#طب_اسلامی
#پرسش
❔بنده به جد از موضع شما نسبت به طب اسلامی #متعجب شدم ❗️چگونه شما منکر طب اسلامی هستید در حالی که یک عالمه روایت در مورد طب اسلامی داریم ❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ما یک سری روایات #طبی داریم که در آنها سخن از يك رشته دستورات طبى و بهداشتى نقل شده از معصومين عليهم السلام است، گاه نيز اشاراتى از قرآن مجيد در آنها ديده مى شود؛ مثلًا امروز دانشمندان غذاشناسى آثار فوق العاده اى براى #عسل قائلند و هرچه زمان مى گذرد خواص بيشترى براى آن در بهداشت و درمان بيمارىها كشف مى كنند.
❕اين در حالى است كه قرآن مجيد در سوره «نحل» با صراحت مى گويد: «فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ» ( نحل 69)
👌 و همچنين تعبيرات ديگرى كه پرده از روى مسائل #بهداشتى و درمانى بر مى دارد؛ از جمله دستور معروف پيامبر گرامی بر اينكه تا گرسنه نشده ايد غذا نخوريد و تا كاملًا سير نشده ايد دست از غذا بكشيد .
📚بحار الانوار ج 59 ص 290
👌بسيارى از دستورهايى كه در زمينه #نوشيدنى ها و غذاهاى حلال و حرام وارد شده مربوط به تأثيرات خوب و بد آنهاست؛ تحريم شراب و مواد مخدر، تحريم گوشت حيوانات درنده، خوردن خون و گوشت مردار و ماهيانى كه در آب مرده اند و امثال اينها همگى ارتباط نزديكى با زيانهاى بهداشتى آنها دارد.
❕توصيه به خوردن ميوه ها و سبزى ها و #دانه هاى غذايى ارتباط آشكارى با فوائد بهداشتى آنها دارد. روايات طبى نقل شده از پيغمبر اكرم و ائمه هدى عليهم السلام نيز با صراحت اين مسائل را بازگو مى كند.
💠اما باید توجه کرد که آنچه از روایات طبی به دست ما رسیده است این قابلیت را ندارد که ما آن را به عنوان #مکتب_طبی_اسلام معرفی کنیم که عبارت باشد از راههای پیشگیری ، و تشخیص و علل انواع بیماری ها و راه درمان آنها ، به هیچ عنوان این #چارچوب در روایات ما نیامده است .
👌آنچه در روایات ما آمده است اشاراتی جزئی است به خواص دارویی و درمانی برخی گیاه ها یا میوه ها و یا دستوراتی کلی جهت حفظ تن از بیماری ها و #بیشتر از آن چیزی نیست .
❕آیا با این نوع از روایات می توان ادعا کرد که اسلام مکتب تازه ای به نام #طب ایجاد کرده است که با آگاهی از آن می توان تمام و انواع بیماری ها را درمان کرد و دیگر به طب جدید احتیاجی نیست .آیا این سخن #منطقی است ❗️
👌اساسا بدون بهره گیری از طب جدید و شناخت دستگاه های بدن و علل عارض شدن بیماری ها #چگونه می توان مثلا به روایات طبی اسلام عمل کرد و بیماری را درمان کرد ❗️مثلا یک دل درد شدن ممکن است علل زیادی داشته باشد که بدون شناخت آن درمان ممکن نیست . ابتدا باید با علم جدید نسبت به علل عارض شدن آن آگاهی ایجاد کرد ، آنگاه به سراغ درمان رفت نه آنکه بگویبم چون در فلان #روایت آمده است که در هنگام دل درد فلان کار را بکنید ما نیز نسخه واحدی برای همگان بپیچیم .
💠البته این سخن در جایی است که ما #معتقد باشیم روایات طبی ما قابلیت درمان بیماری ها را دارد یعنی سند و محتوای آن صحیح و روشن بوده که می توان از آنها برای مقابله با امراض استفاده کرد .
❕در حالی که شیخ #صدوق که عنوان رئیس المحدثین را در مکتب تشیع دارد می نویسد ؛
« عقیده شیعه درباره اخبار و احادیثی که درباره #طب رسیده آن است که این احادیث بر چند گونه اند ؛
1⃣برخی از آنها با نظر به آب و هوای مکه و مدینه گفته شده اند و به کار بستن آنها در دیگر شرایط آب و هوایی #درست نیست .
2⃣در برخی از آنها معصوم علیه السلام بر پایه آنچه از حال و #طبع سوال کننده می دانسته پاسخ داده و از همان موضع فراتر نرفته است ، چه این که امام بیش از آن شخص به طبع وی آگاهی داشته است .
3⃣برخی از آنها را #مخالفان با هدف زشت نمایاندن چهره مذهب در نگاه مردم در میان احادیث گنجانده اند .
4⃣در برخی از آنها #سهوی از راوی حدیث سر زده است .
5⃣در برخی از آنها بخشی از حدیث حفظ شده و بخشی دیگر #فراموش شده است .
📚اعتقادات الامامیه ص115
❔آیا براستی احادیث #طبی ما که بیشتر ناظر به خواص دارویی و درمانی برخی گیاهان و میوه ها است ، با توصیفی که شیخ صدوق از آنها می کند ، قابلیت آن را دارد که برای درمان بیماری ها مورد #تکیه قرار گیرد ❗️
💠بله ما دارای طبی هستیم به نام #طب_سنتی که از دیرباز مورد توجه علاقه مندان بوده است و حتی در مواردی که کاری از طب جدید بر نمی آمده ، طب سنتی راه گشا بوده است و امروزه نیز بسیاری از افراد خود را با طب سنتی #مداوا می کنند ، ما مخالفتی با این طب نداریم بلکه اساسا مخالفت با آن در #حیطه ما نیست ، مخالفت آنجاست که بدون دلیل و مستند ، طبی به اسلام نسبت داده شود که وقتی نتیجه ای از آن گرفته نشود ، دیده ها نسبت به اسلام بدبین شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
💠#خبر_پرسمانی
آیتالله مکارم شیرازی در دیدار امروز با وزیر بهداشت ؛
✔️در روایات و احادیث اهلبیت (ع) چیزی به نام طباسلامی وجود ندارد و برخی با یک مشت خرافات به اسلام و طب سنتی آسیب میزنند.
🌐http://yon.ir/ObV9S
♻️ما در دو پست زیر مفصلا بحث کرده ایم که آنچه امروزه به نام طب اسلامی رواج داده می شود ، جز جهل و عوام فریبی چیز دیگری نیست ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7613
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8613
🗯شبهه:
با خداوند مکار مسلمین اشنا شویم « و مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین» 54 ال عمران .انها مکر کردند و خداوند هم مکر وحیله کرد 😁
😄خداوند بهترین مکاران است😳😳😳
🗯پاسخ:
❗️ در قرآن آیاتى، شبیه این آیه، دیده مى شود که در آن نسبت «مکر» به خدا داده شده (مانند آیه 30 از سوره انفال و آیه 50 از سوره نمل و بعضى آیات دیگر و ایات مورد اشکال)
❗️«مکر» در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مى فهمیم تفاوت بسیار دارد.
🔴 در فارسى امروز «مکر» به نقشه هاى شیطانى و زیان بخش گفته مى شود، در حالیکه در ریشه هاى لغت عرب «مکر» هر نوع چاره اندیشى را مى گویند که گاهى خوب و گاهى زیان آور است.
🗯در کتاب مفردات «راغب» مى خوانیم:
❗️« المکر صرف الغیر عما یقصده»
🗯 «مکر این است که کسى را از منظورش باز دارند»
❗️ (اعمّ از اینکه منظورش خوب باشد یا بد).
🗯در قرآن مجید نیز گاهى مکر با کلمه «خیر» ذکر شده مانند «والله خیر الماکرین» «خداوند بهترین چاره جویان است»
❗️و گاهى با کلمه «سىّء» (بد) آمده است مانند
❗️«ولایحیق المکرالسىّء الاّ باهله»
🗯 «نقشه و اندیشه بدجز به صاحبش احاطه نخواهد کرد».
📓فاطر 43
❗️بنابراین منظور از آیه مورد اشکال و شبهه این است که دشمنان «مسیح» با طرح هاى شیطانى خود مى خواستند جلو این دعوت الهى را بگیرند، امّا خداوند براى حفظ جان پیامبر خود، و پیشرفت آئینش، تدبیر کرد و نقشه هاى آنها نقش بر آب شد.
📚تفسیر نمونه،ج2 ص429
🗯❗️نظیر همین پاسخ در «کید الهى» نیز مطرح مى باشد، آنجا که در سوره طارق آیه 16 و 15 مى خوانیم :
🔶« انهم یکیدون کیدا و اکید کیدا»
« آنها پیوسته حیله مى کنند و من نیز در برابر آنها چاره مى کنم»
📚 تفسیر نمونه ج 15 ص 376
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
چرا امام رضا ولایت عهدی مامون رو پذیرفت ایا این پذیرفتن به معنای تایید مامون نبود
🗯پاسخ:
❗️در کتاب سیره پیشوایان چنین امده است:
🗯به نظر می رسد عوامل زیر در پذیرش ولایت عهدی تأثیر داشت:
1⃣امام رضا هنگامی ولایت عهدى مأمون را پذیرفت كه دید اگر امتناع ورزد، نه تنها جان خویش را به رایگان از دست می دهدکه جان شیعیان را نیز در خطر می اندازد از این رو امام بر خود لازم دید كه جان خویش و شیعیان و هواخواهان را از گزندها برهاند، زیرا امت اسلامى به وجود آنان و آگاهى بخشیدنشان نیازدارد .
🔴 اینان بایستى باقى مى ماندند تا براى مردم چراغ راه و رهبر و مقتدا در حل مشكلات و هجوم شبهه ها باشند. آرى ، مردم به وجود امام ویارانش نیاز بسیار داشتند، چه ، در آن زمان موج فكرى و فرهنگى بیگانه بر همه جا چیره شده و در قالب بحث هاى فلسفى و تردید نسبت به مبادى خداشناسى ، كفر و الحاد را به ارمغان مى آورد؛ از این رو بر امام لازم بود كه بماند و مسئولیت خویش را در نجات امت به انجام برساند و دیدیم كه امام نیز با وجود كوتاه بودن دوران زندگیش پس از ولایت عهدى چگونه عملاً وارد این كار زار شد.
❗️حال اگر او با رد قاطع و همیشگى ولایت عهدى ، هم خود و هم پیروانش را به دست نابودى مى سپرد، این فداكارى معلوم نیست همچون شهادت حیات بخش و گره گشاى سید شهیدان گرهى از كار بسته امت مى گشود.
2⃣علاوه بر این ، نیل به مقام ولایت عهدى اعتراف ضمنى از سوى عباسیان به شمار مى رفت دائر بر این مطلب كه علویان نیز در حكومت سهم شایسته اى دارند.
3⃣دیگر از دلائل قبول ولایت عهدى از سوى امام آن بود كه مردم خاندان پیامبر را در صحنه سیاست حاضر بیابند و به دست فراموشیشان نسپارند، و نیز گمان نكنند كه آنان همان گونه كه شایع شده بود فقط علما و فقهایى هستند كه در عمل هرگز به كار ملت نمى آیند.
❗️ شاید امام نیز در پاسخى كه به سوال ابن عرفه داد، نظر به همین مطلب داشت .
🗯 ابن عرفه از حضرت پرسید:
❗️اى فرزند رسول خدا به چه انگیزه اى وارد ماجراى ولایت عهدى شدى ؟
🗯 امام پاسخ داد: به همان انگیزه اى كه جدم على علیه السلام را وادار به ورود در شورا نمود.
📚بحار الانوار،ج49 ص140
4⃣گذشته از همه اینها، امام در ایام ولایت عهدى خویش چهره واقعى مأ مون را به همه شناساند.
❗️همان گونه كه حوادث بعدى نشان داد، امام مى دانست كه هرگز از دسیسه هاى مامون و دار و دسته اش در امان نخواهد بود و گذشته از مقام ، جانش نیز از آسیب آنان محفوظ نخواهد ماند.
🗯 امام بخوبى درک مى كرد كه مامون به هر وسیله اى كه شده در مقام نابودى وى جسمى یا معنوى ـ برخواهد آمد.
امام رضا به صورتهاى گوناگونى براى خنثى كردن توطئه هاى مامون موضع گرفت كه مامون آنها را قبلاً به حساب نیاورده بود.
❗️ اینک به دو مورد از موضعگیری های حضرت اشاره می کنیم:
1- امام تا وقتى كه در مدینه بود از پذیرفتن پیشنهاد مامون خود دارى كرد و آن قدر سرسختى نشان داد تا بر همگان معلوم بدارد كه مامون به هیچ قیمتى از او دست بردار نمى باشد. حتى برخى از متون تاریخى به این نكته اشاره كرده اند كه دعوت امام از مدینه به مرو با اختیار خود او صورت نگرفت و اجبار محض بود.
❗️اتخاذ چنین موضع سرسختانه اى براى آن بود كه دیگران بدانند كه امام دستخوش نیرنگ مامون قرار نمى گیرد و بخوبى به توطئه و هدف هاى پنهانیش آگاهى دارد. با این شیوه امام توانسته بود مردم را از ا هداف شوم حکو مت آ گاه سازد.
2- به رغم آنكه مامون از امام خواسته بود كه از خانواده اش هركه را كه مى خواهد همراه خویش به مرو بیاورد، ولى امام با خود هیچ كس حتى فرزندش جواد را هم نیاورد، در حالى كه آن سفر و ماموریت بسی بزرگ و طولانى بود كه مى بایست امام طبق گفته مامون رهبرى امت اسلامى را به دست بگیرد.
📚سیره پیشوایان،مهدی پیشوایی،ص515 به بعد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
اگر امام رضا علم غیب می دونست چرا از انگور زهر الود خورد و از علم غیبش استفاده نکرد
🗯پاسخ:
❗️در تفسیر موضوعی پیام قران چنین امده است:
« در اینکه انبیاء و امامان معصوم از علم غیب به تعلیم الهى آگاهند حرفى نیست.
❗️ولى در چگونگى این علم، و همچنین در وسعت و گسترش آن سخن بسیار است، و این مسأله از پیچیده ترین مسائلى است که در این گونه مباحث به چشم مى خورد، اخبار متفاوتى در آن وارد شده و از سوى دانشمندان نیز اظهار نظرهاى مختلفى دیده مى شود، یکى از احتمالات اساسى و قابل ملاحظه در این مسأله به شرح زیر است:
🗯آنها همه این امور را مى دانند اما «بالقوه» نه «بالفعل» یعنى هر گاه بخواهند و اراده کنند چیزى از اسرار غیب را بدانند خداوند به آنها الهام مى کند، و یا قواعد و اصولى نزد آنها است که با مراجعه به آن قواعد و اصول فتح باب مى شود و مى توانند هر چیزى از اسرار غیب را بدانند، و یا کتبى نزد آنها است که به آن مى نگرند و از اسرار غیب با خبر مى شوند، یا اینکه در هر حال که خدا اراده کند و به اصطلاح حالت «بسط» به آنها دست دهد از این اسرار با خبر مى شوند، و در حالى که این اراده برگرفته شود و به اصطلاح حالت «قبض» حاصل گردد، این علوم موقتاً پنهان مى شود.
❗️شاهد این نظر (در شکل اوّل) روایاتى است که مى گوید:
«امامان و پیشوایان معصوم هنگامى که مى خواستند چیزى را بدانند مى دانستند»
🔷مرحوم کلینى در این زمینه بابى در اصول کافى منعقد کرده تحت عنوان «امامان هر گاه اراده مى کردند چیزى را بدانند مى دانستند»
📚الکافی،ج1 ص528
🗯این بیان در مورد علم پیامبران و امامان بسیارى از مشکلات را نیز حل مى کند، از جمله اینکه :
⁉️چرا مثلا امام حسن از کوزه زهر آلود آب نوشید؟ و امام هشتم انگور یا انار زهر آلود را تناول فرمود؟
⁉️چرا فلان فرد ناباب را به عنوان قضاوت یا فرماندارى انتخاب کردند؟
⁉️ و چرا یعقوب از وضع خود اینهمه نگران بود؟ با اینکه فرزندش مقامات عالى را طى مى کرد، و سرانجام فراق مبدل به وصال مى شد چرا ... و چرا...؟
❗️در تمام این موارد ممکن است گفته شود:
🗯 آنها اگر مى خواستند بدانند مى دانستند، ولى آنها مى دانستند که خداوند براى امتحان یا مصالح دیگر به آنها اجازه نداده است آگاهى پیدا کنند.
❗️با ذکر یک مثال مى توان این مسأله را روشن ساخت:
🔶 اگر کسى نامه اى به دست دیگرى بدهد که در این نامه اسامى افراد زیادى یا مقامات آنها ذکر شده باشد، و یا حقایق مکتوم دیگرى در آن آمده باشد.
او اگر بخواهد از این حقائق با خبر بشود در نامه را باز مى کند و آگاه مى شود ولى تا در نامه باز نشده از آنها با خبر نیست، ضمناً شخص بزرگى که نامه را به دست او داده گشودن در نامه را موکول به اذن و اجازه خود کرده است.»
📚پیام قران،ایت الله العظمی مکارم،ج7 ص249
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#امام_رضا_آگاهی_غیبی_مسموم_شدن
#پرسش
❔شبهه مشهوری است که اگر امام رضا علم غیب داشت و می دانست که #انگوری که مامون برایش آورده سمی است چرا از آن خورد ❗️آیا خوردن به همراه آگاهی خود کشی محسوب نمی شود ❕❕
💠#پاسخ💠
❕روشن است که طبق ادله قطعی از آیات قرآن و سنت، #امامان بزرگوار ما دارای آگاهی غیبی بوده اند ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6012
👌و امام رضا علیه السلام نیز با آگاهی از سمی بودن انگور و انار فراهم شده توسط مامون ، آن را تناول کرد ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/7686
❕ اما چنان که بارها گفته ایم ، امامان گرامی ما #مطیع محض خداوند هستند ، آنان مامور بودند تا بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کنند و مجاز به عمل کردن موافق با علم غیب نبودند .
🔷امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
📚بحار الانوار ج5 ص114
👌اگر آنان مشکلات و #گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند.
❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟
❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی #غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟
👌چون امامان #الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند.
🔷اهل بیت مطیع #محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند.
🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های #معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414
📚معانی الاخبار ص279
👌در #روایتی آمده است:
« زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند»
❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
👌امام پاسخ داد:
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم #غیب نمی باشد
📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455
👌امام #صادق فرمود:
«خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی»
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
❕با این توضیحات دیگر جای این اشکال نمی باشد که چرا امام رضا علیه السلام با وجود آگاهی غیبی از انگور زهر آلود خورد ، زیرا ایشان اجازه استفاده از علم غیب و ترتیب اثر دادن به آن را در امور شخصی و عادی خود نداشته است .
👌البته از برخی نصوص استفاده می شود که مامون امام رضا علیه السلام را به خوردن زهر وادار کرد و امام علیه السلام به اجبار مامون تن به خوردن انگور سمی داد که دیگر جایی برای انتخاب اختیاری امام نبود .
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/7686
❕ این پاسخ در رابطه با مسموم شدن و شهید شدن سایر امامان مانند امام حسن علیه السلام توسط زهر و سم با وجود آگاهی غیبی نیز کاربرد دارد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
لطفا مقداری از فضائل امام رضا طبق کتب اهل سنت و علمای اهل سنت برامون بگید
🗯پاسخ:
🗯علامه سراج الدین حنفی عثمانی نقل می کند:
❗️« چنین گفته شده است که مادر امام رضا کنیز حمیده مادر امام کاظم بود.حمیده در خواب پیامبر را دید که او را امر کرد که آن کنیز را به همسری امام کاظم در آورد چرا که به زودی برترین فرد روی زمین یعنی امام رضا را به دنیا می آورد»
📚تاریخ الاسلام و الرجال،ص369
📚مفتاح النجا فی مناقب ال عبا،ص176
❗️علامه شهاب الدین همدانی از علمای اهل سنت نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« به زودی پاره تن من در خراسان به خاک سپرده می شود .هیچ گرفتاری او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند گرفتاریش را برطرف می کند و هیچ گناهکاری او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند تمام گناهانش را می بخشد»
📚موده القربی ص140
❗️وباز نقل می کند که فرمود:
🗯« هرکس فرزندم را در طوس زیارت کند ثوای یک حج را دارد .عایشه با تعجب گفت یک حج؟!
❗️فرمود: بله بلکه ثواب دو حج
🔷عایشه گفت دو حج؟!
❗️فرمود: بله بلکه سه حج
🔷عایشه ساکت شد .
🗯پیامبر به او فرمود:
« اگر ساکت نمی شدی من تا هفتاد حج می رساندم»
📚 موده القربی ص140
🗯ابن حجر در توصیف امام رضا چنین می آورد:
« او از عالمان و فاضلان بود .افزون بر آن از نسبی شریف و گرامی برخوردار بود»
📚تهذیب التهذیب،ج7 ص389
🗯یافعی امام را چنین توصیف می کند:
« امام ارجمند و بزرگ ،دودمان مهتران بخشنده و پاک نژاد و یکی از امامان دوازده گانه صاحب افتخارات است که امامیه به انها منسوب بوده و مذهب خویش را بر انها بنا نهاده اند»
📚مراه الجنان،ج2 ص11
🗯ذهبی از متعصبین علمای اهل سنت در مورد امام رضا چنین می نویسد:
« او در روزگار خود برتر بنی هاشم ،بردبار ترین انها،بلند نظر ترین و ارجمند ترین انها بود .مامون او را بزرگ می شمرد و در برابرش فروتنی می کرد »
📚تاریخ الاسلام،ج8 ص34
❗️شبراوی نیز چنین می اورد:
« او بخشنده و بزرگوار و ارجمند و با هیبت و با وقار بود »
📚الاتحاف بحب الاشراف،ص88
❗️ابن صباغ مالکی در مورد امام رضا چنین نقل می کند:
« هیچ چیزی از او سوال نمی شد مگر انکه جواب می داد و عالمتر از او در زمانش دیده نشد .مامون او را با سوال کردن از هر چیزی امتحان می کرد و او نیز جواب شافی و کامل می داد.خوابش کم بود و بسیار روزه می گرفت و بسیار اهل کار نیک و صدقه دادن در پنهانی بود »
📚الفصول المهمه،ص233
📚نور الابصار،شبلنجی،ص208
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
مگر گفته نمیشه که زیارت معصومین علیهم السلام سعادت میخاد یا به قول معروف باید بطلبن تا شخص قسمتش بشه بره زیارت، ولی همه ماها تو اطرافیان خودمون افرادی رو میبینیم که مرتکب گناهانی میشن که ماها انجام نمیدیم یا خیلی از کارهای خیری که ماها انجام میدیم رو اونها انجام نمیدن یا مثلا اخلاق خوبی ندارن و... اما همین افراد خیلی بیشتر از ماها زیارت مشهد و کربلا و نجف و مدینه قسمتشون میشه
پس چطوریه که اونها به رغم این مسائل توفیق و سعادت نصیبشون میشه اما بقیه نه
یا مثلا خیلی از کسانی که روضه میگیرن در ایام محرم و صفر یا فاطمیه ممکنه خیلی واجبات رو رعایت نکنند اما توفیق برگزاری روضه رو دارن
🔶پاسخ:
🗯توفیق یعنی فراهم ساختن مقدمات برای وصول به مقصود و سلب توفیق یعنی از میان بردن آن مقدمات است
📚تفسیر نمونه،ج19 ص464
🗯روایات فراوانی در لزوم وجود توفیق از جانب خداوند برای انجام امور صادر شده است که جهت اگاهی می توانید رجوع کنید:
📚بحار الانوار ج5 ص162 باب 7
❗️اما توضیح:
🗯معنای طلبیده شدن از طرف اولیای الهی برای زیارت قبر پاک انها یا برپایی مجالس عزاداری برای انها به معنای توفیق دادن انها و فراهم کردن زمینه و برطرف شدن موانع برای انجام این امور و عبادات می باشد .
👌البته منظور توفیق دادن برای انجام زیارت و عزاداری مقبول و مورد نظر آن انوار مقدس و تابناک و تاثیر این اعمال روحانی در دل و جان زائر است نه صرف حضور فیزیکی در کنار مرقد انها و یا صرف برپایی و شرکت در مجالس عزاداری و بی بهره بودن از برکات و فیوضات این اعمال .
🗯بنابراین صرف حضور یافتن در بارگاه انها یا مجالس عزاداری انها به معنای طلبیدن انها نمی باشد بلکه آن کس واقعا از طلب انها طلبیده شده و توفیق یافته است که با دل و جانی پاک و مالی حلال و طیب و از سر شوق و ارادت بر این امور اقدام کند و از فیوضات معنوی این امور بهره مند شود و در زندگی و اخلاق و رفتارشان تاثیر بگذارد .
❗️اگر این شرایط در فردی جمع باشد می گوییم آن فرد از ناحیه معصومین طلبیده شد و توفیق بر انجام این امور یافت و اگر چنین نباشد طلبیدن و توفیق یافتن محقق نمی شود
🗯البته ممکن است افرادی با وجود میل و اشتیاق فراوان بنا بر دلائل و مصالحی موفق به زیارت انها و یا حضور در مراسم عزاداری این بزرگواران نشوند ولی روح و جانشان در آن فضای روحانی سیر کند .این گونه افراد طبق روایات اجر و پاداش زیارت و عزاداری آن بزرگواران را دریافت خواهد کرد
📚وسائل الشیعه،ج1 ص49 باب 6
📚بحار الانوار ج67 ص185 باب 53
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
راسته که میگن ثواب زیارت امام رضا از زیارت امام حسین هم بیشتره
🗯پاسخ:
❗️محدث بزرگ شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان:
« باب در ترجیح زیارت امام رضا بر زیارت امام حسین»
📚وسائل الشیعه،ج14 ص562 باب85
❗️شاه عبدالعظیم حسنی فرمود:
« به حضرت جواد عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا مشرف شوم یا به زیارت پدرتان؟
❗️ فرمود: اندکی درنک کن؛ سپس داخل اندرون شد بعد در حالی که اشکهایش بر رخسارش جاری بود خارج شد
🗯 سپس فرمود:
«زائران امام حسین بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.»
📚عیون الاخبار،ج2 ص256
❗️ در روایت دیگر فرمود:
« زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین را همه مردم زیارت می کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمی کنند.»
📚الکافی ج4 ص584
📚کامل الزیارات،ص306
❗️زیرا هر فرقه ای از شیعه، امام حسین را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بی واسطه حضرت زهرا بودن محترم می شمارند و فرق دیگر شیعه، از قبیل: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه و...امامت حضرت سیدالشهدا را پذیرفته اند؛ اما در این میان، حضرت رضا دارای ویژگی خاصی است که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است.
❗️ در روایات دیگری امده است که زائر حضرت رضا از زوار تمام انبیاء و اولیا و ائمه افضل و با ارزش تر است که مرحوم حر عاملی این روایات را تحت این باب نقل می کند:
« باب در ترجیح زیارت امام رضا بر همه ائمه»
📚وسائل الشیعه،ج14 ص564 باب86
❗️ راوی نقل می کند: از موسی بن جعفر شنیدم که می فرمود: هر کسی قبر فرزندم علی را زیارت کند خداوند ثوابی معادل هفتاد حج مبرور به او عطا می فرماید.
⁉️ با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟ فرمود: آری هفتاد هزار حج.
⁉️باز با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟
فرمود: آری. هفتاد هزار حج مبرور. بار دیگر با تعجب پرسیدم.
❗️فرمود: بعضی از حجها در پیشگاه خدا مقبول نمی شود.هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبی در کنار قبر او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند.
⁉️باز با تعجب پرسیدم مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند؟
❗️ فرمود: آری. روز قیامت، در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و چهار نفر از آخر الزمان: محمد، علی، حسن و حسین علیهم السلام گرد خواهند آمد و بعد، این مجلس ادامه خواهد یافت. یعنی غیر از این هشت نفر دیگران هم خواهند بود
🗯 زوار قبور ائمه با ما، در همین جلسه شرکت خواهند داشت. بالاترین درجه و با ارزش ترین عطیه و عنایت، مخصوص زوار فرزندم علی بن موسی الرضاست.
📚عیون الاخبار،ج2 ص259
📚امالی صدوق،ص105
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش
❓من تو یک کانال ضد دین مطلبی دیدم مبنی بر این که قبر امام رضا در مشهد قرار ندارد و به ما دروغ گفته اند
❔ایا این مطلب سندیت دارد❗️❗️
💠پاسخ💠
👌چنین سخن و استدلالی خلاف بدیهیات است و قابل پذیرش نمی باشد.
🔶شیخ مفید می نویسد:
« امام رضا علیه السلام در سال 203 ماه صفر در خراسان از دنیا رفت »
📚الارشاد ج2 ص247
👌شیخ کلینی می نویسد:
« امام رضا علیه السلام در سال 203 در سن پنجاه و هفت سالگی در طوس محلی به نام سناباد از اطراف نوقان از دنیا رفت و در همان جا دفن شد .مامون او را از مدینه به مرو و از راه بصره و فارس آورده بود و وقتی مامون به جانب بغداد حرکت کرد امام را با خود برد و در این منطقه از خراسان از دنیا رفت»
📚الکافی ج1 ص486
🔶امام جواد نیز به این مطلب تصریح کرده و می فرماید:
« هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد»
📚الکافی ج4 ص585
📚الفقیه ج2 ص583
🔶امام علی فرمود:
« به زودی فرزندی از ذریه من در خراسان به وسیله سم از دنیا می رود نام او نام من است...»
📚الفقیه ج2 ص584
📚وسائل الشیعه ج14 ص554
🔶امام صادق فرمود:
« در سرزمین خراسان در شهری به نام طوس کشته می شود . هر کس او را در آنجا زیارت کند ...وارد بهشت می شود»
📚الفقیه ج2 ص584
📚عیون الاخبار ج2 ص259
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« پاره تن من در خراسان به خاک سپرده می شود .هر مومنی که او را زیارت کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند و جهنم را بر او حرام می کند»
📚الفقیه ج2 ص585
📚امالی صدوق ص60
🔶امام رضا نیز فرمود:
« مدفن من در طوس قطعه ای از بهشت است»
📚الفقیه ج2 ص583
🔶وفرمود:
« من به زودی مظلومانه با سم( در طوس )کشته می شوم و در نزدیکی قبر هارون الرشید دفن می شوم»
📚عیون الاخبار ج2 ص226
🔶هروی می گوید:
« امام رضا در طوس وارد قبه ای شد که قبر هارون الرشید در آنجا بود و فرمود این جا تربت من است و در این مکان دفن می شوم و این مکان محل رفت و آمد شیعیانم خواهد شد...»
📚عیون الاخبار ج2 ص136
👌به این مضمون روایات فراوان دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید:
📚بحار الانوار ج49 ص292 باب 21
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#مامون_امیر_المومنین
#پرسش
❔روایت است که لقب #امیر_المومنین فقط خاص حضرت علی علیه السلام است . چرا در برخی روایات آمده است که امام رضا علیه السلام #مامون غاصب را امیر المومنین خطاب می کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که امام رضا علیه السلام در برخی موارد از مامون به عنوان « #امیر_المومنین » یاد کرده است ، در روایاتی آمده است ؛
📚عیون الاخبار ج2 ص154
📚بحار الانوار ج49 ص139 و ص173 و ...
🗯از سوی دیگر ثابت است که مطابق سایر روایات ، لقب « امیر المومنین » اختصاص به حضرت #علی علیه السلام دارد و ملقب شدن دیگران به این لقب جایز نمی باشد ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5201
❔حال #چرا امام رضا علیه السلام ، مامون را به عنوان « امیر المومنین » یاد می کند ❗️
👌پاسخ #روشن است .
🔶 امام رضا علیه السلام و شیعیان ایشان شدیدا تحت فشار مامون بودند .همین سختی و فشار و حفظ جان شیعیان ، یکی از عوامل قبول #ولایتعهدی توسط امام رضا علیه السلام از جانب مامون بود ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4448
👌بر این اساس ، امام علیه السلام برای حفظ جان شیعیان و فراهم شدن شرایط برای معرفی اسلام و مکتب تشیع از باب تقیه #خوفی و #مداراتی که ریشه در آیات قرآن دارد ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6330
🗯حسن معاشرت با مامون را در پیش گرفتند و اطلاق القابی مانند « #امیر_المومنین » به مامون نیز بر اساس همین تقیه و حفظ جان شیعیان بوده است .
❕این که کسی نباید لقب امیر المومنین را به جز برای حضرت علی علیه السلام به افراد دیگر #اطلاق کند ، در حالت عادی است ، اما اگر تقیه و حفظ جان منوط به این باشد که مثلا به خلیفه اول و دوم و سوم و ...نیز امیر المومنین بگوییم ، بی شک این اطلاق از باب #تقیه صحیح است .
🔷امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« تقیه در هر چیزی است که انسان #مضطر شده باشد »
📚وسائل الشیعه ج16 ص214
👌و #فرمود ؛
« تقیه در هر #ضرورتی جایز است »
📚همان مدرک ص217
🗯بنابراین تنها بر اساس همین #اضطرار و #ضرورت بوده است که امام رضا علیه السلام مامون را با لقب امیر المومنین یاد کرده اند که روشن شد که ادله تقیه ، مجوز این حکم می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#رضا_ضامن_آهو
#پرسش
❔چرا به امام رضا ضامن آهو می گویند ❗️آیا آنچه مردم می گویند که امام ضامن مادر #آهویی شد تا برود و فرزندش را شیر دهد و به نزد شکارچی باز گردد واقعیت دارد ❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه در بین مردم در مورد این نامگذاری رواج دارد آن است که می گویند #صیادی قصد شکار آهویی را داشت ، آهو خود را به امام رضا رسانده و می گوید من دو بچه شیری دارم که گرسنه اند ، شما ضمانت مرا نزد شکارچی بکنید تا بروم و بچه هایم را شیر دهم و باز گردم ، امام هم ضمانت آهو را نزد شکارچی کرد ، آهو رفت و باز گشت ، شکارچی از این جریان منقلب شد و وقتی متوجه امام رضا شد آهو را آزاد و عذر خواهی کرد و امام نیز مبلغ قابل توجهی به شکارچی داد .
❕این جریان در مورد امام رضا علیه السلام در منابع #حدیثی ما نیامده است ، بلکه شبیه آن در باب معجزات پیامبر گرامی و امام سجاد نقل شده است .
❕نقل است که روزی پیامبر گرامی در صحرایی راه می رفت ، ناگاه شنیدند که منادی ندا می دهد یا رسول الله ، پیامبر نظر کرد و #آهویی را دید که بسته اند ، آهو گفت این اعرابی من را شکار کرده است و من دو طفل در این کوه دارم ، مرا رها کن که بروم و آن ها را شیر دهم و برگردم .پیامبر او را رها کرد و رفت و فرزندان خود را شیر داد و بازگشت ، چون اعرابی این صحنه را مشاهده کرد ، آهو را آزاد کرد و مسلمان شد »
📚الخرائج ج1 ص37
📚قصص الانبیاء ص32
👌ابن شهر آشوب روایت می کند ؛
« آن آهو را #یهودی شکار کرده بود ، آهو چون به نزد فرزندان خود رفت و قصه خود را برایشان گفت ، آنها گفتند رسول خدا ضامن تو شده است و منتظر است ، ما شیر نمی خوریم تا به خدمت آن حضرت برویم ، آنها به نزد پیامبر آمدند و دو بچه آهو صورت های خود را به #پای پیامبر می مالیدند ، پس یهودی گریست و مسلمان شد و گفت آهو را رها کردم ...»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج1 ص132
❕شبیه این جریان در مورد امام سجاد علیه السلام نیز نقل شده است ؛
📚کشف الغمه ج2 ص321
📚بحار الانوار ج46 ص30
👌اما آنچه در مورد امام رضا علیه السلام در منابع حدیثی ما نقل شده است #داستان زیر است ؛
❕شیخ صدوق نقل می کند که حاکم رازی می گوید ؛
💠 « مرا ابو جعفر عتبی به عنوان پیک پیش ابو منصور بن عبد الرزاق فرستاد ، روز پنجشنبه برای زیارت امام رضا از او اجازه خواستم. او در پاسخ به من گفت آنچه در بارۀ این مشهد یعنی مرقد امام رضا برای من اتفاق افتاده برای شما نقل می کنم ؛
❕ در روزگار #جوانی، نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه به غارت زائران می پرداختم ، لباسها، خرجی، نامهها و حوالههایشان را به زور از آنان میستاندم. روزی به شکار بیرون رفتم و یوزپلنگی را به دنبال آهویی روانه کردم. یوزپلنگ همچنان به دنبال آهو میدوید تا به ناچار، آهو به کنار دیوار حرم پناه برد و ایستاد. یوز هم در مقابل او ایستاد، ولی به او نزدیک نمیشد.
👌هرچه کوشش کردم که یوزپلنگ به آهو نزدیک شود، به سمت آهو نمی رفت و از جای خود تکان نمیخورد، ولی هر وقت که آهو از جای خود یعنی کنار دیوار حرم دور میشد، یوز هم او را دنبال میکرد. اما همین که به دیوار پناه میبرد، یوزپلنگ باز می گشت تا آن که آهو به سوراخ لانه مانندی، در دیوار آن مزار داخل شد. من وارد رباط شدم، پرسیدم #آهویی که هم اکنون وارد رباط شد، کجا است؟ گفتند: آهویی ندیدیم.
👌آن وقت، به همان جایی که آهو داخلش شده بود آمدم، و رد پای او را دیدم، ولی خود آهو را ندیدم. پس با خدای تعالی پیمان بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان رفتار نکنم ...»
📚عیون الاخبار ، صدوق ، ج2 ص285
📚بحار الانوار ، ج49 ص334
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA