ربّیّون: انّا الی الله راغبون
کتاب ۱۱۳۰ صفحه ای «مبانی و مستندات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
کتاب ۱۱۳۰ صفحه ای «مبانی و مستندات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» حاصل یک طرح پژوهشی است که در مرکز تحقیقات حکومت اسلامی به پایان رسیده است. هدف از این طرح، دسترسی آسان اساتید، محققان و پژوهشگران در زمینه حقوق اساسی به نظرات قانونگذار و مبانی و مستندات هر یک از اصول قانون اساسی است.
در این پژوهش مباحث پراکنده سخنرانان پیش از دستور و جلسات علنی «مجلس خبرگان قانون اساسی» جمعآوری شده و پس از تنظیم و تنقیح به صورتی انسجام یافته همراه با دلایل توجیهی موافقان و مخالفانِ هر اصل، همراه با مبانی و مستندات آن ارائه گردیده؛ همچنین سابقه هر اصلی در نخستین پیشنویس رسمی قانون اساسی و پیشنویسی که مبنای کار مجلس خبرگان قانون اساسی قرار گرفت، پیگیری شده است. افزون بر آن به منظور مقایسه بین نظر قانونگذار و دیدگاه مفسّر قانون اساسی، نظریّات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان در ذیل هر اصلی نقل شده است. گفتنی است این طرح پژوهشی دارای مقدمهای مبسوط از روند تهیه پیشنویس و نقد و بررسی آن توسط صاحبنظران، عالمان، اندیشمندان و حقوقدانان در سالهای ۵۷ و ۵۸ با تکیه بر اسناد، مدارک، جزوات، نامهها و بیانیههاست.
mabani.pdf
4.38M
کتاب مبانی و مستندات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
بسم الله
هر چند در مصادیق مطرح شده در نوشته جناب رنانی همراه نیستم اما تحلیل ویژه از امید اجتماعی و توجه به سوء هاضمه روانی جامعه ایران و نیز کرختی و اینرسی پدید آمده از آن قابل تقدیر است.
از سویی دیگر توجه دکتر رنانی به خطای راهبردی خود مبنی بر ناامیدی پراکنی هر چند خود را حائز بالاترین مراتب امید فردی و اجتماعی میخواند نیز قابل ستایش است.
اما صد اسف او نخواهد فهمید که این خطای راهبردی به خاطر پایگاه فکری او یعنی علوم انسانی غربیست! او چنان علوم انسانی را در آغوش کشیده همچون فرزندی که در آغوش مادر خویش آرمیده...
علوم انسانی غربی چیزی جز ظلمات نمی زاید.
صد اسف او نخواهد فهمید برای رفع خطای راهبردی خود بایستی از وجود خود توبه کند از همه پارادایم فکری خود بایستی توبه کند.
صد اسف نخواهد فهمید فکری که ذیل پارادایم توحیدی تکون نیابد نه تنها امید اجتماعی نخواهد آفرید بلکه امیدهای فردی را نیز خواهد خشکانید.
و الذی خبث لا یخرج الا نکدا...
و صد اسف اینکه او خود نفهمیده که کارش چه اثری داشته است بلکه دیگرانی به او گفته اند و این بسیار جالب است که عقل عملی محسن رنانی از عقل نظری او پیروی نمی کرده است او هر چند به جایگاه استراتژیک و رئیسی امید اجتماعی آگاه بود اما در عمل او این سرمایه اصلی و اصالی را به آتش کشیده است.
سید مصطفی مدرس
آخرین یادداشت محسن رنانی با عنوان سکوت ملی امید ملی
https://telegra.ph/%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%84%DB%8C-11-30
#علوم_انسانی_ذاتا_مسموم
#پارادایم_غربی
#پارادایم_توحیدی
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🤔تاملی در پیچ و خم عدالتخواهی امروز ⁉️نیاز امروز ما: صدرای عدالت یا کاوه (آهنگر) عدالت؟
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰هر چند عالمانه بود یادداشتی در مبادی تصوری از عدالت و عدالتخواهی بپردازم لکن عاقلانه این است که با توجه به فضای کنونی به کنکاشی در مسئله بپردازیم:
💠عدالت آرزوی دیرپای بشریت است.
هر چند و الحق اوسعها فی التواصف و اضیقها فی التناصف است و در باب عدالت سخن گفتن و نوشتن بسیار سهل الوصول تر از تحقق عدالت است اما باز ضروریست در باب عدالت به کنکاش و تامل بپردازیم تا صحنه پیچیده عدالتخواهی برایمان واضح تر شود.
💠سلطنت عقل صاعد بر ارض وجودی انسان به همراهی جنود عقل عدل را برای ما به ارمغان می آورد چرا که به بیان امیر عدالت حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام عدل چیزی جز وضع کل شی ء فی موضعه و اعطاء کل ذی حقّ حقّه نیست و این عقل به همراهی جنود عقل است که چنین رهاوردی را برای بشریت می تواند به ارمغان بیاورد.
💠شرافت عدل تا آنجاست که حضرت می فرمایند:
«وَالْعَدْلُ اَساسٌ بِهِ قِوامُ الْعالَمِ؛ عدل پایه و ستونی است که هستی بدان پابرجا و استوار است.»
تا آنجا که عدل در بیان حضرت سبب عمران و آبادانی شهرها دانسته شده است:
«ماعُمِّرَتِ الْبُلْدانُ بِمِثْلِ الْعَدْلِ؛(2) هیچ چیز مانند عدل باعث آبادانی شهرها نیست.»
💠اما اگر عقل نازل(یعنی وهم) سلطنت بر ارض وجودی انسان و تمام سرمایه های چه در ساحت فردی و چه در ساحت اجتماعی در دست بگیرد چیزی جز ظلم و خرابی و ... رهاورد دیگری برای بشریت به ارمغان نخواهد آورد.
💠سخن انقلاب اسلامی به عنوان کاروانی از بشریت که سوی عبودیت همه جانبه و حداکثری حضرت حق سبحانه انتخاب کرده و داعی بشریت به این سو و مسیر و راه هست این است که:
💢ای آدمیان نظام سلطه چیزی جز تجسد و تمثل جنود جهل نیست!
مصداق اعظم و اتم ظلم در عالم بشریت نظام سلطه و در راس آن آمریکا و اسرائیل هستند.
💢ای بنی آدم!
بدانید و آگاه باشید که دستگاه استکبار ولیده ابلیس ملعون است!
و به یادآورید که خدای سبحان فرمود:
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ﴿یس/۶۰﴾
اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست.
💠امت ایران به همراهی و همدلی تمامی مستضعفان جهان با این دیدگاه و بینش عزم چالش تاریخی و تمدنی با نظام سلطه غربی را کرده و رژیم دست نشانده و مستعمره پهلوی را سرنگون کردند.
هدف این امت چیزی جز حاکمیت الله نبود و به همین دلیل در پی آن بودند که جنود عقل را بر ارض وجودی فردی و اجتماعی حاکم کنند.
چون می دانستند هر گاه وهم(عقل نازل) عهده دار سرنوشت بشری شود چیزی جز ظلم و ستم و خرابی و ذلت و شقاوت به بار نمی آورد.
💠فلذا از سویی بایستی دانست در زمانه کنونی تمامی مسائل ما جهانی است فلذا سرمنشأ تمامی ظلم و ستمها نیز از سوی نظام سلطه است و به همین دلیل است که ما به دنبال چالش همه جانبه با نظام سلطه خاصه آمریکا هستیم. چرا که میخواهیم ربوبیت و حاکمیت بر سرنوشت بشریت را به ید تدبیر حق سبحانه بدهیم و به همین دلیل نظام سلطه تمام هویت خود را در معرض چالش می بیند.
💠اما بعد از گذشت 40 سال از حادثه بهمن 57 اکنون چالشی برپا شده است که گروهی مدعی فقر نظری و خلا تئوریک در باب عدالتخواهی و تحقق عدالت هستند از سوی دیگر عده ای نیز برآنند که ما بر انباشتی از گزاره های نظری یقینی ایستاده ایم تنها چیزی که امروز نداریم کنشگری شجاعانه در برابر مصادیق بیّن الغی می باشد.
◀️به عبارت دیگر دسته اول معتقدند نیاز زمانه ملاصدرا یی است که تمام مشارب عدالتخواه را به یک وحدت جمعی نظری رسانده تا بتوان کنشگری عدالتخواهانه متکامل رقم زد.
◀️اما دسته دوم معتقدند که نه!!! ضحاک ظلم و فساد آنچنان به دست و پای انقلاب اسلامی پیچیده است که ضروریست کاوه آهنگر با قیام خود انقلاب اسلامی را از ورطه هلاکت نجات دهد.
اما گمانه هایی درباره نظرات این دو دسته:
1⃣ منظور از فقر نظری این نیست که صرفا بیاییم کنفرانس و سمینار برگزار کنیم و دور هم خوش باشیم بلکه بدان معناست که عدالتخواهی برای آنکه به جنبشی فراگیر و کنشگری ای همه جانبه شود نیازمند تفکر اجتماعی و عقلانیتی مترقی مشترکی است که هر کسی که دلداه انقلاب اسلامی و مکتب امام ره است خود را بدین تفکر اجتماعی در باب عدالت مجهز ببیند.
2⃣ نشانه فقر نظری آنست که هنوز که هنوز است بعد از دو دهه پرسش از رهبری در باب پرداخت به مصداق آری یا نه؟ ما هنوز شاهد یک جمع بندی متقن و منسجم در این باب نیستیم. چرا که عده ای پرداختن به مصداق بیّن الغی را راهی برای تحقق عدالت دانسته و از سوی دیگر عداه ای مصداق بسندگی و نفی وضع موجود و اکتفا به خشم از وضع موجود را نوعی به مذبح بردن عدالتخواهی قلم داد می کنند چرا که معتقدند عدالخواهی واقعی به دنبال تحقق عدالت است به دنبال تغییر به نفع عدالت است و نه صرفا نمایش و راحتی از عذاب وجدان.
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰هر چند عالمانه بود یادداشتی در مبادی تصوری از عدالت و عدالتخواهی بپردازم لکن
3⃣ عدم فراگیری و عمومی نشدن گفتمان عدالتخواهی خود بزگترین نا عدالتی است که بایستی هر چه سریعتر بدان رسیدگی شود؛ نبایستی پرداختن به گفتمان عدالتخواهی را کار سخیف و پیش پا افتاده قلمداد کرد. بلکه فاعل قیام به قسط همه مردم هستند و نه صرفا چند نفر محدود و فاعلیت عمومی و همگانی جز با گفتمان سازی و بسیج افکار عمومی میسر نمی شود.
4⃣ مخاطب عدالتخواهی نه فقط مسئولین بلکه نخبگان و مردم و مستضعفان جهان هستند؛
هر چند عرصه عدالت، مطالبه عدالت و تحقق عدالت اقیانوس بی انتهای پرسشهای ماست. اما این وسط نخبگان ما یکی از رمق ترین حضورهایشان در همین عرصه اندیشه ورزی برای عدالت است! چرا از نخبگان دانشگاهی و حوزویمان تا کنون اینگونه مطالبه نکردیم؟! هنوز که هنوز است بعد از گذشت از 40 سال از انقلاب نسبت عدالت با وحدت و حکومت و ولایت و استکبارستیزی و ... برایمان به طور واضح مشخص نیست. ما اندیشه اجتماعی منسجم و متقنی نداریم؛ فلذا عرصه های مختلف مطالبه عدالت را بایستی بشناسیم و به یک قشر خاص محدود نشیم! به طور مثال تهران قطب مطالبه از مردم باشد...اصفهان قطب مطالبه از مسئولین.......مشهد و قم نیز قطب مطالبه از نخبگان...
5⃣ الگوهای عدالتخواهی ما محدود به تجمع و دادن بیانیه و بیانیه خوانی است. هر چند در سالهای اخیر شاهد ورودهای تخصصی عدالتخواهانه بوده ایم لکن فقر الگوهای راهبردی ما در تحقق و مطالبه عدالت باعث شده است آنچنان که بایسته و شایسته است در زمینه عدالتخواهی پیشرفت مطلوب را نداشته باشیم.
6⃣ بایستی توجه داشت که ما در حال یک نبرد تمدنی و همه جانبه با نظام سلطه هستیم اگر کنشگری ای ولو به نام آرمانهای انقلاب در طرح راهبردی نهضت جای خودش را به درستی نیابد عجیب و دور از انتظار نیست که آن کنشگری در طرح دشمن و به نفع منافع نظام سلطه مصادره شود. این سرنوشت محتوم تمام کسانی است که منطق حق را دریافتند اما طرح ولی حق را در نیافتند. کسی که منطق حق را دریابد اما طرح ولی حق برای پیشبرد حق را نفهمد دیر یا زود سرنوشت کسانی را خواهد داشت که حضرت امیر علیه السلام درباره ایشان فرمود: کلمة حق یراد بها الباطل!
7⃣ موضع ما در برابر موارد بیّن الغی: تأمل نظری یا کنش عملی؟!
هر چند تأمل نظری میتواند متهم به عافیت طلبی شود و نیز کنش عملی متهم به بی فکری و بی خردی! اما به واقع صحنه کنونی عدالتخواهی ما به شدت متشتت و ملتهب است. از طرفی ما شاهد بوده و هستیم در سیره ائمه علیهم السلام که بعضا در موارد بیّن الغی سکوت پیشه کرده اند از سوی دیگر کلام حضرت امیر علیه السلام درباره خلخال پای زن یهودی نیز در ذهنمان مرور می شود.
8⃣ راه تدارک عزم تحقق عدالت: مبارزه مصداقی یا مبارزه گفتمانی؟
قرار است راه جنبش عدالتخواهی به خلق عدالتخواه ختم شود یا قرار است صرفا یک جنبش محدود باقی بماند؟ فاهمه یک جنبش تا سرازیر در فاهمه عمومی و همگانی نشود. نمی توان آن جنبش را یک جنبشی در مدار مردمسالاری دینی دانست بلکه به شدت در ورطه خودبسندگی قرار دارد.
9⃣ رفع استثقال زبان در برابر امام جامعه راهی برای دمیدن روحی تازه در جنبش عدالتخواهی یا بیراهه ای طراحی شده از جانب نظام سلطه؟
به تعبیر شهید بهشتی حق پرسش از رهبران در اسلام دگم و تغییر ناپذیر است. امام عدالت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره می فرمایند:
لا تظنوا بي استثقالاً في حقً قيل لي ( خطبه 216، سطر 2)
و مپنداريد که اگر حق را به من بگويند، بر من گران خواهد بود.
فإنه من استثقل الحق أن يقال له او العدل ان يعرض عليه کان العمل بهما اثقل عليه( همان)
زيرا اگر کسي از کلام حق که به او گفته شود يا عدلي که بر او عرضه شود، استثقال کند و آن را گران شمارد، عمل کردن به آنها براي او دشوارتر خواهد بود.
و در ادامه امر مي کند که هيچ گاه از گفتن حق باز نايستيد:
فلا تکفوا عن مقالة بحق(همان).
⁉️اما واقعا در زمانه کنونی چالش اصلی و رئیسی رفع ثقل زبانی جامعه در برابر ولی جامعه است تا راه برای پرسش و مطالبه از دیگر مسئولین گشوده شود؟! یا پرسشگری از رهبر و ولی جامعه راهی برای فروکاستن از اعتبار اجتماعی جایگاه ولایت فقیه و نیز درگاهی برای اعمال اراده نظام سلطه در جهت محدودیت کنشگری چالش طلبانه ولی فقیه با نظام سلطه می باشد؟!
⁉️واقعا مردم ایران در برابر ولی فقیه دچار ثقل زبانی اند؟! جامعه ای که بارها و بارها ولی فقیه مورد نقد و پرسش منصفانه و غیر منصفانه از سوی اصحاب رسانه قرار میگیرد؟!
سید مصطفی مدرس 13 آذر 1397
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
#اندیشه_توحیدی #توحید_اندیشی #توحیدی_اندیشی #علامه_طباطبایی .
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰«... اسلام دين #توحيد است، و تمامى فروع آن به همان #اصل_واحد برمىگردد، و آن #اصل_واحد است كه در تمامى فروع دين منتشر شده است ...»
🔰«... قرآن كريم... كتابى است كه به برنامه كامل زندگى جهان انسانى مشتمل است و اگر به دقت كنجكاوى شود اين برنامۀ وسيع و پهناور كه هر گوشه و كنار اعتقادات و اخلاق و اعمال بيرون از شمار انسانيت را فراگرفته و به تمام دقايق و جزئيات آن رسيدگى مىنمايد... اساس اين برنامه وسيع، گراميترين كلمه حق كه ايمان به خداى يگانه باشد، قرار داده شد و همه اصول و معارف از «#توحيد» استنتاج گرديده است و از آن پس پسنديدهترين اخلاق انسانى از اصول معارف استنتاج و جزء برنامه شده است. و از آن پس كلّيات و جزئيات بيرون از شمار اعمال انسانى و اوضاع و احوال فردى و اجتماعى بشر، بررسى و وظايف مربوط به آنها كه از يگانه پرستى سرچشمه مىگيرد تنظيم گشته است. در آيين اسلام ارتباط و اتصال ميان اصول و فروع به نحوى است كه هر حكم فرعى از هر باب باشد اگر تجزيه و تحليل شود به همان #كلمه_توحيد تنها برمىگردد و #كلمه_توحيد نيز با تركيب همان احكام و مقررات فرعى حاصل مىشود ...»
شیعه در اسلام، ص 155
#اندیشه_توحیدی
#توحید_اندیشی
#توحیدی_اندیشی
#علامه_طباطبایی
.
بسم الله الرحمن الرحیم
المستعان بک یابن الحسن
⏱#عقربه_رنج_عاطفی
🔅در هر لحظه ما تحت تأثير اموری هستیم. يك زوايه انسان شناسي این است که هر اتفاقي كه هر لحظه مي افتد به عنوان مثال من تا چشمم را باز مي كنم، بر يك قالي پر نقش و نگار مي افتد؛ اين نقش و نگارها به واسطه قوه واهمه عكس برداري می شود و به قوه حافظه سپرده مي شود؛ عقربه ذهن و قلب ما به واسطه همین انباشته هایمان در حافظه سمت و سوق پیدا میکنند.
🔅اما اکنون وضعیت ما چیست؟ آیا ما در یک وضعیت سالم و مطلوبی قرار داریم؟!
بایستی گفت ما انسانهای عصر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، در این وضعیتی که غرق در تصویرهای پر از رنج و درد و سیاهنمایی ها و ویرانه نمایی ها هستیم کتابخانه حافظه ما انباشته از هزاران تصویر سیاه و عذاب آوریست که هر روز بیش از پیش ما در در مرداب رنج غرق می کند.
🔅بایستی توجه داشته باشیم عواطفی که برای ما رخ میدهند در واقع به دست ما معماری و ساخته شده اند!! انسان بیش از هر مخلوق دیگری روی عواطف خود کنترل دارد ما بنده مدارهای عاطفی مان نیستیم چرا که ما میتوانیم تجربه های عاطفی مان را مدیریت کنیم. چرا که ما میتوانیم با تغییر مواد اولیه ای که ذهن ما در ساخت عواطف به کار می برد میتوانیم زندگی عاطفی خود را دگرگون سازیم. ما بایستی معمار تجربیات خودمان باشیم!
🔅اما اشکال کار آنجاست که ما به جای آنکه معماری و مهندسی کتابخانه حافظه خود را خود در دست بگیریم، همچو بردگانی بی اراده خود را به دست امپراتوری رسانه ای غرب داده ایم تا هر تصویری که اراده می کنند به خورد ما داده و بر اساس سلایق خودشان کتابخانه حافظه ما را دستکاری کرده و بدین وسیله #عقربه_رنج_عاطفی ما را به آستانه دردناکی غیر قابل تحمل برسانند و بر این اساس هویت تاریخی ما را تحریف کنند تا به جای آنکه به تاریخ پر فتوح چهل ساله خودمان افتخار کنیم و به خود ببالیم که حماسه گون و عاشقانه در به ثمر رساندن پروژه تاریخی پر از خون و رنج انبیاء و اوصیاء معیت و مشارکت داشته ایم، حسرت رعیت زیر دست نظام شاهنشاهی 2500 ساله را بخوریم!!!
🔅انقلاب اسلامی از همان روزی که با دعوت حضرت امام خمینی ره شروع شد دعوتی جز عبودت الله و بسط حاکمیت حق سبحانه نداشت. اما گام نهادن در صراط مستقیم لازمه اش قلب سلیم است. بدون قلب سلیم هر چقدر هم تلاش بکنیم باز هم در طرح و نقشه شیطان خواهیم افتاد!!!
اولين قدمي كه ما بايد در مسیر رسیدن به قلب سليم برداریم اين است كه موهوماتي صاف و زلال داشته باشم و جلوي موهومات فاسد و غیر صحیح را بگيریم.
🔅انقلاب اسلامی که از همان ابتدا با خون شهدای راه حقیقت آبیاری شد به همگان حقیقت زشت و پلشت نظام سلطه را نشان داد. در آن حديث حقيقت كه جناب كميل رضوان الله تعالي از اميرالمؤمنين علیه السلام نقل ميكند؛ حضرت فرمودند: الحقيقة محوالموهوم
يعني اگر مي خواهي به حقيقت برسي تنگ راه سخت و كانال بسيار پيچيده و خطرناكي در جلوي راه است که بايد از آن گذر كني و آن هم واهمه و موهومات است. رأس الرئوس همه موهومات نظام سلطه و ابزار خطرناک آن یعنی امپراتوری رسانه ای غرب می باشد که با القائات موهوم خودش صراط مستقیم حقیقت را بیش از پیش بر امت ایران تنگ کرده است اما بایستی به یاد داشته باشیم که مقاومت بر امر حق است که حق است همانطور که حق سبحانه به نبی ختمی فرمود: فاستقم کما امرت
🔅مضافا بر این مطالب رنج و سختی ای که انسان در زندگی خویش دچار می شود چنانچه او را مصمم تر در مقاومت بر امر حق بار بیاورد رنجی توحیدی است که رهاوردی جز تقرب ندارد اما رنج و سختی ای که انسان را به انفعال و نا امیدی و کسالت بکشاند چیزی جز خسران مبین نخواهد بود. به بیان مرحوم صفایی حائری:"️دنیا بد نیست، کم است. دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی."
این صراط مستقیم و راه حقیقت است که در سرتاسر آن آسانی و سختی در هم تنیده هم است همان طور که حق سبحانه فرمود ان مع العسر یسرا. اما راهی که متاع دنیا را به متاع آخرت ترجیح داده هماره سختی است هر چند انسان خود را تا آستانه مرگ با آروزی راحتی فریب دهد.
سید مصطفی مدرس 19 / 9 / 97
#مقاومت
#راه_حقیقت
#رنج_توحیدی
.
آنچه جامعه اسلامی را می سازد حکومت اسلامی ( نیست ) . حکومت اسلام فقط ( پاسدار ) جامعه اسلامی است نه ( آفریدگار ) آن ؛ زیربنا و آفریدگار جامعه اسلامی ، (توحیدی) است که در یک بُعدش جامعه اسلامی را می سازد و در بُعد دیگرش حکومت اسلامی را .
توحید در درون افراد ، خدا را به حکومت می رساند و در نتیجه جهاد با نفس شروع می شود و در جامعه ، الله را حاکم می گیرد و در نتیجه جهاد با طاغوت شروع می شود . شکل اول ، جامعه اسلامی را می سازد و در شکل دوم ، حکومت اسلامی را .
📚 اندیشه من ، علی صفایی حائری ، ص 15
#اندیشه_توحیدی
#توحید_اندیشی
#توحیدی_اندیشی
#صفایی_حائری
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
معجزه نبی ختمی، معجزه امت ختمی نظام امت - امامت معجِز نظام سلطه .
بسم الله الرحمن الرحیم
المستعان بک یابن الحسن
1⃣#مقاومت_امت_ختمی یادداشت اول
🔰نفخه صور انقلاب اسلامی
نفخه صور انقلاب اسلامی ایران چیزی جز یکتا موعظه الهی یعنی دعوت به قیام لله نبود(1).
قیام برای خدا بود که امت ایران را به مرتبتی رساند تا در عصر سیطره ظلمت و تاریکی حاکمیت طاغوت، بر آن بشورند و تاج و تخت ریاست و سیادتش را سرنگون سازند.
قیام ملت ایران آیینه و انعکاس قیام انبیاء اولوالعزم بود که بدیشان ارث رسیده بود.
🔰قیام برای خدا
قیام برای خدا بود که نوح نبی و پیروانش را از عذاب سهمگین الهی نجات داد و ریاست و سیادت تکذیب کنندگان آیات الهی را به زیر کشید.
قیام برای خدا بود که ابراهیم خلیل را از آتش سوزان رهانید و حاکمیت نمرود را در هم کوبید.
قیام برای خدا بود که موسای کلیم را تنها با یک عصا از رود نیل عبور داد و تفرعن فراعنه را پایان بخشید.
قیام برای خدا بود که با معجزه خود یعنی قرآن ملحدان و مشرکان را به عجز در آورد و بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد.
🔰انقلاب اسلامی امتداد پیوستار نهضت توحیدی انبیاء علیهم السلام
انقلاب اسلامی امتداد همین زنجیره نهضت توحیدی انبیاء اولوالعزم است.
انقلاب اسلامی چیزی جز عبودیت یک امت در ابعاد تاریخی تمدنی اجتماعی نیست و تمنایی جز گشودن درگاه عصر توحیدی انبیا و اوصیا به روی بشریت سرخورده امروز ندارد.
🔰انقلاب اسلامی یعنی قیام و مقاومت
انقلاب اسلامی یعنی قیام لله و حفظ این قیام لله. حفظ قیام لله یعنی مقاومت.
مقاومت به معنای تحمل کردن نیست! مقاومت یعنی در افق سقف و منتهای مرتبت انسانیت سیر کردن و در این جهان متعالی انسانیت زیستن.
امت ایران با قیام خود و با مقاومت خود سقف و منتهای دیگری از انسان بودن را به بشریت نشان داد. نشان داد که می توان راهی به جز راه دیکته شده ابر قدرت ها پیمود.
نشان داد که میتوان راهی به سوی آسمان گشود میتوان راهی از خدا با خدا و به سوی خدا طی کرد.
میتوان با یک نام،حسین علیه السلام، بیش از بیست میلیون انسان را به تمنای قرب به انسان کامل مجتمع کرد.
نشان داد که میتوان یک امت به عشق امامش، خضر پیر راه خود هشت سال در برابر بیش از 80 کشور دنیا بجنگد و سروقامتی خود را حفظ کند.
نشان داد که تز پیروزی خون بر شمشیر واقعیت دارد تمام سلاح های عالم در برابر عزم و اراده آدمی سر تعظیم فرود می آورند.
نشان داد که به تحقیق این سنت الهیست: ان الله لایغیر مابقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
🔰#عصر_مقاومت
اگر در صدر اسلام حضرت نبی ختمی با معجزه خود یعنی قرآن حاکمیت طاغوت و سلطنت ابوسفیانها و ابوجهل ها را در هم کوبید و ایشان را به عجز درآورد.
امت نبی ختمی نیز با تمسک به حبل الله یعنی قرآن و عترت اراده و عزمی به جهان بشریت عرضه داشت که تمام نظام سلطه و دستگاه استکبار را به عجز درآورد.
این مقاومت امّت ایران است که اربعین را برای بشریت به ارمغان آورده است
این مقاومت امّت ایران است که ایستادگی در برابر ظلم و ستم را برای جبهه مقاومت به ثمر رسانده است.
این مقاومت امّت ایران است که مقاومت مستضعفان در یمن و عراق و سوریه و فلسطین را به بارآورده است.
این مقاومت امّت ایران است که امپراتوری دلار را با چالش مواجه کرده است.
این مقاومت امّت ایران است که امپراتوری رسانه ای غرب را به لرزه در آورده است.
این مقاومت امّت ایران است که سلطنت استعمار و استثمار نوین را به هم ریخته است.
سید مصطفی مدرس 27 آذر 1397
ادامه دارد...
#اندیشه_مقاومت
#عصر_مقاومت
.
#فجر_حیات
در گذشته، همین ایران و ملت و موقعیت جغرافیایی و همین فقه و قرآن و نهجالبلاغه بود؛ اما در واقع چیزی نداشتیم و روزبهروز عقبتر میرفتیم و بیشتر بر سرمان میخورد وشخصیت ما هضم میشد. بعد که او پدید آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودی که ماهیات را هستی و تحقق میبخشد، و مثل خورشیدی که میتابد و اشیا را آشکار میکند، و مانند روحی که به کالبدی دمیده میشود و اجزای آن را زنده میسازد، ما را زنده و نمایان کرد و به حرکت درآورد؛ آنوقت ارزش جغرافیایی و تاریخی و فرهنگ گذشته و #قرآن و #نهجالبلاغه و #ملت ما #احیا شد و به کارمان آمد.
۶۸/۰۴ /۲۸
پ.ن: تصویری زیبا از استقبال مردم از امام خمینی هنگام ورود به ایران در ۱۲ بهمن ۵۷
طول صف استقبال نزدیک به ۳۳ کیلومتر بوده است!
Mahmood AliGholi - Ab Zanid Rah Ra-.mp3
2.56M
سرود آب زنید راه را از مرحوم علیقلی
حماسه ای این چنین آرزوست...
.
بسم الله
غلغله دانشگاه تهران با موضوع حجاب یادآور چندین موضوع برای ما میتواند باشد
1. دانشگاه ایده تمدنی ما نیست ما بایستی به دنبال انحلال تمدنی دانشگاه و رجعت تمدنی به نهاد علمی خودمان باشیم.
2. حجاب عمق استراتژیکی است که خط درگیری جبهه باطل در برابر جبهه حق شناسایی کرده است. اما حفظ این عمق استراتژیک ضرورتا با پرداخت مستقیم بدان معلوم نیست صورت پذیرد.
3. دانشگاه مدرن از آن رو ایده تمدنی غرب است که چهل سال است پیاده نظام جریان لیبرال را در این کشور تامین کرده و چهل سال عرصه جولانگه شعاردهندگاه ضد دین و شریعت بوده است.
4. آنچه که محل نزاع جبهه باطل است حجاب نیست بلکه اقامه حجاب است. یعنی همان نقطه که خمینی ایستاده بود: اصل #اقامه
5. دانشگاه مدرن، ایده تمدنی غرب است از آن رو که چهل سال است بازتولید نفی اقامه دین میکند؛ چهل سال است تمنای جدایی دین از سیاست را دارد.
6. وقتی از نفوذ صحبت میکنیم ضرورتا نبایستی دنبال جاسوس بگردیم بلکه دانشگاه مدرن مهمترین رگه جاهلیت مدرن است که چهل سال است در ایران اسلامی نفوذ کرده است.
7. مهمترین دعوت مکتب امام برای دانشگاهیان و دانشجویانی که سودای حاکمیت همه جانبه حق را در سر می پرورانند ضرورت تحول دانشگاه و یک رجعت تمدنیست.
8. تقلیل این ضرورت به یک کار تربیتی و حتی یک کار جریانی یا جهالت است یا خیانت!
.
بسم الله
المستعان بک یابن الحسن
پیشتر صحبت از عقلانیت انقلابی رفت.
وقتی گفتیم انقلاب اسلامی فجر یک حرکت جوهری در حیات انسانی بود. بدین معنیست که سقف حیات بشریت که پیش از انقلاب خلاصه در یک حیات حیوانی متمدنانه شده بود به سطحی برتر و متعالی تر ارتقا یافت.
انقلاب مدرسه ای بود برای تربیت نفوس مطهر، نمایشگاهی بود برای جلوه و نمایش فضائل حیات انسانی
عقلانیت انقلابی یکی از این فضائل بود.
حیات انسانی همه مفاد حیات حیوانی را دارد مع اضافة
فلذا به یک معنا انقلاب اسلامی بدین معنا نیست که رشدهای مادی را نفی کند بلکه پویشی است برای تدارک تمام رشدهای مادی اما انقلاب اسلامی خلاصه در این رشد های مادی با معیارهای مادی نمی شود.
بلکه رشد ها و رشادت آفرینی های انقلاب اسلامی بیش از اینهاست که سخنش رفت.
در ساحت اندیشه، اندیشه توحیدی صورتی فرهنگی، تمدنی و حکومتی یافته و خود را دهه به دهه در حال بسط دادن هست.
فصل اخیر اندیشه توحیدی تا قبل از انقلاب خلاصه به تربیت انسانها و تک ستاره های متاله میگشت در حالیکه اندیشه توحیدی بعد از انقلاب در دانشگاه دفاع مقدس و دانشکده راهیان نور به صورت عظیم امتداد یافت.
در ساحت دانش، عصر معرفتی جدیدی آغاز شد، مطرح شدن فقه حکومتی، ضرورت امتداد سیاسی اجتماعی فلسفه و علوم انسانی اسلامی همه از برکت انقلاب اسلامیست
در ساحت سبک زندگی نیز ما نه به طور کامل اما تا حد قابل قبولی حیات انسانی رفتاری خودمان را در پیش گرفتیم.
در ساحت معنویت نیز بازگشت و رجوع به معنویت با رونق گرفتن امام زاده ها و عتبات مقدس و خاصه پیاده روی اربعین صورت عظیمی به خود گرفت.
در سطح تمدنی همینکه انقلاب اسلامی به عنوان طرف نزاع تمدنی با غرب مطرح گشته است دستاورد بزرگیست که چشمان تیزبین میتوانند اثرات آن را درک کند.
در ساحت حکومتی چهل سال ایستادگی و مقاومت جمهوری اسلامی ایران یعنی چهل سال شکست مداوم نقشه ها و برنامه ریزی آمریکا. یعنی چهل سال شکست خرد آمریکایی. یعنی چهل سال افول ابهت آمریکایی. یعنی چهل سال تحقیر شیطان بزرگ!!!
همه و همه نشان از این می دهد که انسان انقلاب اسلامی کیلومترها و فرسنگ ها با انسان پیش از آن فاصله دارد هر چند راه زیادی نیز تا قله وجود دارد.
وقتی صحبت از 40 سال مقاومت میکنیم متاسفانه تعبیر متبادر از مقاومت در اذهان درجا زدن هست درحالیکه پیشتر هم نوشتم که مقاومت یعنی حفظ گارد پیشرفت و ترقی.
وقتی صحبت از 40 سال مقاومت میکنیم یعنی 40 سال چالش با نظام سلطه،
40 سال چالش با نظام سلطه در ساحت نظم ژئو پلیتیک منطقه ای و فرامنطقه ای
40 سال چالش با نظام سلطه در ساحت نظم اقتصادی
40 سال چالش با نظام سلطه در ساحت نظم فرهنگی-ارزشی
40 سال چالش با نظام سلطه در ساحت نظم معرفتی
و...
و یعنی 40 سال تلاش مداوم در ساخت ایران الگو که ساخت ایران الگو سوخت بار ما برای چالش با نظام سلطه را تدارم میکرد.
وقتی صحبت از 40 سال مقاومت میکنیم یعنی نشان دادیم که یک خرد و عقلانیت انقلابی توانست دو گانه سلطه پذیر و سلطه گر را در نظام جهانی به هم بزند.
وقتی صحبت از 40 سال مقاومت میکنیم یعنی نشان دادیم یک اراده انقلابی توانست جاری مجرای اراده الهی و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین شود.
وقتی صحبت از 40 سال مقاومت میکنیم یعنی نشان دادیم این انقلاب پدیده ای الهیست که زمینه ساز و بلکه مسجل کننده سنن الهی بوده است من جمله سنت تمحیص و محوضت: لیمیز الله الخبیث من الطیب. به واسطه اصل وجود جمهوری اسلامی و داعیه تمدنی آن ولایت الله در سطح حکومتی و تمدنی گسترش یافت. اگر کسی بخواهد ذیل ولایت الله تلاش بکند ارض خدا واسع شده و زمینه فراهم است.
صحنه مسجل است برای تمحیص و تمییز اندیشه توحیدی از اندیشه طاغوتی، صحنه مسجل است برای عبودیت الله و بسط حاکمیت الله در سطح حکومتی، تمدنی و فرهنگی در حالیکه تا پیش از انقلاب اسلامی اینها نبود.
🔰دنیای بدون سوپر من ها و بدون بت من ها
💠 جهانی که هالیوود و به تبع آن پیاده نظام تابع و پیرو هالیوود ساخته بود آن بود که یک نفر یا چند نفر با قدرت ماورایی می آیند و تمام مشکلات را در نوردیده و مردمان را نجات میدهند.
💠 اما در جهانی که در آن زندگی میکنیم نه خبری از مرد عنکبوتی هست و نه خبری از بت من ها و سوپر من ها!!
منجی هایی که برساخته وهم کل هالیوودی بود نیست و ما هستیم و کرونا!
ما هستیم و خانه مانی!
ما هستیم و خانه نشینی!
ما هستیم و قرنطیه خانگی!
اما این جهان روی دیگری هم دارد. راه نجات این جهان این است که هر کس قیام کند!
طلبه ای جهادگر که برای کمک به بیماران می شتابد!
پزشک و پرستاری که شبانه روز مشغول انجام وظیفه هستند!
تولیدگری که خط تولید ماسک و ضدعفونی کننده تولید میکند!
موجری که اجاره اش را به مستاجر می بخشد!
بسیجی ای که آتش به اختیار اقدام به ضدعفونی محله های شهر میکند!
خیّری که روشویی برای شستشویی دست ها در پیاده روها نصب میکند!
عالم ربانی ای که چلّه برای رفع بلا از امت ش میگیرد!
و امامی که تمام توان ساختاری و قدرت در اختیارش را برای دفع این ابتلا گسیل میکند! و بیش از این امت ش را به قیام برای بازگرداندن سلامت به این مرز و بوم دعوت میکند!
و...
💠 آری با امامت امام و قیام امت است که بحران ها رفع می شوند و ابتلائات پشت سر گذاشته می شوند.
همانگونه که آیه کریمه فرمود:
إنّ الله لا یغیّر مابقوم حتی یغیّروا ما بانفسهم
این ابتلا با همه سختی هایش یک فرصت است! فرصتی برای رشد! فرصتی برای قیام! فرصتی برای هر چه بیشتر خدایی شدن و رنگ خدایی گرفتن!
💠 از حضرت ولیعصر عج تمنا میکنم که صبر جزیل بر قلب داغداران مجاهدان و قیام کنندگان در مجاهده سلامت عنایت فرمایند.
پ.ن:
بحق صاحب این روز خداوند قلب برادر عزیزمان محمد مداح را سکینه عنایت فرماید.
سید مصطفی مدرس
مورخ 23 اسفند 98
.
💠از عدالتخواهی موجود تا عدالتخواهی مطلوب
اقتراحی بر تمثیل حکیمانه آ.حائری شیرازی ره
یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
https://eitaa.com/Rebbioun/172
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
💠از عدالتخواهی موجود تا عدالتخواهی مطلوب اقتراحی بر تمثیل حکیمانه آ.حائری شیرازی ره یادداشت را در
🔰پرده اول: عدالتخواهی بسان جراحی!
باری به رفقای عدالتخواه برادرانه عرض میکردم که اینگونه که شما کنش های عدالتخواهانه تان را سامان میدهید زمینه ساز نا امیدی و ایجاد گسل اجتماعی و نابودی سرمایه اعتماد ملی می شوید!
پاسخ شان این بود که به هر حال هر جراحی ای خونریزی دارد و طبیعتا درگیری با اژدهای هفت سر فساد بدون درد و خون ریزی نمی شود.
سخن بنده این بود که عدالتخواهی سازنده امت را به قیام بر می انگیزد و سرانجامش یک قیام فراگیر است. اگر جنبش عدالتخواهی به یک نفر و دو نفر محدود ماند و به یک رستاخیز اجتماعی مبدل نشد یعنی اشکالی هست.
مکتب امام به ما می آموزد که کنش عدالتخواهانه باید با رعایت رویکرد توحیدی، تربیتی و فرهنگی باشد تا نهایتا در قالب یک کنش تمدنی و حکومتی-سیاسی تجسد بیابد.
مکتب امام می آموزد که تاریخ عرصه نبرد جنود عقل و جهل بوده و هست. اگر ما میخواهیم برای غلبه جنود عقل قیام کنیم بایستی به گونه ای عمل کنیم که سبب تقویت یکی از جنود جهل نشویم!
اگر عدل از جنود عقل است، امید و نشاط و مدارا هم از جنود عقل است. اگر برای عدل قیام میکنیم بایستی نتیجه اش امید و نشاط و مدارا باشد نه آنکه نتیجه اش نا امیدی و درگیری و کسالت باشد.
🔰پرده دوم: ریاضت و طراوت
امروز تمثیلی حکیمانه از آ. حائری شیرازی ره دیدم که حقیقتا جان مطلب را ایشان ادا کرده بودند.
ایشان می فرمایند:
تربیت انسان، پیچیده است. وقتی می خواهید فساد را از خود دور کنید، باید مثل پوست کندن تخم مرغ یا پرتقال باشد. بچه ها که می خواهند پرتقال پوست بگیرند، دست خودشان را پرتقالی می کنند اما تمام آب پرتقال هم به صورتشان و به روی فرش می پاشد و پوست هم تکه تکه و بدریخت میشود.
وقتی بچه ها تخم مرغ را پوست می گیرند، یا پوست به تخم مرغ می چسبد یا تخم مرغ به پوست و چقدر هم زشت می شود اما کسی که وارد است، چنان پوست می کند که اصلاً نه تخم مرغ را زخم میکند و نه چیزی از پوست به تخم مرغ می ماند و شکلی زیبا هم پیدا می کند. فساد را باید مثل پوست تخم مرغ از خود دور کنی، آنچنان از میان این فساد بیرون بیایی که طراوتی و جمالی پیدا کنی، آنچنان از گناه جدا شوی که ذره ای از آلودگی گناه با تو نماند و زخمی هم از تو کنده نشود. مجاهده با نفس، اگر درست انجام شود، سالک در عین حال که ریاضت میکشد، زیبا و معطر و نیرومند خواهد شد.
🔰پرده سوم: ریاضت عدالتخواهانه و طراوت عدالتخواهانه
عدالتخواهی عدالتخواهان مشهور و معمول امروزی را نوعا عدالتخواهی شان نظیر پوست تخم مرغ کندن سمت چپی میدانم.
یعنی هر چند پوست تخم مرغ را می کند اما کل هیکل نظام و روان و روحیه مردم را زخمی میکند. این عدالتخواهی هر چند حاصل مصدرش هم مطلوب باشد اما در یک فرآیند نامناسبی نتیجه را حاصل میکند هر چند این حاصل مصدر هم حاصل مصدر تمام و کمالی نیست.
انشاءالله خداوند تمام مقصران در پر کردن خلأهای نظری عدالتخواهی را ببخشاید و ما در تولید فکر و ایجاد و خلق اقدامات الگو ساز موفق بدارد.
سید مصطفی مدرس
مورخ 24 اسفند 98
.