سوال
سیزده بدر وجه شرعی داره ؟بدعته؟چیه کلا؟ نظر دین درموردش چیه
✅پاسخ
ایت الله مکارم چنین می فرماید:
مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی کردم سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحاب الراس که در قران به ان اشاره شده است ،
❗️در حالات اصحاب الراس در تفاسیر اشاره شده ودر یکی از شروح نهج البلاۼه هم داستان مفصل ان را دیدم
❗️دوازده شهر یا ابادی بودند که هر شهر و هر ابادی به نام یکی از ماه های سال خورشیدی بود یکی اسمش فروردین بود یکی اردیبشهت یکی خراداد به ترتیب مذهبشان هم بت پرستی بود درختان صنوبر را پرستش می کردند صنوبر منبع درامد خوبی برای انها بود روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر یا روستا جمع می شدند توی شهر فروردین ومراسم جشنی داشتند فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت ومراسمی داشتند ۰روز سوم می رفتند توی شهر یا ابادی که خراداد که خرداد نام داشت تا به ابادی که اسفند که می رسید دوازده شهر تمام می شد روز سیزده دسته جمعی از ابادی ها می رفتند به بیابان ها ومراسم سیزده وجشن وپایکوبی والودگی به انواع مفاسد را در انجا برگزار می کردند
❗️بنابراین سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده است
📚استفتاوات جدید ، ایت الله مکارم ج3 ص572
📚 مسایل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155
❗️ معظم له در کتابی دیگر چنین می اورد:
بعضی از اداب نیاکان ما نیاز به بازنگری واصلاح دارد اگر اصلاح شود انجام ان اشکالی ندارد مثلا مراسم سیزده بدر چنانچه به عنوان یک رسم بت پرستی انجام گردد ۼلط وناروا است اما اگر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای الوده ان وپناه بردن به دل طبیعت واستفاده از هوای پاکیزه ان وتفریح واستراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرڙی وتوان کافی باشد امر ناشایستی نخواهد بود به خصوص اگر این کار همراه با تفکر واندیشه در حیات مجدد درختان وگیاهان باشد ودر نتیجه انسان از حیات انها درس زندگی بگیرد وبه یاد عظمت و قدرت وعلم نامحدود خالق ان بیفتد ۰بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران ان را به روز طبیعت تۼییر داد
📚قهرمان توحید ، ایت الله مکارم ص84
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند در قرآن کریم آیاتی دارد که سخن دیگران است.به عبارتی سخنان افراد دیگر در قرآن آمده است مانند پیامبران وحتی سخنان ابلیس...از طرفی خداوند در آیات تحدی میفرماید که کسی نمی تواند حتی یک آیه مانند قرآن بیاورد.سخنان پیامبران و...مستند به خود آنهاست که جزء آیات قرآن شده پس من و دیگران هم میتوانیم سخنی بگوییم که مانند آیات قرآن باشد با این تفاوت که سخنان ما جزء قرآن نمیشود.این موضوع چگونه با مبارزه طلبی خداوند سازگار است؟
✅پاسخ
در معجزه بودن قران کریم هیچ شکی نیست
❗️خداوند می فرماید:
" بگو اگر انسان ها و پریان اتفاق کنند که همانند این قران را بیاورند همانند ان را نخواهند اورد هر چند یکدیکر را در این کار کمک کنند " ( اسرا 89)
❗️در پاسخ شما گفتنی است :
" تحدی در این موارد به این معنا است که هیچ کس نمی تواند مثلا سخن حضرت ابراهیم و موسی و یا سخن فرعون و ... را مانند قرآن در اوج فصاحت و بلاغت و اعجاز بیان کند و قرآن در این مورد تحدی کرده و همه را به آوردن سخنی مانند قرآن در این زمینه دعوت کرده است .
❗️پس آن چه در اینجا مهم است این است که سخنی از غیر خدا به زبان خدا و به صورت کلمات وحی و قرآن در قالب زبان عربی در حد فصاحت و بلاغت قرآن بیان شودو تحدی در اینجا از این نظر است .
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا خمس به سید ها باید داده شه ایا این تبعیًض نیست
✅پاسخ
خمس را طبق روایات باید به دوقسمت تقسیم کرد ۰نیمی از ان سهم امام است که در زمان غیبت باید به مرجع تقلید داده شود ونیمی دیگر سهم سادات نیازمند است
📚وسایل الشیعه ج9 ص509 ابواب قسمه الخمس باب 1
❗️در تفسیر شریف نمونه چنین امده است :
" ❗️اولا نیمی از خمس که مربوط به سادات و بنی هاشم است منحصرا باید به نیازمندان آنان داده شود، آن هم به اندازه احتیاجات یک سال، و نه بیشتر، بنابراین تنها کسانی از آن می توانند استفاده کنند که یا از کار افتاده اند، و بیمارند، و یا کودک یتیم و یا کسان دیگری که به علتی در بن بست از نظر هزینه زندگی قرار دارند.
بنابراین کسانی که قادر به کار کردن هستند، (بالفعل و یا بالقوة ) می توانند درآمدی که زندگی آنها را بگرداند داشته باشند هرگز نمی توانند از این قسمت خمس استفاده کنند و جمله ای که در میان بعضی از عوام معروف است که می گویند سادات می توانند خمس بگیرند، هر چند ناودان خانه آنها طلا باشد، گفتار عوامانه ای بیش نیست، و هیچ گونه پایه ای ندارد.
❗️ثانیا: مستمندان و نیازمندان سادات و بنی هاشم حق ندارند چیزی از زکات مصرف کنند، و بجای آن می توانند تنها از همین قسمت خمس استفاده نمایند.
محروم بودن بنی هاشم از زکات امری مسلم است که در بسیاری از کتب حدیث و کتب فقهی آمده است آیا می توان باور کرد که اسلام برای از کار افتاده ها و ایتام و محرومان غیر بنی هاشم فکری کرده باشد اما نیازمندان بنی هاشم را بدون هیچگونه تامین رها ساخته باشد؟❗️ثالثا: اگر سهم سادات که نیمی از خمس است از نیازمندی سادات موجود بیشتر باشد باید آن را به بیت المال ریخت و در مصارف دیگر مصرف نمود.
همانطور که اگر سهم سادات کفایت آنها را ندهد باید از بیت المال و یا سهم زکات به آنها داد.
❗️ با توجه به جهات سه گانه فوق روشن می شود که در حقیقت هیچگونه تفاوت از نظر مادی میان سادات و غیر سادات گذارده نشده است .
نیازمندان غیر سادات می توانند مخارج سال خود را از محل زکات بگیرند ولی از خمس محرومند، و نیازمندان سادات تنها می توانند از محل خمس استفاده کنند، اما حق استفاده از زکات را ندارند.
❗️در حقیقت دو صندوق در اینجا وجود دارد، صندوق خمس و صندوق زکات و هر کدام از این دو دسته تنها حق دارند از یکی از این دو صندوق استفاده کنند آن هم به اندازه مساوی یعنی به اندازه نیازمندی یک سال .
📚تفسیر نمونه ج7 ص181
❗️ در روایتی چنین امده است :
" بنی هاشم خمس دریافت می کنند زیرا صدقه و زکات برای انان حلال نیست وخداوند در عوض برای انان خمس را قرار داده است "
📚التهذیب ج4 ص126
❗️ امام کاظم فرمود:
خمس برای بنی هاشم قرار داده شد در عوض صدقات مردم تا تنزیهی باشد برای انان از جانب خداوند به سبب قرابتشان با پیامبر وکرامتی باشد از جانب خدا برایشان از دریافت چرک های مردم ( صدقات انان )
📚الکافی ج1 ص539
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میدانیم که آیه ی ولایت در شان حضرت علی هست و اشاره دارد به داستان دادن زکات (انگشتری) به مرد فقیر در حالت رکوع نماز
اما در این آیه واژه ی الذین به کار رفته نه الذی
حال آیا میتوان گفت این آیه در شان چند نفر بوده و نه فقط حضرت علی(ع)؟
✅پاسخ
در کتاب شریف پیام قران در پاسخ به این اشکال چنین امده است :
با توجه به شان نزول های ایه که به طور مستفیض بلکه متواتر در کتب شیعه وسنی نقل شده تردیدی باقی نمی ماند که ایه ناظر به یک فرد است وبه تعبیر دیگر احادیث و تواریخ اسلام گواهی می دهند که دادن صدقه به گدا در حال رکوع مربوط به علی است نه اینکه یک گروه ان را انجام داده باشند بنابراین باید گفت تعبیر به صیغه جمع برای احترام و تعظیم مقام ان فرد است
❗️در ادبیات عرب مکرر دیده شده که از مفرد به لفظ جمع تعبیر اورده شده است مثلا در ایه مباهله ( ال عمران 61)نساونا به صورت جمع است در حالی که مطابق صریح شان نزول ها منظور حضرت زهرا است
❗️در داستان غزوه حمرای الاسد امده است " الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا "
( همان )کسانی که ( بعضی از ) مردم به انان گفتند دشمنان برای ( حمله به ) شما گرد امده اند از انها بترسید اما این سخن بر ایمانشان افزود( ال عمران 173)
❗️در این جا گوینده این سخن به عنوان ناس که معنی جمع دارد ذکر شده در حالی که در تواریخ امده است مراد نعیم بن مسعود بوده است
📚مفاتیح الۼیب ، فخر رازی ج9 ص433
📚 تفسیر پیام قران ، ایت الله مکارم ج9 ص199
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا ما تمام انسانها باید تقاص یک ترک اولی از پدرمان حضرت ادم را در زمین با این همه رنج و سختی پس دهیم
✅پاسخ
خداوند از ابتدا حضرت ادم را برای زندگی بر روی زمین خلق کرده بود چنان که انجا که خبر از خلقت ادم به فرشتگان می داد خطاب به انان چنین فرمود:
" من می خواهم بر روی زمین خلیفه وجانشین قرار دهم" ( بقره 30)
❗️پس از ان هم ادم را به زمین به یک نقطه سر سبز زمین منتقل کرد ومراد از بهشت ادم که ادم از ان خارج شد همین منطقه سر سبز زمین بود که ادم پس از ترک اولی از ان منطقه خارج شد۰
❗️ایت الله مکارم چنین می اورد :
"ظاهر این است که بهشت آدم وحوا بهشت موعود نبوده است بلکه یکی از باغهای پرنعمت وروح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است زیرا
❗️ اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است بیرون رفتن از آن ممکن نیست
❗️وثانیا ابلیس آلوده وبی ایمان رآ درآن بهشت راهی نخواهد بود نه وسوسه های شیطانی ونه نافرمانی خدا.
❗️ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است.یکی از راویان حدیث می گوید که از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم امام در جواب فرمود:باغی از باغهای دنیا بود که خورشید وماه بر آن می تابید واگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد
📚نور الثقلین،ج1 ص62
📚تفسیر نمونه، مکارم شیرازی،ج1 ص187
❗️با این توضیح پاسخ شما بدست می اید وروشن میشود که به هیچ وجه این تعبیر که ما بخاطر ترک اولی ادم گرفتار زندگی در دنیا شدیم تعبیر صحیحی نیست
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
تو دین اسلام از سگ و خوک نجستر که نداریم. درسته؟ ؟
پس چرا وقتی انسان دست ب سگ میزنه اونم اگه بدن سگ خیس باشه با طهارت دستش پاک ميشه ولی اگه ب جسد میت دست بزنه غسل باید بکنه
✅پاسخ
قیاس کردن در شریعت ما امری مردود بر شمرده شده است .
❗️در حدیثی امام صادق ابو حنیفه رئیس مذهب حنفی را خطاب قرار می دهد و او را در مورد قیاس کردن تخطئه می نماید .در فرازی از این حدیث امام خطاب به ابو حنیفه می فرمایند که به نظر تو آیا بول نجس تر است یا منی در جواب ابو حنیفه می گوید که بول نجس تر است
در ادامه امام می فرماید اگر بول نجس تر است چرا بعد از آن تنها برای طهارت یک وضو کفایت می کند اما در مورد منی حتما باید غسل نمود و....
📚مستدرک الوسائل ج17 ص253
❗️ در احکام شرعی قیاس کردن بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند
📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34
❗️خداوند منان فرمود:
به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند
📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6
❗️ ما با توجه به انچه که از حکمت خداوند می شناسیم طبیعتا باید حکم کنیم که کلیه احکام و دستورات خداوند بر پایه مصالح است هر چند وجه ان برای ما معلوم نباشد چنان که امام صادق فرمود:
" از انجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم کلیه افعال ودستوراتش بر پایه حکمت است اگر چه فلسفه ان برای ما معلوم نباشد"
📚بحار الانوار ج52 ص91
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
حضرت علی (ع) موقع ضربت خوردنشون میگن رستگار شدم و خوشحالند.
در عاشورا جمله معروف است که میگن مرگ در راه خدا از عسل شیرین تر است و حضرت زینب هم میگن جز زیبایی چیزی ندیدم و ازین قبیل روایت ها, پس اگر با تمام این شهادت ها و مصایب درجه آنها بالا میرود و خودشان هم راضی هستند پس چه دلیل وچه نیازی به عزاداری و غم و اندوه برای ائمه هست.اتفاقا باید ابراز خوشنودی هم بکنیم...
✅پاسخ
عزاداری کردن ما از برای مصایب اهل بیت به دستور خود ان بزرگواران است ودر روایات فراوانی شیعیان را به برقراری مجالس حزن واندوه وگریه بر مصایبشان ترغیب کرده اند که می توان جهت اگاهی از روایات وارده به ابواب زیر مراجعه کرد
📚 وسایل الشیعه ج14 ص500 باب 66
📚 بحار الانوار ج44 ص278 باب 34
📚 مستدرک الوسایل ج10 ص311 باب 49
صدوق از امام رضا روایت می کند که فرمود:
"هرکس مصایب ما اهل بیت را یاد کند وگریه وعزاداری کند روز قیامت در درجه ما خواهد بود"
📚امالی،مجلس 17، رقم 4 وبحار ج44 ص278
امام صادق خطاب به فضیل فرمود:
"ایا مجالسی ترتیب می دهید واحادیث ومصایب مارا برای هم بازگو می کنید؟
فضیل گفت بله.
امام فرمود:من این مجالس را دوست دارم رحمت خداوند بر کسانی که امر مارا زنده کنند کسی که به اندازه بال مگسی برای مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگر چه به مقدار کف روی دریاها باشد"
📚قرب الاسناد،ص26
امام رضا فرمود:
"مصیبت حسین پلک چشم ما را زخم کرده واشک های مارا جاری کرده است پس برای مصایب حسین باید گریه کنان گریه کنند
📚امالی صدوق مجلس 27 رقم 2
قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم(ص) و اهلبیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده .
📚سوره شوری ایه 23 وتفسیر در المنثور ذیل ایه
❗️دوستى لوازمى دارد. دوستدار صادق، کسى است که شرط دوستى را چنان که باید و شاید به جا آورد. یکى از مهمترین لوازم دوستى، همدردى و همدلى با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادى آنان است از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهلبیت و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.
❗️بر این اساس وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مىکند که در ایام عزادارى اهلبیت، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنى، با اشک، آه و ناله و زارى،، و با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده اظهار نماییم ؛
از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسى که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایتگر اندوه و ناراحتى است، آشکار می سازیم.
❗ایت الله العظمی مکارم دلیل اینکه اهل بیت چرا به عزاداری کردن را دستور داده اند را درموارد زیر خلاصه می کند؛
1 سبب حفظ مکتب اهل بیت می شود چرا که در این مجالس است که همگان با فرهنگ اهل بیت اشنا می شوند
2 سبب بسیج توده ها ووحدت بین افراد جامعه میشود وروشن است هر ملتی برای بقا وموفقیت خویش محتاج به عامل وحدت واجتماع است وبهترین عامل وحدت پیروان اهل بیت که با کمترین زحمت وهزینه توده های میلیونی را حول یک محور جمع می کند همین مراسمات عزاداری است
3 سبب الگوگیری از اهل بیت وخود سازی وتربیت می شود ومردم با تطبیق دادن اعمال و کردار خویش با اهلبیت همرنگی وسنخیت خودرا بل ان حضرات فراهم می سازد
4 سبب تجلیل از مجاهدت های انان در راه احیای دین وتعظیم شعائر می شود
❗جهت توضیح بیشتر به کتاب ایشان رجوع فرمائید
📚عاشورا،ریشه ها،انگیزها،رویدادها،پیامدها،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص70
❗این عزاداری ها وشرکت در مجالس و سبب آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت،ازدیاد محبت به آنان،انتقال فرهنگ شیعه به نسل ها،ایجاد روحیه جهاد وایثار واز خود گذشتگی در افراد،سبب الگوگیری والگوپذیری،سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه،و...می شود
📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه اثار عزاداری
❗️با توجه به انچه گفته شد علت وفلسفه عزاداری بر اهل بیت روشن می شود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا خدا میتواند جسم شود؟ اگر میتواند پس محدود میشود و دیگر خدا نیست و اگر نمیتواند پس قادرمطلق نیست . چه پاسخی دارید؟
✅پاسخ:
"اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست.
❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است.
❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است.
❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است.
❗به تعبیر دیگر این مساله خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند.
❗ سوال شما دوست گرامی نیز دارای تضاد است و با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمیرسد. چرا که فرض جسمیت ذات واجب الوجود از جمله محالات است وامکان وقوعی ندارد
❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد :
ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ
امام پاسخ داد:
"خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است"
📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در شیعه چیزی تحت عنوان ختنه زنان داریم ، با این که این امر بسیار چهره خشن و بدی دارد لطفا درمورد آن توضیح دهید
✅پاسخ
ختنه دختر در اسلام مستحب است ، در این باره روایات متعددی از اهل بیت امده است
📚وسایل الشیعه ج21 ص442 باب 58
❗️زنان هم می توانند مانند مردان ختنه کنند یعنی قسمتی از اطراف مهبل خودرا بر دارند ۰این کار در اسلام دارای رجحان است و سبب می شود زن در نظر شوهر دوست داشتنی تر و نیکوتر شود چنان که پیامبر گرامی فرمود:
ختنه کردن برای مردان سنت وبرای زنان مایه کرامت است
📚الکافی ج6 ص37
📚بحار الانوار ج101 ص123
❗️در رابطه با ختنه زنان گفته شده است که سبب سلامتی بیشتر، افزایش تکامل دختران و آمادهسازی آنان برای ازدواج، کنترل تمایلات جنسی زنان تا قبل از ازدواج، جهت مقاومت دختران در مقابل اعمال جنسی نامشروع، پاکی و زیبایی زن (باور بر این است که دختران با برداشتن بخشهایی از بدنشان که ناپاک و زشت است، پاک و زیبا میشوند) میشود
❗️اما منظورتان از این که می گویید ختنه کردن چهره بد وخشنی دارد برای ما روشن نشد که از چه جهت این نکته را مطرح می کنید ۰می توانید در سوالات بعدی بیشتر سوال خودرا توضیح دهید
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در مورد نیمه سهم امام خمس فرمودید در زمان غیبت امام باید به مراجع داد. بفرمایید وجه شرعی این باید از کجاست؟ و چه دلیلی دارد که یک مرجع می تواند خمس را بگیرد اما یک عالم غیر مرجع خیر و حتی خود شخص که از همه مهمتر است برایش بری الذمه شدن؟ در حالی که محلهای مصرف خمس مشخص است و صرفا بحث فرصت یافتن اهلش است؟ آیا پشتوانه روایی دارد این فرمایش شما یا خیر؟
❗️پاسخ
ان گفته ما با توجه به این بوده است که فقها نواب عام امام عصر در زمان غیبت هستند واز اختیارات امام بهره مند هستند لذا سهم امام از خمس را انان باید دریافت کنند ودر جهت ترویج وگسترس دین مصروف دارند
❗️امام خمینی چنین می اورد:
( شخص فقیه جامع الشرایط) همان ولایتی که حضرت رسول اکرم ( وامامان ) در امر اداره جامعه داشته را دارا است و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند
📚ولایت فقیه ص50
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
خدایا جانشینان مرا رحمت کن ۰
سوال شد جانشینان شما چه کسانی هستند ؟
فرمود: کسانی که بعد از من می ایند و حدیث وسنت مرا نقل می کنند
📚عیون الاخبار ج2 ص37
📚 امالی صدوق ص180
📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص420
📚معانی الاخبار ص374
❗️در این حدیث شریف از فقهای جامع الشرایط به عنوان جانشینان پیامبر تعبیر شده است و روشن است که جانشین از اختیارات شخصی که برایش نیابت می کند بهره مند می باشد
❗️در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
فقها امینان و مورد اعتماد پیامبران هستند
📚الکافی ج1 ص46
📚بحار الانوار ج2 ص36
❗️معنای امین بودن فقها این است که فقها تمام اموری را که در اسلام مقرر است به طور امانت اجرا کنند ویکی از این امور دریافت سهم امام و مصرف ان در موارد مشخص شده است
❗️امام حسین فرمود:
مجارای اجرای امور واحکام به دست علما می باشد
📚تحف العقول ص238
📚 بحار الانوار ج97 ص80
📚مستدرک الوسایل ج17 ص316
❗️ در این حدیث نیز از فقها تعبیر شده است که کلید اداره امور واجرای احکام بدست انان است ویکی از این موارد نیز دریافت سهم امام و مصرف ان می باشد
❗️حضرت علی فرمود:
علما حاکمان مردم هستند
📚غرر الحکم ص36
❗️ این حدیث نیز می رساند که امامان اختیارات خود از جمله حکومت کردن بر مردم را به فقها که جانشینان انان هستند تفویض کرده اند وفقها از اختیارات انان بهره مند هستند
❗️در این باره ادله دیگری نیز است که به بحث های اینده موکول می کنیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا شرف الشمس حقیقت دارد یا خرافات هست لطفا توضیح دهید
✅پاسخ
انچه که طبق روایات موجود در کتب معتبر سندیت دارد ودارای رجحان است ان است که انگشتر عقیق بدست کردن دارای رجحان واستحباب است
📚وسایل الشیعه ج5 ص85 باب 51
❗️در روایتی امده است که حضرت علی برای دفع دشمنان و بلاها انگشتر عقیق بدست می کردند
📚حلیه المتقین ص31
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
کسی که انگشتر عقیق بدست کند حاجاتش بر اورده می شود
📚الکافی ج6 ص470
❗️امام صادق فرمود:
کسی که انگشتر عقیق بدست کند فقیر نمیشود
📚الکافی ج6 ص471
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
کسی که انگشتر عقیق بدست کند تا زمانی که بدستش است گرفتار غم واندوه نمی شود
📚عیون الاخبار ج2 ص47
❗️ و در رابطه نقش انگشتر امام صادق فرمود:
هر کس بر انگشترش نقش کند ما شای الله لا قوه الا بالله استغفر الله از فقر شدید ایمن شود
📚حلیه المتقین ص39
📚ثواب الاعمال ص214
❗️امام باقر فرمود:
هر کس بر انگشتر خود ایه ای از قران نقش کند امرزیده شود
📚حلیه المتقین ص39
❗️ جهت اگاهی بیشتر از انچه شایسته است نقش نگین انگشتر باشد رجوع کنید به وسایل الشیعه ج5 ص100 باب 62
❗️ این بحثی اجمالی در انگشتر بدست کردن و نقوش ان بود که با استفاده از منابع معتبر ذکر شد
❗️اما انچه در مورد انگشتر شرف الشمس و نقوش ان در روز 19 فروردین امده است
1 _ در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند.
❗️ان شکل که شرف الشمس نامیده میشود و ان شکل از حضرت امیر نقل شده که در کتاب مصباح کفعمی امده اما اساسا این جریان کاملا بدون سند می باشد و سند معتبری برای این داستان ذکر نمیکند وبه فرض هم که این روایت صحیح باشد دعایی است که باید روی انگشتر حک شود همانند سایر ادعیه نه انکه این دعا شرف الشمس نام دارد ودر روز 19 فروردین جهت گشایش کارها و رزق وروزی باید حک شود
❗️از برای این امور به هیچ عنوان سند معتبری وجود ندارد
2 شایسته است که همگان در این موضوع تمسک کنند به اثار معتبر و صحیحه که در ابتدای متن اوردیم نه امور بی سند و موهوم که سبب سو استفاده افراد مختلف خصوصا در این ایام می شود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در تفسیر آیه ی ۱۰ سوره ی
دخان: «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِين»ٍ در تفسیر المیزان آمده است که یک احتمال این است که این آیه در مورد نفرین پیامبر در مورد مردم مکه نازل شده است و آقای علامه طباطبایی آن را رد نمیکنند. قضیه این است که میگویند وقتی پیامبر دیدند مردم مکه ایشان را بسیار اذیت میکنند و ایمان نمی آوردند از خدا خواستند که عذابی مانند عذاب در زمان حضرت یوسف علیه السلام نازل فرمایند یعنی ۷ سال قحطی. این عذاب نازل شد و انقدر به مردم فشار آمد که وقتی به آسمان نگاه می کردند گویی دودی در آسمان می دیدند (چشمشان سیاهی میرفت). تا آن که ابوسفیان و عده ای دیگر به نزد پیامبر آمدند و گفتند که تو که میگویی پیامبر رحمت هستی چرا عذاب برای مردم خواسته ای؟ و پیامبر دعا کردند و عذاب برطرف شد.
حالا سوال من این است: آیا این داستان درست است؟ چقدر اعتبار دارد؟ آیا پیامبری که از خدا خواستند که عذاب استیصال از قومشان برداشته باشد ممکن است برای مردم مکه درخواست ۷ سال گرسنگی کرده باشند؟ پیامبر رحمه للعالمین ؟ که بعد ابوسفیان به ایشان بگوید که تو مثلا پیامبر رحمت هستی؟
✅پاسخ
مفسران رحمت بودن پیامبر را از این جهت دانسته اند که همگان در عالم اعم از کفار و مومنین مرهون ایین تو هستند
❗️در تفسیر نمونه در تفسیر ایه چنین امده است :
" عموم مردم دنیا اعم از مومن و کافر همه مرهون رحمت تو هستند چرا که نشر ایینی را به عهده گرفتی که سبب نجات همگان است "
" اری او و دستوراتش برنامه واخلاقش همه رحمت است برای همگان "
📚 تفسیر نمونه ج13 ص526
❗️ طبق این بیان رحمت بودن پیامبر به هیچ وجه منافاتی با عذاب مشرکین ندارد
❗️اگر هم بگوییم رحمت بودن پیامبر اشاره به عذاب نشدن مشرکین تا زمان حیات پیامبر به مقتضای ایه 33 انفال می باشد باز منافاتی با داستانی که شما ذکر کردید ندارد چرا که مفسران تصریح کرده اند که مراد نفی عذاب استیصال و عمومی از جمیع امت است همانند عذابهایی که در امتهای گذشته جریان داشته است واین منافات با نزول عذاب بر برخی از انان نخواهد داشت"
📚 ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص89
❗️ اما انچه از شان نزول ایات نیز نقل کردید صحیح نمی باشد و صحیح ان چنین است :
" روایت کرده اند که حضرت از برای کفار نفرین کرد تا قحطی و خشکسالی همانند زمان یوسف دامنگیر انان شود بعد از این ماجرا چنان قحطی در مکه رخ داد که از گرسنگی و تشنگی هنگامی که به اسمان نگاه می کردند گویی در میان انها واسمان دود و دخانی بود کار انقدر بر انان سخت شد که مردارها واستخوانهای حیوانات مرده را می خوردند خدمت پیامبرامدند وگفتند تو به ما دستور صله رحم می دهی در حالی که خویشاوندان تو در این ماجرا نابود شدند اگر این عذاب از ما برطرف گردد حتما ایمان می اوریم پیامبر در حق انان دعا کرد و فراوانی ونعمت نصیبشان شد و بلا وعذاب برطرف گردید اما از این ماجرا دست نگرفتند و باز به سوی کفر بازگشتند"
📚 مجمع البیان ج9 ص 62
❗️ البته ایت الله مکارم ایات سوره دخان را اشاره به قیامت می دانند نه انچه در شان نزول ایات نقل شده است
📚تفسیر نمونه ج21 ص157
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوالی داشتم در مورد چشم و نظر بعضی ها خصوصا بچه مذهبی ها در حد افراط اهمیت میدهند تحت هر شرایطی موضوعی پیش میاد میگن چشم خوردیم مریض میشن یا ۰۰۰ لطف کنید نظر اسلام رو در این مورد بفرمائید
✅پاسخ
در تفسیر شریف نمونه چنین امده است :
" بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشمها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند ممکن است ان را از بین ببرند یا درهم بشکند واگر انسان است بیمار یا دیوانه کند ۰
❗️این مساله از نظر عقلی محال نیست چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارایی زیادی دارد
❗️ووجود نیرویی در بعضی از چشمها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبی نخواهد بود
❗️در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده می شود که وجود چنین امری را اجمالا تایید می کند
❗️در حدیثی می خوانیم که اسما بنت عمیس خدمت پیامبر عرض کرد گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند ایا " رقیه " ای برای انها بگیرم
( رقیه دعاهایی است که می نویسند وافراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می دارند)
❗️پیامبر فرمود: اری اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی بگیرد چشم زدن بود"
📚 مجمع البیان ج10 ص341
❗️ در نهج البلاغه امده است که فرمود:
" چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع ان نیز حق است"
📚 کلمات قصار جمله 400
❗️هیچ مانعی ندارد این دعاها و توسل ها به فرمان خداوند جلوی تاثیر نیروی مغناطیسی چشمها را بگیرد همان گونه که دعاها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می گذارد وانها را به فرمان خدا خنثی می سازد
❗️این نیز لازم به یاد اوری است که قبول چشم زخم به طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی واعمال عوامانه در این موضوع پناه برد که هم بر خلاف دستورات شرع است وهم سبب شک وتردید افراد در اصل موضوع است
📚تفسیر نمونه ایت الله مکارم ج 24 ص428
❗️ جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده درباره تاثیرات چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج60 ص1 باب 1
❗️ وبرای اگاهی از روایات وارده در دفع چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج 92 ص124 باب 96
❗️ روشن شد که موثرترین راه برای مقابله با چشم زخم دعا کردن و توسل به پرودگار است نه کارهای خرافی که بین مردم مرسوم است تظیر تخم مرغ شکستن یا دود کردن برخی چیزها و ۰۰۰
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میشه یه جواب قانع کننده بهم بدین تا من بهشون بگم:
فلسفه ماه های حرام...
در بین اعراب سرزمین حجاز یا عربستان کنونی غالباطوایف بر سر تعصبات و قدرت نمایی و خوی وحشیگری در حال جنگ و کشتار یکدیگر بودند عاقبت سران قبایل از مکه و یثرب و ... تصمیم گرفتن در سال چند ماه را حرام اعلام کنند و جنگ و کشتار در این ماهها ممنوع باشد و اگر کسی عهد را شکست در برابر هر یک خون دو خون قصاص شود!!! یک جور اتش بس. و اینگونه بود که بعد اسلام هم این سنت در بین اعراب پایدار ماند و امروزه کشور ما پیشتاز در اجرای احکام دوران جاهلیت اعراب میباشد و قصاص و دیه در ماههای حرام دوبله میباشد!!!!
✅ پاسخ
خداوند در ایه 36 توبه چنین می فرماید:
" تعداد ماه ها نزد خداوند در کتاب ( افرینش) الهی از ان روز که اسمانها و زمین را افریده دوازده ماه است واز ان چهار ماه حرام است ( وجنگ دران ممنوع است )
❗️علامه طباطبایی چنین می اورد:
" منظور از حرام بودن چهار ماه حرام این است که مردم در این ماه ها از جنگیدن با یکدیگر دست بکشند وامنیت عمومی همه جا حکم فرما شود تا به زندگی خود و فراهم اوردن وسایل اسایش و سعادت خویش برسند وبه عبادت و طاعات خود بپردازند
❗️واین حرمت از شرایعی است که ابراهیم علیه السلام تشریع کرد وعرب ان را حتی در دوران جاهلیت که از توحید بیرون بوده وبت می پرستیدند محترم می داشتند"
📚ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص358
❗️ از روایات استفاده می شود که تحریم جنگ در این چهار ماه علاوه بر ایین ابراهیم در ایین یهود و مسیح وسایر ایین های العی نیز بوده است که جهت دیدن روایات رجوع کنید به تفسیر برهان ج2 ص122
❗️ روشن شد که این تحریم از اعراب وارد اسلام نشده است بلکه این حکمی الهی از زمان حضرت ابراهیم بوده ودر همه ادیان الهی محترم شمرده می شده است چنان که اعراب هم محترم می شمردند واین حکم در اسلام نیز تشریع شده است
❗️ودرباره فلسفه این حرمت نیز گفته اند:
" تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگ های طویل المده و وسیله ای برای دعوت به صلح و ارامش بود زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک شمشیرها یا صفیر گلوله ها خاموش شود ومجالی برای تفکر و اندیشه به وجود اید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است
❗️همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد ان پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است فراموش نکنیم که در دوران جنگ های بیست ساله ویتنام چه اندازه زحمت می کشیدند تا یک اتش بس بیست و چهار ساعته در اغاز سال نو مسیحی یا مانند ان به وجود اورند ولی اسلام برای پیروان خود در هر سال یک اتش بس چهار ماهه اعلام میدارد واین خود نشانه روح صلح طلبی اسلام است "
📚 تفسیر نمونه ج7 ص409
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند متعال اجل محتوم بندگان خود را برچه اساسی تعیین میکند؟
✅پاسخ
خداوند در ایه 2 انعام می فرماید:
" او کسی است که شما را از گل افرید سپس مدتی مقرر داشت ( تا انسان تکامل یابد) واجل حتمی نزد اوست ( واو از ان اگاه است)
❗️ خداوند در ایه دو تعبیر می اورد " اجلا " و " اجل مسمی"
❗️انچه به قرینه ایات قران و همچنین روایات اهل بیت استفاده می شود تفاوت در این است که " اجل" به تنهایی به معنی عمر و وقت و مدت غیر حتمی و " اجل مسمی" به معنی عمر و مدت حتمی است
❗️به عبارت دیگر " اجل مسمی" مرگ طبیعی و " اجل " مرگ زود رس است
❗️توضیح اینکه بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا برای مدتی طولانی دارند ولی در اثنا این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که انها را از رسیدن به حد اکثر عمر طبیعی باز دارد مثلا یک چراغ نفت با توجه به مخزن نفت ان ممکن است 20 ساعت استعداد روشنایی داشته باشد اما وزش یک باد شدید وریزش باران ویا عدم مراقبت از ان سبب می شود که عمر ان کوتاه گردد
❗️در اینجا اگر چراغ با مانعی برخورد نکند وتا اخرین قطره نفت بسوزد سپس خاموش شود به اجل حتمی خود رسیده است واگر موانعی قبل از ان باعث خاموشی چراغ گردد مدت عمر ان را " اجل غیر حتمی " می گوییم
❗️در مورد انسان نیز چنین است که اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع برطرف گردد ساختمان و استعداد او ایحاب می کند که مدتی طولانی عمر کند
❗️واین اجل حتمی اوست که طبق قانون طبیعت محاسبه شده است
❗️اما ممکن است بر اثر سو تغذیه یا مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف ویا دست زدن به خود کشی ویا ارتکاب گناهان خیلی زودتر از ان بمیرد
❗️واین اجل غیر حتمی است
✅جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر شریف نمونه ج5 ص148
❗️با توجه به این دو نوع اجل بسیاری از مطالب روشن می شود از جمله اینکه در روایات می خوانیم صله رحم عمر را زیاد ویا قطع رحم عمر را کم می کند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن
اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن؟
ایل اینطوری حرف قران نسخ و نقض نمیشه؟
✅پاسخ
خداوند می فرماید:
" ( بخاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم"( بقره 125)
❗️ مرحوم طبرسی چنین می اورد:
" کعبه به این مناسبت محل امن نامیده شده است که خداوند مقرر فرموده کسی که به این خانه پناهنده شود تا هنگامی که در انجا است جان ومال او ایمن باشد و هرگز ترس بخود راه ندهد و مردم به جهت عظمت واحترامی که برای این خانه عقیده دارند به کسی که خودرا در پناه ان قرار بدهد اصلا متعرض نمی شوند
❗️بواسطه رعایت همین احترام در دین اسلام مقرر گردیده است که حدود بر کسی که پس از ارتکاب جنایتی در خارج به خانه کعبه پناهنده شود تا زمانی که در انجا است اجرا نشود
📚مجمع البیان ج1 ص383
❗️ روشن شد که این حکم یک حکم تشریعی است که از جانب خداوند وضع شده است تا بندگان کعبه را محل امنی قرار دهند نه انکه یک حکم تکوینی باشد به این صورت که خداوند مقرر کرده باشد در عالم تکوینا هیچ اتفاق و نآمنی در کعبه محقق نشود
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorsemanک
سوال
,چند وقتى اين سوال فکرمو مشغول کرده ايا ب راستى امامان ومهمتر از همه خدا راضين ب اينکه اينقدر درحرمهاى امامان وامام زادگان تجملات باشد وديوارهاى اينه کارى انچنانى ولوستر هاى ميليونى و..........با کاخ پادشاهان چه فرقى دارد درصورتى که خدا وپيامبران وامامان ما راب سادگى دعوت ميکنند خواهش ميکنم جواب مرا بدهيد سوال خيلى از جوانان است ,
✅پاسخ
برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است
1. این گونه مسائل مبنای عقلایی دارد، در تمام دنیا و در میان تمام ادیان تجلیل از بزرگان و احیای آثار آنها چیزی مرسوم و معمول است و هیچ منع عقلی ندارد.
2. ائمه دنیا را ترک کردند، در حالی که تمام مواهب آن را برای مردم گذاشتند. بسیاری از آنان جان خود را در راه دین و نجات مردم فدا کردند، لذا مردم به عنوان قدر شناسی از آن بزرگ واران، اقدام به چنین کاری می کنند.
3. حرمین شریفین و حرم های ائمه اهل بیت و ... از مهم ترین بناها و آثار اسلامی و نماد تمدن اسلامی است. بنابراین، به اقتضای زمان و مکان، از هنر معماری و مصالح خاص خود برخوردار است و تابع فرهنگ دینی و ملی خود است.
4. در حرمین شریفین نیز از فلز طلا استفاده شده است؛ به عنوان مثال: در درب کعبه از طلای با عیار بالا و ارزشمند استفاده شده است و ناودان طلای خالص آن و نیز تزییناتی که در مسجد النبی به کار رفته که اگر از طلاهای به کار در حرم امامان بیشتر نباشد تحقیقا کمتر نیست و نیز در بسیاری از مساجد و مراکز دیگر مسلمانان از جمله مساجد مهم برادران اهل سنت نیز مشابه همین وضعیت وجود دارد، پس باید - در فرض محال وارد بودن چنین اشکالی -، نسبت به همه آنان تجدید نظر شود
5. این آثار با همه ابعاد آن از حیث فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، نهادهای اسلامی و تمدنی بوده و پشتوانه مالی و فرهنگی جوامع و ملل اسلامی است.
6. احیا و مرمت این آثار و اماکن، نوعی تبلیغ و نشان دادن قدرت مسلمانان و تمدن اسلامی در مقابل مخالفان است.
7. هزینه و مصالح و ساخت بنای گنبد و بارگاه حرم های اهل بیت یا از محل موقوفات است یا از اعانات و کمک های مردمی که به هر حال باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود. بر این اساس فروش طلاها و اشیای قیمتی و صرف آنها برای نیازمندان و ... سازگار با نیات آنان نیست و مشکل شرعی دارد. گذشته از این که معمولاً واقفان یا کمک کنندگان از افراد متموّل بوده و علاوه بر آن که حقوق شرعی خود را پرداخت نموده و به فقرا و نیازمندان کمک کرده، مقداری از اموال خود را وقف این امور کرده و می کنند.
8. علاوه، در کنار و حاشیه حرم های اهل بیت بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع آوری می گردد؛ به عنوان مثال در ایران نهادی انقلابی و مردمی به فرمان امام خمینی با عنوان "کمیته امداد" تأسیس شده است که با کمک ها و بودجه های دولتی و اعانات و کمک های فراوان و ارزشمند مردمی فعال بوده و نیازمندان را اداره و تأمین می کنند و بخش اعظم آن مساعدت ها و کمک ها در کنار همین حرم ها و اماکن مذهبی تحقق می یابد.
9. فروش طلاهای حرم ها گذشته از این که مشکل چندانی از نیازمندان را برطرف نمی کند، بلکه به آثار اسلامی و جلوه های تمدن آن آسیب می رساند. در حالی که فرهنگ کمک به نیازمندان در میان پیروان اهل بیت بهترین پشتوانه یاری و یاوری فقرا و نیازمندان است.
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در قرآن آمده است که همه اموال خودرا نباید بخشید ک ب خانواده فشار بیاد
پس چطور امام حسن سه بار همه ی اموال خودرا ب فقرا بخشید؟؟؟
✅پاسخ
مساله انفاق ها و ایثارهای بی بدیل و ارزشمند امام حسن گذشته از انکه در روایات فراوانی از منابع شیعه امده است
📚بحار الانوار ج43" ص331 باب 16
❗️ در منابع و روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است
📚سنن بیهقی ج4 ص331
📚 حلیه الاولیا ج2 ص37
❗️ واین منافاتی با دستور قران به رعایت اعتدال در انفاق ندارد به این بیان :
" دستور به رعایت اعتدال در جایی است که بخشش فراوان سبب نابسامانی های فوق العاده در زندگی انسان گردد ویا ایثار سبب ناراحتی و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگی اش را به خطر افکند ودر صورتی که هیچیک از این ها تحقق نیابدمسلما ایثار بهترین راه است"
📚 تفسیر نمونه ج12 ص98
❗️ ودر رابطه با انفاق های وایثار های امام حسن به هیچ عنوان این موارد که سبب کراهت انفاق وایثار میشود محقق نشده است
❗️خداوند در توصیف بندگان شایسته می فرماید:
" دیگران را بر خود مقدم می دارند اگر چه خودشان بسیار نیازمند باشند"( حشر 9)
❗️ ومی فرماید:
" هرگز به نیکوکاری نمی رسید مگر انکه از انچه دوست دارید ( ومورد نیازتان است ) انفاق کنید"( ال عمران 92)
❗️ روشن است که انفاق های امام حسن مصداق عمل کردن به این دستورات خداوند بوده است
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوال بنده راجع ب تاثیر لقمه حرام هست.مطالب زیادی پیرامون این موضوع عنوان شده.ولی شبهه ای ک مطرح میکنن اینکه حضرت موسی(علیه السلام )در قصر فرعون با غذای حرام و...بزرگ شد.چطور ب مقام نبوت رسید ؟اگه لطف کنین و جواب این شبهه رو بدین ممنون میشم
✅پاسخ
حضرت موسی هر چند در خانه فرعون زندگی می کرده ولی این دلیل نمی شود که حتماغذای حرام خورده باشد، بلکه خدای متعال همان گونه که در رود نیل از او محافظت کرد، برای او غذای حلال فراهم کرده است واین مطلب از این ایه استفاده می شود:
قران نقل قول می کند که حضرت موسی در کودکی جز شیر مادر خودرا نخورد که خود همین مطلب نشان می دهد ان حضرت از ابتدا لب به غدای حرام نمیزده است:
" ما همه زنان شیرده را از قبل بر او تحریم کردیم" قصص 12
❗️ در تفسیر نمونه امده است:
" بعضی گفته اند این تحریم تکوینی شیرهای دیگران برای موسی به خاطر این بود که خدا نمی خواست از شیرهایی که الوده به حرام ، الوده به اموال دزدی وجنایت ورشوه و غصب حقوق دیگران است این پیامبر پاک بنوشد"
📚 تفسیر نمونه ج16 ص35
❗️ به فرض هم که بگوییم حضرت موسی از مال فرعون ارتزاق می کرده است :
1 لزوما تمام اموال فرعون حرام نبوده بلکه اموال حلالی نیز داشته است چون تمام اموال پادشاهان از راه غصب بدست نمی اید بلکه انها نیز املاک و تجارت وامثال ان دارند پس ان حضرت با بصیرت الهی که داشت می توانست فقط از اموال حلال فرعون استفاده نماید
2 بخشی از اموال فرعون از سنخ بیت المال بوده است وبیت المال برای همگان است لذا حضرت موسی نیز حقی داشته لذا به اذن خداوند می توانست از ان استفاده کند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سلام سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است؟پاسخ بنده ب ايشان اين بود ك خداوند ب بعضي مكانها توجه خاصي دارد و ما هم بايد تعبد داشته و انجام دهيم.مثل اينكه امام زمان همه جا هستند از هر جا ايشان را خطاب قرار دهيم توجه مي كنند اما در جاهايي مثل سرداب مقدس يا مسجد جمكران توجه خاص دارند ساير ائمه نيز ب همين نحو(ب زائران مقابر مقدس خود توجه ويژه اي دارند).لطفا پاسخ دهيد متشكرم
✅ پاسخ
درست است که خداوند در هر زمان و مکاني موجود است، ولي براي حفظ وحدت جامعه اسلامي، محلي خاص در نظر گرفته شده است که همه به سوي آن عبادت کنند. در ايام حج با طواف کعبه، وحدت جامعه اسلامي به نمايش گذاشته شود.
بنابراين هيچ کس کعبه را عبادت نمي کند، بلکه چون خدا و پيشوايان ديني فرموده اند، طبق برنامه خاصي به دور کعبه طواف مي کنند، که از نظر ماهيت و از نظر هدف و انگيزه با اعمال بت پرستان کاملاً متفاوت است. آن ها بت ها را مبدأ آثار و تأثيرگذار در افعال مي دانستند، ولي مسلمانان به هيچ وجه کعبه را مبدأ آثار و تأثيرگذاري نمي دانند و هيچ شأني براي آن در نظام آفرينش و ربوبيت معتقد نيستند.
منظور از زيارت خانه خدا رفتن و كعبه را طواف كردن، ديدن خدا در آن جا و دور او گرديدن نيست.چرا كه به دليل عقل و شرع خداي متعال نه جسم دارد و نه قابل ديده شدن است . خدا را نمي توان با چشم سر ديد ؛نه در كعبه ،نه در مسجد ،نه در آسمان، نه در زمين ،نه در دنيا و نه در آخرت.
كعبه محور عبادت مسلمانان معين شده است
❗️در روایتی امده است که هشام بن حکم از امام صادق درباره فلسفه حج و طواف کعبه سوال کرد امام پاسخ دادند:
" خداوند این بندگان را افرید ۰۰۰و فرمانهایی در طریق مصلحت دین و دنیا به انها داد از جمله اجتماع مردم شرق و غرب را ( در ایین حج) مقرر داشت تا مسلمانان به خوبی یکدیگر را بشناسند واز حال هم اگاه شوند و هر گروهی سرمایه های تجاری را از شهری به شهر دیگر منتقل کند ۰۰۰وبرای اینکه اثار پیامبر و اخبار او شناخته شود مردم انها را بخاطر اورند و هرگز فراموش نکنند"
📚 وسایل الشیعه ج11 ص14
📚 علل الشرایع ص405
❗️در روایت دیگری فرمود:
" خانه کعبه خانه ای است که خداوند خلقش را مکلف کرده است که در انجا عبادتش کنند تا طاعت انان در انجام فرامینش را بیازماید لذا انان را بر تعظیم و زیارت کعبه بر انگیخته است و کعبه را محل انبیایش و قبله برای نماز گزاران قرار داده است پس کعبه شعبه ای از بهشت است وطریقی است که انسان را به غفران او می رساند و محل عظمت وجلال خداوند است ۰خداوند کعبه را دو هزار سال قبل دحول الارض خلق کرده است پس شایسته اطاعت در اوامرش و پرهیز از منهیاتش است "
📚 الکافی ج4 ص198
❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که کعبه جایگاه بس عظیمی در بینش اسلامی دارد روی این جهت امر به تعظیمش شده است و این تعظیم کردنش عبادت پرودگار شمرده شده است
❗️امام باقر فرمود:
" خداوند هیچ نقطه ای در زمین را نیافریده که محبوبتر به سوی او از کعبه باشد ونه هیچ نقطه ای نزد خداوند گرامیتر از ان است "
📚 الفقیه ج2 ص243
❗️ امام صادق فرمود:
" خداوند از هر چیزی مواردی را برگزیده است واز زمین موضع کعبه را بر گزیده است"
📚 الفقیه ج2 ص195
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
بگویید طبق ایه وضو باید پاها در وضو شسته شود تا وضو اهل سنت صحیح باشد یا باید مسح کشیده شود تا وضوی شیعه صحیح باشد
✅پاسخ
خداوند در ایه 6 مایده چگونگی وضو گرفتن را بیان می دارد:
« فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيديَكُمْ إِلَى المَرافِق»;
وَ امْسَحُوا بِرُؤسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الكَعْبَيْنِ».
❗️چنانچه ما اين دو جمله را به فرد عرب زباني كه ذهن او مسبوق به اختلافات فقهي نباشد ارائه كنيم، بيترديد خواهد گفت كه طبق اين آيه وظيفه ما نسبت به صورت و دست، شستن; و نسبت به سر و پاها، مسح است.
❗️از نظر قواعد ادبي، لفظ «أرجلكم» بايد عطف بر كلمه «رؤسكم» باشد كه نتيجه آن همان مسح پاهاست، و نميتوان آن را بر لفظ پيشين «وأيديكم» عطف كرد كه نتيجه آن شستن پاها ميباشد؛ زيرا لازمه آن اين است كه ميان معطوف «وَأرجلكم» و معطوفٌ عليه «وأيديكم» جمله معترضهاي «فامسحوا برؤسكم» قرار گيرد، كه از نظر قواعد عربي صحيح نيست و گذشته از اين مايه اشتباه در مقصود ميباشد
❗️ضمناً در اين قسمت (مسح كردن پاها) فرقي ميان قرائت جرّ و قرائت نصب وجود ندارد و برمبناي هر دو قرائت، كلمه «أرجلكم» عطف بر كلمه «رؤسكم» است; با اين تفاوت كه اگر بر ظاهر رؤسكم عطف شود مجرور، و اگر بر محلّ آن عطف شود منصوب خواهد بود.
❗️گروهی از علمای اهل سنت هم تصریح کرده اند که ایه دلالت بر مسح پاها دارد وارجلکم را عطف بر رووس دانسته وگفته اند عاملش وامسحوا می باشد مانند:
❗️ابن حزم در المحلی ج2 ص56_ فخر رازی در تفسیر کبیر ج11 ص161_ شیخ سندی حنفی در شرح سنن ابن ماجه ج1 ص8
❗️روایات اهل سنت هم تصریح می کند که در وضو باید بر پاها مسح کشید نه انکه شسته شود از جمله
❗احمد در مسند خود روایت می کند:
"عثمان آمد وآب برای وضو طلبید، مضمضه واستنشاق کرد، سپس سه باز صورتش را وسه بار دستانش را شست، سر وپاهایش را سه بار مسح کشید سپس گفت:دیدم که پیامبر اینگونه وضو میگرفت ای جماعت آیا همین طور است؟
گروهی از اصحاب پیامبر که نزد او بودند گفتند آری
📚مسند احمد،ج 1 ص109. ح489
❗ ابن ماجه ونسایی از رفاعه بن رافع روایت میکند که گفت:
"شنیدم که پیامبر می فرمود:نماز هیچ کدامتان جایز نیست تا آنکه وضوی کامل آنگونه که خدافرموده بگیرد صورتش ودستانش را تا آرنج بشوید وسر وپاهایش را تا روی پا مسح بکشد"
📚سنن ابن ماجه،ج1 ص156
📚سنن نسایی،ج2 ص226
❗بخاری از عبدالله بن عمرو روایت میکند که گفت:
"در یکی از سفرها که با پیامبر بودیم آن حضرت از ما عقب افتاده بود به ما رسید، وقت نماز نزدیک بود وما وضو می گرفتیم وبه پاهایمان مسح می کشیدیم"
📚صحیح بخاری،ج1 ص23 ح1
❗دراین باره روایت از کتب اهل سنت فراوان است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
لطف کنید توضیح دهید چرا شیعیان بر روی قبور امامان خودشون گنبد وبارگاه می سازن در حالی که وهابیان این رو نمی پسندن
✅پاسخ
قران در ایه 32 حج می فرماید:
" هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و تکریم کند ان نشانه تقوای دلها است "
❗️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه خداوند است به طور مسلم انبیا و امامان از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاۼ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اتد
❗️یکی از طرق بزرگداشت انان حفظ اثار و قبور انان واباد کردن ان وصیانت از فرسوده شدن واز بین رفتن ان می باشد
❗️قران همچنین به روشنی دستور به وجوب ولزوم محبت اهل بیت پیامبر می دهد ( شوری 23) ودر وجوب محبت انان روایات فراوانی نیز در کتب اهل سنت نقل شده است
📚سنن ترمذی ج2 ص308
📚 مستدرک علی الصحیحین ج3 ص149 و ۰۰۰
❗️روشن است که یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت زیارت قبورشان و تعمیر واباد ساختن ان و حفظ وصیانت از ان می باشد
❗️همچنین از ایات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان یک نوع امر رایج در میان ملل قبل اسلام بوده است انجا که درباره اصحاب کهف فرمود:
هنگامی که وضع انان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن انها دو نظر ابراز داشتند
1 بر روی قبور انان بنایی بسازید
2 مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم ( کهف 21)
❗️ قران این دو نظریه را نقل می کند بدون انکه از انها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف بودتد قطعا قران از ان انتقاد می کرد در حالی که این دو نظر حاکی است که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ واباد سازی مدفن انان بوده است
❗️ودر پایان در پاسخ شما دوست گرامی روایاتی را نقل می کنیم که علامه مجلسی در جلد 97 بحار الانوار شریف صفحه 120 از امام صادق وایشان از حضرت علی نقل می کنند که به پیامبر عرضه داشتند:
ای رسول خدا از برای کسی که قبور ما را زیارت کند و ان را اباد وبازسازی کند چه پاداشی است ؟
پیامبر گرامی پاسخ داد:
خداوند قبر تو و قبر فرزتدانت را بقعه هایی از بهشت قرار داده است وقلوب برگزیدگان از خلقش را به سوی شما متمایل کرده است که خواری و اذیت را تحمل کرده وقبور شما را آباد می کنند وفراوان زیارتشان می کنند انان مخصوص به شفاعت من هستند و وارد حوض من در قیامت می شوند و انان زوار من در بهشت هستند کسی که قبور شما را اباد کند گویا سلیمان را بر ساخت بیت المقدس یاری داده است ۰۰۰
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند؟
✅پاسخ
در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟
❗️امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار ميدهي كه فساد و خونريزي ميكند؟
پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را ميدانم كه شما نميدانيد.
آنگاه خداوند كه هيچگاه فرشتگان را از نور خود محروم نميكرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيتالحرام» را زير «بيتالمعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد.
❗️ آنگاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد."
📚علل الشرایع ج2 ص407
❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است :
" انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است
📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج۴ ص 489
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوالی خدمتوت داشتم من تاچندی پیش ازاهل سنت حنفی بودم وبه لطف اهل بیت شیعه شدم پدرم قبل ازوفاتش شیعه نشدومرانفرین کردکه به مذهب شیعه روی اوردم خواستم ببینم آیاپدرم باوجودعمل به قرآن سنت پیغبرامکان رستگاری داردونفرین پدرم درزندگی من تاثیردارداگرجوابش روتوکانال بزاریدممنون اجرکم عندالله
✅پاسخ:
طبق روایات افرادی که عامدا با حق مخالفت می کنند واز حق گریزان هستند مغضوب پرودگار واقع شده و خداوند هیچ یک از اعمالشان در دنیا را قبول نمی کند
📚وسایل الشیعه،ج1 ص119 باب 29
📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67
📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12
📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7
❗مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده اند واز حق مطلع نشده اند. این افراد اگر اهل عمل نیک بوده اند اهل نجات هستند ومشمول روایت زیر میشوند که حضرت علی فرمود:
"برای بهشت هشت درب است. از یک درب پیامبران وصدیقان وارد میشوند واز یک درب شهدا وصالحان وارد میشوند واز پنج درب شیعیان ومحبین ما وارد میشوند واز یک درب سایر مسلمین که شهادت به یگانگی خدا داده اند وارد میشوند ودر قلبشان ذره ای از بغض ما اهل بیت نباشد "
📚خصال،صدوق،ج2 ص408
❗️اما در مورد انچه که گفتید پدرتان شما را به دلیل شیعه شدن نفرین کرده است :
احترام پدر لازم و واجب است اگر چه منحرف و گمراه باشد
📚بحار الانوار ج71 ص22 باب 2
❗️ اما از نفرین پدر نیز نیازی به ناراحتی نیست چرا که این نفرین نابجا و خلاف شرع بوده است وطبق روایات لعن و نفرین اگر بیجا باشد دامنگیر صاحبش می شود
📚وسایل الشیعه ج12 ص301 باب 160
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا امامان برای خود برده داشتند
✅ پاسخ
درست است احکامى مانند احکام ازدواج با بردگان ، محرمیت با بردگان ،مکاتبه ( قرارداد براى آزادى بردگان )و.... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر و صدر اسلام اثبات مىکند وما مفصلا در پیام ها وپاسخ های گذشته در مورد ان بحث کرده واین موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرده ایم
❗️ اما باید گفت که اسلام برنامه بسیار دقیق و زمانبندى شده ای براى آزادى بردگان دارد که در نتیجه همه آنها تدریجا آزاد مىشوند. در برخورد اسلام با این مسأله باید به این نکات توجه داشت که:
1 - اسلام هرگز ابداع کننده بردگى نبوده است.
2 - اسلام به سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نگریسته است.
3 - اسلام براى آزادى بردگان طرح بسیار دقیق و حساب شده ای ارائه کرده است. زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل مىدادند، که نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه وسیلهاى براى ادامه زندگى.
❗️ اگر اسلام با یک فرمان عمومى دستور مىداد همه بردگان را آزاد کنند ، یا بیشتر آنها تلف مىشدند و یا این جمعیت عظیم بیکار و گرسنه ای که محرومیت به او فشار آورده به همه جا حملهور می شد و درگیرى و خونریزى به راه انداخته نظم جامعه را مختل می کرد.بنابراین اسلام طرح و برنامه حساب شده ای وضع کرد تا اینان تدریجا آزاد شده و جذب جامعه گردند .
❗️این طرح مواد زیادى دارد که عبارتند از :
ماده اول - بستن سرچشمههاى بردگى
ماده دوم - گشودن دریچه آزادى
ماده سوم - احیاى شخصیت بردگان
ماده چهارم - رفتار انسانى با بردگان
ماده پنجم – اعلام انسانفروشى بعنوان بدترین کار !
❗️پیشوایان اسلام اگر برده یا بردگانی در اختیار داشتند در قالب همین برنامه حساب شده و حکیمانه اسلام بوده است و معاشرت آنان با بردگان به گونه ای بود که در بسیاری از موارد وقتی برده ای را آزاد می کردند آن برده حاضر نمی شد منزل امام را ترک کند.
❗️علاوه بر خورد و معاشرت رهبران دین با بردگان یک الگوی عملی برای مسلمانان در بر خورد با این مسأله بسیار مهم ، در جهت از بین بردن برده داری بوده است.
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman