#طواف_به_قبور
🤔#پرسش
❔نظرتون در مورد #طواف دور قبور ائمه چیه ❗️امروزه شیعیان فوج فوج دور قبر امام حسین و امام رضا می چرخند و طواف می کنند و وهابیت این عمل رو شرک می دونه ❕❕
💠#پاسخ💠
👌اگر طواف و چرخیدن دور #قبور به نیت عبادت صاحب قبر انجام شود ، شکی در حرمت آن نمی باشد اما اگر طواف کننده فقط به این قصد که صاحب قبر #محبوب او است و روی علاقه و محبت به او به دور قبرش طواف می کند و می چرخد ، بی شک چنین عملی حرام نمی باشد مانند کسی که در زمان حیات از روی محبت و علاقه به دور #فرزند خود می گردد و به زبان هم می گوید الهی دورت بگردم .
❕روایات متعددی مشروعیت طواف به دور قبور #ائمه را اثبات می کند .
🔶یحیی بن اکثم می گوید ؛
« روزی قصد طواف و چرخیدن دور قبر رسول خدا را داشتم که در این هنگام محمد بن علی بن الرضا ( امام جواد را ) دیدم که دور #قبر رسول خدا طواف می کرد »
📚الکافی ج1 ص353
👌امام #صادق علیه السلام در شرح جریان غصب فدک فرمود ؛
« فاطمه وارد مسجد شد و به دور قبر پیامب#ر طواف کرد در حالی که گریه می کرد »
📚مستدرک الوسائل ج10 ص366
📚الاحتجاج ج1 ص92
📚مراه العقول ج5 ص339
👌همینطور از امامان علیهم السلام روایت شده است که مستحب است ، در هنگام زیارت #قبورشان چنین شود ؛
« قبر را ببوس و بگو پدر و مادرم به فدایت ای آل مصطفی ما به دور قبور و مشاهدتان #طواف می کنیم ...»
📚المزار ، مشهدی ، ص399
📚مصباح الزائر ص171
📚بحار الانوار ج102 ص162
❕البته در روایاتی طواف به قبور #نهی شده است .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ایستاده آب منوش و به قبور طواف مکن و در آب برکه بول مکن ...»
📚علل الشرایع ج1 ص283
📚الکافی ج6 ص534
👌که #دو احتمال در مورد آن می رود ؛
1⃣منظور نهی از طواف کردن به قبور افراد به جز پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام می باشد ، زیرا مشروعیت طواف به قبور آن #بزرگواران ثابت شد .
2⃣منظور از طواف نکردن به قبور ، غائط نکردن بر روی آنها می باشد ، زیرا یکی از معانی ماده « طوف » #غائط می باشد .
📚لسان العرب ج9 ص227
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#علی_نفس_پیامبر
🤔#پرسش
❔اهل سنت می گویند منظور از #انفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای #مباهله می خوانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌بی شک این سخن خلاف روایات #صریحی است که می گوید منظور از انفسنا علی علیه السلام است .
❕از سوی دیگر اگر منظور از #انفسنا ، خود پیامبر باشد ، دعوت کردن از خویشتن معنا ندارد و مفهومی ندارد که خداوند به پیامبر امر کند که از خودت برای مباهله دعوت کن ، زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد .
👌بنابراین راهی باقی نمی ماند جز اینکه بگوییم منظور تنها علی علیه السلام است .
❕در مناظره ای که مامون عباسی با امام #رضا علیه السلام ترتیب دارد ، مامون از امام علیه السلام پرسید بزرگترین فضیلت امیر مومنان علی که قرآن بر آن دلالت دارد چیست ❕❕
👌امام رضا علیه السلام فرمود آیه #مباهله که پیامبر حسن و حسین و فاطمه و علی را با خود برای مباهله برد ، حسن و حسین مصداق ابناءنا بودند و زهرا مصداق نساءنا و علی مصداق #انفسنا ، پس علی علیه السلام به حکم آیه مصداق انفسنا می باشد و او نفس پیامبر به حکم خداوند است.
🔶از سوی دیگر ثابت است که پیامبر اسلام افضل از تمام خلق خدا است ، لذا نفس پیامبر اسلام هم افضل از #همگان است .
👌مامون گفت مراد از انفسنا خود پیامبر است و امیر مومنان را شامل نمی شود .
❕امام رضا علیه السلام فرمود آنچه گفتی #صحیح نیست زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد چنان که امر کننده ، آمر محسوب می شود نسبت به دیگری و معنا ندارد که انسان خودش را دعوت کند و بخواند و از آنجایی که پیامبر غیر امیر مومنان را برای مباهله حاضر نساخت ، روشن می شود که علی نفس پیامبر است که خداوند به عنوان دعوت از انفسنا از آن یاد کرده است.
🔶مامون از استدلال امام قانع شد و گفت با این جواب اشکال و سوال من مرتفع می شود .
📚بحار الانوار ج10 ص351
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال
سوال بنده اینست ک آیا بعد از پیامبر هم به معصوم ع وحی شده است ؟اگر شده ...سوال دوم اینست ک مگر به غیر از پیامبر خدا هم وحی می شود ؟؟
ما در قرآن داریم ک به مادر حضرت موسی و به حضرت مریم ع وحی شده با این تفاسیر آیا ما میتوانیم بگوییم ک به امامان هم وحی میشده است ؟لطفا دلیل قانع کننده برایم بیاورید ..
✅پاسخ
بعد از پیامبر گرامی به هیچ فردی وحی تشریعی نمی شود یعنی چنان نیست فرشته وحی نازل شده وحلال وحرام تازه ای بعد از پیامبر به فردی ابلاغ کند چرا که پیامبر گرامی طبق ادله قرانی و روایی فراوانی خاتم پیامبران بوده و حلال و حرام ایشان تا ابد باقی خواهد ماند
📚مفاهیم القران ،علامه سبحانی ج3 ص 113 به بعد
❗️امامان وارث علم پیامبر گرامی هستند وکلیه احکامی که در حلال وحرام بیان کرده اند همگان از پیامبر گرامی به انان رسیده است وچنان نبوده است که فرشته وحی در این موضوع وابلاغ حلال وحرام بر انان نازل شود
❗️جهت اگاهی از روایات وارده دراین باب رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار ج2 ص172 باب 23
❗️اما چنان نیست که فرشته وحی بر غیر انبیاء به هیچ وجه نازل نشود،
قران نقل میکند:که فرشتگان همواره بر مریم نازل شده وبا او سخن میگفته اند،با اینکه او پیامبر نبوده
است
📚ال عمران،42،43
❗️در روایات ما نیز امده است که فرشتگان همواره بر امامان نازل شده وبا انان هم نشین بوده اند وانان را تسدید می کرده اند و وظایف خو درا از امامان می گرفته اند
❗️در روایتی امده است که امام صادق فرمود:
«خانه های ما محل هبوط ملائکه وجایگاه وحی است وبا دست خود بر چند پشتی زدوفرمود:
اینها پشتی هایی است که بسیار اتفاق افتاد،ملائکه بر انها تکیه کرده اند وبسیار شده که نرمی پر وبال انها اینجا ریخته است
📚بصائر الدرجات،ج1،ص90
❗️در روایت دیگر امده است:
حمران ابن اعین به امام باقر گفت:شنیده ایم فرشتگان بر شما نازل میشوند،
امام در پاسخ فرمود:
بخدا قسم فرشتگان بر ما نازل میشوند وپای بر فرشهای ما میگذارند
📚همان مدرک
📚بحارالانوار،ج26،ص352
❗️در این زمینه روایات فراوانی نازل شده است که جهت اگاهی تفصیلی،رجوع کنید به بحارالانوار،ج26،ص351،باب 9وجلد25،ص47،باب3
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓یکی از کانال های ضد دین تحدی را مطرح کرده است که اگر شیعه معتقد است امامان علم غیب می دانند لطف کنید این عقیده یعنی علم غیب امامان را از قرآن ثابت کند❕❕
💠پاسخ💠
❗️واژه غیب در برابر شهود است و شهود در موردی گفته می شود که چیزی قابل مشاهده و محسوس باشد بنابراین غیب به کلیه اموری اطلاق می شود که از حس انسان پنهان است .
📚پیام قرآن ج7 ص217
👌برای اثبات علم غیب امامان از طریق قرآن به چند دسته از آیات می توان استدلال کرد؛
1⃣ قرآن در مورد کسی که تخت ملکه سبا را در یک چشم به هم زدن از یک فاصله دور نزد سلیمان آورد می گوید:
« کسی که دانشی از کتاب داشت گفت من آن را پیش از آنکه چشم بر هم بزنی نزد تو خواهم آورد و هنگامی که ( سلیمان) آن را نزد خود دید گفت این از فضل پرودگار من است»
🔷نمل 40
❗️در این آیه می بینیم که آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان به سبب داشتن تنها اندکی از علم الکتاب ( عنده علم من الکتاب ) این قدرت و آگاهی غیبی را داشت که توانست تخت ملکه سبا را از یک فاصله دور در یک چشم بر هم زدن نزد سلیمان حاضر کند.
❗️در آیه دیگر خداوند می گوید:
« بگو کافی است برای گواه میان من و شما ، خداوند و کسی که علم کتاب نزد او است»
🔶رعد43
❗️در این آیه خداوند از کسی به عنوان گواه بر رسالت پیامبر نام می برد که تمام علم کتاب نزد او است « من عنده علم الکتاب»
👌در روایات ما بیان شده است که مراد از کسی که تمام علم الکتاب نزد او است حضرت علی است.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« کسی که تنها اندکی از دانش کتاب نزد او بود وصی برادرم سلیمان است و کسی که تمام علم کتاب نزد او است برادرم علی بن ابی طالب است»
📚امالی صدوق ص337
❗️امام صادق فرمود:
« کسی که تمام علم الکتاب نزد او است علی بن ابی طالب است .نسبت کسی که تنها اندکی از علم الکتاب را دارا بود با کسی که تمام علم الکتاب را دارا است همانند آن مقدار آبی است که یک پشه با بال خود از دریا بر می دارد »
📚بحار الانوار ج35 ص429
👌در روایت دیگر امام باقر فرمود:
« تمام علم الکتاب نزد ما است و علی افضل و اول ما و برترین ما بعد از پیامبر است»
📚بصائر الدرجات ج1 ص215
📚تفسیر عیاشی ج2 ص220
❗️علامه مجلسی حدود 20 روایت در این زمینه نقل می کند؛
📚بحار الانوار ج35 ص429
👌بنابراین اهل بیت که دارای تمام علم الکتاب هستند به طریق اولی دارای قدرت و آگاهی های غیبی هستند به گونه ای که قدرت و علم غیبی اندک آصف بن برخیا در برابر قدرت و علم غیبی آنان قابل مقایسه نمی باشد.
2⃣خداوند می فرماید:
« عالم غیب او است و هیچکس را بر اسرار غیبش آگاه نمی کند مگر رسولانی که آنها را برگزیده است»
🔶جن 25-28
❗️به دو طریق می توان به این آیه بر اثبات علم غیب امامان استدلال کرد؛
🔶1- مراد از رسولان الهی مطلق فرستاده شدگان برای هدایت انسان ها می باشد که هم شامل پیامبران می شود و هم شامل امامان زیرا خداوند همه آنها را برای هدایت انسان ها فرستاده است.بنابراین امامان نیز از جمله کسانی هستند که خداوند آنها را آگاه بر علم غیب کرده است و آنان را بر این آگاهی برگزیده است چنان که روایات فراوانی بر این مطلب گواهی می دهد.
📚بحار الانوار ج26 ص109 باب6
🔶2- بگوییم مراد از رسولان پیامبران الهی هستند .بنابراین خداوند پیامبرانش را آگاه بر علم غیب کرده است و امامان نیز که وارثان پیامبران هستند به علم غیب آگاهی دارند.
❗️خداوند در آیات متعددی تصریح می کند که پیامبرانش نسبت به علوم غیبی آگاهی داشته اند؛
🔶حضرت آدم آگاه به علم اسماء بود ( بقره31-33) - نوح آگاه به سرانجام قومش بود( نوح 26-27)- ابراهیم آگاه به ملکوت بود( انعام 75) - لوط آگاه به سرانجام قومش بود( هود81) یعقوب آگاه به پیامبری یوسف و جایگاه والای او بود( یوسف4 و6)- یوسف آگاه به علوم غیبی تعبیر خواب بود( یوسف101)- صالح آگاه بود که ظرف سه روز قومش گرفتار عذاب می شوند ( هود64- 65) سلیمان آگاه به زبان حیوانات بود که این هم نوعی آگاهی غیبی محسوب می شود( نمل 16-18-19)- مسیح نیز صراحتا مردم را از غیب و آنچه در خانه هایشان بود آگاه می کرد( ال عمران 49)-
👌در روایات ما بیان شده است که امامان تمام علوم انبیا را دارا هستند و هر آنچه که خداوند به انبیا خود داده است به امامان نیز داده است؛
📚بحار الانوار ج26 ص159 باب12
❗️بنابراین اگر خداوند انبیا را از علم غیب آگاه ساخته است طبیعتا امامان را نیز بر علم غیب آگاه ساخته است.
👌ادامه پاسخ👇👇👇
👌ادامه پاسخ👇👇👇
3⃣در روایات متعدد دیگری نیز آمده است که امامان عالم تر از تمام انبیا به غیر از پیامبر اسلام هستند .علامه مجلسی در این رابطه حدود 13 روایت نقل می کند؛
📚بحار الانوار ج26 ص194 باب15
❗️بنابراین اگر انبیاء الهی آگاه به غیب هستند امامان که عالم تر از آنان قلمداد می شوند به طریق اولی نسبت به غیب آگاهی دارند.
4⃣در آیات متعددی تصریح شده است که پیامبر اسلام آگاه به علم غیب بوده است.
❗️او نسبت به اخبار غیبی مربوط به قوم نوح آگاهی داشت ( هود 48-49) و نسبت به احوالات منافقان آگاهی غیبی داشت ( توبه94) و از حقائق نهفته تاریخ زکریا و مریم آگاه بود ( ال عمران 44) و از طریق رویا به برخی از امور آگاهی غیبی پیدا کرده بود ( اسراء 60- فتح 27)
❗️از سوی دیگران تمام علوم پیامبر اسلام به امامان به ارث رسیده است؛
📚بحار الانوار ج2 ص172 باب23
👌بنابراین علوم غیبی پیامبر اسلام نیز به امامان به ارث رسیده است و آنان به تعلیم پیامبر آگاه به علم غیب بوده اند زیرا پیامبر از جمله آگاهان به غیب بوده و آنان را نیز اگاه ساخته است .
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔از کجا امامت امامان را میشود اثبات کرد مثلا از کجا بفهمیم امام کاظم امام هفتم است .؟
💠پاسخ💠
❕ما معتقدیم به دلیل اینکه لازم است صفاتی چون عصمت و علم الهی و ...در امام باشد انتخاب امام تنها به دستور و نص الهی صورت می گیرد.
🔶امام رضا فرمود:
«انتخاب امام واجب الاطاعه بر عهده خداوند است»
📚قرب الاسناد ص166
👌امام صادق فرمود:
«انتخاب امام به دست خداست و او است که امامان را شخص به شخص معین می کند»
📚بصائر الدرجات ص139
🔶همین مضمون در کتب و روایات اهل سنت نیز وارد شده است.
❗️نقل می کنند هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود:
"جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد "
"الامر الی الله یضعه حیث یشائ"
📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609
📚تاریخ الطبری،ج1 ص556
📚السیره النبویه،ج2 ص158
📚 البدایه والنهایه،ج3 ص139
📚تاریخ الاسلام،ج1 ص286
👌خداوند و پیامبر گرامی نیز در مواضع متعدده تصریح به امامت امامان دوازده گانه کرده اند.
🔶در روایتی آمده است که جابر صحابی پیامبر گرامی می گوید:
«من به نزد فاطمه زهرا رفته بودم تا به سبب تولد فرزندش حسن به او تبریک بگویم .دیدم به دست او صحیفه ای سفید رنگ گرانبهایی است .
🔷مولایم فاطمه گفت ای جابر در این صحیفه اسامی امامان از فرزندانم نهفته است .
👌من در صحیفه نظر کردم دیدم این اسامی در آن معرفی شده اند:
« ... علی بن ابی طالب - ابو محمد حسن به علی - ابو عبدالله حسین به علی - ابو محمد علی بن الحسین- ابو جعفر محمد بن علی - ابو عبدالله جعفر بن محمد- ابو ابراهیم موسی بن جعفر- ابوالحسن علی بن موسی الرضا- ابو جعفر محمد بن علی- ابو الحسن علی بن محمد - ابومحمد حسن بن علی- ابوالقاسم محمد بن الحسن حجه الله القائم »
📚کمال الدین ج1 ص307
📚عیون الاخبار ج1 ص40
📚اثباه الهداه ج2 ص40
📚الاحتجاج ج2 ص373
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«امامان بعد از من دوازده نفر هستند که اولین آنان علی و آخرین آنان قائم است که خداوند به وسیله او در تمام جهان نامش را گسترش می دهد»
📚امالی صدوق ص111
📚عیون الاخبار ج1 ص65
📚کمال الدین ج1 ص282
👌وفرمود:
«علی بن ابی طالب امام شما پس از من است و پس از او حسن و پس از او حسین و پس از آن دو نه نفر از فرزندان حسین یکی پس از دیگری امامان شما و خلفای من هستند ...»
📚کمال الدین ج1 ص261
📚الاحتجاج ج1 ص69
👌وفرمود:
«امامان مسلمین پس از من علی بن ابی طالب سپس حسن به علی و سپس حسین به علی و سپس علی بن الحسین و سپس محمد بن علی و سپس جعفر بن محمد و سپس موسی بن جعفر و سپس علی بن موسی و سپس محمد بن علی و سپس علی بن محمد و سپس حجه بن الحسن ...می باشند»
📚کفایه الاثر ص54
📚کمال الدین ج1 ص253
📚اثباه الهداه ج2 ص74
👌علامه گرانقدر مجلسی بیش از 21 روایت از کتب متعدد و معتبر شیعی نقل می کند که خداوند مستقیما تصریح به امامت امامان دوازده گانه کرده است
📚بحار الانوار ج36 ص192 تا 225 باب40
❗️وبیش از 234 روایت نقل می کند که پیامبر گرامی به وحی الهی تصریح به امامت امامان دوازده گانه یکی پس از دیگری کرده است
📚بحار الانوار ج36 ص226 تا373 باب 41
👌مرحوم شیخ حر عاملی بیش از 928 روایت و نص از خداوند و پیامبر گرامی در اثبات امامت امامان دوازده گانه نقل می کند
📚اثباه الهداه ج2 ص3 به بعد
❗️وبیش از 1019 روایت از روایات شیعی در اثبات امامت حضرت علی به نص پیامبر گرامی نقل می کند
📚اثباه الهداه ج3 ص3 به بعد
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌حضرت علی نیز که امامتش به نص پیامبر گرامی ثابت بوده است پس از خودش امام حسن را به عنوان امام مردم معرفی کرده است
📚الکافی ج1 ص298 ( بیش از7 روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ،حر عاملی ،ج4 ص5 به بعد ( ایشان بیش از 48 روایت در امامت ایشان نقل می کند)
👌امام حسن نیز پس از خودش امام حسین را به عنوان امام معرفی می کند
📚الکافی ج1 ص300 به بعد ( 3 روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص32 ( بیش از 14 روایت در امامت ایشان نقل می کند)
👌امام حسین نیز تصریح به امامت فرزندش امام سجاد می کند
📚الکافی ج1 ص303 ( 4 روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص58 (9 روایت در امامت ایشان نقل می کند)
👌امام سجاد نیز تصریح به امامت امام باقر پس از خودش می کند
📚الکافی ج1 ص305 ( 5 روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص90 ( 10 روایت )
👌امام باقر نیز تصریح به امامت امام صادق پس از خودش می کند
📚الکافی ج1 ص306 ( 8 روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص128 ( 22روایت )
👌امام صادق نیز تصریح به امامت امام کاظم می کند
📚الکافی ج1 ص307 ( شانزده روای
ت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص216 ( 60 روایت )
👌امام کاظم نیز تصریح به امامت امام رضا می کند
📚الکافی ج1 ص311 ( شانزده روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص287 ( 68 روایت نقل می کند)
👌امام رضا نیز تصریح به امامت امام جواد می کند
📚الکافی ج1 ص320 ( 14 روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص382 ( 25 روایت نقل می کند)
👌امام جواد نیز تصریح به امامت امام هادی می کند
📚الکافی ج1 ص323 ( سه روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج4 ص416 ( 7 روایت نقل می کند)
👌امام هادی نیز تصریح به امامت امام حسن عسکری می کند
📚الکافی ج1 ص325 ( 13 روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج5 ص3 ( 28 روایت نقل می کند)
👌امام عسکری نیز تصریح به امامت فرزندش حجه بن الحسن می کند
📚الکافی ج1 ص328 ( شش روایت نقل می کند)
📚اثباه الهداه ج5 ص51 ( 808 روایت در امامت ایشان نقل می کند)
❗️بنابراین روشن میشود که امامت امامان دوازده گانه به نص الهی و رسولش ثابت بوده و هر یک از امامان نیز بر امامت امام دیگر تصریح می کرده اند
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❔پرسش
❓لطفا این تناقض را حل کنید .از طرفی قرآن می گوید تا که خداوند بخواهد چیزی را بیافریند تا به او بگوید موجود باش موجود می شود از طرف دیگر می گویید خداوند آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد.
من نفهمیدم الله تا بگه موجود شو موجود میشود یا برای آفرینش شش روز وقت ببره❓
💠پاسخ:
❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣خداوند می فرماید:
«هنگامی که فرمان وجودی چیزی را صادر کند می گوید موجود باش و آن فورا موجود می شود»
🔷بقره117
👌همین تعبیر در سایر سوره ها نیز دیده میشود؛
🔷ال عمران 47-59- انعام 73- نحل 40- مریم 35- یس 82
🔶این جمله از اراده تکوینی خداوند و حاکمیت او در امر خلقت سخن می گوید .
♻️ توضیح اینکه :
❗️منظور از جمله کن فیکون «موجود باش آنهم فورا موجود می گردد» این نیست که خداوند یک فرمان لفظی با معنی موجود باش صادر می کند.
👌بلکه منظور این است هنگامی که اراده او به وجود چیزی تعلق می گیرد، خواه بزرگ باشد یا کوچک، پیچیده باشد یا ساده، به اندازه یک اتم باشد یا به اندازه مجموع آسمانها و زمین، بدون نیاز به هیچ علت دیگری تحقق مییابد و میان این اراده و پیدایش آن موجود حتی یک لحظه نیز فاصله نخواهد بود.
🗯اشتباه نشود منظور این نیست که هر چه خدا اراده کند در همان لحظه موجود می شود، بلکه منظور این است هر طور اراده کند همانطور موجود می شود .فی المثل اگر اراده کندآسمانها و زمین در شش دوران به وجود آیند مسلما بی کم و کاست در همین مدت موجود خواهند شد، و اگر اراده کند در یک لحظه موجود شوند همه در یک لحظه موجود خواهند شد، این تابع آن است که او چگونه اراده کند و چگونه مصلحت بداند.و یا مثلا هنگامی که خداوند اراده کند جنینی در شکم مادر درست نه ماه و نه روز دوران تکامل خود را طی کند، بدون یک لحظه کم و زیاد انجام مییابدو اگر اراده کند این دوران تکاملی در کمتر از یک هزارم ثانیه صورت گیرد، مسلما همان گونه خواهد شد، چه اینکه اراده او علت تامه برای آفرینش است، و میان علت تامه و وجود معلول هیچگونه فاصله ای نمی تواند باشد.
📚تفسیر نمونه ج1 ص418
❗️از این بیان پاسخ از اشکال بدست می آید.
2⃣در ایات قرآن آمده است که خلقت جهان در شش روز بوده است « فی سته ایام»
🗯اعراف54 و...
❔چرا خداوند آسمانها و زمین را در شش روز آفرید مگر خداوند قدرت بی انتها نیست و مگر نمی توانست آنها را در یک لحظه بیافریند❔
🔷 برای پاسخ نخست باید توجه کرد که مراد از شش روز شش دوران است زیرا روشن است که قبل از آفرینش زمین و آسمان شب و روزی وجود نداشته است که اینها در آن آفریده شود و شب و روز از گردش زمین به دور خود و در برابر نور آفتاب به وجود می آید.
👌به علاوه پیدایش مجموعه جهان در شش روز بر خلاف علم است زیرا علم می گوید میلیاردها سال طول کشید تا زمین و آسمان به وضع کنونی در آمد.
♻️با توجه به این نکات روشن می شود که اگر خداوند می گوید آسمانها و زمین در شش روز آفریده شده است به معنای شش دوران است زیرا بسیار می شود که « یوم» به معنای « یک دوران » به کار می رود خواه این دوران یک سال باشد یا صد سال و یا میلیاردها سال .
👌حضرت علی فرمود:
«دنیا برای تو دو روز است روزی به سود تو و روزی به زیان تو»
🔶می بینیم حضرت کلمه یوم را به معنای دوران به کار برده است .
💠یا مثلا می گوییم یک روز بنی امیه خلافت اسلام را غصب کرد و روز دیگر بنی عباس در حالی که دوران خلافت هر یک به ده ها یا صدها سال بالغ می گردد.
👌در تفسیر برهان آمده است که امام فرمود مرا از شش روز شش دوران است« فی سته اوقات»
📚البرهان ج2 ص559
🗯 این دورانهای ششگانه محتملا به ترتیب ذیل بوده است:1 - روزی که همه جهان به صورت توده گازی شکلی بود که با گردش به دور خود از هم جدا گردید و کرات را تشکیل داد.2 - این کرات تدریجا به صورت توده مذاب و نورانی و یا سرد و قابل سکونت در آمدند.3 - روز دیگر منظومه شمسی تشکیل یافت و زمین از خورشید جدا شد.4 - روز دیگر زمین سرد و آماده حیات گردید.5 - سپس گیاهان و درختان در زمین آشکار شدند.6 - سرانجام حیوانات و انسان در روی زمین ظاهر گشتند
❔اما چرا خداوند در یک لحظه جهان را خلق نکرد❔
❗️پاسخ این سؤال را از یک نکته میتوان دریافت و آن اینکه ؛
🗯آفرینش اگر در یک لحظه می بود کمتر میتوانست از عظمت و قدرت و علم آفریدگار حکایت کند، اما هنگامی که در مراحل مختلف و چهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم و حساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسائی آفریدگار خواهد بود.
👌فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آنقدر نمیتوانست عظمت خلقت را بازگو کند، اما هنگامی که در طی 9 ماه، هر روز در مرحلهای، و هر ماه به شکلی، ظهور و بروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازهای از عظمت آفریدگار بدست دهد.
📚تفسیر نمونه ج6 ص200
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
چرا تو اسلام همجنس گرایی ممنوع است ولی سایر کشورها اجازه میدن خب شاید یکی خوشش نیاد با زنان نزدیکی کنه دوست داشته باشه با مرد ها باشه چه اشکالی داره خب
🔷پاسخ:
❗️«گر چه در دنیاى غرب که آلودگى هاى جنسى فوق العاده زیاد است، این گونه زشتى ها مورد تنفر نیست و حتى شنیده مى شود در بعضى از کشورها همانند «انگلستان» طبق قانونى که با کمال وقاحت از پارلمان گذشته این موضوع جواز قانونى پیدا کرده
🔶ولى شیوع این گونه زشتى ها هرگز از قبح آن نمى کاهد و مفاسد اخلاقى و روانى و اجتماعى آن در جاى خود ثابت است.
🔴گاهى بعضى از پیروان مکتب مادى که این گونه آلودگى ها را دارند، براى توجیه عملشان مى گویند: ما هیچ گونه منع طبّى براى آن سراغ نداریم!
🔷اما آنها فراموش کرده اند که اصولاً هر گونه انحراف جنسى در تمام روحیات و ساختمان وجود انسان اثر مى گذارد و تعادل او را بر هم مى زند.
🗯توضیح این که: انسان به صورت طبیعى و سالم تمایل جنسى به جنس مخالف دارد و این تمایل از ریشه دارترین غرایز انسان و ضامن بقاء نسل او است.
🔷هر گونه کارى که این تمایل را از مسیر طبیعیش منحرف سازد یک نوع بیمارى و انحراف روانى در انسان ایجاد مى کند .
🔷مردى که تمایل به جنس موافق دارد و یا مردى که تن به چنین کارى مى دهد هیچ کدام یک مرد کامل نیستند و در کتاب هاى امور جنسى، «هموسکسوآلیسم»؛ (همجنس گرایى) به عنوان یکى از مهم ترین انحراف ذکر شده است.
❗️ادامه این کار تمایلات جنسى را نسبت به جنس مخالف در انسان تدریجاً مى کشد و در مورد کسى که تن به این کار در مى دهد احساسات زنانه تدریجاً در او پیدا مى شود و هر دو گرفتار ضعف مفرط جنسى و به اصطلاح سرد مزاجى مى شوند، به طورى که بعد از مدتى قادر به آمیزشطبیعى (آمیزش با جنس مخالف) نخواهند بود.
🔷با توجه به این که احساسات جنسى مرد و زن هم در ارگانیسم بدن آنها موثر است و هم در روحیات و اخلاق ویژه آنان، روشن مى شود از دست دادن احساسات طبیعى تا چه حد ضربه بر جسم و روح انسان وارد مى سازد و حتى ممکن است افرادى که گرفتار چنین انحرافى هستند، چنان گرفتار ضعف جنسى شوند که دیگر قدرت بر تولیدفرزند پیدا نکنند.
❗️این گونه اشخاص از نظر روانى غالباً سالم نیستند و در خود یک نوع بیگانگى از خویشتن و بیگانگى از جامعه اى که به آن تعلق دارند احساس مى کنند.
قدرت اراده را که شرط هر نوع پیروزى است تدریجاً از دست مى دهند و یک نوع سرگردانى و بى تفاوتى در روح آنها لانه مى کند.
🔷آنها اگر به زودى تصمیم به اصلاح خویشتن نگیرند و حتى در صورت لزوم از طبیب جسمى یا روانى کمک نخواهند و این عمل به صورت عادتى براى آنها در آید، ترک آن مشکل خواهد شد، ولی در هر حال هیچ وقت براى ترک این عادت زشت دیر نیست، تصمیم مى خواهد و عمل
❗️سرگردانى روانى تدریجاً آنها را به مواد مخدر و مشروبات الکلى و انحرافات اخلاقى دیگر خواهد کشانید، و این یک بدبختى بزرگ دیگر است.
🔷جالب این که در روایات اسلامى در عباراتى کوتاه و پر معنى اشاره به این مفاسد شده است، از جمله در روایتى از امام صادق مى خوانیم: کسى از ایشان سوال کرد: «چرا خداوند لواط را حرام کرده است»؟
❗️فرمود: «اگر آمیزش با پسران حلال بود، مردان از زن ها بى نیاز (و نسبت به آنان بى میل) مى شدند، و این باعث قطع نسل انسان مى شد و باعث از بین رفتن آمیزش طبیعى جنس موافق و مخالف مى گشت، و این کار مفاسد زیاد اخلاقى و اجتماعى به بار مى آورد»
📚وسائل الشیعه ج20 ص322
❗️ذکر این نکته نیز قابل توجه است که: اسلام یکى از مجازات هایى را که براى چنین افرادى قایل شده آن است که ازدواج خواهر و مادر و دختر شخص مفعول بر فاعل حرام است، یعنى اگر چنین کارى قبل از ازدواجصورت گرفته شد، این زنان براى او حرام ابدى مى شوند.
🔷اخرین نکته اى که در اینجا باید یادآور شویم این است که: کشیده شدن افراد به این گونه انحراف جنسى علل بسیار مختلفى دارد، و حتى گاهى طرز رفتار پدر و مادر با فرزندان خود و یا عدم مراقبت از فرزندان همجنس و طرز معاشرت و خواب آنها با هم در خانه، ممکن است از عوامل این آلودگى گردد.
گاهى ممکن است انحراف اخلاقى دیگر سر از این انحراف بیرون آورد.
قابل توجه این که در حالات قوم «لوط» مى خوانیم: عامل آلودگى آنها به این گناه این بود که آنها مردمى بخیل بودند و چون شهرهاى آنها بر سر راه کاروان هاى «شام» قرار داشت و آنها نمى خواستند از میهمانان و عابرین پذیرایى کنند، در آغاز چنین به آنها وانمود مى کردند که قصد تجاوز جنسى به آنان دارند، تا میهمانان و عابرین را از خود فرار دهند، ولى این عمل تدریجاً به صورت عادت براى آنها در آمد و تمایلات انحراف جنسى تدریجاً در وجود آنها بیدار شد و کارشان به جایى رسید که از فرق تا قدم آلوده شدند.
📚بحار الانوار ج12 ص147
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#مستند_حرمت_لواط
🤔#پرسش
❔قرآن درباره لواط و گناه آن و #جرمش چیز خاصی نوشته یا نه ❗️اساسا بر اساس چه مستنداتی لواط در اسلام حرام است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌حرمت و زشتی عمل #همجنس گرایی و لواط مورد اشاره مستقیم قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛
« و لوط را فرستاديم هنگامى كه به قوم خود گفت ، شما كار بسيار زشتى انجام مى دهيد كه احدى از مردم جهان قبل از شما آن را انجام نداده ، آيا شما به سراغ مردان مى رويد، و راه تداوم نسل انسان را قطع مى کنيد، و در مجلستان اعمال منكر انجام مى دهيد؟!، اما پاسخ #قومش جز اين چيزى نبود كه گفتند اگر راست مى گويى عذاب الهى را براى ما بياور ، (لوط) عرض كرد پروردگارا مرا در برابر اين قوم مفسد يارى فرما » ( عنکبوت 28_30)
👌و می فرماید ؛
« قوم لوط فرستادگان (خدا) را تكذيب كردند. هنگامى كه برادرشان لوط به آنها گفت" آيا تقوى پيشه نمى كنيد؟ من براى شما رسول امينى هستم.تقوى الهى پيشه كنيد و مرا اطاعت نمائيد. من از شما اجرى نمى خواهم اجر من فقط بر پروردگار عالميان است.آيا در ميان جهانيان، شما به سراغ #جنس ذكور مى رويد؟ (اين زشت و ننگين نيست؟). و همسرانى را كه خدا براى شما آفريده است رها مى كنيد؟ شما قوم تجاوزگرى هستيد »( شعراء 160_166)
👌و می فرماید ؛
« و لوط را (به يادآور) كه به او حكم و علم داديم، و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف ( لواط ) انجام مى دادند #رهايى بخشيديم، چرا كه آنها مردم بد و فاسقى بودند » ( انبیاء 74)
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس با نوجوانی لواط کند ، روز #قیامت جنب محشور می شود و غضب و لعنت خدا بر او است و خداوند برای او جهنم را آماده کرده است »
📚الکافی ج 5 ص 544
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« حرمت دبر بزرگتر از حرمت فرج است ، چرا که خداوند امتی را به خاطر حرمت دبر هلاک کرد اما امتی را به خاطر حرمت #فرج هلاک نکرد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 329
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« علت تحریم لواط برای مردان و مساحقه برای زنان آن است که وقتی مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند ، انقطاع نسل و #فساد و خرابی دنیا را در پی خواهد داشت »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 97
👌و فرمود ؛
« اگر سزاوار بود کسی دو مرتبه #سنگسار شود ، بی شک شایسته لواط کار بود که دو مرتبه سنگسار شود »
📚عقاب الاعمال ص 316
❕و در نقل دیگر آمده است ؛
« زمانی که عمل قوم لوط ( لواط ) صورت بگیرد ، زمین ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که این ناله و شکوه به آسمان می رسد و آسمان نیز #ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که تا عرش الهی می رسد »
📚المحاسن ص 110
❕در گذشته بیشتر در مورد #فلسفه حرمت همجنس بازی و لواط بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3960
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
🤔پرسش
❓آیا حکم رجم و سنگسار حکمی اسلامی است و در قرآن آمده است❕برخی می گویند این حکم در قرآن نیامده و از یهودیان وارد جامعه اسلامی شده است❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶حکم رجم یا سنگسار در قرآن نیامده است اما در روایات و سنت پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان( که بازگو کننده سنت پیامبر هستند ) آمده است به این که مجازات مرد و زن متاهلی که گرفتار زنا شوند ( زنای محصنه ) سنگسار است .
🔶قرآن به سنت پیامبر گرامی حجیت بخشیده است و می فرماید:
« ما قرآن را بر تو ( پیامبر) نازل کردیم تا تو آیات آن را برای مردم تبیین کنی»
🔷نحل 44
🔶ومی فرماید:
« آنچه پیامبر برای شما آورده و به آن فرمان داده بگیرید و عمل کنید و آنچه شما را از آن نهی کرده است خودداری کنید»
🔶حشر 7
🗯محدث کبیر ، شیخ حر عاملی ، روایات مربوطه در مورد سنگسار را در کتاب شریف « وسائل الشیعه » گرد آوری کرده است.
📚وسائل الشیعه ج28 ص61 به بعد
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« سنگسار حد بزرگ الهی و تازیانه حد کوچک است»
📚الکافی ج7 ص167
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« علی علیه السلام در زنای محصنه حکم سنگسار را جاری می ساخت»
📚الکافی ج7 ص177
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« مرد و زن متاهل اگر زنا کنند حکمشان سنگسار است»
📚التهذیب ج10 ص3
🔷امام باقر علیه السلام فرمود:
« علی علیه السلام در مورد زن (شوهر داری) که زنا کرد و حامله شد و پنهانی فرزندش را سقط کرد حکم به صد تازیانه و سپس سنگسار کرد »
📚 الاستبصار ج4 ص201
🔷شیخ طوسی روایت می کند:
«پنج نفر را به جرم زنا نزد عمر آوردند و او دستور داد هر کدام را صد تازيانه بزنند. امام علي که حاضر بود فرمود :حکم خدا در مورد آنان اين نيست . عمر از امام خواست حکم خدا را در مورد آنان اجرا کند و امام يکي را گردن زد و ديگري را سنگسار کرد و سومي را صد و چهارمي را پنجاه تازيانه زد و پنجمي را تنبيه کرد و در توضيح اين حکم فرمود :
🔶اولي ذمي بود که شرط ذمه را زير پا گذاشته و با زن مسلمان زنا کرده بود و جز شمشير را سزاوار نبود (زيرا در حکم کافر حربي بود) .دومي زناکار محصن بود که حدش سنگسار است . سومي زناکار غير محصن بود که حدش تازيانه است . چهارمي برده زناکار بود که حدش نصف حد آزاد است . پنجمي ديوانه بود( که بايد تنبيه شود تا بترسد و ديگر مرتکب نشود)»
📚التهذیب ج10 ص50
💠البته باید توجه داشت؛
🔶 قوانین کیفری اسلام گرچه ظاهرا سخت و شدید هستند، ولی در مقابل، راه اثبات جرم در اسلام به این آسانی نیست، و برای آن شرایطی تعیین شده که غالبا تا گناه علنی نشود آن شرائط حاصل نمی گردد.
🔶مثلا افزایش دادن تعداد شهود را به چهار نفر که در زنای محصنه مطرح است بقدری سـنـگـین است که فقط افراد بی باک و بی پروا ممکن است مجرم شناخته شوند و بدیهی اسـت ایـن چـنین اشخاص باید به اشد مجازات گرفتار شوند تا عبرت دیگران گردند و مـحـیـط از آلودگـی گـنـاه پاک گردد و جز این افراد کسی در برابر دیگران زنا نمی کند تا چهار شاهد بر زنای آنان اقامه شود بنابراین اجرای این حکم عملا محقق نمی شود و این خود نوعی رحمت اسلامی است که شامل این نوع گناهکاران گردیده است .
❕ همچنین برای شهادت شهود شرایطی تعیین شده از قـبـیـل رؤیـت و به چشم دیدن و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگی در شهادت، و مانند آن، که اثبات جرم را سخت تر می کند.
❗️بـه ایـن تـرتـیـب، اسلام، احتمال یک مجازات فوق العاده شدید را در برابر این گونه گـنـاهـکـاران قـرار داده، و هـمین احتمال اگر چه ضعیف هم باشد می تواند در روحیه غالب افـراد اثـر بـگـذارد.
🗯اما راه اثـبـات آن را مـشـکـل قـرار داده تـا عـمـلا در ایـن گونه موارد اعـمـال خـشـونت بطور وسیع انجام نگیرد، در حقیقت اسلام خواسته اثر تهدیدی این قانون کـیـفـری را حـفـظ کـنـد بـدون ایـن کـه افـراد زیـادی مشمول اعدام شوند.
❗️نـتـیـجـه ایـن کـه روش اسـلام در تـعـیـیـن مـجازات و راه اثبات جرم روشی است که حداکثر تـاثـیـر را در نـجـات جـامـعـه از آلودگـی بـه گـنـاه دارد در حـالی کـه افـراد مـشـمـول ایـن مـجـازاتـهـا عـمـلا زیـاد نـیـسـتند
🗯لذا شایسته است که ما روش اسلام در این زمینه را نامگذاری کنیم به « روش سهل و ممتنع قوانین کیفری اسلام»
📚تفسیر نمونه ج3 ص310
♻️جهت آگاهی بیشتر در فلسفه جعل حدود و کیفر در اسلام به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
https://t.me/Rahnamye_Behesht/4786
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
⁉️سوال
آیا حدود و تعزیرات در اسلام نوعی خشونت محسوب نمی شود همانی که امروزه افراد فراوانی آن را بر اسلام اشکال می گیرند
💭پاسخ:
❗️شکى نیست که تشریع احکام الهى به خاطر دعوت مردم به قسط و عدل و هدایت جامعه به طرق امن و امان است تا انسان ها بتوانند به کسب فضایل و نفى رذائل و سیرالى الله و مقام قرب الهى که مقصد اعلاى آفرینش است بپردازند .
💎 از آنجا که احکام الهى به تنهایى در همه نفوس مؤثّر واقع نمى شود، لازم است در کنار آن بشارت و انذار قرار گیرد تا انگیزه حرکت مردم در انجام آنهاتأمین شود.
❗️و از آنجا که بشارات و انذارهاى اخروى براى بازداشتن گروهى از مردم از اعمال خلاف و وادارکردن آن ها به انجام وظایف فردى و اجتماعى کافى نیست لازم است مجازات هاى دنیوى براى کسانى که از حدود الهى تجاوز مى کنند و حق و عدالت را زیر پا مى گذارند تعیین گردد، تا ضامن اجراى این احکام در میان کسانى شود که تربیت کافى دینى و تقواى الهى ندارند
👌شکى نیست که نظام اسلامى با نظام هاى مادّى تفاوت دارد چون در چنین مجالى، در نظام هاى مادّى هیچ ضامن اجرائى جز همان مجازات هاى دنیوى و مادّى وجود ندارد
💭به همین دلیل هر حکمى که فاقد عقوبت متخلّف باشد، از نظر آنها حکم و قانون شمرده نمى شود، بلکه آن را یک توصیه اخلاقى مى دانند.در حالى که در نظام هاى دینى، اعتقادات قلبى و تعهّدات معنوى و ایمان به دادگاه بزرگ الهى در قیامت، و توجه به مراقبت پروردگار در دنیا، یکى از انگیزه هاى مهم و ضامن اجرائى قوى است.
❗️ولى چون این انگیزه هاى الهى در همه نفوس به تنهایى مؤثّر نیست، باید در کنار جریمه هاى مادّى و عقوبت هاى دنیوى نیز قرار گیرد.
💎اهتمام شارع مقدّس به اجراى حدود و مجازات متخلّفان تا آن حد است، که در روایات متعدّدى می خوانیم:
🗯 «حدّى که در زمین اجرا شود پر بارتر از چهل شبانه روز باران است"
❗️ این حدیث هم از رسول خدا و هم از امام باقر و از امام صادق نقل شده است; و در بعضى از این متون به جاى «اَزْکى»، «اَفْضَل»، یا«اَنْفَع» آمده است.یعنی برتر و پرنفع تر است
📚وسایل الشیعه ج18 باب1 از ابواب مقدمات حدود ح2 و3
❗️در تفسیر آیه شریفه "خداوند زمین را بعد از مرگش زنده کرد"
💎روم19
❗️در حدیثى از امام هفتم موسى بن جعفر می خوانیم:
" (تنها) زمین را باران زنده نمى کند بلکه خداوند مردانى را برمى انگیزد که عدالت را زنده کنند، سپس زمین به خاطر احیاى عدالت زنده مى شود، بعد از آن امام افزود: «به یقین اجراى یک حدّ در طریق عدالت سودمندتر است از چهل روز باران در زمین"
📚همان مدرک ح3
❗️چرا اجراى یک حدّ انفع و افضل و ازکى از چهل شبانه روز باران نباشد؟
💭 در حالى که سلامت جامعه و امنیّت و ثبات در آن اصل و ریشه هر خیر و برکتى است زیرا باران هاى پر برکت و وفور نعمت و منافع اقتصادى بدون امنیّت کارساز نیست و امنیّت اجتماعى بدون اجراى حدود و احقاق حقوق حاصل نمى شود
🔰در غیر این صورت مردم به جان هم مى افتند و ظلم و فساد سطح جامعه را فرا مى گیرد شهرها ویران و بندگان خدا به استضعاف کشیده مى شوند.به همین دلیل ابراهیم خلیل هنگامى که خانه کعبه را بنا نهاد، و از خداوند درباره آن سرزمین تقاضاهایى نمود، نخستین دعایش درباره امنیّت مکّه بود; عرض کرد: «پروردگارا! این سرزمین را شهر امنى قرار ده; و اهل آن را ـ آنها که به خدا و روز بازپسین، ایمان آورده اند ـ از ثمرات (گوناگون)، روزى ده».
💎بقره126
❗️و به این ترتیب نعمت امنیّت را پیش از روزى هاى گوناگون دیگر از خدا طلب کرد; چرا که مى دانست تا نعمت امنیّت نباشد مواهب دیگر قابل استفاده نیست .این است فلسفه حدود و تعزیرات در اسلام
📚تفسیر موضوعی پیام قرآن ج10 ص167
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht