#خرید_زنان
#پرسش
❔لطفا درباره این روایت توضیح دهید ❗️
⚡️امام باقر در پاسخ به سوالی می گوید که عروس را هنگام خواستگاری باید دید زیرا که داماد با بهای #گرانی زن را می خرد
📕ترجمه فروع کافی ج6ص195
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی که در گذشته مفصلا حول آن بحث کرده ایم وارد شده است که انسان می تواند در جلسه #خواستگاری به بدن زنی که می خواهد با او ازدواج کند و قصد جدی در کار است و مانعی نیز برای ازدواج وجود ندارد با رعایت شرایطی #نگاه کند ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6371
❕در روایات دیگری برای این جواز #تعلیل آورده شده است که از آنجایی که فرد خواستگار مشتری زن است و گویی قصد خرید او را دارد ، طبیعتا نگاه کردن به او جهت #شناخت بیشتر بی اشکال است .
🔸عبداللَّه بن سِنان مى گويد ؛
«از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم وقتى شخص اراده دارد با زنى ازدواج كند آيا جايز است به موى او نگاه كند؟ فرمود: آرى، زيرا به #گرانبهاترين قيمت خريدار اوست و او را می خرد »
📚التهذیب ج 7 ص 435
👌این مضمون در روایات دیگری نیز وارد شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 87 باب 36
❕مراد از گرانترین قیمت #پرداختی جهت خرید ، مهریه نیست زیرا ارزش پولی مهریه گرانترین قیمت محسوب نمی شود خصوصا با توجه به آنکه تاکید شده است که مهریه باید کم و #ناچیز باشد و از قرار دادن مهریه زیاد نهی شده است .
🔹 در نقلی آمده است ؛
« از برکت زن آن است که مهریه اش #کم باشد و از شومی زن آن است که مهریه اش زیاد باشد »
📚الفقیه ج 3 ص 387
❕تعبیر به خرید و فروش در روایات فوق تعبیری مجازی است به این که انسان با ازدواج کردن تمام زندگی و دارایی و عمر و وقت خود را صرف همسر و زندگی او می کند و #گویی تمام زندگی خود را می دهد تا همسرش را به دست آورد و نزد خود تا آخر عمر نگه دارد ، وقتی انسان چنین بهای مهمی پرداخت می کند ، حقش است که نسبت به #همسر آینده اش شناخت لازم را بدست آورد ، لذا در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« نگاه کردن به زنی که قصد ازدواج با او است بی اشکال است ، زیرا اگر جز این باشد چرا انسان مال ( و زندگیش ) را در اختیار همسرش قرار می دهد »
📚الکافی ج 5 ص 365
🔹متفکر شهید ، #مطهری می آورد ؛
« روایات ( فوق ) به آن معناست که آنچه انسان در زندگى زناشويى مايه مى گذارد از هر چيز گرانبهاتر است. واضح است كه مراد مهريّه نيست، زيرا ارزش پولى مهريّه گرانبهاترين #قيمت نيست؛ بلكه مقصود اين است كه مى خواهد با او زندگى كند و عمر خويش را با او بسر برد »
📚مجموعه آثار ج 19 ص 534
👌فقیه ارجمند #مکارم شیرازی می آورد ؛
« اين احاديث تعبير به خريدار و مشترى كرده بود ولى بايد توجّه كرد كه تعبير به خريدار معنايش اين نيست كه زنان خريد و فروش مى شوند چون نمى توان آنها را از خودشان خريد و اگر خريد و فروش باشد چرا بعد از طلاق مهريّه مى گيرند در حالى كه معامله فسخ شده است. اينها دليل است كه كلمه خريدار و فروشنده كنايه و مجاز است و معنى آن، اين است كه به خاطر كمالات معنوى و انسانى ، بهاى مهمّى جهت ( ازدواج و ادامه زندگی که عمر و سرمایه زندگیش است ) مى پردازند »
📚کتاب النکاح ج 1 ص 70
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شبهات_قرآنی
#پرسش
❔اهانت به سیاه پوستان در قرآن
⚡️طبق آیه ۱۰۶ آل عمران، الله محمد می گوید در روزی که چهره های #سیاه در آخرت بخاطر کفرشان عذاب می کشند ❗️
💠#پاسخ💠
👌قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی بین انسانها را نفی کرده و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی #گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر #گرامی فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به #تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162
❕حال در مورد پرسش فوق گفتنی است ؛
👌خداوند در توصیف #قیامت مى فرمايد: «عذابهاى بزرگ نفاق افكنان روزى خواهد بود كه صورتهايى سفيد، و صورتهايى سياه مى گردد» (يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ) (آلعمران- 106).
❕چهره هاى نورانى از آن كسانى است كه نور ايمان از درون جانشان به حكم «يوم» البروز بودن قيامت در چهره هايشان نمايان مى شود، و به همين دليل «غرق رحمت خدا هستند و جاودانه در آن خواهند ماند» (امَا الَّذِيْنَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفى رَحْمَةِ اللَّه هُمْ فيها خالِدُونَ) (آل عمران- 107).
👌اما تاريك دلان بى نور، كافران بى ايمان و مجرمان سياه #دلى هستند كه ظلمت درونشان به برون كشيده شده، و اين رو سياهان، غرق عذاب الهى خواهند بود، و به آنها گفته مى شود: فَذُوْقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ: «بچشيد عذاب الهى را به خاطر كفرتان»! (آل عمران- 106).
👌تعبير فوق به صورتهاى ديگرى در آيات قرآن مجيد نيز منعكس است.
❕در يكجا مى فرمايد: «گويى صورت آنها (كسانى كه مرتكب گناهان پى در پى مىشوند) را پاره هاى تاريك شب #سياه پوشانيده است»! (كَانَّما اغْشِيْتَ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً. (يونس- 27).
👌در جاى ديگر مى فرمايد: صورتهايى در آن روز، گشاده و نورانى است، و خندان و مسرور است» (وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ- ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ) (عبس- 38- 39).
«و صورتهايى در آن روز غبارآلود است، و دود و #تاريكى آنها را پوشانيده»! (وَ وُجُوْهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ- تَرْهَقُها فَتَرَةٌ) (عبس- 40- 41).
❕آن روز ، روز بروز و ظهور حقايق اشخاص و اعمال است . تمام اهل ايمان و صالح العمل در زمره #روسفيدانند و تمام اهل كفر و مجرمان در صف سيه رويان.
👌نور ایمان درونی مومنان در آن سرا در چهره و تمام وجود آنها ظاهر می شود و صحرای محشر را نورانی می کند ؛
«مؤمنان #نورشان از پيش رو و از سمت راست آنها در عرصه محشر حركت مى كند» (يَسْعى نُورُهُمْ بَيْنَ ايْديهِمْ وَ بِايْمانِهِمْ) (حديد 12)
❕و ظلمت درونی کافران و معاندان در آن سرا چهره و تمام وجودشان را می گیرد و خطاب به مومنان می گویند ؛
« نظرى به ما بيفكنيد تا از نور شما شعله اى برگيريم، به آنها گفته مى شود: به پشت سر خود ( دنیا ) بازگرديد و كسب #نور كنيد » ( حدید 13)
👌قابل توجه این که مومنان سیاه پوست در آن سرا به واسطه نور ایمان ، نورانی و سفید و زیبا #چهره می شوند و کافران سفید پوست در آن سرا به واسطه ظلمت و سیاهی کفر و شرک درونی ، سیاه و ظلمانی و تاریک #محشور می شوند و این همان است که در آیات فوق به آن اشاره شده است .
❕پیامبر گرامی طبق نقل مرحوم ابن شهر آشوب، فرمود:
« بهشتیان وارد بهشت می شوند در حالی که جوان و #نورانی هستند»
📚مناقب ال ابی طالب ج1 ص148
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« صورت بهشتیان به جمال و #زیبایی یوسف می باشد و نور صورت آنان را فرا می گیرد و قلب آنان همانند قلب ایوب خالی از هر گونه غل و کینه می باشد»
📚الاختصاص ص356
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#لعن_نفرین_خدا
#پرسش
❔در آیاتی از قرآن می بینیم که خداوند عده ای را لعنت و نفرین می کند ❗️مگر لعنت و نفرین کردن کار انسانهای ناتوان از #مقابله نیست ❕خداوند قادر مطلق چرا چنین می کند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه سبب اشتباه شده است مقایسه لعنت و نفرین خداوند با لعنت و نفرین بندگان است .
❕لعن و نفرین خداوند به معنای عمل کردن خداوند است ، یعنی مطابق آن نفرین عمل کردن و دور ساختن کسانی که مورد #لعن و نفرین قرار گرفته اند از رحمت خود و مواهب و برکاتی که از ناحیه او به بندگان می رسد .
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 551
❕اما لعن و نفرین بندگان به معنای دعا و درخواست آنان از خداوند است تا مطابق لعن و نفرین آنها #عمل کند .
👌مثلا خداوند در مورد ابی لهب دشمن پیامبر گرامی فرمود ؛
«بريده باد هر دو #دست ابولهب و مرگ بر او باد هرگز مال و ثروتش و آنچه را به دست آورد به حالش سودى نبخشيد .و به زودى وارد آتشى شعله ور و پر #لهيب مى شود».( مسد1 تا 3)»
👌مطابق آیات فوق ابی لهب دستانش در دنیا از کار افتاد و هلاک شد و مال و ثروتش برایش مفید فائده نبود و بی ایمانی دنیا را ترک کرد و وارد آتش دوزخ شد ؛
📚المیزان ج 20 ص 383
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8369
👌و یا در مورد یهودیان #منافق زمان پیامبر فرمود ؛
« هنگامى كه شما را ملاقات مى كنند (به دروغ) مى گويند ايمان آورده ايم، اما هنگامى كه تنها مى شوند از شدت خشم بر شما #سر انگشتان خود را به دندان مى گزند، بگو بميريد با همين خشمى كه داريد، خدا از (اسرار) درون سينه ها آگاه است.» ( آل عمران 119)
👌مطابق آیه فوق ، یهودیان لحظه ای در برابر آیین اسلام تسلیم نشدند و همه آنان با حالت خشم و غضب از حقانیت و گسترش دعوت اسلام #هلاک شدند .
📚فروغ ابدیت ص 620
🔹خلاصه آنکه لعنت و نفرین خدا با لعنت ديگران فرق دارد ، لعنت خدا به اين معنا است كه خداوند ايشان را از رحمت و #سعادت دور مى كند، و لعنت لعنت كنندگان ، نفرين و درخواست لعنت خدا است .
📚ترجمه تفسیر المیزان ج 1 ص 587
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#گور_خوابی
#پرسش
❔نظر اسلام در رابطه با خوابیدن در قبر در چیست ❗️برخی افراد و حتی روحانیون را دیده ام که قبر #خوابی می کنند و ساعاتی را در قبر می گذرانند ❕آیا این حرکات و سکنات ترویج پوچی گری در دنیا را نمی کند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌یکی از دستوراتی که به وفور در آیات و روایات یافت می شود یاد #مرگ است .
🔹 از رسول خدا پرسيدند ؛
👌 «هوشيارترين مؤمنان كيست؟» فرمود: «أكيس المؤمنين أكثرهم ذكرا للموت، و أشدّهم له استعدادا؛ #هوشيارترين مردم كسى است كه از همه بيشتر به ياد مرگ باشد و براى آن خود را مهيّا كند».
📚میزان الحکمه ج 3 ح 18013
👌 در حديث ديگرى از همان حضرت اين روايت به عنوان: «أكيس النّاس و أحزمهم؛ هوشيارترين مردم و دورانديشترين آنها» ياد شده و در آخر همين روايت آمده ؛
❕«أولئك الأكياس ذهبوا بشرف الدّنيا و كراهة الآخرة؛ هوشياران واقعى آنها هستند كه هم شرف دنيا را براى خود فراهم كرده اند و هم #كرامت آخرت را».
📚همان مدرک
❕ دليل آن هم روشن است؛ زيرا ياد مرگ و پايان زندگى، عامل بازدارنده مهمّى در برابر گناهان كه معمولا از حبّ دنيا سرچشمه مى گيرد و تلاش هاى بيهوده آميخته با حرص و طمع كه معمولا از فراموشى مرگ حاصل مى گردد محسوب مىشود.
👌بگذريم از آن گروهى كه به مضمون آيه شريفه: «فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ»؛ هنگامى كه گرفتار طوفانهاى بلا مى شوند به ياد قيامت مى افتند، همين كه طوفان نشست همه چيز را فراموش مى كنند». ( عنکبوت 69)اين گروه #يقينا نابخردترين مردم دنيا هستند.
📚پیام امام امیر المومنین ج 4 ص 353
❕در نقل دیگری آمده است که ابوبصير از سختى زندگى، رنج مى برده است. وى خدمت امام صادق عليه السلام مى رسد و از وسوسه و ناراحتى روحى اش به حضرت شكايت مى کند. امام #صادق عليه السلام به وى مى فرمايد ؛
« اى ابومحمّد! به ياد آور جدا شدن بنْد بندت را، و بازگشت دوستانت را هنگامى كه تو را در قبر دفن كردند، و خارج شدن كرمها از بينى ات، و خوردن كرمها گوشت بدنت را، كه اين آسان مى گرداند بر تو #وضعيتى را كه در آن هستى.
ابوبصير مى گويد: به خدا سوگند هيچ گاه مرگ را ياد نكردم مگر آنكه اندوهى را كه از امر دنيا داشتم، تسكين يافت»
📚الکافی ج 3 ص 225
❕خوابیدن در #گور اگر چه دستوری بالخصوص ندارد اما از مصادیق روشن یاد مرگ است که مرگ را برای انسان مجسم می کند ، یاد مرگی که مورد توصیه روایات فوق قرار گرفته است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#تشخیص_فرزند_با_قرعه
#پرسش
❔انتخاب #والدین کودک با قرعه کشی ؛
١ ـ علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن أبي عمير ، عن حماد ، عن الحلبي ومحمد بن مسلم ، عن أبي عبد الله عليهالسلام قال إذا وقع الحر والعبد والمشرك بامرأة في طهر واحد فادعوا الولد أقرع بينهم فكان الولد للذي يخرج سهمه.
#ترجمه
امام صادق گفت :
هروقت شخص آزاد و برده و یا مشرکی در یک پاکی با یک زن نزدیکی کنند و هر کدام از آنها ادعای فرزند به دنیا آمده را داشته باشد ، بین آنها #قرعه_کشی میشود و فرزند برای آن شخصی ست که نامش از #قرعه بیرون آمده .
#منبع: الکافی، شیخ کلینی جلد ۵ صفحه ۲۹۶ و ۲۹۷
💥قضاوت با شما
💠#پاسخ💠
👌اگر زنی که دارای همسر است با افرادی زنا کند ، یا جاریه ای که دارای مالک است ، با کسانی زنا کند و فرزندی حاصل شود ؛ به حکم قاعده « #فراش » که توضیحش را در گذشته داده ایم ، فرزند به شوهر آن زن یا مالک آن کنیز ملحق می شود .
📚ملاذ الاخیار ج 10 ص 73
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7512
❕مورد روایت #فوق که پدر فرزند با قرعه مشخص می شود در جایی است که زنی که دارای همسر نیست با افرادی زنا کند ، یا جاریه ای که دارای مالک واحدی نیست ، توسط افرادی مورد مجامعت قرار گیرد ، و فرزندی حاصل شود ، در این صورت که راهی برای شناخت پدر #فرزند وجود ندارد ، از قرعه استفاده می شود .
👌در گذشته #توضیح داده ایم که از آیات قرآن و روایات استفاده می شود که برای حل مشکل و یا در هنگامی که مشاجره و نزاع صورت گیرد و هنگامی که کار به بن بست کامل می رسد و هیچ راهی برای پایان دادن به نزاع دیده نمی شود می توان از #قرعه استفاده کرد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6092
❕در روایات ما آمده است که در جایی که از قرعه باید استفاده کرد ، قرعه به لطف و #تعلیم الهی ، انسان را به واقع می رساند و حکم ظنی محسوب نمی شود چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ قومی اقدام به قرعه ( به هنگام بن بست کامل ) نکردند در حالی که کار خود را به خدا واگذار کرده باشند مگر اینکه #قرعه به واقعیت اصابت کرد می کند و حق آشکار می شود»
📚التهذیب ج6 ص238
🔰البته در زمان #کنونی که از طریق آزمایشات ژنتیکی می توان مشخص کرد که پدر فرزند و کسی که فرزند به او ملحق می شود چه کسی است ، دیگر قرعه کارایی ندارد ، زیرا بن بستی نیست که برای رفع آن قرعه وارد عمل شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#عطسه_صدق_سخن
🤔#پرسش
❔آیا امام #صادق، دانشمند بوده است ❗️
24 - علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبد الله قال: قال رسول الله:
تصديق الحديث عندالعطاس.
26 - عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن جعفر بن محمد الأشعري، عن ابن القداح، عن ابن أبي عمير، عن أبي عبد الله قال: قال رسول الله
: تصديق الحديث عندالعطاس.
#ترجمه :
امام صادق گفت: رسول خدا گفته است ک : نشانه راستگوئى #عطسه است.
#منبع:الكافي، كليني جلد : ۲ صفحه : ۶۵۷
💥قضاوت با شما
💠#پاسخ 💠
👌در روایات ما از عطسه به عنوان عاملی موثر در سلامتی یاد شده است که حتی مرگ را می تواند به تاخیر بیندازد .
❕ پيامبر گرامی فرمود ؛
« عطسه كردن، براى بيمار، نشانِ بهبود و راحت بدن است »
📚الکافی ج 2 ص 656
👌 امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«عطسه ، شخص را از پنج چيز، ايمن مى بخشد: نخستين آنها جذام است؛ دوم، بادهاى بدخيمى كه در سر و صورت، جاى مى گيرند؛ سوم آن كه مايه ايمنى از ريزش آب در چشم مى شود؛ چهارم آن كه از سختى حفره هاى بينى مصونيت مى دهد؛ و پنجم آن كه از بيرون آمدن مو در چشم، ايمنى مى دهد. »
📚بحار الانوار ج 76 ص 52
👌و فرمود ؛
« هر عطسه اى براى بدن، سودمند است، تا زمانى كه شمارِ آنها از سه افزون نشده است؛ امّا چون از سه افزون شود، درد و #بيمارى است.»
📚الکافی ج 2 ص 656
❕در روایات دیگری از عطسه به عنوان یکی از نعمت های خداوند یاد شده است چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« بدان كه علّت عطسه آن است كه خداوند، چون بنده اى را نعمتى دهد و او سپاس گزارى بر آن را از ياد ببَرَد، خداوند، بادى بر او چيره مى سازد كه در تن وى مى چرخد و سرانجام، از سوراخهاى بينى او بيرون مى آيد و شخص، خداوند را بر آن عطسه، سپاس گويد و خدا، اين سپاس گفتن را سپاس آن نعمت فراموش شده قرار مى دهد »
📚فقه الرضا ص 391_ بحار الانوار ج 76 ص 55
👌روایاتی که می گوید عطسه نشانه راستگویی فرد است ، اگر چه به خاطر وجود افرادی در سند آن چون نوفلی و سکونی و سهل بن زیاد ضعیف هستند و علامه مجلسی به این نکته تصریح می کند ؛
📚مراه العقول ج 12 ص 559
❕اما بنا بر صحت آن ، وجه آن طبق بیان برخی علماء ، این است که چون عطسه بر اساس آنچه آمد ، نشانه رحمت خداوند بر بنده است ، بعید است که رحمت خدا بر مجلسی سراریز شود که در آن دروغگویی باشد ، خصوصا زمانی که سخن کذبی از کسی صادر شود ، بعید است مقارن آن رحمت خدا ( عطسه) آنها را فرا گیرد ، لذا زمانی که سخن با عطسه همراه شود ، این عطسه نشانه صدق صاحب سخن می باشد .
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 11 ص 113
❕البته خرافه ای بین مردم رواج دارد که معتقدند پس از عطسه نباید کاری صورت گیرد و باید #صبر کرد ، در گذشته بطلان این خرافه را توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4554
👌آیت الله مکارم #شیرازی می آورد ؛
« در ميان عوام مرسوم است كه «اگر كسى قصد انجام كارى را داشت و شخصى عطسه كرد، نبايد به دنبال آن كار برود» در حالى كه اين فال بد زدن است و اعتبارى ندارد، بلكه بايد توكّل بر خدا كند و به دنبال كارش برود و انشاء اللّه كارش به خوبى انجام مى شود. ما تمام روايات مربوط به #عطسه را جستجو كرديم و چيزى در اين زمينه نيافتيم. بعلاوه، تجربه هم كرديم و بدون توجّه به اين خرافات به دنبال كار رفتيم و نتيجه گرفتيم. بنابراين به فال بد نبايد اعتنا كرد و نبايد كارها را رها نمود، بلكه با توكّل بر خدا و به طور جدّى آن را پيگيرى كرد.»
📚داستان یاران ص 311
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#فلسفه_مرگ
#پرسش
❔نمیشد انسان در ایندنیا #جاودانه میشد و مرگی براش نبود آخه هر بار عزیزی رو آدم ازدست میده میگه کاش هیچ وقت مرگی وجود نداشت و همه برای همیشه پیش هم میموندن ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌باید توجه داشت که اگر مرگ در دنیا نبود زمینه پیدایش موجودات بعدی فراهم نمی شد و آیندگان از نعمت وجود و حیات محروم می شدند و پهنه زمین برای همگان تنگ می شد و همه از #رنج گرسنگی و تشنگی آرزوی مرگ می کردند .
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« گروهى نزد پيغمبرى آمدند و گفتند: دعا كن پروردگارت مرگ را از ما بردارد. آن پيامبر برايشان دعا كرد. پس خداوند تبارك و تعالى مرگ را از آن جماعت برداشت. جمعيتشان چندان زياد شد كه خانه ها بر آنان تنگ گشت و نسلشان افزايش يافت. [به طورى كه] صبح كه مى شد مرد [خانه] مجبور بود پدر و مادر و پدربزرگ و پدربزرگِ پدربزرگش را غذا بدهد و آنها را راضى گرداند [يا به نظافت آنها برسد] و به ايشان رسيدگى نمايد. لذا از #كسب و كار باز ماندند. اين بود كه آمدند و گفتند: از پروردگارت بخواه ما را به عمرهايى كه داشتيم برگرداند. آن پيغمبر از پروردگارش عزّوجلّ، چنين تقاضا كرد و خداوند آنها را به مدّتهاى [معيّن شده] عمرشان باز گرداند. »
📚التوحید صدوق ص 401_ بحار الانوار ج 6 ص 116
❕از سوی دیگر چنان که در گذشته #توضیح داده ایم ، هدف اصلی آفرینش انسان رسیدن به سعادت ابدی است و تا انسانها به وسیله مرگ از این جهان منتقل نشوند به آن هدف نهایی نخواهند رسید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8377
🔹پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند، شما را براى فناء ونابودى خلق نكرده بلكه شما را آفريده كه هميشه بمانيد، بله هنگام #مرگ، از اين منزل به منزل ديگرى منتقل مى شويد »
📚بحار الانوار ج 58 ص 78
👌خداوند در تعبیر زیبایی #فلسفه وجود حیات و مرگ را در زندگی بشری چنین بیان می کند ؛
«پربركت و زوال ناپذير است كسى كه حكومت جهان هستى به دست او است، و بر همه چيز قادر است. همان كسى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى كنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است »
🔹ملک 1_2
🔹به اين ترتيب #عالم ، ميدان آزمايش بزرگى است براى همه انسانها، وسيله آزمايش مرگ و حيات، و هدف اين آزمون بزرگ رسيدن به حسن عمل، كه مفهومش تكامل معرفت، و اخلاص نيت، و انجام هر كار #خير است.
📚تفسیر نمونه ج 24 ص 318
👌توجه به این نکته نیز لازم است که بينش الهيين و معتقدين به معاد در مورد مرگ، با بينش ماديين و منكران معاد، زمين تا آسمان متفاوت است، و اين دو ديدگاه است كه در زندگى فردى و #اجتماعى انسان اثر مى گذارد و روشهاى اين دو گروه را با يكديگر متفاوت مى سازد.
🔹مادى ها مرگ را يك عالم ظلمانى و بسيار تاريك، عالمى كه همه چيز با آن پايان مى گيرد، و خاتمه همه آرزوها و تلاشها و كوششهاى انسان است، با اين حال جاى تعجّب نيست كه انسان مادى از بيم مرگ برخود بلرزد و انديشه آن شهد شيرين زندگانى را در كامش تلختر از زهر كند.
🔹جاى تعجّب نيست كه آنها زندگى را پوچ و بى معنا بشمرند، چرا كه اگر مرگ پايان همه چيز باشد زندگى اين جهان كه مجموعه اى از كارهاى تكرارى سطح پايين خوردن و خوابيدن و درآوردن و مصرف كردن، هرگز نمى تواند به عنوان يك «هدف والا» روح انسانى را سيراب كند، و لذا گروهى از آنان دست به انتحار مى زنند، و آن را يك انتخاب #صحيح براى پايان دادن به اين «تكرار مكررات بى معنا» مى شمرند آن را عين عقل و منطق مى دانند و زنده ماندن را نوعى حماقت و نادانى و ذلّت
👌ولى الهيين و معتقدان به معاد، به مرگ همان گونه مى نگرند كه به تولد جنين از شكل مادر. جنين در واقع مى ميرد، يعنى زندگى درون شكم مادر را از دست مى دهد، ولى درست در همان حال به جهانى وسيعتر و گسترده تر كه در مقايسه با محيط محدود و ظلمانى شكم مادر #عالمى است مملو از مواهب و زيبايى ها، گام مى نهد.
🔹مرگ نيز يك تولد ثانوى است، و انسان از طريق مرگ از محيط محدود زندگى اين جهان به عالمى بسيار گسترده تر گام مى گذارد. مسلماً اگر جنين بداند كه بعد از تولد به كجا قدم مى نهد از آغاز براى تولد لحظه شمارى مى كند، هرگز وحشتى از آن به خود راه نمى دهد، هرگز عالم جنين را بى معنا و پوچ نمى شمرد.
❕ بينش انسان در مورد مرگ به عنوان «دريچه اى به سوى عالم بقاء» تمام زندگى او را به رنگ تازه اى در مى آورد، و به آن مفهومى دلپذير مى دهد، و او را از سرگردانى و بدبينى و #حيرت و احساس پوچى و بى هدفى كه رنج ناشى از آن بسيار جانكاه است رهايى مى بخشد.
📚پیام قرآن ج 5 ص 348
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#باز_نشر_مناسبتی
#چله_کلیمیه
#پرسش
❔می خواستم در مورد چله #کلیمیه که این روزها در کانال ها به آن سفارش می کنند مطلب بزارید ودرمورد صحت یا #بطلانش دلیل ارایه بدید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« کسی که چهل روز اعمال خود را #خالصانه انجام دهد ، چشمه های حکمت و دانش را از قلبش بر زبانش می گشاید »
📚#بحار_الانوار ج67 ص249
👌از این حدیث شریف استفاده می شود که خود سازی و انجام عبادات و ذکر #خداوند در مدت چهل روز تاثیر بسزایی در رشد و ترقی معنوی انسان دارد .
❕بر این اساس #چله گرفتن و #چهل روز عبادت و بندگی کردن اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی که شرایطش #فراهم باشد ، رجحان و استحباب دارد .
🗯آنچه به عنوان چله #کلیمیه از ابتدای ماه ذیقعده تا عید قربان ، گرفته می شود ، بالخصوص در روایتی نیامده است و به آن #توصیه نشده است اما با توجه به آنچه که گفته شد که چله گرفتن در تمامی روزهای سال #استحباب دارد ، چله کلیمیه نیز منافاتی با تعالیم دینی ندارد .
❕چله کلیمیه اشاره است به مدتی که حضرت موسی علیه السلام برای دریافت تورات و شریعت آسمانی ، به کوه #طور رفت و در آنجا مشغول عبادت و بندگی خداوند شد چنان که می فرماید ؛
« و ما به موسی سی شب وعده گذاردیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل کردیم و به این ترتیب میعاد پرودگارش با او #چهل شب تمام شد »
🗯#اعراف 142
👌بر اساس روایات این ایام و اربعین از آغاز ماه ذیقعده شروع و به ذیحجه ( عید #قربان ) ختم گردیده است .
📚#بحار_الانوار ج13 ص213
🗯از آنجایی که چله گرفتن در تمام ایام سال مستحب است و از سوی دیگر #چله گرفتن در مدتی که حضرت موسی علیه السلام آن ایام را به عبادت و بندگی خداوند اختصاص داده بود ، حاکی از اهمیت آن ایام است ،و دو ماه ذیقعده و ذیحجه نیز از ماه های #پربرکت تلقی می شود ، می توان پی برد که چله گرفتن در ایامی که مشهور به چله #کلیمیه است ، رجحان دارد ، اگر چه بالخصوص روایتی که توصیه به آن کرده باشد ، در مجامع روایی ما #وجود ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman