eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال خداوند در سورههایی از قران آفرینش جهان را در شش روز اعلام و بعد در سوره فصلت بیان می دارد که افرینش در هشت روز صورت گرفته است لطفا در این مورد مرا راهنمایی کنید ✅پاسخ در ایات فراوانی از قران مجید افرینش اسمان وزمین مجموعا در شش روز یا به تعبیر دیگر شش دوران بیان شده است ( اعراف 54_ یونس 3_ هود 7_ فرقان 59_ سجده 4_ ق 38 _ 4 حدید ❗️اما در ایات 9 تا 12 فصلت افرینش زمین در دو روز و کوه ها وبرکات وۼذاها در چهار روز ودر دنباله ایات افرینش اسمان ها را در دو روز بیان می کند که در مجموع هشت روز می شود ❗️ایت الله مکارم در مقام پاسخگویی به این اشکال ومورد شبهه شده برای شما چنین می اورد: مشهور ومعروف دانشمندان اسلامی این است که پاسخ میدهند اربعه ایام ( چهار روز ) منظور تتمه چهار روز است به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین افریده شده ودر دو روز بعد سایر خصوصیات زمین به اضافه خلقت اسمانها در دو روز که مجموعا شش روز یا شش دوران می شود ❗️نظیر این تعبیر در زبان عرب وتعبیرات فارسی نیز وجود دارد که فی المثل گفته می شود از اینجا تا مکه ده روز طول می کشد وتا مدینه پانزده روز یعنی پنج روز فاصله مکه ومدینه است وده روز فاصله اینجا تا مکه ❗️البته اگر ایات متعدد افرینش در شش روز نبود چنین تفسیری پذیرفته نمی شد ولی از انجا که ایات قران یکدیگر را تفسیر می کنند وقرینه یکدیگر می شوند تفسیر بالا به خوبی قابل قبول است 📚تفسیر نمونه ج20 ص224 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا در مورد ایه 24 نسا توضیح دهید که چگونه اجازه می دهد مسلمین کفار را اسیر کنند واحکام برده را بر انان جاری کنند ✅پاسخ: ❗️ جواز به همسر گرفتن زنان کافری که به دست مسلمانان اسیر می شدند بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روز بوده است؛ زیرا این زنان بخشی از نیروهای جبهه دشمن بودند که اگر آزاد می شدند، تقویت جبهه دشمن را در پی داشت. کشتن و زندانی کردن همه آنان کار بسیار بیرحمانه ای بود. هچنین به کار گرفتن آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشند عواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت . به همین دلیل اسلام به مسلمانان اجازه داده تا با شرایطی آنان را در منازل و مزارع و ... به کار بگیرند و ضمن رد و ممنوع کردن هر گونه تجاوز و سوء استفاده جنسی ، به مسلمانان اجازه داده است در صورت تمایل با شرایط خاصی با آنان روابط زناشویی مشروع داشته باشند و با رسمیت بخشیدن به این نحوه روابط زناشویی ، تعهدات متقابلی را در طرفین ایجاد کرده است که در سلامت اخلاقی طرفین و جامعه اثرات مثبت بسیار دارد. ایت الله مکارم شیرازی چنین می اورد "اسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ❗️علامه طباطبایی چنین می اورد: عمده اسباب برده گیری سه چیز بود 1 جنگ 2 زور وقلدری3 داشتن ولایت ابوت وشوهری وامثال ان ❗️اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد وایه مورد سوال شما نیز ناظر به همین موضوع است آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد ❗️جهت این امضا کردن ومعتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت واز بین بردن نسل بشری و ویران ساختن ابادی ها ندارد وفطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته وبر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزو مجتمع بشری به شمار نیاورده وانان را مستحق تمتع از مزایای حیات وتنعم به حقوق اجتماعی نداند ونیز حکم می کند بوجوب از بین بردن انان ویا دست کم اسیر کردنشان 📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه خدا نمیگه رشوه دادن یا رشوه گرفتن حرامه؟ پس چرا برای مستجاب شدن خواسته هامون خدا میگه نذر کنید. مثلاً فلان کار رو میکنم اگر فلان خواستم برآورده بشه؟ این هم یه جورایی رشوه میشه دیگه ✅پاسخ باید توجه کنید که موضوع رشوه دادن ونذر کردن موضوعا با یکدیگر تفاوت دارد وقیاس کردن این دو با یکدیگر قیاس مع الفارقی است ❗️نخست توجه کنید که در احکام شرعی قیاس کردن وسرایت دادن حکم یک مساله به مساله دیگر به دلیل شباهت ظاهری بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند 📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34 ❗️خداوند منان فرمود: به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند 📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6 ❗️رشوه حرام است چون سبب می شود قوانین که قاعدتا باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد به سود مظالم طبقات نیرومند که باید قانون انها را محدود کند به کار بیفتد ❗️اگر باب رشوه دادن گشوده شود این اقویا هستند که قدرت بر پرداخت رشوه دارند در نتیجه قوانین بازیچه تازه ای در دست انها برای ادامه ظلم وستم وتجاوز به حقوق ضعفا خواهد شد ❗️در هر اجتماعی رشوه نفوذ کند شیرازه زندگی انها را از هم می پاشد و ظلم وفساد وبی عدالتی وتبعیض در همه سازمانها نفوذ می کند واز قانون عدالت جز نامی باقی نخواهد ماند 📚تفسیر نمونه ج2 ص6 ❗️انسان با نذر کردن سعی در تقرب به خداوند می کند تا با پاکی وقداستی که برایش حاصل می شود شایستگی اجابت دعایش فراهم شود و هیچ یک از مفاسد رشوه دادن در نذر کردن وجود ندارد ❗️نذر کردن سبب هیچ گونه تبعیض وبی عدالتی و حق خوری نمی شود و کلیه افراد می توانند با نذر کردن در تعالی روح خود اقدام کنند تا با قداست و پاکی روح شایستگی اجابت پرودگار را کسب کنند چرا که عدم اجابت ناشی از تیرگی گناهان می تواند باشد ونذر کردن سبب بر طرف شدن این تیرگی می شود ❗️روی این جهت پرودگار نذر کردن را امضا کرده و رشوه دادن را ممنوع کرده است وروشن است که در شریعت این امر ونهی خداوند است که سبب ترجیح یک امر یا تقبیح امری می شود ❗️جهت اگاهی از شرایط وفضیلت نذر کردن رجوع کنید به کتاب شریف میزان الحکمه ج12 ص205 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید وقتی ما بدانیم کاری نتیجه اش اکثرا بد هست ان را انجام از اول نمیدهیم حالا اکثرا و یا تمام بنده ها همیشه در این دنیا مبتلا به انواع مریضیها و گرفتاریها هستن و در اخرت هم قران کریم میفرماید ما اکثر مردم را برای جهنم واگذاشتیم ولقد ذرانا لجهنم کثیرا من الناس .... حالا خدای حکیم چرا مارا افریده درحالی که اکثرا ما این عاقبت شوم را داریم ممنونم ✅پاسخ خداوند منان می فرماید: " ایا مردم گمان کرده اند به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد" ( عنکبوت 2) ❗️ این ایه عمومیت امتحانات و ازمایش های پرودگار را می رساند ❗️امتحانات وسختی ها سبب می شود انسان استعدادهای خود را شکوفا سازد وشاسیتگی پاداش یا کیفر را بدست اورد ❗️امیر مومنان فرمود: گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان اگاه تر است ولی انها را امتحان می کند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش و کیفر است از انها ظاهر گردد 📚نهج البلاۼه کلمات قصار جمله 93 ❗️روی این جهت امام صادق فرمود: شدیدترین مردم از حیث بلا ومشکلات انبیا هستند سپس هر ان کس که به انان نزدیکتر باشند 📚الکافی ج2 ص252 وفرمود: پاداش بزرگ با بلا بزرگ همراه است وخداوند هیچ قوم وگروهی را دوست نمی دارد مگر که انان را مبتلا می کند 📚بحار الانوار ج64 ص207 ❗️اگر با این دید انسان نگاه کند بلا ومصیبت را نعمت از جانب پرودگار می بیند نه نقمت و بدبختی ❗️اما بخش دوم سوالتان که فرمودید خداوندی که می داند کثیری از جن وانس جهنمی خواهند شد چرا انان را خلق می کند ❗️پاسخ آن است که یکی از صفات ذاتی خداوند فیاضیت او می باشد روی این جهت از انجا که خودش خیر مطلق است موجودات دیگر را نیز می افریند تا انان را به خیر وکمال خودشان هدایت کند واز نقص به کمال برساند ❗️واز انجا که فیاضیت لازمه ذات پرودگار است ناگزیر دست به خلقت موجودات می زند در غیر این صورت واجب الوجود بودن او زیر سوال می رود 📚رجوع کنید تفسیر نمونه ج22 ص391 ❗️خداوند طبق صریح ایات قران همه را پاک افریده واسباب سعادت وتکامل را در اختیار همگی گذاشته است ❗️او چنین خواسته است که انسان با اختیار خودش به تکامل برسد زیرا این نوع به کمال رسیدن ارزشمند است اما ممکن است افرادی از این اختیار خود سو استفاده کنند وجهنم را برای خود به ارمۼان اورد ❗️تعبیری که خداوند در ایه مورد اشاره شما می اورد درست به ان می ماند که شخص نجار گوید قسمت زیادی از این چوبها یی را که فراهم ساخته ام برای تهیه درهای زیبا است وقسمت زیاد دیگری برای سوزاندن وافروختن اتش چوبهایی که صاف ومحکم وسالمند در قسمت اول صرف می کنم وچوب های ناسالم را در قسمت دوم ❗️نجار در حقیقت دو هدف دارد یکی هدف اصلی ودیگری هدف تبعی ❗️هدف اصلی او ساختن در وپیکر وابزار خوب است وتمام کوشش وتلاش او در همین راه مصرف می شود ولی هنگامی که ببیند چوبی به درد این کار نمی خورد ناچار ان را برای سوزاندن کنار می گذارد این هدف تبعی است نه اصلی ❗️تنها تفاوتی که این مثال با بحث ما دارد این است که تفاوت چوبها با یکدیگر اختیاری نیست ولی تفاوت انسان ها بستگی به اعمال خودشان دارد ودر اختیار خود انها است 📚 تفسیر نمونه ج7 ص20 ❗️ایه مورد استناد شما اشاره است به هدف تبعی خداوند از خلقت انسان وهدف اصلی او همان خیر وسعادت انسان است 📚ترجمه تفسیر المیزان ج8 ص438 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سیزده بدر وجه شرعی داره ؟بدعته؟چیه کلا؟ نظر دین درموردش چیه ✅پاسخ ایت الله مکارم چنین می فرماید: مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی کردم سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحاب الراس که در قران به ان اشاره شده است ، ❗️در حالات اصحاب الراس در تفاسیر اشاره شده ودر یکی از شروح نهج البلاۼه هم داستان مفصل ان را دیدم ❗️دوازده شهر یا ابادی بودند که هر شهر و هر ابادی به نام یکی از ماه های سال خورشیدی بود یکی اسمش فروردین بود یکی اردیبشهت یکی خراداد به ترتیب مذهبشان هم بت پرستی بود درختان صنوبر را پرستش می کردند صنوبر منبع درامد خوبی برای انها بود روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر یا روستا جمع می شدند توی شهر فروردین ومراسم جشنی داشتند فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت ومراسمی داشتند ۰روز سوم می رفتند توی شهر یا ابادی که خراداد که خرداد نام داشت تا به ابادی که اسفند که می رسید دوازده شهر تمام می شد روز سیزده دسته جمعی از ابادی ها می رفتند به بیابان ها ومراسم سیزده وجشن وپایکوبی والودگی به انواع مفاسد را در انجا برگزار می کردند ❗️بنابراین سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده است 📚استفتاوات جدید ، ایت الله مکارم ج3 ص572 📚 مسایل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155 ❗️ معظم له در کتابی دیگر چنین می اورد: بعضی از اداب نیاکان ما نیاز به بازنگری واصلاح دارد اگر اصلاح شود انجام ان اشکالی ندارد مثلا مراسم سیزده بدر چنانچه به عنوان یک رسم بت پرستی انجام گردد ۼلط وناروا است اما اگر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای الوده ان وپناه بردن به دل طبیعت واستفاده از هوای پاکیزه ان وتفریح واستراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرڙی وتوان کافی باشد امر ناشایستی نخواهد بود به خصوص اگر این کار همراه با تفکر واندیشه در حیات مجدد درختان وگیاهان باشد ودر نتیجه انسان از حیات انها درس زندگی بگیرد وبه یاد عظمت و قدرت وعلم نامحدود خالق ان بیفتد ۰بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران ان را به روز طبیعت تۼییر داد 📚قهرمان توحید ، ایت الله مکارم ص84 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوند در قرآن کریم آیاتی دارد که سخن دیگران است.به عبارتی سخنان افراد دیگر در قرآن آمده است مانند پیامبران وحتی سخنان ابلیس...از طرفی خداوند در آیات تحدی میفرماید که کسی نمی تواند حتی یک آیه مانند قرآن بیاورد.سخنان پیامبران و...مستند به خود آنهاست که جزء آیات قرآن شده پس من و دیگران هم میتوانیم سخنی بگوییم که مانند آیات قرآن باشد با این تفاوت که سخنان ما جزء قرآن نمیشود.این موضوع چگونه با مبارزه طلبی خداوند سازگار است؟ ✅پاسخ در معجزه بودن قران کریم هیچ شکی نیست ❗️خداوند می فرماید: " بگو اگر انسان ها و پریان اتفاق کنند که همانند این قران را بیاورند همانند ان را نخواهند اورد هر چند یکدیکر را در این کار کمک کنند " ( اسرا 89) ❗️در پاسخ شما گفتنی است : " تحدی در این موارد به این معنا است که هیچ کس نمی تواند مثلا سخن حضرت ابراهیم و موسی و یا سخن فرعون و ... را مانند قرآن در اوج فصاحت و بلاغت و اعجاز بیان کند و قرآن در این مورد تحدی کرده و همه را به آوردن سخنی مانند قرآن در این زمینه دعوت کرده است . ❗️پس آن چه در اینجا مهم است این است که سخنی از غیر خدا به زبان خدا و به صورت کلمات وحی و قرآن در قالب زبان عربی در حد فصاحت و بلاغت قرآن بیان شودو تحدی در اینجا از این نظر است .  ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا خمس به سید ها باید داده شه ایا این تبعیًض نیست ✅پاسخ خمس را طبق روایات باید به دوقسمت تقسیم کرد ۰نیمی از ان سهم امام است که در زمان غیبت باید به مرجع تقلید داده شود ونیمی دیگر سهم سادات نیازمند است 📚وسایل الشیعه ج9 ص509 ابواب قسمه الخمس باب 1 ❗️در تفسیر شریف نمونه چنین امده است : " ❗️اولا نیمی از خمس که مربوط به سادات و بنی هاشم است منحصرا باید به نیازمندان آنان داده شود، آن هم به اندازه احتیاجات یک سال، و نه بیشتر، بنابراین تنها کسانی از آن می توانند استفاده کنند که یا از کار افتاده اند، و بیمارند، و یا کودک یتیم و یا کسان دیگری که به علتی در بن بست از نظر هزینه زندگی قرار دارند. بنابراین کسانی که قادر به کار کردن هستند، (بالفعل و یا بالقوة ) می توانند درآمدی که زندگی آنها را بگرداند داشته باشند هرگز نمی توانند از این قسمت خمس استفاده کنند و جمله ای که در میان بعضی از عوام معروف است که می گویند سادات می توانند خمس بگیرند، هر چند ناودان خانه آنها طلا باشد، گفتار عوامانه ای بیش نیست، و هیچ گونه پایه ای ندارد. ❗️ثانیا: مستمندان و نیازمندان سادات و بنی هاشم حق ندارند چیزی از زکات مصرف کنند، و بجای آن می توانند تنها از همین قسمت خمس استفاده نمایند. محروم بودن بنی هاشم از زکات امری مسلم است که در بسیاری از کتب حدیث و کتب فقهی آمده است آیا می توان باور کرد که اسلام برای از کار افتاده ها و ایتام و محرومان غیر بنی هاشم فکری کرده باشد اما نیازمندان بنی هاشم را بدون هیچگونه تامین رها ساخته باشد؟❗️ثالثا: اگر سهم سادات که نیمی از خمس است از نیازمندی سادات موجود بیشتر باشد باید آن را به بیت المال ریخت و در مصارف دیگر مصرف نمود. همانطور که اگر سهم سادات کفایت آنها را ندهد باید از بیت المال و یا سهم زکات به آنها داد. ❗️ با توجه به جهات سه گانه فوق روشن می شود که در حقیقت هیچگونه تفاوت از نظر مادی میان سادات و غیر سادات گذارده نشده است . نیازمندان غیر سادات می توانند مخارج سال خود را از محل زکات بگیرند ولی از خمس محرومند، و نیازمندان سادات تنها می توانند از محل خمس استفاده کنند، اما حق استفاده از زکات را ندارند. ❗️در حقیقت دو صندوق در اینجا وجود دارد، صندوق خمس و صندوق زکات و هر کدام از این دو دسته تنها حق دارند از یکی از این دو صندوق استفاده کنند آن هم به اندازه مساوی یعنی به اندازه نیازمندی یک سال . 📚تفسیر نمونه ج7 ص181 ❗️ در روایتی چنین امده است : " بنی هاشم خمس دریافت می کنند زیرا صدقه و زکات برای انان حلال نیست وخداوند در عوض برای انان خمس را قرار داده است " 📚التهذیب ج4 ص126 ❗️ امام کاظم فرمود: خمس برای بنی هاشم قرار داده شد در عوض صدقات مردم تا تنزیهی باشد برای انان از جانب خداوند به سبب قرابتشان با پیامبر وکرامتی باشد از جانب خدا برایشان از دریافت چرک های مردم ( صدقات انان ) 📚الکافی ج1 ص539 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میدانیم که آیه ی ولایت در شان حضرت علی هست و اشاره دارد به داستان دادن زکات (انگشتری) به مرد فقیر در حالت رکوع نماز اما در این آیه واژه ی الذین به کار رفته نه الذی حال آیا میتوان گفت این آیه در شان چند نفر بوده و نه فقط حضرت علی(ع)؟ ✅پاسخ در کتاب شریف پیام قران در پاسخ به این اشکال چنین امده است : با توجه به شان نزول های ایه که به طور مستفیض بلکه متواتر در کتب شیعه وسنی نقل شده تردیدی باقی نمی ماند که ایه ناظر به یک فرد است وبه تعبیر دیگر احادیث و تواریخ اسلام گواهی می دهند که دادن صدقه به گدا در حال رکوع مربوط به علی است نه اینکه یک گروه ان را انجام داده باشند بنابراین باید گفت تعبیر به صیغه جمع برای احترام و تعظیم مقام ان فرد است ❗️در ادبیات عرب مکرر دیده شده که از مفرد به لفظ جمع تعبیر اورده شده است مثلا در ایه مباهله ( ال عمران 61)نساونا به صورت جمع است در حالی که مطابق صریح شان نزول ها منظور حضرت زهرا است ❗️در داستان غزوه حمرای الاسد امده است " الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا " ( همان )کسانی که ( بعضی از ) مردم به انان گفتند دشمنان برای ( حمله به ) شما گرد امده اند از انها بترسید اما این سخن بر ایمانشان افزود( ال عمران 173) ❗️در این جا گوینده این سخن به عنوان ناس که معنی جمع دارد ذکر شده در حالی که در تواریخ امده است مراد نعیم بن مسعود بوده است 📚مفاتیح الۼیب ، فخر رازی ج9 ص433 📚 تفسیر پیام قران ، ایت الله مکارم ج9 ص199 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا ما تمام انسانها باید تقاص یک ترک اولی از پدرمان حضرت ادم را در زمین با این همه رنج و سختی پس دهیم ✅پاسخ خداوند از ابتدا حضرت ادم را برای زندگی بر روی زمین خلق کرده بود چنان که انجا که خبر از خلقت ادم به فرشتگان می داد خطاب به انان چنین فرمود: " من می خواهم بر روی زمین خلیفه وجانشین قرار دهم" ( بقره 30) ❗️پس از ان هم ادم را به زمین به یک نقطه سر سبز زمین منتقل کرد ومراد از بهشت ادم که ادم از ان خارج شد همین منطقه سر سبز زمین بود که ادم پس از ترک اولی از ان منطقه خارج شد۰ ❗️ایت الله مکارم چنین می اورد : "ظاهر این است که بهشت آدم وحوا بهشت موعود نبوده است بلکه یکی از باغهای پرنعمت وروح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است زیرا ❗️ اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است بیرون رفتن از آن ممکن نیست ❗️وثانیا ابلیس آلوده وبی ایمان رآ درآن بهشت راهی نخواهد بود نه وسوسه های شیطانی ونه نافرمانی خدا. ❗️ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است.یکی از راویان حدیث می گوید که از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم امام در جواب فرمود:باغی از باغهای دنیا بود که خورشید وماه بر آن می تابید واگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد 📚نور الثقلین،ج1 ص62 📚تفسیر نمونه، مکارم شیرازی،ج1 ص187 ❗️با این توضیح پاسخ شما بدست می اید وروشن میشود که به هیچ وجه این تعبیر که ما بخاطر ترک اولی ادم گرفتار زندگی در دنیا شدیم تعبیر صحیحی نیست ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تو دین اسلام از سگ و خوک نجستر که نداریم. درسته؟ ؟ پس چرا وقتی انسان دست ب سگ میزنه اونم اگه بدن سگ خیس باشه با طهارت دستش پاک ميشه ولی اگه ب جسد میت دست بزنه غسل باید بکنه ✅پاسخ قیاس کردن در شریعت ما امری مردود بر شمرده شده است . ❗️در حدیثی امام صادق ابو حنیفه رئیس مذهب حنفی را خطاب قرار می دهد و او را در مورد قیاس کردن تخطئه می نماید .در فرازی از این حدیث امام خطاب به ابو حنیفه می فرمایند که به نظر تو آیا بول نجس تر است یا منی در جواب ابو حنیفه می گوید که بول نجس تر است  در ادامه امام می فرماید اگر بول نجس تر است چرا بعد از آن تنها برای طهارت یک وضو کفایت می کند اما در مورد منی حتما باید غسل نمود و.... 📚مستدرک الوسائل ج17 ص253 ❗️ در احکام شرعی قیاس کردن بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند 📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34 ❗️خداوند منان فرمود: به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند 📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6 ❗️ ما با توجه به انچه که از حکمت خداوند می شناسیم طبیعتا باید حکم کنیم که کلیه احکام و دستورات خداوند بر پایه مصالح است هر چند وجه ان برای ما معلوم نباشد چنان که امام صادق فرمود: " از انجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم کلیه افعال ودستوراتش بر پایه حکمت است اگر چه فلسفه ان برای ما معلوم نباشد" 📚بحار الانوار ج52 ص91  ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال حضرت علی (ع) موقع ضربت خوردنشون میگن رستگار شدم و خوشحالند. در عاشورا جمله معروف است که میگن مرگ در راه خدا از عسل شیرین تر است و حضرت زینب هم میگن جز زیبایی چیزی ندیدم و ازین قبیل روایت ها, پس اگر با تمام این شهادت ها و مصایب درجه آنها بالا میرود و خودشان هم راضی هستند پس چه دلیل وچه نیازی به عزاداری و غم و اندوه برای ائمه هست.اتفاقا باید ابراز خوشنودی هم بکنیم... ✅پاسخ عزاداری کردن ما از برای مصایب اهل بیت به دستور خود ان بزرگواران است ودر روایات فراوانی شیعیان را به برقراری مجالس حزن واندوه وگریه بر مصایبشان ترغیب کرده اند که می توان جهت اگاهی از روایات وارده به ابواب زیر مراجعه کرد 📚 وسایل الشیعه ج14 ص500 باب 66 📚 بحار الانوار ج44 ص278 باب 34 📚 مستدرک الوسایل ج10 ص311 باب 49 صدوق از امام رضا روایت می کند که فرمود: "هرکس مصایب ما اهل بیت را یاد کند وگریه وعزاداری کند روز قیامت در درجه ما خواهد بود" 📚امالی،مجلس 17، رقم 4 وبحار ج44 ص278 امام صادق خطاب به فضیل فرمود: "ایا مجالسی ترتیب می دهید واحادیث ومصایب مارا برای هم بازگو می کنید؟ فضیل گفت بله. امام فرمود:من این مجالس را دوست دارم رحمت خداوند بر کسانی که امر مارا زنده کنند کسی که به اندازه بال مگسی برای مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگر چه به مقدار کف روی دریاها باشد" 📚قرب الاسناد،ص26 امام رضا فرمود: "مصیبت حسین پلک چشم ما را زخم کرده واشک های مارا جاری کرده است پس برای مصایب حسین باید گریه کنان گریه کنند 📚امالی صدوق مجلس 27 رقم 2 قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم(ص) و اهلبیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده . 📚سوره شوری ایه 23 وتفسیر در المنثور ذیل ایه ❗️دوستى لوازمى دارد. دوستدار صادق، کسى است که شرط دوستى را چنان که باید و شاید به جا آورد. یکى از مهمترین لوازم دوستى، همدردى و همدلى با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادى آنان است از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهلبیت و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است. ❗️بر این اساس وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مىکند که در ایام عزادارى اهلبیت، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنى، با اشک، آه و ناله و زارى،، و با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده اظهار نماییم ؛ از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسى که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایتگر اندوه و ناراحتى است، آشکار می سازیم. ❗ایت الله العظمی مکارم دلیل اینکه اهل بیت چرا به عزاداری کردن را دستور داده اند را درموارد زیر خلاصه می کند؛ 1 سبب حفظ مکتب اهل بیت می شود چرا که در این مجالس است که همگان با فرهنگ اهل بیت اشنا می شوند 2 سبب بسیج توده ها ووحدت بین افراد جامعه میشود وروشن است هر ملتی برای بقا وموفقیت خویش محتاج به عامل وحدت واجتماع است وبهترین عامل وحدت پیروان اهل بیت که با کمترین زحمت وهزینه توده های میلیونی را حول یک محور جمع می کند همین مراسمات عزاداری است 3 سبب الگوگیری از اهل بیت وخود سازی وتربیت می شود ومردم با تطبیق دادن اعمال و کردار خویش با اهلبیت همرنگی وسنخیت خودرا بل ان حضرات فراهم می سازد 4 سبب تجلیل از مجاهدت های انان در راه احیای دین وتعظیم شعائر می شود ❗جهت توضیح بیشتر به کتاب ایشان رجوع فرمائید 📚عاشورا،ریشه ها،انگیزها،رویدادها،پیامدها،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص70 ❗این عزاداری ها وشرکت در مجالس و سبب آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت،ازدیاد محبت به آنان،انتقال فرهنگ شیعه به نسل ها،ایجاد روحیه جهاد وایثار واز خود گذشتگی در افراد،سبب الگوگیری والگوپذیری،سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه،و...می شود 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه اثار عزاداری ❗️با توجه به انچه گفته شد علت وفلسفه عزاداری بر اهل بیت روشن می شود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا خدا میتواند جسم شود؟ اگر میتواند پس محدود میشود و دیگر خدا نیست و اگر نمیتواند پس قادرمطلق نیست . چه پاسخی دارید؟ ✅پاسخ: "اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست. ❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است. ❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است. ❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است. ❗به تعبیر دیگر این مساله خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند. ❗ سوال شما دوست گرامی نیز دارای تضاد است و با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمی‌رسد. چرا که فرض جسمیت ذات واجب الوجود از جمله محالات است وامکان وقوعی ندارد ❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد : ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ امام پاسخ داد: "خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است" 📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman