⁉️💭شبهه:
هر کجا میروم ظلم می بینم
و همه می گویند
« نگران نباش ، خدا جای حق نشسته »
خدایا می شود از جای حق بلند شوی
تا حق سر جایش بنشیند
زنده یاد حسین پناهی
💭پاسخ:
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣ پرودگار حق مطلق است و کاملا به حق و عدالت رفتار می کند و حق تمام مظلومان را از ظالمین می گیرد چنان که می فرماید:
"پرودگارت به هیچ کس ظلم نمی کند"
💎کهف49
❗️ومی فرماید:
"ایا مومنان را همچون مجرمان قرار می دهیم شما را چه میشود چگونه داوری می کنید"
💎قلم35 ،36
❗️ومی فرماید:
"خدا حق است و انچه را غیر او می خوانند باطل است"
💎حج62
2⃣جمله خدا جای حق نشسته است کنایه از این است که پرودگار به حق و عدالت بین بندگان حکم می کند و حق مظلومین را از ظالمین خواهد ستاند.
3⃣اشکالی که در متن مطرح شده است این است که می گوید اگر خداوند حق مطلق است و به عدالت رفتار می کند چرا این قدر در دنیا ظلم و بیدادگری است چرا خداوند جلوی ظلم و ظالمین را در دنیا نمی گیرد⁉️
💭پاسخ روشن است:
❗️اساس زندگی بشر بر آزادی اراده است تا همگی آزمایش شوند نه اجبار و اکراه و گرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت
💎توضیح اینکه:
❗️هدف از خلقت انسان این است که با انجام دادن کارهای اختیاری به کمال خود برسد .
❗️در روایتی امده است که خداوند در صحف حضرت موسی چنین فرمود:
« ای بندگان من شما را نیافریدم ( و تکلیف نکردم) تا بدین وسیله از تنهایی وکمی در آمده و صاحب یاور و جماعت زیادی شوم و نه با شما انس گرفته تا به واسطه آن وحشت نکنم و نه به کمک شما عجز خود را ترمیم نمایم همین قدر بدانید که اگر تمام مخلوقات من در اسمان و زمین پشت به هم داده و اطاعت و عبادت من کنند و شب و روز مرا پرستش کنند به سلطنت و قدرتم چیزی اضافه نمی شود چه آن که ساحت من والاتر از آن بوده و از این نواقص مبرا است»
📚علل الشرایع ج1 ص13
❗️در روایت دیگری امام صادق فرمود:
« خداوند از روی بازی و بازیچه بندگان را نیافریده ( وتکلیف نکرده است) بلکه انان را افریده و تکلیف به طاعت کرده تا از این طریق ( به تکامل رسیده) و مستوجب بهشت و رضایت او شوند و انان را خلق ( وتکلیف) نکرده است تا به واسطه انان منفعتی بدست اورده یا ضرری را از خود دفع کند بلکه انان را خلق کرد( و تکلیفشان کرد) تا به انان نفع برساند و انان را در جایگاه نعمت های ابدی قرار دهد»
📚بحار الانوار ج5 ص313
💭تکامل انسانی چیزی نیست که بتوان آن را به اجبار آفرید بلکه راه طولانی و درازی است که انسانها باید با پای خود آن را طی کنند و با اراده و تصمیم و افعال اختیاری خویش طرح آن را بریزند.
⁉️ایا اگر از کسی به اجبار و با زور سر نیزه مبلغ هنگفتی برای ساختن یک بیمارستان بگیرند این عمل هیچ اثر اخلاقی و تکامل روحی برای او دارد؟
❗️مسلما خیر اما اگر به اراده و میل خویش حتی یک ریال به چنین هدف مقدسی کمک کند به همان نسبت راه کمال اخلاقی را پیموده است
🗯از این سخن نتیجه می گیریم که خداوند باید با اوامر و تکالیف و برنامه های تربیتی این مسیر را برای ما مشخص کند و ما با اختیار و اراده خویش این راه را بپیماییم.
📚تفسیر نمونه ج22 ص393
⁉️حال اگر بگوییم که خداوند باید در دنیا به قدرت غیبی جلوی ظالمین را بگیرد چرا چنین نمی کند؟
💎پاسخ می دهیم که اساس زندگی بشر بر آزادی اراده است تا همگی آزمایش شوند نه اجبار و اکراه و گرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت .اگر ظالمین ببینند که هر ظلمی می کنند سریع عذاب میشوند دیگر کسی جرات ظلم کردن را به خود نمی دهد و همگان بالاجبار مسیر صلاح را در پیش می گیرند که روشن است که این هدایت اجباری فایده ای ندارد زیرا تکامل اختیاری است که ارزشمند است.
👌لذا خداوند محل مواخذه ظالمین را قیامت قرار داده است تا به مقتضای ایاتی که در اول بحث اشاره شد حق مظلومین را از ظالمین بگیرد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
بنا به عقیده اهل سنت یزید فاسق بود و شرابخوار. بر کفر او روایتی موجود نیست.فرق است بین کفر و فسق ایا حدیثی از اهل سنت در کفر بودن یزید موجود نیست?
💭پاسخ:
❗️کفر صریح و آشکار یزید در اشعار او نمایان است.
💎مورخان نقل کرده اند که یزید به هنگام جسارت به سر مبارک امام حسین اشعاری را تکرار می کرد که با دقت در معنای آن بی اعتقادی به خدا و رسول و قیامت و دشمنی با بنی هاشم در آن موج می زند.
💎اشعار:
❗️"ای کاش بزرگان من که در بدر حاضر بودند و گزند تیرهای قبیله خزرج را دیدند امروز در این مجلس حاضر بودند و از این که امروز انتقام خود را از انان گرفتیم شادمانی می کردند .آنها به شادی و شادمانی می شکفتند و می گفتند یزید دستت شل مباد.ما بزرگ بزرگانشان را کشتیم و شکست جنگ بدر را تلافی کردیم ."
🗯"بنی هاشم ملک و حکومت را به دست آورده و با آن بازی کردند در حالی که ادعای انان بر وحی و نزول آن دروغی بیش نبود"
📚تاریخ طبری ج5 ص623
📚انساب الاشراف ج2 ص196
📚بلاغات النسای ج1 ص196
📚مقاتل الطالبین ج1 ص34
📚المنتظم ج5 ص343
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج15 ص103
❗️یزید در این اشعار به روشنی کفر خود را بیان می دارد.
💭همین طور از این کلام پیامبر گرامی نیز کفر یزید طبق کتب اهل سنت اثبات می شود که فرمود:
"شش گروه را خداوند و من و همه پیامبران لعن می کنیم که یک گروه از انان کسی است که نسبت به عترتم آنچه را خدا حرام کرده حلال بداند"
📚سنن ترمذی ج4 ص457
❗️مناوی می نویسد:
"معنای جمله آن است که هر کس نسبت به نردیکانم آنچه انجامش جایز نیست را جایز بداند یا آزار و بی حرمتی به آنها را حلال بداند کافر است "
📚فیض القدیر ج4 ص96
❗️همین طور نقل می کنند که پیامبر گرامی خطاب به امام علی و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین فرمود:
"من در جنگ و نبرد با کسی هستم که با شما نبرد و جنگ کند و در صلح هستم با کسی که با شما در حال صلح باشد"
📚سنن ترمذی ج2 ص319
📚مستدرک حاکم ج3 ص149
📚اسد الغابه ج5 ص523
📚مسند احمد ج2 ص442
📚کنزالعمال ج6 ص216
❗️یزید با جنگیدن و نبرد کردن در برابر امام حسین در واقع به جنگ پیامبر گرامی رفته است و کسی که با پیامبر گرامی دشمنی و جنگ و نبرد کند از اسلام خارج است
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایا انسان اشرف مخلوقات است؟و خداوند عالم رو به جهت اون افریده ؟به چه دلیل عقلی و نقلی این سخن مطرح میشود
💭پاسخ:
❗️خداوند می فرماید:
"ما بنی آدم را گرامی داشتیم و انها را در خشکی و دریا (بر مرکب های راهور)حمل کردیم واز انواع روزیهای پاکیزه به آنها روزی دادیم و بر بسیاری از خلق خود برتری بخشیدیم"
💎 اسرای 70
❗️امام سجاد فرمود:
"خداوند فرزندان آدم را بر سایر خلقش برتری داده است"
📚امالی طوسی ص490
📚بحار الانوار ج57 ص298
❗️فلسفه آن روشن است زیرا انسان تنها موجودی است که از نیروهای مختلف ،مادی و معنوی ،جسمانی و روحانی تشکیل شده و در لابلای تضادها می تواند پرورش پیدا کند و استعداد تکامل و پیشروی نامحدود را دارد
📚تفسیر نمونه ج12 200
❗️همچنین می فرماید:
"خداوند کسی است که همه آنچه از نعمتها در زمین وجود دارد برای شما آفریده است"
📚بقره29
❗️ومی فرماید:
"انچه در آسمانها و زمین است را مسخر شما گردانیده است"
💎 جاثیه13
❗️ومی فرماید:
"نهر ها را مسخر شما گردانیده است"
💎ابراهیم32
❗️ومی فرماید:
"شب و روز را مسخر شما گردانیده"
💎نحل12
❗️و...
👌از مجموع این آیات به خوبی استفاده می شود:
1⃣انسان تکامل یافته ترین موجود جهان است و آن قدر به او مقام و ارزش داده شده است که همه موجودات دیگر مسخر او گردیده است
2⃣تسخیر در این ایات بدین معنا نیست که انسان این موجودات را همگی تحت فرمان خود در آورده است بلکه همین اندازه که در مسیر منافع و خدمت او حرکت می کنند و فی المثل کرات آسمانی برای او نور افشانی می کنند یا فواید دیگر دارند در تسخیر او هستند.خورشید و ماه با نور افشانی خود صحنه حیات انسان را روشن و گرم و آماده می سازند و بوسیله جاذبه خود حرکت زمین را در مدارش تنظیم می کند و...همه در تسخیر و تحت منافع او هستند.
❗️هیچ مکتبی این قدر برای انسان ارزش والا بیان نداشته ودر هیچ فلسفه ای این همه موقعیت و شخصیت ندارد و این از ویژگی های مکتب اسلام است که ارزش وجودی انسان را تا این قدر بالا برده تا بداند و متذکر شود و تن به پستی ندهد و خود را اسیر شهوات و برده ثروت و مقام و زر و زور نسازد زنجیرها را در هم می شکند و به اوج آسمانها پرواز می کند.
📚تفسیر نمونه ج10 ص121
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
کانالی است که سلسله سوالاتی را از طلاب و مراجع اخر الزمان می پرسد و می گوید جواب دهید که چرا قرآن را تفسیر به رای می کنید مگر اهل بیت نفرموده اند تفسیر به رای نکنید و علم قرآن نزد انان است چرا دهها جلد تفسیر می نویسید چه کسی به اقای مکارم حق نوشتن تفسیر را داده است
💭پاسخ:
❗️شکی در حرمت تفسیر به رای نیست .پیامبر گرامی فرمود:
"کسی که قرآن را تفسیر به رای کند به یقین به خداوند دروغ بسته است"
📚بحار الانوار ج36 ص227
💎اما باید توجه کرد که تفسیر قرآن به رای و نظر در جایی صدق می کند که معنای آیه روشن نباشد در این صورت مفسر می گوید به نظر من مقصود این است .
👌اما در جایی که معنای لغوی و عرفی آیه روشن است مفسر از خود رای و دیدگاهی ندارد تا بر قرآن تحمیل کند او معنای آیه را می گوید نه رای خود را.
❗️بنا براین مقصود از حرمت تفسیر به رای تحمیل آرای مبتنی بر حدس و گمان و استحسان بر قرآن است و شامل حمل الفاظ این کتاب آسمانی بر معنای واضح لغوی و عرفی آن نمی شود
📚فراید الاصول ج1 ص135 به بعد
❗️از سوی دیگر صحیح است که در برخی روایات امده است که معارف قرآن از فهم مردم عامه فراتر است و تنها پیامبر و اهل بیت او هستند که مخاطبان اصلی قرآن هستند
❗️ چنان که امام باقر فرمود:
"هیچ چیز به اندازه تفسیر قرآن دور از دسترس اندیشه های مردان نیست (وعلم تمام آن تنها نزد اهل بیت است)"
📚المحاسن ج2 ص7
❗️اما باید توجه داشت که مراد این احادیث آن است که تنها اهل بیت هستند که بر همه معارف ظاهری و باطنی قرآن احاطه دارند چنان که در بسیاری از احادیث تاکید شده است و کسی غیر از انان به همه آن احاطه ندارد
📚بحار الانوار ج89 ص78 باب8
❗️این گونه احادیث در واقع در مقابل کسانی صادر شده است که خود را از اهل بیت و راه و روش انان در شناخت معارف قرآن بی نیاز می دانند صادر شده است .نه مفسری که بر پایه مکتب اهل بیت قرآن را تفسیر می کند.
💎قرآن کریم تصریح می کند:
"قرآن روشنگری برای مردم است"
💎ال عمران 138
❗️و مردم را دعوت به تدبر در ایات خویش می کند
💎ص 29
❗️و کسانی که در آن تدبر نمی کنند را مورد عتاب و سرزنش قرار می دهد
💎محمد24
⁉️اگر ادعای انان صحیح باشد که کسی توان فهم قرآن را ندارد چگونه می توان سخنی را که برای مردم قابل فهم نیست را "بیان "نامید و انان را به تدبر در آن دعوت کرد و کسانی را که در آن تدبر نمی کنند را مورد سرزنش قرار داد.
👌 گذشته از این که مبهم بودن قرآن با معجزه بودن آن سازگار نیست زیرا سخنی می تواند معجزه باشد که برای مردم اهل آن زبان قابل فهم باشد بنا براین سخنی که قادر به درک آن نیستند معجزه و نشانه نبوت نیست.
❗️از سوی دیگر بر پایه احادیث اهل بیت قرآن معیار تشخیص حدیث صحیح از غیر صحیح است
📚الکافی ج1 ص69
❗️بدیهی است که معیار بودن قرآن برای تشخیص درستی یا نادرستی سنت مبتنی بر امکان دستیابی به معانی قرآن و حجیت ظواهر آن است و چیزی که خود مبهم و غیر قابل فهم باشد نمی تواند میزان شناخت چیز دیگری شود.
❗️لذا امام باقر فرمود:
"هر کس ادعا کند که کتاب خدا مبهم است هم خود به هلاکت افتاده و هم دیگران را به نابودی کشانده است"
📚بحار الانوار ج92 ص90
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
کانال ضد اسلامی نقد اسلام وسایر کانال ها به تبع آن هجمه ای اغاز کرده اند که امام حسین رابطه اش با معاویه خوب بوده و حتی از او هدیه نیز دریافت می کرده است و آخوندها سال ها به شما دروغ گفته اند لطفا پاسخ دهید
💭پاسخ:
❗️این که گفته شود رابطه امام با معاویه خوب بوده است سخن غلط و غیر صحیح می باشد .
💎مولف کتاب انساب الاشراف نقل می کند که امام حسین در نامه ای به معاویه چنین نوشت:
❗️"ایا تو حجر بن عدی و یارانش را به ستم نکشتی این قتل را پس از امان دادن به آنها انجام دادی
❗️ایا تو قاتل عمرو بن حمق صحابی پیامبر نیستی که عبادت فرسوده اش کرده بود و رنگش را زرد و بدنش را لاغر کرده بود!
❗️ایا تو زیاد فرزند سمیه را که بر بستر عبید زاده شده بود پسر پدرت نخواندی در حالی که پیامبر فرموده بود فرزند متعلق به بستر وزوجیت است
❗️تو سنت پیامبر خدا را وا نهادی و به عمد با فرمان او مخالفت کردی و از سر تکذیب هوس خود را دنبال کردی بی آن که ره نمودی از جانب خدا داشته باشی
❗️سپس زیاد را بر کوفه و بصره مسلط کردی تا دستان مسلمانان را قطع و چشمان انان را با میله داغ بر کند و به شاخه های نخل بیاویزد
❗️گویی تو از امت نیستی و امت هم از تو نیستند که پیامبر فرمود هر کس بیگانه ای را جزو خاندان قومی حساب کند که خویشاوند انان نیست ملعون است
👌من فتنه ای بزرگتر از فرمانروایی تو بر این امت نمی شناسم و برای خود و دینم رای ای برتر از جهاد با تو نمی دانم
❗️تو خود را تباه کردی و دینت را هلاک کردی و جایگاهی از آتش برای خود بر گرفتی پس دور باد قوم ستمکار از رحمت خداوند
📚انساب الاشراف ج5 ص128
📚الامامه و السیاسه ج1 ص201 و202
❗️سایر بزرگان نیز همین مضمون را نقل کرده اند:
📚رجال کشی ج1 ص250
📚الاحتجاج ج2 ص89
📚بحار الانوار ج44 ص212
❗️وبرای دیدن سایر نامه های توبیخ آمیز امام به معاویه درباره ستم ها و بدعت هایش و رویارویی ها مستقیم امام و انتقاد و تهدید معاویه:
📚الاخبار الطوال ص224
📚انساب الاشراف ج3 ص366
📚 نثر الدرر ج1 ص335
📚نزهه الناظر ص82
📚کشف الغمه ج2 ص242
📚بحار الانوار ج44 ص129
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص231
📚تاریخ دمشق ج59 ص180
❗️و...
💎اما در باره دریافت هدیه امام حسین از معاویه:
❗️امام باقر فرمود:
"حسن و حسین بر معاویه عیب می گرفتند و از او انتقاد می کردند ولی عطایایش را می پذیرفتند"
📚قرب الاسناد ص92
📚تهذیب الاحکام ج6 ص337
❗️شیخ صدوق نقل می کند:
"حسن و حسین آنچه را معاویه می داد می گرفتند اما به اندازه بال مگسی از آن را برای خود و خانواده شان هرینه نمی کردند"
📚علل الشرایع ص218
📚بحار الانوار ج44 ص13
❗️امام باقر فرمود:
"حسن و حسین عطایای کسی مانند معاویه را می پذیرفتند زیرا آن دو سزاوار عطایایی که به دستشان می رسید بودند انچه فرمانروایان به زور مسلط شده در دست دارند بر خود انان حرام است ولی بر مردم رواست اگر از راه درست به انان برسد و آن را به حق بگیرند"
📚دعاءم الاسلام ج2 ص323
❗️نکاتی در مورد این پذیرفتن ها:
1⃣بی تردید کاری که موجب تایید عملی حکومت ال ابی سفیان بر جامعه اسلامی باشد از فرزندان علی علیه السلام سر نمی زده است .
2⃣پذیرفتن هدایای معاویه از سوی امام حسین هنگامی تایید حکومت او به شمار می آمد که امام در مقابل جنایات او سکوت کند ولی از انجا که امام با صراحت از معاویه انتقاد می کرد و نقشه زیرکانه او را نقش بر آب می کرد پذیرش هدیه او باعث تایید حکومت او نبود چنان که در حدیث امام باقر گذشت.
3⃣در جایی که ممکن بود پذیرفتن هدایای معاویه تایید حکومت او محسوب شود و یا نپذیرفتن آن ضربه ای به حکومتش بزند امام هدایا را نمی پذیرفت چنان که مرحوم اربلی نقل می کند:
❗️"روایت شده است هنگامی که معاویه به مکه رسید مالی فراوان و لباس های متعدد و عباهایی کامل به حسین رساند اما او همه را بازگرداند و هیچ کدام را نپذیرفت"
📚کشف الغمه ج2 ص234
📚مطالب السوول ص73
📚الفصول المهمه ص175
❗️اما مصلحت و حکمتی که در پذیرفتن هدایای معاویه در غیر این گونه موارد بود:
💎تشنج زدایی از جامعه اسلامی از یک سو
💎وتامین نیاز جمعی از مستمندان از سوی دیگر بود
💭 زیرا چنان که در روایات بالا آمد امام آن هدایا را به مصرف زندگی شخصی خود نمی رساند و همه را صرف نیازمندان می کرد
📚دانشنامه امام حسین ،ری شهری ج3 ص39
❗️و بدین ترتیب بار دیگر شبهه افکنی ودروغ گویی های آن کانال ها و افراد وطن فروش و بی باک نقش بر آب میشود.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
آیا حدود و تعزیرات در اسلام نوعی خشونت محسوب نمی شود همانی که امروزه افراد فراوانی آن را بر اسلام اشکال می گیرند
💭پاسخ:
❗️شکى نیست که تشریع احکام الهى به خاطر دعوت مردم به قسط و عدل و هدایت جامعه به طرق امن و امان است تا انسان ها بتوانند به کسب فضایل و نفى رذائل و سیرالى الله و مقام قرب الهى که مقصد اعلاى آفرینش است بپردازند .
💎 از آنجا که احکام الهى به تنهایى در همه نفوس مؤثّر واقع نمى شود، لازم است در کنار آن بشارت و انذار قرار گیرد تا انگیزه حرکت مردم در انجام آنهاتأمین شود.
❗️و از آنجا که بشارات و انذارهاى اخروى براى بازداشتن گروهى از مردم از اعمال خلاف و وادارکردن آن ها به انجام وظایف فردى و اجتماعى کافى نیست لازم است مجازات هاى دنیوى براى کسانى که از حدود الهى تجاوز مى کنند و حق و عدالت را زیر پا مى گذارند تعیین گردد، تا ضامن اجراى این احکام در میان کسانى شود که تربیت کافى دینى و تقواى الهى ندارند
👌شکى نیست که نظام اسلامى با نظام هاى مادّى تفاوت دارد چون در چنین مجالى، در نظام هاى مادّى هیچ ضامن اجرائى جز همان مجازات هاى دنیوى و مادّى وجود ندارد
💭به همین دلیل هر حکمى که فاقد عقوبت متخلّف باشد، از نظر آنها حکم و قانون شمرده نمى شود، بلکه آن را یک توصیه اخلاقى مى دانند.در حالى که در نظام هاى دینى، اعتقادات قلبى و تعهّدات معنوى و ایمان به دادگاه بزرگ الهى در قیامت، و توجه به مراقبت پروردگار در دنیا، یکى از انگیزه هاى مهم و ضامن اجرائى قوى است.
❗️ولى چون این انگیزه هاى الهى در همه نفوس به تنهایى مؤثّر نیست، باید در کنار جریمه هاى مادّى و عقوبت هاى دنیوى نیز قرار گیرد.
💎اهتمام شارع مقدّس به اجراى حدود و مجازات متخلّفان تا آن حد است، که در روایات متعدّدى می خوانیم:
🗯 «حدّى که در زمین اجرا شود پر بارتر از چهل شبانه روز باران است"
❗️ این حدیث هم از رسول خدا و هم از امام باقر و از امام صادق نقل شده است; و در بعضى از این متون به جاى «اَزْکى»، «اَفْضَل»، یا«اَنْفَع» آمده است.یعنی برتر و پرنفع تر است
📚وسایل الشیعه ج18 باب1 از ابواب مقدمات حدود ح2 و3
❗️در تفسیر آیه شریفه "خداوند زمین را بعد از مرگش زنده کرد"
💎روم19
❗️در حدیثى از امام هفتم موسى بن جعفر می خوانیم:
" (تنها) زمین را باران زنده نمى کند بلکه خداوند مردانى را برمى انگیزد که عدالت را زنده کنند، سپس زمین به خاطر احیاى عدالت زنده مى شود، بعد از آن امام افزود: «به یقین اجراى یک حدّ در طریق عدالت سودمندتر است از چهل روز باران در زمین"
📚همان مدرک ح3
❗️چرا اجراى یک حدّ انفع و افضل و ازکى از چهل شبانه روز باران نباشد؟
💭 در حالى که سلامت جامعه و امنیّت و ثبات در آن اصل و ریشه هر خیر و برکتى است زیرا باران هاى پر برکت و وفور نعمت و منافع اقتصادى بدون امنیّت کارساز نیست و امنیّت اجتماعى بدون اجراى حدود و احقاق حقوق حاصل نمى شود
🔰در غیر این صورت مردم به جان هم مى افتند و ظلم و فساد سطح جامعه را فرا مى گیرد شهرها ویران و بندگان خدا به استضعاف کشیده مى شوند.به همین دلیل ابراهیم خلیل هنگامى که خانه کعبه را بنا نهاد، و از خداوند درباره آن سرزمین تقاضاهایى نمود، نخستین دعایش درباره امنیّت مکّه بود; عرض کرد: «پروردگارا! این سرزمین را شهر امنى قرار ده; و اهل آن را ـ آنها که به خدا و روز بازپسین، ایمان آورده اند ـ از ثمرات (گوناگون)، روزى ده».
💎بقره126
❗️و به این ترتیب نعمت امنیّت را پیش از روزى هاى گوناگون دیگر از خدا طلب کرد; چرا که مى دانست تا نعمت امنیّت نباشد مواهب دیگر قابل استفاده نیست .این است فلسفه حدود و تعزیرات در اسلام
📚تفسیر موضوعی پیام قرآن ج10 ص167
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
خواستم بدونم چرا عدد امامان دوازده تا است چرا سیزده تا نشد چرا نه تا نشد واقعا چه جواب قانع کننده ای دارید
💭پاسخ:
❗️ از آنجا که مساله امامت در منطق شیعه به امّت واگذار نشده است، همه مسایل آن مربوط به خداو ابلاغ از طرف پیامبر است.
💎 طبعاً علت حصر امامان به دوازده تن از جمله مسایلى است که فلسفه آن براى ما روشن نیست و نظایر آن در شرایع آسمانى کم نیست، اینک به نمونه هایى اشاره مى کنیم:
1⃣پیامبران اولوالعزم از پنج تجاوز نمى کنند. مقصود پیامبرانى هستند که داراى شریعت بوده و دیگر پیامبران، مامور به ترویج آنها بودند، اسامى چهار نفر از آنان در قرآن مجید درسوره شورى آیه13 آمده است، و فرد پنجم همان کسى است که خطاب «اَوحَیْنا اِلیک» متوجه او است، و او کسى جز پیامبر اسلام نیست "آیینى را براى شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را که به تو وحى کردیم و آنچه را که ابراهیم و موسى و عیسى را بدان سفارش کرده بودیم"
💎شوری13
2⃣ نقباى بنى اسراییل 12 تن بودند، چنان که مى فرماید:"خداوند از بنى اسراییل پیمان گرفت و از میان آنان دوازده سرپرست برانگیختیم"
💎ماءده 12
3⃣ خلفا از نظر اهل سنت4 نفر هستند، نه کمتر و نه بیشتر.
⁉️آیا فلسفه این ارقام و اعداد براى همگان روشن است؟
❗️اصولاً علت این که شماره امامان در 12 محصور مى باشد، روایات پیامبراکرم است که آنان را به همین عدد معرفى کرده است.
💎مسلم از بزرگان اهل سنت در صحیح خود از جابر بن سمره نقل مى کند که پیامبر فرمود:
❗️" این دین [اسلام] تا زمان رهبرى دوازده تن از خلفاى پیامبر، نیرومند و آسیب ناپذیر خواهد ماند که انان از قریش هستند"
📚صحیح مسلم ج6 ص3
❗️ روایات با این مضمون در دیگر صحاح و مسانید اهل سنت نیز وجود دارد.
📚 ترمذى در سنن ج2 ص45
📚 مسند احمد بن حنبل ج5 ص86
📚 حاکم در مستدرک ج3 ص617
❗️و...از بزرگان اهل سنت آنها را نقل کرده اند.
🔰بنابراین، اگر شیعه پیشوایان معصوم خود را در 12 تن محصور مى داند، یکى از ادله عقیده آنان همین روایات اثناعشر خلیفه است.
📚راهنمای حقیقت ص308
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
بنده سنی مذهب هستم از برخی از رهبران دینی شنیده ام که شما بعد از نمازهایتان سه مرتبه می گویید خان الامین یعنی جبرییل خیانت کرد که خدا میخواست علی را پیامبر کند اما جبرییل نبوت را بر محمد آورد ایا شما چنین عقیده ای دارید
💭پاسخ:
❗️انچه در سؤال آمده است، افترا و دروغ بر پیروان اهل بیت است. فردی که این نسبت را به شیعه داده است یا فردی معاند و لجوج است که در تقابل با شیعه چارهای جز اتهام زنی ندارد؛ چشمه منطق عقیدتی و دینی او خشک شده و از بحث منطقی با شیعه عاجز است. یا اینکه از ریشه و تاریخ این عبارت سخیف ناآگاه است.
💎در توضیح منشاء این شعار کفرآلود باید گفت که یهود معتقد بودند که رشته نبوت باید در خاندان یعقوب پیوسته بماند و از این خاندان بیرون نرود، ولی آنگاه که پیامبر گرامی با دلایل قطعی ظاهر گشت، به این فکر افتادند که جبرئیل را به خیانت متهم کنند و این شعار را سر دادند: «خان الأمین! خان الأمین! خان الأمین!»
💎 یعنی او در وحی الهی خیانت ورزید و به جای آنکه نبوت را در فرزندان اسحاق ابقا کند، به فرزندان اسماعیل منتقل کرده و از همین جهت، یهود از دشمنان سرسخت جبرئیل امین هست.
🗯فخر رازی در تفسیر خود مینویسد:
" جامعه یهود، جبرئیل را فرشته عذاب مینامند، و درباره او میگفتند: خدا به او دستور داده بود که نبوت را در سلسله فرزندان اسرائیل قرار دهد ولی آن را به فرزندان اسماعیل داد. اتهام جبرئیل به خیانت مربوط به این گروه است که او را به خیانت در عوض کردن محل نبوت متهم کرده و به عللی او را دشمن میداشتند"
📚تفسیر کبیر ج3 ص195
❗️ و به دوستی میکائیل تظاهر میکردند. قرآن در مقام انتقاد از عقیده آنان چنین می گوید:
🗯«بگو هر کس با جبرئیل دشمن باشد (دشمن خداست)، و او مأموری بیش نیست که به اذن خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده، کتابهای پیشین را تصدیق میکند، و مؤمنان را هدایت نموده و مایه بشارت است»
💎بقره97
❗️اکنون ببینیم مطلبی را که یهود با آن بر ضدّ مسلمانان شعار میدادند، چگونه برخی از افراد بی تقوا و دشمنان وحدت اسلامی، آن را به شیعه نسبت میدهند و میگویند: شیعه معتقد است که جبرئیل خیانت کرده و به جای اینکه علی را به مقام نبوت منصوب کند، آن را به پیامبر اسلام عطا کرده است
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
خواستم در مورد اسم اعظم خداوند توضیح بدید که هر کس اونو بخونه مستجاب میشه اخیرا برخی رمال ها برخی اوراد و دعاها رو میگن اسم اعظم است و به مردم تجویز می کنن اسم اعظم چیه واقعا ایا هر کی بخونش میتونه یه کارایی تو عالم کنه
🗯 پاسخ:
❗️پیرامون «اسم اعظم» روایات گوناگونى وارد شده و از آنها چنین استفاده مى شود که هر کس از این اسم با خبر باشد، نه فقط دعایش مستجاب است، بلکه با استفاده از آن مى تواند به فرمان خدا در جهان طبیعت تصرف کند و کارهاى مهمى انجام دهد
📚بحار الانوار ج93 ص225
❗️در روایات ما خواندن بر خی دعا ها و ایات قرآن توصیه شده است به این که اسم اعظم خداوند در انها است مانند سوره حمد،توحید،انا انزلناه،ذکر یا حی و یا قیوم ،بسم الله الاکبر،شش ایه اخر سوره حشر،و...
📚بحار الانوار ج90 ص223 باب11
💎در این که «اسم اعظم» کدام یک از اسماء خدا است، بسیارى از دانشمندان اسلامى در این باره بحث کرده اند و غالباً بحث ها بر محور این دور مى زند که از میان نام هاى خدا نامى را بیابند که این خاصیت عجیب و بزرگ را داشته باشد.
ولى ما فکر مى کنیم آنچه بیشتر باید از آن جستجو کرد، این است که نام و صفاتى را بیابیم که با پیاده کردن مفهوم آن در وجود خودمان آن چنان تکامل روحى بیابیم که آن آثار بر آن مترتب گردد.
⏳به تعبیر دیگر:
❗️مساله مهم، تخلّق به این صفات و واجد شدن این مفاهیم و متّصف شدن به این اوصاف است و گرنه یک شخص آلوده و پست با دانستن یک کلمه چگونه ممکن است، مستجاب الدعوة و مانند آن شود؟!
👌و اگر مى شنویم که «بلعم» داراى این اسم اعظم بود و آن را از دست داد
📚بحار الانوار ج13 ص377
❗️ مفهومش این است که بر اثر خودسازى و ایمان و آگاهى و پرهیزگارى به چنان مرحله اى از تکامل معنوى رسیده بود که دعایش نزد خدا رد نمى شد ولى بر اثر لغزش ها که در هر حال آدمى از آنها مصون نیست و به خاطر هواپرستى و قرار گرفتن در خدمت فراعنه و طاغوت هاى زمان آن روحیه را به کلى از دست داد و از آن مرحله سقوط کرد، و منظور از فراموش کردن اسم اعظم نیز ممکن است همین معنى باشد.
❗️و نیز اگر مى خوانیم پیامبران و پیشوایان بزرگ از اسم اعظم آگاه بودند، مفهومش این است که حقیقت این اسم بزرگ خدا را در وجود خودشان پیاده کرده بودند و در پرتو این حالت خداوند چنان مقام والایى به آنها داده بود.
📚تفسیر نمونه ج7 ص30
💎پس مهم آن است که ما حقیقت اسم اعظم را که در روایات امده بر خود پیاده کنیم نه انکه صرفا اسامی را که به عنوان اسم اعظم معرفی شده است را به زبان اوریم.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
استادی داریم که معتقد است شیعیان در حق اهل بیت غلو کرده اند و چیزهایی را به آن ها نسبت می دهند که خارج از شان انان است لطفا در این باره توضیح بفرمایید
💭پاسخ:
❗️غلو در لغت به معنای تجاوز از حد و افراط در شیء است
📚لسان العرب ج15 ص132
💎ودر اصطلاح هم بدین معناست که انسان رهبران و پیشوایان خود را بیش از آنچه هستند بزرگ نشان دهد
📚تفسیر نمونه ج4 ص221
💎واز انجا که غلو امری ناپسند است خداوند اهل کتاب را بر حذر می دارد که در مورد مسیح غلو نکنند و معتقد به اولوهیت او نشوند
🔰نسای 171
🗯در قلمرو توحید غالی کسی است که امامان را از مقام عبودیت و بندگی فراتر برده و آنها را خدا و یا مصدر افعال خدا بنگارد مثلا بگوید انان خالق زمین و آسمان هستند(شرک در خالقیت)یا معتقد باشد که تدبیر نظام آفرینش به دست آنهاست و آنها رازق و محیی و ممیت می باشند(شرک در تدبیر)یا بگوید امر تشریع به انان واگذار شده و تحلیل در دست آنهاست(شرک در تقنین)
💎پیروان اهل بیت در تمام مراتب توحید ذره ای از مرز توحید حقیقی تجاوز نکرده تنها خدا را خالق و مدبر و مشرع می دانند و امامان را انسان های برتر و والا می شمارند.
❗️به عقیده شیعیان اگر به واسطه و در پرتو دعای اهل بیت تحولی در جهان افرینش رخ می دهد و یا بیماری شفا می یابد همگی به اذن خدا بوده وشبیه کارهای معجزه آسای حضرت مسیح می باشد
📚راهنمای حقیقت ص430
❗️علامه مجلسی چندین چیز را به عنوان نشانه های غلو در حق اهل بیت بر می شمارد:
1⃣اعتقاد به اولوهیت پیامبر و امامان
2⃣اعتقاد به اینکه انان در خالقیت یا رازقیت یا تدبیر عالم و مانند آن شریک خدا هستند یا خود مستقلا خالق و رازق و مدبرند یا خداوند این امور را به آنها تفویض کرده و خود کنار کشیده است
3⃣اعتقاد به حلول خدا در انان یا اتحاد انها با خدا
4⃣اعتقاد به استقلال انان در اگاهی از علم غیب بدون تعلیم الهی و نیز استقلال انان در معجزات و کرامات
5⃣اعتقاد به نبوت امامان
6⃣اعتقاد به تناسخ ارواح امامان در بدنهای یکدیگر یا دیگران
7⃣اعتقاد به اینکه با معرفت اهل بیت اطاعت خدا یا ترک معصیت الهی لازم نیست
📚بحار الانوار ج25 ص346
🗯علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بیش از90 روایت از اهل بیت در مذمت غالیان و بیزاری جستن آن بزرگواران از غالیان ذکر می کند
📚بحار الانوار ج25 ص261 باب10
💎امام صادق فرمود:
❗️"جوانان خود را از نزدیک شدن به غلات بر حذر دارید زیرا غلات بدترین مخلوقات هستند.عظمت خداوند را کوچک شمرده و ادعای ربوبیت برای بندگان خدا می کنند و به خدا سوگند غلات از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند"
📚امالی طوسی ص650
❗️پیامبر گرامی فرمود:
"من را بالاتر از آنچه هستم قرار ندهید"
📚بحار الانوار ج25 ص265
💭حضرت علی فرمود:
"بپرهیزید از غلو در حق ما بگویید ما بندگانی هستیم که تحت ربوبیت خدا هستیم .پس از آن هر چه در فضل ما خواستید بگویید"
📚خصال ج2 ص614
💎با توجه به آنچه آمد روشن شد که حقیقت غلو تجاوز از حد است و این که انسان چیزهایی را در مورد اهل بیت عقیده بداند که دارای آن نیستند مانند الوهیت،ربوبیت،و...که گذشت.
💭اما نسبت دادن صفات و فضایلی به انان که از شاخه های غلو نیست و برای آنها دلیل از کتاب و سنت وجود دارد بدون شک اشکالی ندارد نظیر اعتقاد به وصایت و عصمت و رجعت و علم لدنی و واسطه فیض و قدرت تکوینی به اذن خداوندو ...
👌زیرا ملاک در تحقق غلو تجاوز از حد است و حد و ملاک، ایات و روایات هستند.
❗️ما نباید به اهل بیت چیزهایی را نسبت دهیم که در آیات و روایات اثری از آن نیست و دلیل عقلی نیز بر اثبات آن وجود ندارد
📚شیعه شناسی ج1 ص577
💭لذا علامه مجلسی می آورد:
"مومن متدین نباید اقدام کند به رد انچیزهایی که در مورد اهل بیت از فضایل و معجزات و عظمت امر انها در کتاب و سنت نقل شده است زیرا این مصداق غلو نیست مگر در صورتی که با ضروری دین یا ایات محکمه و با اخبار متواتره در تعارض باشد"
📚بحار الانوار ج25 ص347
🗯حاصل انکه انچه از فضایل اهل بیت که در روایات و ادعیه مانند دعای جامعه کبیره و... نقل شده است چون کاملا مستند و مستدل است و خلاف ضروری دین نمی باشد مصداق غلو و خروج از حد نمی باشد زیرا حد و ملاک کتاب و سنت است و این فضایل ریشه در کتاب و سنت دارد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
یک بار یک سنی از من پرسید اگر شیعه شوم چه بدست می آورم که اکنون آن را ندارم
💭پاسخ:
❗️برای شیعه بودن چه فضیلتی از این بالاتر که اهل نجات و رستگاری و بهشت باشد.
💎ترمذی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهد شد که تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز یک فرقه"
📚سنن ترمذی ج4 ص135
📚سنن ابی داود ح3981
💎در سایر سخنان پیامبر که در کتب اهل سنت منقول است فرقه ناجیه معرفی شده است
💎 حدیث ثقلین
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید"
📚مسند احمد،ج5 ص181
❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، وعلمای فراوان دیگر از اهل سنت که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب فضائل الخمسه ج2 ص44 به بعد
💎حدیث سفینه:
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود»
📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343
♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند
❗️این احادیث حاکی از آن است که رستگاری و نجات تنها از طریق اهل بیت ممکن است.
🔰سیوطی از علمای برجسته اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"همانا علی و پیروان وشیعیانش در روز قیامت از رستگارانند"
📚در المنثور ذیل ایه 7 بینه ج6 ص359
❗️همین مضمون را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند:
📚جامع البیان ج30 ص171
📚صواعق المحرقه ص96
📚نور الابصار ص70
📚مجمع الزواید ج9 ص131
📚شواهد التنزیل ج2 ص357
📚کفایه الطالب ص118
❗️و...
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
مسلمین چگونه این تناقض را جواب می دهند⁉️
💎خدا:اموال و فرزندان شما فتنه و بلا هستند(انفال28)
💎پیامبر خدا:فرزند صالح گلی از گل های بهشت است
💭پاسخ در پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht