📸 #عکسنوشت
🔰 برخورداری جامعه از وحدت در کثرت!
🔻 جامعه نیز مانند افراد شاکله ی ویژه خود را دارد و شاکله ی آن نیز هم از عناصر انفسی جامعه و هم از عناصر بیرونی و آفاقی یعنی جوامع دیگر متاثر است. مانند جامعه ایران که از سویی از عناصر درونی و انفسی خود مانند سنت های قومی، دینی و ملی متاثر است و از سوی دیگر از جوامع دیگر جهان متاثر است.
🔻 در عین حال جامعه نیز از شاکله ی ویژه ی خود و به تعبیر عرفانی از نوعی #وحدت_در_کثرت و کثرت در وحدت برخودار است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 همگرایی در جامعه
🔻 تاثیر فرد بر جامعه و جامعه بر فرد از امور مشکک و دارای مراتب مختلف است. گاه فردی بر جامعه تاثیری بسیار و دیگری تاثیری کم دارد و گاه جامعه بر فردی تاثیری فراوان و بر فردی دیگر تاثیری اندک دارد.
🔻 نخبگان از جامعه کمتر اثر پذیرفته و بیشتر اثر می گذارند و عوام از جامعه بیشتر تاثیر پذیرفته و کمتر اثر می گذارند. پس در فرد و جامعه در عین کثرت و #واگرایی گونه ای وحدت و #همگرایی را نیز می توان سراغ گرفت.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔹 جلسه ۱۲۳ شورای اندیشهورزی و راهبری هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌انتصاب دکتر عبدالله معتمدی به عنوان رئیس کرسی علمی علوم رفتاری هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 هویت جمعی برآمده از خصوصیات فردی مشترک افراد است
🔻 افراد یک جامعه با یکدیگر اشتراکات و افتراقاتی دارند و #همگرایی افراد در آن اشتراکات است که پدیده ی نوین جامعه را می سازد. جامعه در حقیقت برآیند وجوه مشترک افراد است. جامعه «مَن» واحدی است که از همگرایی افراد مختلف در اشتراکاتشان ساخته می شود.
🔻 میلیون ها انسان که هیچ نقطه ی اشتراکی با هم ندارد نمی توانند جامعه ای را پدید بیاورند ولی هزاران نفر که در تاریخ، باور، نژاد، گفتمان و یا #فرهنگ_مشترک هستند جامعه ای را پدید می آورند. جامعه آن #هویت_جمعی است که برآمده از خصوصیات فردی مشترک افراد است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
🔰 برنامه دروس خارج آیت الله #علی_اکبر_رشاد در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴
🔸خارج #اصول : شنبه تا سه شنبه ساعت ۷ صبح، حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🔸خارج #فقه_القضاء : شنبه تا سه شنبه ساعت ۷:۳۰ صبح، حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🔸خارج #فقه_السیاسه : چهارشنبه ها ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ بعد از ظهر، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
🔸خارج #فقه_زیست_فناوری : پنج شنبه ها یک ساعت و نیم به مغرب به صورت برخط
🔸 جلسه #درس_اخلاق : زمان و مکان متعاقباً اعلام می گردد
📌 علاقمندان می توانند جهت هماهنگی و کسب اطلاع با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۸۰۳۳۶۹ (آقای عباس زاده) تماس حاصل نمایند.
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 خاستگاه جامعه نیاز بشر است
🔻 به سبب تاثیر و تاثر متقابل میان جامعه و افراد، انسان های مدرن و #پُست_مدرن با انسان های عصر سنت، همچنین جوامع مدرن و پست مدرن با جوامع عصر سنت تفاوت های ماهوی دارند.
🔻برخی از بزرگان مانند #علامه_طباطبایی(ره) بر این باور هستند که خاستگاه جامعه نیاز بشر است یعنی چون افراد انسان به تنهایی از پس نیازهای خود بر نمی آیند به تشکیل جامعه می پردازد ولی رای صواب همانگونه که فارابی نیز گفته است آن است که انسان #مدنی_الطبع است یعنی فطرتاً و نه از سر نیاز میل به تشکیل جامعه دارد.
🔻 چه بسا آنچه که انسان را وا می دارد که زیست جمعی را برگزیند انس با همنوع باشد چرا که اگر انسانی را در جزیره ای رها کنند گرچه همه ی نیازهای او را برآورند پس از مدتی دلتنگ خواهد شد.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 امتداد واقعیات پس از تشکیل جامعه
🔻 افراد و آحاد جامعه موجوداتی جدا از هم هستند که در کنار هم قرار گرفته اند و پس از تشکیل جامعه نیز همچنان در جایگاه مستقل و خودایستای خویش باقی اند ولی هنگام پدید آمدن جامعه، مجموعه و انبوهه ای از انسان ها یک ترکیب واقعی خارجی را پدید می آورند و در این تركیب نوین واقعیت آحاد از میان نمی رود.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 واحد کلانی به نام جامعه
🔻 ترکیب جامعه از افراد مانند ترکیب عقلی و ترکیب طبیعی نیست چرا که در ترکیب عقلی و طبیعی در جهان خارج تنها با یک پدیده روبرو هستیم ولی در جامعه همانگونه که با افراد روبرو هستیم با پدیده ی دیگری به نام جامعه نیز روبرو هستیم.
🔻 میان میلیون ها انسان پراکنده چه بسا آنچنان اشتراکی نباشد که بتوان آنها را یک جامعه خواند ولی شماری کمتر را که به مثابه یک ملت #همزیستی دارند را بتوان یک جامعه دانست.
🔻 آحاد این جامعه چنان در بینش ها، نگرش ها، گرایش ها، منش ها و کنش ها در هم تنیده اند که از دیدگاه فرهنگی یک واحد کلان با ویژگی ها و آثار تازه را برساخته اند. جامعه واحد کلانی است که برونداد و برآیند آشکاری دارد و اینگونه نیست که تنها یک پدیده ی انتزاعی یا اعتباری باشد که از کنار هم بودن شماری از افراد آن را انتزاع و اعتبار کرده باشیم.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پایایی جامعه
🔻 تاثیر و تاثر افراد از جامعه امر پایا و ثابتی نیست چرا که یک فرد سست عنصر و کم دانش از جامعه تأثیر بیشتری می پذیرد تا یک فرد دانش آموخته و فرهیخته و برخی چنان استوار هستند که نه تنها از جامعه تأثیر چندانی نمی پذیرند بلکه بر جامعه تاثیرات کلان و سترگ می گذارند.
🔻 جامعه از چنین افرادی شکل پذیرفته و سمت و سو می یابد. مانند مرحوم امام که نه تنها در جامعه ذوب و محو نشد بلکه بر جامعه جهانی هم تاثیرات ماندگاری گذاشت و برخی از خصوصیات ریشه دار #جامعه_ایرانی را زدوده و یا دگرگون کرد.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تفاوت حکم اجتماعی محض و حکومی
🔻 میان حکم اجتماعی محض و حکم اجتماعی حکومی جدایی و تفاوت هست. #حکم_اجتماعی_محض با اقدام جمعی توده های جامعه به انجام می رسد ولی #حکم_اجتماعی_حکومی گذشته از اقدام توده ها بدون برپایی حکومت اسلامی و بدون بهره بردن از ابزارها و دستگاه های خرد و کلان حکمرانی فراچنگ نمی آید.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 فراخوانی برای زندگی اجتماعی
🔻 امت و امام در پیوند با هم بوده و تضایف منطقی دارند زیرا امت نسبت به امام، امت است و امام نسبت به امت، امام است. یک جماعت گسسته از هم امت نیستند و اقتضاء وجود امام را نیز ندارند.
🔻 عناصری هستند که امت را در جهان خارج محقق می سازند مانند فرهنگ، #باورهای_دینی، طبایع، نیازهای بشر که انسان ها را وا می دارند در جامعه زیسته و از یکدیگر برای رفع نیازهای خود بهره ببرند یا شاید بتوان گفت که فراتر از این امور فطرت و سرشت پاک انسان است که او را به #زندگی_جمعی فرا می خواند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 سنت های حاکم بر جامعه
🔻 اگر جامعه آن اندازه یکپارچگی و تعین دارد که مخاطب و متعلق #احکام_تکوینی_الهی باشد به طریق اولی می تواند مخاطب و متعلق احکام تشریعی نیز باشد. پرودگار متعال در قرآن با جامعه به عنوان یک واقعیت بیرونی روبرو می شود که سنت هایی بر آن حاکم است.
🔻 یک رشته از احکام از اساس متوجه جوامع اند و به صورت فردی قابلیت امتثال و تحقق ندارند و قرآن جامعه را مخاطب قرار می دهد تا یک امتثال جمعی کنند و آن حکم محقق شود.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir