#اشعار
🍁 پاییز
طوفـان زده ام مثـل هـــوای پاییـز
پـژمرده و زردم از جفـای پاییـز
بـارانی ام ازبس به تو می اندیشـم
ای حال بهـار در هـوای پاییـز!
دلتـنگم و، جانسوز صدا می زنمت،
جانسوز، درست مثل نـای پاییـز
انگـار که فصل ها همه پاییـزند،
عمرم همه بلکـه سال های پاییـز
پنجـاه بهـار، شدخـزان پی درپی،
من پیـرشـدم، ولی به پـای پاییـز
کی بالأخره، چگونه سرخواهدشد؟
تلخ است چقـدر ماجـرای پاییـز!
مـن منـکر دلــربــایـی پـایـیــزم،
نفریـن به شکــوه دلـربای پاییـز!
هرسال، نمی شـود خــدایــا آیـا
تکـرار شـود بهـــار جــای پاییـز؟
البتـه در این غزل، من ازدلتنگی
بد گفته ام ازحـال و هــوای پاییـز
چون ابر بهار، اگرنه می گریم من
دلتنـگ که می شـوم بـرای پاییـز
چالاک و فرح فزا و سحرآمیز است
هــم قــــدّ بهـار، هــم قبـای پاییز.
▪️ #علی_اکبر_رشاد
⚜ تهران، پاییز ۱۳۸۸
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 بدون غایت نه تنها پی ریزی علم اصول بلکه انجام هر کاری ترجیح بلامرجح خواهد بود
◾️ بدون لحاظ #غايت انجام فعل ترجيح بلامرجح است. انسان می خواهد فعل آگاهانهای را انجام دهد، اگر برای آن غايتی فرض نكرده باشد انجام دادن و انجام ندادن آن برابر است و برگزیدن سویه ی انجام به جای سویه ی ترك ترجيح بلامرجح می شود. چه دليلی دارد كه اگر قصدی منظور نيست و واقع نخواهد شد، فعل ترجيح پيدا كند؟ چرا ترك ترجيح پيدا نكند، حال آنکه ترك به طبيعت نزديكتر است. در واقع #غایتمندی فعل و تصور غايت برای علم كه يك فعل است مرجِح است و بدون آن میان فعل و ترك ترجيحی نيست!
◾️ در انجام کار بدون لحاظ غايت دچار نوعی ترجيح بلامرجح ميشويم كه محال است. بنابراين غايت برای هر كاری از جمله پی ریزی یک علم، بایسته و ضروری است و بدون آن اصولاً از تأسيس و وضع و تدوين يك علم تا تحصيل و تدرس و تدريس آن بلاوجه خواهد بود.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
🏴 همزمان با ایام فاطمیه برگزار می شود:
🔰 محفل اخلاقی با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌 سه شنبه شب ها یک ساعت بعد از مغرب
⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
📍 موقعیت جلسه با استفاده از مکان یاب:
🖇 nshn.ir/597bvePRNxi6yX
🆔 @Rashad_ir
ghaza17.mp3
10.7M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و چهارم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه هفدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 شرط جامعیت و مانعیت در روش شناسی علوم
◾️ در #روششناسی و غایت شناسی، مانند تعريف علم بايد افزون بر آن دو شرطی كه در تعريف از گذشته گفتهاند یعنی جامعيت و مانعيت، شرط سومی را نیز لحاظ كنيم. می گويند تعريف بايد جامع و مانع باشد و اين دو را منطقيون از گذشته گفتهاند از این رو این دو شرط را در تعريف علم بايد در نظر داشت. ما يك شرط سومی را در تعريف علوم افزوده ایم و آن #شرط_جهت است. بايسته است که در مقام تعريف، جهت را نیز در نظر داشت و باید روشن شود كه جهت تعريف و رويكرد ما در تعريف پسينی است يا پيشينی؟ اگر جز این باشد مغالطه پيش آمده و تعريف دقيقی فرآچنگ نمی افتد.
◾️ شرط سوم را كه در تعريف علوم افزودیم در بعضی از مسائل نیز بايد لحاظ كرد چرا که تعريف تنها #تعريف_علم نيست. از آنجا كه به رأی ما هر مسئله از مسائل علمها خود برای خویش عليمه و دانشوارهای است در تعريف مسئلهها نیز سه امر بالا شرط هستند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهصد و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر #مسعود_پزشکیان رییس جمهور
🔻 تهران، بیست و نهم آبان ماه ۱۴۰۳
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 بررسی تاریخ علوم برای کشف غایات آنها
◾️ برای اينكه بدانيم #غايت_علم_اصول چيست خوب است كه تاريخ آن علم را مطالعه كنيم و ببينيم كه از سوی مؤسسان، برای آن علم حين تأسيس چه غايتی منظور شده است و آنها با چه نیازی روبرو بودهاند كه اين دانش را پی ریخته اند؟ كما اينكه درباره ی #دانشهای_نوین بايد ببينيم كه غرض و غايت مؤسسان كه اين حوزه ی مطالعاتی و معرفتی را پديد آوردهاند چه بوده است.
◾️ برای نمونه در جستار پیوند علم و دین که مبحثی نوین است به سراغ تاريخ غرب، تاريخ دين مسيحيت، به ویژه در قرون وسطا، تاریخ کشمکش علم و دين در مسيحيت و علم قرون وسطا و نزاعهای تاريخی كه آن زمان بوده است می رویم تا دریابیم چرا برای نخبگان و دغدغهمندان اين امور بغرنج و دشوار شده است و در نتیجه به مطالعه توسعه این دانش پرداخته اند آنچنان كه كسانی پيدا شدهاند كه همه ی عمر علمی خود را (افزون بر نيمقرن) در بررسی علم و دين سپری كردهاند.
◾️ طبعاً پاسخهايی كه آنها ارائه می كنند معطوف به تأمين غايتی است كه آن زمان داشتهاند. غايت بعضی از ورود در اين مسئله آن بوده كه اثبات كنند دين به كار نمی آيد و مانع رشد و توسعه و پيشرفت علم است. كسانی كه دغدغه ی دين داشتند، در مقام اين بودند كه بگويند تعارضی میان علم و دين نيست و يك راهحل اينچنينی پيدا كنند. يا بگويند از اساس علم و دين در يك سپهر نيستند تا تعارض يا تلائمی داشته باشند. #علم_ودين دو عالماند که نمی توان آنها را با يكديگر سنجید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 همه قواعد اصول کاشف نیستند
◾️ همه ی آنچه كه از به كار بردن #اصول به دست می آيد معرفت به احكام نیست. معرفت به احكام به معنای #كشف_احكام است و نتيجه ی علم اصول هماره كشف نیست و بخشی از آن، اصول عمليه است كه كاشف نيستند. همچنین آنچه كه كشف می شود، نمی توان گفت که به یقین احكامالله است.
◾️ اگر اصول عمليه ی عقليه را كسی حجت دانسته و به كار ببندد علی المبنا نمی توان از آنها به #احكام_الله تعبير كرد بلکه اينها احكام عمليهاند. البته اگر مبنای كسی اين باشد كه فرقی میان طريق عقل و طريق نقل نيست، در آن صورت آنها نیز احكامالله قلمداد خواهند شد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir