eitaa logo
رشدانه
233 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
423 فایل
رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. 📝نظرات مشفقانه خود را در باره مطالب کانال با نشانی زیر درمیان بگذارید. ممنونم صفری https://eitaa.com/Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 گذری بر انقلاب‌ها 🎙 محمد خادمی 🔷 عناوین: 🔹 چگونه یک بهانه حمله فرانسه به الجزایر شد؟!! 🔹 نوه امام حسن، که بود و چطور دو سوم الجزایر را آزاد کرد؟! 🔹 فرانسه چرا در الجزایر انگور پرورش می‌داد؟ 🔹 خشونت‌های وحشیانه‌ای که فرانسه در الجزایر به کار گرفت! 🔹 گروه fln چه بود و چه‌طور انقلاب الجزایر را به ثمر رساند؟ 📚 منابع: - مستند پژوهشی دوران - الجزایر آتشی که سوخت و سوزاند... (منصور ملکیان) - شکنجه و کشتار در الجزایر (پل اوسارس) - وقایع‌نگاری الجزایر (البر کامو) - خاطرات مستند بن‌بلا (سیدهادی خسروشاهی) 🔹 رادیو مناهج https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 «اللهم اغفر للمعلمین و اطل اعمارهم و بارک لهم فی کسبهم؛ خداوندا! معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان!»
📗خشت نو 🔹️اثر حاضر با عنوان «خشتِ نو» بیانات راقی و راهگشای رهبر انقلاب درباره آموزش و پرورش است که در واقع مجموعه‌ای جامع از نقشه، طرح و راهبردها و سیاستهای نظام در امر تحول بنیادین آموزش و پرورش را پیش روی متصدیان و دغدغه‌مندان عرصه تعلیم و تربیت کشور قرار داده است. در این اثر که به صورت تمام شماری استقرای (تام) و رجوع به تمامی بیانات، پیامها و ابلاغیه‌های معظم‌له از ابتدای دهه ی ۶۰ تا سال ۱۴۰۱، تدوین شده است، تمامی بیانات ایشان درباره ی نهاد آموزش و پرورش استخراج شده و از منظر تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساختار و سازمان داده شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 برنامه تلویزیونی «» 🔹(برنامه ای 20 قسمتی با هدف پاسخ به سوالات دینی نوجوانان در قالبی جذاب و نوآورانه، که در موسسه سیدا تولید و در ماه مبارک رمضان از سیمای جمهوری اسلامی، شبکه های قرآن و امید، پخش شد) 🔹 تهیه کننده و کارگردان مجموعه: حجت‌الاسلام آقای حسین محمدی محب ✅ قسمت های مختلف این برنامه در سایت های آپارات و تلوبیون بارگذاری شده است: www.aparat.com/Nojavab_TV
📜 چیستی حیا (۱) ✍🏻 حیا از موضوعات مهم اسلامی است که در شرایط اجتماعی ما جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و گاه دیدگاه های متفاوتی در باره آن ابراز می‌گردد. این بخش را با استفاده از مقاله‌ای در مجله اخلاق وحیانی بیان می کنیم: حیا در دیدگاه‌های سه‌گانه الف) دیدگاه لغت شناسان: در تعریف اهل لغت، چند نکته مهم وجود داشت: رقت وجه، انقباض، فعل قبیح، ترس از سرزنش، بازداری و عورت. رقت وجه، حالت مواجهه با ناظر است. انقباض (گرفتگی) نفس، ویژگی روانی حیاست. فعل قبیح، موضوع آن و بازداری، کارکرد آن است؛ بنابراین، از دیدگاه لغت‌شناسان، حیا یعنی رقت وجهی که هنگام فعل قبیح به‌دلیل ترس از سرزنش مردم، در فرد به‌وجود می‌آید و موجب انقباض روانی و ترک آن کار می‌شود. ب) دیدگاه دانشمندان: در تعریف متخصصان نیز چند محور وجود داشت. یکی ویژگی و حالت روانی که با تعبیرهایی همچون انقباض، تغیّر، انکسار، انحصار و وقار بیان شده است. دیگری موضوع حیا که فعل قبیح است. سومی علت و منشأ این حالت روانی که چند گونه است: تعداد زیادی آن را ترس از سرزنش، برخی نیز مواجهه با نقص را علت آن می‌دانند و برخی نیز حشمت طرف مقابل را. چهارمی، نتیجه آنکه ترک کردن است؛ بنابراین، ازنظر این گروه، حیا صفتی است که هنگام فعل قبیح، به‌دلیل ترس از سرزنش مردم یا مواجهه با نقصان یا حشمت طرف مقابل، حالتی از گرفتگی، حصر و شکستگی روانی را برای انسان به‌وجود می‌آورد. ج) دیدگاه متون دینی: همچنین در تعریف اسلامی چند محور وجود داشت. یکی اینکه عنصر اصلی برانگیزانندۀ حیا، حضور ناظر محترم و نظارت ادراک‌شده است. دیگری اینکه موضوع آن، قبیح شرعی و عرفی است و سومی اینکه کارکرد و ثمرۀ آن، بازداری و مهار نفس است. در منابع اسلامی، مطلبی دربارۀ ویژگی روانی به‌دست نیامد. 🔹مفهوم پردازی حیا از تحلیل و بررسی این‌ها به‌نظر می‌رسد حیا ترکیبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. 🔹توضیح این که اینکه فرد باحیا، شخصیتی کریم، وجهی رقیق و حالتی باوقار دارد؛ ازاین‌رو هنگام مواجهه با فعل قبیح، وقتی خود را در حضور ناظر محترم می‌بیند، دچار ترس از آبرو، روانش دگرگون (تغیر) و از حالت بسط و گشودگی، دچار قبض (انقباض) و احساسِ در تنگنا قرار گرفتن (انحصار) می‌شود و حالتی از شکستگی روانی را درونش تجربه می‌کند. این حالت، وی را به مهار نفس وامی‌دارد و از کار قبیح منع می‌کند که نتیجۀ عملی آن، ترک کردن کار بد (ترک) یا انجام دادن کار خوب (واداری) است. 📚 منبع: اخلاق وحیانی، ش ۱۲،استاد پسندیده ادامه دارد.... 🌐 صفحات مجازی
🔷 چیستی حیا(۲) پیشتر گذشت که حیا ترکیبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. و اما تحلیل این مفهوم 🔹تحلیل مفهوم حیا صفت حیا را می‌توان این گونه تحلیل و تبیین کرد. از موقعیت‌های زندگی انسان، مواجهه با فعل قبیح است. نحوۀ مواجهه ما با این موقعیت، از مسائل مهم زندگی است. برخی افعال، قبیح و عیب‌اند و درمقابل، برخی زیبا و خوب. ما در زندگی در معرض انتخاب قبیح یا حسن قرار می‌گیریم؛ اما به‌خودی‌خود مسئله‌ساز نیست. بدیهی است که انسان سالم، حسن را برمی‌گزیند. مسئله از آنجا آغاز می‌شود که فعل قبیح با لذت و فعل حسن با محنت آمیخته شود. معمولاً آنچه قبیح است، لذت‌بخش است و آنچه حسن است، محنت‌آور. اینجاست که انتخاب دچار مشکل می‌شود. انسان به‌لحاظ طبع اولیه معمولاً به‌سمت لذت گرایش دارد و از محنت می‌گریزد؛ ازاین‌رو ممکن است فعلی را برگزیند که واقعاً قبیح است. گزینش فعل لذت‌بخش هرچند طبع انسان را ارضا می‌کند، از آنجاکه قبیح و عیب است، آبرو و اعتبار اجتماعی انسان را تهدید می‌کند. اعتبار و حرمت نزد دیگران، یکی از ضروری‌ترین نیازهای اجتماعی و از مطلوب‌ترین چیزها نزد انسان است. هیچ‌کس مایل نیست نزد دیگران بی‌آبرو و رسوا شود؛ اما گاه مسیری که انتخاب می‌کند، چنین پیامدی دارد و اعتبارش را پیش پای لذت‌خواهی‌اش قربانی می‌کند. در این حالت، هرچند شاید دمی لذت ببرد، رسوایی و ننگ آن برایش می‌ماند و حرمت و اعتبار خود را ازدست می‌دهد. اینجاست که به چیزی نیاز داریم تا آبروی فرد را صیانت کند و اعتبار اجتماعی او را پاس دارد. برای این کار، نیاز است فرد با معیار حُسن و قبح، پدیده‌ها را ارزیابی کند، نه لذت و محنت. اگر رفتارها از این منظر ارزیابی شوند، حس حرمت‌خواهی و آبروداری برانگیخته می‌شود و وی را از رفتار تهدیدکنندۀ آبرو بازمی‌دارد؛ چیزی که در دین به آن حیا می‌گویند. حیا عاملی است که فرد را از کار قبیح بازمی‌دارد و آبرو و اعتبار اجتماعی‌اش را صیانت می‌کند. 📚 مجله اخلاق وحیانی، ش۱۲،استاد پسندیده 🌐 صفحات مجازی
🔷 چیستی حیا(3) پیشتر گذشت که حیا ترکیبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. پس یکی از مهمترین مسایل، قبح ادراک شده است. و اینک مراد از قبیح قبیح چیست؟ ترک یا فعل؟ 🔹قبیح حيا هنگامى برانگيخته مى‏شود كه پاى فعلى قبيح در كار باشد. وقتى كسى در وضعيتى قرار گيرد كه زمينه كار قبيح آماده بوده و ممكن است نسبت به آن اقدام كند ، موقعيت حيا پيش مى‏آيد . در چنين موقعيتى است كه يا فرد حيا مى‏كند و دست از آن كار مى‏كشد و يا حيا نكرده و مرتكب آن مى‌‏شود . ولى اگر صحبت از فعل قبيح نباشد و زمينه‌‏اى براى آن فراهم نشده باشد ، حيا نيز موضوعيتى نخواهد داشت . بنابراين ، بدون فعل قبيح ، حيا وجود نخواهد داشت . كار قبيح هم مى‌‏تواند به شكل «انجام» باشد و هم به شكل «ترك». همان گونه كه ممكن است انجام دادن يك كار زشت ، قبيح شمرده شود ، ممكن است انجام ندادن يك كار خوب نيز قبيح شمرده شود. از اين رو گاهى به جهت انجام كارى كه نبايد انجام مى‏داديم ، شرمنده مى‏شويم ، و گاهى به جهت ترك كارى كه بايد انجام مى‏داديم ، شرمنده مى‏شويم. مثلاً اگر قول انجام دادن كارى را به كسى داده باشيم و به هر جهت موفق به انجام آن نشويم ، به خاطر «كارى كه نكرده‌‏ايم» شرمنده مى‏شويم. همچنين اگر غيبت كسى را كرده باشيم ، از «كارى كه كرده‏ايم» شرمگين مى‏شويم. بنا بر اين مراد از «فعل قبيح» فقط انجام دادن يك كار زشت نيست ، بلكه انجام ندادن يك كار خوب را نيز شامل مى‏شود. بر همين اساس مى‏توان گفت قبيح يعنى انجام دادن كارى كه نبايد انجام شود و انجام ندادن كارى كه بايد انجام شود . موقعيت هر كدام از اين دو پيش آيد ، مى‏تواند حيا را برانگيزد و فرد را شرمنده سازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 کانال رشدانه، پنجره ای رو به بوستانِ سبک زندگی اسلامی. با مباحث تولیدی و منتخب: 🔹معرفی کتاب برای مربی، کودک، نوجوان، والدین، بزرگسال،... 🔹مناسبت ها 🔹مطالب اجتماعی،تاریخی و سیاسی روز 🔹مطالب روانشناختی و تربیتی اسلامی 🔹معرفی کانال های ارزشی، نشست ها، نرم افزارها و.... https://eitaa.com/Rooshdaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢📢 بزودی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ 📚 «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه‌ی امام خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» 🖌حجت‌الاسلام سیّدمهدی موسوی از منظر امام خامنه‌ای علم یکی از محورهای مهمّ تمدّن انسانی است و خود از همین منظر تمدّنی و با رویکرد فلسفی - الهیّاتی به علم و علوم انسانی مینگرند. ایشان در بیانات و نوشته‌های خود افقهای جدیدی را مورد نظر دارند که انسان را وا می‌دارد تا فراتر از فلسفه‌های رایج به دیدگاه‌های ایشان توجّه بیشتری کند. همچنین ایشان به عنوان یک صاحب سبک خاص در تبیین و تحریر معارف اسلامی و انسانی هستند و در تحلیل امور انسانی از افقهای جدید انسانی و تمدّنی پرده برمیدارند و آن را در موضع‌گیری‌های خود در عرصه‌ی راهبری جامعه و مواجهه‌ی تمدّنی با پدیده‌های داخلی و خارجی به کار میگیرند. کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی» در ۱۱ فصل میکوشد تا به واکاوی نظریّه‌ی ایشان در موضوع علوم انسانی اسلامی بپردازد.
🔹زیارت نامه حضرت معصومه(سلام الله علیها) و دعا برای ظهور 🌸امام صادق(علیهالسلام) بیش از 1200 سال پیش فرمود: به زودی، کوفه از علم خالی شود و بساط علم از آن برچیده شود، آن چنانکه مار در لانه اش به خود می پیچد. آنگاه علم در شهری به نام قم ظاهر می شود و آنجا مرکز دانش وفضیلت می گردد تا جایی که در روی زمین حتی یک نفر مستضعف وناآگاه در دین باقی نمی ماند، حتی بانوان پرده نشین. و این در آستانه ظهور قائم ما خواهد بود که خداوند قم و اهل قم را قائم مقام حجت قرار می دهد وگرنه زمین خالی از حجت می شود وزمین ساکنان خود را در کام خود فرو می برد. در آن ایام، علم از قم به همه سرزمین های شرق وغرب جهان سرازیر می گردد و حجت خدا بر مردم کامل می شود و دیگر در روی زمین فردی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد. سپس قائم(عج) ظهور می کند و موجب خشم و غضب خداوند بر مردم می شود زیرا خداوند از هیچ بنده ای انتقام نمی گیرد، جز هنگامی که حجت خداوند را انکار کند.[3] ✅نکته حایز اهمیت این جا است که در روزی که اسم قم در جزیرة العرب ناشناخته و گم بود. صادق آل محمد(صلی الله علیه و آله محمد) آینده آن را ترسیم فرمود اکنون حوزه علمیه قم، از حوزه علمیه هزارساله نجف، سبقت گرفته است و صدها مجتهد عالی مقام را در دامان خود به برکت حضرت معصومه(سلام الله علیها) پرورش داده است. 🔸مقصود از قائم مقامی اهل قم، مراجع تقلیدند، زیرا امام زمان(عج) آنان را جانشین خود قرار داده است. امام مهدی(عج) در توقیعی به محمد بن عثمان عمری می فرماید: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله»[4] 📚پی نوشت ها: [1] . ر.ک زندگانی کریمة اهل بیت(علیهم السلام) که ده نمونه از عنایات امام مهدی(عج) در فصل یازدهم با عنوان طلوع خورشید جهان افروز امامت از افق کریمه اهل بیت(علیهم السلام) ذکر شده است. [2] . ر.ک زندگانی کریمة اهل بیت، ص128. [3] . بحارالانوار، ج60، ص213. [4] . احتجاج، ج2، ص281. 🖋حجت الاسلام محمدرضا فوادیان
🌸یه هدیه خوب برای روز دختر در دهه کرامت 📚کتاب پیشگیری از روابط دختر و پسر 📖با عنوان دوست‌های بد چاپ شد. معرفی کتاب: ⬅️ در این کتاب با تحقیق و پژوهش، راه‌هایی که دوستان و هم‌سالان سبب گرایش به رابطه با جنس مخالف در نوجوانان می‌شوند استخراج شده است. این موقعیت‌ها عبارتند از: ✅ موقعیت تعریف کردن از روابط عاشقانه و تحریک کردن ✅ موقعیت اصرار دوستان برای تجربه رابطه با جنس مخالف ✅ موقعیت مسخره کردن و دست انداختن در این کتاب این موقعیت‌ها ترسیم شده است. در ذیل هر موقعیت چهار تصمیم اشتباه یا صحیح در نظر گرفته شده است. از نوجوان خواسته می‌شود تا خودش را در این موقعیت‌ها «محک» بزند و تصمیم بگیرد. 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/990511306C6ca3f40bf0
🔹چرا معنویت های نوظهور، پرجاذبه هستند؟ 🔹هجمه شبه‌عرفان های شرقی و غربی و انزوای عرفان اسلامی دهه ۷۰ شمسی، مصادف بود با سیل ترجمه و ورود معنویت های وارداتی نوظهور به کشور. این برهه زمانی را باید دوران اقبال جهانی و رونق این‌ گونه جریان های معنوی کاذب در سراسر جهان به شمار آورد که کشور ما نیز از سایرین مستثنی نبود و خیلی زود اسامی چون «کارلوس کاستاندا، دون خوان، پائولو کوئیلو، اشو، پال توئیچل و به دنبال آن، برایان تریسی و وین‌دایر و...» بر سر زبان ها افتاد و ردپای آثار آن ها در بازار نشر پیدا شد. برخی از این عرفان واره های نوپدید، منشأ جریان هایی نیز شدند و بعضی فرصت‌طلبان با دستمایه قرار دادن مبانی فکری و تعالیم آن ها، جریان هایی –به ظاهر- معنوی و انحرافی بنیان نهادند و گروهی را نیز همراه با خود به انحراف کشاندند؛ جریان هایی چون «راه معرفت»، «رام ا...» و «عرفان کیهانی یا حلقه» که آثار برخی هنوز هم از دامان جامعه، زدوده نشده‌است. به هر حال با گذشت یه دهه و عیان شدن آسیب های این فرق و کتب، روشنگری هایی صورت گرفت و چاپ و نشر این قبیل آثار انحرافی در کشور ممنوع شد. اما امروز با گذشت بیش از دو دهه، با واقعیتی تلخ مواجه هستیم و آن اقبال برخی مخاطبان به این گونه معنویت های کاذب است. هنوز هم آثار اشو و پال توئیچل در بازار زیرزمینی رونق دارد، کتاب های کوئیلو و تریسی هم که نقل هر محفل است! https://eitaa.com/antihalghe
سی صفحه اول.pdf
32.46M
🌸 سی صفحه اول کتاب دوست های خوب بد (پیشگیری از روابط دختر و پسر) را در دسترس شما قرار دادیم تا با آن آشنا شوید.
🌸 کریمه اهلبیت به دریا رسیدم پس از جستجوها به دریای امیدها آرزوها به دریای محضی که این خاک سوزان گرفته از امواج او آبروها سلام ای که لطف کریمانهٔ تو کشانده دلم را به این سمت و سوها سلام ای شده هر شب بارگاهت به لطف نگاهت شب آرزوها سلام ای که گفته پدر در مقامت: فداها ابوها، فداها ابوها به پابوست آورده‌ام دخترم را به جانش بتابان از این رنگ‌وبوها هیاهوی اشک است و آه و تبسم مرا غوطه‌ور کن در این های‌وهوها به مدح تو گفتیم و گفتند اما تو هستی فراتر از این گفتگوها به شوق مدینه به اینجا رسیدم به زهرا رسیدم پس از جستجوها 🖊سیدمحمدجواد شرافت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 روشن زنور او شده شب‌های تار قم