⁉️سوال
شبکه های ضد دین مانند شبکه مشیری که کلیپش در فضای مجازی منتشر میشود و کانال هایشان این روزها می گویند روحانیون به شما دروغ گفته اند که علی در محراب نماز به شهادت رسید و پس از ضربه گفت رستگار شدم .اخوندا یک عمر شما را مسخره کرده اند شما چه پاسخی دارید
♦️پاسخ
❗️مساله ضربت خوردن حضرت امیر در محراب نماز و آن سخن معروف ایشان از مسلمات تاریخی است و جای انکار ندارد چرا که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند
💢روایات
1⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام سجاد فرمودند:
« وقتی ابن ملجم می خواست به امام على ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند.»
📚امالی طوسی ص365
2⃣در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است:
« هنگامی که حضرت علی سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.»
📚کنزالعمال ج15 ص170
3⃣تاریخ دمشق در شرح حال امام علیآورده است:
« عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...»
📚تاریخ دمشق،ترجمه امیر المومنین ،ح 1397
4⃣همچنین گفته اند: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی از دنیا رفت »
📚فضائل امیر المومنین،احمد بن حنبل ،ح63
5⃣ ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین گفته است:
«علی بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...»
📚حاشیه انساب الاشراف ج2 ص492
❗️و همچنین می گوید: وقتی که ابن ملجم امام علی را در در نماز بود، ضربت زد، عقب رفت سپس جعده را به جلو فرستاد و با او (جعده) مردم نماز خواندند...»
📚همان مدرک
❗️وحضرت علی پس از ضربت خوردن این سخن را فرمودند:« فزت و رب الکعبه»« به خدای کعبه قسم که رستگار شدم»
📚مناقب ابن شهر اشوب ج3 ص312
📚الطرائف ج2 ص519
📚شرح نهج البلاغه ،ابن ابی الحدید،ج9 ص207
📚اثباه الهدی،ج3 ص374
📚مراه العقول ج8 ص279
📚بحار الانوار ج42 ص239
📚اسد الغابه ج4 ص38
📚الامامه و السیاسه، ابن فتیبه،ج1 ص160
📚ینابیع الموده ص174
❗️و ....
⁉️به راستی این افراد منحرف تا کی میخواهند به دروغ گویی و تزویر و حیله ادامه دهند و با امیر مومنان دشمنی کنند
سوال
در خطبه ای که امام علی علیه السلام درباره زنان بیان میدارند میگویند ایمان انها ناقص است( خطبه 80)
دلیل نواقص الایمان بودن را ، دور بودن زنان از نماز و روزه در ایام عادت حیض بیان میکنند
حال سوال من این است: زنان به گفته ی خود خدا در این ایام نماز و روزه را ترک میکنند، و این، عینِ اطاعت و بندگی است( گرچه در ظاهر، ترکِ واجب است)
پس چرا دراین کلام امیر، دلیل بر نقص ایمان آنان دانسته شده؟؟؟ مگر اطاعت از خدا ، موجب نقص ایمان است؟
♦️پاسخ
❗️نخست توجه کنید که اگر خداوند نماز و روزه را در حالت عادت ماهیانه برداشته است به دلیل این است :
🔷اولا: زمان عادت حالت بیمار گونه ای برای زنان پیدا میشود که نیاز به استراحت بیشتر دارد
🔷ثانیا : وضع و حالت انها متناسب عبادت و نیایش نیست
📚شرح نهج البلاغه،ایت الله مکارم شیرازی،ج3 ص291
⁉️اما چرا حضرت امیر به خاطر این حالت از انان به عنوان نواقص الایمان نام برده است ؟
🔵پاسخ آن است:
🔷ایمان بر دو گونه است؛ ایمان اعتقادی و قلبی که اصل است؛ و ایمان روانشناختی و احساسی که فرع میباشد.
🔶زن مومن، چه در حال حیض و چه در حال عادی، اعتقاد قلبیاش تفاوتی نمیکند. اگر در حالت عادی نماز می خواند، به خاطر ایمان به خدا و اجرای دستور اوست؛ و اگر در حال حیض، نماز نمیخواند، باز به خاطر ایمان به خدا و اجرای دستور اوست. آنچه شرط ایمان میباشد، اجرای دستور خداست. لذا اگر گفت: نماز بخوان! باید خواند؛ و اگر فرمود: نماز نخوان! باید نخواند. پس در این ایمان، فرقی بین مرد و زن نیست.
⬛️امّا امر دیگری است با عنوان احساس ایمان.
❗️ ایمان، امر قلبی است؛ امّا ظهوراتی نیز دارد. وقتی کسی نماز میخواند، ایمان قلبی خودش، برای خودش ظاهر میشود؛ وقتی به جهاد می رود، ایمانش برایش ظاهر میشود؛ کما اینکه وقتی گناه میکند، ضعف ایمانش برایش ظهور مییابد. پس عمل، ایمان نیست بلکه ایمان قلبی ما را برای خودمان ظاهر میسازد. اینجاست که در ما حالتی نمودار میشود با عنوان «احساس ایمان»؛ اینکه احساس می کنیم که مومن هستیم. اگر کسی نماز بخواند، چنین احساسی را خواهد داشت؛ حال اگر نماز شب هم بخواند، این احساس، قویتر خواهد شد؛ و اگر خمس دهد باز هم قویتر خواهد شد. از طرف دیگر، اگر عمل خیری را ترک نماید، مثلاً نماز شب میخواند و حالا نخواند، احساس سقوط از مراتب ایمان به او دست میدهد.
👌زنها در حال حیض، با اینکه ایمان قلبی دارند و این ایمان کم هم نمی شود، ولی باز احساس کم شدن ایمان مینمایند؛ نوعی حالت روانی در آنها ایجاد میشود شبیه حالت آن کسی که عمدا ترک نماز نموده؛ البته با شدّت کمتر. این همان نقص ایمانی است که امیرمومنان به زنها نسبت دادند و می فرماید زنان در این حالت ایمانشان ناقص است یعنی احساس کم بودن ایمان می کنند نه آنکه حقیقتا در ایمان انها کاستی باشد( دقت کنید)
⁉️سوال
خدایی که صفت های خود را نقض می کند ؛ ⇩⇩
● افعال موجودات از دو حال خارج نیست .
1. یا برای رسیدن به هدفی انجام می شود .
2. یا کاری است عبث و بیهوده .
▓ ممکن است کمک به دیگران را مثال بزنید و عنوان کنید که این کار خارج از این دو حالت است اما انسانی که به نیازمندی کمک می کند ، در پی اقناع حس نوع دوستی خود است و این نیاز را در خود می بیند و تنها با دست گیری و کمک رسانی و عمل در این زمینه وجدانش آسوده میگردد . بنابر این برای افعال موجودات ، حالتی خارج از این دو صورت نمی توان متصور شد .
◆ قطعا این جمله را بسیار شنیده اید : " خلقت جهان هدف مند است و خدا برای آفرینش هدفی داشته است "
پذیرش اینکه خدا از خلق جهان هدفی داشته است ، مستلزم این است که بپذیریم خدا نیازی داشته است ( زیرا هدف ها در پی رفع نیاز ها و یا خواسته ها بنا می شوند ) و این با صفت خدا که #بی_نیاز بودن اوست در تعارض است .
■ حال اگر بگوییم خدا بی نیاز است و هدفی نداشته است که با خلقت جهان به آن برسد ، به این نتیجه می رسیم که اساسا "خلقت امری بیهوده و عبث بوده است "(پیش تر گفتیم که کار بی هدف ، قطعا بیهوده است ) . و این نیز با دیگر صفت خدا که همان #حکیم بودن اوست سازگار نسیت .
(حکیم کسی است که کاری عبث انجام نمی دهد ) .
✔ این تناقض منطقی بیان می دارد که وجود خدا یی با این اوصاف امری محال وغیر منطقی است .
♦️پاسخ
❗️در این شکی نیست که خداوند حکیم در افعال خود دارای غرض است و دلایل متعدد عقلی و نقلی بر این امر دلالت می کند
🔷دلیل عقلی به ما می گوید که هر فعلی که برای مقصد و غرض معینی انجام نگیرد نزد عقلا عبث و بیهوده بحساب می آید و این فعل نزد عقلا قبیح است و کار قبیح بر خداوند حکیم محال است
♦️یکی از دلایل نقلی ایه 115 مومنون است که می فرماید:
« ایا گمان کرده اید که ما شما را از روی بیهودگی افریدیم »
❗️ومی فرماید:
🔷صاحبان خرد و اندیشه با تامل در خلقت اسمانها و زمین پی می برند که خداوند این عالم را بیهوده نیافریده است
📓161 ال عمران
♦️ومی فرماید:
« اسمانها و زمین را و انچه بین انهاست از روی بیهودگی خلق نکردیم»
📓دخان 38
🔵اما غرض و هدف خداوند به مخلوقات بر می گردد نه به خودش تا اشکال شما مطرح شود
❗️توضیح :
♦️گاهی فاعلی فعلی را انجام می دهد غرضش به ذات خودش بر می گردد و گاهی برای منفعت رسانی به دیگران کاری را انجام می دهد اگر غرض از نوع اول باشد بر ذات حق ناروا است زیرا که نشانه نقص و کمبود فاعل است ولی اگر از نوع دوم باشد عین کمال و ناشی از کمال فاعل است نه ناشی از نقص
♻️خورشید که نور افشانی می کند و عالم را روشن می سازد برای این است که واجد این کمال است و لذا می دهد نه اینکه محتاج به نبات و جماد و حیوان و ارض باشد
🔶در مورد خداوند غرض و هدف از نوع دوم اشکال ندارد زیرا که او فیاض علی الاطلاق بوده و بخلی در ساحت او راه ندارد پس باید کمال بخش و کمال افرین باشد و وجود موجودات کمال است لذا باید بیافرینددو این لازمه خدایی است( دقت کنید):
🔺من نکردم خلق تا سودی کنم
🔺بلکه تا بر بندگان جودی کنم
📚شرح فارسی کشف المراد،ص215
📚الالهیات،علامه سبحانی،ج1 ص263
سوال
جدیدا درشبکه های اجتماعی یک سخنرانی هایی فرستاده میشه که مگه خداداعش هست خداهمه رومیبخشه امام حسین به شمرموقعی که روی امام نشسته بودگفت این کاررونکن من شفاعتت میکنم یا یکم اب بده ایااینهادرست است سنددارد؟روایاتی هست؟
✅پاسخ:
در این شکی نیست که روز قیامت رحمت ولطف پرودگار همه جا را فرا می گیرد. علامه مجلسی بابی را در بحار به ذکر این روایات گشوده است
📚بحار الانوار،ج 7 ص286 باب 14
امام صادق فرمود:
"زمانی که روز قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی ابلیس هم طمع می کند که بخشیده شود"
📚الامالی،صدوق،ص205
❗اما همین پرودگار به کسانی که سر به مخالفت پرودگار بردارند وبه هیچ وجه به دعوت خداوند لبیک نگویند وعده ی عذاب های سخت ودردناکی را داده است.
خداوند می فرماید:
"( روز قیامت) گنهکار دوست دارد فرزندان خودرا در برابر عذاب آن روز فدا کند وهمسر وبرادرش را وقبیله اش را که از او حمایت می کردند وتمام مردم روی زمین را تا مایه نجاتش شود"معارج 11-14
ومی فرماید:
"کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود ومایع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو می ریزد-آنچنان که هم درونشان را ذوب می کند وهم برونشان را-وبر آنها گرزهایی از اهن است -هرگاه بخواهند از غم واندوهای آن خارج شوند انها را به آن باز میگردانند ( وبه آنها گفته میشود) بچشید عذاب سوزان را "حج19 -22-
ومی فرماید:
"در آن روز مجرمان را هم درغل وزنجیر می بینی، لباسشان از قطران ( ماده چسبنده بد بوی قابل اشتعال) است وصورتهایشان را آتش می پوشاند"ابراهیم 49-50
وایات فراوان دیگر که سخن از شدت عذاب دوزخیان به میان آورد.
❗همچنین روایات فراوانی نیز در شدت وسختی عذاب دوزخیان آمده است که علامه مجلسی در بحار بابی را به ذکر این روایات گشوده است
📚بحار الانوار،ج8 ص222 باب 24
❗در کنار این شدت عذاب،افرادی هستند که تا ابد دراین شدت عذاب باقی می مانند وهیچگاه بخشیده نمی شوند واینان همان کافران ولجوجان وگمراهان می باشند که روایات فراوانی دراین زمینه آمده است
📚بحار الانوار،ج8 ص351 باب 27
امام کاظم فرمود:
"خداوند اهل کفر ولجاجت واهل ضلال وشرک را تا ابد در جهنم باقی می گذارد وهیچ گاه انان را نمی بخشد"
📚توحید صدوق،ص407
🔷در پاسخ های گذشته اورده ایم که روز قیامت اعمال عینا مجسم میشود و این عذاب ها نتیجه تجسم اعمال خود انسان ها است که به صورت عذاب مجسم میشود وخود انسان ها خالق جهنم خود هستند نه خداوند که می توانید کلید واژه « تجسم اعمال » را در کانال سرچ کنید
♦️ما معتقدیم تنها قائلین به امامت اهل بیت هستند که نهایتا بخشیده میشوند
🔶شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید:
"تمام علمای امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود در آتش مخصوص کفار است وکسانی که دارای ایمان به خدا واقرار به فرایض او دارند از اهل نماز هرگاه مرتکب گناهی بشوند شامل نمیشود ( وانان از جهنم رها میشوند)"
📚اوایل المقالات،ص53
❗علامه مجلسی روایات فراوانی در بحار الانوار شریف ذکر می کند که خلود در جهنم اختصاص به کفار ولجوجان دارد ومومنین دوازده امامی النهایه از دوزخ رهایی پیدا می کنند
📚بحار الانوار،ج8 ص350 باب 27
سوال
ایا راسته که مرغابیان وقت رفتن مولا علی به مسجد شروع کردن به صیحه و ضجه زدن اخه دیدم شبهات اون کانال ضد دین در مورد عدم شهید شدن حضرت در محراب را جواب دادید خواستم اینو هم جواب بدین چون می گفتن افسانه ست این داستان
♦️پاسخ
❗️قضیه فریاد و صیحه مرغابیان هنگام خروج حضرت امیر به سوی مسجد نیز از قضایای مسلم تاریخی است که علمای شیعه و سنی ان را نقل کرده اند
🔷چنین نقل کرده اند:
« در آن شب آن حضرت بیدار بود و بسیار بیرون می رفت و به آسمان نظر می کرد و می فرمود این است آن شبی که مرا پیامبر وعده شهادت داده است .زمانی که صبح شد حضرت قصد رفتن به مسجد را کرد چون به صحن خانه امد مرغابیانی که در خانه بودند به خلاف عادت از پیش روی آن حضرت در آمدند و پر می زدند و فریاد و صیحه می کردند بعضی خواستند انها را برانند حضرت فرمود: انها را واگذارید چرا که اینان صیحه زنندگانند که نوحه می کنند»
📚الارشاد ،مفید،ج1 ص16
📚خصائص رضی،ص63
📚مناقب ابن شهر اشوب،ج3 ص310
📚کشف الغمه ج1 ص436
📚روضه الواعظین ،ص135
🔵علمای اهل سنت نیز این داستان را نقل کرده اند مانند:
📚اسد الغابه،ابن اثیر ج4 ص35
📚کنزالعمال،متقی هندی ج6 ص413
📚الریاض النضره ،طبری،ج2 ص245
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص212
📚مروج الذهب ج2 ص425
سوال
پیامی این روزها منتشر میشود که شیعیان چرا برای علی سیاه می پوشید پوشیدن لباس سیاه زشت و لباس دشمنان خدا است چنان که شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه می اورد( ج1 ص251)
♦️پاسخ
❗️آن روایت شیخ صدوق از حیث سند مرسل بوده و قابل استدلال نیست .از سوی دیگر اگر سند ان را نیز بپذیریم با توجه به سایر روایات ناظر به کراهت پوشش سیاه در نماز خواندن است
📚وسائل الشیعه ج4 ص382 باب 19
🔷از سوی دیگر حکم کراهت در پوشش سیاه از برخی چیزها برداشته شده است مانند عمامه،عبا،چادر و...
📚الکافی ج3 ص403
💢یکی از مواردی که پوشش سیاه در آن استثنا شده است سیاه پوشی در مصائب اهل بیت می باشد .در این موارد یا اهل بیت خود لباس سیاه می پوشیدند و دیگران را به ان امر می کردند و یا با سکوت و تقریرشان بر سیاه پوشی دیگران صحه می گذاشتند
1⃣سیاه پوشی زنان در شهادت حمزه
« زینب دختر ام سلمه ( ربیبه پیامبر) سه روز بر حمزه گریه کرد و لباس سیاه بر تن کرد ( وپیامبر در این سه روز مانع او نشد) »
📚تهذیب اللغه،ازهری،ج12 ص171
2⃣دستور پیامبر به سیاه پوشی زنان در شهادت جعفر طیار
« اسمائ بنت عمیس می گوید: هنگامی که جعفر به شهادت رسید پیامبر به من فرمود سه روز جامه سیاه بر تن کن»
📚مسند احمد ج6 ص438
3⃣سیاه پوشی امام حسن در شهادت امیر مومنان
♦️ابن ابی الحدید می اورد:
« حسن بن علی در سوگ امیر مومنان جامه های سیاه بر تن کرد و با همین جامه میان مردم امد و برای انان خطبه خواند»
📚شرح نهج البلاغه ج16 ص26
♦️ذهبی نیز به همین گونه نقل میکند
📚سیر اعلام النبلای،ج3 ص267
4⃣سیاه پوشی زنان در شهادت امام حسن
♦️« زنان تا یک سال برای حسن بن علی لباس سیاه پوشیدند»
📚المستدرک،ج3 ص189
4⃣سیاه پوشی امام سجاد و زنان بنی هاشم در سوگ امام حسین
« هیچ زن هاشمی و قریشی نماند مگر اینکه در سوگ شهادت حسین لباس سیاه پوشیده بودند»
📚بحار الانوار ج45 ص196
❗️امام سجاد چنین فرمود:
« همانا من و اهل بیتم برای پدرم لباس عزا به تن مرده ایم»
📚بلاغه الامام علی بن الحسین،ص93
5⃣سیاه پوشی ام سلمه در سوگ امام حسین
♦️« پس از انکه ام سلمه خبر شهادت حسین را شنید در مسجد پیامبر خیمه سیاه بر پا کرد و خود جامه سیاه پوشید»
📚عیون الاخبار و فنون الاثار ،ص109
♦️از سوی دیگر نیز می توان بر سیاه پوشی در مصیبت اهل بیت استدلال کرد و آن اینکه طبق روایات صریح و روشن عزاداری برای اهل بیت دارای رجحان و افضیلت است
📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32
❗️از سوی دیگر پوشش سیاه نماد حزن و عزاداری می باشد لذا قائل به رجحان پوشش سیاه در عزاداری اهل بیت می توان شد( دقت کنید)
♦️چنان که مرحوم بحرانی می اورد:
« بعید نیست که به دلیل روایات مستفیض در امر به عزاداری اهل بیت حکم به رجحان پوشش سیاه و عدم کراهت ان شویم زیرا پوشش سیاه نماد حزن است»
📚الحدائق الناضره ج7 ص116
سوال
دشمنان مولا علی این روزها در کانال های خود از ابن ملجم تمجید می کنند حتی برخی از وهابیون چنین میکنند و میگویند مجتهد بوده ودر اجتهادش خطا کرده و تنها یک ثواب میبرد وسوال دیگرم این است که ایا در کتب اهل سنت مطلبی امده است که پس از شهادت علی علیه السلام در عالم چه اتفاقاتی افتاد یا خیر
♦️پاسخ
❗️ابن تیمیه موسس اصلی وهابیت چنین ابن ملجم را می ستاید:
« علی بن ابی طالب را یکی از خوارج به نام عبدالرحمان بن ملجم مرادی کشت در حالی که او از عابدترین انسان ها و دارای مقام علمی بود»
📚منهاج السنه ج5 ص47
♦️ابن حزم یکی از بزرگان اهل سنت چنین می اورد:
« اگر ابن ملجم در اجتهاد خود در مورد کشتن علی اشتباه کرده باشد نزد خدا یک اجر دارد و اگر اشتباه نکرده باشد دو اجر دارد»
📚المحلی ج10 ص482( به نقل از سوالات ما،تهرانی)
♦️این از خدا بی خبران و پیروانشان از کانال های «آتئیسم وهابی » از حقیقت اگاه نیستند که قاتل حضرت امیر به عنوان بدبخت ترین مردم معرفی شده است
❗️ چنان که از حضرت علی نقل می کنند که پیامبر به ایشان چنین فرمود:
« ای علی شقی ترین و بدبخت ترین فرد این امت تو را از پا در می آورد و به شهادت می رساند»
🔷این روایات را بزرگان اهل سنت نقل کرده اند
📚در المنثور،سیوطی،ذیل ایات سوره شمس
📚خصائص نسائی،ص39
📚مسند احمد ج4 ص140
📚مستدرک حاکم ج3 ص140
🔵و نقل می کنند که «پرنده ای جسد ابن ملجم را می بلعد و پس از آن قی کرده و بیرون می ریزد»
📚نور الابصار شبلنجی،ص98
⁉️اما سوال دومتان:
❗️حاکم روایت می کند:
« در بامداد شهادت علی در بیت المقدس هر سنگی را که بر می داشتند زیر آن خون تازه ظاهر می گشت»
📚مستدرک حاکم،ج3 ص113
📚الریاض النضره ج2 ص247
🔷ابن حجر می اورد:
« در خصوص شهادت امام حسین هر سنگی را که در شام یا دنیا بر می داستند از زیر آن خون تازه ظاهر میشد همینطور بود در روز شهادت حضرت علی »
📚صواعق المحرقه،ص116
⁉️سوال
ایاامام معصوم مقید به ضریح و قبر است که باید برای زیارت به مکان ها خاص دفن امامان برویم؟
♦️پاسخ
❗️در روایات فراوانی امر به زیارت قبور امامان شده است و فراوان ترغیب بر این امر کرده اند
📚وسائل الشیعه،ج14 ص320 باب 2
📚بحار الانوار ج97 ص116 باب 2
🔷امام رضا فرمود:
«شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم پیمان و تعهدی دارند که کمال وفای به آن عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه قبور امامان است.هر کس ان را از روی اشتیاق و تصدیق انان زیارت کند امامان انها شفعای انها در روز قیامت خواهند بود»
📚الکافی ج4 ص567
🔷اسحاق بن عمار از امام صادق روایت می کند که فرمود:
« به مدینه بروید و بر پیامبر سلام بدهید هر چند سلام و درود از راه دور به آن حضرت می رسد»
📚وسائل الشیعه ج14 ص338
❗️این حدیث نشان می دهد که حضور زائر در کنار قبور اهل بیت موضوعیت و خصوصیت دارد که برخی از این خصوصیت ها چنین است:
1⃣سبب تعظیم و تکریم و گرامی داشت آن بزرگواران و نشان دهنده محبت به انها می باشد. تلاش جوامع گوناگون بر حفظ اثار نیکان و احیای میراث بزرگواران و رواج موزه ها نمونه ای از نکوداشت مفاخر نیکان است
2⃣طبق روایات سبب بهره مندی از فضای معنوی حرم های شریف که محل تردد فرشتگان ،ارواح انبیا و اولیا و محل تردد ارواح امامان است میشود ودعا در آن مکان ها در معرض استجابت می باشد
📚ثواب الاعمال ص96
3⃣زیارت انان سبب گسترس فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت در بین راهها و شهرهای مسیر مشاهد مشرفه انان می شود
4⃣نشانه صداقت زائر در دوستی و علاقه اش به انان است که چگونه رنج سفر را تحمل کرده و به زیارتشان رفته است تا اجابت امر انان را کرده باشد
5⃣سبب ارتباط ملت ها و ملیت های مختلف و اگاهی از مشکلات ،مشقات و امکانات یکدیگر میشود
6⃣زیارت انان وفاداری به پیمانی است که با امامان بسته شده است ( در روایت امام رضا به ان اشاره شد)
7⃣حرم های شریف امامان در طول تاریخ مرکز علم و تبلیغ و ترویج دین و...بوده است .همه این ها از برکات زیارت انان و ابادی قبور انان می باشد
📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی املی ج1 ص18 به بعد
⁉️سوال
بیشتر روایات و احادیث و گفتار و سخنان ائمه اطهار را معمولا تفسیر و معنی میکنند یا مثلا میگویند منظور حضرت از این گفتار این بوده
سوالم اینه که چرا آن حضرات منظور و تفسیر دقیق گفتار خود را نمیگفتند و به جایش معمولا از کنایه استفاده میکردند
♦️پاسخ
❗️در روایات ما امده است که همان گونه که در ایات قران جملات محکم و متشابه است در روایات اهل بیت نیز سخنان محکم و متشابه وجود دارد که باید متشابهات ان را به محکمات ارجاع داد
🔷مراد از جملات محکم جملاتی است که مفهوم آن به قدری روشن است که جای هیچگونه گفتگویی درآن نیست و مراد از جملات متشابه جملاتی هستند که احتمالات مختلف درباره مفاهیم آن جملات داده میشود
📚تفسیر نمونه ج2 ص433
💢امام رضا فرمود:
« در اخبار وسخنان ما متشابه وجود دارد مانند متشابهات قرآن و محکم وجود دارد مانند محکمات قران پس متشابهات را به محکمات ارجاع دهید و به وسیله محکمات تفسیر کنید»
📚الاحتجاج ج2 ص410
❗️وفرمود:
« چنان نباشد که تنها از متشابهات پیروی کنید جدای از محکمات که گمراه میشوید»
📚عیون الاخبار ج1 ص290
🔵ما در گذشته درباره فلسفه وجود ایات متشابه در قرآن بیان کردیم :
"اخبار اهل بیت این نظریه را ثابت میکند که وجود این گونه آیات در قران نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهی وپیامبر واوصیای او روشن میسازد وسبب میشود که مردم به حکم نیاز علمی به سراغ آنها بروند ورهبری آنها را عملا به رسمیت بشناسند واز علوم دیگر وراهنمایی های مختلف آنان نیز استفاده کنند واین درست به آن می ماند که در پاره ای از کتب درسی شرح بعضی از مسایل به معلم واستاد گذارده میشود تا شاگردان رابطه خودرا با استاد قطع نکنند وبر اثر این نیاز از افکار او الهام گیرند چنان که پیامبر فرمود:
"دوچیز گرانمایه در میان شما یادگار میگذارم کتاب خدا واهل بیتم "
📚مستدرک علی الصحیحین،حاکم نیشابوری،ج3 ص148
❗️حال درباره فلسفه وجود سخنان متشابه در کلام اهل بیت نیز می گوییم:
« اهل بیت در سخنان خود از کلمات و جملات متشابه استفاده کرده اند تا این نیاز را در مردم به وجود اورند که انان برای فهم صحیح دین نیازمند رجوع به فقها و علمای شیعه هستند و خودشان را از علما و فقها بی نیاز نبینند تا علما با تبیین کلام اهل بیت و ارجاع متشابهات سخنانشان به محکمات انان را طبق مسیر و تعالیم اهل بیت ارشاد کنند.»
🔵همان علما و فقهایی که امام صادق در حقشان فرمود:
« کسی که انان را رد کند ما اهل بیت را رد کرده است و این در حد شرک به خداست»
📚الکافی ج1 ص67
♦️همان علما و فقهایی که امام عسکری درباره انان فرمود:
« هر یک از علمای شیعه که خود نگه دار ،حافظ بر دینشان،مخالف با هوای نفسشان ،مطیع پرودگارشان باشند بر مردم اطاعت انان واجب است»
📚وسائل الشیعه ج27 ص131
🔷همان علمایی که امام صادق در موردشان فرمود:
« علمای شیعه ما مرزداران هستند .انان از مرزهای عقیدتی مردم که محل نفوذ شیطان و یارانش هستند محافظت می کنند و مانع تسلط انان بر شیعیان ضعیف میشوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از ادیان و عقاید محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای انها»
📚بحار الانوار ج2 ص5
⁉️سوال
چرا اهل بیت دقیقا شب قدر رو مشخص نکردن چه فلسفه ای داشته
♦️پاسخ
❗️در این شکی نیست که امامان از اینکه کدام شب ،شب قدر است کاملا اطلاع و اگاهی داشته اند چنان که امام باقر فرمود:
« شب قدر بر ما مخفی نیست چرا که فرشتگان در آن شب دور ما طواف می کنند»
📚بحار الانوار ج94 ص13
❗️اما انان به خاطر ملاحظاتی شب قدر را به طور معین اعلام نفرمودند .در فلسفه آن چنین گفته اند:
«این مخفی بودن برای این است که مردم به همه شب های ماه رمضان یا شب های اخر ان اهمیت دهند .همانگونه که خداوند رضایت خود را در میان انوع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روی اورند و غضبش را در میان معاصی پنهان کرده تا از همه بپرهیزند ،دوستانش را در میان مردم مخفی کرده تا همه را احترام کنند اجابت را در میان دعاها پنهان مرده تا به همه دعا ها روی آورند ،اسم اعظم را در میان اسمایش مخفی ساخته تا همه را بزرگ دارند،وقت مرگ را مخفی ساخته تا در همه حال اماده باشند ،شب قدر را نیز پنهان ساخته تا همه شب های ماه رمضان را اهمیت دهند و کوچک نشمرند»
📚تفسیر نمونه ج27 ص190
🔷این بیان در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است
❗️علامه مجلسی نقل می کند که به امام علی گفته شد که شب قدر کدام شب است؟
♦️حضرت پاسخ داد:
« شب قدر برای شما مخفی قرار داده شده است چرا که اگر شما از آن اگاهی پیدا کنید تنها درآن شب عمل می کنید و از باقی شب ها غافل میشوید»
📚بحار الانوار ج94 ص5
❗️اگر چه اهل بیت به خاطر همان فلسفه ذکر شده صراحتا از این که شب قدر کدام شب است سخن نگفته اند اما با دقت در اخبارشان بدست می اید که شب قدر کدام شب است
♦️چنان که علامه مجلسی می آورد:
«اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است»
📚زاد المعاد ص187
🔷رییس المحدثین ،شیخ صدوق نیز چنین می آورد:
« مشایخ ما و بزرگان و علمای شیعه اتفاق دارند که شب قدر ،شب بیست و سوم ماه رمضان است»
📚خصال ج2 ص519
⁉️سوال
واقعا قبر حضرت زینب کجاست؟ شبکه کلمه در جدید ترین پستش اورده در مدینه است نه شام و نه مصر .میگه دکان دار ها قبر حضرت زینب رو در سوره معرفی میکنن چون واسشون منفعت داره ما رو روشن کنید یعنی ما الکی میریم سوره واسه دفاع از حرم
♦️پاسخ
❗️درباره مدفن مطهر بانو زینب سه نظریه ارائه شده است
1⃣ایشان در مدینه دفن هستند چنان که مرحوم سید محسن امین بر همین نظریه است
📚اعیان الشیعه ج7 ص137،141
2⃣مدفن ایشان در مصر است .برخی از عالمان مصری بر همین نظریه هستند
📚الاتحاف بحب الاشراف،شبراوی ص93
📚نور الابصار شبلنجی،ج1 ص27
3⃣ایشان در شام دفن هستند
🔵مرحوم سید محسن امین برای گفته خود مبنی بر دفن ایشان در مدینه چنین استدلال می کند که :
« بازگشت حضرت زینب پس از فاجعه کربلا به مدینه قطعی و مسلم است اما خروج مجدد او از این شهر ثابت نیست بنابراین باید گفت در مدینه وفات یافته و در همانجا دفن شده است گرچه تاریخ وفات و محل دفنش دقیقا مشخص نیست»
❗️در نقد این نظریه باید بیان داشت:
« گرچه دفن حضرت زینب در مدینه یک امر ممکن و کاملا طبیعی است زیرا قبر برادرش امام حسن و بسیاری از بزرگان بنی هاشم در این قبرستان قرار دارد که خصوصیات و تفصیل انها در کتب مربوط بیان شده است اما باید توجه داشت که اگر او در این قبرستان دفن شده بود طبعا قبرش با توجه به شخصیت و عظمت مقامش مشخص میشد در حالی که در هیچ یک از کتب مربوط به تاریخ مدینه و مزارات این شهر نامی از محل قبر او به میان نیامده است با این که نام زنانی همچون ام البنین که در بقیع دفن شده اند در کتابهایی مانند وفائ الوفا منعکس شده است
🔷از طرف دیگر موضوعات تاریخی جای اعمال استصحاب نیست که بگوییم بازگشت حضرت زینب در مدینه قطعی است اما خروج او از این شهر ثابت نشده پس در همانجا به خاک سپرده شده است
📚مرقد العقیله،ص103
❗️درباره با احتمال مصر نیز باید گفت:
♦️طرفداران این نظریه برای ادعای خود روایاتی را ذکر می کنند که مولف کتاب مرقد العقیله بر این روایات اشکالاتی را ذکر می کند از جمله:
🔵اکثر راویان این روایات مجهول هستند مانند زهران بن مالک،علی بن احمد الباهلی،قاسم بن عبدالرزاق،محمد بن عبدالله،حمزه المکفوف، و ...
🔵راوی برخی از روایات عبدالله بن مصعب بن ثابت زبیری است که از دشمنان اهل بیت بوده است
🔵مفاد روایات نیز دارای تناقضاتی متعددی است که سبب سلب اعتماد از صحت ان روایات می شود
⁉️ حال سوال پیش می اید که با این وجود قبری که در مصر در محله قناطر السباع قاهره است متعلق به کیست؟
❗️فرموده اند که زینبی که در مصر مدفون است « زینب بن یحیی المتوج بن الحسن الانور بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب است»
⚫️به جهت تشابه اسمی بسیاری از مردم تصور کرده اند آن قبر حضرت زینب است
📚اعیان الشیعه،ج7 ص142
❗️اما احتمال سوریه
🔷طرفداران این نظریه چنین استدلال می کنند:
« در مدینه قحطی و دست تنگی شدیدی به وجود آمد .عبدالله بن جعفر تصمیم گرفت با همسر خود حضرت زینب به شام که مقداری زمین زراعتی داشت سفر کند پس از مسافرت به شام در همانجا در گذشت»
📚خیرات حسان،محمد حسن خان،ص29
📚هدیه الزائرین،شیخ عباس قمی،ص353
📚نزهه اهل الحرمین،سید حسن صدر ص39
❗️ویا گفته اند:
« حضرت زینب به دستور یزید به شام تبعید شد چرا که به عینه می دیدند اگر او در مدینه بماند سرزمین حجاز را بر ضد دستگاه یزید میشوراند زیرا حضرت زینب در مدینه همواره رسوا گر حکومت یزید بود و مردم را بر ضد او می شوراند و هدف شهیدان کربلا را بیان می کرد.از این رو یزید برای فرماندار مدینه نامه نوشت و سکونت حضرت زینب در مدینه را ممنوع ساخت»
📚قطعه ای از بهشت ( جامع ترین تاریخ واقعه کربلا،)علی نجاتی، ج2 ص2
♦️از انجایی که احتمال شام مشهور تر است لذا می توان گفت حضرت زینب در سوریه مدفون هستند
⁉️سوال
عزيزان شيعه بر خلاف دستورات اسلام معتقد است: كه خداوند گاهي به دليل اكتشافات و علوم جديدي كه نعوذبالله براي او تعالي آشکار مي شود! که قبلا نمي دانسته!! نظرات اعلان شده اش را تغيير مي دهد كه اين مورد در اصطلاح روحانيت شيعه «بدا» نام گرفته است! در حاليکه اهل سنت اين عقيده فاسد را مغاير با قرآن كريم و توحيد باري تعالي مي دانند.
♦️پاسخ
متأسّفانه موضوع «بدا» از موضوعاتى است که دستاویز عجیبى براى بعضى از مخالفان شیعه و حتّى بعضى از دشمنان اسلام شده است; آنها بدون این که کوچکترین تحقیقى درباره این مطلب در کتاب هاى بزرگان شیعه و دانشمندان «عقاید و مذاهب» اسلام بکنند، تنها به همین یک کلمه چسبیده و قلمفرسایى و تفسیرهایى که کمترین ارتباط به عقاید شیعه ندارد، براى آن کرده اند و مطالب موهوم و بى اساس به ما نسبت داده اند.
❗️این گونه تفسیرهاى نابجا مسلّماً کار یک دانشمند و محقّق (حتّى از مخالفین) نیست، کار افراد متعصّب و لجوجى است که همیشه دنبال بهانه و دستاویزى مى گردند که اغراض خود را در سایه آن انجام دهند; همواره به فکر این هستند که از طرف مقابل کلمه اى بشنوند که بتوانند براى آن تفسیرهاى نامناسب و گمراه کننده اى بنمایند و روى آن تبلیغات مسموم و زهرآگین کنند و به اصطلاح جنگ اعصاب روى آن راه بیندازند; لفظ «بدا» از جلمه این الفاظ است.
🔵در هر حال براى روشن شدن حقیقت معناى کلمه «بدا» از نظر عقاید شیعه، کافى است به بیان ساده و مختصرى که ذیلا گفته مى شود، توجّه فرمایید:
❗️اصولا کلمه «بدا» در لغت عربى به معناى آشکار شدن است. قرآن مجید درباره ظالمان و ستمگران مى گوید: «وَ بَدا لَهُمْ سَیِّئاتُ ما عَمِلُوا; در آن روز اعمال بدى را که انجام داده اند براى آنها آشکار مى شود (و نتیجه کردار سوء خود را مى بینند)».
📓زمر48
❗️در عبارت عربى گاهى گفته مى شود: بدا من فلان کلام فصیح یعنى از فلان شخص کلام فصیحى صادر شد و گاهى به جاى کلمه «مِن»، «لام» گذارده مى شود و مى گویند: بدالفلان کلام فصیح و معناى آن عیناً همان معناى جمله اوّل است، یعنى سخن فصیحى از او آشکار شد.
🗯 اصل مطلب:
❗️بسیار مى شود که مقدّمات کارى در نظر ما از هر جهت مهیّاست، ولى پیشامدهاى غیر منتظره اى رخ مى دهد و آن وضع به هم مى خورد و آن کار انجام نمى شود در این جا گفته مى شود: خدا نخواست چنین مطلبى انجام یابد، و ممکن است در همین جا کلمه «بدا» به کار برده شود و گفته شود: «بدالله انّه لا یرید هذا» یعنى از خداوند آشکار شد که نمى خواهد این کار انجام شود. بنابر این مقصود این نیست که براى خدا آشکار شد، تا مستلزم جهل به تقدیر دوّم باشد بلکه مقصود این است که از خدا براى ما آشکار گشت.
💢بدیهى است این مطلب اشکالى ندارد و موضوعى است که در طول زندگى هرکس بارها واقع مى شود که امورى برخلاف آنچه انتظار مى رفت رخ مى دهد، این همان «حقیقت بدا» است.
❗️آیات قرآن مجید و اخبار فراوانی گواهى مى دهد که بسیار مى شود مقدّمات بلا و ناراحتى هایى فراهم مى گردد و شاید انتظار آن هم مى رود، امّا مردم به سوى خدا مى روند، دعا مى کنند و دست از کارهاى ناروا مى کشند، نسبت به یکدیگر خوبى مى کنند و کارهاى نیک انجام مى دهند و خداوند به برکت این اعمال، بلا و بدبختى و ناراحتى را بر مى گرداند، این یکى از موارد بدا است.
❗️گاهى هم بعکس، مقدّمات خوشبختى و نعمت فراهم شده و مردم کارهایى انجام مى دهند که ورق بر مى گردد، این برگشت ورق همان بداست.
بسیار مى شود که سرنوشت انسان، بر اثر اعمال خوب و بد او تغییر مى یابد و این یکى از افتخارات ماست که سرنوشت خود را مربوط به اعمال خویش مى دانیم.
ممکن است گفته شود این که در این موارد گفته مى شود براى خدا «بدا» رخ داد، نظر به ظاهر کار و از دیدگاه فکر ما و محاسبات ماست، زیرا انسان روى محدودیّتى که دارد، تصوّر مى کند که فلان حادثه قطعاً رخ خواهد داد، یا حتماً جامه عمل نخواهد پوشید، وقتى خلاف آن را مشاهده کرد و دید که محاسبات او اشتباه بوده است، روى مقیاس فکر خود مى گوید: براى خدا «بدا» رخ داده در صورتى که آنچه شایسته مقام اوست «بدا» نیست بلکه «ابدا» است; یعنى چیزى را که از نظر ما مخفى بود، آشکار ساخت.
👌خلاصه، وقوع حوادث غیر مترقّبه و برخلاف شرایط در نظر ما «بدا» است، یعنى چیزى که پنهان بود، براى ما آشکار گشت; ولى درباره خدا «ابدا» یعنى اظهار است و چیزى را که مخفى کرده بود، آشکار مى سازد و این که درباره خدا گاهى به جاى «ابدا» لفظ «بدا» به کار مى رود، روى یک نوع مقایسه است که گفته شد.