eitaa logo
مؤسسه قرآنی روشنای سنا
408 دنبال‌کننده
148 عکس
48 ویدیو
8 فایل
وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ(نور، ٤٣) کلاسهای حضوری و مجازی قرائت، حفظ، مفاهیم، وقف و ابتدا، رساله و مقاله نویسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۱۹🌴 آیه ۱۲۱ سوره البقره: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ آیه با جمله اسمیه آغاز می شود. الَّذِينَ مبتداست که نیاز به خبر دارد. یک قول این است که گفته شود جمله يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ خبر آن است. اگر این قول پذیرفته شود قاری می تواند روی تِلَاوَتِهِ وقف کند و از ما بعد آن هم ابتدا کند. در این صورت منظور از الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ، پیامبرانی هستند که کتاب بر آنها نازل شده است. مضمون برخی آیات دیگر مثل آیه ۵۲ سوره قصص این برداشت را تأیید می کند. وجه دوم این است که جمله يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ را جمله حالیه بگیریم. در این صورت قاری نمی تواند روی تِلَاوَتِهِ وقف کند. بلکه می تواند روی يُؤْمِنُونَ بِهِ وقف کند. زیرا يُؤْمِنُونَ بِهِ خبر است و با آن جمله کامل می شود. مضمون برخی آیات دیگر مثل آیه ۲۰ انعام این قول را تأیید می کند. در مجموع، بر اساس سیاق آیه، قول دوم ترجیح دارد. لذا در مصحف محشّی بر این قول تأکید شده است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 روشنای ادبیات دینی🌹 عطار نیشابوری در یکی از غزلیات خود به ابراهیم علیه السلام اشاره می کند که در مسیر توحید و در جریان شکستن بت ها، تنها به رضایت خداوند می اندیشید و هیچ ترسی از مخالفت عمویش آزر و حاکمیّت نداشت: دلا در سرّ عشق از سر میندیش بده جان و ز جان دیگر میندیش چو سر در کار و جان در یار بازی خوشیِّ خویش ازین خوشتر میندیش چو پروانه گرت پر سوزد آن شمع به پهلو می‌رو و از پر میندیش چو سر در باختی بشناختی سر چو سر بشناختی از سر میندیش همه بتها چو ابراهیم بشکن هم از آذر هم از آزر میندیش اگر عشقت بسوزد بر سرِ دار دهد بر باد خاکستر میندیش درین دریای پر گرداب حسرت کس از عطار حیران‌تر میندیش ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
020-baghare-ar-menshawi.MP3
1.09M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم امروز، پنحشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳ و ۱۷ جمادی الثانی ۱۴۴۶ قرائت صفحه ۲۰ سوره البقره، آیه ۱۲۷ تا ۱۳۴ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۰🌹 💐 قرآن کریم در آیه ۱۲۹ سوره البقره دعای ابراهیم علیه السلام را به درگاه خداوند گزارش کرده که می گوید: رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ 🌸 مشابه این آیه، در سوره آل عمران آیه ۱۶۴، و در سوره جمعه آیه ۲ آمده که از قول خداوند و در مورد بعثت رسول اکرم است و نشان می دهد که خداوند دعای ابراهیم را پذیرفته است. 🌾 در این آیات هدف از بعثت رسول اکرم را سه چیز معرفی کرده است: 🌺 تزکیه انسان ها 🌴 تعلیم کتاب به آنها 🌹 تعلیم حکمت به آنها 💐 منظور از کتاب، قرآن است. 🌸 منظور از حکمت چیست؟ 🌴 پاسخ: در آیات ۲۲ تا ۳۸ سوره اسراء مسائلی را مطرح می کند و در آیه ۳۹ می فرماید: این ها بخشی از حکمت است که پروردگارت به تو وحی کرده است. همچنین در آیه ۱۲ لقمان نیز نمونه ای دیگر از حکمت را بیان می کند. 💐 در این آیات چند مسأله را به عنوان بخش هایی از حکمت معرفی کرده است: 🌸 شکر گزاری از خداوند 🌾 پرهیز از شرک ورزی 🌺 عبادت خدا 🌴 احسان به پدر و مادر 🌹 پرداخت حقوق خویشاوندان 💐 رسیدگی به نیازمندان 🌷 پرهیز از تبذیر و اسراف 🍀 نرم خویی در گفتار 🌸 رعایت آداب انفاق و بخشش 🍀 پرهیز از فرزند کشی بخاطر ترس از فقر 🌺 پرهیز از زنا 🌴 پرهیز از قتل و کشتار 🍀 نزدیک نشدن و نخوردن اموال یتیمان 🌾 وفای به عهد 🌸 رعایت عدالت در معاملات اقتصادی 💐 قضاوت نکردن در جایی که علم نداریم 🌾 توجه به مسئولیت چشم و گوش و قلب 🌸 پرهیز از مشی متکبرانه و مغرورانه ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۰🌴 آیه ۱۳۱ سوره البقره: إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ در قرائت این آیه قاری می تواند روی أَسْلِمْ وقف کند. اما بهتر است که وقف نکند و جمله قَالَ أَسْلَمْتُ را به أَسْلِمْ وصل کند‌. دلیل: إِذْ ظرف زمان است. ظرف همیشه وابسته به یک فعل است که معنای آن را کامل می کند. إِذْ می تواند متعلّق به فعل محذوف أُذکُر باشد. در این صورت معنا روی کلمه أَسْلِمْ تمام می شود و جمله قَالَ أَسْلَمْتُ استینافیه است. در این صورت وقف روی أَسْلَمْتُ جایز، و ابتدا از ما بعد آن بلامانع است. اما برخی إِذْ را متعلق به اصْطَفَيْنَاهُ در آیه قبل می دانند. در اینصورت در واقع هنگامی که خداوند به ابراهیم گفت که اسلام بیاور و او هم اسلام را پذیرفت، وی را به عنوان پیامبر برگزید. در واقع معنا روی کلمه أَسْلِمْ تمام نمی شود و جمله قَالَ أَسْلَمْتُ بدل از جمله قَالَ لَهُ است. لذا در این صورت بهتر است که قاری جمله قَالَ أَسْلَمْتُ را به أَسْلِمْ وصل کند. بخصوص بهتر است قاری این دو بخش را وصل کند تا نشان دهد که وقتی خداوند به ابراهیم گفت که اسلام بیاور، ابراهیم بدون تعلّل و بلافاصله اسلام آورد و تسلیم امر الهی شد. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
021-baghare-ar-menshawi.MP3
1.03M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز جمعه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳ ۱۸ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۱ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۳۵ تا ۱۴۱ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۱🌹 آیه ۱۳۸ سوره البقره می فرماید: البقره صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ برکزینید] ﻭ ﭼﻪ ﺭنگی ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍﺳﺖ ؟ ﻭ ﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻭﻳﻴﻢ 🌹 منظور از رنگ چیست؟ و منظور از رنگ خدا چیست؟ 🌴 هر انسانی و هر جامعه ای به چیزهایی ایمان دارند و بر اساس اعتقادی که دارند، رفتارهای فردی و اجتماعی از آنها سر می زند س 🌾 مجموعه این اعتقادات و رفتارها، رنگ هر کسی و رنگ هر جامعه‌ای را مشخص می کند. 🌸 حامعه یهودی که از همان ابتدا تا به امروز پیوسته منشأ تفرقه و فساد بوده، در حقیقت رنگ جوامع یهودی در طول تاریخ است. 🍀 جامعه مسیحی که خدا را از زندگی انسان خارج کرده و خودمحوری را در مرکز زندگی خود قرار داده است، رنگ جوامع مسیحی را تشکیل می دهد. 🌷 جامعه‌ای که ایمان به خدا و عمل به امر و نهی او و پذیرفتن هدایت الهی و عشق و علاقه به راه خدا را در رأس برنامه‌های خود قرار می دهد، رنگ آن جامعه است. 🌾 قرآن چنین رویکردی در جامعه را، رنگ خدا معرفی کرده است. 🌺 آیات قبل، دو رنگ را معرفی کرده است‌. یکی رنگ غیر خدا، یعنی همان رنگی که یهودیان و مسیحیان منحرف شده از دین موسی و عیسی تبلیغ می کنند. و یکی رنگی که ابراهیم و موسی و عیسی و دیگر پیامبران علیهم السلام و رسول الله صلی الله علیه و آله آن را تبلیغ می کردند که رنگ خداست. 🌴 رسول الله به دنبال آن بود که امت اسلام را به این رنگ در آورد که همان رنگ خداست. 🌾 لذا برنامه های فردی و اجتماعی دین اسلام، محقق ساختن رنگ خداست. 💐 بنا بر تعبیر این آیه، چنین رویکردی یعنی رنگ خدا برترین رنگ برای زندگی فردی و اجتماعی است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۱🌴 آیه ۱۳۶ سوره البقره: قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ وقف و ابتدا در این آیه نیاز به دقت دارد. زیرا به رغم طولانی بودن، همه جمله ها مفعول برای فعل قُولُوا بشمار می آید و محلی برای وقف کافی وجود ندارد. جمله لَا نُفَرِّقُ به بعد جمله حالیه است و به قبل وصل می شود. البته برخی آن را استینافیه گرفته اند‌ که در این صورت وقف بر رَّبِّهِمْ جائز است. در مورد قبل از آن بهتر است قاری در صورت اضطرار روی هر کلمه ای وقف کرد، از وَمَا أُنزِلَ و یا از وَمَا أُوتِيَ ابتدا کند تا اتصال معنایی حفظ شود. البته روش منشاوی هم بلا اشکال است که روی وَالْأَسْبَاطِ وقف کرده و از همین کلمه ابتدا کرده است. هر چند بهتر بود که از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند. اما نباید در صورت وقف بر یکی از اسم ها، از اسم های قبل از آن ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
022-baghare-ar-menshawi.MP3
1.02M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز شنبه اول دی ماه ۱۴۰۳ ۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۲ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۴۲ تا ۱۴۵ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۲🌹 💐 آیه ۱۴۳ سوره البقره در باره امت اسلام چنین می فرماید: 🌸 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ [ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ] ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻭﻣﻌﺘﺪﻝ ﻗﺮﺍﺭ دادیم. 🌾 ﺍﻣﺖ ﻭﺳﻂ بودن امت اسلام ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ؟ 🌺 ﻛﻠﻤﻪ ﻭﺳﻂ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﻴﺰی است ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺟﺰء ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺟﺰء ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻑ. 🌹 ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دیگران، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻣﺸﺮﻛاﻦ، ﻫﻤﻴﻦ ﻭﺿﻊ ﺭﺍ ﺩﺍﺭد. 💐 ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺸﺮکان، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺎﺩﻳﺖ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ، و ﺟﺰ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻜﻤﺎﻝ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺎﺩﻳﺖ ﺧﻮﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻟﺬﺗﻬﺎ، ﻭ ﺯﺧﺎﺭﻑ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ. ﻧﻪ ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻌﺜﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻧﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﺸﻮﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻨ، ﻭ ﻧﻪ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻲ به فضیلت های ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. 🌷 ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ عالمان ﻧﺼﺎﺭﻱ، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺗﺮﻙ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺭﻫﺒﺎﻧﻴﺖ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺁﻧﻬﺎ تلاششان ﺍین است ﻛﻪ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺟﺴﻤﻲ ﻭ ﻣﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺌﻪ ﻣﺎﺩﻱ قرار داده، ﺗﺮﻙ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ تا روحشان به کمال برسد. 🍀 اما ﺧﺪﺍوند امت اسلام ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻭﺳﻂ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩه است. 🌸 ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﻛﻪ ﻣﺘﺪﻳﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺭﺍﻩ ﻭﺳﻂ ﻭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🌾 ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﻧﻪ اهل ﺍﻓﺮﺍﻁ است ﻭ ﻧﻪ ﺗﻔﺮﻳﻂ. 🌴 ﺑﻠﻜﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻫﻢ ﺟﺴﻢ ﺭﺍ، ﻭ ﻫﻢ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ گونه ای ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺟﺴﻢ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﻭﺡ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺟﺴﻢ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 🌸 و این چیزی است که ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺩﻭ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﺳﺖ، ﻳﻜﻲ ﺟﺴﻢ، ﻭ ﻳﻜﻲ ﺭﻭﺡ. ﻧﻪ ﺟﺴﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻪ ﺭﻭﺡ ﺗﻨﻬﺎ. ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮﺳﺪ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻛﻤﺎﻝ، ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﻫﻢ ﻣﻌﻨﻮﻱ. 🌹اسلام هر دو جنبه را رعایت کرده است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
022-baghare-ar-menshawi.MP3
1.02M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز شنبه اول دی ماه ۱۴۰۳ ۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۲ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۴۲ تا ۱۴۹ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۳🌹 🌸 آیه ۱۵۳ سوره البقره می فرماید: 💐 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ 🌴 ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ] ﻛﻤﻚ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. رمز اساسی در این آیه چیست؟ آیه از دو رمز مهم در زندگی انسان پرده برداری می کند: 💐 اول اینکه هر انسانی پیوسته در زندگی با سختی ها و مشکلاتی مواجه است که مانند گردباد به سوی او هجوم می آورند، و تلاش می کنند که او را از پای در آورند. 🌾 دوم اینکه تنها کسانی از این مشکلات سربلند بیرون می آیند که دو نیروی حمایتی داشته باشند. یک نیروی حمایتی اولیه از درون و یک نیروی حمایتی نهایی و برتر. 🌷 لذا قرآن این دو نیرو را به ما معرفی کرده است و توصیه می کند که از این دو نیرو کمک بگیرید تا مشکلات زندگی شما را از پای در نیاورند: نیروی ابتدایی درونی، همان صبر و پایداری است. انسانی که از این نیروی درونی برخوردار باشد می تواند از آن نیروی نهایی و برتر هم کمک بگیرد. و آن نیروی نهایی و برتر، نماز است. نماز یعنی ارتباط مستمرّ با خداوند. لذا آیه، ابتدا توصیه می کند که از صبر و نماز کمک بگیرید، و در انتها تأکید می کند که خداوند از کسانی حمایت می کند که در مقابل طوفانهای زندگی صابر باشند. قرآن در ادامه، در آیه بعد به الگوهای برتری اشاره می کند که از این دو نیرو کمک گرفته اند‌ و به اوج موفقیت رسیده اند. 🌹 و آن شهیدانی هستند که تا پای جان در راه رسیدن به هدف، مقاومت و پایداری کرده اند. 🌸 آنها با استمداد از صبر و نماز به حیات برتر دست یافته اند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۳🌴 آیه ۱۵۰ سوره البقره: 💐 وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْاز تَهْتَدُونَ از وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ تا آخر همه جمله ها به نوعی وابسته به قبل از خود هستند. حتی همین جمله وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ هم عطف به وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ است که هر چند قاری می تواند روی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وقف کند و از ما بعد ابتدا کند، اما وصل این دو‌جمله به یکدیگر نیز بهتر است، تا معلوم شود که این دو‌ جمله عطف به آیه قبل هستند که هر سه جمله تعلیلی هستند برای اینکه بهانه را از معاندین بگیرد تا مبادا در مسلمانان نسبت به قبله جدید تردیدی ایجاد کنند. عبارت لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ تعلیلیه است. لذا به قبل از خود وصل می شود. همچنین وصل وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي نیز که تعلیلیه است به قبل از خود بهتر است، هر چند بخاطر طولانی شدن عبارت، وقف بر وَاخْشَوْنِي و ابتدا از وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي، بلامانع است. در صورت وقف بر حُجَّةٌ، ابتدا از لِئَلَّا يَكُونَ مناسب است. و در صورت وقف بر وَاخْشَوْنِي قاری می تواند از ما بعد ابتدا کند و می تواند از فَلَا تَخْشَوْهُمْ ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
024-baghare-ar-menshawi.mp3
1.17M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز دوشنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۴ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۵۴ تا ۱۶۰ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۴🌹 قرآن کریم در آیه ۱۵۵ سوره البقره جوامع انسانی را خطاب قرار می دهد و از آزمایش آنها در مسأله امنیّت و مسائل اقتصادی سخن به میان می آورد و می فرماید: وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ [ ﻧﺒﺎﺗﻲ ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ. آیه از تعبیر وَلَنَبْلُوَنَّكُم استفاده می کند که فعل مضارع است. فعل مضارع بیان گر استمرار است. بنابراین طبق بیان قرآن این آزمایش مستمرّ است. لذا طبق بیان این آیه و آیات قبلی، لازم است که مؤمنان بطور دائم از دو مؤلفه صبر و نماز یاری بگیرند تا از آزمایش سربلند بیرون بیایند. مولوی در مثنوی معنوی این تعبیر قرآنی که آزمایش استمرار دارد را مطرح می کند. وی اخلاق نیکو و صبر را بهترین زمینه برای نجات از ابتلاء های زندگی معرفی می کند. مولوی این تعبیر قرآنی را اینگونه به نظم در آورده است: من ندیدم در جهانِ جست و جو هیچ اهلیّت بِه از خوی نکو پس به هر دَوری ولیّی قایم است تا قیامت آزمایش دایم است هر که را خوی نکو باشد برست هر کسی کو شیشه‌دل باشد شکست شیشه دل بودن یعنی صبر و پایداری نداشتن ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
30.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تلاوت آقای حمید شاکرنژاد 🔸دیدار مداحان اهل بیت علیهم‌السلام با رهبر معظم انقلاب اسلامی.۱۴۰۳/۱۰/۰۲ ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۴ 🌴 آیه ۱۵۹ سوره البقره: إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ این آیه از یک جمله اسمیه و یکپارچه ای تشکیل شده که همه عبارت های آن متصل به یکدیگرند و محل وقف کافی در آن وجود ندارد. توجیه اعرابی: 💐 جمله أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ خبر برای انّ است و جدا کردن آن از اسم إنّ درست نیست. مِنَ الْبَيِّنَاتِ متعلّق به أَنزَلْنَا است که به آن وصل می شود. و همینطور مِن بَعْدِ نیز متعلّق به أَنزَلْنَا است. فِي الْكِتَابِ متعلّق به بَيَّنَّاهُ است. جمله يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ عطف به خبر است و به قبل از خود وصل می شود. البته اگر قاری نفس کم بیاورد و مجبور شود روی فِي الْكِتَابِ وقف کند، نیازی نیست برگردد و می تواند به عنوان وقف مرخص، از أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana