبینه مثل زابل ده سنجرانی زیارت ابوالفضل درست میکنندبی بی دوست درست میکنندوجدیداهم فرقه و مذاهب جدیدتشکیل میدهند.قبلااگریک کافرمیامدمسلمان شودبین 70فرقه نبودکه یکی راانتخاب کند.داداش جواب قانع کننده درموردمسجدجمکران اگرباسندومدرک داری بفرست.والامسجدجمکران به عنوان یک مسجدمعمولی نه بیش درتفکرمن هم جای میگیرد
✅پاسخ:
سلام می کنیم خدمت شما دوست گرامی.
توصیه ای که به شما می کنیم آن است که معارف دین را از مراجع شیعه وحوزه های علمیه وعالمان متقی وبا سواد بگیرید نه افراد بی سوادی که بدون آگاهی لازم درمورد قضایا اظهار نظر می کنند .
مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب نجم الثاقب داستان بنای مسجد مقدس جمکران را نقل می کند.در همان حکایت که در بیداری واقع شده نه در خواب امام عصر خطاب به حسن مثله جمکرانی می گوید به مردم بگو به این مکان رغبت نشان دهند وآن را مغتنم بشمارند ودر آنجا چهار رکعت نماز بگذارند سپس فرمود:
"هرکس این دو نماز را انجام دهد گویا در کعبه نماز خوانده است"
📓النجم الثاقب،ص383-388
📓مفاتیح نوین ص1062 و همراه زائران قم وجمکران،ص91 ( هر دو کتاب اثر مرجع عالی قدر ایت الله مکارم شیرازی)
❗می بینیم این داستان در بیداری واقع شده است نه در خواب واین مسجد مانند سایر مساجد نمی باشد
❗اما درمورد نامه انداختن در چاه:
در روایات ما آمده است که یکی از طرق توسل به اهل بیت که استحباب دارد، نوشتن حوائج بر روی نامه وانداختن آن در آب است
📓بحار الانوار،ج99 ص231 باب 10
اما لازم نیست که حتما در چاه جمکران انداخته شود بلکه مهم انداختن نامه در آب است چه چاه جمکران باشد یا مکان دیگر
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman