🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت سوم:
7⃣ آنقدر عذابِ خداوند جدّی و وحشتناک است که نجات از آن، منتهای دعای کسانی است که در انتهای اندیشه و ایمان هستند! یعنی هرچه انسان مؤمنتر و اندیشهورتر شود، درک او از عظمت خداوند و ترس او از عذاب خداوند، بیشتر میشود.
🍃 در جایی دیگر خداوند میفرماید: «انّما یخشی اللهُ من عباده العلماء» (آیه 28 فاطر)؛ یعنی «از میان بندگان خداوند فقط دانشمندان از درکِ عظمتِ او میترسند» --> (فقنا عذاب النّار).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آنقدر
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
💎 نکتهی ادبی آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران:
🔰یکی از آرایههای معنایی، آرایهی «جمع» یا «اِعداد» است؛ وقتی که شاعر یا نویسنده، چند پدیده را در یک موضوع، گِرد هم جمع می.کند.
❇️ معمولأ اجزای آرایهی جمع، با «واو عطف» به هم میپیوندند. مانند هر دو مصراع بیت زیر:👇
🔹 عشق و سودا و هوس در سر بماند
🔸 صبر و آرام و قرار از دست رفت
🔺که در مصراع اول، سه پدیدهی «عشق» و «سودا» و «هوس»، در موضوع «باقی ماندن در سر» با هم مشترکند و به هم عطف شدهاند و در مصراع دوم، سه پدیدهی «صبر» و «آرام» و «قرار»، در موضوع «از دست رفتن» با هم مشترکند و به هم عطف شدهاند.
🔘 در آیهی فوق هم حالتهای ذکرِ «اولوالالباب» با هم جمع شده و به هم عطف شدهاند:
«قیاما» و «قعودا» و «عَلَی جُنوبِهِم».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | آیا فکر کردن به فحشاء هم گناهه⁉️
🤔 اصن فکرشم نکن...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۲ سورهی آل عمران:
1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت میخواهیم، در توانایی او نباید شک داشته باشیم --> (انّک).
2️⃣ بهترین دعاها، دعاهای قرآنی هستند؛ یعنی مواردی که خود خداوند به ما یاد داده است که از او چگونه بخواهیم! و پس از آن، ادعیهای که از زبان معصومین(ع) نقل شده، چون آنها قرآن ناطق هستند. یکی از تفاوتهای دعاهای قرآنی با ترجمهی فارسی آن، موسیقی زیبای دعاهای قرآنی است که به هیچ عنوان در ترجمهی فارسی آن وجود ندارد --> (صاحبان مغز و اندیشه میگویند: ربّنا...).
3️⃣ هر انسانی از هر جنس و نژاد و آیین و تفکّری ممکن است جهنّمی شود و این احتمال به استناد جایجای قرآن، از احتمال بهشتیشدن، بسیار بسیار بیشتر است --> (إنَّك من تدخل النَّار – فقلیلا ما یؤمنون – بل اکثرهم لایؤمنون).
4️⃣ خداوند هرکسی را که بخواهد که وارد جهنّم کند، قبلاً به عذابِ خواری و ذلّت مبتلا کرده است. بنابراین عذابِ خداوند از همین دنیا شروع میشود، هرچند در همین دنیا پایان نمیپذیرد و تکمیل شدنش در آخرت صورت میگیرد --> (إنَّك من تدخل النَّار فقد أخزيته).
5️⃣ هرگاه خواستیم ظلمی به کسی روا داریم، مطمئن باشیم که خود را خوار خواهیم کرد، چون یاری و عزّت خداوند، شامل حال ظالمان نخواهد شد --> (و ما للظَّالمين من أنصار).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۲ سورهی آل عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ۱۹۲ سورهی آلعمران:
🔹این آیه، ادامهی ویژگیهای «اولوالالباب» در آیات ١٩٠ و ١٩١ را بیان میکند.
🔸همان گونه که قبلا هم گفتیم، واژهی «رَبّ» به معنی «پرورشدهنده»، متناسبترین صفت خداوند برای دعا و درخواست است.👇
✅ ما در عبارت «رَبّنا»، خود را به «رُبوبیّت» یعنی «پرورشدهندگی» خداوند متصل میکنیم.
🔹 «تُدخل»: فعل مضارع از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، از ریشهی «دَخَلَ» به معنی «داخل کنی».
🔸 «نار»: یعنی «آتش»، مَجاز از «جهنم» یا «عذاب الهی».
🔹 «قَد اَخزَیتَ»: فعل ماضی نقلی از مصدر «اِخزاء» باب اِفعال، از ریشهی «خزی» به معنی «خوار کردهای».
🔸 «انصار»: جمع «نصر» (که خودش مَجاز از «ناصر» است) یعنی «یاریکنندگان».
⚠️ نکتهی 1⃣:
وقتی حرف جرّ «مِن» در جملات منفی و سؤالی به کار رود، معني «هیچ» میدهد.
⚠️ نکتهی 2⃣:
در آیات بسیاری از قرآن، واژهی «نصر» و مشتقات آن در کنار واژهی «عزت» و مشتقات آن آمده است و در مقابل آن،
واژهی «ظلم» و مشتقات آن در کنار واژهی «خِزی» و مشتقات آن آمده است که بسیار قابل تأمل است!
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع):
⚠️ در برابر ناگواریهاى اندک، بيتابى نكنيد كه اين كار، شما را به ناگواریهاى زيادى مىاندازد!
📚 غرر الحكم، ح ۱۰۳۱۴
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | در بحث نظامی سیستم شدیم، اما در اقتصاد و فرهنگ نه‼️
♨️ وظیفهی افراد در جامعه چیست؟!
#استاد_رائفی_پور
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | این معنای صبر است‼️
💠 تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شماست...
#رهبر_معظم_انقلاب
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
4_5881758060317248531.mp3
1.55M
🎧 بشنویم | او حریص شماست‼️
❇️ رفقا یه کاری بکنید که دل رسولالله(ص) شاد بشه
#استاد_پناهیان
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۸ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان میشود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان میکنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم میکند یا جلوی رشد ما را میگیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را میگیرد --> (اتّقوا ربّهم).
2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همانهایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات).
3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار میآید و به این دلیل که نعمتهای اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی میکند قابل تصوّر نیستند، خداوند سادهترین و محسوسترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا).
4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همهی کارها و جهتگیریهایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر میگیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
#مســــابقه #مســــابقه
#ویژه_شهادت_حضرت_زهرا
منبع خطبه ۲۰۲ نهج البلاغه
با جوایز نقدی 🎁🎁🎁
زمان روز شنبه۲۷ آذر ماه
اطلاعات بیشتر در کانال زیر 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
شرکت برای عموم آزاد است
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۸ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت دوم:
5⃣ یکی از جنبههای گوناگون اعجاز قرآن، اعجاز علمی آن است و یکی از شاخههای اعجاز علمی آن، اعجاز آن در حوزهی مهندسی آب و کشاورزی است. البته کسی این اعجاز را میبیند که دَریابد تا دریا دریا، دُر یابد. در تمام آیاتی که تصویر «جنات تجري من تحتها الأنهار» از بهشت برین، ارائه شده است، دو مفهوم همزمان مدّنظر است؛ یکی «باغهایی که جاری است از زیرِ درختانِ آن، نهرهایی» و دیگری «باغهایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» !
❇️ بستگی به این دارد که ما ضمیر «ها» را در این عبارت، به چه مرجعی برگردانیم؛ به «جنّات»، یا به کلمهی «اشجار» که محذوف است! اگر مرجع این ضمیر را کلمهی «جنّات» بدانیم، مفهوم «باغهایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» برداشت میشود و به طور معجزهآسایی، «روش آبیاریِ زیر سطحی» از قرآن کشف میشود؛ چیزی که بشر در سالهای اخیر، به آن پیبرده و آن را به عنوان یکی از بهترین روشهای آبیاری باغها به کار میگیرد.
6⃣ پاداش انسانها با اعمال آنها متناسب است. محال است که نتیجهی بدی، خوبی باشد یا برعکس. اگر ما گاهی همزمان با انجام کار خوب، برخورد بدی میبینیم، چند حالت میتواند داشته باشد: یا این برخورد، نتیجهی عمل بدی است که قبلاً انجام دادهایم و ربطی به عمل خوبِ الانِ ما ندارد، یا از سختیهایی است که در مسیر کار خیر باید ببینیم تا اجرمان بیشتر شود، یا در معرض امتحانیم و یا چون نیّت غلطی داشتهایم و به جای اینکه پاداش کار خیر خود را از خدا بخواهیم، از بندهی او توقّع داشتهایم در قبالِ کارِ مثبت، عکسالعمل منفی دیدهایم. --> (خير للأبرار).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١٩٨ سورهی ٱلعمران:
🔹 «اتّقَوا»: فعل ماضی است از مصدر «اِتقاء» باب اِفعال، از ریشهی «تقی» یا «وقی» (هر دو چنان که قبلا گفتیم، محتمل است) به معنی «خود را نگه داشتند، خویشتنداری کردند، نیت و گفتار و کردارشان ترمزدار بود».
🔸 «اتّقوا رَبَّهم»: یعنی «در جهت امر خداوند که پرورشدهندهی آنهاست، نیت و رفتار و گفتارشان را کنترل کردند».
🔹 «جنّات»: جمع «جَنّه» به معنی «باغهای انبوه و پرپشت».
🔸 «تَجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، از ریشهی «جری» به معنی «جاری است».
🔹 «تحتَ»: یعنی «زیر».
🔸 «اَنهار»: جمع «نهر»، به معنی «رودها».
🔹 «نُزُل»: یعنی یک پذیرایی دَمِ دستی و مقدماتی از مهمان در ابتدای ورودش به منزل.
🔸 «خیر»: اسم تفضیل، که اصل آن «اخیَر» بوده به معنی «بهتر، بهترین».
🔹«اَبرار»: جمع «بَرّ» به معنی «نیکان، کسانی که مانند صحرا صاف و ساده و بیانتهایند و مانع حرکت درست دیگران نمیشوند و دل وسیعشان، آغوش گشادهای برای همهی آوارگان و بیکسان است».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 امام هادی(ع):
⭕️ آنکه از خودش راضی شود، ناراضیان از او زیاد میشوند!
📚 بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۱۶
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ این آیه به ما ثابت میکند؛ برخلاف تصوّر غلطی که عدّهای کجاندیش و ظاهرگرا از آیهی ۶۲ سورهی بقره دارند، اهل کتاب، فقط در صورتی مؤمن حساب میشوند که به قرآن و حقیقت آن ایمان بیاورند --> (لمن يؤمن بالله و ما أنزل إليكم).
2️⃣ اهل کتاب، در صورتی میتوانند ادّعا کنند که به تورات یا انجیل یا اَوِستای خودشان ایمان دارند، که قبل از آن، به آخرین کتاب یعنی قرآن، ایمان بیاورند، چون در همهی کتابهای قبل، صحبت از ایمان آوردن به کتابهای بعد و آخرین کتاب است. اگر کسی کتاب و رسول بعدی را نپذیرد، به آنچه در کتاب خودش تذکّر داده شده ایمان ندارد --> (ما أنزل إليكم و ما أنزل إليهم).
3️⃣ آنچه باعثِ انحراف علمای اهل کتاب و به تبعِ آن بقیّهی اهل کتاب از مسیرِ دین شد، تکبّر و خودپرستی آنها بود. حبِّ نفس و پیروی از منافع مادّیِ ظاهری که گرفتار آن بودند، باعث شد در برابر خدا و رسول او، اطاعتِ خاشعانه نداشته باشند (منظور از عبارت «خاشعين لله» در اینجا، استثنائات اهل کتاب است، یعنی آن عدّهی کمی از آنها، که در برابر خداوند خاشع هستند).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ این آیه به
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات ٱیهی ١٩٩ سورهی آلعمران
🔖 بخش اول:
🔹 «اهل کتاب»: همان گونه که قبلا گفته شد، به یهودیان و مسیحیان و... گفته میشود؛ البته به گروهی خاص از آنان که به کتاب خودشان آشنا باشند.👇
▫️برای کلیّت اهل کتاب در قرآن، عبارت «الذین اوتوا الکتاب» به کار گرفته شده.
🔸 «یُومن»: فعل مضارع از مصدر «ایمان» باب اِفعال، ریشهی «امن»، به معنی «ایمان بیاورد».
⚠️ توجه❗️
تعبیر «ایمان» و مشتقات این کلمه در قرآن فقط برای کسانی آمده که دینِ آخرالزمان را پذیرفته باشند و به آخرین پیامبر و قرآن ایمان آورده باشند.
🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضی مجهول از مصدر «انزال» باب اِفعال، ریشهی «نَزلَ» به معنی «نازل شود».
🔸«ما اُنزِلَ اِلیکُم»: یعنی «قرآن»
🔹«ما اُنزِلَ اِلیهم»: یعنی «کتابهای آسمانی ماقبل قرآن»
⚠️ توجه❗️
در همه جای قرآن، «ما انزل الیکم» جلوتر از «ما انزل الیهم» آمده است(هرچند قرآن، بعد از همه نازل شده)👇
💎 یعنی ادعای ایمان به کتابهای آسمانی دیگر، در صورتی پذیرفته است که قرآن را قبول داشته باشیم و قرآن را معیار تشخیص حق و باطل بدانیم؛ حتی در بررسی کتب آسمانی دیگر که تحریف شدهاند و حق و باطل در آنها در هم آمیخته است، باید ملاک و معیار ما قرآن باشد.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
✨ ولَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
❇️ قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان! آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان میرسد، میگویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمیگردیم!»
📔 آیات ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره بقره
#آیه_گرافی
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت دوم:
4️⃣ کسی که خدا را بزرگ ببیند، برای آیات او بهای کم قائل نمیشود. اگر توجّه کنیم که مؤلّفِ قرآن کیست، به آیات قرآن بیحرمتی و دهنکجی نمیکنیم --> (خاشعين لله لايشترون بآيات الله ثمنا قليلا).
5️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همهی کارها و جهتگیریهایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر میگیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (لهم أجرهم عند ربّهم).
6️⃣ خداوند، بسیار سریع حساب میکند و خیلی سریع هم عقوبت تعیین میکند، امّا رحمتش اراده کرده که سریع عذاب نکند. تا جایی که حکمتش اقتضا میکند، برای جبران کردن به ما فرصت میدهد و فرصت دادن او، و صبر او، هرگز به این معنا نیست که او گناه ما و میزان عذابِ متناسب با آن را هنوز ثبت، یا محاسبه نکرده است --> (إنَّ الله سريع الحساب)!
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ کسی که خدا
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١٩٩ سورهی آل عمران
🔖 بخش دوم:
🔹«خاشِعین»: جمع «خاشع»، اسم فاعل از مصدر «خشوع»، از ریشهی «خشع» به معنی «اطاعتکنندگانِ از روی تواضع».
⚠️ توجه❗️
«تواضع»، مفهومِ متضاد «تکبّر» را دارد، اما «خشوع»، متضادِّ «طغیان» است!
🔸 «لایشترون»: فعل نفی مضارع از باب افتعال، مصدر «اشتراء»، ریشهی «شری»، به معنی «نمیخرند»، که اگر همراه با حرف جرّ «ب» به کار رود، معنای آن عکس میشود؛ یعنی «نمیفروشند».
🔹 «ثمن»: یعنی «بها، قیمت».
🔸 «قلیل»: صفت مشبهه از مصدر «قلّت»، ریشهی «قلل» به معنی «کم، اندک»، که اگر همراه با تنوین به کار رود معنی «بسیار اندک، ناچیز» میدهد.
🔹 «اجر»: همان «مزدِ» فارسی است، البته مفهوم «پاداش» و «جایزه» هم دارد.
🔸 «ربّ»: احتمالا اصل آن «رَبْوْ» بوده که صفت مشبهه است از ریشهی «ر ب و» به معنی «پرورشدهنده» و با «تربیت، ربا، مربی، مربا و...» که در همهی آنها مفهوم «زیاد شدن یا زیاد کردن» وجود دارد، همخانواده است.👇
💠 مصدر آن، «ربوبیت» است یعنی «پرورشدهندگی با زیاد کردن صفتی یا چیزی به یک موجود».
🔹 «سریع»: صفت مشبهه از مصدر «سرعت»، ریشهی «سرع» به معنی «تند، زود، بدون درنگ».
🔸 «حساب»: همان «محاسبه» و مصدر باب «مفاعله» است(که در بعضی موارد بر وزن «فِعال» هم به کار میرود) و مفهوم آن در عربی، «سنجیدن چیزی برای فرد مقابل» است.👇
✳️ پس حسابرسی خداوند یعنی این که ما برای رضای خدا یا _خدای نکرده_ در جهت نافرمانی او عملی انجام میدهیم و او در مقابل، نیّت و کیفیّت و کمـیّت عمل ما را میسنجد و هر وقت صلاح بداند، متناسب با آن به ما پاداش داده یا گرفتار عذابمان میکند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ کسی که خدا
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
💎 نکات ادبی آیهی ١٩٩ سورهی آل عمران:
🔸تکرار در حرف «انّ»، ضمیر «هم»، کلمهی «الله» و عبارت «ما انزل الی».
🔹جناس اختلافی در «مِن» و «مَن».
🔸 جناس افزایشی در «مِن» و «یؤمن».
🔹 جناس اختلاف وسط در «الیکم» و «الیهم».
🔸مَجاز در «اهل کتاب»
💠 یکی از انواع مجاز، مجاز با علاقهی عموم و خصوص است؛ یعنی شاعر یا نویسنده به جای یک اسم عام، اسم خاص به کار گیرد یا برعکس.👇
🔅 به عنوان مثال، مولوی در بیت زیر به جای حضرت محمد(ص) که اسم خاص است، کلمهی «پیامبر» را آورده که اسم عام است و برای تمام پیامبران به کار میرود:
🔹گفت پیغمبر به آواز بلند
🔸با توکل زانوی اشتر ببند
♦️ در این آیهی شریفه نیز مانند بسیاری از آیات قرآن، عبارت «اهل کتاب» به جای «اهل تورات و انجیل» به کار رفته، درحالی که میدانیم که کتاب، اسم عام است و بر هر نوشتهای دلالت میکند، در صورتی که «تورات و انجیل»، اسم خاص هستند(البته به کارگیری هر مجازی دلایل خاصی دارد که فعلا به آن نمیپردازیم).
✅ بنابراین در این آیه، عبارت «اهل کتاب»، مجاز از «اهل تورات و انجیل» است با علاقهی(رابطهی) عموم و خصوص.
⚠️ توجه❗️
«علاقه» یعنی رابطهای که بین معنای حقیقی «لفظ مجاز» با معنای مجازی آن وجود دارد یا به عبارت بهتر:
🔅 "نسبت معنای خود کلمه به معنای کلمهای که به جای آن به کار رفته."
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اشک تمساحانه‼️
💠 اشک بر مصیبتهای اهلبیت(ع)، گرانبهاترین گوهر هستی است؛ به شرط اینکه از چشم عُمرسعد نریزد!
♨️ دیدن این کلیپ را از دست ندهید...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#نشر_حداکثری
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ توبه، لیاقت توبه کردن، پذیرش توبه و توفیق جبران گذشته، آنگونه هم که به عدّهای میگویند، ساده نیست و شامل حالِ هر کسی نمیشود --> (انّما: فقط).
2️⃣ توبه، یک بار برگشتن، و برگشتنِ یکباره است. اگر ما بارها از گناهی توبه کردهایم و باز آن را شکستهایم، فعلا هنوز توبهای نکردهایم! همچنین اگر ما کمکم بنا داریم گناهی را ترک کنیم، هنوز از آن گناه، توبه نکردهایم! از بسیار گناهکردنش توبه کردهایم؛ از گناه، توبه نکردهایم --> («توبه»، مصدرِ مرّه است و بر یک بار انجامگرفتنِ عملی، دلالت دارد)!
3️⃣ خداوند، خودش بر خودش تکلیف کرده است(ولی ما از او طلبکار نیستیم) که هر وقت به او رو کردیم، به ما رو کند --> (علی الله).
4️⃣ گناه نباید تکرار شود که توبه سخت میشود --> («السّوء»: بدی، نه «سیّئات»: بدیها)!
5️⃣ گناهی را توفیق پیدا میکنیم ترک کنیم که از روی جهالت انجام دادهایم؛ نه از روی لجاجت --> (یعملون السّوء بجهاله).
6️⃣ از هر گناهی، یک بار میتوان توبه کرد. از همهی گناهان، یکباره نمیشود توبه کرد --> (السّوء). معنی «توّاب» هم همین است: بسیار توبهکننده از لغزشهای بسیار(یعنی برای ترک دروغ باید برنامهی جداگانهای داشت، برای غیبت جدا و...).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh