📸 #عکسنوشت
🔰 اجرای حکم در اصل وظیفه ی قاضی است
🔻 #کیفر بزهکار چه حد و چه تعزیر و یا حبس همه در اصل از وظایف قاضی است مگر آنکه از باب تقسیم کار آنها را به اشخاص یا نهادهای دیگر واسپاری نماید برای نمونه گاه قاضی حد شرعی را معین و به آن حکم می کند ولی اجرای حد یا تعزیر را به دیگری ارجاع می دهد کما اینکه امروزه #تعزیرات اقتصادی را به سازمانی در ذیل قوه مجریه سپرده اند و چه بسا #اصل_تفکیک_قوا اقتضا کند که سازمان تعزیرات حکومتی به خاستگاه نخست و اصلی خود یعنی قوه قضاییه بازگردد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#یادنگار
📌 آبان ماه سال ۱۳۸۸
🔰 آغاز تحقیق «اقتراح جهانی دربارهی فلسفهی دین»
🖌 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
⚜️ در بخشی از معرفی این طرح آمده است: به رغم گذشت افزون بر دویست سال از تکون #فلسفهی_دین به صورت یک دانش یا رشتهی مطالعاتی مهم در حوزهی دین، هنوز حتی اصلیترین مسائل آن در هالهای از ابهام به سر میبرد و پرسشهای اساسی بسیاری دربارهی این دانش مطرح است که کسی پاسخ درخوری بدانها نداده است.
◾️استقراء، تحلیل و طبقهبندی، مقارنه و نقد مجموعهی دیدگاههای #فیلسوفان زندهی دین معاصر (ملحد و موحد، مسلمان و غیرمسلمان) و پدیدآوردن متنی جامع و مرجع، دربارهی فلسفهی دین.
◾️ تدوین #فلسفهی_فلسفهی_دین به صورت یک دانش مستقل، و ایجاد فرصت مناسب برای عرضهی دیدگاههای اسلامی در ضمن آن، در عرصهی جهان.
◾️ شناسایی فیلسوفان دین برجستهی معاصر و برقراری ارتباط علمی مؤثر با آنان، درجهت اعتباراندوزی برای ایران اسلامی درباب فلسفهی دین و زمینهسازی برای تاثیرگذاری جدی بر این حوزهی معرفتی پراهمیت، در مقیاس جهانی.
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تفاوت قاضی منصوب و ماذون
🔻 می توان در جدایی و تفاوت قاضی منصوب و #قاضی_ماذون گفت که قاضی منصوب شرعاً به وجوب عینی یا کفایی موظف به پذیرش منصب قضاست چرا که شرایط و مواصفات بایسته ی #قاضی در او جمع اند و با نیاز جامعه به امر قضا بر او واجب است که تصدی جایگاه قضا را بپذیرد و این نیاز جامعه را مرتفع نماید ولی قاضی ماذون از آنجا که فاقد شرایط قضاست و تنها از سوی ولی امر معصوم یا ولی امر عادل یعنی ولی فقیه به مصلحتی اذن قضا یافته است تصدی این جایگاه بر او واجب نیست.
🔻 قاضی مأذون مانند #قاضی_منصوب برگمارده ی ولی امر و دارای ولایت قضایی است و گرچه همه ی شرایط و صفات بایسته و لازم برای قضا را ندارد ولی به مصلحتی از سوی ولی امر اذن قضا یافته است. قاضی مأذون اگر مجتهد است باید به رأی خود و اگر مجتهد نیست باید به رای #ولی_امر داوری کند ولی قاضی تحکیم هماره به رأی خود داوری می کند گرچه خاستگاه رای او ادله ی فقهی نباشد و تنها کارکرد #رفع_نزاع و رضامندی طرفین نزاع باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اذن قضا به عامی مقلد در هنگام نبود مجتهد جامع الشرایط
🔻 اگر #مصلحت اقتضا کند می توان فردی که همه ی شرایط قضا را ندارد و تنها از برخی از آنها بهره مند است را در #جایگاه_قضا نشاند. برای نمونه گاه قاضی مجتهد به شمار بسنده و کافی در دسترس ولی امر نیست مانند دوران حکمرانی امیرالمومنین علیه السلام که اینگونه بود و ایشان شریح قاضی که از برخی از شرایط قضا بی بهره بود را به مصالحی در منصب قضا گماردند ولی به او فرمودند هر حکمی که کردی پیش از اجرا بر من عرضه دار تا درستی آن را معلوم کنم و در واقع قاضی امام بود و شریح کارگزار و دستیار امام در قضا بود.
🔻 برخی از #فقها گفته اند که عامی #مقلد می تواند به رواداشت و اذن مجتهد جامع الشرایط به امر قضا بپردازد همانگونه که برای نمونه محقق کرکی به پادشاهان صفوی معاصر خویش اذن حکومت بر جامعه اسلامی را داده بود و حکومت کلان سیاسی فراتر و اعم از امر قضاست و آن را نیز در بر می گیرد. همچنین هر شأنی که برای امام معصوم علیه السلام هست از جمله حکومت و قضا، فقیه جامع الشرایط نیز در زمان غیبت مکانی یا زمانی امام معصوم از آن برخوردار است کما اینکه مرحوم امام نیز می فرمودند که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است و از آنجا که امام معصوم می تواند عامی مقلد را اذن قضا دهد برای ولی امر و #فقیه_جامع_الشرایط نیز دادن اذن قضا به عامی مقلد رواست.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
📌 توجه: تصویرسازی این عکسنوشت با کمک هوش مصنوعی انجام شده است!
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهصد و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر #مسعود_پزشکیان رییس جمهور
🔻 تهران، هشتم آبان ماه ۱۴۰۳
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 ولایت فقیه و امر قضا
🔻 #شیخ_انصاری گرچه ولایت فقیه را باور دارد ولی فرنودها و #ادله_نقلی را برای استوانش و اثبات آن بسنده ندانسته و از راه حسبه اثبات می نمایند. حسبه نیز تنها تصدی اموری مانند تدبیر شؤون بر زمین مانده ی گم شدگان و ناتوانان نیست بلکه شؤون حکومی همگی در میان حسبه جای دارند چرا که بی گمان خداوند متعال از بر زمین ماندن چنین امور گرانسنگی خرسند نیست.
🔻 بی شک این همه #احکام_اجتماعی و من جمله احکام قضایی اسلام برای اجرا در همه ی ادوار تاریخ فرو فرستاده شده اند و نباید بر زمین بمانند. نمی توان پذیرفت که اینهمه احکام اجتماعی اسلام تنها برای زمان حضور کوتاه مدت معصومین علیهم السلام در جهان خاکی نازل شده بوده اند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
📌 توجه: تصویرسازی این عکسنوشت با کمک هوش مصنوعی انجام شده است!
🆔 @Rashad_ir
🔰 #یادنگار
📸 سومین جشنواره بین المللی #فارابی در تهران و تقدیر از آیت الله #علی_اکبر_رشاد به عنوان #نظریه_پرداز_برجسته علوم انسانی اسلامی
🔻 تهران، آبان ماه ۱۳۸۸
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پیوند قضا و امر به معروف و نهی از منکر
🔻 در اختلافات حکمیه ای که از ضروریات دین نیستند دو حالت قابل فرض است. حالت نخست آن است که #محکوم علیه رای قاضی عامی #مقلد را به زیان خود می پذیرد و فرض دوم آن است که حکم او را به زیان خود نمی پذیرد.
🔻 فرض نخست که #عامی_مقلد به زیان محکوم علیه حکم کرده و او می پذیرد بیش از آنکه از جنس قضا و #داوری باشد مانند امر به معروف و نهی از منکر است چرا که قاضی عامی مقلد در این فرض بیش از آنکه حکم کند آنچه را که محکوم علیه پذیرای آن است را تاکید می کند. همچون موارد فراوانی از امر به معروف و نهی از منکر که فرد گناهکار خود نیز به زشتی کار خویش معترف است. پس اگر قاضی مقلد به زیان محکوم علیه حکم کرد و محکوم علیه پذیرای آن بود و به رغم این از انجام آن سرباز زده بود این حکم در مستوای نهی از منکر بوده و جایگاه آن نه مبحث قضا بلکه مبحث #امربه_معروف_ونهی_از_منکر است.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 شرایط ذاتی و عرضی قضا
🔻 اگر فقیهی بنابر مبنای خود #شرط_اجتهاد را از شرایط ذاتی قضا بداند طبعاً روا نخواهد دانست که ولی امر به عامی مقلد اذن قضا دهد چرا که مانع را در اینجا عنصری ذاتی می داند و مانع ذاتی به هیچ سبب و هیچ مصلحتی مرتفع نمی شود. اینکه برخی از فقها پیرامون اذن معصوم به شخص فاقد شرایط قضا سخن گفته اند نیز گرچه ما را نمی رسد که از شؤون و اختیارات معصوم سخن گفته و در آن چون و چرا کنیم.
🔻 اگر #اجتهاد یا هر شرط دیگری را از عناصر ذاتی قضا بدانیم طبعاً معصوم نیز شخص فاقد آن شرط را بر منصب قضا نمی گمارده است کما اینکه هرگز پیامبر اکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام شخص فاقد عقل را به هیچ سبب یا مصلحتی به منصب قضا نگمارده اند. روشن است که امام معصوم #ولی_مطلق است و شؤون و اختیارات او کناره و کرانه ای ندارد ولی مانع در این حالت ذاتی است و با نبود آن قضایی هم در کار نخواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کاربست سیاق از سوی علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان
🔻 مرحوم #علامه_طباطبایی چه بسا بزرگترین مفسر عصر ما بوده و در تفسیر خود بسی بیش از دیگران از #قاعده_سیاق بهره بردهاند و از آن گفتگو کرده اند ولی سیاق را به مثابه ی دستگاهی سامانمند و سازمانمند برای فهم قرآن به خواننده معرفی نکرده اند. به باور برخی سبب اینکه اصولیون و مفسرین با وجود آنکه از سیاق بسیار بهره برده اند باب جدایی برای آن در علم اصول ننهاده اند و تعریف و ادله ی آن را واکاوی نکردهاند آن است که در نظر آنها این قاعده پذیرفته بوده و نیازی به استوانش و اثبات یا بیان اقسام و مراتب آن نبوده است.
🔻 دلیلی در دست نیست که این قاعده ی گرانسنگ تنها در فهم مفردات کاربرد داشته باشد بلکه به نگره ی مختار می توان از آن در فهم جملات و تراکیب و آیات نیز بهره برد همانگونه که مرحوم علامه طباطبایی در #تفسیر_المیزان گاه یک سوره را و گاه حتی سراسر قرآن را سیاق برای فهم معنای یک آیه قرار می داده اند. #سیاق سمت و سو و رویکرد و اتجاه سخن گوینده را نشان می دهد و چه بسا بتوان گفت که کاربرد آن در جملات و ترکیب بیش از کاربست آن در مفردات است چرا که سیاق یک سامانه و دستگاه پیرامونی با عناصر و مولفه های پرشمار است و سامانه با جمل که مرکب اند بیشتر همساز است تا با مفردات و کلمات.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول آیت الله علی اکبر رشاد
📌 توجه: تصویرسازی این عکسنوشت با کمک هوش مصنوعی انجام شده است!
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 جنس دلالت در قاعده ی سیاق
🔻هر اسلوبی رمز و علامت و قرینه ای جدا را پدید می آورد و سیاق عبارت از این اسالیب و رموز پدید آمده از اسالیب است. این بافتار و ساختار یک شبکه ی یکپارچه را پدید می آورند و رموز پراکنده ای نیستند بلکه دارای تار و پودی در هم تنیده اند. هنگامی که وارد متن می شویم خطوط طولی و عرضی متقاطع کلام، سامانه و شبکه ای را پدید می آورند که معنی در آن شبکه فهم می شود و اصطلاح شبکه ی معنایی از اینجا پدید آمده است. بدون این شبکه معنای دقیق لفظ و مراد متکلم از آن دانسته نمی شود و تنها با ترجمه ی تحت اللفظی یک واژه، نمی توان مقصود متکلم و مولف را از آن واژه دریافت.
🔻 برای بهره بردن از #قاعده ی سیاق در فهم مفردات نمونه های فراوانی در دست است تا آنجا که برخی گمان کرده اند که این قاعده تنها برای فهم مفردات به کار می رود. ولی قاعده ی سیاق گذشته از فهم معنی و مراد متکلم از یک کلمه و جمله، برای فهم معنای فقرات سخن یعنی واحدهای بزرگتر از جمله و همچنین برای درک کلی و کلان از سراسر یک متن نیز به کار می آید. بالاترین مستوای قاعده ی سیاق آن است که سراسر یک متن مثلاً کل یک کتاب سیاق بوده و بر معنای مراد گوینده از یک واژه یا یک جمله ظهور و دلالت داشته باشد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030812.mp3
15.28M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و سوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه بیستم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir