👌جواز قتل « برده فراری از نزد مولی» نزد تشیع ثبوتی ندارد و نقل فوق هم بدون هیچ گونه سندی آمده است که ضعیف بوده و قابل اعتنا نیست و از سوی دیگر منبع فوق از اهل سنت است ونمی تواند برای شیعه قابل اعتماد باشد .
❕توضیحات بیشتر در مورد « قتل برده فراری » را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2014
یا الله:
#تولد_علی_در_کعبه_شکاف_دیوار_کعبه
🤔#پرسش
❔چگونه می گویید علی در کعبه متولد شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و #طبیعتا اثری نیز از شکاف مذکور نباید در آن باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مساله ولادت علی علیه السلام در خانه کعبه و شکافته شدن دیوار خانه کعبه و ورود فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی به خانه #کعبه مورد اتفاق تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی است و قابل انکار نمی باشد .
🔶شیخ #مفید می نویسد ؛
« علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است »
📚الارشاد ج1 ص5
👌یزید بن #قنعب که به همراه عباس بن عبدالمطلب نظاره گر جریان بودند می گوید ؛
« دیدیم که پشت کعبه باز شد و دیوار کعبه شکافت و فاطمه بنت اسد داخل شد و از دید ما پنهان گشت و دیوار کعبه به هم بر آمد ، خواستیم قفل در را بگشاییم اما گشوده نشد پس دانستیم که این امر امری از امور خدای متعال است ، سپس فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد در حالی که علی را در دست داشت ...»
📚علل الشرایع یک جلدی ص135
📚معانی الاخبار ص62
📚امالی صدوق ص194
📚امالی طوسی ص706
👌امام #سجاد علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه بنت اسد را درد زایمان گرفت ، در حالی که طواف خانه خدا را می کرد ، دیوار کعبه شکافته شد و او وارد کعبه شد و امیر مومنان را در آنجا به دنیا آورد »
📚بحار الانوار ج35 ص23
❕این مساله مورد تصریح علمای اهل سنت هم قرار گرفته است .
🔶مسعودی #شافعی می نویسد:
«محل تولد علی خانه کعبه است»
📚 مروج الذهب ج1 ص313
👌 حاکم نیشابوری می نویسد ؛
«روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است»
📚 المستدرک علی الصحیحین ج3 ص550
👌 سبط بن #جوزی می نویسد ؛
« روایت شده است فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا اورد»
📚 تذکره الخواص ص20
👌 گنجی شافعی می نویسد ؛
« امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است»
📚 کفایه الطالب ص407
👌 #الوسی می آورد:
"«این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است»
📚 شرح الخریده الغیبیه ص15
❕در نقل دیگری آمده است که در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد صعصعه بن صوحان بود .
👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت :
❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود:
من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد
👌اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو،فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم
📚 شب های پیشاور ص476
❕بنابراین تولد علی علیه السلام در خانه کعبه و شکاف خوردن دیوار کعبه قابل انکار و #تردید نمی باشد .
👌 بعد از ولادت حضرت علی کعبه چندین بار بازسازی و یا #تجدید بنا شده است ، بنابراین به طور طبیعی باید آثار شکافی که برای تولد حضرت علی در کعبه ایجاد شده بود از بین رفته باشد و این مطلبی است که هیچ یک از شیعیان منکر آن نیستند، و اهمیتی هم ندارد که اثر آن شکاف به دلیل تجدید بنا از بین رفته باشد، چون آنچه که #اهمیت دارد خود اعجاز شکاف کعبه هست که به طور حتم به وقوع پیوست و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده اند.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓آیا راست است که حضرت علی وقتی به دنیا آمدند قرآن خواندند❕چگونه قابل قبول است که علی قرآنی را که هنوز نازل نشده بود بخواند❗️❗️
💠پاسخ💠
❕در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است .
1⃣مرحوم ابن شهر آشوب روایت م
ی کند؛
« زمانی که فاطمه بنت اسد از کعبه خارج شد علی خطاب به حضرت محمد فرمود :« السلام علیک یا ابت و رحمه الله و برکاته » سپس آیات ابتدایی سوره مومنان را به زبان آورد و فرمود :« بسم الله الرحمان الرحیم قد افلح المومنون ...» .پیامبر فرمود حقا که مومنان به وسیله تو رستگار شدند به خداوند سوگند تو امیر آنانی که با علمت بر آنان حکومت می کنی .آنان مطیع تو خواهند شد به خدا سوگند راهنمای آنان هستی و به وسیله تو هدایت می شوند»
📚مناقب آل ابی طالب ج2 ص174
2⃣این مضمون را شیخ طوسی نیز در امالی خود نقل می کند.
📚امالی طوسی ص708
3⃣فتال نیشابوری نیز نقل می کند:
« علی در بدو تولد شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر داد و سپس شروع به خواندن صحف آدم حرف به حرف کرد و تورات موسی و زبور داود را خواند سپس انجیل عیسی را خواند و شروع به خواندن قرآن کرد و قرآن را از اول تا آخر آن خواند ...»
📚روضه الواعظین ج1 ص74
❗️علامه مجلسی نیز این سه روایت را به نقل از این سه کتاب در بحار الانوار ذکر می کند.
📚بحار الانوار ج35 ص2 باب 1 « تاریخ ولادته ...»
🔴تمام این روایات از حیث سند ضعیف و مردود هستند و قابل استناد نیستند .
🔶حضرت علی علیه السلام به قدری فضائل و مناقب دارد که ما نیازی تمسک به چنین روایات ضعیف برای اثبات فضائل ایشان نداریم چنان که احمد بن حنبل رئیس حنابله چنین می گفت:
« فضائلی که برای علی شمارش شده است به اندازه ای است که برای هیچیک از صحابه آنچنان فضائلی ذکر نشده است»
📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص107
❗️حال بررسی سندی روایات ؛
1⃣روایت ابن شهر آشوب بدون سند و مرسل است و قابل استناد نیست .
❗️ایشان آن روایت را به دو طریق نقل می کند که هر دو بدون سند است .در یک سند مستقیما از شعبه از قتاده و از انس و عباس بن عبدالمطلب نقل می کند و راویانی دیگر را نقل نمی کند و در سند دوم نیز مستقیما از حسن بن محبوب و او از امام صادق نقل می کند و راویان واسطه ذکر نمی شوند.
❗️روشن است که روایت بدون سند کامل و مرسل ضعیف است و قابل استناد نمی باشد.
2⃣در روایت دوم شیخ طوسی ، جریان مذکور را بدون ذکر سند کامل و مرسلا از راویان ضعیف نقل می کند.
🔶یکی از راویان او احمد بن محمد بن ایوب است که مجهول و ضعیف است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج1 ص423
🔶دیگری عمر بن الحسن القاضی است که او نیز مجهول و ضعیف است.
📚همان مدرک ج6 ص82
🔶دیگری نیز سفیان بن عیینه است که سنی بوده و مورد مذمت علما ما واقع شده است.
📚همان مدرک ج4 ص92
🔶دیگری نیز احمد بن عمر الربیعی است که او نیز مجهول و ضعیف است.
📚همان مدرک ج1 ص386
3⃣روایت سوم نیز که در کتاب روضه الواعظین آمده است بدون سند است و با لفظ « روی » آورده شده است که به هیچ عنوان به چنین روایتی استدلال نمی شود.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال
گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت خانه ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخه تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند
✅پاسخ
در پاسخ شما ابتدا روایت زیبایی را نقل می کنیم که مرحوم سلطان الواعظین در کتاب شریف شبهای پیشاور می اورد:
" در لحظات اخر عمر شریف حضرت امیر هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خو درا مطرح می کردند یکی از این افراد صعصعه بن صوحان از روات بزرگ شیعه بود
❗️صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت :
" تو برتر هستی یا عیسی؟
حضرت علی فرمود:
" من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد
❗️اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتی که وسط مسجد الحرام بود به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من اسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو
فاطمه مادرم وارد شد ومن در همان خانه کعبه به دنیا امدم"
📚 شب های پیشاور ص476
❗️ از این امر خداوند به حضرت فاطمه بنت اسد در وارد شدن به کعبه و نهی از مریم از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مکه بر بیت المقدس شرافت حضرت علی بر عیسی نبی معلوم می شود
❓اما پاسخ سوال شما که تولد یافتن در یک بت خانه چه فضیلتی دارد
❗️پاسخ ان است که همین خانه کعبه در مدت 13 سال حضور پیامبر در مکه محل عبادت و طواف ایشان وپس از ان قبله برای مسلمین بوده است
❗️این که عده ای از موقعیت کعبه سو استفاده کردند غباری بر دامن خانه کعبه نمی نشیند
🆔ایدی ما در تلگ
رام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#تولد_حکیم_بن_حزام_در_کعبه
🤔#پرسش
❔یکی از دوستان می گفت تولد در خانه کعبه اختصاص به علی علیه السلام نداشته بلکه فرد دیگری به نام #حکیم بن حزام هم در کعبه به دنیا آمده آیا واقعیت دارد ❗️
💠#پاسخ💠
👌علمای اهل سنت نقل می کنند که مادر حکیم بن حزام به همراه تعدادی از زنان قریش وارد #خانه کعبه شدند که به نا گاه درد زایمان مادر حکیم به حزام را گرفت و حکیم را در داخل کعبه به دنیا آورد ؛
📚الاستیعاب ج1 ص 150_ اسد الغابه ج1 ص 522_ الاصابه ج2 ص 97
❕برخی پاسخ می دهند که ناقل #اصلی این داستان فردی به نام زبیر بن بکار است که از نزدیکان به دستگاه خلافت عباسیان بوده و از جهت اعتقادی از مخالفان و #دشمنان اهل بیت محسوب می شده است و او روایت این جریان را به صورت مرسل از فردی به نام مصعب بن عثمان بن مصعب بن عروه بن زبیر بن عوام نقل کرده که فردی مجهولی است و در هیچ یک از کتب رجالی نامی از وی برده نشده است .
📚جمهره نسب #قریش و اخبارها ج1 ص 77
👌ما می گوییم به فرض این جریان #واقعیت داشته باشد و حکیم بن حزام داخل کعبه تولد یافته باشد ، باز هم بین تولد یافتن علی علیه السلام در کعبه و تولد یافتن حکیم بن حزام تفاوت #ماهوی است ، زیرا بر اساس صریح روایات وارده ، حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها در حال طواف خانه خدا و #کعبه بود که درد زایمان او را گرفت و دیوار کعبه به اذن الهی شکافته شد و او وارد خانه خدا شده و علی علیه السلام را به دنیا آورد .
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7837
👌اما مادر حکیم بن #حزام و تنی چند از زنان قریش با اختیار خود وارد خانه کعبه شده و به ناگاه حکیم بن حزام در خانه کعبه به دنیا می آید .
❕صرف تولد در خانه کعبه که #فضیلت نیست ، بلکه فضیلت آنجاست که این تولد ماذون به اذن الهی و با معجزه خداوند صورت گیرد چنان که در مورد علی علیه السلام چنین است .
❔آیا اگر امروزه که #کلید دار خانه کعبه وهابیون و داعشی مسلکان هستند ، زنی از آنها وارد کعبه شود و به ناگاه فرزندی به دنیا آورد ، این نوع تولد برای وهابیون و داعشیون منحرف و #گمراه فضیلت است ❗️
👌از این گذشته بزرگان شیعه و اهل سنت #تصریح کرده اند که جز علی علیه السلام کسی در خانه کعبه به دنیا نیامده است .
❕شیخ #مفید می نویسد ؛
« علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به #جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است »
📚الارشاد ج1 ص5
👌 گنجی #شافعی می نویسد ؛
« امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از #فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است»
📚 کفایه الطالب ص407
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#تولد_نیافتن_پیامبر_در_خانه_کعبه
🤔#پرسش
❔اگر تولد یافتن در خانه کعبه #فضیلت است پس چرا پیامبر اسلام در کعبه تولد نیافته و دیوار کعبه برایشان شکافته نشد❗️آیا شما می گویید مقام حضرت علی از مقام پیامبر هم بالاتر است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این مطلب شکی نیست که پیامبر گرامی اسلام برترین فرد عالم و #افضل از نوع بشر و تمام انبیاء و اوصیاء است .
❕امام رضا علیه السلام فرمود :
« آقای پیامبران و برترین افراد #عالم پیامبر اسلام است»
📚عیون الاخبار ج2 ص122
🔶پیامبر گرامی فرمود :
« من برترین و آقای تمام #پیامبران هستم »
📚بحار الانوار ج26 ص349
🔷و فرمود:
« من چون اولین نفر بودم که در عالم ذر به پرودگار ایمان آوردم برترین تمام #مخلوقات هستم»
📚الکافی ج2 ص12
🔷و فرمود :
« خداوند به جهانیان نظر کرد و #مرا از میان تمام آنان برگزید»
📚خصال ج1 ص96
❕علی علیه السلام نیز با تصریح بر برتری مقام پیامبر گرامی اسلام می فرماید ؛
❕« من عبدی از #عبدهای محمد هستم »
📚الکافی ج1 ص90
👌با این وجود عنایت الهی به این تعلق گرفته است که وجود برخی اولیائش #مقرون با خوارق عادتی باشد که آن اولیاء الهی در به وجود آمدن آنها #نقشی نداشته و آن خوارق عادت مستقیما فعل #تکوینی و مستقیم خداوند محسوب می شود ، مانند تولد حضرت آدم بدون پدر و مادر و یا مانند تولد حضرت عیسی بدون پدر و ...
❔آیا کسی می تواند بگوید که #مقام حضرت آدم یا عیسی از مقام پیامبر اسلام بالاتر است چون آنها بدون پدر و مادر یا بدون پدر به دنیا آمدند بر خلاف پیامبر اسلام ❗️
👌بنابراین همانگونه که تولد یافتن بدون اجتماع والدین که برای برخی انبیاء #اتفاق افتاده است دلیل بر برتری آنها بر پیامبر گرامی اسلام نیست ، تولد یافتن علی علیه السلام به صورت خارق العاده در خانه کعبه نیز
دلیل بر #برتری ایشان بر پیامبر اسلام نیست .
❕البته در روایات ما آمده است که پیامبر گرامی اسلام قادر انجام تمام معجزات #اختیاری که از انبیاء و اوصیاء سر زده است مانند زنده کردن مردگان ، شفاء دادن نابینا ، اخبار غیبی ، راه رفتن بر آب و ... بوده است .
📚بحار الانوار ج27 ص 29
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#برتری_فاطمه_بنت_اسد_بر_مریم_بنت_عمران
🤔#پرسش
❔آیا می توان با توجه به این که حضرت فاطمه بنت اسد امام علی را در خانه کعبه به دنیا آورد اما حضرت #مریم در هنگام تولد حضرت عیسی از خانه خدا بیرون شد برتری مقام فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم را اثبات کرد ❗️
💠#پاسخ💠
👌برخی از علما و #مراجع عقیده دارند که جریان مذکور دلالت بر برتری مقام حضرت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم سلام الله علیهما می کند ، چنان که در سوالی #اعتقادی از آیت الله سید صادق روحانی چنین پرسیده شده ؛
❔ آيا مقام فاطمه بنت اسد مادر حضرت على(علیه السلام) ، از مقام مريم دختر عمران مادر حضرت عيسى(علیه السلام) بالاتر مى باشد؟
💠 پاسخ : بله، حضرت فاطمه بنت #اسد از حضرت مريم والاتر است. زيرا حضرت مريم هنگام زايمان دستور داشت تا در حالت نفاس از محل عبادتش خارج شود در حالى كه حضرت فاطمه بنت اسد با دستورى تكوينى از خارج شدن از خانه خدا منع شدند.
👌 قابل توجه اين است كه #مقام خانه كعبه از مقام محل عبادت حضرت مريم گرامى تر مى باشد.
❕ منظور از دستور تكوينى چنان چه در روايات مربوط به ميلاد اميرالمؤمنين(علیه السلام) آمده، اين است كه چون ديوار خانه كعبه شكافته شد و جناب فاطمه بنت اسد از شكاف داخل شد، شكاف به هم آمد و هر چه تلاش كردند، درب خانه خدا باز نشد، در نتيجه دانستند كه اين امر از سوى خداى تعالى و باز نشدن درب خانه خدا امرى تكوينى است.
🌐http://yon.ir/WFgOh
❕اما به نظر می رسد که جریان #مذکور دلالت بر برتری حضرت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم سلام الله علیهما ندارد و تنها دلالت بر برتری حضرت علی بر حضرت عیسی علیهما السلام دارد چنان که در روایتی که در گذشته هم به آن اشاره کرده ایم، علی علیه السلام به این نکته #تصریح کرده اند .
❕ در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد #صعصعه بن صوحان بود .
👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا آنجا که رسید و گفت :
❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود:
👌من #افضل از عیسی هستم چرا که پس از آنکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت و در میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا آمد
❕اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد و گفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو، فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم.
📚 شب های پیشاور ص476
👌البته شکی در این نیست که حضرت فاطمه بنت اسد مقامی بس والا دارد و تعبیرات #ژرفی در عظمت و مقام این بانو در مجامع روایی ما آمده است ؛
📚بحار الانوار ج 35 ص 68 باب 3 احوال والدیه علیه السلام
❕با این وجود در روایاتی تصریح شده است که برترین زنان عالم تنها چهار نفر هستند .
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند از میان زنان عالم چهار زن را برگزیده است ؛ #مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه »
📚الخصال ج 1 ص 225
👌و فرمود ؛
« برترین زنان عالم ( و بهشت ) چهار زن هستند ؛ مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم »
📚بحار الانوار ج 43 ص 36 و ص 51
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NAیا الله:
#تولد_علی_در_کعبه_شکاف_دیوار_کعبه
🤔#پرسش
❔چگونه می گویید علی در کعبه متولد شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و #طبیعتا اثری نیز از شکاف مذکور نباید در آن باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مساله ولادت علی علیه السلام در خانه کعبه و شکافته شدن دیوار خانه کعبه و ورود فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی به خانه #کعبه مورد اتفاق تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی است و قابل انکار نمی باشد .
🔶شیخ #مفید می نویسد ؛
« علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است »
📚الارشاد
شروع به خواندن قرآن کرد و قرآن را از اول تا آخر آن خواند ...»
📚روضه الواعظین ج1 ص74
❗️علامه مجلسی نیز این سه روایت را به نقل از این سه کتاب در بحار الانوار ذکر می کند.
📚بحار الانوار ج35 ص2 باب 1 « تاریخ ولادته ...»
🔴تمام این روایات از حیث سند ضعیف و مردود هستند و قابل استناد نیستند .
🔶حضرت علی علیه السلام به قدری فضائل و مناقب دارد که ما نیازی تمسک به چنین روایات ضعیف برای اثبات فضائل ایشان نداریم چنان که احمد بن حنبل رئیس حنابله چنین می گفت:
« فضائلی که برای علی شمارش شده است به اندازه ای است که برای هیچیک از صحابه آنچنان فضائلی ذکر نشده است»
📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص107
❗️حال بررسی سندی روایات ؛
1⃣روایت ابن شهر آشوب بدون سند و مرسل است و قابل استناد نیست .
❗️ایشان آن روایت را به دو طریق نقل می کند که هر دو بدون سند است .در یک سند مستقیما از شعبه از قتاده و از انس و عباس بن عبدالمطلب نقل می کند و راویانی دیگر را نقل نمی کند و در سند دوم نیز مستقیما از حسن بن محبوب و او از امام صادق نقل می کند و راویان واسطه ذکر نمی شوند.
❗️روشن است که روایت بدون سند کامل و مرسل ضعیف است و قابل استناد نمی باشد.
2⃣در روایت دوم شیخ طوسی ، جریان مذکور را بدون ذکر سند کامل و مرسلا از راویان ضعیف نقل می کند.
🔶یکی از راویان او احمد بن محمد بن ایوب است که مجهول و ضعیف است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج1 ص423
🔶دیگری عمر بن الحسن القاضی است که او نیز مجهول و ضعیف است.
📚همان مدرک ج6 ص82
🔶دیگری نیز سفیان بن عیینه است که سنی بوده و مورد مذمت علما ما واقع شده است.
📚همان مدرک ج4 ص92
🔶دیگری نیز احمد بن عمر الربیعی است که او نیز مجهول و ضعیف است.
📚همان مدرک ج1 ص386
3⃣روایت سوم نیز که در کتاب روضه الواعظین آمده است بدون سند است و با لفظ « روی » آورده شده است که به هیچ عنوان به چنین روایتی استدلال نمی شود.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال
گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت خانه ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخه تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند
✅پاسخ
در پاسخ شما ابتدا روایت زیبایی را نقل می کنیم که مرحوم سلطان الواعظین در کتاب شریف شبهای پیشاور می اورد:
" در لحظات اخر عمر شریف حضرت امیر هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خو درا مطرح می کردند یکی از این افراد صعصعه بن صوحان از روات بزرگ شیعه بود
❗️صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت :
" تو برتر هستی یا عیسی؟
حضرت علی فرمود:
" من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد
❗️اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتی که وسط مسجد الحرام بود به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من اسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو
فاطمه مادرم وارد شد ومن در همان خانه کعبه به دنیا امدم"
📚 شب های پیشاور ص476
❗️ از این امر خداوند به حضرت فاطمه بنت اسد در وارد شدن به کعبه و نهی از مریم از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مکه بر بیت المقدس شرافت حضرت علی بر عیسی نبی معلوم می شود
❓اما پاسخ سوال شما که تولد یافتن در یک بت خانه چه فضیلتی دارد
❗️پاسخ ان است که همین خانه کعبه در مدت 13 سال حضور پیامبر در مکه محل عبادت و طواف ایشان وپس از ان قبله برای مسلمین بوده است
❗️این که عده ای از موقعیت کعبه سو استفاده کردند غباری بر دامن خانه کعبه نمی نشیند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#تولد_حکیم_بن_حزام_در_کعبه
🤔#پرسش
❔یکی از دوستان می گفت تولد در خانه کعبه اختصاص به علی علیه السلام نداشته بلکه فرد دیگری به نام #حکیم بن حزام هم در کعبه به دنیا آمده آیا واقعیت دارد ❗️
💠#پاسخ💠
👌علمای اهل سنت نقل می کنند که مادر حکیم بن حزام به همراه تعدادی از زنان قریش وارد #خانه کعبه شدند که به نا گاه درد زایمان مادر حکیم به حزام را گرفت و حکیم را در داخل کعبه به دنیا آورد ؛
📚الاستیعاب ج1 ص 150_ اسد الغابه ج1 ص 522_ الاصابه ج2 ص 97
❕برخی پاسخ می دهند که ناقل #اصلی این داستان فردی به نام زبیر بن بکار است که از نزدیکان به دستگاه خلافت عباسیان بوده و از جهت اعتقادی از مخالفان و #دشمنان اهل بیت محسوب می شده
ج1 ص5
👌یزید بن #قنعب که به همراه عباس بن عبدالمطلب نظاره گر جریان بودند می گوید ؛
« دیدیم که پشت کعبه باز شد و دیوار کعبه شکافت و فاطمه بنت اسد داخل شد و از دید ما پنهان گشت و دیوار کعبه به هم بر آمد ، خواستیم قفل در را بگشاییم اما گشوده نشد پس دانستیم که این امر امری از امور خدای متعال است ، سپس فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد در حالی که علی را در دست داشت ...»
📚علل الشرایع یک جلدی ص135
📚معانی الاخبار ص62
📚امالی صدوق ص194
📚امالی طوسی ص706
👌امام #سجاد علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه بنت اسد را درد زایمان گرفت ، در حالی که طواف خانه خدا را می کرد ، دیوار کعبه شکافته شد و او وارد کعبه شد و امیر مومنان را در آنجا به دنیا آورد »
📚بحار الانوار ج35 ص23
❕این مساله مورد تصریح علمای اهل سنت هم قرار گرفته است .
🔶مسعودی #شافعی می نویسد:
«محل تولد علی خانه کعبه است»
📚 مروج الذهب ج1 ص313
👌 حاکم نیشابوری می نویسد ؛
«روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است»
📚 المستدرک علی الصحیحین ج3 ص550
👌 سبط بن #جوزی می نویسد ؛
« روایت شده است فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا اورد»
📚 تذکره الخواص ص20
👌 گنجی شافعی می نویسد ؛
« امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است»
📚 کفایه الطالب ص407
👌 #الوسی می آورد:
"«این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است»
📚 شرح الخریده الغیبیه ص15
❕در نقل دیگری آمده است که در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد صعصعه بن صوحان بود .
👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت :
❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود:
من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد
👌اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو،فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم
📚 شب های پیشاور ص476
❕بنابراین تولد علی علیه السلام در خانه کعبه و شکاف خوردن دیوار کعبه قابل انکار و #تردید نمی باشد .
👌 بعد از ولادت حضرت علی کعبه چندین بار بازسازی و یا #تجدید بنا شده است ، بنابراین به طور طبیعی باید آثار شکافی که برای تولد حضرت علی در کعبه ایجاد شده بود از بین رفته باشد و این مطلبی است که هیچ یک از شیعیان منکر آن نیستند، و اهمیتی هم ندارد که اثر آن شکاف به دلیل تجدید بنا از بین رفته باشد، چون آنچه که #اهمیت دارد خود اعجاز شکاف کعبه هست که به طور حتم به وقوع پیوست و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده اند.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓آیا راست است که حضرت علی وقتی به دنیا آمدند قرآن خواندند❕چگونه قابل قبول است که علی قرآنی را که هنوز نازل نشده بود بخواند❗️❗️
💠پاسخ💠
❕در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است .
1⃣مرحوم ابن شهر آشوب روایت می کند؛
« زمانی که فاطمه بنت اسد از کعبه خارج شد علی خطاب به حضرت محمد فرمود :« السلام علیک یا ابت و رحمه الله و برکاته » سپس آیات ابتدایی سوره مومنان را به زبان آورد و فرمود :« بسم الله الرحمان الرحیم قد افلح المومنون ...» .پیامبر فرمود حقا که مومنان به وسیله تو رستگار شدند به خداوند سوگند تو امیر آنانی که با علمت بر آنان حکومت می کنی .آنان مطیع تو خواهند شد به خدا سوگند راهنمای آنان هستی و به وسیله تو هدایت می شوند»
📚مناقب آل ابی طالب ج2 ص174
2⃣این مضمون را شیخ طوسی نیز در امالی خود نقل می کند.
📚امالی طوسی ص708
3⃣فتال نیشابوری نیز نقل می کند:
« علی در بدو تولد شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر داد و سپس شروع به خواندن صحف آدم حرف به حرف کرد و تورات موسی و زبور داود را خواند سپس انجیل عیسی را خواند و
است و او روایت این جریان را به صورت مرسل از فردی به نام مصعب بن عثمان بن مصعب بن عروه بن زبیر بن عوام نقل کرده که فردی مجهولی است و در هیچ یک از کتب رجالی نامی از وی برده نشده است .
📚جمهره نسب #قریش و اخبارها ج1 ص 77
👌ما می گوییم به فرض این جریان #واقعیت داشته باشد و حکیم بن حزام داخل کعبه تولد یافته باشد ، باز هم بین تولد یافتن علی علیه السلام در کعبه و تولد یافتن حکیم بن حزام تفاوت #ماهوی است ، زیرا بر اساس صریح روایات وارده ، حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها در حال طواف خانه خدا و #کعبه بود که درد زایمان او را گرفت و دیوار کعبه به اذن الهی شکافته شد و او وارد خانه خدا شده و علی علیه السلام را به دنیا آورد .
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7837
👌اما مادر حکیم بن #حزام و تنی چند از زنان قریش با اختیار خود وارد خانه کعبه شده و به ناگاه حکیم بن حزام در خانه کعبه به دنیا می آید .
❕صرف تولد در خانه کعبه که #فضیلت نیست ، بلکه فضیلت آنجاست که این تولد ماذون به اذن الهی و با معجزه خداوند صورت گیرد چنان که در مورد علی علیه السلام چنین است .
❔آیا اگر امروزه که #کلید دار خانه کعبه وهابیون و داعشی مسلکان هستند ، زنی از آنها وارد کعبه شود و به ناگاه فرزندی به دنیا آورد ، این نوع تولد برای وهابیون و داعشیون منحرف و #گمراه فضیلت است ❗️
👌از این گذشته بزرگان شیعه و اهل سنت #تصریح کرده اند که جز علی علیه السلام کسی در خانه کعبه به دنیا نیامده است .
❕شیخ #مفید می نویسد ؛
« علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به #جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است »
📚الارشاد ج1 ص5
👌 گنجی #شافعی می نویسد ؛
« امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از #فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است»
📚 کفایه الطالب ص407
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#تولد_نیافتن_پیامبر_در_خانه_کعبه
🤔#پرسش
❔اگر تولد یافتن در خانه کعبه #فضیلت است پس چرا پیامبر اسلام در کعبه تولد نیافته و دیوار کعبه برایشان شکافته نشد❗️آیا شما می گویید مقام حضرت علی از مقام پیامبر هم بالاتر است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این مطلب شکی نیست که پیامبر گرامی اسلام برترین فرد عالم و #افضل از نوع بشر و تمام انبیاء و اوصیاء است .
❕امام رضا علیه السلام فرمود :
« آقای پیامبران و برترین افراد #عالم پیامبر اسلام است»
📚عیون الاخبار ج2 ص122
🔶پیامبر گرامی فرمود :
« من برترین و آقای تمام #پیامبران هستم »
📚بحار الانوار ج26 ص349
🔷و فرمود:
« من چون اولین نفر بودم که در عالم ذر به پرودگار ایمان آوردم برترین تمام #مخلوقات هستم»
📚الکافی ج2 ص12
🔷و فرمود :
« خداوند به جهانیان نظر کرد و #مرا از میان تمام آنان برگزید»
📚خصال ج1 ص96
❕علی علیه السلام نیز با تصریح بر برتری مقام پیامبر گرامی اسلام می فرماید ؛
❕« من عبدی از #عبدهای محمد هستم »
📚الکافی ج1 ص90
👌با این وجود عنایت الهی به این تعلق گرفته است که وجود برخی اولیائش #مقرون با خوارق عادتی باشد که آن اولیاء الهی در به وجود آمدن آنها #نقشی نداشته و آن خوارق عادت مستقیما فعل #تکوینی و مستقیم خداوند محسوب می شود ، مانند تولد حضرت آدم بدون پدر و مادر و یا مانند تولد حضرت عیسی بدون پدر و ...
❔آیا کسی می تواند بگوید که #مقام حضرت آدم یا عیسی از مقام پیامبر اسلام بالاتر است چون آنها بدون پدر و مادر یا بدون پدر به دنیا آمدند بر خلاف پیامبر اسلام ❗️
👌بنابراین همانگونه که تولد یافتن بدون اجتماع والدین که برای برخی انبیاء #اتفاق افتاده است دلیل بر برتری آنها بر پیامبر گرامی اسلام نیست ، تولد یافتن علی علیه السلام به صورت خارق العاده در خانه کعبه نیز دلیل بر #برتری ایشان بر پیامبر اسلام نیست .
❕البته در روایات ما آمده است که پیامبر گرامی اسلام قادر انجام تمام معجزات #اختیاری که از انبیاء و اوصیاء سر زده است مانند زنده کردن مردگان ، شفاء دادن نابینا ، اخبار غیبی ، راه رفتن بر آب و ... بوده است .
📚بحار الانوار ج27 ص 29
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#برتری_فاطمه_بنت_اسد_بر_مریم_بنت_عمران
🤔#پرسش
❔آیا می توان با توجه به این که حضرت فاطمه بنت اسد امام علی را در خانه کعبه به دنیا آورد اما حضرت #مریم در هنگام تولد حضرت عیسی از خانه خدا بیرون شد برتری مقام فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم را اثبات کرد ❗️
💠#پاسخ💠
👌برخی از علما و #مراجع عقیده دارند که جریان مذکور دلالت بر برتری مقام حضرت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم سلام الله ع
لیهما می کند ، چنان که در سوالی #اعتقادی از آیت الله سید صادق روحانی چنین پرسیده شده ؛
❔ آيا مقام فاطمه بنت اسد مادر حضرت على(علیه السلام) ، از مقام مريم دختر عمران مادر حضرت عيسى(علیه السلام) بالاتر مى باشد؟
💠 پاسخ : بله، حضرت فاطمه بنت #اسد از حضرت مريم والاتر است. زيرا حضرت مريم هنگام زايمان دستور داشت تا در حالت نفاس از محل عبادتش خارج شود در حالى كه حضرت فاطمه بنت اسد با دستورى تكوينى از خارج شدن از خانه خدا منع شدند.
👌 قابل توجه اين است كه #مقام خانه كعبه از مقام محل عبادت حضرت مريم گرامى تر مى باشد.
❕ منظور از دستور تكوينى چنان چه در روايات مربوط به ميلاد اميرالمؤمنين(علیه السلام) آمده، اين است كه چون ديوار خانه كعبه شكافته شد و جناب فاطمه بنت اسد از شكاف داخل شد، شكاف به هم آمد و هر چه تلاش كردند، درب خانه خدا باز نشد، در نتيجه دانستند كه اين امر از سوى خداى تعالى و باز نشدن درب خانه خدا امرى تكوينى است.
🌐http://yon.ir/WFgOh
❕اما به نظر می رسد که جریان #مذکور دلالت بر برتری حضرت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم سلام الله علیهما ندارد و تنها دلالت بر برتری حضرت علی بر حضرت عیسی علیهما السلام دارد چنان که در روایتی که در گذشته هم به آن اشاره کرده ایم، علی علیه السلام به این نکته #تصریح کرده اند .
❕ در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد #صعصعه بن صوحان بود .
👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا آنجا که رسید و گفت :
❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود:
👌من #افضل از عیسی هستم چرا که پس از آنکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت و در میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا آمد
❕اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد و گفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو، فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم.
📚 شب های پیشاور ص476
👌البته شکی در این نیست که حضرت فاطمه بنت اسد مقامی بس والا دارد و تعبیرات #ژرفی در عظمت و مقام این بانو در مجامع روایی ما آمده است ؛
📚بحار الانوار ج 35 ص 68 باب 3 احوال والدیه علیه السلام
❕با این وجود در روایاتی تصریح شده است که برترین زنان عالم تنها چهار نفر هستند .
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند از میان زنان عالم چهار زن را برگزیده است ؛ #مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه »
📚الخصال ج 1 ص 225
👌و فرمود ؛
« برترین زنان عالم ( و بهشت ) چهار زن هستند ؛ مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم »
📚بحار الانوار ج 43 ص 36 و ص 51
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#باز_نشر_مناسبتی_عید_نوروز
🤔#پرسش
❓نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت #فارس ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است❕❕
💠#پاسخ💠
👌درباره #تعظیم روز نوروز روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل شده است.
1⃣شیخ صدوق می نویسد:
«خدمت حضرت امير هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أمير المؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما #نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).
📚 الفقيه، ج 3 ص 300
📚وسائل الشیعه ج17 ص288
2⃣شيخ طوسى در مصباح از امام صادق نقل می کند كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند:
«روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن خداوند گناه #پنجاه سال تو را مى آمرزد»
📚 مصباح المتهجد ص790
📚وسائل الشيعه ج 8 ص 172
3⃣ابن #فهد حلى در مهذب خود نقل می کند كه امام صادق به معلى بن خنيس فرمود:
« روز نوروز روزی است که خداوند در آن روز از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند و به پیامبران و امامان ایمان آورند .این روز روزی است که طوفان نوح فرو نشست و کشتی آن حضرت بر کوه جودی قرار گرفت .نوروز روزی است که رسول خدا بت های کافران را در مکه نشست و پیش از آن نیز حضرت ابراهیم نیز در این روز بت های کافران را شکست .
👌روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم در #غدير خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند. ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.»
📚المهذب ص 194
📚وسائل الشيعه ج 8، ص 173
📚بحار الانوار ج56 ص91
👌بر اساس همین روایات، فقهای بزرگ شیعه فتوا به استحباب #غسل روز نوروز داده اند و می آورند که دلیل قابل توجهی که روایات مذکور در مورد عید نوروز را رد کند در دست نیست.
📚جواهر الکلام ج5 ص41
👌ما اگر در مورد عظمت روز نوروز روایتی هم نداشتیم باز هم گفتنی بود؛
❕مراسمی که در نوروز بین مردم معمول است و به شکل سنت ملی در میان ایرانیان و کشورهای دیگر در آمده ، قسمت قابل ملاحظه ای از آن در شمار اموری است که اسلام به #صورت کلی بر آن تاکید نهاده است مانند نظافت ، خانه تکانی ، کمک بر ارحام ، و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند برای تهیه لباس و وسائل اولیه زندگی و دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورت ها و بیرون ریختن غم و اندوه از دل ها و آماده برای فعالیت های مختلف ثمر بخش در سال نو و مانند اینها ؛ این امور و مانند آن جنبه های مثبت مراسم نوروزی است بنابراین عید نوروز و مراسم آن هم به خاطر روایات و هم به خاطر آثار #مثبتی که دارد نباید حذف شود ولی باید بعضی از مراسم منفی و ناپسند آن را کنار گذاشت .
📚مفاتیح نوین ، ایت الله مکارم شیرازی ص906
💠البته روایتی است که مورد #تمسک برخی برای رد عید نوروز از منظر اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرد .
👌مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب خود می آورد:
« حکایت شده است كه منصور از امام کاظم علیه السلام تقاضا كرد كه در روز نوروز در خانه بنشیند، تا مردم براى تبریك گویى پیش ایشان روند و هدایایى را كه برایش مى برند نیز بپذیرد. امام فرمود : من در اخبار جدم پیامبر خدا #جستجو كردم، اما براى این روز خبرى پیدا نكردم. نوروز سنت ایرانیان است و اسلام آن را منسوخ كرده است. پناه به خدا از این كه چیزى را زنده كنیم كه اسلام از بین برده است.
🔶منصور گفت ما این كار را فقط براى خاطر نظامیان مى كنیم. بنا بر این، تو را به خداى بزرگ سوگند مى دهم كه #جلوس كنى و حضرت پذیرفت و جلوس كرد»
📚مناقب ج4 ص318
👌اما این روایت از حیث سند #مردود است زیرا هیچ گونه سندی برای آن ارائه نشده و تنها با تعبیر « حکی» « حکایت شده است» نقل شده است .
❗️از ضعف سندی هم که بگذریم #محتمل است که این روایت از باب تقیه برای حفظ جان ایرانیانی که در دربار منصور خدمت می کردند صادر شده باشد چنان که شیخ جواهری این #احتمال را نقل می کند.
📚جواهر الکلام ج5 ص42
#پرسمان_اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#سند_دعای_یا_مقلب_القلوب...
🤔#پرسش
❓ببخشید می خواستم ببینم که آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده میشود « یا #مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❗️برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕
💠#پاسخ💠
👌علامه مجلسی می نویسد ؛
« در برخی از کتب غیر #مشهوره روایت شده است که در هنگام تحویل سال این دعا خوانده شود و برخی گفته اند 360 مرتبه گفته شود ؛
❕ يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصارِ، يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ، يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالْأَحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى احْسَنِ الْحال»
👌« اى كسى كه تحوّل دلها و گردش چشمها در دست توست. اى تدبير كننده شب و روز و اى تغيير دهنده سال و حال؛ حال ما را به بهترين حال، تغيير ده »
📚زاد المعاد ص328
👌بی شک دعا کردن و #تضرع به درگاه الهی از امور نیکی است که مورد توصیه آیات و روایات فراوانی قرار گرفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
«وَ قَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم» ( غافر 60) «ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً»؛ پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع و در پنهانى بخوانيد» ( اعراف 55) «فَادْعُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ»؛ (تنها) خدا را بخوانيد و دين خود را براى او خالص كنيد» ( غافر 14) «قُلْ مَا يَعْبَؤُاْ بِكُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُكُمْ»؛ بگو: پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد» ( فرقان 77)
❕در روایات اسلامی نیز تاکید #فراوانی بر این موضوع شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج7 ص23 ابواب الدعاء
👌بی شک دعایی که در کنار داشتن محتوایی عالی ، همخوانی با ساعات ابتدایی سال نو را دارد ، همان دعای #معروف یا مقلب القلوب و الابصار .... است ، لذا از دیرباز توجه به دعای مذکور در هنگام تحویل سال مورد عمل مومنین بوده است و در این باره نیازی نیست که اساسا برای آن دعا سند متصل به معصوم ارائه داد ، بلکه از عمومات استحباب دعا می توان بر #رجحان خواندن آن استدلال کرد .
❕گذشته از این ، علامه مجلسی می گوید این دعا در برخی از کتب #روایت شده است ، تعبیر به روایت یعنی دعای مذکور از معصومین نقل شده است ، بنابراین اگر چه آن دعا سند صحیحی ندارد ، اما می توان با استدلال به قاعده #تسامح در ادله سنن ، بر مشروعیت آن استدلال کرد .
👌امام باقر علیه السلام فرمود:
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
❕علامه #مجلسی می نویسد:
« به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار ضعیف و مجهول استدلال می کنند »
📚بحار الانوار ج2 ص257
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA