🤔پرسش
❓خداوند در قرآن به پیامبر می گوید قل انما انا بشر مثلکم « بگو من فقط بشری همانند شما هستم» با این وجود چگونه ما می گوییم امامان و پیامبر علم غیب می دانستند و قدرت تکوینی داشته اند و فوق بشری بودند❕❕
💠پاسخ💠
❗️خداوند در دو آیه خطاب به پیامبرش می فرماید:
« بگو من فقط انسانی مثل شما هستم که این حقیقت بر من وحی می شود که معبود شما تنها یکی است»
🔶فصلت6 - کهف 109
🔶یعنی بگو من از نظر ساختمان جسمانی بشری مانند شما هستم .می خورم و راه می روم و می خوابم و ازدواج می کنم و ...
❗️من مدعی فرشته بودن نیستم و یا ادعای الوهیت و فرزند خدا بودن را ندارم بلکه انسان هستم با این تفاوت که پیوسته فرمان توحید بر من وحی می شود .
📚تفسیر نمونه ج20 ص214
❗️بنابراین آیه در صدد نفی غلو و ادعای اولوهیت و فرزند خدا بودن از پیامبر گرامی است و این که او انسان است اما انسانی وارسته که لیاقت دریافت وحی الهی را داشته است . بنابراین شما در حق پیامبر غلو نکنید و ادعای اولوهیت او را نکنید .
🔶امام عسکری در تفسیر آیه فرمود:
« یعنی بگو من بشر هستم و مانند شما غذا می خورم ( خدا و فرزند خدا نیستم ) من در بشریت و انسان بودن مانند شما هستم ( در مورد من غلو و ادعای اولوهیت نکنید)»
📚التفسیر المنسوب الی الامام العسکری ص504
❗️حضرت علی فرمود:
« در مورد ما غلو نکنید و بگویید مانند بندگانی هستیم که تحت اداره الهی هستیم ( خدا و فرزند خدا نیستیم) پس از آن هر چه می خواهیم در فضل ما بگویید»
📚خصال ج2 ص614
📚بحار الانوار ج25 ص270
❗️بنابراین آیه در صدد نفی ادعای اولوهیت در مورد پیامبر گرامی و به تبع امامان است.
👌ما می گوییم آنان بشر و انسان بوده اند و خدا و فرزند خدا نیستند اما انسان هایی وارسته و شایسته که تحت تربیت الهی تمامی اسماء حسنای الهی در آنان ظهور داشته و شایسته ارتباط با غیب و قدرت های ماوراء مادی به اذن الهی هستند.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔خلیفه الله به چه کسی میگن؟ آیا انسان خلیفة الله هستش؟ یا فقط افراد خاصی یعنی انبیا و امامان این مقام رو دارن؟
💠پاسخ💠
👌خداوند می فرماید:
« پرودگار تو به فرشتگان گفت من در روی زمین جانشینی قرار خواهم داد.فرشتگان گفتند آیا کسی را در زمین قرار می دهی که فساد و خونریزی کند ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم .خداوند فرمود من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید .سپس علم اسمائ را همگی به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست می گویید اسامی اینها را بر شمارید .فرشتگان گفتند منزهی تو جز آنچه به ما تعلیم داده ای نمی دانیم .فرمود ای آدم آنها را اگاه کن هنگامی که آنها را آگاه کرد خداوند فرمود نگفتم من غیب آسمانها و زمین را می دانم »
🔷بقره31-32
👌بحث اینجاست که آیا خلافت الهی در زمین تنها اختصاص به حضرت آدم و فرزندان ایشان از انبیا و امامان دارد یا شامل تمامی انسان ها می شود و نوع انسان خلیفه الهی است؛
❕خلاف آنچه در اذهان جاری است که نوع انسانی را خلیفه خداوند می دانند از دلایل نقلی استفاده می شود که مقام خلافت و جانشینی الهی تنها اختصاص به انبیائ و اوصیائ از ذریه آدم دارد و سایر انسان ها را شامل نمی شود
1⃣آیه ذکر شده در ابتدای بحث تنها ظهور در خلافت الهی حضرت آدم برای خداوند در زمین دارد و شامل تمام انسان ها نمی شود .
🔷شاهد این سخن آن است که آدم با تعلیم اسمائ الهی شایستگی برای دریافت این مقام و خلافت را بدست آورد و فرشتگان نیز وقتی از عظمت و جایگاه آدم مطلع شد در برابر او تواضع نموده و به دستور الهی برای آدم سجده کردند.
🔶بقره34
2⃣خلافت و جانشینی حضرت آدم برای خداوند بدین صورت محقق شد که ایشان به عنوان نبی و حجت الهی برای زمینیان معرفی شدند زیرا خلیفه خداوند باید از علم و قدرت الهی برخوردار باشد تا بتواند جانشینی از خداوند را بجا آورد و این دو ویژگی تنها در انبیائ و اوصیائ وجود دارد.
👌در روایات بیان شده است که آدم مسوولیت های پس از خود را به فرزندش شیث واگذار کرد و پس از او شیث وصی او بوده و مقام آدم که همان خلافت الهی و حجت بودن بر بندگان است را به ارث برده است.
👌واین خلافت و جانشینی الهی پشت به پشت به برگزیدگان از فرزندان آدم منتقل شد.
🔶چنان که پیامبر گرامی فرمود:
« آدم به شیث وصیت کرد و شیث به فرزندش شبان وصیت کرد و شبان به محلث و محلث به محوق و محوق به عمیشا و عمیشا به ادریس و ادریس به ناحور و ناحور به نوح و نوح به سام و سام به عثامر و ...عمران به ابراهیم و ابراهیم به اسماعیل ...و شعیب به موسی و موسی به یوشع و یوشع به داود و داود به سلیمان وسلیمان به آصف و او به زکریا و زکریا به یحیی و او به عیسی و عیسی به شمعون ...سپس پیامبر فرمود:
«وصایت و جانشینی از آدم به من رسید و من به علی وصیت کردم و علی نیز به وصیش و وصی علی نیز به سایر اوصیای از فرزندان علی وصیت می کند تا وصایت منتهی شود به برترین مخلوقات ( حجه بن الحسن)»
📚امالی صدوق ص402
📚بحار الانوار ج23 ص57
🔶می بینیم که روایات تنها سخن از جانشینی و خلافت انبیائ و امامان سخن به میان می آورند نه جانشینی نوع انسانی
3⃣شیخ صدوق روایت می کند که امام صادق فرمود:
« خداوند اسامی حجت های خود را به آدم آموخت .آنگاه آنان را که در آن روز ارواحی بودند بر ملائکه عرضه کرد و به فرشتگان فرمود مرا از اسامی این حجت ها خبر دهید اگر راست می گویید که بخاطر تسبیح و تقدیستان از آدم سزاوارتر بخلافت در زمین هستید .فرشتگان گفتند منزهی تو ما جز آنچه تو به ما تعلیم کرده ای علمی نداریم آنگاه خداوند به آدم فرمود فرشتگان را به اسمائ آنان خبر بده پس همین که آدم فرشتگان را به اسمائ آنان خبر داد فرشتگان به منزلت عظیمی که حجت های خدا نزد او دارند پی بردند و فهمیدند که آنان سزاوار ترند به خلافت الهی از ایشان و آن حجت ها هستند که می توانند جانشین خدا در زمین و حجت های او بر خلق باشند .آن گاه حجت ها را از نظر فرشتگان پنهان کرد و ایشان را وادار کرد که تا با ولایت و محبت آن حجت ها او را عبادت کنند»
📚کمال الدین ج1 ص14
📚البرهان ج1 ص165
📚بحار الانوار ج26 ص283
👌این حدیث شریف نیز به روشنی دلالت می کند که جانشینی الهی در زمین تنها اختصاص به آدم و حجت های خداوند از ذریه آدم دارد و شامل تمام انسان نمی شود.
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
4⃣امام رضا فرمود:
« ما اهل بیت حجت های خداوند در زمینش و خلفای او در میان بندگانش هستیم»
📚کمال الدین ج1 ص202
👌حضرت علی فرمود:
« امامان خلفای الهی در زمین هستند»
📚بحار الانوار ج1 ص189
🔶وفرمود:
« خداوند امامان را به عنوان جانشینان و دوستان خود برگزیده است»
📚بحار الانوار ج24 ص379
🔶وفرمود:
« ما حجت های الهی و جانشین های او هستیم»
📚بحار الانوار ج26 ص6
📚امالی مفید ص47
👌امام کاظم فرمود:
« پدرم مرا به زیارت قبر پیامبر برد و عرضه د اشت که خداوند می فرماید:« من بر روی زمین خلیفه قرار میدهم» .خداوند زمانی که سخنی بگوید به آن عمل می کند ( و ما امامان را به عنوان خلیفه خودش قرار داده است)»
📚الکافی ج1 ص312
👌ودر زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت می خوانیم:
« وخداوند شما را برگزید برای جانشینی در زمینش و حجت بودن بر آفریدگانش»
📚الفقیه ج2 ص611
👌این روایات و سایر روایات که ذکر نکردیم همگان دلالت دارد که خلافت و جانشینی خداوند پس از حضرت آدم به فرزندانش و به امامان رسیده است و آنان جانشینان الهی در زمین هستند نه نوع انسانی
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#بیت_المعمور_خانه_کعبه
🤔#پرسش
❔در روایات داریم که در آسمان چهارم #موازی کعبه ، بیت المعمور هستش ؟
با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بیت المعمور مکانی است مقدس و پر برکت در آسمان چهارم که با عبادت فرشتگان #معمور و آباد است چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« آن خانه اى است در آسمان چهارم ... كه فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى كنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن بازنمى گردند »
📚مجمع البیان ج 9 ص 163
❕ این خانه مبارک مورد #سوگند خداوند قرار گرفته و می فرماید ؛
« سوگند به بيت المعمور » « وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ » ( طور 4)
❕آنچه در روایات ما آمده است آن است که خانه کعبه به محاذات و موازی بیت المعمور #ساخته شده است .
👌شیخ صدوق از ابى حمزه ثمالى نقل می کند که گويد ؛ به امام چهارم گفتم چرا طواف هفت دور است؟ فرمود:
« چون خدا تبارك و تعالى بفرشته ها فرمود «در من در زمين جانشين گذارم» و آنها در برابر خدا تبارك و تعالى گفتند: «آيا در آن كسى گذارى كه تباهى انگيزد و خونريزد» خدا فرمود «براستى من ميدانم آنچه را شما ندانيد» و پيش از آن آنان را از نور خود محجوب نميكرد و پس از آن 7 هزار سال آنها را از نورش محجوب ساخت، پس به آنها مهر ورزيد و توبه شان را پذيرفت و بيت المعمور را در آسمان چهارم بر ايشان ساخت تا پايگاه و امن آنها باشد و خانه كعبه را زير بيت المعمور نهاد و #پايگاه و امن نمودش و هفت دور طواف بر بنده ها واجب شد در برابر هر هزار سال يك دور »
📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58
👌بنابراین روشن می شود که تنها اصل ساخت ابتدایی کعبه به موازات بیت المعمور بوده است نه آنکه پیوسته خانه کعبه در مقابل بیت المعمور قرار داشته تا این سخن با بحث حرکت #زمین منافات داشته باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
⁉️سوال
چرا خداوند آنچه را که به واسطه پیامبران به مردم ابلاغ می شد مستقیما به تک تک افراد ابلاغ نفرمود حال چه با وحی یا الهام و نظایر آن؟
🔷پاسخ:
❗️برای دریافت وحی، وارتباط مستقیم با خداوند انسان ها باید به سطحی از کمال برسند. این کمال امری نیست که به کسی بدون دلیل داده شود بلکه حالتی وجودی است که وجود انسان بر اثر انتخاب های خود، به آن می رسد. به عبارت دیگر، همان طور که بدون ورزش نمی توان بدن ورزیده ای داشت، بدون اعمال و رفتار نیکو و انتخاب افعال نیکو، نیز نمی توان به کمال رسید. بنابراین این چنین نیست که خداوند مانعی ایجاد کرده باشد بلکه این انسان ها هستند که با تلاش خود باید به این سطح از کمال برسند که مخاطب چنین پیامی واقع شوند.
🔷خداوند پیام های خود را به کسی داده است که امکان دریافت آنها را دارد و او نیز آنها را در اختیار ما قرار داده است.
❗️ایت الله مکارم چنین می اورد:
«شرط نبوت ( و دریافت وحی)قبل از هرچیز آمادگی روحی،پاکی ضمیر،سجایای اصیل انسانی،فکر بلند،واندیشه ی قوی وبالاخره تقوی وپرهیزگاری فوق العاده در مرحله ی عصمت است ووجود این صفات،مخصوصا امادگی برای مقام عصمت،چیزی است که جز خدا نمیداند،به همین دلیل انتخاب نبی به دست خداست وخدا میداند این مقام را در چه جایی قرار دهد
📚تفسیرنمونه،ج5،ص430
❗️از این بیانات به دست می اید که چرا تنها افرادی خاصی از نوع بشر شایستگی دریافت وحی و به نبوت رسیدن را داشته اند و چرا دیگر افراد بشر به این مقام نرسیدند
🔶به بیان دیگر:
«خداوند با علم ازلی ومطلق خود میدانست که عده ی خاصی از بندگانش با اختیار خود بیش از دیگران ودر بالاترین حد ممکن از استعداد خود بهره برداری میکنند ومسیر تکامل را می پیمایند
❗️علم خداوند به این شایستگی ومنزلت این افراد که با اختیار خودشان فراهم شده،سبب شد که خداوند از میان افراد بشر آنان را برگزیند وتفضلأ پاداش انان را در قالب پیامبری عطا نماید وانان را از علم واراده ای برخوردار کند که به واسطه ی ان به مصونیت کامل برسند»
📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی املی ج3 ص256
❗️اعطای نبوت به افراد و دریافت وحی معلول شایستگی انان است واین اعطا بدون حساب نیست واین معنا در بخشهای اغازین دعای ندبه امده است :
«خداوندا تو رو سپاس......تو با آنها(اولیاءت)شرط نمودی که نسبت به زینت ها ومنزلت های دنیوی بی اعتنا باشند وانها نیز این شرط را پذیرفتند وچون میدانستی به این شرط عمل خواهند کرد،انان را پذیرفتی ومقرب خود ساختی وفرشتگان را بر انها نازل کردی و با وحی خود انان را گرامی داشتی واز علم بی کران خود بهره ها دادی»
📚دعای ندبه،مفاتیح الجنان،ص704
❗️چنانکه امام صادق فرمود:
«خداوند انسانهایی را از فرزندان آدم انتخاب کرد وتولد انان را پاک وبدنهای انان را پاکیزه گردانید ،نه بخاطر طلبی که از خداوند داشته باشند،بلکه از انجا که خداوند در هنگام خلقت میدانست که از او فرمانبرداری میکنند واو را عبادت میکنند وهیچ گونه شرکی به او روا نمیدارند پس اینان به واسطه ی فرمانبرداری از خداوند به این کرامت ومنزلت والا در نزد خدا نایل شدند»
📚بحارالانوار،ج10،ص170
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا عصمت ائمه و پیامبران جنبه جبری ندارد؟ ایا نمیشه گفت که اگر ما هم معصوم بودیم گناه نمی کردیم ؟ ایا عصمت جبری فضیلت است؟
🗯پاسخ:
❗️بسیارى از افراد هنگامى که بحث عصمت انبیاء یا ائمه را مطالعه مى کنند، فوراً از خود سؤال مى نمایند که مقام عصمت یک موهبت الهى است که الزاماً به پیامبران و امامان داده شده، و هرکس مشمول این «موهبت» گردد در برابر گناه و خطا بیمه شده است، بنابراین معصوم بودن آنها فضیلت و افتخارى محسوب نخواهد شد، هر کس مشمول چنین موهبتى گردد از تمام گناهان و خطاها فاصله خواهد گرفت، و این یک الزام الهى است.
❗️بنابراین با وجود مقام عصمت، انجام گناه و خطا محال است، و واضح است که ترک محال فضیلتى محسوب نمى شود، مثلا اگر ما به انسانهائى که درصد سال بعد مى آیند یا درصد سال قبل مى زیسته اند ظلم و ستم نمى کنیم افتخارى براى ما نیست، چون انجام چنین امرى براى ما محال است
🗯 گرچه این اشکال متوجه اصل مسأله عصمت انبیاء نیست، بلکه فضیلت بودن آن را زیر سؤال مى برد، با این حال توجه به چند نکته مى تواند جواب این سؤال را روشن سازد.
1⃣ کسانى که این اشکال را مطرح مى کنند توجه به ریشه هاى عصمت انبیاء ندارند، آنها چنین مى پندارند که مقام عصمت مثلاً مانند مصونیت در برابر بعضى از بیماریها است که از طریق تزریق بعضى از واکسنها انجام مى شود، و هرکس چنان تزریقى در مورد او انجام شود مبتلا به آن بیمارى نمى گردد چه بخواهد و چه نخواهد.
❗️ولى مصونیت معصومین در برابر گناه از مقام معرفت و علم و تقواى آنها سرچشمه مى گیرد، درست همانند پرهیز از پاره اى از گناهان براى فرد فرد ما که به خاطر علم و آگاهى و ایمان و معرفت آن را ترک مى کنیم.
🔷 مثلا هرگز با بدن لخت قدم در کوچه و خیابان نمى گذاریم، همچنین کسى که اطلاع کافى درباره آثار مخرب مواد مخدر دارد و به خوبى مى داند آلوده شدن به آن سبب قطعى براى مرگ تدریجى است هرگز به سراغ آن نمى رود، مسلماً این ترک مواد مخدر براى او یک فضیلت است که از علم و آگاهى او سرچشمه مى گیرد، و با داشتن این علم هر چند آن را ترک مى کند ولى اجبارى در کار نیست و توانائى استعمال مواد مخدر را دارد.
🗯به همین دلیل ما سعى مى کنیم از طریق تعلیم و تربیت سطح معرفت و آگاهى و تقوا را در افراد بالا ببریم، تا آنها را حداقل در برابر گناهان بزرگ، و اعمال زشت و زننده بیمه نمائیم.
⁉️آیا اگر افرادى به خاطر این تعلیم و تربیت پاره اى از این اعمال را ترک کنند افتخار و فضیلت نیست؟
❗️به تعبیر دیگر ترک گناه براى پیامبران، محال عادى است، نه محال عقلى، و مى دانیم محال عادى با اختیارى بودن سازگار است، فى المثل محال عادى است که شخص عالم و مؤمنى شراب با خود به مسجد ببرد و در صف جماعت بنوشد، ولى مسلماً این یک محال عقلى نیست بلکه محال عادى است.
❗️کوتاه سخن اینکه:
🗯سطح بالاى معرفت و ایمان انبیاء که خود یک افتخار و فضیلت است سبب افتخار و فضیلت دیگرى که مقام عصمت است مى گردد (دقت کنید).
⁉️و اگر گفته شود آنها این ایمان و معرفت را از کجا آورده اند
❗️ مى گوئیم این از امدادات الهى است، ولى با این قید که امدادهاى الهى بى حساب نیست و لیاقتهائى در اینها وجود داشته است، همانگونه که قرآن درباره ابراهیم خلیل مى فرماید: او تا از عهده امتحانات مهم الهى برنیامد به مقام پیشوائى خلق نرسید
📓بقره124
❗️یعنى ابراهیم پس از پیمودن این مراحل با اراده و اختیار خود لایق آن موهبت عظیم الهى شد.
🗯در مورد یوسف نیز مى فرماید: «هنگامى که به مرحله بلوغ و قوت و تکامل جسم و جان رسید (و آمادگى براى پذیرش وحى پیدا کرد) ما حکم و علم به او دادیم، و این گونه نیکوکاران را پاداش مى دهیم»
📓یوسف 22
❗️جمله «کَذلِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنینَ» شاهد خوبى براى مقصود ما است زیرا مى گوید: اعمال صالح و شایسته یوسف، او را آماده براى آن موهبت بزرگ الهى کرد، درباره موسى نیز تعبیراتى دیده مى شود که این واقعیت را روشن مى سازد، مى فرماید: «ما تو را بارها امتحان کردیم، و سالها در میان مردم مدین توقف کردى (وبعد از آمادگى لازم و بیرون آمدن از کوره امتحانات با سرافرازى و پیروزى) داراى قدر و مقام شدسی»
📓طه 40
❗️معلوم است که در وجود این بزرگان، لیاقتها و استعدادهائى بوده، ولى شکوفا ساختن آنها هرگز جنبه اجبارى نداشته، بلکه با اختیار و اراده خودشان این راه را پیموده اند، و بسیارند کسانى که لیاقتهائى دارند و هرگز آن را شکوفا نمى سازند و از آن استفاده نمى کنند، این از یک طرف.
🗯از سوى دیگر اگر پیامبران مشمول چنین مواهبى شده اند به موازاتش مسئولیتهاى سنگینى بر دوش آنان گذارده شده، یا به تعبیر دیگر خداوند به همان مقدار که مسئولیت به کسى مى دهد توان و نیرو به او مى بخشد، و سپس در انجام مسئولیت او را امتحان مى کند.
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
2⃣پاسخ دیگرى که مى توان به این سوال داد این است که به فرض که انبیاء و ائمه با یک امداد الزام آور الهى از انجام هرگونه گناه و خطا مصون شده باشند تا اطمینان خلایق را جلب کنند و چراغى براى هدایت آنها گردند، ولى در عین حال راه انجام «ترک اولى» یعنى کارى که گناه نیست اما لایق شأن آنها نیز نمى باشد به روى آنها باز است.
❗️افتخار آنها در این است که حتى ترک اولى نمى کنند، و این یک امر اختیارى براى آنهاست، و اگر به ندرت ترک اولى از بعضى از انبیاء سرزده به همان نسبت مورد خطاب و عتاب شدید الهى، و گاه گرفتار پاره اى از محرومیتها شده اند، چه فضیلتى از این برتر و بالاتر که آنها به خاطر اطاعت فرمان حق حتى به سراغ ترک اولى نروند.
❗️بنابراین افتخار انبیاء در این است که به مقدار این مواهب مسئولیت مى پذیرند، و حتى به سراغ ترک اولى نمى روند. و اگر در موارد استثنائى ترک اولائى از آنها سرزده به زودى جبران کرده اند.»
📚تفسیر پیام قرآن،ج7 ص193
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓می خواستم در مورد چاه جمکران توضیح بدید که چرا مردم در آن نامه می اندازند آیا امام زمان ته چاه است و نامه ها را می خواند❗️❗️
💠پاسخ💠
👌نامه انداختن در چاه جمکران به آن معنا نیست که امام زمان ته چاه باشد و نامه ها را بخواند بلکه این عمل فلسفه دیگری دارد که ذیلا می آید؛
1⃣از جمله طرق توسلی که در روایات ما برای توسل به اهل بیت ذکر شده است عریضه نویسی است .
❗️عریضه نویسی به آن معنا است که انسان حاجات خود را در کاغذی بنویسد و با توسل به اهل بیت آن را در آب و نهر جاری یا چاهی بیفکند .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که حاجتی داری و یا از پیشامد حادثه ای هراس داری در یک کاغذ سفید پس از آن که بسم الله الرحمان الرحیم را نوشتی بنویس :« اللهم انی اتوجه الیک باحب الاسماء الیک و اعظمها لدیک و اتقرب و اتوسل الیک بمن اوجبت حقه علیک بمحمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و الائمه ...» سپس حاجات خود را می نویسی و بعد کاغذ را در میان گل قرار می دهی و آن را در آب جاری یا چاهی رها می کنی .خداوند حاجت تو را بر آورده خواهد کرد»
📚المصباح کفعمی ص403
📚بحار الانوار ج99 ص235
🔶ویا فرمود:
« کاغذ را در آب یا چاهی رها می کنی حاجت تو به اذن الهی بر آورده می شود»
📚البلد الامین ص157
❗️به این مضون روایات متعدد دیگری نیز آمده است که جهت آگاهی رجوع شود:
📚بحار الانوار ج99 ص231 باب10
2⃣روشن شد که نوشتن حاجات با توسل به اهل بیت و انداختن آن در آب جاری یا چاه یکی از طرق استجابت دعا می باشد .
❗️بنابراین مهم آن است که عریضه در آب جاری یا چاهی انداخته شود و چاه جکمران فی نفسه موضوعیت ندارد و انسان می تواند در هر چاهی کاغذ و عریضه خود را بیندازد اما از آن جا که در مسجد جمکران انسان در یک حالت معنوی خاصی قرار می گیرد و دنبال توسل و عرضه حاجت به آقای خودش امام عصر می باشد متولیان مسجد جمکران تدارک چاه را دیده اند تا وسیله ای باشد برای عمل شرعی عریضه نویسی و توسل به امام زمان در آن حالات معنوی اما چنان که گفته شد انداختن نامه در چاه جمکران موضوعیت ندارد و انسان می تواند در چاه های دیگر یا آب روان دیگری عریضه خود را بیندازد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#مریم_خواهر_هارون
🤔#پرسش
❔از جمله ایرادات اتئیست ها به قرآن ، نسب حضرت مریم(س) هست که میگن در قرآن اومده که او #خواهر هارون بوده ، درحالی که میدونیم بین این دو زمان بسیار زیادی فاصله بوده و این از اشتباهات فاحش قرآن هست که حضرت مریم را خواهر حضر هارون دانسته و برای این ادعاشون هم به ایه زیر استناد میکنند
يا أُخْتَ هارُونَ ما كانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما كانَتْ أُمُّكِ بَغِيّاً (019 | مريم - 28)
اى خواهر هارون!نه پدرت مرد بدى بود، و نه مادرت زن بدكــاره اى!»
💠#پاسخ💠
👌در این رابطه سه تفسیر ارائه شده است .
1⃣هارونی که از او در این آیه یاد شده است مرد معروفی بوده است که در آن زمانی مشهور به #فسق و #فجور بوده است و بنی اسرائیل افراد فاسق و فاجر را به او تشبیه می کردند و می گفتند تو در فساد و بی بند و باری برادر یا خواهر هارون فاسق هستی ، مردم زمانی که دیدند حضرت مریم بدون ازدواج کردن دارای فرزند شده است ، گمان بد را نسبت به او بردند و او را به فرد فاسقی تشبیه کردند .«معنى قولهم يا أُخْتَ هارُونَ أن هارون كان رجلا فاسقا زانيا فشبهوها به. من أين هذا البلاء الذي جئت به، و العار الذي ألزمته لبني إسرائيل»
📚تقسیر قمی ج2 ص48
2⃣روایتی از پیامبر گرامی وارد شده است که می گویدمنظور از هارون ، هارون برادر حضرت #موسی می باشد و از آنجایی که حضرت مریم از نسل هارون نبی بوده است ، بنی اسرائیل چنین خطابی را در مورد او به کار بردند .چنان که قرآن می گوید به سوی قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم و یا به سوی قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم ، تعبیر برادر از این جهت است که هود و صالح از جنس و از نسل آنها بودند .«منها أن يكون معنى قوله يا أُخْتَ هارُونَ: يا من هي من نسل هارون أخي موسى (عليه السلام)،
روي عن النبي (صلى الله عليه و آله) أنه قال: «هارون هذا الذي ذكروه هو هارون أخو موسى (عليه السلام)...و تأويل يا أُخْتَ هارُونَ يا من هي من نسل هارون، كما قال تعالى: وَ إِلى عادٍ أَخاهُمْ هُوداً ، وَ إِلى ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً يعني بأخيهم أنه من نسلهم و جنسهم.»
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص79
3⃣آنچه #صحيحتر به نظر مى رسد اين است كه هارون مرد پاك و صالحى بود، آن چنان كه در ميان بنى اسرائيل ضرب المثل شده بود، هر كس را مى خواستند به پاكى معرفى كنند مى گفتند: او برادر يا خواهر هارون است . مردم به مریم گفتند" اى خواهر هارون پدر تو آدم بدى نبود، مادرت نيز هرگز آلودگى نداشت" (يا أُخْتَ هارُونَ ما كانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما كانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا).با وجود چنين پدر و مادر پاكى اين چه وضعى است كه در تو مىبينيم؟
❕ مرحوم طبرسى در مجمع البيان اين معنى را در حديث كوتاهى از پيامبر ص نقل كرده است .
📚نور الثقلین ج3 ص333
👌 در حديث ديگرى كه در كتاب" سعد السعود" آمده چنين مى خوانيم:
«پيامبر " مغيره" را به نجران (براى دعوت مسيحيان به اسلام) فرستاد، جمعى از مسيحيان به عنوان (خرده گيرى بر قرآن) گفتند مگر شما در كتاب خود نمى خوانيد" يا أُخْتَ هارُونَ" در حالى كه مى دانيم اگر منظور هارون برادر موسى است ميان مريم و هارون فاصله زيادى بود؟
👌مغيره چون نتوانست پاسخى بدهد مطلب را از پيامبر ص سؤال كرد، پيامبر ص فرمود: چرا در پاسخ آنها نگفتى كه در ميان بنى اسرائيل معمول بوده كه افراد نيك را به پيامبران و #صالحان نسبت مى دادند»
📚همان مدرک
📚تفسیر نمونه ج13 ص51
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
اخیرا خیلی از افراد خواسته و ناخواسته ایراد میگیرند بر اخذ اجرتی که سخنرانان مذهبی(روحانیون) و مداحان بر روضه خوانی وحتی آموزه های مذهبی ، میگیرند استدعا دارم با استفاده از مباتی دینی وسیره عقلاء پاسخی مستدلو مفصل وکامل بدهید که بشود آنها را توجیه وقانع کرد
💭پاسخ:
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣سیره قطعی انبیای الهی عدم در خواست مزد در برابر تبلیغ بوده است .انان به طور مکرر اعلام می کردند که در برابر تلاش هایی که برای ابلاغ پیام های الهی دارند از مردم چیزی نمی خوهند و تقاضای مزد و پاداشی ندارند
💎سوره شعرای ایات 105 تا180
💎انعام90
💎ص86
2⃣زیانبارترین اثر تبلیغ در برابر پاداش ،تحریف ارزش های دینی است .هنگامی که تبلیغ به صورت کالا در آید مبلغ به جای آنکه نیاز مخاطب را در نظر بگیرد خواست او را مورد توجه قرار می دهد و از این رو سعی می کند کالای خود را مطابق میل وی تنظیم کند و بدین سان چه بسا لازم می داند که ارزش های دینی را تحریف کند تا دنیای خود را تامین کند.
❗️همینطور سبب از بین رفتن اخلاص و کاهش اثر تبلیغ نیز می شود
📚دانشنامه قرآن و حدیث ،ری شهری ج15 ص331
3⃣در روایات متعددی نیز به این مطلب اشاره شده است .
❗️پیامبر گرامی فرمود:
"در کتاب خدا نوشته شده است که ای پسر آدم همان گونه که علم را رایگان فرا گرفتی آن را رایگان بیاموز"
📚در المنثور ج1 ص155
❗️امام علی فرمود:
"عالم زمانی عالم است که برای دانش خود چیزی از متاع دنیا را طلب نکند"
📚غرر الحکم ج6 ص437
❗️امام صادق فرمود:
"کسی که مردم به او نیاز دارند تا دین را به انان بیاموزد و او از انان مزد بخواهد شایسته است که خداوند او را در آتش جهنم در افکند"
📚بحار الانوار ج2 ص78
4⃣میان در خواست مزد و اجر در برابر عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است.
❗️اثار زیانباری که به آن اشاره شد هنگامی پدید می آید که مبلغ درست بر عکس انبیا الهی عمل کند و مزد تبلیغ بخواهد و با دین خدا مانند یک کالا معامله کند اما اگر مبلغ درخواست مزد نداشته باشد لیکن مردم برای تامین زندگیش چیزی به او اهدا کنند پذیرفتن آن مانعی ندارد.
❗️امام صادق فرمود:
"معلم برای مزد تعلیم نمیدهد اما اگر هدیه ای به او داده شد قبول می کند"
📚تهذیب ج6 ص365
❗️حمزه بن حمران از امام صادق روایت می کند که فرمود:
"هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد"
💭حمزه می گوید به امام گفتم در میان شیعیان شما گروهی هستند که دانش های شما را فرا می گیرند و منتشر می کنند و در مقابل آن از هدیه مردم بی بهره نمی مانند
❗️امام فرمود:
"اینان کسانی نیستند که با علم خود نان می خورند"
📚بحار الانوار ج2 ص116
5⃣مبلغین به خاطر یاد گیری علوم و احکام دین از بسیاری از بر خورداری ها چشم پوشیده اند و عشق به تحصیل انها را به حوزه کشانده است .چنین افرادی مانند سایر مردم نیازهای مادی و معیشتی دارند و پرداختن به دروس سنگین و عمیق حوزه و معارف دینی اجازه به دنبال شغل رفتن را به انها نمی دهد .مردم نیز از ارزش کار انها اگاه هستند و با دادن هدیه از انها سپاسگزاری می کنند.واین غیر از طلب مزد و پاداش است
6⃣انچه در باره روحانیون آمد در مورد مداحان نیز قابل صدق است و انان نیز تنها می توانند هدیه دریافت کنند چنان که علامه امینی می آورد:
"اهل بیت به احترام مداحان و شعر سرایان در مدحشان محفلها تشکیل و دوستان خود را به آن محافل دعوت می کردند و با دادن صله و جایزه های گرانبها شعرا و مداحان را مورد نوازش قرار می دادند"
❗️سپس علامه به ذکر روایات در همین موضوع می پردازد
📚ترجمه الغدیر ج3 ص35
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش
❔آیا اگر مردی بزرگ از زنی شیر بخورد به او محرم میشود و رضاع کبیره در اسلام مورد تایید قرار گرفت است❗️اگر چنین است آیا این نقص بر اسلام نمی باشد که چنین حکم موهونی در آن است❔
💠پاسخ💠
👌رضاع کبیره در اسلام باطل است و شیعه و سنی روایت کرده اند که شیر دادنی سبب محرمیت میشود که فرد شیر خوار از دو سالگی خارج نشده باشد و طفل باشد و پس از سپری شدن این مدت شیر خوردن سبب محرمیت نمیشود.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« محرمیت رضاعی پس از دو ساله گی محقق نمیشود»
📚الکافی ج5 ص443
🔶امام صادق فرمود:
«محرمیت رضاعی قبل از دو سالگی و از شیر گرفته شدن می باشد»
📚التهذیب ج7 ص318
📚الاستبصار ج3 ص198
👌در این باره روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص384 باب5
❗️همین مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است؛
🔷از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود:
«رضاع هنگامی درست است که قبل از دو سالگی بوده و طفل با مکیدن از پستان از شیر زن سیر شود»
📚سنن ترمذی ج5 ص458
👌هیثمی روایت می کند که ابن مسعود می گفت:
«بعد از دو سالگی محرمیت رضاعی حاصل نمیشود»
📚مجمع الزوائد ج4 ص262
🔷متقی هندی از عمر روایت می کند که می گفت:
«محرمیت رضاعی تنها در دو سالگی و زمان شیر خوارگی کودک است»
📚کنزالعمال ج6 ص274
👌اما متاسفانه عایشه در برابر اجماع شیعه و سنی بر ممنوعیت رضاع کبیره ایستاده و عقیده به صحت رضاع کبیره داشت.
🔷در ادعایی دروغین نقل می کند:
«آیه رضاع کبیره و آیه رجم در قرآن بوده و در ضمن صحیفه ای زیر رختخوابم بود و چون ما به موت پیامبر مشغول شدیم بزغاله آمد آن را خورد»
📚سنن ابن ماجه ج1 ص625
❗️بزرگان اهل سنت نقل کرده اند:
🔷« عایشه به خواهرانش دستور می داد به مردانی که او دوست دارد آنها را ببیند و بر او وارد شوند پنج بار شیر دهد اگر چه مردان بزرگ باشند سپس بر او وارد شوند اما ام سلمه و سایر زنان پیامبر با این کار عایشه مخالف بودند که با این نوع شیر خوردن کسی بر آنها وارد شود مگر این که در گهواره شیر خورده باشد»
📚مسند احمد ج6 ص270
📚سنن ابی داود ج2 ص223
🔶ابن حجر پس از نقل حدیث می گوید:
«سند این روایت صحیح است»
📚فتح الباری ج9 ص149
❗️اما امت اسلامی در این حکم عایشه را خطا کار می دانند و هیچ یک از بزرگان شیعه و سنی بر مشروعیت رضاع کبیره فتوا نداده اند مگر عده ای از جاهلان وهابی که مورد اعتنا نیستند.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال
من در اروپا زندگي ميكنم و سر خيلي از مسائل با دوستان مسلمانم تو اروپا و مسيحيان مشكل دارم و هر وقت سر اين مسائل بحث ميكنيم اونا ميگن چون تو قرآن چنين چيزي نيست ما نبايد رعايتش بكنيم
سوال من اينه كه باكدام آيه و يا سوره ميشود استناد به احاديث و يا گفته هاي رسول و امامان كرد؟
✅پاسخ
ایت العظمی مکارم شیرازی در کتابی که در بیان عقاید شیعه نگاشته اند،در اصل 32چنین میاورند:
«ما معتقدیم هیچکس نمیتواند بگوید تنها کتاب خدا مارا بس است واحادیث وسنت نبوی که در مورد تفسیر وتبیین حقایق قران وفهم ناسخ ومنسوخ وخاص وعام قران است یا مربوط به تعلیمات اسلام در اصول وفروع دین میباشد،نادیده بگیرد»
❗️زیرا ایات قران سنت پیامبر وکلمات وافعال او را برای مسلمین حجت شمرده وان را از منابع اصلی فهم اسلام واستنباط احکام قرار داده است
❗️خداوند میفرماید:
«انچه را رسول خدا برای شما اورده(وبشما دستور داده )بگیرید( وعمل کنید )وانچه را نهی کرده خودداری نمایید.
📓حشر،7
❗️ومیفرماید:
«هیچ مردوزن با ایمانی حق ندارد،هنگامیکه خدا وپیامبرش،امری را لازم بدانند،اختیاری در برابر فرمان خدا داشته باشند وهرکس نافرمانی خدا ورسولش را کند،گرفتار گمراهی اشکاری شده است.
📓 احزاب،36
انها که به سنت پیامبر بی اعتنا هستند درواقع قران را نادیده گرفته اند
❗️ودر اصل 33بیان میدارند:
«ونیز ما معتقدیم احادیث امامان اهل بیت نیز به دستور پیامبر اکرم واجب الاطاعه هستند،زیرا
اولا:در حدیث معروف متواتری که در اغلب کتب مشهور حدیث اهل سنت وشیعه نقل شده به این معنی تصریح شده،در صحیح ترمذی امده است که پیامبر فرمود:
«ای مردم من در میان شما چیزی گذارده ام که اگر دست به دامن انها زنید هرگز گمراه نخواهید شد،کتاب خدا وعترتم،یعنی اهل بیتم»
📚صحیح ترمذی،ج5،ص662
ثانیاً:امامان اهل بیت تمام احادیث خود را از پیامبر اکرم نقل کرده اند وگفته اندانچه ما می گوییم از پدرانمان،از پیامبر به ما رسیده است
📚 بحارالانوار،ج2،ص172،باب23
❗️اری پیامبر اینده مسلمین و مشکلات انها را بخوبی می دیده است و راه حل مشکلات فزاینده انها را تا پایان جهان در پیروی از قران و ائمه اهل بیت شمرده است »
📚اعتقاد ما، ایت الله العظمی مکارم شیرازی ص 54 به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht