eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 عوامل روا و ناروا که در روش علوم دخیل اند 🔻 كه عقل را زير سئوال برد و آن را مطالعه ی انتقادی كرد، برای به زیر کشیدن عقل و ارزيابی كارآمدي و كاركرد عقل باز از عقل استفاده كرد. به هر حال انسان در مقام معرفت و فهم از سيطره و تأثير عقل رهایی ندارد يعنی عقل به حق در روش علم دخيل است. در تحصيل معرفت دينی از ساحت الهی نیز عقل به حق بايد دخالت كند و بحق نیز دخالت می كند. 🔻 پاره‌ای دخيل‌ها هستند كه حقاً دخيل‌اند ولی نابحق دخيل‌اند، دخالت مي‌كنند اما بايد پيشگيری كرد. مثلاً وضعيت‌های و روحی مفسر متن و محقق و مجتهد در فهم و رأی او تأثير به ما حق دارند گرچه این تاثیر علی الاطلاق و به صورت موجبه ی كليه تأثير نیست ولی اجمالاً تأثير عوامل درونی، روحی و روان‌شناختی و اخلاقی مفسر و مجتهد در رأی و فهم او قابل انكار نيست. 🔻 اين البته در همين حد است يعنی اين‌كه می توان استشمام كرد كه اين فرد عرب يا عجم است و فقه را به كلی دگرگون نمی كند اما قابل انكار نيست كه روحيات و عرف و سوابق فرهنگي فرد تأثيرگذار است و حتي وضعيت خانوادگي او اينها همه عناصری هستند كه دخيل‌اند، اما مهم آن است كه اين عناصری كه دخيل‌اند چون بحق دخيل نيستند بايد راهی برای پيشگيری از دخالت آنها پيدا كرد تا فقه به سلامت از ذهن و زبان فقيه به عرصه ی اثر و عمل منتقل شود. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030822.mp3
13.03M
🔊 🔰 جلسه سیصد و دوم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه پانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 علم اصول، اصلی ترین دانش مولد فقه است! 🔻 نسبت و رابطه روشن است، علم اصول، زاده فقه است و در متن فقه متولد شده و پدر شده و تولید می‌کند و اصلی ترین دانش مولد فقه است، بدون اصول امکان تولید فقه نیست، در مساله تولید تطور و تحول فقه و هر علمی به اشکال مختلف می‌توان سخن گفت، گاهی تطور کیفی است، گاهی تطور تاریخی است، تعبیر دیگری هم هست که در قالب دو اصطلاح در مورد فقه و اصول مطرح می‌شود، یکی تحت عنوان مدارس اصولی و فقهی مطرح می شد و دیگری تحت عنوان ادوار اصولی و ادوار فقهی؛ 🔻 وقتی می گوییم و اصولی در واقع می‌خواهیم تحولات معرفتی و کیفی را اشاره کنیم، اما وقتی می‌گوییم ادوار در واقع نگاهمان تاریخی است و ممکن است در این نگرش احیانا مدرسه جدیدی ظهور کرده باشد و آن تحول به حد مدرسه ظهور نکرده باشد و فقه دچار وقفه شده باشد اما در تطور معرفتی باید جز این باشد. 💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله در همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقد نظريه‌های رايج مدرن در معرفت‌شناسی 🔻 از نظر ما يك عينی داريم و يك ذهنی و با جهان بیرون مستقيماً روبرو نمی شويم، آنچنان كه ما ناگزیر به واقع دست پيدا نمی كنيم، ما از دالان زمان و مكان برای رویارویی با واقع و عين عبور مي‌كنيم، زمان و مكانی كه واقعيت بیرونی ندارند. درنتيجه آميزه‌ای از عين و ذهن پديد می آيد كه اسم آن را معرفت می گذاريم و هميشه آنچه به كف می آوريم همين آميخته است،‌ در تعامل بين ذهن و عين پديده ی سومی به وجود می آيد كه همان معرفت است 🔻 عجيب است كه كانت خود را و واقع‌گرا می داند ولی نيست و ايدئاليست است، چراكه وقتی شما بگوييد آنچه به كف ماست واقع بیرونی نيست و آميزه‌ای از تعامل و ديالوگ میان عين و ذهن است، پس آنچه به دست آمده خارج نيست، همين‌ اندازه كه بگوييد پنجاه درصد سهم ذهن ماست پس صددرصد واقع به دست نيامده است. بعضی چيزها هم هستند كه اگر صددرصد به دست نيايند با اين‌كه صفردرصد به دست آمده باشند فرقی نمی كنند، چون واقع، واقع است و آنگاه كه آميخته شود ديگر واقع نيست، پس ما هيچگاه به واقع دسترسی نداريم. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 آیین افتتاح پژوهشکده با حضور آیت الله ، حجج اسلام والمسلمین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه و محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه های علمیه استان تهران 📌 همزمان با یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم ⚜️ تهران، ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @aRashad_ir