💢۱ میلیون و ۳۲۲ هزار مخاطب؛ عیدانه نوروز به سینمای ایران/ افزایش مخاطبان و رشد فروش اکران نوروزی در سال ۱۴۰۳
🔻سینمای ایران در اکران نوروز ۱۴۰۳، میزبان ۱ میلیون و ۳۲۲ هزار تماشاچی بوده است.
🔻با اینکه تعداد مخاطبان اکران نوروزی امسال با سال ۱۳۹۷ -بهعنوان پرتماشاچیترین اکران نوروزی سینمای ایران- هنوز فاصله قابل توجهی دارد، اما با توجه به تلاقی ماه مبارک رمضان و تعطیلیهای سالنهای سینما، امسال نسبت به سالهای پساکرونا افزایش مخاطب و رشد درآمد خوبی داشته است.
🔻تمساح خونی با بیش از ۱ میلیون مخاطب، توانسته ۶۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد و سنت سلطه فیلمهای کمدی بر اکران نوروزی را تداوم دهد.
🔻با همهی این تفاسیر، فروش بهارانه سینمای چین در ۷ روز تعطیلات سال نو ۲۰۲۴ چین، ۷۰۰ برابر فروش اکران نوروزی سینمای ایران بوده است.
❓شما در اکران نوروزی به مهمانی سینمای ایران رفتهاید؟
🆔 @namafar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نمودار
💢هر ساله چند میلیارد دلار اثر هنری فروخته میشود؟
🔻هر ساله تعداد زیادی آثار هنری به قیمتی گزاف به فروش میرسند. این آثار شامل نقاشی، مجسمه و... هستند. خریدران آثار هنری در بسیاری از اوقات کلکسیونرهایی هستند که کلکسیون آثار هنری دارند و ابایی از خرج کردن صدها میلیون دلار برای یک تابلوی نقاشی ندارند.
🔻این آثار اکثرا در حراجیها فروحته میشود. در دنیای هنر ۳ حراجی بزرگ وجود دارد که بیشترین آثار و گرانترین آنها را به فروش میرسانند. این ۳ حراجی Sotheby's و Christie's و Phillips هستند.
🆔 @namafar
💢ویژهنامه علمی-پژوهشی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق منتشر شد.
🔻این ویژهنامه با همکاری نمافر و اندیشکده حکمروایی فرهنگی(حرف) در قالب شماره زمستان ۱۴۰۲ نشریه علمی سیاستنامه علم و فناوری پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف، منتشر شده است.
🔻مقالات ویژهنامه توسعه صنایع فرهنگی و خلاق:
▫️الزامات بینالمللی شدن کسبوکارهای صنایع خلاق و فرهنگی (با تمرکز بر کسبوکارهای محتوای دیجیتال)
▫️تحلیل گفتمان طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»
▫️ تحلیل داده برای سیاستگذاری: کاربـست تحلیل شبکههای اجتماعی در تشکیل و تحلیل اکوسیستم وبسایتهای ایرانی صنعت گردشگری
▫️تجسم الگوها، جوامع و فرصتها برای سرمایهگذاری مشترک در صنعت فیلم از دریچه تحلیل شبکههای اجتماعی
▫️سنجش اجتماعی رسانههای نمایشی VOD ایرانی میان کاربران توییتر فارسی
▫️الزامات روزنامهنگاری دادهمحور در اخبار صداوسیما
🆔 @namafar
#یادداشت_همکاران
💢بودجهنمای موضوعی فرهنگ بر اساس سند بودجه ۱۴۰۲
▪️تعداد کلمات: ۱۰۷۶
▪️میانگین زمان خواندن: ۶ دقیقه
▪️نویسندگان: ارسلان ویسی/علی روهنده
🔻آیا واقعاً کل بودجه فرهنگی کشور، ۳۷.۳ هزار میلیارد تومان است؟ نمافر، این سؤال را با بررسی موضوعی بودجه فرهنگ بر اساس سند بودجه ۱۴۰۲ در گزارش بودجهنمای موضوعی فرهنگ پاسخ میدهد.
🔻با اینکه موضوعبندی رسمی قانون بودجه، در تقسیمبندی هشتگانه دستهبندی شده، اما نمافر موضوعات فرهنگی را فراتر از تقسیمبندی مذکور، در یک دستهبندی دوازدهگانه ارائه داده است.
🔻بر اساس موضوعبندی نمافر، کل بودجه فرهنگی کشور ۷۴.۶ هزار میلیارد تومان است. در گزارش بودجهنمای موضوعی فرهنگ، ساختار این موضوعبندی و همچنین رقم اعتبارات دولتی مشخص شده برای هر یک از زیرموضوعها دقیق و جامع آمده است.
❓نظر شما درباره بودجهنمای موضوعی فرهنگ نمافر چیست؟
👈متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
💢سنجش اجتماعی رسانههای نمایشی VOD/ تحلیل موضوعی و احساسات کاربران توییتر درباره شبکه نمایش خانگی
🔻با گسترش فناوریهای دیجیتال، رسانههای نمایشی VOD در ایران رشد قابل توجهی داشتهاند و طیف متنوعی از محتوا را ارائه میدهند. از همین رو شناسایی نظرات مردم درباره این رسانهها از اهمیت بالای برخوردار است.
🔻سنجش اجتماعی رسانههای نمایشی VOD نزد کاربران میتواند دادههای ارزشمندی را دربارهی این صنعت به دست بدهد. سویههای تاریک، محبوبیت رسانههای نمایشی VOD و بحث درباره فیلتر و تعطیلی آنها به همراه خرید اشتراک، مهمترین موضوعات مطرح شده نزد کاربران بوده است.
🔻یافتهها نشان میدهند که ۵۹درصد از رویکرد کاربران نسبت به این رسانهها منفی و سلبی است، ۳۹درصد رویکردی مثبت و ایجابی دارند و تنها ۲درصد، دارای رویکردی خنثی هستند. همچنین «فیلیمو» با اختلاف قابل توجهی نسبت به «فیلمنت» و «نماوا» توانسته بیشترین توجه کاربران را به خود اختصاص دهد.
❓شما مشترک کدام رسانه نمایشی VOD هستید؟
👈متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
💢گزارش «هزینهکرد فرهنگی ایرانیان در سال ۱۴۰۱» که کاری از نمافر، اندیشکده حکمروایی فرهنگی و اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه است، در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه شد.
🔻این جلسه روز سهشنبه ۲۸ فروردینماه به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الأسلام عبدالحسین خسروپناه و دیگر نمایندگان دستگاههای فرهنگی کشور برگزار شد.
🔻هزینهکرد فرهنگی، مجموعه هزینههایی است که افراد برای خرید یا بهرهمندی از محصولات و خدمات فرهنگی مانند کتاب، موسیقی، گردش، تفریح و سرگرمی، فیلم و تئاتر، پوشاک، آیینهای مذهبی و… صرف میکنند.
🔻گزارش «هزینهکرد فرهنگی ایرانیان در سال ۱۴۰۱» با هدف تحلیل مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۱ و بهطور خاص برای سال ۱۴۰۱ بر مبنای تحلیل ثانویه دادههای خام مرکز آمار ایران ارائه شده است.
🆔 @namafar
🔍 کتاب صنعتی است که در مورد آن سؤالات زیادی داریم.
📌آیا مردم ایران واقعا کتاب نمیخوانند؟ چرا؟
📌قیمت کتاب چرا اینقدر زیاد شده است و با طی چه روندی به اینجا رسیده است؟
📌مردم چگونه به کتاب دسترسی دارند و آیا دسترسی همه آنها به کتاب یکسان و عادلانه است؟
🔍این سؤالات در برهههای خاصی بیشتر در رسانهها و مطبوعات مطرح میشود؛ مثل زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران.
📍نقشه وضعیتهای نمافر نیز برای پاسخ به همین سؤالات تولید میشوند. برای ترسیم گذشته، حال و کمی هم آینده یک صنعت.
📍نمافر تصمیم دارد ویراست اول نقشه وضعیت صنعت کتاب را همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب 👈به صورت رایگان👉 در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
📍محصولی که هرچند بهروز نیست، اما آمارهای ارزشمند و کاربردی زیادی در خود دارد.
دانلود محصول:
https://nmfr.ir/BOOK1
🆔 @namafar_ir
⚠️ برای دسترسی به بهروزترین آمارهای مربوط به صنعت کتاب، میتونید ویراست دوم نقشه وضعیت صنعت کتاب رو از سایت نمافر تهیه کنید.
تهیه محصول:
https://namafar.ir/report/book-status-map-2/
🆔 @namafar_ir
📃 به بهانهی ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی
📌 شاید بد نباشد متن ترجمهشده مترجم گوگل را در کنار ترجمه همان متن از زندهیاد نجف دریابندری قرار دهید. دشواری کار همینجا به خوبی درک خواهد شد.
📌 ماشین گوگل ممکن است ساختار جملات را به درستی تشخیص دهد، و آنرا به فرم مناسبش در زبان مقصد تبدیل کند، اما این روح زبان فارسی است که نوشته دریابندری را ممتاز میسازد.
⁉️ اما روح زبان فارسی چیست؟
چه رکنی میتواند به یک زبان قدرت اثرگذاری دهد؟
🆔 @namafar_ir
📌 «فارسی؛ رکن قدرت نرم» گزارش سیاستی در راستای حفظ، آشنایی و گسترش زبان فارسی است.
1️⃣ بخش اول این گزارش، به «واژه» و لزوم استفاده از دایره واژگان فارسی پرداخته است.
2️⃣ در ادامه راهکارهای موثری در راستای تولید معادلهای مأنوس برای واژگان بیگانه ارائه میدهد.
3️⃣ در پایان نیز با بیش از ۳۰ بند، اقدامات اجرایی برای مسئولان و نهادهای مرتبط پیشنهاد شده است.
📌 مطالعه مشروحِ گزارش به تمامی فارسیزبانان، خصوصا اثرگذاران در حوزه ترویج این زبان توصیه میشود.
👈 تهیهی این گزارش از طریق👇
https://namafar.ir/report/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%DA%A9%D9%86-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%B1%D9%85/
🆔 @namafar_ir
📚 گزارش ملی وضعیت صنایع فرهنگی و خلاق با همکاری «نمافر» و «مرکز رصد فرهنگی کشور» منتشر شد.
📌در این گزارش بهروزترین دادههای صنعت سینما، کتاب، بازیهای ویدئویی و نوشتافزار ارائه و بررسی شده است.
📌این گزارش با رویکردی دادهمحور، وضعیت شاخصهایی همچون تولید، اشتغال، مصرف و... را شناسایی و هر بخش را تشریح کرده است.
🔗 مشروح خبر:
🌐 pcci.ir/fa/news/745852
🆔 @namafar_ir
📊 بررسی روند میانگین قیمت کتاب نشان میدهد که قیمت کتاب در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و از سال 1396 تا 1402 نزدیک به 8 برابر شده است. در این سال میانگین قیمت کتاب به حدود 135 هزار تومان رسیده است.
🔎 یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت را میتوان افزایش قیمت کاغذ دانست. مطابق با «نقشه وضعیت صنعت کتاب» نمافر، قیمت هر بند کاغذ در سال 1401، 82.5 هزار تومان بوده است.
🆔 @namafar_ir
#نشست
⭕️ گروه سیاست پژوهی و تحلیل داده نمافر و اندیشکده حکمروایی فرهنگی (حرف) برگزار میکنند:
📌 گفتگوی خبرگانی پیرامون چالشهای تولید در صنعت مدوپوشاک کشور
👥 مدعوین نشست
👤 محسن گرجی
مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت
👤 مسعود حسنلو
دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری
👤 سجاد لطفی
دبیر کارگروه مدولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
🪡🧵 به همراه تولیدکنندگان پوشاک ایرانی
📅زمان برگزاری: دوشنبه 31 اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۰۰ الی 18:00
📍محل برگزاری: میدان فلسطین، پلاک ۳۹۷، سالن جلسات همکف، مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه
⚠️نشست به صورت حضوری برگزار میگردد.
جهت هماهنگی برای شرکت حضوری در نشست با شماره ۸۶۰۵۴۲۹۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.
🆔 @namafar_ir
42.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔍 قاسم صفایینژاد، مدیرعامل انتشارات علمی-فرهنگی، چند اشکال عمده را متوجه صنعت کتاب میداند:
1️⃣ صنعت کتاب ایران پیر شده است؛ سیستم نشر در ایران با اصول سنتی که مربوط به ۷۰ سال پیش است فعالیت میکند. ایجاد ساختاری نوین در صنعت نشر و محتوا با توجه به فناوریهای جدید، نیاز مبرم این صنعت در ایران است.
2️⃣بیاطلاعی نویسنده و ناشر از سلیقه مخاطب؛ مدیریت محتوا، اصلی مهم در صنعت نشر است. نظر سنجی محتوایی فضای ذهنی نویسنده را به سلیقهی خواننده نزدیک میکند. نویسندگان ایرانی در خلوت خود می نویسند و اطلاعی از نیازهای جامعهی هدف خود ندارند و به همین علت تقاضای کتاب کاهش یافته است.
3️⃣ پرفروش بودن یک کتاب الزاما به معنای اثرگذاری آن نیست؛ بر فرض که ناشران تعداد شمارگان کتابهای چاپ شده را دقیق اعلام کنند، این به معنای فروش بالا یا خواندهشدن آنها توسط مخاطبان نیست؛ چراکه خیلی از این کتب انبار میشوند یا فروش سازمانی دارند. در نتیجه میزان اثرگذاری آنها مجهول است. سنجش کلاندادهها و نظرات مردم در فضای مجازی میتواند راهی برای نیازسنجی و فهم انتظارات محتوایی باشد.
🆔 @namafar_ir
📌 برای مشاهده این گفتوگو به صورت کامل به کانال نمافر در آپارات مراجعه کنید.👇
https://www.aparat.com/v/jnxa09b
🆔 @namafar_ir
⚠️رشد نویسنده و افول خواننده در صنعت نشر
🔍 شمارگان یا تیراژ کتاب شاخصی برای تخمین مصرف کتاب است و تعداد عناوین، شاخصی برای تخمین تولید آن. شمارگان به ما میفهماند میزان استقبال از یک کتاب به چه میزان بوده و آن کتاب چقدر در بازار خواهان دارد. از این رو ناشران، اگر کتابی شمارگان بالایی داشته باشد، سعی میکنند به هر نحوی عدد آن را به مخاطبان نشان دهند.
🔍به طور کلی از سال 1385، ناشران کتابهای خود را با شمارگان کمتری راهی بازار کردهاند. افزایش قیمت کتاب و بهصرفه نبودن خرید کتاب فیزیکی باعث شده روند نزولی شمارگان تا همین امروز ادامهدار باشد.
🔍اما روی خوب ماجرا اینجاست که علاقه به خلق کتاب چه به صورت تألیف و چه به صورت ترجمه همواره در کشور رو به رشد بوده و هرگز روی افول به خود ندیده است. گویی در صنعت نشر نویسندهها قوی شدهاند و خوانندهها ضعیف و عواملی مثل قیمت کتاب، کاهش کتابخوانی تحت تأثیر سبک زندگی و پدیده کتابهای الکترونیک، اجازه نداده رشد خلق کتاب همراه با رشد خرید آن باشد.
🆔 @namafar_ir