eitaa logo
رویین دژ
15.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
940 ویدیو
209 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رویین دژ
‼️🔴 توجّه 🔴 توجّه 🔴‼️ 📣 اطّلاعیه‌ی برگزاریِ «کلاس قرآن مجازی»‼️ 💠 به اطّلاع شما عزیزان می‌رسانیم ب
💠 نظرِ جالب یکی از مخاطبان کانال، در خصوص محتوای پوسترهای ‼️ ✍ «با خوندن این آیات، حس می‌کنم نوری وارد قلبم میشه که همه‌ی وجودم رو روشن می‌کنه ...»❗️ 🔺 @RooyinDezh
⚠️ عبارتِ «أَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیاءِ الْکِتابِ وَ حُدُودِه» از دعای ندبه، یکی از اهداف امام عصر(عج) را «زنده کردن کتاب خداوند و حدود آن» معرّفی می‌کند‼️ 🌐 در هر مجموعه‌ی نظام‌مند از عالمِ هستی، رعایت قواعد و هنجارهایی است که اجزای آن مجموعه را کنار هم و در ارتباط با هم، به سمت هدف معیّنی پیش می‌برد. جامعه‌ی بشری هم از این قاعده، مستثنیٰ نیست. 🔮 مجموعه‌ی بایدها و نبایدهایی که همه‌ی انسان‌ها را در ارتباط با هم، به صورت امن و آرام، ولی زنده و پویا به سمت کمال می‌برد، کتاب خداوند است که در هر دوره‌ای از تاریخ، متناسب با شرایطِ آن زمان بر یکی از رسولان او نازل می‌شده و به مردم آن دوره، ارائه می‌شده است. 🔥 در آخرالزّمان، این کتاب، آخرین کتاب و جامع‌ترین برنامه است که بر آخرین و بزرگ‌ترین رسول خداوند، برای ارائه به جامعه‌ی بشریِ انتهای تاریخ، ارائه شده است. 🚫 حدودِ احکام و خطوطِ قرمزِ قرآن، نگهدارنده‌ی بنیان‌های جامعه‌ی بشری در آخرالزّمان است، و فراموش شدن آن حدود، و کمرنگ شدن آن خطوط قرمز است که جامعه را به این حال و روز انداخته است که به قولِ خودِ قرآن «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی» يعنی «آن‌ها را جمعی هماهنگ می‌پنداری، در حالی که دل‌هایشان پراکنده است»! ♨️ این جمع‌های پراکنده را امروز در همه جا می‌بینیم؛ چه خانواده‌ای که افکار و سلایقِ والدین و فرزندان، در تضادّ با یکدیگر است، چه در دوستان و آشنایانی که در یک محفل، در کنار هم نشسته‌اند ولی هر کدام، سر در گوشی خود فرو برده‌اند و از حال دیگری بی‌خبرند، چه در شریکانی که به هم خیانت می‌کنند و چه...! 💠 آن‌چه این «جمع‌های پراکنده» را همدل و هماهنگ می‌کند، پیاده شدن برنامه‌ای در افکار و عقاید آن‌هاست که آن‌ها را نسبت به حقوق یکدیگر، آگاه و مقیّد کند و خطّ قرمز‌هایی در باورِ آن‌ها قرار دهد که پا در حریمِ حقوق یکدیگر نگذارند و آن برنامه، «قرآن» است. 🔆 قرآن، نوری است که فضا را چنان روشن می‌کند که همه فیل را فیل ببینند (اشاره به داستان فیل در تاریکی از مثنوی مولوی، که هر کسی، هر برداشتی از آن داشت، به جز فیل!) و نگاه‌ها و نظرها و عقیده‌ها و سلیقه‌ها، یکی شود و اختلافات کنار برود و پراکندگانِ متنفّر از هم، به جمع‌شدگانِ دلبسته‌ی هم، تبدیل شوند. 📜 بخشی از محتوای جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
⚠️ عبارتِ «أَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیاءِ الْکِتابِ وَ حُدُودِه» از دعای ندبه، یکی از اهداف امام عصر
‌ 🔖 به مناسبت آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج)، فایل جزوه‌ی را بار دیگر در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم تا همه‌ی ما بتوانیم با مطالعه و انتشار آن، آگاهی بیشتری در زمینه‌ی مهدویّت کسب نموده و تأثیرِ بسزایی در انگیزشِ مخاطبان برای حرکت در مسیر برنامه‌ها و اهدافِ امام زمان(عج) داشته باشیم.👇 📚 ضمناً برای آشنایی بیشتر با جزوه‌ی خواندنیِ و سایر جزوات مجموعه‌ی «رویین‌دژ»، بر روی هشتگِ کلیک نمایید. 🔺 @RooyinDezh
هدایت شده از رویین دژ
1_4555773102.pdf
10.45M
🔖 مقاله‌ی مفید، مؤثّر و خواندنیِ «آشنای غریب»‼️ 💠 مطالبی ناب و خواندنی برای رسیدن به معرفتِ امام زمان(عج) و شناختِ برنامه‌ها و اهدافِ ایشان ... ⚠️ همزمان با اوج گرفتنِ فتنه‌های آخرالزّمان، آگاه شدنِ ما از تکلیفی که در قبال امام زمانِ خود داریم، ضرورتی انکارناپذیر است❗️ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ تا انسان ایمان به غیب نداشته باشد، رسالت‌ها را نمی‌پذیرد و به کتب و پیامبران الهی ایمان نمی‌آورد --> (الذین یؤمنون بالغیب و... (3) و الذین یؤمنون بما أنزل الیک و... (4)). 2⃣ مرتبه‌ی قرآن و بقیّه‌ی کتب آسمانی، بسیار فراتر است از آن‌چه که ما درک می‌کنیم --> (أنزل). 3⃣ مرتبه‌ی قرآن از تمام کتاب‌های آسمانی بالاتر است --> (اوّل: «بما أنزل الیک»، بعد: «ما أنزل من قبلک»). 4⃣ تا انسان به آخرین کتاب ایمان نیاورد، به کتاب‌های قبلی ایمان ندارد «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست». بنابراین یهودیان و مسیحیان به کتاب خودشان هم ایمان ندارند، چون در کتاب آن‌ها ایمان به پیامبر آخرالزّمان تذکّر داده شده است --> (بما أنزل الیک و ما أنزل من قبلک). 5⃣ یقین به آخرت، آن‌قدر مهم است که انتهای مسیر تقوا به حساب می‌آید --> (و بالآخرة هم یوقنون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ تا انسان ایمان
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۴ سوره‌ی بقره: 🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضیِ مجهول از باب اِفعال، مصدر «اِنزال»، ریشه‌ی «نَزَلَ» به معنی «نازل شد، فرو فرستاده شد». 📌 منظور از «ما اُنزِلَ اِلَیکَ»، قرآن است که بر پیامبر نازل شد و منظور از «ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ»، همه‌ی کتاب‌های آسمانی است که قبل از ايشان نازل شد. 🔸 «آخرت»: قیامت و عالمِ پس از آن 🔹 «یوقنونَ»: فعل مضارع از باب اِفعال، مصدر «ایقان» ریشه‌ی «یَقنَ» به معنی «یقین دارند، باورِ صد در صد دارند، ذره‌ای شک ندارند». 🔸 «هُم» در اين‌جا «ضمیرِ فصل» است. 📌ضمیر فصل، بین مبتدا و خبر می‌آید برای تأکید بیشتر👇 ✳️ بر این اساس، ترجمه‌ی «بِالآخرهِ هُم یوقِنونَ» می‌شود: «به آخرت، آن‌هایند که باورِ صد در صد دارند». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ تا انسان ایمان
‌ 💎 نکته‌ی ادبی آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔅 در آیه‌ی ۴، تکرار در عبارت «ما اُنزِلَ» و ضمیر «کَ»، و در آیه‌ی ۵، تکرار در کلمه‌ی «اولئِکَ» صورت گرفته است. 💠 هم‌چنین آیه‌ی ۵، جمع‌بندی مطالبی است که در توضیح ویژگی‌های «مُتّقین» آمده است، یعنی جمع‌بندی آیات ٢، ٣ و ۴ همین سوره. 📌 اگر در شعر یا نثر، این جمع‌بندی به صورت زیبا صورت بگیرد، به آن «حُسن ختام» یا «حْسن مقطع» می‌گویند. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ✅ هنگامی که به انسان زیان (و ناراحتی) رسد، ما را (در هر حال:) در حالی که به پهلو خوابیده، یا نشسته، یا ایستاده است، می‌خواند؛ 💯 امّا هنگامی که ناراحتی را از او برطرف ساختیم، چنان می‌رود که گویی هرگز ما را برای حل مشکلی که به او رسیده بود، نخوانده است! این گونه برای اسرافکاران، اعمالشان زینت داده شده است (که زشتی این عمل را درک نمی‌کنند)! 📔 آیه ۱۲ سوره یونس 🔺 @RooyinDezh
📚 محتوای ، موضوع مهمِ بسیاری از کلاس‌های درس در سالِ تحصیلیِ جدید خواهد بود‼️ 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
📚 محتوای #مسابقه_شعور_عاشورایی، موضوع مهمِ بسیاری از کلاس‌های درس در سالِ تحصیلیِ جدید خواهد بود‼️
‌ ✅ با شروع سال تحصیلی جدید، از همه‌ی همکاران فرهنگیِ بزرگواری که با مطالعه‌ی جزوه‌ی «شعور عاشورایی»، به عمق اثرگذاری آن پی برده و محتوای آن را برای ارائه به دانش‌آموزان، اولیا و همکاران خود مناسب دیده‌اند، خواستاریم مستندات فعّالیّت‌های مختلف خود در این زمینه را برای ادمین کانال «رویین‌دژ»، ارسال نمایند تا با انتشار در این کانالِ پرمخاطب، زمینه‌ی تشویق سایر همکاران فرهنگی نیز فراهم شود.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin با تشکّر از همراهی ارزشمند شما🌷 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ تا انسان ایمان
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به این باور و یقین می‌رسند که تمام مسیر تقوا را پلّه پلّه، به تدریج و مداوم طی کرده باشند. از این‌جا می‌توان فهمید تقوا، «مقام» است؛ «حال» نیست. در عرفان، «حال»، واردِ غیبی است که بر دل عارف می‌تابد ولی ماندگار نیست، امّا «مقام» تمرینی است که سالک، در مسیر تهذیب نفس، انجام می‌دهد و پایدار است --> (تمام افعالی که در آیه‌های ۳ و ۴ درباره‌ی «متّقین» آمده‌اند، فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار و تداوم دارند). 7⃣ یقین هم به تدریج و استمرار به دست می‌آید --> (یوقِنونَ: فعل مضارع است و بر استمرار دلالت دارد). 8⃣ انسان تا انتهای خط، حتّی در قیامت هم به پرورش «ربّ» نیازمند است --> (ربّهم). 9⃣ رستگاران واقعی، متّقین هستند؛ در صورتی که تقوا را به کمال برسانند. مهم‌تر از چگونه شروع کردن، چگونه تمام کردن است؛ خیلی‌ها خوب شروع می‌کنند ولی در آخرِ کار کم می‌آورند. در قرآن، نجات هیچ گروهی به جز «متّقین» تضمین نشده است --> (هُدًی للمتّقین(2) ... اولئکَ هُمُ المُفلحونَ(5)). 🔟 تا در مسیر هدایت الهی قرار نگیریم، رستگار نمی‌شویم --> (اولئک علیٰ هُدًی مِن ربّهم و اولئکَ هُمُ المُفلحون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به ای
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۵ سوره‌ی بقره: 🔹 «اولئکَ»: جمع «ذلکَ» به معنی «آنها». 🔸 «هُدی»: مصدر ثلاثی مجرّد از ریشه‌ی «هَدیَ» به معنی «هدایت شدن، راه یافتن». 🔹 «ربّ»: «پرورش‌دهنده» 🔸 «هم» در این آیه هم ضمیرِ فصل است. 🔹 «مُفلِحون»: جمع «مُفلح»، اسم فاعل باب اِفعال از مصدر «اِفلاح»، ریشه‌ی «فَلَحَ» به معنی «رستگار کنندگان». 📌 در این‌جا می‌تواند کلمه‌ی «اَنفُسهم» در تقدیر جمله وجود داشته باشد که به قرینه‌ی معنوی حذف شده است.👇 🔰 بنابراین باید مفهوم «مُفلِحونَ» را «رستگارکنندگانِ خودشان» در نظر بگیریم که معمولاً در ترجمه‌ها می‌نویسند «رستگاران». ولی کلمه‌ی «رستگاران»، مفهوم دقیقِ «مُفلِحون» را نمی‌رساند. 🔺 @RooyinDezh