♻️ اسلام شناس و اقتصاددان؛ تخصص های لازم در موضوع تخصصی "اقتصاد اسلامی"
✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی
✳️ هر صاحب نظری اگر بخواهد درباره موضوع تخصصی «اقتصاد اسلامی» اظهار نظر کند باید دو نوع تخصص داشته باشد؛ هم اسلام شناس باشد و هم اقتصاددان. بنابراین اگر کسی این دو نوع تخصص را نداشته باشد و درباره وجود یا عدم وجود اقتصاد اسلامی نظر بدهد، سنت غلطی را در حوزه و برای طلاب باقی میگذارد که بدون دانش لازم میتوان در امور علمی و تخصصی اظهار نظر نمود. این مطلب در محافل علمی و حوزه امری بدیهی است. بنابراین اساتید محترم حوزه که تخصص لازم را ندارند نباید اظهار نظر قاطع داشته باشند.
🔹چندی پیش جناب آقای دکتر درخشان در مناظره با جناب آقای دکتر غنینژاد سخن حکیمانه و عالمانهای را خطاب به ایشان فرمودند که نقل آن برای همه محافل علمی حوزه و دانشگاه آموزنده است. آن سخن این بود که نه من و نه شما نمیتوانیم بگوییم اقتصاد اسلامی داریم یا نداریم، چون کسی میتواند چنین اظهارنظری نماید که علاوه بر اقتصاددان، اسلامشناس نیز باشد. چرا اساتید حوزه نسبت به آنچه را در درسها آموزش میدهند، آنها را در مصاحبهها فراموش مینمایند؟!
متن کامل یادداشت
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 از روز نیاز به موشکِ اسرائیل تا روز موشکبارانِ اسرائیل/ ماجرای تاریخی پروژۀ شکوفه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰 سخنی با جوانان آزادی خواه و مجاهد سراسر جهان
بیانیه مشترک چند مرکز حوزوی و دانشگاهی در راستای حمایت از آرمان قدس شریف و انتفاضه فلسطین 🇵🇸
برای مطالعه متن بیانیه کلیک کنید
امضا کنندگان
🔸انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه
🔹اندیشکده قصد
🔸بسیج دانشجویی دانشگاه قم
🔹پژوهشگاه فقه نظام
🔸جامعه ایمانی مشعر
🔹جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🔸خانه طلاب جوان
🔹مجمع عالی اقتصاد مقاومتی
🔸مرکز جامع ولی امر (عج)
🔹مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
🔸هسته بین الملل بسیج دانشجویی
@maem_ir
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی"
✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی|برش دوم
💠 از جناب آیتالله فاضل چند سال پیش نقل شده بود که نظام اقتصادی نداریم، ولی بعد از گفت و شنودهای رسانهای متخصصین اقتصاد اسلامی با ایشان، الحمدلله فرمودند که از مطالب من برداشت اشتباهی شده است و منظورم آن نبود که نقل کردهاند. امیدوارم با توجه به مطالبی که در ادامه خواهد آمد آنچه از ایشان نقل کردهاند برائت بجویند و اعلام فرمایند که مطالب ایشان را نادرست نقل کردهاند یا برداشت غلطی از مطالب ایشان شده است. چون وقتی در آن گفت و شنود اظهار داشتند، نظام اقتصاد اسلامی داریم، به طریق اولی باید قبول کنند که اقتصاد اسلامی داریم.
🔰برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود:
1️⃣ احکام اقتصادی
2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام
3️⃣ نظام اقتصادی اسلام
4️⃣ علم اقتصاد اسلامی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
رویداد ملی روایت فتح
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی|برش دوم 💠 از جناب آی
💎 مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی"
🔰 برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود:
1️⃣احکام اقتصادی:
مقصود از آن، انواع احکام تکلیفی و وضعی رفتارها و روابط اقتصادی است. اقتصاد اسلامی به این معنا در بیان برخی فقها و متفکران اسلامی وجود دارد و هیچ متفکر دانشگاهی و حوزوی آن را نفی نمی کند.
2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام:
شهید صدر در کتاب "اقتصادنا" به صراحت اقتصاد اسلامی را به مذهب اقتصادی اسلام تعریف می کند و آن را به عنوان راه سوم در برابر نظام سرمایهداری و سوسیالیستی قرار می دهد. مکتب اقتصادی، اصول کلان راهبردی مبتنی بر مبانی و در مسیر اهداف کلان نظام اقتصادی اسلام است. شهید صدر(ره) این مدعا را براساس ادله اسلامی استدلال می کند و برخی اصول مکتب اقتصادی اسلامی را استخراج کرده است. بعید میدانم حضرت آیتالله فاضل با چنین امری مخالفت داشته باشند.
3️⃣ نظام اقتصادی اسلام:
مجموعه مبانی، اهداف، اصول راهبردی، رفتارها و روابط، ساختارها و نهادهای اقتصادی هماهنگ و سازگار با هم را گویند که از منابع و مدارک اسلامی براساس روشی که حجت شرعی باشد، استنباط و استخراج میشود. اگر مقصود جناب آقای فاضل این است که ما اقتصاد اسلامی بدین معنا نداریم، باید منظور از این سخن را تحلیل کرد. مقصودشان یقینا از یکی از سه حالت خارج نیست:
🔺الف. استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده از مبانی و معارف اسلامی ممکن نیست و مبانی و معارف اسلامی، برای استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده ناکافی است؟!
♻️در این صورت در جوابشان گفته میشود که ادل دلیل علی امکان شی، وقوع آن است. اگر ایشان مراجعه مختصری به آثار اقتصاد اسلامی از جمله کتاب نظام اقتصاد مقاومتی داشته باشند کاملا واضح می شود که چنین امری واقع شده است و نظام اقتصادی اسلام نظامی کامل و جامع در عرض نظامات سکولار سرمایهداری، سوسیالیستی و مختلط است. البته تحقیقات در این زمینه با قوت ادامه دارد و هر روز در حال تکمیل شدن است.
🔺ب. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام مشروع نیست و دستگاه فقه چنین وظیفهای ندارد و وظیفه دستگاه فقه براساس روش امضا آن است چنین ساختاری را عرف و عقلای سکولار دنیا براساس اندیشههای سکولار طراحی کنند و دستگاه فقه آن را بر اساس روش امضا تحلیل نماید و در صورت عدم مغایرت آن را میپذیرد.
♻️اگر ایشان چنین ادعایی کند خواهیم گفت همین اتفاق براساس منابع و مدارک اسلامی نیز ممکن است و از ایشان میخواهیم براساس دستگاه فقه مورد نظرشان، اقتصاد اسلامی مستنبط و مستخرج از منابع و مدارک اسلامی را به روش عدم مغایرت تحلیل کنند و در صورت عدم مغایرت، آن را به عنوان اقتصاد اسلامی بپذیرند. چگونه وظیفه داریم نظام اقتصادی سکولار را به روش عدم مغایرت تحلیل و اجمالا آن را بپذیریم و محصول این روش را مشروع بدانیم، اما نظام اقتصادی اسلامی مستنبط و مستخرج از مبانی و مدارک اسلامی را وظیفه نداریم از روش بیان شده تحلیل و در صورت عدم مغایرت با فقه مورد نظر ایشان مورد تایید قرار دهیم و محصول آن را مشروع بدانیم؟!
🔺ج. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام از منابع و مدارک اسلامی معقول نیست.
♻️اگر چنین امری مقصودشان باشد روشن است که مطلب نادرستی است؛ چون چطور می توان پذیرفت چنین امری از تفکرات نظامات سکولار، معقول باشد و حضرت آیتالله فاضل نظام اقتصادی با ویژگیهای بیان شده از مبانی و معارف نظامات سکولار را معقول بدانند و محصول آن نظامات را با روش عدم مغایرت تایید نمایند، اما از مبانی و معارف اسلامی را معقول ندانند؟!
4️⃣ علم اقتصاد اسلامی:
در علم اقتصاد، اقتصاد به دو بخش اثباتی و دستوری تقسیم میشود. اقتصاد دستوری به گزارههای اطلاق میشود که از مکتب و نظام اقتصادی اسلام برخاسته است. علم اقتصاد به این معنا قطعا براساس مبانی و معارف اسلامی وجود دارد و تردیدی در آن نیست. اقتصاد اثباتی که تحلیل واقعیتهای صحنه اقتصاد پس از عمل و اجرای نظام اقتصادی اسلام، کاملا امری قابل قبول و دانش و علم حاصل از آن را میتوان به عنوان علم اقتصاد اسلامی تلقی نمود.
متن کامل یادداشت
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع:
🔹نظام پولی تمدن اسلامی
❇️موضوعات مقالات:
🔸تاریخچه و ماهیت پول
🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام
🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی
🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام
🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی
🔹پول حقیقی پول اعتباری
🖌زمان و نحوه ارسال آثار:
📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام رسان ایتا ارسال نمایید.
🎁به آثار برگزیده جوایزی تقدیم میگردد.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊جدول زمانی همایش اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالشهای اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید
🔹با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، و مدیران کشوری و استانی
🗓 29 فروردین 1403، دانشگاه قم، از 8:30 تا 17
🌏ثبت نام برای شرکت کنندگان #حضوری
https://rihu.ac.ir/fa/form/39
🌐لینک مجازی
http://ve.qom.ac.ir/ncie
🗂چکیده مقالات همایش
https://rihu.ac.ir/fa/download/71
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 الگوی مسکن مولّد؛ بستری برای مشارکت مردم در تولید
✳️ مهدی عسگری رئيس کارگروه احیاء اراضی برنامه هفتم:
🔹یکی از بسترهای مهم برای تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، اصلاح الگوی ساخت شهر و مسکن است.
🔹بلندمرتبهسازی و متراکمسازی جمعیت در الگوی شهر مصرفی، در جهت #اقتصاد_سرمایهداری کار میکند نه #اقتصاد_مردمی؛
🔹برای مشارکت مردم در شبکه تولید و توزیع، باید به سمت الگوی مسکن مولّد و به تعبیری مسکن معیشتمحور، دار واسعه (خانهی حیاطدار) و شهرهای محلهمحور برویم.
#مهدی_عسگری 🇮🇷
نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
🆔 @mahdiasgari133
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه
مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند.
نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است.
حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود.
با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود.
• پ.ن:
در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد!
زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد.
#تعاونی
#زن
#مشارکت_مردم
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📜تاریخچه پیمان سپاری ارزی در ایران و چالش های اجرایی آن/ تنها راه مقابله با خروج سرمایه
✳️ یکی از تصمیمات سیاست گذاران اقتصادی در شرایط تحریم و مضیقه های تامین ارز، در دستور کار قراردادن سیاست پیمان سپاری ارزی است. بدین معنا که دولت همه صادر کنندگان را مکلف می کند تا ارز حاصل از صادرات خود را به دولت تحویل دهند. اما اجرای این سیاست با چالش هایی رو به رو است که هر بار سبب می شود تا اجرای آن متوقف شود. بررسی قوانین نشان می دهد در بازه سال های 1319 تا 1390 پیمان سپاری ارزی پنج بار قطع و وصل شده است. این سیاست اولین بار به علت مضیقه دولت در تامین ارز در سال 1319 تحت عنوان «قانون راجع به واگذاری معاملات ارزی به بانک ملی ایران» به تصویب رسید.
🔹طرفداران و مخالفان پیمان سپاری از منظر عدالت نیز اختلاف نظر دارند. موافقان معتقدند، «ارز» یک ثروت ملی است و هیچ کس حق ندارد آن را برخلاف مصالح ملی صرف نماید. در مقابل مخالفان پیمان سپاری معتقدند ارز حاصل از صادرات، جزء اموال و حقوق صادر کننده است و دولت حق اعمال نظر در چگونگی مصرف آن را ندارد.
🔹 یکی از دلایل اینکه پیمان سپاری ارزی هر از گاهی بعد از اجرا متوقف می شود چالش های اجرایی آن است. چالش اول آنکه اساسا صادر کننده علاقه ندارد تا ارز خود را به قیمت مصوب بانک مرکزی به او بفروشد بلکه میخواهد ارز خود را در بازار آزاد و با حداکثر قیمت به فروش برساند. چالش دوم عدم توانایی دستگاه اجرایی در ردیابی مالی است.
https://tn.ai/3069441
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi