رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت سوم:
3⃣1⃣ چون زن ذاتاً( بما فضّل الله بعضهم علی بعض) عاطفیتر از مرد است، یکی از ابزارهای مدیریّت او -که البتّه بعد از نصیحت همسر، به عنوان دومین راهکار در مواقعِ بروزِ احتمالِ سرکشیِ وی به شمار میرود- مدیریّت عواطف خودمان نسبت به اوست( و اهجروهنّ فی المضاجع). همانطور که گفته شد، همین کنارهگیری و کمکردن عواطف، باید پس از بیان روشن انجامگیرد --> (اول «فعظوهنّ»، بعد «و اهجروهنّ»)
4⃣1⃣ اگر زن، سرکش و نافرمان شد و سرکشی و نافرمانی او دربردارندهی این احتمال میشد که حریم مرد را در غیاب او حفظ نکند و موعظه( فعظوهنّ) و ترفند عاطفی( و اهجروهنّ فی المضاجع) هم مؤثّر واقع نشد، کار به جایی رسیده که اقتدار مرد باید جلوه کند و ترسِ مفیدی که نفسِ زن باعث شده در فطرت او خاموش شود، دوباره باید احیا گردد. برخورد فیزیکی با او، آخرین راه بوده و حدّاقل احتمالی است که میتوان برای برگشتن این ترسِ مفید در نظر گرفت --> (و اضربوهنّ).
5⃣1⃣ روانشناسیِ امروز هم ثابت کرده که در بعضی از زنان، یک ویژگی روانی به نام «مازوشیسم» یا «آزارخواهی» وجود دارد که چنین زنانی گاهی حس و حالی پیدا میکنند که فقط با یک تنبیه بدنیِ مختصر آرام میگیرند. تجربه هم ثابت کرده است که اگر زن به دلیل اشتباه بزرگی که انجام داده، مورد تنبیه بدنی توسّط همسرش قرار بگیرد، به شرط این که بعداً اشتباه خود را باور کند و در شرایطی که درست عمل کند از شوهرش محبّت ببیند، هرگز نسبت به آن تنبیه بدنی، کینهای به دل راه نمیدهد.
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🔖 نکات آیهی ٣۴ سورهی نساء
🔰قسمت دوم:
🔹«صالحات»: جمع «صالحه»، از مصدر «صلاح»، ریشهی «صلح»، به معنی «زنان مؤمن و پاکدامن».
🔸 «قانتات»: جمع «قانته»، از مصدر «قنوت»، ریشهی «قَنَتَ»، به معنی «زنان مطیع و فرمانبُردار».
🔹 «حافظات»: جمع «حافظه»، از مصدر و ریشهی «حفظ» به معنی «زنان نگهدارنده».
🔸 «غیب»: آنچه دیده نشود.
🔹 «فالصالحاتُ قانتاتٌ حافظاتٌ للغیب»: یعنی «زنان مؤمن و پاکدامن، مطیع شوهرند و حریم او را در غیاب او حفظ میکنند».
🔸 «حَفِظَ»: یعنی «حفظ کرد، نگه داشت».
🔹 «اللّاتی»: جمع «الّتی» یعنی «زنانی که».
🔸 «تخافون»: فعل مضارع از مصدر و ریشهی «خوف»، به معنی «بیم دارید، میترسید».
🔹 «نشوز»: مصدر است به معنی «سرکشی، طغیان، نافرمانی».
🔸 «عِظوا»: فعل امر از مصدر و ریشهی «وعظ» به معنی «نصیحت کنید، تذکّر دهید».
🔹 «اهجروا»: فعل امر از مصدر و ریشه «هجر» به معنی «دوری کنید، جدا شوید».
🔸 «مضاجع»: جمع «مضجع»، اسم مکان از ریشهی «ضجع» به معنی «آرامشگاهها، خوابگاهها».
🔹 «اضربوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «ضرب» به معنی «بزنید».
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 امام رضا(ع):
💯 آن کسی که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسی که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.
📚 بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۵۲
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عضو کدوم تشکیلاتی⁉️
💯 اگر یک روزی خواستی رشد بکنی و به درد امام زمان(عج) بخوری، باید...
#استاد_پناهیان
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
💠 شهید بهشتی:
⚜ زن در اسلام، زنده، سازنده و رزمنده است؛ به شرطی که لباس رزمش، لباس عفّتش باشد!
#شهید_بهشتی
🔺 @RooyinDezh
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | جذب حداکثری به چه قیمت⁉️
🤔 در دوره معاصر، چه کسی بیشترین جذب رو داشت و نظرش درباره حجاب چی بود؟
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🔮 بایدها و نبایدهای فعّالیت اجتماعی زنان در قرآن‼️
✅ خداوند در آیهی ٣٣ سوره احزاب خطاب به همسران پیامبر (به عنوان الگوهای زنان مسلمان) میفرماید:
💠 (وَ قَرنَ فی بُیوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجَنَّ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّةِ الاولی...) یعنی «و در خانههایتان بمانید و آرام بگیرید و جلوهگری نکنید مانند جلوهگریِ زنان دوره جاهلیّت نخستین...»؛
♨️ حال به چند پیام مهم که میتوان از این پاره آیه، برداشت توجّه کنید:
1⃣ فعل امر «قَرنَ» از مادهی «وقار» به معنی «سنگینی» است. خداوند این تعبیر را برای مفهوم «ماندن در خانه» به کار گرفته تا به ما بفهماند که وقار و متانت زن و شکوه و جلال او در خانهداری او و کمتر جلوه کردن در انظار عمومی است.
⚜ امام علی(ع) نیز میفرمایند: «جَهادُ المَرأةِ حُسنُ التَّبَعُّل»؛ یعنی «جهادِ زن، خوب شوهرداری کردن است.» (نهج البلاغه، حکمت ١٣٦)
2⃣ خداوند فرمود: «در خانههایتان بمانید یعنی مناسبترین و امنترین مکان برای زن، خانهی خود اوست. پس، رفتن غیر ضروری به خانهی این و آن و ماندن در آنجا، از متانت و وقار زن محسوب نمیشود و حیثیّت او را تهدید میکند.»
3⃣ فعل «تَبَرَّجنَ» از مادهی «بُرج» به معنی ساختمانی که از دور جلوه میکند، گرفته شده. یعنی جلوهگری نکنید و خود را انگشتنما نکنید. پس جلوهگری و عرض اندام زن در میان مردم با سنگینی و وقار او تناسب ندارد و برای زن خطرِ بزرگی محسوب میشود.
4⃣ منظور از جلوهگری در این آیه، خودنمایی زن مانند زمان جاهلیّت است. «در آن زمان، زنان حجاب درستی نداشتند و دنبالهی روسری های خود را به پشت سر میانداختند به طوری که گلو و قسمتی از سینه و گردنبند و گوشوارههای آنها نمایان بود» (تفسیر نمونه، جلد١٨، ذیل آیهی٣٣، سوره احزاب، صفحهی٢٠٩).
💎 و گرنه حضورِ فعّال زن در اجتماع در جاهایی که واقعاً ضرورت ایجاب میکند با رعایت حریمِ حجب و حیا و عفاف و ایمان و رعایت فاصله با نامحرم، هیچ منع شرعی ندارد.
🔖 قسمت اول(ادامه دارد...)
📚 بخشی از کتاب #رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | در راه خدا بیدار باش‼️
🌀 عقل معاش میگوید: که شب هنگام خفتن است...
#کلیپ
#شهیدانه
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۵۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت اوّل:
1️⃣ در خیلی از جاهای قرآن، از کافران و عذاب آنها صحبت شده، امّا از مؤمنان، صحبتی به میان نیامده. در جاهایی هم که صحبت از هر دو گروه است، غالباً ابتدا از کافران صحبت شده است. این خود نشان میدهد که جامعهی بشری، چه قدر به خوف( ترسیدن از عذاب خدا) و چه اندازه به رجا( امیدوار بودن به رحمت خدا) نیاز دارد و چه قدر ما، قرآن را برعکس فهمیدهایم! --> (انّ الّذین کفروا...(۵۶) و الّذین آمنوا...(۵۷)).
2️⃣ ایمان، فقط با عمل صالح معنا پیدا میکند. در هیچ جای قرآن برای ایمان به تنهایی، اَجری معرّفی نشده است. جزای مؤمن در صورتِ اعمال صالح، به او داده خواهد شد --> (و الّذين آمنوا و عملوا الصّالحات).
3️⃣ این که خداوند در این جا، وضعیّت کافران را (در آیهی قبل) پیش از مؤمنان تشریح میکند، به این خاطر است که شیوهی قرآن، ابتدا بر ترساندن است و سپس بر امید دادن؛ وگرنه از نظر تقدّم در دریافتِ نتیجه، بهشت رفتنِ مؤمنان بر عذاب شدنِ کافران مقدّم است، چون اوّلین و بزرگترین عذاب کافران، ناامیدی آنها از ورود به بهشت است --> (سوف نصلیهم نارا(۵۶) - سندخلهم جنّات(۵۷)).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۵۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ در خیلی از جاها
🔖 نکات آیهی ۵٧ سورهی نساء
🔰 قسمت اوّل:
🔹«عملوا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عمل» به معنی «انجام دادند».
🔸 «صالحات»: جمع «صالحه»، اسم فاعل مؤنّث از ریشهی «صَلَحَ»، مصدر «صلاح»، به معنی «بهترین وجهِ انجام کارهای درست».
⚠️ توجّه❗️
قرآن برای «کار نیک»، واژهی «حسنه» را به کار میگیرد و برای «بهترین وجه انجام کار درست»، کلمهی «صالحه» را میآورد.
💠 از طرفی، وقتی به اوّل کلمهی جمع، «ال» بیاید، تمام موارد آن را شامل میشود؛ یعنی منظور از «الصالحات»، همهی کارهای درست به بهترین نحو ممکن است.
✳️ خداوند فقط بهشت را برای کسانی تضمین کرده که در هر موقعیّتی فقط کار درست انجام میدهند آن هم به بهترین نحو ممکن!
🔅 دیگر افراد باید پیوسته در خوف از عذاب خداوند باشند و برای رهایی از آن تلاش کنند تا شاید مورد عنایت خداوند قرار بگیرند.
♦️ بنابراین، خیالهای خام و امیدهای واهی به بهشت داشتن بدون درست کردن اعمال، عامل اصلیِ جهنّمی شدنِ بسیاری از انسانهاست. آنچه عامل نجات از عذاب خداوند است به استناد خود قرآن، فقط اعمال صالح است.
🔸 «سندخل»: فعل مستقبل( آینده) از باب اِفعال، مصدر «اِدخال»، ریشهی «دخل» به معنی «به زودی وارد خواهیم کرد».
⚠️ توجّه❗️
در عربی با اضافه شدن «سَ» یا «سَوفَ» به اوّل فعل مضارع، از آن فعل مستقبل یا آینده ساخته میشود؛ «سَ» برای آیندهی نزدیکتر و «سَوفَ» برای آیندهی دورتر به کار میرود.
🔹 «جنّات»: جمع «جنّه» به معنی «باغهای انبوه».
🔸 «تجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، ریشهی «جری» به معنی «جریان دارد».
🔹 «تحت»: زیر
🔸 «انهار»: جمع «نَهَر» به معنی «رودها».
🔹 «خالدین»: جمع «خالد»، اسم فاعل از ریشهی «خلد» به معنی «جاودانان».
🔸 «ابد»: انتهای بیپایان
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 پيامبر اکرم(ص):
💯 مؤمن، گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مىبيند كه مىترسد به روى او بيفتد و كافر، گناه خويش را مانند مگسى مىبيند كه از جلوى بينىاش رد مىشود!
📚 بحارالأنوار، ج ۷۷، ص ۷۷
#حدیث
🔺 @RooyinDezh