eitaa logo
رویین دژ
11هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
915 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 علمت عیان نمود امامانِ اهل بیت(ع) 🌱 از کودکی، تجلّیِ "انسانِ کامل" اند 🌸 ولادت باسعادت امام جواد(ع) مبارک باد. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت چهارم: 6⃣1⃣ بر اساس سنّت پیامبر و سیره‌ی معصومین(ع) یعنی احادیثی که از ایشان ذیل این آیه گفته شده(چون آن‌ بزرگواران هرگز همسرشان را نمی‌زده‌اند، یعنی به گونه‌ای عمل نمی‌کرده‌اند که کار به چنین جایی بکشد)، حدّ این برخورد فیزیکی هم تا جایی است که جراحت، کبودی و شکستگی به جا نگذارد. 7⃣1⃣ هدف از هر سه شیوه‌ی برخورد یا هر سه مرحله‌ی برخورد با زنِ ناشزه(که حریم شوهر را نگه نمی‌دارد و سرکش و نافرمان شده است)، اطاعت‌پذیر شدن اوست؛ نه مجازات کردن او. حتی اگر خطایی مرتکب شده باشد که حقّ او مجازات شرعی باشد، حاکم شرع است که باید مجازات کند؛ نه شوهر(به جز زنای محصنه که شرایط خاصّ خود را دارد). بنابراین به محض اطاعت‌پذیر شدنِ زن، باید دست از تنبیه کردنِ او کشید --> (فإن أطعنکم...). 8⃣1⃣ در این تنبیه بدنی، مرد به زن ظلم نمی‌کند؛ بلکه دفاع می‌کند از حقّی که، زن دارد از او ضایع می‌کند. در چنین مواردی، حقّی از زن ضایع نمی‌شود که بگوییم به او ظلمی شده است؛ چون زن می‌خواهد حقّ شوهر(یعنی آبروی او) را ضایع کند و با هیچ ترفندی تسلیم‌پذیر نیست و مرد برای دفاع از حقّ خود با او برخورد می‌کند --> (واللّاتی تخافون نشوزهنّ -> واضربوهنّ). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام جواد (ع): ⭕️ هر کس به سخنِ گوینده‌ای گوش سپارد، او را بندگی کرده است. اگر گوینده سخن از خدا می‌گوید، او خدا را بندگی کرده و اگر از زبان شیطان سخن می‌گوید، شیطان را بندگی نموده است! 📚 تحف العقول، ص ۴۵۶ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ظهور نزدیک است‼️ ❇️ سخنان شنیدنی سید حسن نصرالله درباره‌ی نزدیکی ظهور... 🤲🏻 🔺@RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | چه چیزی مانع رشد معنوی انسان می‌شود⁉️ 💯 حق الناس مثل یک بند باعث میشه حال دعا و عبادت نداشته باشیم... 🔺@RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت پنجم: 9⃣1⃣ چون در چنین مواردی معمولاً مرد خیلی سریع عصبانی می‌شود و یکی از جاهایی که انسان بر اعمال خود کنترل ندارد هنگام عصبانیّتِ شَدید است، قرآن فرموده که بلافاصله شروع به برخورد فیزیکی نکنید، ابتدا نصیحت کنید(فعظوهنّ)، بعد رابطه‌ی عاطفی را کم کنید(و اهجروهنّ فی المضاجع)، اگر نتیجه نداد برخورد فیزیکی کنید(و اضربوهنّ) و چنانچه بلافاصله زن اطاعت کرد، اجازه‌ی برخورد فیزیکی ندارید(فإن أطعنکم فلا تبغوا علیهنّ سبیلا). ♨️ بنابراین در کشورها و خانواده‌هایی به زن ظلم می‌شود و در جوامعی زن مورد آزار بدنی قرار می‌گیرد که ملاک برخورد مرد با زن، چنین آیه‌ای نباشد(دقیقاً همان چیزی که فمنیست‌ها، عکسِ آن را برای زیر سؤال بردن قرآن مطرح می‌کنند)! 0⃣2⃣ همان‌گونه که گفتیم، قرآن اجازه نداده است که به محض اطاعت‌پذیر شدن زن، ذرّه‌ای از خشونت استفاده کنیم --> (فإن أطعنکم فلاتبغوا). 1⃣2⃣ قرآن ضمن این که تأکید فرموده که در صورت اطاعت‌پذیر شدن زن نباید به خشونت ادامه داد، باز تأکید می‌کند که «تواناتر از تو هم آخر کسی است». یعنی خدایی که به تو امر می‌کند، بلندمرتبه‌ترین و بزرگ‌ترین و قادرترین است. اگر ظلم کنی، او از تو خواهد پرسید --> (انّ الله کان علیّا کبیرا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت پنجم: 9⃣1⃣ چون در چنین مو
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٣۴ سوره‌ی نساء 🔰 قسمت سوم: 🔹 «اطعن»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «اطاعه»، ریشه‌ی «طوع» به معنی «اطاعت کردند، فرمان بردند». 🔸 «لاتبغوا»: فعل نهی از مصدر و ریشه‌ی «بغی» به معنی «نجویید، پیگیری نکنید». 🔹 «سبیل»: راه 🔸 «لاتبغوا علیهنّ سبیلا»: یعنی «این راه را ادامه ندهید، این روش را پیگیری نکنید». 🔹 «علیّ»: صفت مشبهه از مصدر «عُلُو» به معنی «بلندمرتبه». 🔸 «کبیر»: صفت مشبهه از ریشه‌ی «کبر» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
🔮 أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً ، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً ، أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ 💠 خدایا! به تو پناه می‌آوریم از این که ستمکاری را یاری کنیم، یا ستم دیده‌ای را تنها گذاریم، یا آنچه که برای ما حق نیست، بخواهیم... 🔺 @RooyinDezh
💎 مولا علی(ع) می‌فرمایند: ثروتی چون عقل، و فقرى چون جهل، و میراثى چون ادب، و پشتیبانى همچون مشورت نیست. 🎊 ولادت مظهر علم و عزّت و عدالت و سخاوت و شجاعت، مولا علی(ع)، و روز پدر مبارک باد. 🔺 @RooyinDezh
✨ وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ 💯 و هر کس از یاد من روی‌گردان شود، زندگی سخت و پراضطرابی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم! 📔 سوره طه، آیه ۱۲۴ 🔺 @RooyinDezh
✨ وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ 💯 و هر کس از یاد من روی‌گردان شود، زندگی سخت و پراضطرابی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم! 📔 سوره طه، آیه ۱۲۴ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | دست نوشته‌های عجیب گوته درباره‌ی امیرالمومنین(ع)‼️ 💠 آیت‌الله بهجت: خلیل(خلیل‌بن‌احمد فراهیدی) می‌گوید: دوستان حضرت علی‌(ع) فضائلش را از [روی] ترس مخفی کردند، و دشمنانش هم فضائلش را از حسد و عناد پنهان کردند؛ ✳️ با این‌ وجود، فضائل حضرت، مشرق و مغرب [عالَم] را پر کرده است! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ در خیلی از جاهای قرآن، از کافران و عذاب آن‌ها صحبت شده، امّا از مؤمنان، صحبتی به میان نیامده. در جاهایی هم که صحبت از هر دو گروه است، غالبا ابتدا از کافران صحبت شده است. این خود نشان می‌دهد که جامعه‌ی بشری، چه قدر به خوف(ترسیدن از عذاب خدا) و چه اندازه به رجا(امیدوار بودن به رحمت خدا) نیاز دارد و چه قدر ما، قرآن را برعکس فهمیده‌ایم! --> (انّ الّذین کفروا...(۵۶) و الّذین آمنوا...(۵۷)). 2️⃣ ایمان، فقط با عمل صالح معنا پیدا می‌کند. در هیچ جای قرآن برای ایمان به تنهایی، اَجری معرّفی نشده است. جزای مؤمن در صورتِ اعمال صالح، به او داده خواهد شد --> (و الّذين آمنوا و عملوا الصّالحات). 3️⃣ این که خداوند در این جا، وضعیّت کافران را(در آیه‌ی قبل) پیش از مؤمنان تشریح می‌کند، به این خاطر است که شیوه‌ی قرآن، ابتدا بر ترساندن است و سپس بر امید دادن؛ وگرنه از نظر تقدّم در دریافتِ نتیجه، بهشت رفتنِ مؤمنان بر عذاب شدنِ کافران مقدّم است، چون اوّلین و بزرگ‌ترین عذاب کافران، ناامیدی آن‌ها از ورود به بهشت است --> (سوف نصلیهم نارا(۵۶) - سندخلهم جنّات(۵۷)). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ در خیلی از جاهای
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵٧ سوره‌ی نساء 🔰 قسمت اول: 🔹«عملوا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عمل» به معنی «انجام دادند». 🔸 «صالحات»: جمع «صالحه»، اسم فاعل مؤنث از ریشه‌ی «صَلَحَ»، مصدر «صلاح»، به معنی «بهترین وجه انجام کارهای درست». ⚠️ توجه❗️ قرآن برای «کار نیک»، واژه‌ی «حسنه» را به کار می‌گیرد و برای «بهترین وجه انجام کار درست»، کلمه‌ی «صالحه» را می‌آورد. 💠 از طرفی، وقتی به اول کلمه‌ی جمع، «ال» بیاید، تمام موارد آن را شامل می‌شود؛ یعنی منظور از «الصالحات»، همه‌ی کارهای درست به بهترین نحو ممکن است. ✳️ خداوند فقط بهشت را برای کسانی تضمین کرده که در هر موقعیتی فقط کار درست انجام می‌دهند آن هم به بهترین نحو ممکن! 🔅 دیگر افراد باید پیوسته در خوف از عذاب خداوند باشند و برای رهایی از آن تلاش کنند تا شاید مورد عنایت خداوند قرار بگیرند. ♦️ بنابراین، خیال‌های خام و امیدهای واهی به بهشت داشتن بدون درست کردن اعمال، عامل اصلی جهنمی شدن بسیاری از انسان‌هاست. آنچه عامل نجات از عذاب خداوند است به استناد خود قرآن، فقط اعمال صالح است. 🔸 «سندخل»: فعل مستقبل(آینده) از باب افعال، مصدر «ادخال»، ریشه‌ی «دخل» به معنی «به زودی وارد خواهیم کرد». ⚠️ توجه❗️ در عربی با اضافه شدن «سَ» یا «سَوفَ» به اول فعل مضارع، از آن فعل مستقبل یا آینده ساخته می‌شود؛ «سَ» برای آینده‌ی نزدیک‌تر و «سَوفَ» برای آینده‌ی دورتر به کار می‌رود. 🔹 «جنّات»: جمع «جنّه» به معنی «باغ‌های انبوه». 🔸 «تجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، ریشه‌ی «جری» به معنی «جریان دارد». 🔹 «تحت»: زیر 🔸 «انهار»: جمع «نَهَر» به معنی «رودها». 🔹 «خالدین»: جمع «خالد»، اسم فاعل از ریشه‌ی «خلد» به معنی «جاودانان». 🔸 «ابد»: انتهای بی‌پایان 🔺 @RooyinDezh
💠 درد علی(ع) دو گونه است: یك درد، دردی است كه از زخم شمشیر ابن ‌ملجم در فرق سرش احساس می‌كند و درد دیگر دردی است كه او را تنها در نیمه‌های شب خاموش به دل نخلستان‌های اطراف مدینه كشانده و به ناله درآورده است! ✅ ما تنها بر دردی می‌گرییم كه از شمشیر ابن ‌ملجم در فرق سرش احساس می‌كند. اما این درد علی(ع) نیست، دردی كه چنان روح بزرگی را به ناله درآورده است، «تنهایی» است كه ما آن را نمی‌شناسیم!   💯 باید این درد را بشناسیم، ‌نه آن درد را، كه علی(ع) درد شمشیر را احساس نمی‌كند و ما، درد علی (ع) را احساس نمی‌كنیم!   🔮 ما ملتی كه افتخار بزرگ انتصاب به علی(ع) و مكتب علی(ع) را داریم و این بزرگترین افتخار تاریخی است كه می‌تواند بدان بنازد و بالاخره بزرگترین سرمایه، امیدی است كه می‌تواند به وسیله آن نجات پیدا كرده، ‌به آگاهی، بیداری، حركت و رهایی برسد، اما در عین حال می‌بینیم كه با داشتن علی(ع)، به «عشق به علی» هم نرسیده‌ایم!   ✳️ در صورتی كه «شیعه علی(ع) بودن» از «چون علی(ع) عمل كردن» شروع می‌شود و این مرحله‌ای است پس از شناخت و پس از عشق.   ⚜ بنابراین ما یك ملت «دوستدار علی (ع)» ‌هستیم، اما نه «شیعه علی(ع)»‌! چراكه شیعه علی(ع) همچنان كه گفتم علی(ع) ‌وار بودن، علی(ع) ‌وار اندیشیدن، علی(ع) ‌وار احساس كردن در برابر جامعه، ‌علی(ع) وار مسؤولیت احساس كردن و انجام دادن و در برابر خدا و خلق، ‌علی(ع) ‌وار زیستن، علی(ع) ‌وار پرستیدن و علی(ع) ‌وار خدمت كردن است..." ✍🏻 دکتر شریعتی 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | معنای امامت چیه⁉️ 🌀 می‌گوییم علی(ع) امام ماست! ما چطور مأمومینی هستیم که... 🔺@RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ زندگی انسان در بهشت به صورتِ زوج خواهد بود. تعبیر «حوریّه» یا «حوریّه‌ها» که از زبان عدّه‌ای می‌شنویم، هیچ مبنای قرآنی و عقلانی ندارد(کلمه‌ی «حور» که در قرآن آمده، اسم جمع است و هم بر مردانِ از جنس فرشته دلالت می‌کند و هم بر زنان) و پرداختن به چنین موضوعاتی، فقط زبانِ طعنِ اهلِ فسق و فحشا را به اهلِ ایمان باز می‌کند. ✅ صفت «مطهَّره» هم مربوط به کلمه‌ی «ازواج» است(نه مربوط به زن بهشتی) و مفهوم آن، یک زنِ پاک برای مردِ بهشتی، یا یک مردِ پاک برای زنِ بهشتی است --> (لهم فيها أزواج مطهره). 5️⃣ رحمتِ ابدی و ماندگار، شامل حال کسی می‌شود که بهشتی‌گونه زندگی کرده باشد؛ یعنی ایمانِ او همراه با عمل صالح باشد --> (آمنوا و عملوا الصالحات -> و ندخلهم ظلا ظلیلا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ زندگی انسان در ب
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵٧ سوره‌ی نساء 🔰 قسمت دوم: 🔹 «ازواج»: جمع «زوج»، به معنی «همسران»(چه زن و چه مرد). 🔸 «مطهّره»: اسم مفعول از باب تفعیل، مصدر «تطهیر»، به معنی «پاک نگه داشته شده، پاکدامن». ⚠️ توجه❗️ در این‌جا کلمه‌ی «مطهره»، صفت «ازواج» است؛ چون «ازواج»، جمع مکسر است و در زبان عربی برای جمع مکسّر، صفت مفرد مؤنث به کار می‌رود. بنابراین، مفهوم «ازواجٌ مطهره»، «همسران پاک» است چه زن و چه مرد. ✅ حواسمان باشد که منظور از «الذین ءامنوا» و ضمیر «هُم» که به آن برمی‌گردد نیز، هر انسان مؤمنِ واقعی است چه زن باشد و چه مرد. 💎 یعنی در بهشت برای هر مرد پاک، یک زن پاک است و برای هر زن پاک، یک مرد پاک. 🔅 متأسفانه عده‌ای جاهل، «ازواج مطهّره» را «زنان پاک» ترجمه می‌کنند و همان گونه که در پیام‌های آیه دیدید، کلمه‌ی «حور» را هم مفرد و مؤنث، فرض می‌کنند و این چنین القا می‌کنند که در بهشت برای یک مرد، حوریه‌های زیادی است. ❌ این یک برداشت کاملا جاهلانه از قرآن است که توسط افراد هوسران صورت گرفته و وجهه‌ی دین را لکه‌دار می‌کند. 💠 کلمه‌ی «حور» هم مثل «ازواج»، جمع مکسر است و مفرد آن «اَحوَر»(یعنی مرد فرشته‌صفت) و «حَوراء» (یعنی زن فرشته‌صفت) می‌شود. ♦️ واژه‌ی «حوریه» یک کلمه‌ی جعلیِ بی‌معناست و در قرآن هم اصلا نیامده است. ✅ انسان در بهشت فقط یک همسر دارد، چه همسرش از جنس انسان باشد(زوج یا زوجه) و چه از جنس «حور» باشد(اَحوَر یا حَوراء). شاید هم منظور از «حور»، همان پاکی و فرشته‌صفتی باشد که خداوند گاهی برای آن، تعبیر «حور» را به کار می‌گیرد و گاهی تعبیر «ازواج مطهره». 💎 لذا بهشت، بر خلاف تصورِ هوسرانانِ مقدس‌مآب، جای شهوترانی نیست!!! 🔸 «ظلّ»: سایه 🔹 «ظلیل»: سایه‌دار 🔸 «ظلّا ظیلاً»: یعنی «سایه‌ی سایه‌دار، یا ادامه‌دار» که منظور از آن، «آسایش و آرامش پایدار و جاودانه» است. 🔺 @RooyinDezh
💠 حضرت مهدی(عج): 🔮 به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را به حقّ عمّه‌ام حضرت زینب(س) قسم دهند که فرج را نزدیک گرداند. 📚 شیفتگان مهدی، ج ۱، ص ۲۵۱ 🖤 وفات حضرت زینب(س)، بر همه‌ی دلدادگان آن حضرت تسلیت باد! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
▪️کربلا دارالنعیم زینب است ▫️کعبه خود تحت حریم زینب است ▪️عمر زینب، فخر مولا بود و بس ▫️او به زهرا، المثنّی بود و بس ☑️ زینب(س)، "ستم‌کش" نبود؛ بلکه "ستم‌شِکَن" بود. 🏴 وفات اسوه‌ی صبر و ایثار، حضرت زینب(س) تسلیت باد. 🔺 @RooyinDezh
4_5978807145632631250.mp3
5.7M
🎧 بشنویم | بهترین الگو‼️ ▫️ چه گام استواری داشت زینب(س) ▪️ چه آرام و قراری داشت زینب(س) 🔺 @RooyinDezh
💠 دکتر شریعتی: ✳️ ای زینب! ای زبان علی در كام! با ملت خویش حرف بزن. ⚜️ ای زن! ای كه مردانگی در ركاب تو جوانمردی آموخت! زنان ملت ما، اینان كه نام تو آتش عشق و درد بر جانشان می‌افكند، به تو محتاج‌اند؛ بیش از همه وقت. 💯 جهل از یک سو به اسارت و ذلّت‌شان نشانده است و غرب از سوی دیگر به اسارت پنهان و ذلت تازه‌شان می‌كشاند! و از خویش و از تو بیگانه‌شان می‌سازد‌. 🍂 آنان را بر استحمار كهنه و نو، بر بندگی سنّت‌های پوسیده و دعوت‌های اپِن، بر ملعبه‌سازان تعصّب قدیم و تفنّن جدید، به نیروی فریادهایی كه بر سر یك شهر، شهر قساوت و وحشت می‌كوبیدی و پایه‌های یک قصر، قصر جنایت و قدرت را می‌لرزاندی برآشوب! 🌀 تا در خویش برآشوبند و تار و پود این پرده‌های عنكبوت فریب را بدرند و تا در برابر این طوفان بر باد دهنده‌ای كه به وزیدن آغاز كرده است، ایستادن را بیاموزند. ⭕️ و این ماشین هولناكی را كه از او یک بازیچه جدید می‌سازد، باز برای استحمار جدید، برای اغفال جدید، برای پر كردن ایام فراغت و برای بلعیدن حریصانه آنچه كه سرمایه‌داری به بازار می‌آورد و برای لذّت بخشیدن به هوس‌های كثیف بورژوازی، برای شور آفریدن به تالارها و خلوت‌های بی‌شور و بی‌روح اشرافیت جدید و برای سرگرمی زندگی پوچ و بی‌هدف و سرد جامعه‌ی رفاه، در هم بشكنند! 🔅 و خود را از حرم‌های اصالت قدیم و بازارهای بی‌حرمت جدید، به امامت تو ای زینب! نجات بخشند... 📚 نیایش، علی شریعتی 🔺 @RooyinDezh
💠 دریادلیِ زینبِ کبری(س)‼️ 🖤 بازنشر به مناسبت رحلت حضرت زینب(س) 🔺 @RooyinDezh
💠 زینب(س)، الگوی بی‌نقص و بی‌نظیر فعّالیّت اجتماعی زنان‼️ 🖤 بازنشر به مناسبت رحلت حضرت زینب(س)... 🔺 @RooyinDezh
🔮 وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ 💠 و مرا از این‌که به تهیدستِ فقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی، گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زیرا که شریف، کسی است که طاعت تو او را شرافت داده و عزیز کسی است که عبادت تو او را به عزّت نشانده... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: ⭕️ نکته: شأن نزول این آیه، حسادت اهل کتاب(به ویژه یهودیان) نسبت به پیامبر اسلام(ص) است. امام صادق(ع) ذیل این آیه می‌فرمایند: «نحن المحسودون»؛ یعنی «ماییم که مورد حسادتِ دشمنان اسلام واقع شده‌ایم». 1⃣ حسد، سومین گناهی است که در هستی انجام شد؛ توسّط قابیل نسبت به هابیل(گناه اوّل «کبر» بود که شیطان انجام داد و گناه دوم، «حرص» بود که آدم و حوّا گرفتار آن شدند) و اوّلین گناهی است که زمینه‌ی بروز اختلاف‌ها شد و این حسادت، حتّی اصلی‌ترین عامل در اختلافات دینی هم شده است. یهود و به پیرویِ آن، نصارا، اصلی‌ترین دلیل گمراهیِ‌شان، حسادت بر پیامبر(ص) بود. 🔱 شاید داستان هابیل و قابیل در قرآن، یک نوع براعتِ استهلال یا پیش‌درآمدی باشد در اوّل‌الزّمان برای آیینِ آخرالزّمان که در آن، قابیلیان به جانِ هابیلیان می‌افتند --> (يحسدون النّاس)! 2⃣ حسادت به دیگران، شاخه‌ای از ظلم است. امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: «هیچ ظالمی را به اندازه‌ی حسود، شبیهِ مظلوم ندیدم» --> (يحسدون النّاس على...). 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقابل اراده‌ی خداوند قرار گرفتن؛ یعنی حسود گمان می‌کند در مقابلِ مَحسود ایستاده است؛ ولی در اصل، در مقابل خداوند ایستاده است، و این موضوع، حماقتی است که فقط بعضی از انسان‌ها و اَجِنّه به آن مبتلا می‌شوند --> (يحسدون النّاس على ما آتاهم الله). 4⃣ پیامبر(ص) هم از آل ابراهیم(ع) است. چرا بنی‌اسرائیل که به ابراهیم(ع) افتخار می‌کنند، به او ایمان نیاوردند؟ چون ابراهیم(ع)، بهانه‌ای بود برای حسادت آن‌ها. حتّی اگر پیامبر از نسل اسحاق و فرزند یعقوب(ع) هم می‌بود(یعنی از خودِ بنی-‌اسرائیل می‌بود)، برادرانش از روی حسادت، کمر به قتل او می‌بستند(مانند سرگذشت حضرت یوسف(ع)). حسادت بیش از هر قومی، بنی‌اسرائیل را گرفتار اختلافات کرده است --> (فقد آتينا آل إبراهيم). 5⃣ دعا کنیم اگر اهل کتاب شده‌ایم، اهل حکمت هم بشویم. صرفاً با داشتن کتاب، خیری نصیب ما نخواهد شد(و من یؤت الحکمه فقد أوتی خیرا کثیرا). یکی از معانی حکمت، قدرت بهره‌وری از کتاب خداوند است --> (الكتاب و الحكمه). 6⃣ هرچه نسبت به کسی که مورد عنایت خدا قرار گرفته، حسادت ما بیشتر شود، بهره‌ی او از عنایت خداوند بیشتر می‌شود --> (یحسدون النّاس علی... -> و آتيناهم ملكا عظيما). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقا
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔹 «أَم»: به تنهایی حرف فصل است و معنای «یا» می‌دهد. اما اگر همراه با حرف استفهام «أ» به کار برود(به صورت «أَ.... أَم....») حرف استفهام است و مفهوم سوالی دارد به صورت «آیا.... ؟ یا....؟». 📍گاهی نیز مانند این جمله «أ» در تقدیر جمله است و به قرینه‌ی معنوی حذف شده است. لذا خود حرف «أم» به تنهایی به صورت «آیا.....؟» ترجمه می‌شود. 🔸 «یحسدون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «حسد» به معنی «حسادت می‌ورزند». 🔹«ءاتی»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء» به معنی «داد، آورد، بخشید». 🔸 «فضل»: در لغت به معنای «زیاده‌ی یک چیز» است اما در ادبیات به معنی «بخشیدن چیزی که پایان‌پذیر نیست» به کار می‌رود. ✅ نعمت‌های خداوند همه «فضل» حساب می‌شوند. 🔹 «ءاتینا»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء»، ریشه‌ی «أتی» به معنی «دادیم، بخشیدیم». 🔸 «آل»: جمع «اهل» به معنی «خاندان». 🔹«حکمت»: سخن محکم، اندیشه‌ی محکم و بی‌نقص، قدرت درک درست از علوم، قدرت فهم صحیح کتاب خدا. 🔸 «مُلک»: فرمانروایی، حکومت. 🔹 «عظیم»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «عظم» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
♨️ شیطان قدم به قدم به انحراف می‌کشاند! ✨لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَان✨ 💢 از گام‌های شیطان پیروی نکنید... 📔 آیه ۲۱ سوره نور 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اولویت‌ها در جهاد تبیین‼️ ♨️ دو موضوع مهمّی که رهبری به تبیین آن تأکید کرده‌اند... 🔺 @RooyinDezh