eitaa logo
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
509 دنبال‌کننده
99 عکس
15 ویدیو
16 فایل
دردنوشت ها و دل نوشته های سید مصطفی مدرس مسیر ارتباطی: @Sammmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اخوت و راز سعادت و خوشبختی یکی از طولانی ترین* تحقیق هایی که در تاریخ بشر صورت گرفته است، تحقیقی است که در دانشگاه هاروارد 75 سال (!!!) زندگی 724 مرد با تلاش چندین نسل پژوهشگر زیر نظر گرفته شده است. تنها حدود 60 نفر از 724 نفر مزبور زنده اند و همچنان در این مطالعه حضور دارند و حال این تحقیق به جایی رسیده که در حال مطالعه بر روی 2000 نفر از بچه های این مردان می باشد. رابرت والدینگر، مدیر چهارم این پروژه پژوهشی طولانی است که «اینجا» ارائه او را در تد میتوانید مشاهده کنید. ایشان صریحا ذکر میکند که پیام روشنی که از این مطالعه 75 ساله گرفتیم این است که روابط خوب ما را سالمتر و شادتر می کند. سخن راقی تر و متعالی تر آن در اندیشه دینی ما نمودار است. همان معنایی که در باب العشره کتاب عزیز اصول کافی مشاهده میکنیم. این سخن آنست که جهان انسانی ای که باشد سعادت حقیقی را برای انسان به ارمغان خواهد آورد و هر چقدر جی دی پی و هزاران عامل رشد و توسعه دیگر باشد اما این نباشد باز صحنه حیات انسان دچار اضطراب می باشد. (اخوت بنیاد بودن به همان معنای راقی و متعالی ای که که در اندیشه دینی منعکس شده و حضرت آیت الله شاه آبادی قدس سره به زیبایی هر چه تمام تر در کتاب شذرات المعارف صورت بندی نظری کرده اند که اشاره ای از آن در این نوشتار منعکس شده است) ایشان سه درس بزرگ از این مطالعه تاریخی ذکر می کنند: 1. روابط اجتماعی از آن رو که تنهایی انسان را رفع می کنند بسیار برای انسان ضروری است و تنهایی یک تجربه به شدت سمی برای انسان می باشد. 2. تعداد روابط اهمیت چندانی ندارد آنچه که مهم است کیفیت روابط نزدیک* می باشد. روابطی که بتوان در موقع سختی روی آن حساب کرد.** 3. روابط خوب نزدیک نه فقط از جسم محافظت میکند بلکه از مغز نیز مراقبت میکند. پ.ن: * متاسفانه ما اندیشه ای و عزمی برای تدارک چنین تحقیقات پر طول و دامنه ای نداریم و این به شدت مایه خسارت است برای ما. هم حوزه و هم دانشگاه ما بایستی شرمگین باشند از فقر و فقدان چنین تلاشهایی. **روایتی که آ.شاه آبادی قدس سره بدان استناد کرده و بحث خود را روی آن استوار میکنند این می باشد: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا تَكُونُ الصَّدَاقَةُ إِلَّا بِحُدُودِهَا فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ هَذِهِ الْحُدُودُ أَوْ شَيْ‏ءٌ مِنْهَا فَانْسُبْهُ إِلَى الصَّدَاقَةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ شَيْ‏ءٌ مِنْهَا فَلَا تَنْسُبْهُ إِلَى شَيْ‏ءٍ مِنَ الصَّدَاقَةِ فَأَوَّلُهَا أَنْ تَكُونَ سَرِيرَتُهُ وَ عَلَانِيَتُهُ لَكَ وَاحِدَةً وَ الثَّانِي أَنْ يَرَى زَيْنَكَ زَيْنَهُ وَ شَيْنَكَ شَيْنَهُ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا تُغَيِّرَهُ عَلَيْكَ وِلَايَةٌ وَ لَا مَالٌ وَ الرَّابِعَةُ أَنْ لَا يَمْنَعَكَ شَيْئاً تَنَالُهُ مَقْدُرَتُهُ وَ الْخَامِسَةُ وَ هِيَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ أَنْ لَا يُسْلِمَكَ عِنْدَ النَّكَبَاتِ. و نيز فرمود عليه السلام: دوستى از روى راستى و درستى نباشد جز با شرائط آن پس هر كه در او آن شرائط يا پاره‏اى از آنها باشد او را اهل چنين دوستى بدان و كسى كه چيزى از آن شرائط در او نباشد او را باين گونه دوستى نسبت مده. اولش اينكه نهان و عيانش براى تو يكسان باشد. دوم اينكه زيب و زينت تو را زينت خود داند، و زشتى تو را زشتى خود شمرد. سوم اينكه رياست و دارائى حالش را نسبت بتو تغيير ندهد. چهارم اينكه از آنچه توانائى دارد نسبت بتو دريغ نكند. پنجم- كه همه اين خصلت‏ها را در بردارد- اينكه هنگام بيچارگى و پيش آمدهاى ناگوار تو را رها نكند. جالب مورد پنجمی است که حضرت می فرماید: جامع همه موارد است و آن اینکه او تو را در بیچارگی و سختی رها نکند! و این نکته ای است که در انتهای ارائه جناب والدینگر به انحاء مختلف بیان می شود. *** تشکر از دکتر محسن دنیوی عزیز که این ارائه را معرفی نمودند. .
🔰راز سعادت و خوشبختی در یکی از طولانی ترین پروژه های پژوهشی تاریخ چیست؟ 🔗https://eitaa.com/Rebbioun/303 .
🔰تلاشی برای روایتی راهبردی از هندسه با نظر به غائله مهرماه 1401 بخش اول بخش دوم بخش سوم .
🔰روایتی راهبردی از هندسه با نظر به غائله مهرماه 1401 💠بخش اول غائله مهر 1401 هم در حال جمع شدن است اما اکنون وقت یا است. ما تا وقتی که هندسه مسائل پیش روی مان را بخوبی رؤیت نکنیم نمیتوانیم روایتی چند جانبه از اضلاع و ابعاد مسائل پیش رویمان داشته باشیم. 🔸مسئله قطبیدگی: قطبیدگی جامعه ایران واقعیت یا توهم؟! یکی از جدی ترین مسائل پیش روی ما در سالیان اخیر را میتوان مسئله قطبیدگی جامعه دانست که گسل های آن به نظر می رسد که به صورت جدی از فتنه 88 فعال شده بود. دولت آقای رئیسی در وضعی بر سر کار آمد که ما با مشارکت 48 درصدی مردم مواجه شدیم و این درصد مشارکت با مشارکت 85 درصدی سال 88 فاصله زیادی دارد. بعضی از خطبا دولت موجود را دولت متدینین خطاب می کنند و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه این تلقی را القا می سازند گو اینکه دولت موجود دولت 52 درصدی که رای ندادند نیست! اینکه جامعه ایران در وضعیت قطبیده هست یا نه پرسشی است که حداقل میتواند محل تأمل و بررسی باشد و اگر این احتمال ثابت شود به جد باید برای ایران امروز و فردا چاره ای اندیشید. چرا که جامعه قطبیده به سمت فروپاشی درونی و واگرایی هولناکی خواهد رفت که نتیجه اش چیزی جز جنگ داخلی نخواهد بود. 🔹مسئله حصر تبلیغاتی: فرمان رهبر، حصر تبلیغاتی و ستاد فرماندهی مفقود! مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می فرمایند: ««شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ما در چهار سال گذشته با ساده انگاری و سهل انگاری غیر قابل توجه با مسئله بغرنج حصر تبلیغاتی مواجه شده ایم و و در یک دوران شکست تبلیغاتی مدام در حال تجربه کردن تجربه شده ها هستیم. این درخواست شکست حصر را باید با فرمان حضرت امام ره در شکستن حصر پاوه یا آبادان مقایسه نمود. آیا فرصت چهارساله برای شکستن حصر تبلیغاتی کم بوده است؟ این جنگ نابرابر و نبرد نامتقارن حتی از یک ستاد جنگی نیز متاسفانه بی بهره است. ما برای کرونا که مسئله جسم انسانها بود همه دستگاهها را بسیج ساختیم اما متاسفانه در باب ذهن و روان جامعه ایران اینچنین سهل انگار و بلکه ولنگار عمل میکنیم. حداقل ضرورتی که برای این نبرد نامتقارن باید به رسمیت شناخت وجود یک فرماندهی مشخص برای تحقق اهداف راهبردی معیّن و واضح می باشد. نتیجه فقدان این ستاد فرماندهی را در چهار سال گذشته میتوان به وضوح مشاهده کرد و میتوان ارزیابی نمود ما در شکست حصر تبلیغاتی چقدر موفق بوده ایم؟! این مسئله به نحو بسیار زیبایی در یادداشت «فرمانده میدان» توسط حجت الاسلام و المسملین فلاح شیروانی تشریح شده است. 🔸مسئله نسل جدید: بومیان عصر دیجیتال یا نسل زد! بومیان عصر دیجیتال یا نسل زد چه بخواهیم چه نخواهیم با نسلی متفاوت سر و کار داریم. ما مهاجران عصر دیجیتال نسلی هستیم که دنیای پیش از اینترنت را دیده ایم نظام هنجاری مان نه در جهان فجازی بلکه در جهان دیگری شکل گرفته است. نسل مزبور، نسلی است که جهان فکری فرهنگی اش نه در خانواده و مدرسه بلکه عمده در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است و خاصه در مورد ایران پس از فیلتر شدن تلگرام این شبکه های اجتماعی به صورت مصداقی اینستاگرام و واتساپ بوده اند. این بدین معناست آموزش و پروش و مدرسه حتی از مدار تأثیرگذاری حداقلی خود خارج شده است. نسل کنونی در چند مقوله دچار شکاف و گسست هنجاری با محیط پیرامون شده است؛ بدان معنا که هنجارهای القایی از سمت دین، قانون، حاکمیت، سنت، فرهنگ و خانواده و... (به طور کلی دستگاه‌های هنجارساز) یک رویه ای را دنبال می کنند و از سوی دیگر این نسل با نظام هنجاری کاملا متفاوتی در شبکه های اجتماعی، اینترنت، بازی های رایانه ای و ... لمس مجازی می کند! تاب آوری نسل زد در بر خورد با این تضاد هنجاری خیلی بالا نیست و در غائله این اخیر کاملا بروز روشن و واضحی داشت. از همین رو همانطور که مشاهدات میدانی نشان میداد طیف سنی زیر 20 سال یعنی متولدین 80 به بعد حضور چشمگیری در شورش اخیر داشتند؛ بررسی های آماری اولیه نشان میدهد: 1️⃣ ۴۱.۸ درصد از بازداشت شدگان کمتر از ۲۰ سال سن دارند؛ 2️⃣ ۴۸.۲ درصد از بازداشتی‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال سن دارند؛ 3️⃣ ۱۰ درصد نیز بالای ۳۵ سال سن دارند. شناخت این نسل و بیم و امیدها و فرصت و تهدیدهای مربوط به این نسل از مسائل مهم و ضروری امروز ماست. اگر علاقه مندید پرونده مروری برنسل جدید در ایران را در اینجا و اینجا ملاحظه کنید.
💠بخش دوم 🔹مسئله فتنه: فتنه و ما ادراک ما الفتنة! ما در باب فتنه گرفتار فقر تئوریک مفرط هستیم نه مطالعات تاریخی معتنابه و کارآمدی داریم و نه سابقه ای تئوریک به اسم داریم - در حالیکه تاریخ شیعه تاریخی انبوه از فتنهای ریز و درشت است - و نه مطالعات جامعه شناختی کافی در این باب داریم. خلاصه که به خلاف جامعه های بسیط کفر که موقعیتهای بحرانی شان صرفا مربوط به اتفاقات غیر مترقبه طبیعی مثل سیل و زلزله هست و یا اتفاقات دیگری مثل درگیری مسلحانه و ... جامعه ایمانی یک موقعیت بحرانی اختصاصی به اسم فتنه دارد. شناخت این موقعیت بحرانی خاص و فهم وظایف و چارچوب تکالیف رفتاری متناسب با موقعیت های فتنه آلود ضرورتی است که برای آن ذخیره دانایی معتنابهی فراهم نکرده و بالتبع برای مردم تبیین نکرده ایم. تنها مستمسک ما در فتنه ها حکمت حضرت امیر ع می باشد که می فرمایند: «کُنْ‏ فِی‏ الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَب». این حکمت بایستی به صد خط دانایی و باید رفتاری در ذهن ما مبدل گردد، این حجم از امهال و سهل انگاری اصلا پذیرفته نیست. فتنه را به عنوان یک کد تحقیقی ویژه باید به رسمیت بشناسیم و فقه الفتنه را به صورت ویژه باید بررسی و دنبال کنیم. 🔸مسئله امر به معروف و نهی از منکر: ا.م و ن.م و حرکت زیگزاگی ما در چهل سال گذشته! ا.م و ن .م جایگاه رفیعی در اندیشه اسلامی دارد. ا.م و ن.م همانست که در روایت حضرت امام باقر علیه السلام در مورد آن می فرمایند: ِ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْر سوال اینجاست که این مقوله عظم القدر در اندیشه اسلامی کنشهای مربوط به نهادینه ساختن آن چقدر از عقلانیت فخیم و ذخیره دانایی متقن برخوردار بوده است؟! باری یک نفر مسئول ستاد ا.م می شود مسئله اش گشت ارشاد مسئولین است باری دیگر نفر بعدی می آید مسئله اش گشت ارشاد حجاب است. خب این حرکت زیگزاگی و باری به هر جهت نشان از فقر عقلانیت و فقدان ذخیره دانایی متقن نیست؟! البته که این فقر ذخیره دانایی متقن ریشه در سستی حوزه های علمیه دارد! دروس خارج مربوط به ا.م و ن.م یکی از کم رمق ترین درس خارج های حوزه علمیه قم محسوب می شود و اصلا به مسائل روز مربوط بدان نمی پردازد و اگر هم بپردازد بسیار کم رمق! یعنی حوزه های علمیه حتی مقوله ای به ارجمندی ا.م و ن.م را نیز کما هو حقه به رسمیت نمی شناسد. 🔹مسئله قوه قهریه در حکومت اسلامی همه در باب سازوکارهای معیوب گشت ارشاد سخن می گویند که البته هم به حق هست اما باید گفت که مسئله قدری عمیق تر است. پلیس یک نهاد وارداتی است که توسط ناصرالدین شاه حسب سفری که وی به اروپا داشت در ایران تأسیس شد با تطوراتی که طی کرد فعلیتی اکنون دارد. اما اینکه پلیس به عنوان مثابه نهاد امنیت بخش به جامعه یا بازوی قوه قهریه در جامعه چه نسبت و تناسبی با دیدگاههای الهیاتی ما دارد پرسشی است که پاسخ واضحی داده نشده است. اینکه قوه قهریه بر اساس چه الگوریتمی و با چه چارچوب قواعدی باید ترس در جامعه مخاطب هدف ایجاد کند تا هم بازدارندگی داشته باشد و در عین حال انتظام اجتماعی حفظ گردد و نیز خشونت اجتماعی را دامن نزند از دیگر سوالاتی است که پاسخ واضحی ندارد! همچنین این مسئله که زمانی که ما پلیس نداشتیم، امنیت اخلاقی و اجتماعی در جوامع اسلامی گذشته چگونه تامین می شده است؟ و یا نهادی نظیر حسبه که بازوی قوه قهریه حکومت دینی محسوب می شده نسبتش با پلیس به عنوان بازوی قوه قهریه فعلی چیست؟ اینها پرسش هایی است که جای دقت نظر بوده و مسئله امروزین ماست. .
💠بخش سوم 🔸رهبران جنبشهای اجتماعی در جریان فتنه 88 جریانات سیاسی بودند که رهبری ماجرا را در دست داشتند و طرف حساب حاکمیت بودند اما طی یک دهه اخیر جریانات و احزاب سیاسی از مسند رهبری کنار رفته و جای خود را به سلبریتی ها دادند. کسانی که با وجود شبکه های اجتماعی طرفداران به مراتب بیشتری نسبت به شخصیت های سیاسی به خود جذب کردند؛ تحلیلگر بی بی سی در این باره می نویسد: «سلبریتی‌ها جایگزین احزاب وقتی مشارکت در انتخابات به حداقل ممکن می‌رسد، احزاب و گروه‌های سیاسی حتی دارای مجوز، از کار افتاده و نقشی در تحولات سیاسی ندارند و بی‌اثر و ثمر می‌شوند. در این موارد، معمولا گفته‌ها و سخنان سایر گروه‌ها و اقشار مرجع مانند هنرمندان و ورزشکاران با اهمیت‌تر می‌شود» سلبریتی چیست؟ مقومات ساختاری و نهادی این نقش چیست؟ چه سازوکارهایی سلبریتی پرورند؟ فرهنگ شهرت طلبی مادی در چه مناسباتی پرورانده می شود و چگونه میتوان ریشه آن را خشکاند؟ چگونه مناسبات اجتماعی را مهندسی کنیم تا تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل رقم نخورد؟! چگونه آن کسانی در موقف و موقعیت راهبری سیاسی و اثرگذاری اجتماعی قرار بگیرند که قائم بالعقل باشند و نه قائم بالشهوة؟! 🔹مسئله اعتراض: اعتراض، ماده خام فتنه؟! در حکومت دینی اعتراض را به رسمیت بشناسیم یا نه؟ اصل 27 قانون اساسی می گوید: تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. ‏‏ اما اینکه چگونه اجتماعات و اعتراضات که ماده خام فتنه برای نفوذی ها و جاسوسان هستند باید مدیریت شوند مسئله ایست که ما کمتر بدان پرداخته ایم. اگر اعتراض آری آنگاه چگونه؟! چگونه که مخل به امنیت نباشد. ماده خام فتنه انگیزی دشمنان نباشد. مفید و مثمر ثمر برای مستضعفان و محرومان باشد و ... 🔸مسئله سیطره گفتمان امنیتی! سیطره گفتمان امنیتی بدان جا رسیده که تا کار به سطح امنیتی نرسد سنسورهای حاکمیت به صورت جدی فعال نمی شود و صد البته وقتی مسئله به صورت امنیتی جمع می شود صحنه بدون پاسخگویی واقعی و مؤثر به مسائل به دنبال مشغله های پیشین خود می رود! در این مسئله حوصله شرح قصه نیست! 🔹مسئله زن: زنان محور تغییر؟! در سند امنیت ملی آمریکا زنان به عنوان عامل اعمال ارزشهای آمریکایی معرفی شده اند: اینجا و اینجا پر واضح است که طی ده سال گذشته جامعه مخاطب هدف نظام سلطه برای پیشبرد نقشه های شوم خویش زنان خصوصا زنان جوان و نوجوان بوده است. زنان جوان رسولان برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی در عصر کنونی هستند. هویت زن مسلمان انقلابی در چهل سال گذشته گرفتار چالش بوده است و در دهه اخیر این چالش به اوج خود رسیده، با این اوضاع پر واضح است که ما تا مسئله زن و مختصات مربوط بدان را حل نکنیم این مسئله پاشنه آشیل جمهوری اسلامی خواهد شد. 🔸مسئله حجاب: زنجیره ارزش مثبت حجاب حجاب مسئله ایست که از آموزش پرورش تا صدا و سیما، تا صنف فروشندگان پوشاک زنانه تا تولید کنندگان و واردات کنندگان پوشاک زنانه تا نهادهای سبک زندگی ساز، تا گشت ارشاد همه در تحقق و تثبیت هنجار و ارزش حجاب دخیل هستند نمی شود کل زنجیره معیوب باشد و ما مطالبه کنش فعالانه و تام و تمام از گشت ارشاد داشته باشیم. سخن متینی حضرت استاد میرباقری می فرمایند: ◀️ بی‌حجابی غربی، پیامدِ نظام اقتصادی غربی است. فقری که در نظام سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد، ضلع فرهنگی‌اش همین نوع پوشش غربی است و این دو (فقر طبقاتی و بدحجابی) دو روی یک سکه‌اند. آنها معتقدند همان‌گونه که از نیروی کار باید برای تولید ثروت استفاده کرد، از جاذبه‌های زنانه هم باید برای تولید ثروت استفاده کرد و پوشش نباید مانع این امر بشود. ◀️ حجاب، اصل در "ایمان و کفر" و اصل در "انقلابی و غیرانقلابی بودن" نیست، ولی از فروعات و واجبات دینی و جزئی از سبک زندگی دینی است که غربی‌ها آن را به لبه درگیری تمدنی تبدیل کرده‌اند. حجاب را نباید غیرتمدنی معنا کرد. ◀️ راه اصلیِ مقابله با مُنکَر، مقابله به اقامه‌کنندگان منکر است. شرّ اصلی و منکَر اصلی در هر دورانی، «فرعون و هامان و قارون و بلعم باعورا»های آن دوران هستند. اگر ما حقیقتا به دنبال مقابله با بی حجابی هستیم باید به فکر مقابله با اقامه کنندگان بی حجابی باشیم. 🔸مسئله حوزه های علمیه: حوزه علمیه عزیز کجایی؟! دقیقا کجایی؟! مسئله خاموشی و سکون و رکود حوزه ها و فقدان الگوهای بهینه موضع گیری و ایفای نقش رهبری دینی خودشان مسئله ایست که روز به روز بر انزوای حوزه های علمیه می افزاید. در جریان اخیر برخی نسنجیده و عجولانه موضع گیری داشتند و برخی دیگر راه سکوت منفعلانه در پیش گرفتند. این هر دو مذموم است. برای حوزه در حال احتضار یا در حال انعزال باید فکری کرد. نوشتار اخیر تلاشی بود برای ترسیم هندسه مسائلی که دشمن از آنها استفاده می کند تا ما را اینچنین به چالش بکشد روایت مسئله اولین گام در حل مسئله است. .
بخشهایی از سند امنیت ملی آمریکا در دوره دوم اوباما که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد
2015_national_security_strategy_2.pdf
401.2K
فایل سند امنیت ملی آمریکا - دولت اوباما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پادکست قیام جوانان 🎙 حجت‌الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی . ۵ آبان ۱۴۰۱ ▫️نشست "ارائه اندیشه پشتیبان و سبد اقدام راهبردی" 🔹 قیام جوانان برای ساختن ایران الگوی پیشرفت اسلامی، ترجمان امروزی یکتا موعظه خدای احد و واحد است. 🔸«أن تقومُوا لِلّه» امروز قیام جوانان برای ساختن ایران الگوی پیشرفت اسلامی است. 🔹دعوت راهبردی رهبری: - دعوت به آینده تمدنی دیگر است. - عصای موسوی همگرایی جبهه انقلاب اسلامی است. - ید بیضایی است که در روشنایی این ید بیضاء، سازمان‌های عریض و طویل که در یک کلاف سردرگمی گیر کرده‌اند یک نقطه روشنی پیدا می‌کند. - یعنی کشت طوفان علیه هژمونی آمریکا. - یعنی به چالش کشیدن یک تاریخ تعریف از انسان. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
درآمدی بر سامان نگرش راهبردی به فضای مجازی 1️⃣بخش اول 2️⃣بخش دوم 3️⃣بخش سوم .
🔰برای نجات ایران و جهان از توطئه فضای مجازی چه کنیم؟ 💠بخش اول مسئله اولی سامان دیدگاه و نگرش ما به فجازی(فضای مجازی) می باشد. اینکه فجازی را چه بدانیم لوازمی دارد. ما در باب فجازی باید بگیم اندیشه ای نداریم و یا اگر هم اندیشه ای هست اندیشه منسجم و متقنی نیست وصد البته متوجه هم نیستیم که اندیشه نداریم. 1️⃣دیدگاه فلسفه تاریخی اگر اینگونه قلمداد کنیم که همانگونه که هستی در سیر نزول از عالم اله تا عالم عقل، عالم مثال و نهایتا عالم ماده تنزل پیدا کرده است جریان حرکت تاریخ بشر در قوس صعود تحقیقا نقطه مقابل این مقوله است. یعنی با گسترش فجازی در قالب شبکه های اجتماعی، واقعیت مجازی و ... بشر در حال کوچ از عالم ماده به عالم مثال هست. بشر میخواهد خود را از بند و اصر و اغلال عالم ماده رها کرده و عالم خیال و مثال را در نوردد. به عبارت دیگر یعنی بشر در حال کوچ از عالمی که صورت و ماده موضوعیت داشت به عالمی که تنها صورت موضوعیت دارد می باشد. شاید یکی از بهترین تصویرگری ها در نسبت با فردای بشریت را در قاب تصویر فیلم ready player one اثر استیون اسپیلبرگ دانست که برخی او را ژول ورن زمانه که مجهز به ابزار زمانه یعنی فیلم و سینما هست میدانند. همچنین این مقوله را به صورت دیگر میتوان شرح داد: چنانچه موارد ذیل را قبول کنیم یعنی: انبیاء مظهر اسم الظاهر در قوس نزول هستند، و اوصیاء مظهر اسم الباطن در قوس صعودند. امام زمان (علیه السلام) آخرین وصی، و وارث علمِ باطنی تمام سابقین، برای اظهار آنهاست. 🔶 در نظام تکوین: در قوس نزول: عالَم خلقت هر لحظه از « علم ---به---> عین » میآید و بسط میشود. (تمام عالَم هستی همان علم الهی است که ظهورِ عینی یافته است). در قوس صعود: عالَم خلقت هر لحظه از « عین ---به---> علم » میرود و قبض میشود. (این هر لحظه معاد و قیامت و رجوع هستی به خداست، که از عالَم شهود به غیب و علم الهی قبض میشود). 🔶 در نظام تشریع: در قوس نزول: انبیاء الهی با دریافت وحی حقایق هدایت و معانی را از « علم ---به---> عین » ظاهر کردند (مطابق استعداد خود و ظرفیت مردم زمانه). در قوس صعود: بواسطه تعالیم انبیاء الهی و مشاهدات و مکاشفات و مسیری که ایشان نشان داده اند، حرکت انسان ها با عبور از « عین ---به---> علم » محقق میشود، که از صورت های ظاهر عالم شهود عبور کرده وارد به حقایق باطنی عالم غیب در آنها میشوند. دورانِ آخرین وصی،با ظهورِ امام زمان (علیه السلام) تمامِ مرتبه ی اسم الباطن میخواهد به ظاهر کشیده بشود و ظهور می یابد. پس در زمان غیبت که مقدمه ظهور می باشد انسان باید از اسم «الظاهر» به اسم «الباطن» عبور کند. فلذا میتوان فجازی را بخشی از تجلی این سنت الهی دانست. فجازی بستری است که انسان بواطن خویش را ظاهر می سازد.در فجازی دیگر محدودیت عالم ماده نیست. هر کسی میتواند به اندازه یک جهان وسعت داشته باشد. به اندازه یک جهان اطلاعات دریافت کرده و به اندازه یک جهان اظهار نظر کند. و به اندازه یک جهان رفتار تقلید کند یا رفتار تقلیدساز خلق کند. فجازی عالمیست که هر کس میتواند در آن فرعون باشد یا موسای زمان خویش. هر کس میتواند تفرعن بورزد تفرعنی که دیگر نیازی به مُلک و مِلک دنیایی ندارد! 2️⃣ دیدگاه تاریخی اگر تاریخ بشر را بخواهیم به جهت دستاوردهایش در تسخیر هستی بر بشماریم، بایستی 4 انقلاب را بر بشماریم و اکنون ما در طلیعه انقلاب صنعتی چهارم هستیم. انقلاب صنعتی اول که استفاده از آب و بخار برای مکانیزه کردن تولیدات صنعتی بود. انقلاب صنعتی دوم که استفاده از قدرت برق برای تولیدات صنعتی در سطح گسترده بود. انقلاب صنعتی سوم که استفاده از الکترونیک و فناوری اطلاعات برای خودکار سازی تولید مورد استفاده قرار گرفت و نهایتا انقلاب صنعتی چهارم که بر اساس سیستمهای فیزیکی مجازی اولا و در نهایت واقعیت مجازی صورتبندی خواهد شد. حال چرا انقلاب چهارم؟ شاهد این مدعا چیست؟ دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد تحولات امروزی دیگر همان انقلاب صنعتی سوم نیستند، بلکه نوید ظهور چهارمین انقلاب صنعتی‌ را می‌دهد. سرعت تحولات جدید هیچگونه سبقه تاریخی ندارد. در مقایسه با انقلاب صنعتی سوم که پیشرفتی خطی داشت، انقلاب صنعتی چهارم سرعت نمایی دارد. در ضمن این تحول تقریبا همه صنایع را در بر می گیرد. وسعت و عمق این تغییرات، نویدبخش تحول در کل نظام های تولید، مدیریت و کنترل می‌باشد. امکان اتصال میلیونها انسان به دستگاه های موبایل با قدرت و حافظه بالا و همچنین دسترسی آنها به دانش نامحدود است و این امکانات با پیشرفت های عملی در حوزه های هوش مصنوعی، ربات، اینترنت اشیاء، وسایل نقلیه خودکار، پرینترهای سه بعدی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علم مواد، ذخیره انرژی و محاسبات کوانتومی دوچندان خواهد شد. .
🔰برای نجات ایران و جهان از توطئه فضای مجازی چه کنیم؟ 💠بخش دوم در حال حاضر نیز ما در دنیای هوش مصنوعی زندگی می‌کنیم: از خودروهای بدون راننده تا پهبادها ، دستیارهای مجازی و نرم‌افزارهای ترجمه. طی سالهای اخیر،پیشرفتهای چشم گیری در حوزه هوش مصنوعی انجام گرفته است. این تحولات به علت افزایش قدرت پردازنده ها و دسترس بودن حجم گسترده‌ای از اطلاعات است. فن‌آوری ساخت دیجیتال دائما با دنیای بیولوژیکی در حال تعامل است. مهندسین، طراحان و معماران از طراحی محاسباتی، مهندسی مواد و زیست شناسی مصنوعی استفاده می‌کنند تا بتوانند همزیستی بین میکرواورگانیسم‌ها، بدنمان، موادی که مصرف می‌نماییم و حتی ساختمان‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم ایجاد نمایند. انقلاب چهارم صنعتی نه تنها بر آنچه که انجام می‌دهیم تاثیرگذار است، بلکه هویت ما را هم دستخوش تغییر قرار می‌دهد. این تحول بزرگ، هویت ما که شامل حریم خصوصی، حس مالکیت، الگوهای مصرف، زمان، شغل، مهارت و ارتباطاتمان است را نیز تغییر خواهد داد. این تحولات فن‌آورانه حتی بر سلامتی‌مان و کیفیت وجودیمان تاثیرگذار است. این فهرست آن چنان بزرگ است که در این مقاله نخواهد گنجید. البته این تاثیرات محدود به هویتهای فردی ما نیست بلکه هویت های جمعی ما را نیز مشمول و دستخوش تحولات کرده است. مفهوم امنیت عوض شده است مفهوم استقلال عوض شده است مفهوم حکمرانی و مرز جغرافیایی عوض شده است. مفهوم مسئله های تمدنی به نوعی سویه متفاوتی پیدا کرده است. و ... 3️⃣ دیدگاه انسان شناختی اگر بعد از انقلاب صنعتی رابطه انسان ها را بر اساس منفعت حداکثری بدانیم و تمام نظامات خرد و کلان در خدمت کارخانه تولید انبوه انسان منفعت خواه آدام اسمیتی بدانیم. اکنون با وجود فجازی و گسترش خرید و فروش الکترونیک، خود ما محصول هستیم. خود ما، توجه ما و دیتایی که به واسطه کاربر بودن دریافت می شود محصول است. محصولی که ارزش بسیار گرانبهایی دارد. خود ما هستیم که محصول هستیم. محصولی که به واسطه شرطی سازی ذهنی و وابستگی های جورواجور ما را ذره ذره تغییر میدهند. امریست که بیش از هر اقتصاد دیگری امروز مورد توجه جهان سرمایه سالاریست. از سوی دیگر بایستی خاطر نشان کرد که عملا در حال پایه گذاری جهان انسانی متفاوتی است. یک اصطلاحی در مباحث علم النفس به کار می رود تحت عنوان . این تعبیر بدین معناست که نفس انسان بر اساس کثرت داده‌های عقلی، خیالی یا حسی سلطنت حضورش متفاوت می‌شود؛ کسی که دائما از عقل استفاده می کند تخیل و احساس‌ش رو به ضعف می‌رود و به همین ترتیب کسی که احساس‌ش زیاد به کار گرفته شود عقل و تخیل او رو به ضعف خواهد رفت. در عصر و مصر کنونی سلطان حضور انسان کبیر از حس به خیال منتقل شده است و این به معنای ظهور انسانی متفاوتست. انسانی که در عالم خیال زندگی می کند. البته این توضیح فلسفه تاریخی این مسئله پیشتر گذشت. جهان های اجتماعی مجازی را امروز بایستی به گونه ای دیگر بشناسیم. امروز فیس بوک و اینستاگرام دو غول شبکه های اجتماعی و به دنبال آن دیگر شبکه های اجتماعی مجازی یک انسان خاصی را بازتولید میکنند. در این انقلاب صنعتی که دیگر زغال سنگ و نفت و برق نیستند که اهمیت فراوان دارند و سرمایه استراتژیک محسوب می شوند بلکه بیگ دیتاست که اکنون طلای زمانه قلمداد میگردد. 4️⃣ دیدگاه حاکمیت شناختی همانطور که گفته شد حاکمیت و حکمرانی دیگر معنای سابق را ندارد. مرز های جغرافیایی دیگر نمیتوانند از هویت ایرانی اسلامی دفاع کنند. مرزهای ایران اسلامی اکنون واقعیت دیگری دارند. کشور ما اکنون مستعمره اینستاگرام است. مستعمره گوگل و مایکروسافت است. هر چند نتوانیم ببینیم هر چند نخواهیم ببینیم. اکنون دیگر عمق استراتژیک را نمیتوان فقط لبنان و سوریه دانست. اکنون دیگر استقلال سیاسی به معنای سابق کارکرد خویش را از دست داده است. در سایه استقلال فجازی است که میتوان استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خویش را بازیافت. این مطلب و اهمیت این نظرگاه را میتوان در سخنرانی دو سال پیش رهبری در دیدار با شورای عالی فجازی بازیافت. در جریانات اخیر ما ولایت و حکمرانی شبکه های مجازی را به عینه دیدیم. .
🔰برای نجات ایران و جهان از توطئه فضای مجازی چه کنیم؟ 💠بخش سوم سخن آخر متاسفانه مانند دیگر موارد ما در پشتیبانی نظری و تامین عقبه تئوریک لازم برای انقلاب اسلامی عقب مانده ایم. این سخن وقتی سهمگین تر می شود که نمیتوانیم با این جمله رهبری که می فرمایند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد!!! ارتباط عمیق و وثیق برقرار کنیم!!! این انفعال، این گسست، این عدم پیوند ناشی از نبود یک افق فکری و یک اتسمفر فکری پشتیبان است. جناب آقای شهریاری در مصاحبه ای اینچنین از نقطه نظر رهبری گزارش میدهند: « نکته‌ی بسیار جالب در کلمات ایشان برای بنده این بود که این حوزه به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد. ایشان در مقام تشبیه فرمودند که این فضا مثل یک رودخانه‌ی پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما برای این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم؛ زه‌کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می‌شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم، می‌شود یک تهدید. ایشان تأکید بسیاری بر اهمیت این فضا و لزوم مدیریت آن داشتند؛ به گونه‌ای که همه‌ی ارکان نظام باید نقش خاص خود را با حضوری فعال در این فضا ایفا کنند.» آنچه که بنده تاکنون دیده ام ورودها در بحث فجازی، پدافندی و انفعالی است. صحنه از اندیشه متقن و نظام وار در باب فجازی خالیست. صحنه از یک ایده مادر خالیست. بلکه صحنه از اصلی ترین اقدامات پدافندی هم خالیست نظیر شبکه ملی اطلاعات و ... .
در جریانات اخیر افراد زیادی تحلیل های خودشان را ارائه دادند و هر یک بر حیثیت و زاویه تاکید داشتند. در سلسله جلساتی این تحلیل ها را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم. اولین جلسه مربوط است به تحلیل آقای سید جواد طباطبایی. تحلیلی سراسر کنایه و اعتراض و طعن به انقلاب اسلامی و تاکید بر امر ملی تاریخی طبیعی. در فرصت مختصری که داشتم برخی تعارضات متن را واگویه کردم.
1_1971577752.pdf
560.5K
📄 انقلاب ملی در انقلاب اسلامی ◾️دکتر سیدجواد طباطبایی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ۱. ارائه آقای مدرس(بخش اول) ▫️یکشنبه ۶ آذر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ۱. ارائه آقای مدرس(بخش دوم) ▫️یکشنبه ۶ آذر
در جریانات اخیر افراد زیادی تحلیل های خودشان را ارائه دادند و هر یک بر حیثیت و زاویه تاکید داشتند. در سلسله جلساتی این تحلیل ها را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم. دومین جلسه مربوط است به تحلیل هایی که زمینه های اقتصادی را نوعا برجسته ساخته اند. یکی از متون این جلسه متعلق بود به آقای رنانی که الحق و الانصاف هیچ چیزی اضافه تر از متن نامه ایشون به رهبری نداشت.
🔰 مصاحبهٔ دکتر علی‌نقی مشایخی استاد دانشکدهٔ مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف 🔹https://fardayeeghtesad.com/x45f