eitaa logo
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
490 دنبال‌کننده
99 عکس
15 ویدیو
16 فایل
دردنوشت ها و دل نوشته های سید مصطفی مدرس مسیر ارتباطی: @Sammmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
پروژه اربعین طلیعه‌ای برای آینده تمدنی مدنظر انقلاب اسلامی پایان بخش این نشست تخصصی، سخنان حجت‌الاسلام سیدمصطفی مدرس مصلی مسئول مرکز مطالعات راهبردی مؤسسه فتوت بود که وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) می‌فرمایند «تنها راه اصلاح دو جهان قیام لله است» و همین رویه را برای تحقق انقلاب اسلامی در پیش گرفتند و بر ایجاد یک قیام همگانی و مردمی چه قبل و چه پس از انقلاب تأکید کردند، اظهار داشت: این امر در قالب اربعین متعین شده است. وی با اشاره به اینکه در الگوی زندگانی آدام اسمیتی سرمایه سالار و سرمایه‌دار قله انسانیت است و در جامعه بازار، کالایی‌سازی همه چیز امر بسیار عادی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی که یک نه بزرگ به تمام این پارادایم بود، یک تمدن دیگری را برای بشریت ترسیم می‌کند و در آن انسان تراز انسان منفعت خواه نیست بلکه انسان ایثارگر است که براساس مودت و محبت حرکت می‌کند. مسئول مرکز مطالعات راهبردی مؤسسه فتوت پروژه اربعین را طلیعه‌ای برای آینده تمدنی مورد نظر انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: برخلاف اینکه در جامعه مرسوم آدام اسمیتی همه چیز با کالا، امنیت کالا و پول خرید و فروش می‌شود، اما در اربعین همه در کار هستند تا هرآن چیزی را که محبان اباعبدالله الحسین (ع) نیاز دارند را برای همدیگر فراهم بیاورند. وی افزود: یکی از استراتژی‌های جهان کفر در طول سالیان متمادی مسئله اختلاف افکنی قومی، مذهبی، جغرافیایی و سیاسی بوده است، اما در مسئله اربعین نقطه مقابل این نوع دیدگاه را می‌بینیم که نمونه آن جنگ ایران و عراق است. حجت‌الاسلام مدرس مصلی با بیان اینکه محبت اباعبدالله (ع) کینه‌های جنگ را از بین برده است، گفت: مسئله اربعین می‌تواند یک عصای موسوی برای همگرایی جهان اسلام و جهان شیعه باشد؛ چنانچه بعد از سه دهه، حرکتی به اسم پیاده‌روی اربعین آغاز می‌شود و به دنبال آن می‌بینیم هیچ ردّی از عداوت و دشمنی که نظام سلطه بر دو ملت مسلمان ایران و عراق تحمیل کرد در کار نیست. وی گفت: مسئله اربعین به این معنا است که ما با ید بیضای اراده مردم مواجه هستیم که تمام سازمان‌های عریض و طویل با هم جمع می‌شدند نمی‌توانستند این حضور میلیونی مردم را مدیریت کنند. مسئول مرکز مطالعات راهبردی مؤسسه فتوت خاطرنشان کرد: اربعین خلق یک رستاخیز تمدنی، فرهنگ زندگی جمعی مسئولانه بر مدار محبت به ولایت، فرهنگ مواسات و برای هم بودن، فرهنگ در کار هم بودن و فرهنگ اخوت بنیاد است. گزارش مکتوب نشست مجازی بیست روز دولت مردم https://yun.ir/n7fry .
🔗لینک خرید : http://jahatgiri.ir.page نشریه جهت (جستار هدایت توحیدی)
... بنا نداشتم به صورت فاش و عیان مشکلات و دردها را در فجازی فریاد بزنم اما از آنچه که بر ما می رود دیگر نمیتوانم تغافل کنم و حسن ظن پیشه سازم. فلذا از آن رو که لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ، این سرزمین و مردمانش را در ظلمی می بینم که ناجوانمردانه با غفلت خودمان و زیرکی دشمنان تحمیل شده است فلذا سلسله یادداشتهایی با عنوان کلی را بنویسم تا فریاد بزنم دسیسه های شیطان و وساوس خناسان و حجم غفلت و ناهشیاری هایی که در آن غرقه هستیم. 1️⃣فقدان روایت تجربه های چهل سال گذشته .
1️⃣ ... 🔰 فقدان روایت تجربه های چهل سال گذشته 💠 فقدان تجربه نگاری دوره های تشکیلاتی معرفتی یا من جرّب المجرّب حلّت به الندامة یکی از دردهای چندین سال اخیر این بوده است که مکرر مشاهده کرده ام هر گاه خیزی جهت ارتقایی میخواهد برداشته شود به علت فقدان مستندنگاری و تجربه نگاری این امکان وجود ندارد تا بر دوش تجربه های سالیان گذشته و با بصیرتی کامل نسبت به ضعفها و قوتها، کاستی ها و نقصان و فقدانها بر طرف گشته و اقدام متکاملی را شاهد باشیم. یکی از مصادیق این مسئله، دوره های معرفتی - تشکیلاتی - مهارتی است که در تابستانها پرشور و پر شمار برگزار می گردد. هر چند تلاشهایی شده است که قدری از تجارب سالیان گذشته اسنادی پدید بیاید اما آنقدر این عرصه کم رمق است که مشاهده می کنیم دوره های گوناگون با ضعف های متنوع و بعضا آشکار هر سال بازتکرار می شود. مطالبات رهبری عوض شده است؛ اهداف مان عوض شده اند؛ زمانه مان عوض شده است؛ نوع و جنس شبهات بعضا عوض شده است و ... مضافا بر همه اینها مخاطب ما عوض شده است: ما در ابتدای گام دوم انقلاب با نسلی کاملا متفاوت از نسل های گذشته مواجه هستیم. نسلی که در فتنه 88 دبستانی بوده و در سالهای دولت برجام دوران راهنمایی و دبیرستان خویش را در حال طی کرده بوده است. نسل بومیان دیجیتال که تا چشم باز کرده اند اینترنت و شبکه های اجتماعی را در اختیار خود دیده اند. اما متاسفانه... تو گویی زمان در ایران ایستاده است و هیچ تکانی نمی خورد! طوفان و تندباد حوادث ذهن و قلب جوانان ما را در حال در نوردیدن می باشد و ما همچنان با الگوهای دو سه دهه گذشته در حال تجربه کردن تجربه شده ها هستیم! به هر حال... یکی از فقدانها این می باشد که توصیف شفاف، سه بعدی و رنگی از مختصات فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی (خاصتا متقدمین) نداریم. سالهاست دغدغه نظام اندیشه در اتسمفر حوزوی خاصتا شکل گرفته است اما ما آنقدر زبانمان الکن می باشد که نمیتوانیم توصیف کنیم مختصات جهان بینی توحیدی شهید مطهری چیست، مختصات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری چیست. هر کدام از این ها چه مزیتی دارند. چه نقصان و کاستی ای دارند. چه دغدغه جوهری ای را دنبال می کنند. چه توجیهی این حجم از بی اعتنایی به سرمایه های فکری انقلاب اسلامی را میتواند پاسخگو باشد؟!! ما به های تولید شده از صدر انقلاب تا کنون نیاز داریم تا با چشمانی باز و بصیرتی ویژه به طراحی دوره های مد نظرمان بپردازیم. با فقدان توصیفات لازم و کافی و به صرف اکتفا به تبیین های دو سه خطی نمیتواند حرکتی در خور و شایسته این مختصات زمانی مکانی عرضه کرد. بعد مشاهده میکنیم ساعتها و روزها زحمت می کشیم اما با کمترین بهره ها و فایده ها و آورده ها! چرا؟! چون ما عقل و خرد را عملا انکار میکنیم با رویه ها و سازوکارهایی که تعریف کرده ایم یا به ما تحمیل شده و بدان تن داده ایم! اگر حوزه با همه تنوعات ش چهار نعل شبانه روز کار بکند باز هم معلوم نیست بتوانیم بر این محاصره شوم تبلیغاتی و فکری فائق آییم و بتوانیم طعام معرفتی و عقیدتی مناسبی برای آنچه ایران امروز بدان نیازمند است فراهم سازیم. اگر تدوین تجربه های چهاردهه گذشته صورت نگیرد؛ اگر تجمیع سرمایه های موجود کنونی صورت نگیرد؛ اگر تشخیص دقیق نیاز امروز صورت نگیرد؛ فردایی خواهد آمد که معلوم نیست آن فردا چگونه و چطور باشد... .
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
پادکست1.mp3
2.01M
💡پروژه‌ اربعین طلیعه ای است برای آینده تمدنی که انقلاب اسلامی در نظر گرفته.... 🔺حجت الاسلام مدرس مصلی 🎙پادکست‌ نشست https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡پروژه‌ اربعین طلیعه ای است برای آینده تمدنی که انقلاب اسلامی در نظر گرفته....
✅الحسین یجمعنا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: امروز در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهو، حرکت اربعین، یک فریاد رسا و رسانه‌ی بی‌همتا است. چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیا: اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، از کشورهای مختلف، از فِرَق مختلف اسلامی و حتّی بعضی ادیان غیر اسلامی. این وحدت حسینی است. شما بدرستی گفتید: «الحسین یجمعنا». ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
پادکست2.mp3
3.21M
💠اربعین فرصتی برای همگرایی مومنین.... 🔺حجت الاسلام مدرس مصلی 🎙پادکست‌ نشست https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اربعین؛ عصای موسوی همگرایی جهان اسلام رهبر انقلاب: تنها خط حقیقی، مرز اسلام و استکبار است 🔹در دنیای اسلام هیچ خط فاصل مذهبی، قومی، فرقه‌ای و نژادی، حقیقی نیست و تنها خط فاصل برجسته و حقیقی، مرزبندی میان دنیای اسلام با جبهه کفر و استکبار جهانی است. 🔹ما همیشه همه کشورهای اسلامی را به بی‌اعتنایی به مسائلی همچون «شیعه و سنی»، «عرب و عجم» و دیگر خطوط فاصل، و عمل به مبانی و اصول دعوت کرده‌ایم. 🔹تحریک و نقشه‌کشی برای جنگ شیعه و سنّی، عرب و عجم، شیعه با شیعه، و سنّی با سنّی که اکنون در برخی از کشورها مشاهده می‌شود، سیاست شیطان بزرگ یعنی آمریکاست که باید در مقابل آن هوشیار بود. 1401/06/12
🔰اخوت و راز سعادت و خوشبختی یکی از طولانی ترین* تحقیق هایی که در تاریخ بشر صورت گرفته است، تحقیقی است که در دانشگاه هاروارد 75 سال (!!!) زندگی 724 مرد با تلاش چندین نسل پژوهشگر زیر نظر گرفته شده است. تنها حدود 60 نفر از 724 نفر مزبور زنده اند و همچنان در این مطالعه حضور دارند و حال این تحقیق به جایی رسیده که در حال مطالعه بر روی 2000 نفر از بچه های این مردان می باشد. رابرت والدینگر، مدیر چهارم این پروژه پژوهشی طولانی است که «اینجا» ارائه او را در تد میتوانید مشاهده کنید. ایشان صریحا ذکر میکند که پیام روشنی که از این مطالعه 75 ساله گرفتیم این است که روابط خوب ما را سالمتر و شادتر می کند. سخن راقی تر و متعالی تر آن در اندیشه دینی ما نمودار است. همان معنایی که در باب العشره کتاب عزیز اصول کافی مشاهده میکنیم. این سخن آنست که جهان انسانی ای که باشد سعادت حقیقی را برای انسان به ارمغان خواهد آورد و هر چقدر جی دی پی و هزاران عامل رشد و توسعه دیگر باشد اما این نباشد باز صحنه حیات انسان دچار اضطراب می باشد. (اخوت بنیاد بودن به همان معنای راقی و متعالی ای که که در اندیشه دینی منعکس شده و حضرت آیت الله شاه آبادی قدس سره به زیبایی هر چه تمام تر در کتاب شذرات المعارف صورت بندی نظری کرده اند که اشاره ای از آن در این نوشتار منعکس شده است) ایشان سه درس بزرگ از این مطالعه تاریخی ذکر می کنند: 1. روابط اجتماعی از آن رو که تنهایی انسان را رفع می کنند بسیار برای انسان ضروری است و تنهایی یک تجربه به شدت سمی برای انسان می باشد. 2. تعداد روابط اهمیت چندانی ندارد آنچه که مهم است کیفیت روابط نزدیک* می باشد. روابطی که بتوان در موقع سختی روی آن حساب کرد.** 3. روابط خوب نزدیک نه فقط از جسم محافظت میکند بلکه از مغز نیز مراقبت میکند. پ.ن: * متاسفانه ما اندیشه ای و عزمی برای تدارک چنین تحقیقات پر طول و دامنه ای نداریم و این به شدت مایه خسارت است برای ما. هم حوزه و هم دانشگاه ما بایستی شرمگین باشند از فقر و فقدان چنین تلاشهایی. **روایتی که آ.شاه آبادی قدس سره بدان استناد کرده و بحث خود را روی آن استوار میکنند این می باشد: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا تَكُونُ الصَّدَاقَةُ إِلَّا بِحُدُودِهَا فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ هَذِهِ الْحُدُودُ أَوْ شَيْ‏ءٌ مِنْهَا فَانْسُبْهُ إِلَى الصَّدَاقَةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ شَيْ‏ءٌ مِنْهَا فَلَا تَنْسُبْهُ إِلَى شَيْ‏ءٍ مِنَ الصَّدَاقَةِ فَأَوَّلُهَا أَنْ تَكُونَ سَرِيرَتُهُ وَ عَلَانِيَتُهُ لَكَ وَاحِدَةً وَ الثَّانِي أَنْ يَرَى زَيْنَكَ زَيْنَهُ وَ شَيْنَكَ شَيْنَهُ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا تُغَيِّرَهُ عَلَيْكَ وِلَايَةٌ وَ لَا مَالٌ وَ الرَّابِعَةُ أَنْ لَا يَمْنَعَكَ شَيْئاً تَنَالُهُ مَقْدُرَتُهُ وَ الْخَامِسَةُ وَ هِيَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ أَنْ لَا يُسْلِمَكَ عِنْدَ النَّكَبَاتِ. و نيز فرمود عليه السلام: دوستى از روى راستى و درستى نباشد جز با شرائط آن پس هر كه در او آن شرائط يا پاره‏اى از آنها باشد او را اهل چنين دوستى بدان و كسى كه چيزى از آن شرائط در او نباشد او را باين گونه دوستى نسبت مده. اولش اينكه نهان و عيانش براى تو يكسان باشد. دوم اينكه زيب و زينت تو را زينت خود داند، و زشتى تو را زشتى خود شمرد. سوم اينكه رياست و دارائى حالش را نسبت بتو تغيير ندهد. چهارم اينكه از آنچه توانائى دارد نسبت بتو دريغ نكند. پنجم- كه همه اين خصلت‏ها را در بردارد- اينكه هنگام بيچارگى و پيش آمدهاى ناگوار تو را رها نكند. جالب مورد پنجمی است که حضرت می فرماید: جامع همه موارد است و آن اینکه او تو را در بیچارگی و سختی رها نکند! و این نکته ای است که در انتهای ارائه جناب والدینگر به انحاء مختلف بیان می شود. *** تشکر از دکتر محسن دنیوی عزیز که این ارائه را معرفی نمودند. .
🔰راز سعادت و خوشبختی در یکی از طولانی ترین پروژه های پژوهشی تاریخ چیست؟ 🔗https://eitaa.com/Rebbioun/303 .
🔰تلاشی برای روایتی راهبردی از هندسه با نظر به غائله مهرماه 1401 بخش اول بخش دوم بخش سوم .
🔰روایتی راهبردی از هندسه با نظر به غائله مهرماه 1401 💠بخش اول غائله مهر 1401 هم در حال جمع شدن است اما اکنون وقت یا است. ما تا وقتی که هندسه مسائل پیش روی مان را بخوبی رؤیت نکنیم نمیتوانیم روایتی چند جانبه از اضلاع و ابعاد مسائل پیش رویمان داشته باشیم. 🔸مسئله قطبیدگی: قطبیدگی جامعه ایران واقعیت یا توهم؟! یکی از جدی ترین مسائل پیش روی ما در سالیان اخیر را میتوان مسئله قطبیدگی جامعه دانست که گسل های آن به نظر می رسد که به صورت جدی از فتنه 88 فعال شده بود. دولت آقای رئیسی در وضعی بر سر کار آمد که ما با مشارکت 48 درصدی مردم مواجه شدیم و این درصد مشارکت با مشارکت 85 درصدی سال 88 فاصله زیادی دارد. بعضی از خطبا دولت موجود را دولت متدینین خطاب می کنند و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه این تلقی را القا می سازند گو اینکه دولت موجود دولت 52 درصدی که رای ندادند نیست! اینکه جامعه ایران در وضعیت قطبیده هست یا نه پرسشی است که حداقل میتواند محل تأمل و بررسی باشد و اگر این احتمال ثابت شود به جد باید برای ایران امروز و فردا چاره ای اندیشید. چرا که جامعه قطبیده به سمت فروپاشی درونی و واگرایی هولناکی خواهد رفت که نتیجه اش چیزی جز جنگ داخلی نخواهد بود. 🔹مسئله حصر تبلیغاتی: فرمان رهبر، حصر تبلیغاتی و ستاد فرماندهی مفقود! مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می فرمایند: ««شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ما در چهار سال گذشته با ساده انگاری و سهل انگاری غیر قابل توجه با مسئله بغرنج حصر تبلیغاتی مواجه شده ایم و و در یک دوران شکست تبلیغاتی مدام در حال تجربه کردن تجربه شده ها هستیم. این درخواست شکست حصر را باید با فرمان حضرت امام ره در شکستن حصر پاوه یا آبادان مقایسه نمود. آیا فرصت چهارساله برای شکستن حصر تبلیغاتی کم بوده است؟ این جنگ نابرابر و نبرد نامتقارن حتی از یک ستاد جنگی نیز متاسفانه بی بهره است. ما برای کرونا که مسئله جسم انسانها بود همه دستگاهها را بسیج ساختیم اما متاسفانه در باب ذهن و روان جامعه ایران اینچنین سهل انگار و بلکه ولنگار عمل میکنیم. حداقل ضرورتی که برای این نبرد نامتقارن باید به رسمیت شناخت وجود یک فرماندهی مشخص برای تحقق اهداف راهبردی معیّن و واضح می باشد. نتیجه فقدان این ستاد فرماندهی را در چهار سال گذشته میتوان به وضوح مشاهده کرد و میتوان ارزیابی نمود ما در شکست حصر تبلیغاتی چقدر موفق بوده ایم؟! این مسئله به نحو بسیار زیبایی در یادداشت «فرمانده میدان» توسط حجت الاسلام و المسملین فلاح شیروانی تشریح شده است. 🔸مسئله نسل جدید: بومیان عصر دیجیتال یا نسل زد! بومیان عصر دیجیتال یا نسل زد چه بخواهیم چه نخواهیم با نسلی متفاوت سر و کار داریم. ما مهاجران عصر دیجیتال نسلی هستیم که دنیای پیش از اینترنت را دیده ایم نظام هنجاری مان نه در جهان فجازی بلکه در جهان دیگری شکل گرفته است. نسل مزبور، نسلی است که جهان فکری فرهنگی اش نه در خانواده و مدرسه بلکه عمده در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است و خاصه در مورد ایران پس از فیلتر شدن تلگرام این شبکه های اجتماعی به صورت مصداقی اینستاگرام و واتساپ بوده اند. این بدین معناست آموزش و پروش و مدرسه حتی از مدار تأثیرگذاری حداقلی خود خارج شده است. نسل کنونی در چند مقوله دچار شکاف و گسست هنجاری با محیط پیرامون شده است؛ بدان معنا که هنجارهای القایی از سمت دین، قانون، حاکمیت، سنت، فرهنگ و خانواده و... (به طور کلی دستگاه‌های هنجارساز) یک رویه ای را دنبال می کنند و از سوی دیگر این نسل با نظام هنجاری کاملا متفاوتی در شبکه های اجتماعی، اینترنت، بازی های رایانه ای و ... لمس مجازی می کند! تاب آوری نسل زد در بر خورد با این تضاد هنجاری خیلی بالا نیست و در غائله این اخیر کاملا بروز روشن و واضحی داشت. از همین رو همانطور که مشاهدات میدانی نشان میداد طیف سنی زیر 20 سال یعنی متولدین 80 به بعد حضور چشمگیری در شورش اخیر داشتند؛ بررسی های آماری اولیه نشان میدهد: 1️⃣ ۴۱.۸ درصد از بازداشت شدگان کمتر از ۲۰ سال سن دارند؛ 2️⃣ ۴۸.۲ درصد از بازداشتی‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال سن دارند؛ 3️⃣ ۱۰ درصد نیز بالای ۳۵ سال سن دارند. شناخت این نسل و بیم و امیدها و فرصت و تهدیدهای مربوط به این نسل از مسائل مهم و ضروری امروز ماست. اگر علاقه مندید پرونده مروری برنسل جدید در ایران را در اینجا و اینجا ملاحظه کنید.