eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ» در میان شرط و جزا «اِنْ ـ فَانْکِحُوا» بیش از یک سوم قرآن ساقط شده است!!! در حالى که در تفسیرسوره «نساء» آمده است: شرط و جزاء در آیه فوق کاملاً با یکدیگر مربوطند و حتى یک کلمه در میان این دو اسقاط نشد نشده است ❗️به علاوه بیش از یک سوم قرآن حداقل معادل چهارده جزء قرآنمى شود! این بسیار خنده آور است که، کسى ادعا کند: قرآن با آن همه نویسندگان و کتاب وحى و آن همه حافظان و قاریان از زمان پیامبر به بعد چهارده جزاش بر باد رفته و کسى آگاه نشده؟ این دروغگویان ودروغپردازان، توجه به این واقعیت تاریخى نکرده اند که: قرآن، قانون اساسى و همه چیز مسلمانان را از آغاز تشکیل مى داد، شب و روز در همه خانه ها و مساجد تلاوت مى شد، چیزى نبود که حتى یک کلمه آن را بتوان اسقاط کرد، چه رسد به چهارده جزء! دروغى به این بزرگى دلیل روشنى بر ناشى گرى جاعلان این گونه احادیث است ❗️بی شک این روایات تحریف لفظی چون مخالف قران می باشد مردود میباشد زیرا قران صراحتا بر عدم تحریف قران تصریح میکند و روایات مخالف قران قطعا باطل است» 📚تفسیر نمونه ج11 ص27
⁉️لطفا بگید متکلمان بیشتر از چه راهی وجود خدا رو اثبات میکنن ♦️پاسخ ❗️بسیارى از متکلمان (علماى عقاید) در مساله اثبات وجود خدا بر برهان حدوث استدلال می کنند ♦️در این برهان ثابت میشود عالم حادث است و ازلی نبوده و طبیعتا برای به وجود امدن نیاز به پدید اورنده ای دارد که ما ان را خدا می نامیم ♻️توضیح برهان 🔷در جهان مادّه هیچ چیز به حالت یکنواخت خود باقى نمى ماند و همه اشیاء بدون استثناء در حال تغییراند. ♦️از سوى دیگر: تغییر و حرکت مسلّماً یک امر حادث است، و از آنجا که مادّه دایماً دستخوش این تغییرات و دگرگونى ها است باید خود آن هم حادث باشد، زیرا ممکن نیست مادّه ازلى باشد و از ازل معرض حوادث گردد، چرا که لازمه این سخن جمع میان حدوث و ازلیّت است، و مى دانیم این دو با هم تضاد دارد. (دقّت کنید.) ❎این استدلال با توجّه به نظرات جدیدى که درباره مادّه ابراز شده است به صورت روشن ترى مطرح مى شود، زیرا طبق نظریه فیزیک جدید: 🔴 هر مادّه اى از اتم ها تشکیل شده، و هر اتم مجموعه اى از حرکات است، و مسلّماً هر حرکت امر حادثى است، بنابراین مادّه اى که خود مجموعه اى از حرکت الکترون ها و پرتون ها است نمى تواند ازلى باشد؛ و به تعبیر دیگر هر حرکت داراى آغاز و انجامى است و چیزى که آغاز و انجام دارد نمى تواند ازلى باشد. 🔺این مساله به صورت لطیفى در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در برابر ابن ابى العوجا مادّى طرح شده است. امام(علیه السلام) به او فرمود: «اِسْیَلْ عَمّا شِیْتَ»؛ (از هرچه مى خواهى سوال کن) ابن ابى العوجاء گفت: «ما الدَّلْیلُ عَلى حَدَثِ الاَجْسامِ؟»؛ (دلیل بر حدوث اجسام چیست؟) امام فرمود: «اِنّى ما وَجَدْتُ شَیْیاً صَغیْراً وَ لا کَبیْراً اِلاّ اِذا ضُمَّ اِلَیْهِ مِثْلُهُ صارَ اَکْبَرَ، وَ فى ذلِکَ زَوالٌ، وَ انْتِقالٌ عَنِ الْحالَهِ الاُْولى، وَلَوْ کانَ قَدِیماً ما زالَ وَ لا حالَ، لاَنَّ الَّذِى یَزُولُ وَ یَحُولُ یَجُوزُ اَن یُوجَدَ وَ یُبْطَلَ، فَیَکُوْنَ بِوُجُودِهِ بَعْدَ عَدَمِهِ دُخُوْلٌ فى الْحَدَثِ، وَ فى کَوْنِهِ فى الاَزَلِ دُخُوْلُهُ فى الْقِدَمِ، وَلَنْ تَجْتَمِعَ صِفَهُ الاَْزَلِ وَ الْحَدُوثِ وَ الْقِدَمِ وَ الْعَدَمِ فى شَىْء واحِد»؛ (من هیچ موجود کوچک یا بزرگى را نیافتم مگر این که هنگامى همانندش به آن ضمیمه شود بزرگتر خواهد شد، و به این ترتیب از حالت نخستین به حالت دیگرى منتقل مى شود، و اگر این وجود، قدیم و ازلى بود هرگز زوال و انتقالى نداشت، زیرا چیزى که زوال و انتقال دارد جایز است موجود و معدوم شود پس با وجودش بعد از عدم داخل در حادث شده، و با بودن اش در ازل قدیم محسوب مى شود، در حالیکه هرگز وصف ازلیّت با حدوث و قدم با عدم در شىء واحد جمع نمى شود). 📚الکافی ج1 ص77 ❗️در مبحث هاى علمى امروز مخصوصاً بحث هاى ترمودینامیک و قانون دوم آن که قانون آنتروپى یا کهولت و فرسایش نامیده شده این مطلب به ثبوت رسیده است که: ♦️همواره حرارت از اجسام گرم به طرف اجسام سرد جارى مى شود، و این جریان نمى تواند خود به خود به طور معکوس انجام گیرد. در حقیقت انتروپى نسبت نیروى غیر قابل استفاده به نیروى قابل استفاده است، و از طرفى ما مى دانیم که این انتقال و انتروپى در مجموعه جهان رو به افزایش است. حال اگر جهان ازلى بود از مدت ها پیش حرارت تمام اجسام با هم مساوى مى شد، و نیروى قابل استفاده اى باقى نمى ماند، در نتیجه هیچ فعل و انفعال شیمیایى در تمام جهان انجام نمى گرفت، و حیات در روى زمین غیر ممکن مى شد. ولى ما مى بینیم که فعل و انفعالات شیمیایى ادامه دارد، و حیات در روى زمین ممکن است، پس علوم بدون قصد و توجّه، ثابت مى کنند که جهان ابتدایى داشته، و به این ترتیب ضرورت وجود خدارا ثابت مى کنند، چون هیچ شىء حادثى نمى تواند خود به خود حادث شود، بلکه براى حدوث آن، محرّک نخستین لازم است. 📚کتاب اثبات وجود خدا مقاله ادوارد ص55 ♦️راه دیگرى که براى اثبات حدوث جهان پیموده اند از طریق بررسى اجسام رادیواکتیو است (این اجسام، اجسامى هستند که اتم هاى ناپایدار دارند، اتم هاى آنها در حال پوسیدن و متلاشى شدن است و این امر ادامه پیدا مى کند تا به اتم هاى پایدار تبدیل گردند. اینها اتم هایى هستند که معمولا عدد اتمى آنها بالاتر از 80 است، و به صورت اجسامى سنگین و ناپایدارند که دایماً در حال تشعشع اتمى هستند، گویى اضافات خود را بیرون مى ریزند تا به یکى از عناصر پایدار تبدیل شوند.) ❗️وجود این گونه اجسام در طبیعت دلیل بر این است که جهان حادث است و تاریخى دارد؛ و به گفته دانشمند معروف: دونالد رابرت کار، متخصص ژیوشیمى و نویسنده کتاب تعیین عمر (زمین) به وسیله کربن رادیواکتیو طبیعى: اگر جهان ازلى و ابدى بود هیچ عنصر رادیواکتیو یافت نمى شد. (چرا که باید همه آنها تبدیل به اجسام پایدار شده باشند). 📚همان مدرک 🔵از مجموع این سخن چنین نتیجه
مى گیریم که علوم تجربى نیز از طرق مختلف مساله حدوث جهان را اثبات کرده و از اینجا ضرورت وجود یک خالق ازلى و ابدى براى تفسیرپیدایش عالم هستى روشن مى شود. (دقّت کنید). 📚تفسیر موضوعی پیام قران ،ایت الله مکارم ج3 ص46 به بعد
⁉️سوال سلام خواستم بدونم با توجه به اینکه پسران از وضعیت جسمانی قویتری نسبت به دختران برخوردارند پس چرا دیرتر از دختران به سن تکلیف میرسند.این ظلم نیست؟؟؟ ✅پاسخ یکی از شروط اساسی تکلیف عقل است ۰به این معنا که فرد باید در حدی باشد که بتواند خوب وبد را تشخیص دهد۰دراین باره روایات متعددی در منابع روایی ما امده است 📚وسایل الشیعه ج1 ص39 باب 3 ❗️وشکی در این نیست که رشد عقلی وفکری دختران زودتر از پسران می باشد واین امر به تایید کارشناسان فن نیز رسیده است ♦️در کتاب پاسخ به پرسشهای مذهبی چنین امده است : « انچه تحقیقات علمی ثابت کرده است این است که رشد زن سریعتر از مرد است بنابراین دورانی که مرد در مدت پانزده سال طی میکند زن آن را در ظرف نه سال طی میکند و این موضوع اختصاص به جنس زن و مرد ندارد بلکه در تمام جانداران و گیاهان ،انواع ضعیفتر اخرین درجه نمو خود را در دوران کوتاهتری طی می کنند فی المثل نمو « نیلوفر» به مراتب سریعتر از نمو« چنار» است .خلاصه این که موجودی که لطیف تر است رشد ان سریعتر می باشد و هر موجودی که خشن تر است رشد آن کند تر انجام میابد و به همین دلیل بسیاری از دختران در سنین سیزده یا چهار ده سالگی اماده بارور شدن از نظر جنسی و مادر شدن هستند در حالی که پسران در این سن و سال معمولا امادگی پدر شدن را ندارند» 📚پاسخ به پرسش های مذهبی ص423 ❗️امام صادق فرمود: دختر زمانی که به نه سال رسید حد بر او جاری میشود 📚وسایل ج1 ص43 در روایت دیگری امده است که دختر اگر به نه سالگی رسد مکلف میشود 📚الکافی; ج۷ ص197 و198 ♦️البته اگر دختران در این سن توانایی جسمانی انجام برخی از فرائض مانند روزه را نداشته باشند ،تکلیف از انان برداشته شده و باید در حالی توانمندی ان را بجا اورند پس از این جهت نیز ظلمی در حق انان صورت نگرفته است 🔷نکته دیگر انکه حد اکثر سن بلوغ در پسران پانزده سال قمری می باشد .دو نشانه دیگر برای بلوغ انان وجود دارد 1⃣روییدن موی خشن زیر شکم 2⃣بیرون امدن منی 📚توضیح المسایل مساله 1909 ❗️بسیاری از پسران در عصر ما زودتر از رسیدن به پانزده سالگی با تحقق نشانه های بلوغ در انان به سن تکلیف می رسند
⁉️سوال لطفا یکی از براهین وجود خدا را بیان کنین ✅پاسخ ❗️از جمله براهین اثبات خداوند برهان علت و معلول است ⚪️توضیح اجمالی برهان به زبان ساده ♦️بدون شک، جهانى که در آن زندگى مى کنیم، مجموعه اى از علّت و معلول ها است؛ و اصل علّیّت یکى از روشن ترین قوانین این جهان است. ❗️همچنین بدون شک، ما و کره اى که روى آن زندگى مى کنیم همیشه وجود نداشته، بلکه خود معلول علّت دیگرى است. ⁉️آیا این سلسله علّت و معلول تا بى نهایت پیش مى رود، و سر از تسلسل در مى آورد؟ یعنى هر علّتى به نوبه خود معلول علّت دیگر خواهد بود و به جایى ختم نمى شود. این مطلبى است که هیچ وجدانى آن را پذیرا نیست. چگونه ممکن است بى نهایت صفر را در کنار هم بچینیم و تبدیل به یک عدد شود؟ ـ منظور از صفر موجودى است که در ذات خود هستى ندارد، و از ناحیه علّت هستى پیدا مى کند ـ و چگونه ممکن است، بى نهایت فقیر و محتاج در کنار هم قرار گیرند و از آن وجودى غنى و بى نیاز به بار آید؟! 👌بنابراین باید قبول کنیم که این سلسله علّت و معلول، سرانجام به وجودى مى رسد که علّت است و معلول نیست؛ یعنى هستى آن از خودش مى جوشد و یا به تعبیر دقیق تر عین هستى و وجود بى پایان، و واجبالوجود است. ❗️این دلیل روشنى است بر اثبات وجود خداوند ازلى و ابدى. 🔴توضیح برهان به بیان دیگری : ❗️عالمى که در آن زندگى مى کنیم بدون شک حادث است یعنی نبوده است سپس به وجود امده است (زیرا دایماً در حال تغییر است، و آن چه در حال تغییر است، معرض حوادث است، و چیزى که معرض حوادث است، محال است قدیم و ازلى باشد که ما در توضیح برهان حدوث در اثبات خداوند ان را ثابت کردیم .کلید واژه حدوث را در کانال سرچ کنید) ❌اکنون این سوال پیش مى آید که اگر حادث است، از پنج حال بیرون نیست: 1ـ بدون علت به وجود آمده است. 2ـ خود علت خویشتن است. 3ـ معلولات جهان علت وجود آن هستند. 4ـ این جهان معلول علتى است که آن هم به نوبه خود معلول علت دیگرى است، و تا بى نهایت پیش مى رود. 5ـ این جهان مخلوق خداوندواجب الوجود است، که هستى اش از درون ذات پاک او است. ❗️باطل بودن چهار احتمال نخست معلوم است، زیرا وجود معلول بدون علت محال است، و گر نه هر چیز در هر شرایطى باید به وجود آید، در حالى که چنین نیست. احتمال دوّم که چیزى خودش را به وجود آورد نیز محال است، زیرا مفهومش این است که قبل از وجودش موجود باشد، و این اجتماع نقیضین است. همچنین احتمال سوّم که مخلوقات انسان، خالق انسان باشد نیز واضح البطلان است (چرا که لازمه آن دور است و ان نیز مستلزم وجود داشتن شی قبل از خلقتش میباشد ) و نیز احتمال چهارم یعنى تسلسل علت ها و کشیده شدن سلسله علل و معلول به بى نهایت، آن نیز غیر قابل قبول است، چرا که بى نهایت معلول و مخلوق، بالاخره مخلوق است، و نیاز به خالق دارد که آن را ایجاد کند، مگر بى نهایت صفر، عدد مى شود؟ یا از درون بى نهایت ظلمت، نور بر مى خیزد؟ یا از بى نهایت فقر و نیاز، بى نیازى به وجود مى آید؟ ❗️بنابراین راهى جز قبول احتمال پنجم یعنى خالقیت واجب الوجود باقى نمى ماند. که ما ان را خدا می نامیم 📚گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، ج 22، ص 464.
⁉️سوال با تشکر از شما لطفا برهان وجوب و امکان در اثبات خداوندا را نیز به زبون ساده برای منه جوان بیان کنین ♦️پاسخ ❗️توضیح برهان امکان و وجوب 🔶 تمام موجوداتى که در این جهان مى بینیم همه روزى معدوم بوده اند، سپس لباس وجود بر تن کرده اند، و یا به تعبیر دیگر، روزى هیچ نبوده اند و سپس موجود شده اند، این دلیل بر آن است که آن ها «معلول» وجود دیگرى هستند، و از خود، هستى ندارند ( ممکن الوجود هستند یعنی روزی معدوم بوده سپس به وجود امده اند و وجودشان از خودشان نیست) 🔷و مى دانیم: ❗️هر وجود معلولى و ممکن الوجود و وابسته سراپا نیاز و احتیاج است،و امکان ندارد بدون علت به وجود اید ❗️ و اگر آن علت، نیز معلول علت دیگرى باشد، او هم به نوبه خود محتاج و نیازمند خواهد بود، و اگر این امر، تا بى نهایت تسلسل پیدا کنند، مجموعه اى از موجودات نیازمند و فقیر، خواهیم داشت و مسلم است چنین مجموعه اى هرگز، وجود نخواهد یافت; چرا که بى نهایت نیاز، نیاز است و بى نهایت فقر، فقر; هرگز از بى نهایت صفر، عددى به وجود نمى آید، و از بى نهایت وابسته، استقلالى حاصل نمى شود. ❗️از اینجا نتیجه مى گیریم که، سرانجام باید به وجودى برسیم که قایم به ذات است، و مستقل از تمام جهات، علت است و معلول نیست، و اوواجب الوجود است. یعنی موجودی که وجودش از خودش است و به موجودات ممکن الوجود ؛ وجود و هستی داده است که ما آن را خدا می نامیم» 📚تفسیر نمونه ج18 ص222
⁉️سوال مراسم قران به سر گرفتن از کجا اومده و اینکه ایا امت های پیشین هم شب قدر داشتن یا نه و بهترین اعمال در شب قدر چه کاریه ♦️پاسخ ❗️پاسخ پرسش اول در مورد منبع قران به سر گرفتن: ♦️امام باقر فرمود: « در شب قدر قران را بگشاید و در برابر خود قرار دهد و بگوید خدایا از تو میخواهم به حق کتاب فرستاده ات و انچه در ان است که در ان است نام بزرگت ونامهای نیکت و انچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره ازاد شدگانت از دوزخ» 📚اقبال الاعمال ،ص86 📚زاد المعاد ص185 ♦️امام صادق فرمود: « قران را به سر بگذارد و بگوید: خدایا بحق این قران و بحق ان کسی که او را به این قران فرستادی و هر مومنی که در ان مدحش کردی و به حق تو بر ایشان زیرا هیچ کس به حق تو از خودت اشناتر نیست» ❗️انگاه ده مرتبه بگوید بک یا الله ،ده مرتبه بمحمد،ده مرتبه بعلی ،...تا بالحجه .در پایان هر حاجتی که دارد از خداوند طلب کند» 📚اقبال ص187 📚بحار الانوار ج95 ص146 ❗️سوال دوم ایا در بین امت های پیشین نیز شب قدر بوده است ♦️پاسخ: پیامبر گرامی فرمود: « خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند» 📚در المنثور ج6 ص371 ❗️بهترین اعمال در شب های قدر: ♦️علامه مجلسی می گوید: « بهترین اعمال در این شب ها طلب امرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خودش و هم برای نزدیکانش چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر محمد و الش تا انجا که مقدور است انجام دهد ودر بعضی از روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند» 📚زاد المعاد ص186 ♦️رییس المحدثین شیخ صدوق چنین میگوید: « هر کس این دو شب را به مذاکره علم احیا بدارد پس این کارش از همه کارها برتر و بهتر است» 📚امالی ،ص649 ♦️از انجایی که شیخ صدوق بدون وجود روایت سخنی نمیگوید حتما بر این سخنش روایتی بوده است که بدست ما نرسیده است چنان که ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد: « احیا داشتن شب های قدر مستحب است یعنی این که شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قران و جلسات سخنرانی دینی و پرسش و پاسخ های مذهبی و یا مطالعه کتابهای تفسیری و عقاید و مواعظ سپری کند» 📚کلیات مفاتیح نوین،ص785
⁉️سوال روحانیون میگن در شب قدر اعمال مقدر میشه اگر اعمال ما مقدر شده پس اختیار ما چی میشه خب مقدر شده من گناه کنم ،بدبخت بشم ،و ...تقصیری ندارم ♦️پاسخ ❗️از جمله امور مسلم نزد ما مساله قضا و قدر میباشد و این که امور در شب قدر مقدر میشود 🔷امام صادق فرمود: « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان است ،تحکیم ساختن آن امور مقدر شده در شب بیست و یکم است و امضا و قطعی ساختن آن در شب بیست و سوم ماه رمضان است» 📚الکافی ج4 ص159 🔶و امده است که این مقدر ساختن،تقدیرات یک ساله عمر انسان تا ماه رمضان سال اینده است 📚الکافی ج4 ص160 ❗️ اما باید توجه کرد که مساله قضا و قدر و تقدیر امور توسط خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد مهم ان است که مقدرات پرودگار به طور صحیح تفسیر شود: ♻️« مقصود از تقدیرهای خداوند همان سنت های قطعی است که بر ما و جهان حکومت می کنند و تاثیر این سنت ها در خوشبختی و بدبختی مردم قطعی و تخلف ناپذیر است و ما در انتخاب هر سنتی از این سنن مختار و ازاد هستیم 👌تقدیر الهی درباره ملتی که تن به تنبلی و بیکاری درد دهند و با یکدیگر به نزاع و اختلاف برخیزند و نیروهای خداد را در مسیر های غلط به هدر دهند واز وضع زمان و محیط خود اگاهی نداشته باشند ان است که دیر یا زود از هم متلاشی گردند ولی تقدیر خداوند درباره ملتی که به فکر محرومان زحمتکش باشد و با کم کردن فاصله طبقاتی انان را از یک زندگانی ابرومند برخور دار سازندل وبه طور خلاصه ملتی که عاطفه ودادگر باشند این است که همواره از ثبات و ارامش و ترقی و پیشرفت و تحرک و سازندگی برخوردار شوند ❗️این ما هستیم که از هر یک از این دو تقدیر یکی را انتخاب می کنیم ❗️اگر شخص بیمار به پزشک مراجعه کند و دارو بخورد خوب میشود و اگر به پزشک مراجعه نکند و یا دارو نخورد یا می میرد یا رنجور می شود هر دو سرنوشت به دست خداست و انتخاب هریک با ماست واثر ان به حکم خداست ❗️هر کس تلاش و کوشش کند موفق می شود و هرکس از امکاناتش استفاده نکند،سرنوشتش خراب میشود 🔷تقدیر خداوند این است که هر کس صله رحم کند و صدقه دهد عمرش زیاد شود و هر کس قطع رحم کند عمرش کم شود ❗️شما میتوانید با مراجع به سنن خداوند در جهان افرینش صدها مثال برای قضا وقدر مربوط به افعال بشر پیدا کنید ومعنای تقدیر را درباره کارهای انسان بدست اورید ❗️پیامبر گرامی فرمود: « پنج طایفه هستند که دعای انان مستجاب نمی شود یکی از انان کسی است که از زیر دیوار کج که در حال ریختن است فرار نکند و دیوار فرو ریزد » 📚بحار الانوار ج 5 ص 105 ❗️دعای او مستجاب نمی شود زیرا سرنوشت کسی که از دیوار کج فرار نکند مرگ است ولی با اختیار خود به استقبال این سرنوشت رفت در صورتی که می توانست تقدیر دیگری انتخاب کند ❗️امیر مومنان از زیر دیواری که مشرف بر ریختن بود فرار کرد وقتی به او اعتراض کردند که ایا از قضا و قدر خداوند فرار می کنی فرمود: « از قضایی به قضای دیگر و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر فرار می کنم و هر دو تقدیر خداست» 📚توحید ،صدوق ص369 ❗️یعنی من در انتخاب هر دو ازاد هستم اگر در زیر دیوار بنشینم و فرو ریزد و بمیرم به حکم سرنوشت است واگر فرار کنم و سالم بمانم ان نیز به حکم سرنوشت است» 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام سبحانی ومکارم،ص65 🔷با این بیان روشن میشود که مساله قضا و قدر و تقدیرات خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد 🔺از سوی دیگر خداوند می داند که انسان با اختیار خود از کدام یک از تقدیرات تبعیت می کند .ایا با اختیارش صله رحم می کند تا عمرش زیاد شود یا قطع رحم می کند تا عمرش کم شود .با اختیارش تلاش می کند تا موفق شود یا تنبلی می کند تا شکست بخورد ▪️همان امری را که قرار است انسان با اختیار خودش انجام دهد نزد خداوند معلوم است و پرودگار در پرونده عمل او ثبت می کند و طبق روایات در شب قدر فرشتگان آن پرونده را به محضر امام عصر عرضه می کنند 📚بحار الانوار ج25 ص47 باب 3
⁉️سوال ایا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر میتوان اثبات وجود امام زمان را کرد ♦️پاسخ ❗️امام باقر فرمود: « با سوره قدر بر امامت ما احتجاج کنید و بدانید که در بحث و استدلال پیروز می شوید چرا که پس از پیامبر حجت خدا بر خلق همین سوره است این سوره سرور دین و بزرگترین دلیل مذهب شما و نهایت دانش ما است» 📚الکافی ج1 ص249 🔷نحوه استدلال را نیز چنین اموخته اند که به منکران امامت ما بگویید: ⁉️« ایا با رحلت پیامبر گرامی شب قدر هم از بین رفت یا باقی است ؟ 🔷قطعا باید بگویند که باقی است»( چون تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می کند .پیامبر نیز فرمود شب قدر تا روز قیامت باقی است ؛ بحار الانوار ج25 ص98) ♦️« بعد از ان بگویید : ❗️اگر هر سال شب قدر دارد و فرشتگان در آن نازل میشوند و اسرار سالانه ( من کل امر) را با خود می اورند ⁉️اولا : بر چه کسی نازل میشوند ⁉️ثانیا : چرا این اسرار را می اورند ❗️ایا می اورند که به کسی بدهند یا می اورنند که برگردانند ؟ 🔷اگر می اورند که برگردانند پس چرا اوردند وچرا نازل شدند و اگر می اورند که به کسی بدهند آن فرد کیست 👌 در زمان پیامبر گرامی ناچارا باید بگویند بر ایشان نازل می شدند و پس از ایشان نیز ناچارا باید بگویند تا روز قیامت انسان های کاملی و امامانی مانند پیامبر که برتر از فرشتگان هستند بر روی زمین حضور دارند که محل نزول فرشتگان ومیزبان انها هستند » 📚الکافی الکافی ج1 ص249 برگرفته از استدلال حضرت امیر ❗️نزول فرشتگان در شب قدر و شرف یابی انان به حضور امام معصوم ان قدر زیاد است که امام باقر فرمود: « تمام ملائکه در شب قدر به دور ما طواف میکنند» 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج5 ص13 🔷
⁉️سوال باتوجه به روایتی که هست که هر حکومتی قبل از ظهور قائم عج باطل و غیر مجاز است لطفا فلسفه ولایت فقیه و حکومت اسلامی را توضیح دهید ♦️پاسخ : ❗️این روایات را که هر نوع قیام و تشکیل حکومتی را قبل از ظهور امام عصر ممنوع می سازد شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه نقل می کنند 📚وسائل الشیعه ج15 ص50 باب 13 ❗️و منکران ولایت فقیه و حکومت اسلامی همواره با استدلال بر همین روایات انقلاب اسلامی ایران را زیر سوال می برند 💢ایت الله العظمی مکارم شیرازی در مقام پاسخ به این روایات چنین می اورد: 🔵«در مورد این چند روایت ، توجه شما را به چند نکته ی ضروری جلب می کنم : 1⃣ما دارای یک سلسله اصول مسلم در شریعت اسلامی هستیم که تخطی از آنها جایز نیست از جمله « امر به معروف و نهی از منکر »از امور مسلمی است که هیچ گونه تردیدی در آن روا نیست ، آیات و روایات فراوان با تاکید بسیار ،روی این دو اصل مسلم تکیه کرده است . ⁉️حال اگر در محیطی قرار بگیریم که احکام الهی پایمال شده ، منکرات آشکار گشته و معروفها به فراموشی سپرده شده ، و ظلم و فساد همه جا را فرا گرفته است ، و ما قادر هستیم که با یک قیام موثر نظام حکومت فاسد را بر هم زنیم و در مقیاس وسیعی منکرات را از میان ببریم و معروف را جانشین آن سازیم ، آیا در چنین فرضی هیچ کس می تواند مدعی شود که این کار حرام است ؟و باید نشست و تماشاچی صحنه های فساد و پایمال شدن احکام اسلام و خروج جوانان مسلمان از دین و آیین بود ؟! ❗️ممکن است بهانه جویان بگویند چنین چیزی واقع نشده ، ما می گوییم فرض کنید چنین امری رخ داد ، این فرض که محال عقلی نیست ، آیا باز هم در این فرض می گویید باید دست از هر اقدامی برداشت و تسلیم فراگیری فساد و ظلم ونابودی احکام اسلامی بود ؟! گمان نمی کنیم هیچ عالم و محققی چنین چیزی بر زبان جاری کند ! از شواهد این سخن اینکه در حالات محمد بن عبد الله از دودمان امام مجتبی علیه السلام که معروف به نفس زکیة است ، می خوانیم : «هنگامی که گروهی از افراد سر شناس به عنوان حضرت مهدی با او بیعت کردند و جریان به امام صادق علیه السلام رسید و حتی از حضرتش خواستند با او بیعت کند ! امام فرمود که این کار را نکنید زیرا هنوز موقع آن نرسیده است (و ظهور مهدی در آینده خواهد بود ) اگر تو (یعنی عبد الله پدر محمد )فرزندت را مهدی موعود می دانی ، او مهدی نیست ، و اکنون وقت آن فرا نرسیده است ، و اگر می خواهی او را وادار کنی که برای خدا خروج کند و امر به معروف و نهی از منکر نماید ، به خدا سوگند ما او را تنها نمی گذاریم ، و با او بیعت خواهیم کرد ! (و إن كنت إنما تريد أن تخرجه غضبا لله و ليأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر فإنا و الله لا ندعك و أنت شيخنا و نبايع ابنك في هذا الأمر» 📚الإرشاد ج  2  ص 190 ❗️عبد الله عصبانی شد و جواب نا مناسبی داد . ♦️کوتاه سخن اینکه :به فرض که روایات فوق تصریح کند که قبل از قیام مهدی علیه السلام هر گونه قیامی مایه ی گمراهی است ، ما هرگز به خاطر خبر واحد یا چند خبر که در حکم خبر واحد است نمی توانیم اصول مسلمه اسلام را که در قرآن و کلمات معصومین علیهم السلام است کنار بگذاریم ، بنا براین هر وقت مقدمات تشکیل حکومت اسلامی و بر چیدن بساط ظلم و فساد و جنایت و بیدادگری فراهم گردد نباید در اقدام بر آن تردیدی به خود راه داد ، و ادله امر به معروف و نهی از منکر ،و اجرای حدود و اقامه عدل و داد را به عذر اینکه در چند خبر مشکوک از این کار نهی شده است نمی توان زیر پا نهاد 2⃣در برابر این روایات ، روایات دیگری داریم که نشان می دهد ائمه ی هدی علیهم السلام بعضی از قیامهایی را که در عصر و زمان آنها روی داد ستودند ،هر چند این قیامها به نتیجه ی نهایی نرسید ، چگونه ممکن است این قیامها ممنوع باشد و باز آن را بستایند ؟! (سپس معظم له روایاتی در مدح زید بن علی و حسین بن علی شهید فخ و ستودن قیامشان وارد شده است را ذکر می کنند ) 📚بحار الانوار ج48 ص165 ❗️از همه اینها گذشته در روایتی آمده است که قبل از قیام مهدی علیه السلام اقوامی قیام می کنند و زمینه را برای قیام مهدی علیه السلام آماده می سازند، و از آنها در روایات به نیکی یاد شده است ،اگر قیامهای قبل از حضرت مهدی علیه السلام باطل و دعوت به طاغوت بود این روایات مفهوم صحیحی نداشت در اینجا به دو روایت از طرق شیعه و اهل سنت قناعت می کنیم ، در حالی که روایات بسیار بیش از این است . 🔷در حدیثی از امام ابو الحسن الاول (امام کاظم علیه السلام )می خوانیم که فرمود : «مردی از اهل قم قیام می کند و مردم را دعوت به حق می نماید جمعیتی گرد او را می گیرند که مانند پاره های آهن (سخت و محکم ) هستند ، طوفانهای سخت آنها را تکان نمیدهد ، و از جنگ خسته نمی شوند و ترس به خود راه نمی دهند و بر خدا توکل می کنند و عاقبت برای پرهیزکاران است .» 📚سفینه البحار ماده قم ❗️ در بعضی از
روایاتی که به این گونه قیامها اشاره می کند تصریح شده که آنها زمینه ساز قیام حضرت مهدی (هستند ، و به هر حال نشان می دهد که قیام های مشروعی قبل از قیام مهدی صورت میگیرد ، قیامهای خونین و برای دعوت به سوی حق توام با پیروزی. ❗️در حدیثی در سنن ابن  ماجه ، از منابع معروف اهل سنت می خوانیم : گروهی از جوانان بنی هاشم خدمت پیامبر (ص) آمدند ، هنگامی که پیامبر (ص)آنها  دید ، چشمانش پر از اشک شد و رنگ مبارکش دگرگون گشت ،سوال شد چرا در صورت مبارک شما آثار ناراحتی می بینیم  فرمود : ِ « ما خاندانی هستیم که خداوند آخرت را برای ما بر دنیا بر گزیده و خاندان من بعد از من با حوادث سخت و تبعید و کنار زدن آنها (از مقامهایشان ) رو برو می شوند تا اینکه گروهی ازمشرق می آیند که با پرچم های سیاه است، مطالبه نیکی می کنند (وخواهان حق وعدالت می شوند) اما به آنها نمی دهند ، پس پیکار می کنند ویاری می شوند وپیروزمی گردند وآنچه رامی خواهند به آنها می دهند ، ولی آنها پذیرا نمی شوند تا آنرا به کسی از اهل بیت من بسپارند ، پس زمین را از عدالت پر می کند آنگونه از ظلم پر شده است ، هر کدام از شما آن زمان را درک کند باید به آنها بپیوندد هر چند روی برفها با سینه راه برود .» 📚سنن ابن ماجه ج2 ص1366 ❗️از ذیل روایت به خوبی استفاده می شود که این قیام در آستانه ی  قیام مهدی و قبل از آن واقع می شود و زمینه ساز قیام آن حضرت خواهد بود و قیامی مشروع است . از مجموع آنچه در این فصل گفته شد به خوبی استفاده می شود که قبل از قیام مهدی قیامهای دیگری صورت میگیرد که جنبه الهی دارد ، بعضی به نتیجه می رسد و بعضی به شکست منتهی می شود ، و چنان نیست که هر پرچمی که قبل از حضرت مهدی برافراشته شود پرچم طاغوت باشد هر چند با اجازه ی اهل بیت علیهم السلام یا در مسیر اهداف آنها قرار گیرد . (دقت کنید) 3⃣آخرین سخن اینکه روایاتی که می گوید:هر قیامی قبل از قیام مهدی صورت گیرد قیامی شرک آلود و در مسیر طاغوت است باید آن چنان تفسیر شود که هم با مسلمات فقهی و احکام امر به معروف و نهی از منکر «مبارزه با فساد» سازگار باشد و هم با قیامهای متعددی که در زمان معصومین واقع شده  و بر آن صحه نهادند هماهنگ گردد ، و برای تفسیر این روایات چند راه در پیش داریم : 1- منظور از آن قیامهایی است که بدون اذن و اجازه ی معصومین یا حکام شرع و نائبان عام امام در عصر غیبت صورت بگیرد . 2- منظور قیامهایی است که به قصد دعوت خویش و نه دعوت  به سوی اهداف آل محمد انجام گیرد که در روایات مکرر به آن اشاره شده است. 3-منظور قیامهایی است که در مقاطع خاصی صورت میگیرد که هیچ گونه آمادگی برای اینگونه قیامها نیست ،و ائمة هدی -علیهم السلام- برای پیشگیری از این قیامهای زود رس و ناپخته آن جمله ها را فرمودند و از آن نهی کردند . 🔵در اینجا بار دیگر بازگشت به قرآن مجید می کنیم و دعوتهای عمومی قرآن را می نگریم که امت اسلامی را دعوت به قیام بر ضد ظالمان و حمایت از مظلومان و اقامه ی قسط و عدل می کند . در آیه ی 75 سوره نساء می خوانیم : وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصيراً چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شدهاند، پيكار نمىكنيد؟! همان افراد (ستمديدهاى) كه مىگويند: «پروردگارا! ما را از اين شهر، كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر! و از طرف خود، براى ما سرپرستى قرار ده! و از جانب خود، يار و ياورى براى ما تعيين فرما! ❗️روشن است که این آیه و همچنین آیات مشابه آن که در زمینه ی اقامه ی قسط و عدل یا دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان سخن می گوید انحصار به زمان و مکان خاصی ندارد ، و یکی از اصول زیر بنایی اسلام است و هر جا مقدمات و زمینه های این هدف مقدس فراهم گردد باید بدون فوت وقت به آن اقدام نمود . 📚تفسیر موضوعی پیام قران ،ج10 ص57 به بعد
⁉️سوال متنی در مورد شب قدر در کانال ها در حال انتشار است خواستم پاسخ بدید: « حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من» ♦️پاسخ ❗️در روایات ما امده است که اگر انسان شب قدر را با توجه و توبه شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می امرزد ♦️امام باقر فرمود: « هر کس شب قدر را احیا نگه دارد و شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستاره های اسمان و سنگینی کوهها و پیمانه های دریاها باشد» 📚وسائل الشیعه ج10 ص358 ❗️اما از سوی دیگر تاکید شده است که تلاش برای کسب و بدست اوردن روزی حلال برترین عبادت است و شاید بتوان گفت از شب زنده داری در شب قدر نیز برتر است چنان که پیامبر گرامی فرمود: « عبادت هفتاد جزئ دارد که برترین جزئ آن طلب حلال است» 📚الکافی ج5 ص78 ❗️وفرمود: « چنین کسی که به دنبال کسب حلال است به سرعت از صراط عبور می کند و خداوند به او نظر رحمت می کند و ابواب بهشت برایش باز میشود تا از هر در بخواهد وارد شود و ثواب پیامبران را دریافت می کند » 📚بحار الانوار ج100 ص10 ♦️امام کاظم فرمود: « هر کس به دنبال کسب و طلب حلال برای خود و خانواده اش باشد مانند مجاهد فی سبیل الله است» 📚قرب الاسناد ص340 💢تا جایی که پیامبر گرامی فرمود: « هر کس به خاطر خستگی ناشی از تلاش برای کسب حلال به خواب برود در حالی خوابیده است که خداوند تمام گناهانش را آمرزیده است» 📚امالی صدوق ص289 ⁉️حال شما چگونه می گویید که کسی که از شدت خستگی برای کسب حلال به خواب رفت و نتوانست شب قدر شب زنده داری کند گناهان امسالش بر گناهان سال های قبل اضافه میشود