eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش ❔این که میگن سید خراسانی همون مقام معظم رهبری هستن راست است❓ 💠پاسخ💠 ❗️در برخی از روایات خروج خراسانی به عنوان یکی از نشانه های ظهور بیان شده است .اگر چه وی در این روایات به روشنی معرفی نشده است اما برخی او را مردی از بنی تمیم دانسته اند . بیشتر روایاتی که از او نام برده اند خروج او را همراه با سفیانی یاد کرده اند. 📚فرهنگ نامه مهدویت ص198 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « خروج خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز تحقق می یابد و بین آنها پرچمی هدایتگر تر از یمانی نیست که او به حق هدایت می کند» 📚کتاب الغیبه طوسی ص446 ❕در روایتی دیگر امام باقر ، خروج خراسانی و سفیانی را به دو اسب مسابقه تشبیه کرده اند که خراسانی از مشرق و سفیانی از مغرب به سوی کوفه در حرکتند و خراسانی سفیانی را شکست می دهد. 📚الغیبه نعمانی ص259 ❗️فردی به نام شعیب بن صالح رهبری نظامی سپاه خراسانی را بر عهده دارد. 📚بحار الانوار ج52 ص208 🗯این بود خلاصه ای از شخصیت خراسانی که در روایات ما به آن اشاره شده است و این که این فرد چه کسی است و چه ویژگی هایی دارد برای ما مجهول است و تطبیق ایشان بر فرد معینی شاهد معتبری ندارد و از روایات نیز استفاده می شود که باید از این نوع تطبیق ها بدون دلیل و شاهد معتبر پرهیز کرد که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ https://t.me/Rahnamye_Behesht/4081 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓پیچی در اینیستاگرام وجود دارد که به اسم امام زمان عج میباشد و مدیر پیج خود را سید یمانی معرفی کرده است و ادعا دارد که همراه با امام زمان در جزیره خزرا که به گفته خودش در مثلث برموداست زندگی میکند و نمازهایش را به امامت امام زمان میخواند.در این رابطه چه پاسخی دارید❗️ 💠پاسخ💠 👌خروج مردی از یمن به نام یمانی از نشانه های حتمی قیام حضرت مهدی می باشد .این سردار یمنی مردم را دعوت به حق و عدل دعوت می کند. 👌امام باقر علیه السلام فرمود: « یمانی از یمن قیام می کند» 📚بحار الانوار ج52 ص192 👌امام صادق علیه السلام فرمود: « پنج چیز قبل از قیام قائم از نشانه های حتمی ظهور می باشد .یمانی و سفیانی و ندای آسمانی و خسف به بیداء و قتل نفس زکیه» 📚کمال الدین ج2 ص649 📚الخصال ج1 ص303 🔶وفرمود: « خروج خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز واحد خواهد بود .پرچمی هدایت کننده تر از پرچم یمانی نمی باشد» 📚بحار الانوار ج52 ص210 👌خروج یمانی به طور اجمال از نشانه های حتمی ظهور است اما شخصیت یمانی و چگونگی خروج او برای ما مشخص نیست جز این که معلوم است که او اهل یمن است . 📚فرهنگ نامه مهدویت ص211 ❓حال وقتی شخصیت و ویژگی های یمانی مشخص نیست افراد چگونه می خواهند خودشان را مصداق یمانی مشخص کنند. ❔آیا در روایتی آمده است که یمانی همان احمد الحسن است که از بصره اظهار وجود می کند و ویژگی های احمد الحسن را دارد❗️در حالی که روایت می گوید یمانی اهل یمن است و از بصره اعلام وجود نمی کند. 👌بنابراین چون ویژگی ها و شخصیت یمانی معرفی نشده است هیچکس نمی تواند یمانی را بر خودش تطبیق کند زیرا اساسا دلیلی و شاهد روشنی بر این تطبیق ندارد. ❗️اما درباره جزیره خضرائ که ادعا شده است محل زندگی امام عصر در زمان غیبت کبری است؛ 👌نخستین اثری که به نقل داستان جزیره خضراء پرداخته است بحار الانوار می باشد. 📚بحار الانوار ج52 ص159 ❗️پس از آن محدث نوری آن داستان را به نقل از بحار الانوار در کتاب خود آورده است؛ 📚نجم الثاقب باب هفتم حکایت37 👌علامه مجلسی می گوید : « رساله ای یافتم مشهور به داستان جزیره خضراء که چون آن را در کتابهای روایی معتبری ندیدم آن را در فصل جداگانه ای آوردم » 📚بحار الانوار ج52 ص159 ❗️در ادامه علامه داستان را به نقل از فردی نامشخص نقل می کند که چون داستان ، سند و راوی مشخص و معتبری ندارد از اساس مردود است و قابل اعتنا نمیباشد. 👌ما در گذشته ثابت کرده ایم که امام عصر مکان مشخصی ندارند و بین مردم زندگی می کنند که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید: https://t.me/Rahnamye_Behesht/5320 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓اشکال می شود فلسفه اینکه خدا روز قیامت گنهکاران را مجازات می کند چیست ‌.آیا می خواهد مردم عبرت بگیرند در حالی که سرای دیگر جای عبرت گیری نیست یا می خواهد دل خود را خنک کند که این هم با مقام ربوبی اش ناسازگار است❕ 💠پاسخ💠 ❗️در کتاب منشور جاوید در پاسخ به این سوال چنین آمده است؛ 1⃣يكسان نگرى به مجرم ومطيع خود، يك نوع ظلم و ستم است، و اگر گنهكاران كه در اين دنيا مجازات نمى شوند در آخرت نيز كيفر نبينند نتيجه آن يكسان بودن عاصى و مطيع است. 🔶قرآن مجيد مى فرمايد: «آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار مى دهيم، شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد؟» 🔷قلم 35-36 ❔ممكن است گفته شود در رفع اين محذور كافى است كه تنها مطيعان زنده شوند و مجرمان برانگيخته نگردند ولى يك چنين پيشنهاد از يك انديشه خامى سرچشمه مى گيرد، زيرا مفاد آن اين است كه آفرينش مجرمان بى هدف باشد در حالى كه حيات اخروى غايت فعل خدا است و فعل پيراسته از غايت و هدف، جز لغو و عبث چيزى نيست و ساحت قدس الهى از آن مبرا مى باشد. چنانكه مى فرمايد: «آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريده ايم، و به سوى ما باز نمى گرديد؟». 🔷 مؤمنون115 2⃣كيفرهاى اخروى لازمه وجود ما است. ❗️در اينجا جواب علمى تر و بالاتر نيز هست كه هر عملى كه انسان در اين جهان انجام مى دهد در جهان ديگر با وجود متناسب با آن جهان خود را نشان مى دهد. تو گويى كردار انسان برونى دارد و درونى و آنچه براى ما در اين جهان ملموس است وجود دنيوى است ولى در آخرت با وجود اخروى ظاهر و آشكار مى گردد. 👌مثلاً احتكار طلاها و نقره ها در اين جهان همان صورتى را دارد كه مى بينيم ولى در سراى ديگر به صورت آتش خود را نشان مى دهد چنان كه مى فرمايد: «كسانى كه طلا و نقره گنجينه مى سازند و در راه خدا انفاق نمى كنند به مجازات دردناكى بشارت ده، در آن روز كه آن را در آتش جهنم گرم و سوزان كرده، و با آن صورتها و پهلوها و پشتهايشان را داغ مى كنند( و به آنها مى گويند) اين همان چيزى است كه براى خود اندوختيد(و گنجينه ساختيد) پس بچشيد چيزى را كه براى خود مى اندوختيد!». 🔶توبه 34-35 ❗️جمله (هذا ما كَنَزْتُمْ) مى رساند كه آتش وجود اخروى طلا و نقره گنج زده است، تو گويى براى آن طلا و نقره دو نوع ظهور است، ظهورى در دنيا و به صورت فلز زرد و سفيد، و ظهورى در آخرت به صورت آتش. 👌هرگاه به اين مطلب مقدمه ديگرى افزوده شود و آن اين كه اين اعمال از لوازم وجود ما به شمار مى رود به گونه اى كه تفكيك ميان ذات و اين افعال امكان پذير نيست، در اين صورت سؤال پيشين (چرا خدا كيفر مى دهد) سؤال بى موردى خواهد بود زيرا هرگاه ذات و فعل تفكيك پذير بود جا داشت كه از چنين (كيفر دهى) سؤال شود و امّا اگر از لوازم وجود مجرمان و گنهكاران باشد قهراً برانگيختن آنان با برانگيختن اعمال آن نيز همراه خواهد بود. 3⃣در اينجا پاسخ ديگرى نيز هست و آن اين كه نفس انسانى در اين جهان بر اثر طاعت عصيان، ملكه هاى گوناگونى تحصيل كرده و در روز قيامت با همين ملكه ها محشور مى شود و هر نفسى مطابق روحيات خود صورى را مى آفرينند، كه اين صور گاهى مايه نشاط و شادمانى و گاهى ديگر مايه ايذا و ناراحتى است. وخلاقيت نفس در جهان اخروى خلاقيت طبيعى است و اگر پاداش ها وكيفرها همين صور غيبى باشند قهراً سؤال پيشين ساقط است زيرا اين خود مجرم است كه خواسته و ناخواسته اين صور را كه مايه سرور و يا حزن است مى آفرينند به گونه اى كه يك لحظه آرام نمى گيرد. 👌از اينجا پاسخ سؤال ديگرى نيز روشن مى شود و آن اين كه كفر كافران و نفاق منافقان در اين جهان بسيار محدود بوده ولى عذاب آنان در آخرت جاودان است و اگر قانون (كيفر به مقدار جرم) پذيرفته شود اين قانون در اين مورد به هم خورده و كيفر هزاران برابر گناه است. ❗️پاسخ اين سؤال نيز روشن است هرگاه كيفرهاى اخروى جنبه جعلى و قراردادى بود اين سخن مورد داشت ولى اگر كيفرها معلول خود وجود انسان باشد و گنهكار در سايه ممارست گناه به پايه اى مى رسد كه متناسب روح خود صورى را ايجاد كند اين صور مربوط به خود گنهكار خواهد بود. 📚منشور جاوید ، علامه سبحانی، ج8 ص97 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓برخی اشکال می کنند که در آیات قرآن تناقض است.در آیاتی خلقت آسمانها و زمین در شش روز بیان شده است در حالی که در سوره فصلت می گوید این خلقت هشت روز بوده است❕ 💠پاسخ💠 👌 خداوند در سوره اعراف می فرماید: « پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش روز ( شش دوران )آفرید . 🔶اعراف 54 ❗️اما بیان خداوند در سوره فصلت به ذهن می رساند که خلقت آسمانها و زمین در هشت روز بوده است. 🔶می فرماید: «بگو آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید. او در زمین کوه هاى استوارى قرار داد و برکاتى در آن آفرید و مواد غذایى آن را مقدر فرمود اینها همه در چهار روز بود درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان. در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید. 🔷فصلت9-12 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است: 🔶«سؤال این است که چگونه در آیات فوق(سوره فصلت ) آفرینش زمین را در دو روز، و کوه ها و برکات و غذاها در چهار روز، و در دنباله این آیات، آفرینش آسمانها را نیز در دو روز ذکر کرده که مجموعا هشت روز مى شود در حالى که در آیات فراوانى از قرآن مجید آفرینش آسمانها و زمین مجموعا در شش روز، یا به تعبیر دیگر در شش دوران، بیان شده است . 👌مفسران در پاسخ این سؤال راههایی را انتخاب کردند: ❗️راهی که مشهور و معروف است اینکه: 👌آنجا که مى گوید "اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مىشود. 👌نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد که فى المثل گفته مى شود : از اینجا تا مکه ده روز طول مى کشد ، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه. ❗️خداوند نیز می گوید خلقت زمین دو روز طول کشید و با خلق کوهها و برکات و مواد غذایی کار خلقت به چهار روز طول کشید و خلقت آسمانها نیز در دو روز طول کشید که مجوعا زمان خلقت آسمانها و زمین و کوهها و برکات شش روز محسوب می شود. 👌البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى شد ولى از آنجا که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند و قرینه یکدیگر مى شوند تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است. 📚تفسیر نمونه ج20 ص221 👌ممکن است اشکال شود خداوندی که قدرت محض است چرا در یک آن آسمانها و زمین را خلق نکرد آیا ناتوانی در او وجود داشت .جهت آگاهی از پاسخ این سوال به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5078 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓لطفا علت حرام بودن بازی با پاسور حتی بدون برد و باخت و شرط بندی را اعلام کنید دلیل منطقی لطفا,چون کوچکترها ازمن سوال میکنند باید بتوانم قانعشان کنم❕ 💠پاسخ💠 ❗️آنچه از روایات استفاده می شود آن است که نه تنها قمار کردن حرام و گناه شرعی محسوب می شود بلکه بازی کردن با آلات قمار اگر چه قصد قمار و برد و باخت از آن نباشد نیز حرام است . 🔶امام کاظم علیه السلام فرمود: « (بازی با )هر آنچه که با آن قمار می شود و ابزار قمار محسوب می شود حرام است » 📚الکافی ج6 ص435 📚وسائل الشیعه ج17 ص323 👌در روایت دیگر نیز امام صادق از بازی کردن با هر آنچه که آلت و ابزار قمار محسوب می شود نهی کرد. 📚الکافی ج6 ص436 🔶در روایت دیگری امام هادی علیه السلام فرمود: « هر آنچه که با آن قمار می شود حرام است» 📚تفسیر عیاشی ج1 ص105 📚وسائل الشیعه ج17 ص325 ❗️در مورد فلسفه حرمت بازی با ابزار قمار گفتنی است که : 👌سرگرمی با آلات قمار به تدریج انسان را به قمار و برد و باخت مالی سوق می دهد و قبح ذاتی قمار کردن را در نگاه انسان کمرنگ می کند و از سوی دیگر سبب رواج ابزار قمار در جامعه شده و به مرور زمان ممکن است افراد جامعه را به قمار کردن متمایل سازد .لذا در روایات از بازی با ابزار قمار نهی شده است . 🔶بازی با پاسور نیز تا زمانی که جزو آلات قمار شناخته می شود جایز نمی باشد و اگر از آلات قمار بودن خارج شود از حکم حرمت بازی نیز خارج میشود. 👌جهت آگاهی از فلسفه تحریم قمار و برد و باخت مالی به نمایه زیر رجوع فرمایید: https://t.me/Rahnamye_Behesht/3452 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓آیاتی که میگوید خداوند هر که بخواهد هدایت میکند و هر که بخواهد گمراه میکند چگونه با اختیار انسان سازگار است؟ 💠پاسخ💠 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ 👌هدایت در لغت به معنی دلالت و راهنمائی توام با لطف و دقت است 📚مفردات راغب مادی هدی 👌و آنرا به دو شعبه تقسیم کرده اند: «ارائه طریق »و «ایصال به مطلوب »و به تعبیر دیگر «هدایت تشریعی » و «هدایت تکوینی » ❗️هدایت تکوینی در این جا به معنی وسیعی گرفته شده که هر گونه هدایتی را جز از طریق بیان قوانین و ارائه طریق شامل می شود . 🔷توضیح اینکه ؛ گاه انسان راه را به کسی که طالب آن است با دقت تمام و لطف و عنایت نشان می دهد، اما پیمودن راه و رسیدن به مقصود بر عهده خود او است . ❗️ولی گاه دست طالبان را می گیرد و علاوه بر ارائه طریق او را به مقصد می رساند . 🔶در مرحله اول تنها به بیان قانون پرداخته، شرائط پیمودن راه و رسیدن به مقصد را بیان می کند، ولی در مرحله دوم علاوه بر این، وسائل سفر را فراهم می سازد، موانع را بر طرف، و مشکلات را حل، و مسافران این راه را تا مقصد همراهی و حمایت و حفاظت می کند .نقطه مقابل آن «اضلال » است . 🔶یک نگاه اجمالی به آیات قرآن به خوبی روشن می سازد که قرآن هدایت و ضلالت را فعل خدا می شمرد، و هر دو را به او نسبت می دهد، و اگر بخواهیم همه آیاتی را که در این زمینه سخن می گویند بشمریم سخن به درازا می کشد همین قدر کافی است که در آیه 213 سوره بقره می خوانیم «خداوند هر کس را بخواهد به راه راست هدایت می کند .» ❗️و در آیه 93 سوره نحل آمده است : «« ولی او هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه » 🔷شبیه این تعبیر در مورد هدایت و ضلالت و یا یکی از این دو در آیات زیادی از قرآن مجید به چشم می خورد . به عنوان نمونه آیات فاطر 8 - زمر 23 - مدثر 31 - بقره 272 - انعام 88 - یونس 25 - رعد 27 - ابراهیم 14 رامی توان نام برد . ❗️از این بالاتر در بعضی از آیات صریحا هدایت را از پیامبر اسلام نفی کرده به خدا نسبت می دهد، چنانکه در آیه 56 سوره قصص می خوانیم : «تو هر کس را دوست داری هدایت نمی کنی، ولی خدا هر کس را بخواهد هدایت می کند» ❗️و در آیه 272 سوره بقره می خوانیم :«هدایت آنها بر تو نیست، ولی خدا هر کس را به خواهد هدایت می کند» ❗️دقیقترین تفسیری که با همه آیات هدایت و ضلالت سازگار است و همه آنها را به خوبی تفسیر می کند بی آنکه کمترین خلاف ظاهری در آن باشد این است که بگوئیم : 👌هدایت تشریعی به معنی ارائه طریق جنبه عمومی و همگانی دارد و هیچ قید و شرطی در آن نیست، چنانکه در آیه 3 سوره دهر آمده«ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکرگزاری کند یا کفران » و در آیه 51 آل عمران می خوانیم ؛«تو همه انسانها را به صراط مستقیم دعوت می کنی » بدیهی است دعوت پیامبر مظهر دعوت خدا است چرا که هر چه او دارد از خدا دارد . ❗️و درباره جمعی از منحرفان و مشرکان در آیه 23 سوره نجم آمده است «هدایت الهی از سوی پروردگار به سراغ آنها آمد». 👌اما هدایت تکوینی به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از تمام پیچ و خم های راه، و حفظ و حمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات که موضوع بحث بسیاری دیگر از آیات قرآن است هرگز بی قید و شرط نمی باشد، این هدایت مخصوص گروهی است که اوصاف آنها در قرآن بیان شده و انسان های شایسته و برجسته ای باشند و اضلال که نقطه مقابل آن است نیز مخصوص گروهی است که اوصاف آنان نیز بیان گشته . ❗️گر چه بعضی از آیات مطلق است ولی بسیاری دیگر از آیات قید و شرط آن را دقیقا بیان کرده، و هنگامی که این آیات مطلق و مقید را کنار هم می چینیم مطلب کاملا روشن می شود و هیچ ابهام و تردیدی در معنی آیات باقی نمی ماند و نه تنها با مساله اختیار و آزادی اراده انسان مخالف نیست، بلکه دقیقا آن را تاکید می کند . 👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇 ❗️اکنون به توضیح زیر توجه نمائید: 🔶قرآن مجید در یک جا می گوید: «به وسیله آن ضرب المثل، گروهی را گمراه و گروهی را هدایت می کند، اما جز فاسقان را گمراه نمی سازد»(بقره 26) . 🔶در اینجا سرچشمه ضلالت فسق و خروج از اطاعت و فرمان الهی شمرده شده . ❗️در جای دیگر می گوید: «خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند» (بقره 258) . 🔶در اینجا تکیه روی مساله ظلم شده و آن را زمینه ساز ضلالت معرفی کرده است در جای دیگر می خوانیم : و «خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند» (بقره - 264) . ❗️در اینجا کفر به عنوان زمینه ساز گمراهی ذکر شده . 🔶باز در آیه دیگر می خوانیم :«خداوند هدایت نمی کند کسی که دروغگو و کفران کننده است » (زمر - 3) . 👌در اینجا نیز دروغگوئی و کفران را مقدمه ضلالت شمرده است . 🔶و در جای دیگر آمده :«خداوند هدایت نمی کند کسی که اسرافکار و بسیار دروغگو است » (غافر - 28) . ❗️یعنی اسراف و دروغگوئی عامل گمراهی است . 🔶البته آنچه در اینجا آوردیم قسمتی از آیات قرآن در این زمینه است، بعضی از این آیات با همین مفاهیم کرارا در سوره های مختلف آمده . 🗯نتیجه اینکه قرآن ضلالت الهی را مخصوص کسانی می شمرد که دارای این اوصافند: «کفر» «ظلم »«فسق »، «دروغ »، «اسراف » و «کفران ». ❓آیا کسانی که مرتکب این امور می شود آیا ظلمت و حجاب قلب او را فرا نمی گیرد و از هدایت بی بهره نمیشود ؟ ❗️ این اعمال و صفات آثاری دارد که خواه ناخواه دامن انسان را می گیرد، پرده بر چشم و گوش و عقل او می افکند، و او را به ضلالت می کشاند، و از آنجا که خاصیت همه اشیاء و تاثیر همه اسباب به فرمان خداوند است، می توان اضلال را در تمام این موارد به خدا نسبت داد، اما این نسبت عین اختیار بندگان و آزادی اراده آنها است . این مساله در مورد هدایت الهی نیز است و تا شرایط و قابلیت هدایت در افراد نباشد مشمول هدایت تکوینی نمی شوند. 📚تفسیر نمونه ج19 ص460 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❔یکی از کانال های ضد دین کلیپی قرار داده است که در آن یک روحانی می گوید بول و خون و غائط امامان پاک است زیرا در آیه تطهیر خداوند رجس و پلیدی را از اهل بیت دور می کند و یکی از مصادیق رجس آلودگی و نجاست بول و خون است .آیا به راستی این چیزها خرافات نیست.آیا بول و غائط آنان بوی عطر می داده است❗️ 💠پاسخ💠 👌در روایات ما به طور مطلق بیان شده است که بول و غائط و خون انسان نجس است . 📚وسائل الشیعه ج3 ص395 باب1 و ص404 باب8 ❗️در این روایات به صورت مطلق بول و غائط و خون انسان نجس اعلام شده است و فرقی بین معصوم و غیر معصوم نگذاشته است. اطلاق روایات بر این دلالت دارد که بول و غائط و خون معصومان نیز نجس باشد. 🔶شیخ کلینی از امام باقر روایت می کند: « فردی خون حجامت شده پیامبر را نوشید .پیامبر به او فرمود شایسته تو نبود که چنین بکنی و خون را بخوری» 📚الکافی ج5 ص116 📚الفقیه ج3 ص160 ❕اگر خون پیامبر پاک باشد وجهی برای نهی پیامبر باقی نمی ماند. ❗️مراد از رجسی که در آیه تطهیر اهل بیت از آن پاک شده است رجس و پلیدی معنوی بوده که شامل شرک و گناه و نفاق و حسد و ...می شود و نسبت به این پلیدی های معنوی اطلاق دارد و همه را شامل می شود اما شامل پلیدی ها و نجاسات ظاهری نمی شود. 📚مفاهیم القرآن ، سبحانی، ج10 ص200 ❗️اگر رجس و پلیدی در آیه تطهیر شامل نجاسات ظاهری بشود باید بگوییم اهل بیت از اساس بول و غائط ندارند و خون در وجود آنها نمی باشد در حالی که چنین چیزی به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد و با انسان بودن آنان منافات دارد . 👌اما در روایات ما بیان شده است که بول و غائط حجج الهی دارای بوی نامطبوع نبوده و زمین مامور بوده است که بول و غائط آنان را در خود فرو ببرد. 🔶امام رضا علیه السلام در بیان نشانه های امامان فرمود: « از امام بول و غائط دیده نمی شود زیرا خداوند زمین را مامور کرده است که بول و غائط آنان را در خود فرو ببرد . آنچه از امام خارج میشود دارای بویی خوش حتی بهتر از بوی مشک می باشد» 📚الخصال ج2 ص528 📚عیون الاخبار ج1 ص213 📚معانی الاخبار ص102 📚بحار الانوار ج25 ص116 ❗️اگر بول و غائط امامان پاک باشد وجهی ندارد که زمین مامور باشد آن را در خود فرو ببرد . 👌در پایان متذکر میشویم که طرح مباحث پاک یا نجس بودن بول و غائط و خون امامان جزو مسائل اعتقادی نمی باشد و فایده مهمی نیز بر آن مترتب نمیشود و بهتر اجتناب از طرح چنین مباحثی است. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw‌
پرسش کانال ضد دین ❓ ‌💠ادعای و رد این ادعا در آیه وضو امده است که: ۚمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۶-مائدہ) : الله نمی‌خواهد مشکلی برای شما ایجاد کند، بلکه می‌خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید؛ شاید شکر او را بجا آورید! ایا هر کس وضو بگیرد است؟ اگر طبق ایه تطهیر اهل بیت باشند پس طبق این دو ایه همه مسلمانان جهان معصوم هستند. 💠پاسخ💠 👌خداوند در آیه 33 احزاب در مورد اهل بیت می فرماید: « خداوند فقط می خواهد و اراده کرده است پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد» ❗️خداوند دو نوع اراده دارد؛ 1⃣اراده تکوینی: 🔶اراده ای است که سرچشمه وجود کائنات و هستی موجودات است و عین ایجاد آنها است چنان که می فرماید: « هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند می گوید موجود باش و آن فورا موجود می شود» 🔶بقره 117 2⃣اراده تشریعی: 🔶اراده ای است که سرچشمه اوامر و نواهی الهی و احکام و قوانین دینی است ❗️توضیح بیشتر: 👌منظور از اراده تشریعی همان اوامر و نواهی الهی است .فی المثل خداوند از ما نماز و روزه و حج و جهاد و وضو را خواسته است این اراده تشریعی است .اراده تشریعی به افعال ما تعلق می گیرد نه افعال خداوند اما اراده تکوینی به افعال خداوند تعلق می گیرد . 👌چون در اراده تشریعی افعال مکلف شرط است تا فعل مکلف صادر نشود اراده الهی محقق نمی شود .در آیه وضو تا مکلف وضو و تیمم و غسل را انجام ندهد اراده الهی به طهارت او صورت نمی گیرد اما در آیه تطهیر اراده خداوند تکوینی است یعنی منظور این این نیست که خدا به شما دستور داده است گرد گناه نگردید تا پاک شوید بلکه مستقیما خبر از پاکی اهل بیت داده است و بر این مطلب شواهد چندی دلالت می کند؛ 1⃣در آیه تطهیر متعلق اراده فعل خدا است می گوید خدا اراده کرده است که پلیدی را از شما ببرد .چنین اراده ای اراده تکوینی و مربوط به خواست خداوند در عالم تکوین است اما در آیه وضو اراده تشریعی است و تا زمانی که فعل مکلف نباشد اراده الهی که همان طهارت حاصل از وضو و غسل و تیمم و انجام دستورات خداوند است حاصل نمیشود. 2⃣تعبیر به انما در آیه تطهیر دلالت بر حصر می کند و این نشان از تکوینی بودن اراده است .در حالی که اراده تشریعی خداوند بر پاکی و تقوای بندگان اختصاص به اهل بیت ندارد و شامل همگان می شود چرا که خداوند به همه دستور داده است پاک باشند و با تقوا و این مزیتی برای آنها نیست زیرا همه مکلفان مشمول این فرمانند. 3⃣ایه تطهیر با توجه به روایات وارد در شان نزول آن در مقام مدح و ستایش اهل بیت است و اگر اراده در مورد آیه اراده تشریعی باشد که درباره دیگر بندگان نیز است هرگز مایه ستایش اهل بیت نخواهد بود. ❗️بنابراین مقایسه آیه تطهیر که اراده در آن تکوینی است با آیه وضو که اراده در آن تشریعی است صحیح نمی باشد. 📚تفسیر نمونه ج17 ص303 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش کانال ضد دین ❓ ❓مگر نه این است که معصوم هرگز مرتکب گناه و اشتباه نمیشود و هرگز نیز نیازی به پند و گوشزد ندارد. پس چرا خدا به پیامبر میگوید به زنانت و دخترانت و زنان مومنان بگو حجابشان را رعایت کنند. مگر طبق ادعای شما، فاطمه معصوم نیست؟ مگر الله نمیدانست که فاطمه معصوم است و میداند که باید حجابش رعایت شود پس چرا باز در قران میگوید حجابت را رعایت کن؟؟ 💠پاسخ💠 ❗️خداوند در آیاتی پیامبر گرامی را نیز که شکی در عصمتشان نمی باشد مخاطب قرار میدهد و می فرماید: « باید در میان آنها طبق آنچه خداوند نازل کرده حکم کنی و از هوس های آنان پیروی مکن و بر حذر باش که مبادا تو را از بعض احکامی که خدا بر تو نازل کرده است منحرف سازند» 🔷مائده 49 ❓مگر امکان انحراف از حق در مورد پیامبر تصور می شود که خداوند چنین به او هشدار میدهد؟ ❓مگر امکان بی حجابی برای حضرت زهرا وجود دارد که خداوند به ایشان دستور به حجاب می دهد؟ 🔶پاسخ آن است؛ 👌معصوم بودن هرگز به این معنا نیست که گناه برای شخص معصوم محال گردد و الا فضیلتی برای آنها محسوب نمی شود .بلکه منظور این است که آنها با توانایی بر گناه مرتکب گناه نمی شوند هر چند این عدم ارتکاب به خاطر تذکرات الهی بوده باشد . ❗️یاد آوری های خداوند جزئی از عامل مصونیت شخص معصوم است و این یاد آوری ها با عصمت او منافات ندارد زیرا مقام عصمت به معنای یک حالت تقوای الهی است که به امداد پرودگار در معصوم ایجاد می شود اما با این وجود چنان نیست که نتوانند گناه کنند بلکه قدرت این کار را دارند و با اختیار خود از گناه چشم می پوشند. 👌درست همانند یک طبیب بسیار آگاه که هر گز یک ماده بسیار سمی را که خطرات جدی آن را می داند نمی خورد با این که قدرت بر این کار دارد اما آگاهی ها و مبادی فکری و روحی او سبب میشود که با میل و اراده خود از این کار چشم بپوشد. ❗️یاد آوری ها و دستورات خداوند نیز به معصوم سبب افزایش آگاهی آنان و تقویت مصونیت در وجود آنان می باشد و با عصمت آنها منافاتی ندارد. 📚تفسیر نمونه ج4 ص405 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓در اصول کافی باب صفة العلم حدیثی آمده به این عنوان: همانا پیامبران درهم و دینار ارث ننهادند. پس چرا شیعه دائماً به فدک و ارث فاطمه از پدرش اشاره می‌کند❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌فدک ارث حضرت زهرا نبود تا استدلال شود که پیامبران ارث نمی گذارند بلکه پیامبر گرامی در زمان حیاتشان فدک را به حضرت زهرا بخشیده بودند. 🔷علمای شیعه و گروهی از علمای اهل تسنن اتفاق نظر دارند که وقتی آیه « حق نزدیکان را بپرداز»( اسراء 26)  نازل شد پیامبر گرامی فدک را به دختر خود فاطمه بخشید . ❗️سند حدیث به دو صحابی بزرگ ، ابو سعید خدری و ابن عباس منتهی می شود و از میان محدثان اهل تسنن افراد ذیل این حدیث را نقل کرده اند : 1⃣جلال الدین سیوطی 📚الدر المنثور،ج4 ص177 2⃣  علاء الدین علی بن حسام معروف به متقی هندی 📚کنزالعمال ج2 ص157 3⃣ابو اسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم نیشابوری معروف به ثعلبی 📚الکشف و البیان،ج6 ص95 4⃣  مورخ شهیر ، بلاذری 📚فتوح البلدان،ص46 5⃣احمد بن عبدالعزیز جوهری مولف کتاب السقیفه 📚شرح نهج البلاغه،ج16 ص216 6⃣ابن ابی الحدید شان نزول آن را را در باره فدک از ابو سعید خدری نقل کرده است . 📚شرح نهج البلاغه ج16 ص268 7⃣ حلبی در سیره خود 📚سیره حلبی،ج3 ص400 8⃣مسعودی در کتاب مروج الذهب 📚مروج الذهب ج2 ص200 ❗️از میان دانشمندان شیعه ، شخصیت های بزرگی مانند کلینی و عیاشی و صدوق ، نزول آیه را در باره خویشاوندان پیامبر نقل کرده و افزوده اند که پس از نزول این آیه پیامبر فدک را به دختر خود فاطمه بخشید 📚الکافی ج1 ص456 📚عیون الاخبار ج1 ص233 📚الامالی ص141 📚تفسیر عیاشی ج2 ص287 📚تفسیر برهان،ج2 ص419 👌حال اگر از این سخن نیز عقب نشینی کنیم و بگوییم حضرت زهرا از طریق ارث بردن از پیامبر مالک فدک بوده است می گوییم: ❗️حدیث ارث نگذاشتن انبیائ که ابوبکر به آن استناد کرد با متن قرآن سازگار نیست .از آنجایی که هر حدیثی که موافق با قرآن نباشد از درجه اعتبار ساقط است نمی توان به آن حدیث به عنوان حدیث صحیح اعتماد کرد . ❔ چگونه پیامبران از خود به ارث نمی گذارند ، در حالی که سلیمان وارث داود شد 🗯 «و ورث سلیمان داود» 📓نمل/16 🔶ظاهر آیه مطلق است و اموال را نیز شامل می شود. 📚تفسیر نمونه ج15 ص426 ❗️زکریا در دعایی از حضرت باری فرزندی می طلبد که وارث او گردد « فرزندی به من عطا کن که از من و آل یعقوب ارث برد» 📓سوره مریم 5/6 👌به علاوه ظاهر آیات ارث در قرآن مجید عام است و همه را شامل میشود. 🔶روایت ارث نگذاشتن پیامبر که اهل سنت و ابوبکر روایت می کند با روایات دیگری که نشان می دهد ابوبکر تصمیم گرفت فدک را به فاطمه بازگرداند ولی عمر مانع شد معارض است. 👌در سیره حلبی چنین آمده است: «فاطمه دختر پیامبر نزد ابوبکر آمد در حالی که او بر منبر بود، گفت: ای ابوبکر آیا این در کتاب خدا است که دخترت از تو ارث ببرد و من از پدرم ارث نبرم، ابوبکر گریه کرد و اشکش جاری شد سپس از منبر پائین آمد، و نامه ای دایر به واگذاری فدک به فاطمه نوشت، در این حال عمر وارد شد گفت: این چیست؟ گفت: نامه ای نوشتم که میراث فاطمه را از پدرش به او واگذارم، عمر گفت: اگر این کار را کنی از کجا هزینه نبرد با دشمنان را فراهم می سازی در حالی که عرب بر ضد تو قیام کرده است؟ سپس عمر نامه را گرفت و پاره کرد 📚سیره حلبی ج 3 ص 391 ❓چگونه ممکن است نهی صریحی از پیامبر باشد و ابوبکر به خود جرات مخالفت را بدهد؟ و چرا عمر استناد به نیازهای جنگی کرد و استناد به روایت پیامبر ننمود؟ 👌حال پاسخ از روایت مورد استناد در کافی شریف: 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « دانشمندان وارثان پیامبرانند چرا که پیامبران درهم و دیناری از خود به یاد گار نگذاشتند بلکه علوم و احادیثی از آنها به یادگار ماند .هرکس بهره ای از آن داشته باشد بهره فراوانی از میراث پیامبران دارد» 📚کافی ج1 باب صفه العلم ح2 ❗️مفهوم این حدیث آن است که افتخار انبیاء و سرمایه آنها علم و دانش بوده است و مهمترین چیزی که از خود به یاد گار گذاشتند برنامه هدایت بوده و آنان به دنبال گذاشتن مال و اموال از خود نبوده اند و اموالی که از آنها باقی می ماند در برابر میراث علمی آنها چیز قابل توجهی نیست و به حساب نمی آید لذا امام هم آن اموال ناچیز انبیاء را کالعدم فرض کرده و فرموده است که مهمترین چیزی که آنان به ارث می گذارند علم و دانش است نه درهم و دینار و حدیث دلالتی بر ارث نبردن از انبیاء ندارد. 📚پیام امام امیر المومنین ج10 ص203 📚مراه العقول ج1 ص103 🔶پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓در روایتی از شیعیان نقل شده که حضرت علی از پیامبر در مورد فضیلت ماه رمضان سوال می‌کرد که پیامبر صلی الله علیه و سلم اندوهگین می‌شود و می‌گوید: گویا بدترین خلق را می‌بینم که در این ماه تو را به شهادت می‌رساند و...، حضرت علی(رضی الله عنه) می‌پرسد: آیا در آن هنگام ایمان من به سلامت خواهد بود یا خیر؟ که پیامبر صلی الله علیه و سلم جواب مثبت می‌دهد. سوال ما این است که چطور امام معصوم از درستی ایمان خود سوال می‌کند؟ مگر شخص معصوم کافر از دنیا می‌رود یا ناقص الایمان؟ چطور امام هدایتگر مردم جهان نمی‌داند خودش با ایمانی سالم به آن دنیا می‌رود یا خیر؟ این چگونه امام، خلیفه من عندالله، معصوم و هدایتگر است؟ چطور امام مسئله‌ای به این مهمی را نمی‌دانسته؟ مگر علم غیب نداشته؟ 💠پاسخ💠 👌در روایتی آمده است که پیامبر گرامی خطبه خوانده و مردم را متذکر به فضائل ماه رمضان کردند. 🔷در ادامه پیامبر گرامی به گریه افتادند .حضرت علی در مورد علت گریه ایشان سوال کرد .پیامبر در برابر دیگران حضرت علی را مخاطب قرار دادند و فرمودند: « گریه می کنم به خاطر مصیبتی که به تو در ماه رمضان می رسد گویی می بینم که تو در حالی که نماز می خوانی مورد حمله شقی ترین مردم قرار می گیری و ضربه ای بر سر تو وارد می سازد که ریش تو با خون آن رنگین می شود . ❓حضرت سوال کرد در این هنگام آیا دینم سلامت است؟ 🔶پیامبر فرمود: بله در حالت سلامت دین از دنیا می روی 📚عیون الاخبار ج1 ص297 📚امالی ص95 ❗️حال پاسخ از اشکال مطرح شده؛ 👌خداوند در قرآن پیامبر گرامی را مخاطب قرار می دهد و می فرماید: « به تو و به همه انبیای پیشین وحی شده که اگر مشرک شوی تمام اعمالت نابود می شود و از زیانکاران خواهی بود» 🔶زمر65 ❓مگر امکان دارد که پیامبران مشرک شوند که خداوند آنان را چنین مخاطب قرار می دهد؟ ❔پیامبرانی که ممکن است مشرک شوند چگونه هدایت کننده مردم خواهند بود؟ ❔خداوند چگونه پیامبرانی را که ممکن است مشرک شوند به عنوان هدایتگر بشر قرار داده است؟ 🔶پاسخ روشن است ؛ ❗️انبیا هرگز مشرک نخواهند شد هر چند قدرت و اختیار بر این کار دارند و معصوم بودن به معنای سلب قدرت و اختیار نیست . 🔷هدف آیه این است که از اهمیت شرک به همگان گوشزد شود تا مردم بدانند وقتی خدا با پیامبران بزرگش اینچنین صحبت می کند تکلیف دیگران روشن است و این از قبیل ضرب المثل معروف عرب است که می گویند :« ایاک اعنی و اسمعی یا جاره»« منظورم تویی ولی ای همسایه تو بشنو»( به در می گوید دیوار بشنود) 📚تفسیر نمونه ج19 ص528 ❗️حضرت علی نیز هیچگاه از مسیر حق و سلامت دین منحرف نمی شود چنان که پیامبر گرامی فرمود: « علی با حق است و حق با علی است هر جا که باشد» 📚مجمع الزوائد ج7 ص235 👌هدف حضرت علی از آن سوال توجه دادن مردم به اهمیت حسن عاقبت بوده است که وقتی من که محور حق هستم از این مساله اظهار نگرانی می کنم تکلیف شما روشن است و من خود را مخاطب قرار داده اما هدف اصلی متذکر شدن شما است زیرا مساله حسن عاقبت بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw