eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
481 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑📸 چفیه فلسطینی نماد چه چیزهایی است 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📚تازه های نشر 📚 🔰کتاب « همسری سرسری نیست » نوشته هادی حسین خانی از سری کتاب های مهارت طلبگی منتشر و وارد بازار نشر شد. 📙این کتاب در چهار فصل به رشته تحریر درآمده است. ✍🏻 در چکیده پشت جلد کتاب آمده است : قاعده زندگی قرار گرفتن بر سر دوراهی‌هاست؛ هر چقدر هم که بخواهیم از تصمیم گیری‌ها فرار کنیم و دیگران برایمان تصمیم بگیرند، بالاخره یک جاهایی خودمان مجبور به انتخاب کردن می‌شویم.انسان به برکت اجتماعی بودنش ملزم به انتخاب شریک در زندگی است و شاید این انتخاب مهمترین تصمیمی است که هر کسی در عمر خود می‌گیرد خصوصا در فرهنگ ما که انتخاب همسر، تصمیمی است به وسعت یک عمر.... 🏵این کتاب توسط کانون اندیشه جوان و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است. @dabirkhanehemaiat
📚تازه های نشر 📚 🔰کتاب « تاب آوری در اسلام وروانشناسی » نوشته سید مهدی شاهمیری منتشر و وارد بازار نشر شد. ❇️این کتاب در دو فصل به ترتیب : فصل اول: کلیات تاب آوری و روانشناختی فصل دوم: تاب آوری از دیدگاه اسلامی به رشته تحریر درآمده است. ✍🏻 در چکیده پشت جلد کتاب آمده است : آموزه‌های اسلامی و نصوص دینی دارای ابعاد روانشناختی متعددی برای مقابله با چالش‌ها هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. آنچه مورد نظر این کتاب است ارائه مفهوم تاب آوری با رویکرد اسلامی است.با توجه به تغییر نگرش در پژوهش‌های علم روانشناسی مثبتگرا (از تمرکز روی عوامل خطرآفرین و نقاط ضعف به سوی پرورش توانمندی‌ها و نقاط قوت مهم) به نظر می‌آید که تاب آوری در منابع اسلامی نیز مورد بررسی قرار گیرد. 📕در این کتاب سیری در روانشناسی درباره تاب آوری خواهد شد و از آخرین یافته‌های روانشناسی بهره گرفته می‌شود تا در مراجعه به منابع اسلامی بدون اینکه چیزی بر آن تحمیل شود، باذهنی بازتر، تاب آوری با رویکرد اسلامی ارائه گردد؛ ✅به همین جهت این اثر، در پی آن نیست که تاب آوری در روانشناسی غربی را بومی می‌کند بلکه به دنبال ارائه و تبیین مفهوم تاب آوری با رویکرد اسلامی جهت کاهش آسیب‌های روانی در مواجهه با مشکلات می‌باشد. 🏵این کتاب توسط انتشارات اخلاق وتربیت و دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است. @dabirkhanehemaiat
هدایت شده از کتابسرای سماح
🙋🏼‍♂️کتاب ویژه برای نماز خوان شدن 📙مهارت های پایبندی به نماز در فرزندان زیر شش سال 📚کتاب فرودگاه فرشتگان - جلد اول ♦️آیدی_فروش 💶قیمت فروش با تخفیف:103تومن ✍🏻معرفی کتاب: پایبندکردن کودکان به نماز علاوه بر سعادت دنیوی و اخروی فرزندان موجب برکات زیادی برای پدر و مادر خواهد شد. در کتاب فرودگاه فرشتگان 1 به این مهارت‌ها در تربیت فرزندان زیر 6سال پرداخته شده است. 👈برای خرید کتاب از طریق آیدی اقدام کنید 🛒 خرید حضوری: قم صفاییه کوی۳۷ فرعی اول سمت چپ مرکز مشاوره حوزه •┈••••✾•🍀🌷🍀•✾••••┈• 📱به فروشگاه کتاب سماح بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/990511306C6ca3f40bf0
هدایت شده از فرهاد سلطانی
📢 معتبرترین عرضه های 🙋آیدی پاسخگویی @Markazmoshaverehqom 👇سایت فروشگاه سماح https://samah.ir/store/ 👨‍💻مسئول نشر آثار @Mahdi6985 قم صفاییه کوی ۳۷ فرعی اول سمت چپ 02537838080
🔺 عکس یادگاری سران کشورهای اکو در ازبکستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولوی اهل سنت عبدالرحمن چابهاری: این نبرد طوفان‌الاقصی پیشواز و زمینه‌ساز تشریف‌آوری سیدنا مهدی رضی‌الله‌عنه است! 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از افق مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 مسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ﴿۲۱۴﴾ 🔸 بر آنان رنج و سختیها رسید و همواره پریشان خاطر و هراسان بودند تا آن گاه که رسول و گروندگان با او (از خدا مدد خواستند و) گفتند: بار خدایا، کی ما را یاری کنی؟ (در آن حال خطاب شد: بشارت دهد که) هان! همانا یاری خدا نزدیک است. 💭 سوره: بقره 🔴 دیگران را به کانال حسینیه دعوت کنید 👇👇👇👇👇 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ╔══❖•°⚫️ °•❖══╗ https://eitaa.com/Darseakhlaq ╚══❖•°⚫️ °•❖══╝
هدایت شده از افق مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥اتفاق جالب در سفر رئیسی: چتر را بردارید 🔹آقای سید ابراهیم رئیسی که لحظاتی پیش مورد استقبال رسمی همتای تاجیکستانی خود قرار گرفته‌بود در حالی‌که گروه تشریفات زیر باران بودند، از همراه خود خواست چتر بالای سرش را بردارد 🔴 دیگران را به کانال حسینیه دعوت کنید 👇👇👇👇👇 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ╔══❖•°⚫️ °•❖══╗ https://eitaa.com/Darseakhlaq ╚══❖•°⚫️ °•❖══╝
هدایت شده از افق مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج قاسمِ اقتصاد ایران! ♨️ احتمال انفجار در کوره در حضور یک مسئول! 💢 مقایسه در دوران 8سال و 8سال دولت سابق 🔴 دیگران را به کانال حسینیه دعوت کنید 👇👇👇👇👇 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ╔══❖•°⚫️ °•❖══╗ https://eitaa.com/Darseakhlaq ╚══❖•°⚫️ °•❖══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با رهبر انقلاب اسلامی 🔹️رهبر انقلاب: من اعتقاد دارم که شما، آقای شیخ احمد یاسین و این برادران و برادرانی که در فلسطین دارند جهاد می‌کنند در خطّ مقدم جنگ اسلام با کفر و جنگ حق با باطل هستند. 🔹️ما در آینده هیچ شکی نداریم... وعده‌ی خداوند راست است که فرمود: ولینصرن‌ الله‌ من‌ ینصره‌ ان‌الله‌ لقوی‌ عزیز. 🆔 @YjcNewsChannel
j-040 1402-08-17 olum qoran.mp3
8.88M
آرزو و اشک آیت‌الله جوادی‌آملی 🔺آیت الله العظمی جوادی روز گذشته ۱۴۰۲/۸/۱۷ در جلسه درس خود، های کودک کش را از فرعون بدتر دانستند و با اشاره به آیات قرآن تصریح کردند که اگر فرعون فقط پسران را می کشت اما صهیونیست‌ها علاوه بر پسران، دختران، پدران و مادران را هم می کشند... 🔹آیت الله جوادی آملی با حالتی بغض آلود گفتند: وجود مبارک امام سجاد اولین سئوالی که (بعد از قیام مختار) کرد، فرمود: حرمله را گرفتند یا نه... الان شب و روز کودک کشی است چرا این جامعه آن غیرت را از دست داد؟ چرا؟ (۸:۵۴ به بعد صوت بالا) 🔸پ.ن۱: این بیانات مهم در لابلای جلسه درس ایشان عنوان شده است اما چرا دفتر ایشان و موسسه اسراء با وجود ملاحظه شرایط دردناک مردم غزه این بیانات را بطور خاص پوشش ندادند؟؟ 🔸پ.ن۲:آیت الله جوادی آملی و غالب مراجع معظم تقلید عالمان بسیار برجسته و انقلابی هستند ولی گویا برخی مواضع شان بعضاً توسط بعضی ... سانسور می شود... آیا وظیفه اساتید و طلاب سطوح عالی این نیست که با روش های مناسب... ✍ حمیدرضا ابراهیمی
🔴آقایان مسئول ؛ سرهنگ ثریا را قربانی نکنید! 🔹بیش از یک هفته از اکران فیلم سرهنگ ثریا می گذرد و هیچ خط و خبری از آن در فضای مجازی ، رسانه های پر مخاطب و شبکه های تبلیغاتی نیست! 🔸این فیلم روایتی کاملا واقعی و مستند از زندگی مادری است که فرزندش در دام سازمان مجاهدین خلق افتاده و مادر همه تلاش خود برای نجات فرزندش انجام می دهد. 🔹اما چرا اکران سرهنگ ثریا اهمیت دارد؟! 🔸بیش از یکسال است که از فتنه ز.ز.آ می گذرد و شاهد بودیم که یکی از پشت پرده های این جنبش، سازمان مجاهدین خلق بوده است! 🔹این گروهک تروریستی تلاش دارد که با پیش بردن پروژه تطهیر خود و جذب پایه مردمی جدید از نسل جوان که جنایاتشان رو فراموش کرده ، خود را به قهرمانی مردمی تبدیل کند. 🔸حالا که این فیلم قرار است چهره واقعی منافقین را به نسل جوان نشان داده و برای بزرگتر ها یادآوری کند که این جنایات کاران چه بلایی به سر مردم آورده اند با بی مهری و کم توجهی مسئولین فرهنگی حال و روز خوبی را سپری نمی کند! 🔹مسئولین محترم فرهنگی! لطفا نگذارید این فیلم قربانی کارهای نمایشی و صرفا رزومه پر کنی شود. با برنامه ریزی دقیق برای توزیع فیلم ، آن را به دست مخاطب برسانیم تا رسالت فیلم به نحو احسن محقق شود. 🔹لطفا با انتشار این پیام به صورت حداکثری و حمایت از این فیلم به چرخه تولید فیلم های ارزشی کمک کنید. ✍معنا نوشت نذر فرهنگی مصباح 👇 @nazre_farhangi_mesbah
هدایت شده از نمافر | NAMAFAR
♦️ رتبه ایران در شاخص‌های جهانی صنایع خلاق 🔹 طی ۱۰ سال گذشته رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی نوسانات زیادی داشته و از رتبه ۱۱۳ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۶۲ در سال ۲۰۲۳ رسیده است. 🔹 ایران در شاخص دارایی‌های نامشهود که شامل مؤلفه‌هایی چون برند، علائم تجاری و طراحی صنعتی است، در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۳ را کسب کرده است. ثبت علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی از مهم‌ترین دارایی‌های نامشهود ایران محسوب می‌شود. 🔹 همچنین ایران در سال ۲۰۲۳ در شاخص کالا و خدمات خلاقانه رتبه ۹۰ را کسب کرده است. این در حالی است که کشورهای ترکیه، امارات، قطر و عربستان به ترتیب در رتبه‌های ۶۱، ۴۱، ۸۹ و ۷۵ قرار دارند. 🔹 علت اصلی رتبه پایین ایران کاهش صادرات خدمات فرهنگی و خلاقانه و همچنین کاهش تولیدات سینمایی است. در مقابل، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس با تمرکز بر صادرات کالاهای خلاق و تولید محتوای رسانه‌ای توانسته‌اند رتبه بهتری کسب کنند. 🆔 @namafar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قهرمانان فلسطینی با H.V ولتاژ بالا گذرگاه تانک های مهاجم صهیونیستی را برق می زنند. هیچ وقت شبکه های اسراییل و غربیها این فیلم را نشان ندادند!! با صبر و تامل تا آخر ببینید!! جهنم برای سربازان رژیم کودک کش صهیونیستی
راهکارهای استفاده بهینه از زمان - استاد صدری.mp3
45.11M
🎧 بشنوید سلسله نشست‌های مهارتی راهکارهای استفاده بهینه از زمان استاد صدری ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
🔰دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام با همکاری دانشگاه قم و جامعه المصطفی العالمیه برگزار می‌کند: 📗سومین کنگره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و علوم روز 9⃣نشست علمی نهم: ✅ راهبردهای سیاسی و فرهنگی امام رضا علیه‌السلام در مبارزه با جریان استکبار و استعمار 🌷بزرگداشت مقاومت اسلامی فلسطین🌷 با حضور 🔹دکتر سید رضا مودب (استاد تمام الهیات دانشگاه قم و دبیر علمی کنگره) 🔹دکتر ابوبکر ثالثو از کشور نیجریه (دانش پژوه جامعه المصطفی العالمیه) 🔹دکتر غلامرضا پیشقدم (استاد دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه السلام) 🗓 شنبه ۲۰ آبان ماه ساعت ۱۰ خیابان دانشگاه ۱۵، دانشگاه امام رضا علیه السلام، سالن شهید چمران ✅دبیرخانه کنگره بین‌المللی امام رضا علیه السلام و علوم روز با همکاری بسیج اساتید و بسیج کارکنان دانشگاه امام رضا علیه السلام 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @science_imamreza
💠 اسامی اهل‌بیتی شهدای غزه 🕋 مذهب غالب مسلمانان فلسطینی‌، شافعی است. دربارۀ دلبستگی ایشان به اهل‌بیت (ع) شواهد گوناگونی مطرح شده است. 🧾 اما اخیرا وزارت بهداشت فلسطین، فایل حاوی اسامی نزدیک به ۷هزار شهید طوفان الاقصی را (بین ۲۳-۷ اکتبر ۲۰۲۳) منتشر کرد که تیر خلاصی بر ادعای دروغ عمله‌های دشمن مبنی بر «ناصبی» (دشمن اهل‌بیت (ع)) بودن ملت فلسطین است. 🔎 بررسی های اجمالی نشان می دهد: 🔹 اولا اسامی اهل‌بیت (ع) از نام‌های پرطرفدار در میان مردم شهیدپرور غزه و فلسطین است که در صدر آن، نام مبارک حیدر کرار، «علی» می‌درخشد. 🔹 جالب است که غیر از اسامی پنج تن (ع) و حمزه سیدالشهدا (س) و خدیجه کبری (س)، حتی نام‌های «رضا» و «مهدی» و «نرجس» نیز در این فهرست وجود دارد که عمق تعلق این ملت را به خاندان رسالت نشان می‌دهد. 📈 ثانیا بر خلاف تصورات پیش‌فرض عمومی، نام‌های اهل‌بیت (ع) در میان شهدای اهل‌سنت شافعی غزه، بیش از سه برابر نام‌‌های مربوط به دیگر شخصیتهای برجستهٔ صدر اسلام است. 🗞 البته در این دو نمودار، صرفا نام خود شهدا مد نظر قرار گرفته؛ و الا با احتساب نام دیگر اعضای خانوادۀ شهدا، چند برابر این آمار را باید به آن افزود. ⚠️ همچنانکه صدها شهید هم‌نام پیامبر خدا (ص) (همچون: محمد، أحمد، محمود و عبد الله) نیز در این جداول به حساب نیامده است. 🗡 از دیگر نکات جالب این فهرست، باید از نامهای پرطرفدار «جهاد» و «نضال» (مبارزه) و «أمل» (در خردسالان) یاد کرد که وجهی دیگر از عزت غزه را آشکار می‌کند. منبع : مطالعات اخوان المسلمین ✅ کانال : @saeedism
✍🏻 دمی از هستی! 🔹مصاحبه فرضی با علامه محمد تقی جعفری، شارح و مفسر بزرگ مثنوی (۱) ◇به مناسبت ۲۵ آبان سالگرد ارتحال آن عالم وارسته و متأله. 🔸روزگار ما چنان است که گویند در این دوره مردم یا شاعرند یا شعر شناس! با این حال معرفت را حدی است و مراتبی، چه آن‌که نه شاعران همه شاعر شاعرند و نه شعر شناسان همه هم رتبه! و از سویی، بیچاره شعر که مثل دنیا عروس هزار داماد شده و هر آن که کلماتی کنار هم نگاشت، خود را ادیب و شاعر دانست و هر که این هم ندانست، مدعی معرفت تام آن است! لذا روزگاری است که شعر شاعران به تغییر و تفسیر و کم و کاست، حسب سلایق از غیر اهل معرفت زخم می خورد و دندان تیز تفسیر و تأویل گزندش می دهد و اهل فرهنگ و دانایی بی‌توان در ردع و منع، فقط نظاره گرند.چه رسد به کلام او که قرن هاست اثرش را به تاریخ به امانت سپرده است. عده‌ای از روی قلت دانش و آگاهی و دسته‌ای به اغراض دون، با نگاهی کاملا مغایر با اندیشه و آرای مولانا جلال‌الدین مولوی، تلاش می ورزند مضامین و سروده های بلند آن طائر سبک بال آسمانی را با توهمات و دانش اندک خویش به آرای خود همراه سازند و پیرایه بدان ببندند. لذا به حکم امانت شناسی باید برای حفظ این تراث و گنجينه ارزشمند،آن را از اهل معرفت، علم و معنا باز شناسیم و تمنا کنیم و از رجوع به مدعیان بی بهره‌ی از معارف بلند اسلامی و حکمت ها و معرفت‌های ناب بپرهیزیم. نه هر که کله کج نهاد و تند بنشست- کلاهداری و آئین سروری داند. بدین سبب پرسش‌های خویش از مولانا و اثر گرانسنگ او را نزد عارفی متأله، دانشمندی سترگ، حکیمی منصف و نقادی اندیشمند می بریم که عمری در شرح و نقد و تفسیر مثنوی و تدریس آن کوشید . اینک پاسخ های استاد را از پرسش هایی که در باره شخصیت مولانا در اثرش و روش ها و پیش نیازهای فهم این اثر بی کم و کاست مطرح شده را تقدیم شما کاوشگران، جویندگان،اهل ذوق ،خرد و معنا می کنیم. بدان امید که پنجره‌ای به ساحت معانی و حکم والای آن باشد. ● با تشکر از حضرت عالی که فرصت گفتگو در خصوص مولوی جلال‌الدین محمد بلخی و اثر ارزشمندش مثنوی را به داده اید و خداوند را شاکریم که توفیق استفاده از محضرتان را به ما عنایت کردند. اجازه بفرمایید، گفتگو را از شخصیت مولانا آغاز کنیم. اگر ممکن ابتدا برای خوانندگان چهره‌ای که کتاب مثنوی از مولانا ارائه می دهد یا مولوی از خود در مثنوی به نمایش می گذارد را ترسیم بفرمایید. 🔹علامه جعفری: بسم الله الرحمن الرحيم. آن قیافه علمی و عرفانی و روحانی که جلال‌الدین در کتاب مثنوی به ما نشان می‌دهد به طور قطع از چهره‌های فوق العاده است که قلمرو دانش و معرفت مربوط به اصول عالیه انسان سراغ دارد. وسعت و عمق دیدگاه جلال‌الدین در حقایق انسانی در حدی است که گویی موضوعاتی که در مورد این رابطه برای او مطرح می گردد، اقیانوس های متلاطمی از حقایق و مسائل است. آن‌چه از مطالعات و دقت کافی در کتاب مثنوی بدست می آید این است که این مرد بزرگ دو حالت روانی داشته است که به طور شگفت انگیزی هر دو را مورد بهره برداری قرار داده است. اول حالت سیر و تکاپو در جهان هست. دوم، حالت غوطه ور شدن در الهیات. این مسأله عظیم‌ترین هدف جلال‌الدین در کتاب مثنوی است که از جنبه های گوناگون حکمت و معارف الهی و دریافت ذوقی مورد بحث قرار گرفته است. ● برخی مولانا را صرفا شاعر و ادیب می‌دانند و تمام مفاهیم عرفانی و بلند او را به عشق های مجازی تأویل می‌برند. این نگاه و تحلیل تا چه حد صحیح است؟ به عبارت دیگر، آیا باید اشعار مثنوی و سایر سروده های مولوی را در قالب شعر و ادبیات شاعرانه خلاصه کرد و نگریست یا آن‌ها را بیان یک سوز و تپش روحی و روانی وی به حساب آورد؟ 🔹 علامه جعفری: دراین‌که جلال‌الدین دارای روح پر از سوز عشق به " موجود برترین" بوده است، جای تردید نیست. اگر کسی در این باره به خود اجازه شک بدهد، یا گفته های این مرد را در کتاب مثنوی به طور شایسته درک نکرده است یا مبتلا به غرض ورزی است. کیست که کوچک‌ترین گمانی کند که این " ای خدا" ها و " یا رب" هایی که جلال‌الدین از اعماق روح خویش بر می‌آورد و روح هر مطالعه کننده و پژوهنده‌ای را حقیقتا شعله‌ور می سازد، ساختگی است؟! ● بنابر این می‌توانیم مثنوی را یک کتاب عرفانی و در عین حال یک متن ادبی که بازگو کننده مفاهیم متعالی دینی و اخلاقی است، بدانیم؟ 🔹 علامه جعفری: در باره کتاب مثنوی چند مطلب را بایستی به اختصار بیان کنم: با نظر به مجموع کتاب مثنوی با تمام اطمینان می توان گفت که این کتاب واقعیات و حقایق زیاد و عمیقی را در بر دارد که جلال‌الدین توانسته است آن‌ها را با هماهنگی اندیشه و هیجان قلب روحانی دریافت کرده، در قالب الفاظ شعری که گاهی عدم گنجایش آن‌ها کاملا نمودار است، ریخته و بپردازد.
در این هماهنگی اندیشه و دل که زمینه اصلی کار اوست، اغلب هیجان روحی این مرد رهنمای اندیشه او گشته، در عالمی از معنویت غوطه‌ور می‌گردد که تا کسی خود گام در آن قلمرو نگذارد، هرگز نمی تواند حقیقت آن را دریابد. این حالت هیجان روحی که گاهی ابیات مثنوی به اوج نهایی می‌رسد چنان ارزش معنوی‌ به این کتاب می‌دهد که در هیچ یک از آثار عرفانی شرق و غرب از سروده های " ورا" [ ورا بریتین] گرفته تا اشعار عارفانه " الیوت" [ تی. اس. الیوت ] شاعر عرفان مشرب معاصر انگلستان، دیده نمی‌شود. ●پس می توان نتیجه گرفت که مثنوی زبان دل، عشق و شهود است نه یک کتاب برهانی و استدلالی و یک اثر علمی. 🔸علامه جعفری: می دانیم که جلال‌الدین در همین جهان هستی تکاپوی علمی بسیار کرده و به شناسایی فراوان نایل شده است. اگر چه در مسائل مربوط به الهیات و بیان نزدیکی انسان‌ها به مقام شامخ ربانی، بیشتر با دل پرهیجان سخن گفته است تا اندیشه عقلانی معمول، اما آن‌گاه که از جهان هستی و حقایق آن صحبت می‌کند، واقعیت را آن‌‌چنان که هست، می‌پذیرد. سپس در توضیح و تفسیر واقعیت، مطالب خود را مطرح می‌سازد. به طور کلی مطالب علمی و فلسفی که در مثنوی دیده می‌شود، در حالت همان خود‌آگاهی گفته شده است که جلال‌الدین را به عنوان دمی از هستی نشان می دهد. ●(ادامه دارد) 🔸 تمامی پاسخ ها با کمال امانت‌ داری از کتاب تفسیر و تحلیل و نقد مثنوی اثر استاد علامه محمد‌تقی جعفری (ره) استخراج گردید. ●حمید احمدی آذر ۱۳۸۲ 🔸به مناسبت برگزاری کنگره "چهره‌های درخشان عرفان" بزرگداشت سیدالعرفا آیه الله سید علی قاضی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه).
هدایت شده از اسکرین‌ شات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا فلسطینی‌ها صدام را دوست دارند؟ 🔴آیتم‌های اختصاصی برای برنامه به افق فلسطین که هر شب از شبکه افق پخش می‌شود. 🔻🔻🔻 @screenshotpersian | همراه شوید
۸ توصیه مقام معظم رهبری به طلاب 1⃣ اوّل این‌که درس خواندن را جدّی بگیرید... درس بسیار جدّی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمیتوانید ایفا کنید، یا درست نمیتوانید ایفا کنید. نقش‌آفرینی غلط، از نقش‌آفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است. 2⃣حفظ زى طلبگی است. زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی... طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است. 3⃣ باید اخلاق اسلامی را، هم بشناسیم - همه‌مان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلّی به حلیه‌ی اخلاق پیدا کنیم...هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتیهای وجود خودش باشد.  4⃣ از لحاظ علمی و همچنین از لحاظ سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید... این‌طور نباشد که طلبه‌ی جوان در مواجهه‌ی با طوفانهای فکرىِ مخالف، به خود بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند. 5⃣ من شما عزیزان را در زمینه‌ی مسائل سیاسی، به دو چیز که گاهی با هم اشتباه میشود - دعوت میکنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و میگویند و توصیه میکنند، غیرت دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعه‌ی حوزه‌ی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم این‌که از لحاظ سیاسی عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزه‌ی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بیرویّه‌ی سیاسی مشاهده کنند. توصیه‌ی من این است که نگذارید. 7⃣ به برادران عزیز در حوزه‌ی علمیه توصیه میکنم که نگذارند توطئه‌ی جدایی و تقابل حوزه و دانشگاه بار دیگر به ثمر بنشیند. دانشگاه را همتای علمی خودتان بدانید؛ دو همتا.  8⃣ در ارتباطات خود با مردم، اصل نرمش و تواضع و مدارا و درعین‌حال اثرگذاری و تبلیغ و هدایت را هرگز نباید فراموش کنید. خصوصیت طلاب حوزه‌ی علمیه و فضلای حوزه‌های علمیه همین است که بتوانند دل مردم را جلب کنند و فکر مردم را تحت تأثیر سخن هدایت‌آمیز خودشان قرار دهند. اگر امر بعکس شد، نتیجه بعکس خواهد شد. اگر در مقامِ دادن فکر، حرف درستی ارائه نشود، متاع قابلی عرضه نشود؛ اما در مقامِ برخورد، برخورد طلبکارانه، متوقّعانه و خشن ارائه شود، دل جذب نخواهد شد؛ فکر هم تسلیم نخواهد شد. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴