حوصله پدر، بچه را با شخصیت می کند.
پدر وقتی خوشاخلاق و با تحمل و با حوصله باشد، بچه باشخصیت میشود. حوصلۀ پدر، حوضی است که بچه در آن رشد میکند. بچه، مثل «ماهی» است و «حوصلۀ پدر» مثل حوض. آن پدری که حوصلهاش زیاد است، مثل دریاچه است و بچه تا حدّ ماهیهای دریاچه رشد میکند و بزرگ میشود. پدری که از این هم باحوصلهتر است، مثل یک دریاست، بچه مثل ماهی در دریا، به اندازۀ نهنگ قدرت و جرأت پیدا میکند.
شما ببینید حسین بن علی (علیهالسلام) فرزند دریاست، در دریای حوصله پدرش و جدّش رشد کرده است، از این جهت است که یک شخصیت زنده و بزرگ است. "آیت الله حائری شیرازی"
کانال تربیتی نوردیده
داستانک:
در زمان حکومت عثمانی که حکومت مقتدر و مهمی بوده و انگلیسی ها میخواسته اند آن را متلاشی کنند ، در کنار سفارت عثمانی ( سفارت ترکیه) در تهران مسجدی بوده که مامورین سفارت که سنی مذهب بوده اند در آن مسجد صبحها نماز میخوانده اند، در این مسجد یک شیخی هر روز صبح روضه حضرت زهرا(س) و اینکه خلیفه دوم در را به پهلوی حضرت زهرا زد و... میخواند،
یک کسی میگوید من گفتم اینکه این شیخ هر روز این روضه را در اینجا میخواند یک چیزی باید باشد، آمدم و به او گفتم شیخنا، شما روضه دیگری بلد نیستید بخوانید هر روز صبح این روضه را میخوانید؟ گفت چرا، گفتم پس چرا هر روز این روضه را میخوانی ؟
گفت من یک بانی دارم روزی پنج ریال به من میدهد میگوید این روضه را در این مسجد بخوان من هم میخوانم، گفتم میشود این با نیت را به من معرفی کنی ؟ گفت بله، یک دکاندار در همین خیابان است .
آن شخص میرود با آن دکاندار رفاقت میکند بعد میگوید شما چطور شده که هر روز در این مسجد روضه حضرت زهرا (س) میگویی بخوانند؟
میگوید یک کسی روزی دو تومان به من میدهد که در این مسجد روضه حضرت زهرا خوانده شود، من پانزده ریال آن را برمی دارم و پنج ریال را میدهم به این شیخ روضه بخواند، بعد تعقیب میکند ببیند که بانی این روضه چه کسی است، معلوم میشود روزی بیست و پنج تومان از سفارت انگلیس میدهند که صبحها روضه حضرت زهرا (س) در این مسجد که در کنار سفارت عثمانی است خوانده شود و بازار جنگ شیعه و سنی هر روز گرم باشد. [خاطرات آيت الله منتظري ، جلد 1 ، صفحه 82]
🇮🇷 @Rahpooyan_basirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در هیاهوی اخبار ضد و نقیض بازگشایی مدارس یاد و خاطره یکی از راستگوترین دانشآموزان ایرانی را در طول تاریخ گرامی میداریم😄👌
#محرمانه_توییت
📍پیشنهاد نماینده تهران در واکنش به برخی رسانههای دولتی که سفرهای نظارتی مجلس را اقدامی در جهت تضعیف دولت عنوان کرده بودند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رژه طرفداران تا دندان مسلح ترامپ در لوییزویل
پ ن: این فیلم از آن جهت برایم اهمیت پیدا کرد که اگر ترامپ رای نیاورد چه میشود؟
بی صبرانه منتظر انتخابات آمریکا هستیم😊
شهید ابومهدی مهندس: آمریکا بدست ترامپ نابود میشود.
🔥چرا به خوزستان نمیروید؟
🔻سفر رئیس قوه مقننه به «سرزمین مظلوم نخلهای سرفراز»؛ یک انجام وظیفه ساده و البته بسیار ضروری بود.
🔻اینکه «برخی» اینقدر به #وحشت افتاده اند نشان میدهد چقدر در خدمت و ارتباط حقیقی با مردم #کوتاهی کرده اند؛ که یک انجام وظیفه عادی، برای آنها حکم تبلیغات سنگین رقیب را پیدا کرده است.
🔻بنابراین به جای #تکرار_فریب و اتهام پراکنی از پشت #فضای_مجازی، بهتر است خودشان هم به میان مردم بروند...
شهرک طالقانی، حصیر آباد، غیزانیه و سایر نقاط محروم کشور در انتظار برخی(!) هم هست، البته اگر از غرب دل بکنند و مرد #فضای_حقیقی باشند.
✍#حمیدرضا_ابراهیمی
✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی،سیاسی
به مامانم میگم نمی خوام دیگه
فلانی رو ببینم. ازش خوشم نمیاد.
حالم رو بد میکنه.
میگه یه روز توی اتوبوس سر یه موضوعی
یه خانمی به دیگری توهین میکنه. دیگری
جوابش رو نمیده.
کنار دستیهاش میگن چرا چیزی بهش نمیگی؟ چرا جواب این بی ادب رو نمیدی؟ خانمه میگه سفر من با ایشون اندازه دو تا ایستگاه دیگه است. ارزش نداره حالم رو خراب کنم.
مامان میگه سفر ما با آدمها کوتاهه. ارزش
نداره حالت رو خراب کنی. نهایتش
فاصلهات رو ازشون بیشتر کن
هیچکس به
یادمون نیست
همیـن کـه از
دنـیا بربم
زیر عـکسمون مینـویسن
همیشه بـه یـادتیم
عجب دنیایی ...
تا زنده ایم قدر همو بدونیم
لمس سنگ قبر فایده ای ندارد.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⛔️ انسان تجربهگر
جهان کف است و صفات خداست چون دریا
همی شکاف تو کف را که تا به آب رسی
❌ علم انسان بر اساس تجربه بدست میآید، انسان هر بیشتر تجربه میکند علمش افزون میشود، اگر تجربه نباشد علمی هم نیست...
❌ برخی از حکما میگویند تجربه مانند تور ماهیگیری است، یک ماهیگیر وقتی در آب تور میاندازد هر چیزی ممکن است در تورش گیر کند، حالا ممکن است ماهی یا مار یا قورباغه باشد...
برخی دیگر از حکما میگویند تجربه مانند غربال است، درشتها میمانند و ریزها رد میشوند...
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در خطبه ۱۶ نهج البلاغه خصوص غربال جمله خیلی عمیق و زیبائی دارند، حضرت میفرمایند:
«لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً»
یعنی انسانها در کوران حوادث و تجربه و آزمایش دنیا، مخلوط و بعد غربال میشوند، ریزها رد میشوند و درشتها میمانند...
❌ حالا یک سؤال: آیا انسان بهتر است تجربه را به تور ماهیگیری تشبیه کند یا غربال؟ کدام بهتر است؟
قطعاً غربال تشبیه بهتری است، چون در تور ماهیگیری هر چیزی ممکن است گیر کند، اما در غربال فقط درشتها و بدرد بخورها میمانند...
انسان در تجربیاتش باید مانند غربال باشد، انسان باید غربال باشد، عقل غربال میکند، انسان با اینکه موجودی است اجتماعی، ولی گاهی با خود خلوت میکند، در خلوت خود تعقل میکند، تفکر میکند، افعال و گفتار خود را مرور میکند، کارهای خوب را حفظ میکند و کارهای نادرست را خط قرمز میکشد، نادرستها را تکرار نمیکند، عقل انسان غربال میکند بر اساس تجربه...
❌ همنشینی با دانشمندان و صالحان کمک فراوانی به این غربالگری میکند
به قول سعدی شیرازی:
پسر نوح با بدان بنشست
خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاف كهف روزی چند
پی نيكان گرفت و آدم شد
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
#حبیب_الله_یوسفی
#انسان_تجربهگر
نگارشات
🔴 مجلسی بدون دغدغه قضایی و حقوقی!
🔹میخواستم از #کمیسیون_قضایی_و_حقوقی مجلس یازدهم درخواست کنم برای بررسی #پرونده_۳۶۰۰۰_کولر_قاچاق، وزیر دادگستری که مانع اجرای حکم شده است را احضار یا استیضاح کند، متوجه شدم این کمیسیون به این مهمی هنوز تشکیل نشده! کما اینکه این مطالبه در جریان سفر #قالیباف به خوزستان مطرح شده است.
🔸ماجرای ۳۶ هزار کولر قاچاق واقعاً عجیب است! حکم مصادره این کولرها به نفع دولت و جریمه این شرکت به مبلغ ۱۴۹ میلیارد تومان از سوی تعزیرات قطعی و نهایی شده است. ولی بدستور وزیر دادگستری، اجرای حکم متوقف شده! دقت میکنید؟ دستوری خلاف قانون!
🔹مجلس شورای اسلامی به عنوان بالاترین دستگاه نظارتی است که می تواند در هر حوزه ای سرک بکشد. اساساً رسالت مجلس همین است. یکی از مهم ترین کمیسیون های تخصصی، کمیسیون قضایی و حقوقی است که امور محوله قضایی و حقوقی را باید پیگیری کند. یک بخش مسائل قضایی است که مهم ترینش مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی است و یک بخش هم امور حقوقی است که دایره گسترده ای دارد و مهم ترینش شاید همین قراردادهای کلان داخلی و خارجی است.
🔸قراردادهایی که دولت و دستگاه های اجرایی با شرکت های خارجی یا داخلی منعقد می کنند؛ در حوزه نفت، انرژی، اقتصاد و فرهنگ و غیره. بطور مثال برجام، fatf، 2030 و قراردادهای کلان نفتی ipc. واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی همچون هپکو، هفت تپه و قراردادهای نظامی و غیرنظامی با کشورهای خارجی.
🔹اصلاح سیستم قضایی و حقوقی کشور، پیگیری پرونده های قضایی و ریل گذاری برای دستگاه قضا از طریق قانون گذاری، ضرورت تدوین قوانین برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی و شفافیت، بررسی قراردادهای واگذاری شرکتها و کارخانجات بزرگ به بخش خصوصی، بررسی پروندههای مفاسدکلان و خرد، همه بخشی از وظایف مجلس است که باید در این کمیسیون پیگیری شود!
🔸اهمیت این کمیسیون روشن است برای نمایندگان #مجلس_یازدهم هیچ اهمیتی ندارد! جالب است که ۵۰ حقوقدان در مجلس یازدهم حضور دارند اما کمتر از ۷ نفر برای حضور در این کمیسیون اظهار تمایل کردند و هیئت رئیسه هم تصمیم گرفته 14 نفری که در دور دوم انتخابات وارد مجلس می شوند به این کمیسیون بروند!
🔹از اینکه حرکات خوبی در ابتدای این مجلس در رابطه با پرونده #هفت_تپه از سوی «معدود نمایندگانی» صورت گرفته، شاکر و سپاگذاریم اما مبارزه زیرساختی و تخصصی با فساد و اصلاح سیستم قضایی باید ریشه ای صورت بگیرد و اکثر نمایندگان این دغدغه را داشته باشند. مبارزه با فساد، یک حرکت عمیق و تخصصی است نه صرفاً اقدامات پرسروصدا! آقایان پاسخ دهند آیا این مجلس همچون مجالس قبلی، دغدغه مبارزه با فساد اداری و اقتصادی را بصورت تخصصی ندارد؟
✍️ #داود_مدرسی_یان
@Rahpooyan_basirat
▪️یکی از عجایب خوزستان این است که نماینده ولی فقیه شبانه روز کار جهادی میکند، کارهای عقب افتاده ی ادارات ، مسئولین و... را پیگیری و رفع اشکال میکند...
و استاندار خوزستان تسبیح به دست و ذکر گویان اعمال دینی را به جا می آورد!
💬 علی آل خمیس
@Rahpooyan_basirat
🔴 اگه مذاکره با آمریکا باشه هم روحانی به بهونه کرونا نمیره؟
🔹چندی پیش رییسجمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی صمت به مجلس نیامد؛ امروز هم ایشان مدارس را بصورت مجازی افتتاح کرد. در هر دو مورد، بهانه عدم حضور #کرونا بوده!
سوال: اگر بنای مذاکره با اروپاییان یا #کدخدا بود، باز هم #کرونا را بهانه میکردند یا این بهانهها صرفا مصرف داخلی دارد؟!
✍مجتبی رضاخواه
@Rahpooyan_basirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴انتقاد به تعرضهای خیابانی به نوامیس مردم
@Rahpooyan_basirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جنایت های اسرائیل صدای خاخام های یهودی را در آورد؛ اسرائیل یک دولت نجس است!
♨️ خاخام یهودی در جمع هزاران یهودی: ما هیچ سهمی در جنگ های اسرائیل نداریم، اسرائیل یک دولت نجس است و ما در انتخابات این دولت نجس شرکت نخواهیم کرد.
@Rahpooyan_basirat
.
دلبری!
♦️چیزی نیست. دارند کاملا رُمانتیک مذاکره می کنند!
🔹دارند دلبری می کنند و می سوزانند دل آنهایی را که عقده یک دیوانگی دیگر بر دلشان مانده؛
♦️مالباختگانی که می گویند "خُنُک آن قمار بازی که بباخت آن چه بودش/ بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر"!
#محمد_ایمانی
@Rahpooyan_basirat
🔴 احترام آمریکایی
🔹 مذاکره ای که آمریکایی ها می خواهند، بدون روتوش و صحنه آرایی، همین شکلی است؛ همین قدر تحقیر آمیز!
🔸 مذاکره دونالد ترامپ با رئیس جمهور صربستان.
✅ مذاکره ترامپ با بن سلمان "گاو شیرده سعودی" و اعلام این که با دوشیدن او، چهار صد میلیارد دلار پول به آمریکا آورده است.
🔹 رفتار تحقیر آمیز اوباما با حیدر العبادی نخست وزیر عراق که برای دقایقی طولانی او را معطل گذاشت و پشت به او کرد؛ و پس از بلند شدن از جا هم، بدون اعتنا به العبادی، صحنه را ترک کرد.
🔸 اما از اینها توهین آمیز تر، توهین به شعور مذاکره کنندگانی است که برای شان لبخند زدند، با اسم کوچک صدای شان کردند و در عین حال، توافقی سراسر کلاهبردارانه را به اسم امتیاز به آنها فروختند.
✅ سران سه دولت اروپایی پارسال در نیویورک می خواستند آقای روحانی را در چنان صحنه تحقیر آمیزی گرفتار کنند.
🇮🇷 @Rahpooyan_basirat
۱۶ شهریورماه ، سالروز رحلت خارچشم غربزدگان
💠رهبرانقلاب:
‼️#غربزدگی خطر بزرگی است. در دل حکومت غربزده پهلوی، یک #روشنفکر ریشهدار در مسائل دینی، یعنی مرحوم #جلال_آلاحمد که عالم زاده و پسر یک روحانی و دارای ارتباطات دینی است، با ما هم بیارتباط نبود، به امام هم اظهار ارادت و علاقه میکرد، آن روز در سال ۴۲ مسئلهی غربزدگی را مطرح کرد. امروز مسئله غربزدگی مسئلهی مهمّی است؛ باید آنرا فراموش نکنیم! ۹۸/۱/۱
‼️یک عده غربزده، از صد سال پیش تبلیغ کردند که اگر میخواهید کشورتان پیشرفت کند بایستی بروید در ذیل غرب تعریف بشوید، غربزدگی؛ همان تعبیر غربزدگی که مرحوم آلاحمد مطرح کرد و نوشت، این فکرِ غلطی بود؛ که بعضی جاهلانه و بعضی خائنانه بود. امروز هم تفالههای آنها همین فکرها را ترویج میکنند، مگر در زمان پهلوی ۵۰سال کشور ذیل غرب زدگی زندگی کرد جز بدبختی چه پیشرفتی برای کشور حاصل شد؟! نخیر، در ذیل غرب نمیشود، نمیتوان پیشرفت کرد؛ هرکه بگوید کشور در ذیل غرب ممکن است پیشرفت بکند، خائن به کشور است! ۹۶/۷/۲۶
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری
#زندگینامه
#جلال_آل_احمد در 11 آذر 1302 در محله پاچنار تهران در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود. پدر او سیداحمد حسینی طالقانی از روحانیان مبارز دوران استبداد رضاخانی بود. مادرش بانو امینه بیگم اسلامبولچی، خواهرزاده دانشمند گران مایه مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی، صاحب اثر نفیس و ارزشمند الذریعة است.
تولّد جلال مقارن با دوره انقراض سلسله قاجار و به قدرت رسیدن رضاخان بوده است که یکی از دوره های بسیار تاریک تاریخ ایران محسوب می شود. پدرجلال در آن ایّام امام جماعت و حاکم شرع محل بود و در اعتراض به بی حرمتی های رضاخان به روحانیان و مردم دین دار و زیر پا نهادن احکام دینی، امامت جماعت و کار در محضر را رها کرده خانه نشین شده بود. جلال زیر سایه پدر و در این عصر پربیداد ـ که هرروز مردم شاهد ستم تازه ای بودند ـ دوران کودکی را سپری کرد.
تحصیلات جلال
پس از پایان دوره دبستان پدر جلال او را به منظور آموختن علوم اسلامی و ادبیات عرب به مدرسه خان مروی نزد استاد خودش مرحوم سیدهادی طالقانی می فرستاد و از ادامه تحصیل او در دبیرستان جلوگیری می کند. او معتقد بود تحصیل در این مدارس به بی دینی می انجامد. از این به بعد جلال در کنار تحصیل علوم دینی، در بازار نیز به کار مشغول می شود. از آن جا که جلال به ادامه تحصیل در دبیرستان بسیار علاقه مند بود، پنهان از پدر، در کلاس های دبیرستان دارالفنون شرکت می کند و در سال 1322 دوران دبیرستان را به پایان می رساند. جلال خود در این باره می نویسد: «.. و من بازار رفتم امّا «دارالفنون» هم کلاس های شبانه بازکرده بود که پنهان از پدر اسم نوشتم. روزها کار ساعت سازی، بعد سیم کشی برق، بعد چرم فروشی و از این قبیل... و شب ها درس و با درآمد یک سال کار مرتّب، الباقی دبیرستان را تمام کردم».
سفر به نجف اشرف
مرحوم آل احمد پس از پایان دوره دبیرستان به اصرار پدر برای تکمیل تحصیلات علوم اسلامی ره سپار نجف شد. او در سال آخر دبیرستان با نوشته های افرادی چون احمد کسروی و شریعت سنگلجی آشنا شده بود. مطالعه این آثار و از طرف دیگر سخت گیری های دینی پدر و خفقان حاکم بر جامعه در نتیجه حاکمیت طاغوت و کم تجربگی دوره نوجوانی و جوانی مجموعه عواملی بودند که نسبت به مبانی دینی ومذهبی در اندیشه جلال تشکیک به وجود آورده بود. این امر موجب شد که وی از ادامه تحصیل در نجف خودداری کند. او پس از سه ماه اقامت در نجف به تهران بازگشت و در همان سال در دانش سرای عالی در رشته ادبیات فارسی به ادامه تحصیل پرداخت. در همین دوره بود که به همراه دوستانش به صورت دسته جمعی به عضویت حزب توده درآمد و هم زمان با ادامه تحصیل در دانش سرا، در نشریات حزب توده به نویسندگی پرداخت و پس از پایان دوره دانش سرا در سال 1326 به استخدام وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) درآمد و تا پایان عمر به معلّمی پرداخت.
روی گردانی از حزب توده
جلال آل احمد در سال 1322 تحت تأثیر تبلیغات گسترده حزب توده و فضای حاکم بر جامعه و همین طور بر اثر کمی تجربه و داشتن تصویر نازیبا از مذهب ـ که در نتیجه سخت گیری های پدر ایجاد شده بود ـ به عضویّت حزب توده درآمد؛ امّا طولی نکشید که در رده های مختلف حزبی متوجّه بی اساس بودن ادعاهای رهبران حزب شد و از حزب توده ـ علی رغم پیدا کردن پایگاه مناسبی در آن ـ کناره گیری کرد. وی در این باره می نویسد:
«روزگاری بود و حزب توده ای بود و سخنی داشت و انقلابی می نمود و ضد استعمار حرف می زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعوی های دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمی دانستیم سرنخ دست کیست و جوانی مان را می فرسودیم... برای خود من امّا روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودم... چشمم افتاد به کامیون های روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهر ما، در کنار خیابان صف کشیده بودند. یک مرتبه جاخوردم. چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سیدهاشم و بازوبند را سوت کردم. بعد قضیه آذربایجان و بعد دفاع حزب از اقامت روس و بعد شرکت حزب در کابینه قوام... و دیگر قضایا که به انشعاب کشید».
#ادامه 👇
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
روی کرد دوباره به دین
جلال آل احمد پس از انشعاب از حزب توده، مدتی نیز در حزب سوسیالیست ـ که خود از جمله بنیان گذاران آن بود ـ به فعالیت می پردازد و در کنار این کار به ترجمه و نوشتن کتاب هایی که در آنها سیاست های حزب توده و استالینیسم و هم چنین تمدّن ماشینی جدید مورد انتقاد قرار می گرفت پرداخت که از جمله آنهاست ترجمه بازگشت از شوروی اثر آندره ژید. بعدها جلال آل احمد در جامعه سوسیالیست های نهضت ملی ایران، حزب زحمت کشان ملت ایران و... به فعالیت سیاسی ادامه داد؛ امّا در نهایت پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسید که با کنارزدن توانمندی های فکری و فرهنگی خود و تکیه کردن به افکار وارداتی ساخته و پرداخته غرب و شرق نمی شود کاری از پیش برد و صریحا گفت: «به شعارهای وارداتی فرنگ دل خوش کردن و الگوی اصلاح اجتماعی را در ایران، طبق فرموده حکمای فرنگی، تهیّه کردن چه عاقبتی جز این می توانسته است داشته باشد؟» از این به بعد جلال آل احمد مسیر فعالیت های خود را با نقد گذشته عوض می کند و بدون ترس از جوّسازی ها روی کرددوباره به مذهب را در پیش می گیرد.
جلال آل احمد و کودتا
وقوع کودتای 28 مرداد در سال 1332 فرصت بیشتری را پیش می آورد تا آل احمد به سیر آفاق و انفس بپردازد. وی به دنبال این کودتا ابتدا همانند همه آزادی خواهان و مبارزان ضد استبداد و استعمار دچار افسردگی شدیدی می شود و تقریبا به گوشه خلوت خود می خزد و در وضعیّت مأیوس کننده پس از کودتا به درون خویش باز می گردد. وی در این باره می نویسد: «شکست جبهه ملّی و برد کمپانی ها در قضیّه نفت... سکوت اجباری مجددی را پیش آورد که فرصتی بود برای به جِدّ در خویشتن نگریستن و به جست وجوی علّت آن شکست ها به پیرامون خویش دقیق شدن و سفر به دور مملکت».
جلال، مسافر جاده مستقیم
جلال آل احمد پس از عمری جست وجو به این حقیقت رسید که هرچه مکتب غیرخودی هست جز فریب و استثمار و استعمار چیزی ندارند و در نتیجه، بازگشت به خویشتن خویش را یگانه راه نجات تشخیص داد. تا زمانی که او به این واقعیت دست نیافته بود همچون مسافری بود که در کوچه پس کوچه های اندیشه ورزی به دنبال صراط مستقیم بود. وقتی با پشت سرنهادن تجربه ها و آزمون های زیاد به خویشتن خویش رسید، دیگر حتّی برای دوستان دیروز قابل تحمّل نبود؛ چون او مسیری را راه نجات شناخته بود که از دید آنها بی راهه و از نگاه نظام حاکم و اربابانش خطرناک ترین و در عین حال موثرترین بود. جلال بعد از کودتای 28 مرداد به ساواک فرا خوانده شد و مجبور شد تعهّد بدهد که با سیاست کاری نداشته باشد. پس از آن تاریخ کار تشکیلاتی و حزبی را کنار گذاشت، اما سیاست به معنی واقعی را نه تنها کنار نگذاشت، بلکه با اعتقادی به مراتب بیشتر دنبال کرد.
جلال پس از پانزده خرداد
آل احمد از سال 1341 به بعد، روی کرد واقعی خود به فرهنگ، مذهب و سنن اسلامی و ایرانی را آغاز می کند و توجّه او به مذهب و روحانیّت، مخصوصا بعد از حادثه 15 خرداد 42 بیشتر می شود. این دوره جلال، را دوره پختگی و بازگشت او به اصالت ها می توان نامید. او در این دهه هر روز بیش از پیش به ذخایر فرهنگی و ملی و به ویژه مذهبی ایران اسلامی امیدوار می گردد و به صورت بسیار صریح به نقد استعمار و استبداد و دست آوردهای آن می پردازد و بعد از حادثه خونین 15 خرداد نظریه معروف خود را درباره روحانیّت و امام رحمه الله به عنوان یک خطّ ترسیم کرد که بر اساس آن تنها امید رهایی و بسیج توده ها در دست روحانیّت آگاه است نه در دست روشن فکرانی که هریک دل در گرو قدرتی در شرق یا غرب دارند. این نظریه مترقی و واقعی بینانه با پیروزی انقلاب شکوه مند اسلامی در سال 1357 به حقیقت پیوست.
مرگ جلال آل احمد
پس از آن همه تجربه و بررسی در مکاتب و روی گردانی از مکاتب رنگارنگ غربی و شرقی، جلال آل احمد به این نتیجه رسید که راه رهایی را باید در فرهنگ و مذهب این آب و خاک جست؛ چرا که سایر مکاتب ریشه در جاهای دیگری دارند و خود عامل استعمار و استبداد و... هستند. بر این اساس بعد از این که جلال نسبت به روحانیّت، به ویژه امام خمینی رحمه الله ، پس از 15 خرداد 1342 اظهار علاقه نمود، عوامل طاغوت احساس خطر کردند و به عناوین مختلف او را مورد تهدید و آزار قرار دادند و سعی کردند که او را از روحانیّت جدا کنند. در سال 1347 به مرگ تهدید شد ولی او بیدی نبود که با این بادها بلرزد و لحظه ای از تکلیفی که احساس می کرد دست بردار نبود. سرانجام در روز سه شنبه 18 شهریور 1348، بدون هیچ گونه سابقه بیماری، هنگامی که در اسالم گیلان بود، به صورت مرموزی فوت کرد و پس از انتقال جسدش به تهران، در مسجد فیروزآبادی، نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم، به خاک سپرده شد. روزنامه ها با فشار ساواک مرگ او را عادی جلوه داده، آن را بر اثر سکته قلبی قلمداد کردند
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری
غربزدگی.pdf
1.65M
#معرفی_کتاب
عنوان : #غرب_زدگی
نویسنده #جلال_آل_احمد
موضوع :
اثر ماندگار و افشاگرانه نویسنده مردمی و متعهد، مرحوم سید جلال آل احمد
💠 جلال در کتاب «غرب زدگی» در باره اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) توسط جریان غربگرای مشروطه، می نویسد:
✍️ « من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال کشمکش، بر بام سرای مملکت افراشته شد و اکنون در لوای این پرچم ما شبیه به قومی از خود بیگانه ایم.»
#پیشنهاد_دانلود
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری
1_209961472.pdf
15.06M
#معرفی_کتاب
عنوان : در خدمت و خیانت روشنفکران
نویسنده : #جلال_آل_احمد
موضوع : شکرگیری روشنفکری و آغاز انحراف بخشی از انتلکتوئل بیمار ایرانی !
#پیشنهاد_دانلود
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری
👌👆👆 پیشنهاد مطالعه زندگی نامه وخواندن آثار ارزشمند این مجاهد ، زنده یاد جلال آل احمد ره
خصوصا دانشجویان عزیز.
🔴 اگر #حجاب شما کم رنگ شد سر مزار من نیایید ‼️
چه زیباست سیاهی چادر شما، نمیدانم این چه حسی بود که چادر شما به من میداد اما میدانم که با دیدن آن امید، قوت قلب و آبرو میگرفتم. 🌹
باور کنید چادر شما نعمت است، قدر این نعمت را بدانید که به برکت مجاهدت حضرت زهرا (س) بدست آمده است.✨
امیدوارم که هرگز رنگ سیاه چادر شما کم رنگ و پریده نشود☝️ و خدا نکند که روزی حجاب شما کم رنگ و کم اهمیت شود که اگر خدای ناخواسته این چنین شود اصلا دوست نمیدارم به ملاقات من سر مزار بیایید.❗️
.
👈شهید مدافع حرم «مجتبی باباییزاده»:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤✨نوحه خوانی
🦋#شهیدابراهیم_هادے🥀
دوست دارم تشنه لب باشم به هنگام شهادت
جرعه ای نوشم ز جام کوثر