eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
187 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣 الگوهای بازاریابی انفاق از منظر قرآن کریم 🗓 دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ⏰ ساعت۱۱:۳۰ 🏤 سالن تدبیر ✅✅✅ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 مثل کوه استوار 🔸 پرده اول: سال هفتم بعثت، ✴️ چند ماهی است که به این منطقه پناه آورده ایم. سوز سرمای بیایان بدنم را می لرزاند. از شدت گرسنگی خواب به چشمانم نمی آید. امروز هم از سهمیه یک خرمای خود نیمی را بخشیدم و کل روز را با نصف خرما سپری کردم. علاوه بر خرما مقداری هم از برگ تغذیه می کنیم. امیدوارم صدای گریه و ناله بچه ها به اهل شهر برسد. چون این تنها سلاح ماست. از شهر خبر رسیده که تجار حق ندارند با ما معامله کنند و اگر کسی چنین کاری انجام دهد اموالش را مصادره می‌کنند. در زیر نور مهتاب نگهبانان را می بینم که تمام شب مراقب اند تا مبادا کسی خواروباری به اینجا بیاورد. آب را به روی ما بسته اند. برای چندمین بار، امروز هم به سراغ پیامبر آمدند. هرچه دشمن به ایشان پیشنهاد می دهد که از دعوت خود دست بردارد تا او را آزاد کنند، او قبول نمی کند. ما در محاصره اقتصادی و اجتماعی هستیم. نمیدانم که این وضعیت تا کی ادامه دارد. امروز نزد رسول الله رفتم. به حضرت اطمینان دادم که در هر شرایطی مقاومت می کنیم و با ایشان همراه هستیم. 🔸 پرده دوم: سال ۱۳۶۱، کانال حنظله، منطقه عملیاتی ، عملیات والفجر مقدماتی 🔹 هشـت تا چهارده کيلومتر، باپاي پيــاده از ميان رمل و مـــاسه هاي روان آمدیم. امروز روز پنجم است که در محاصره هستیم. آب را جیره بندی کرده ایم. نان را جیره بندی کرده ایم. عطش همه را بی تاب کرده. همه چیز جز شهداء که حالا کنار هم در انتهای کانال خوابیده اند. دیگر شهداء تشنه نیستند. تانکهای عراقی هم جلو آمدند و دو طرف کانال را بستند. ما هم هرچند دقیقه تیری شلیک می کنیم، تا بفهند ما هنوز هستیم. این چند روزه عراقي ها با بلندگو از بچه ها مي خواهند که تسليم شوند، ولي در جواب با آخرين رمق صداي «الله اکبر» مي شنوند. خیلی از بچه ها شهید شدند، برای ما دعا کنید، به امام هم سلام برسانید و بگویید ما تا آخرین لحظه مقاومت می کنیم. 🔹 فدای لب تشنه ات ای پسر فاطمه(س) 🔸 پرده سوم: سال۱۳۹۰، جلسه هیئت مدیره شرکت 🔹 به دلیل خودداری اکثر کشورهای غربی از معامله با بانک های ایرانی، خریداران شرکت، با مشکل گشایش اعتبارهای بازرگانی مواجهند. لذا چند ماهی است که شرکت روی به انبار کردن محصولات خود آورده است. شرکت دیگر به راحتی نمی تواند برای خرید محصولات و مواد اولیه در بانک ها گشایش اعتبار(LC) کند. گرایش شرکت به خرید مواد اولیه نامرغوب تر از چین و هند است. به همین دلیل از کیفیت محصولات کاسته شده است. هزینه ی زیادی برای خرید دستگاه های جدید کردیم اما به علت از دست دادن ظرفیت صادرات تعدای از آن ها راکد مانده اند. رقیب خارجی منتظر خاموش شدن چرخ شرکت است. امروز دور هم جمع شدیم تا برای بقا و پایداری شرکت در دوران همفکری کنیم. 🔸 مقدمه 🔹 پس از تشخیص هدف حق، شناخت مسیری که به آن منجر می شود و حرکت در آن راه؛ تا زمان دستیابی کامل به هدف نباید دست از تلاش و مبارزه شست. نوشتار زیر بر آن است تا با بررسی مفهوم ، جایگاه آن را در منظومه فکری ادبیات مدیریت جهادی روشن کند و رهنمون هایی عملیاتی برای مدیران عرصه های مختلف فراهم آورد. 🔸 استقامت 🔹 استقامت در قرآن به معنای «ایستادگی کردن، ادامه دادن، راه را دنبال کردن و متوقف نشدن» است. در راه رسیدن به هدف نباید متوفق شد. ؛ یک عنصر جدیدی است غیر از خود عمل. شناخت هدف درست و برنامه ریزی برای آن یک مطلب است؛ پایداری برای رسیدن به آن هدف و استقامت در راه رسیدن به آن مطلب مهم دیگری است. هنگامی که ملتی راهی را آغاز می کند «رسیدن به نتائج آن، احتیاج دارد به استقامت در آن راه، به پیشرفت در آن راه، به متوقف نشدن میان راه». 🔸 موانع استقامت 🔹 انسان باید در مسیر رسیدن به هدف، مراقب انحراف ها و زاویه پیداکردن ها باشد. عوامل این انحراف دو امر است:۱. عامل درونی ۲. عامل بیرونی. 🔹 عامل درونی همان «تهاجم هواهای نفسانی» است. نه می گذارد حق تشخیص داده شود و نه راه رسیدن به حق. نه اجازه می دهد انسان در راه هدف حق خود حرکت کند و نه در این راه پایداری داشته باشد. سرآمد تعلقات نفسانی چهار چیز است؛ مال، مقام، اشخاص و اشیاء. خوف از دست دادن این ها موجب می شود که انسان در طریق حق پایداری نداشته باشد. در آیه ۱۳ سوره احقاف خداوند می فرماید:«ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون». 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 عامل بیرونی «دشمنان، توطئه‌گران، بدخواهان و قدرتهای مسلط» هستند. تهدید می کند، وعید و وعده می دهد. دائم عظمت خود را به رخ جامعه‌ی اسلامی و پیشرو می کشد، با زبان زور صحبت می کند و احیاناً زبان زور را با برخی شیرینی های و وعده‌های فریبنده در هم می آمیزد تا اینکه دلها را گمراه کند. استقامت کردن در مقابل فریبها و تهدیدهای دشمن، هنر بزرگی است. 🔹 بنابر فرموده قرآن کریم اگر انسان در برابر موانع استقامت تاب آوری نباشد، به جایگاه دچار می شود. معنای مقابل استقامت «طغیان» است، «طغیان، یعنی سرکشی، منحرف شدن». 🔸 رابطه صبر و استقامت 🔹 امیرالمومنین (علیه السلام) در بیانات خود بین این دو مقام تمییز قائل شدند. امام در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه می فرمایند: «العمل العمل ثم النهایه النهایه و الاسقامه الاستقامه ثم الصبر الصبر و الورع الورع ان لکم نهایه فانتهوا الی نهایتکم». یک نوع توقف در برابر یک مشکل و پیش آمد و نوعی عکس العمل و است. صبر اقسام گوناگونی دارد. اگر شکیبایی نسبت به امور شهوانی باشد از آن به عفت تعبیر می کنند. اگر کسی در امور مالی مراقب حلال و حرام باشد از کار او به زهد تعبیر می کنند. صبر لازمه استقامت و پایداری است. یعنی کسی که در حال حرکت است باید با استفاده از قوه صبر موانع استقامت را کنار بزند و مشقت ها و سختی های مسیر را تحمل کند و از خود بردباری نشان دهد. به عبارت دیگر باید صبر بر موانع باشد تا بتوان استقامت کرد وگرنه در میانه راه حرکت متوقف شده و هدف تغییر پیدا خواهد کرد. 🔸 میوه های شیرین ایستادگی 🔹 نتیجه‌ استقامت «هدایت و » است: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة الّا تخافوا و لاتحزنوا»؛ استقامت در راه درست نتیجه‌اش این است که خدای متعال اندوه و ترس را از یک انسان و یک جامعه سلب می‌کند و موفقیت را نصیب آن‌ها می‌کند. می فرماید: «ثمّ استقاموا»؛ اگر پایداری و استقامت باشد، موجب می شود «تتنزّل علیهم الملائکة». باید ایستاد، باید ثبات به‌خرج داد، باید راه را گم نکرد، هدف را همواره در مقابل چشم داشت و به‌طور مستمر باید پیش رفت. اگر این شد، پیروزی‌ها پی‌درپی پیش خواهد آمد والّا با یک لحظه و یک برهه خوب بودن، فرشتگان خدا بر انسان نازل نمی شوند، نور هدایت و دست کمک الهی به سوی انسان دراز نمی شود. 🔸 استقامت در سازمان جهادی 🔹 سازمان ها در راه رسیدن به اهداف خود معمولا با فراز و نشیب های فراوانی روبرو هستند. از مشکلاتی مثل کمبود منابع مالی و امکانات و تجهیزات گرفته تا مسائل مربوط به حوزه منابع انسانی که از جمله آن می توان به فساد مالی اداری و انگیزش کارکنان اشاره کرد. شرایطی مثل تحریم ها و رکود تجاری را نیز می توان به مجموعه مسائل سازمان ها اضافه کرد. در شرایط عادی سازمان، با وجود منابع و امکانات و با در اختیار داشتن سرمایه انسانی با مهارت و انگیزه ی بالا به نظر می رسد اداره سازمان کار دشواری نباشد. اما آنجا که موانع بیرونی مثل تحریم ها و وجود رقبای خارجی دست به دست موانع درونی مثل ناهماهنگی های دستگاه های داخلی و سوء مدیریت می دهند، هنر خود را نشان می دهد؛ تا با استقامت و پایداری زیر بار مسئولیت قد خم نکرده و سازمان را به غایت خود برساند. 🔹 این نکته حائز اهمیت است که استقامت در است. نباید جای «هدف» را با «روش» اشتباه کرد. استقامت در روش‌ها لازم نیست، استقامت در اهداف لازم است. در روش‌ها بایستی تکامل، اصلاح، تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه‌های همیشگی باشد؛ در روش‌ها آزمون و خطا جاری است. البته باید از تجربه‌ها استفاده کرد که آزمون، آزمون موفقی باشد و نیاز نباشد که دائم تجربه کرد و پشت‌سر هم اشتباه؛ اما در زمینه‌ی اهداف، بایستی قرص و محکم بود و یک قدم پایین نیامد. 🔹 حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) خطاب به فرزند شان «محمّد بن حنفيّه»، آنگاه كه در جمل پرچم فرماندهي را به دستش ميسپرند فرمودند که اگر كوهها از جا كنده شوند، تو از پایدارى دست برندار. دندان روى دندان بگذار (سختىها را تحمل كن) و جمجمهات را به خدا عاریت بده و پاى خود را چون میخ بر زمین بكوب (در میدان جنگ ثابت قدم باش) تا انتهاى خط دشمن را چشم بیانداز و بدان كه فتح و پیروزى از ناحیه خداوند است. (خطبه ۱۱ نهج البلاغه) 🔸 توضیح: این متن با بهره بری ترکیبی از بیانات مقام معظم رهبری و حاج آقا مجتبی تهرانی نوشته شده است. ✍️ و پژوهشگران هسته مدیریت جهادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 سیاست هایی برای عدم اجرا؟ 🔻 به مناسبت چهارمین سال ابلاغ ✴️به اذعان همه‌ اندیشمندان و متخصصان شرق و غرب، و مولد در هر کشور، مهم‌ترین بازوی تولید علمی، تولید ثروت، دفاع از کشور و ... محسوب می‌شود. سیاست‌های کلی جمعیت ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ در ۱۴ بند توسط رهبر انقلاب ابلاغ گردید؛ پس از ۴ سال می‌توان اقداماتی که در حال انجام است را با این تطبیق داد. در زیر اجمالاً به چند مورد اشاره شده است: 🔸 سیاست های کنترل جمعیت 🔹 در ایران پس از انقلاب اسلامی روند قانونی و دولتی کنترل جمعیت با حمایت شدید نهادهای بین المللی، پس از توقف چند ساله مجدداً در سال ۱۳۶۷ آغاز شد و علیرغم رسیدن به نرخ باروری مدنظر این برنامه در سال ۱۳۷۱ ، این روند ادامه یافت؛ البته از سال ۱۳۹۱ و با پیگیری مستقیم شخص رهبری، در ظاهر برخی تحرکات به سمت فرزندآوری شکل گرفت ولی در عمل، مصوب مجلس شورای اسلامی که در آن بسیاری از حقوق فرزند سوم به بعد به رسمیت شناخته نمی‌شد، به قوت خود باقیست و وزارت بهداشت نیز هم‌چنان از طریق بسیاری از مراکز بهداشت در سراسر کشور به و نیز آموزش‌هایی در مورد سنّ باروری زیر ۳۵ سال، لزوم فاصله گذاری ۳-۵ ساله بین فرزندان و ... که دلایل علمی‌ای در رد آن‌ها وجوددارد، ادامه می دهد! 🔹 بنابر بند ۱۴ سیاست جمعیت، لازم است « رصد مستمر از سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی» انجام شود. 🔸 سقط جنین 🔹 در فاصله ی سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ با وجود آن که پوشش از بارداری در کشور بیشتر شد، آمار جنین قریب به سه برابر شد. این موضوع دقیقاً با تجربه غربی مشابه آن در امریکا نیز مطابقت داشت (زمانی کمیته کار و منابع انسانی سنای امریکا اعلام کرده بود "در بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۱ ایالت‌هایی که بیشترین بودجه را صرف وسایل تنظیم خانواده کرده بودند، بیشترین افزایش موالید نامشروع و سقط جنین را داشتند"). 🔹 متاسفانه فرهنگ تنظیم خانواده از طریق کم ارزش نشان دادن وجود نوزاد، دامن زدن به خودخواهی‌های افراد و همچنین القای بی‌بندوباری، منجر به ترویج جنایت سقط جنین در کشور ما شده است. هم اکنون سقط جنین در کشور (با آمار ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار مورد بر اساس اعلام دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت) سالیانه بیش از پانزده برابر تصادفات جاده‌ای قربانی می‌گیرد. در شرایط بحران جمعیتی در کشور، از دست دادن این تعداد از کودکان که معادل ۱۶% موالید زنده سالانه است، خود مسأله مهمی است. 🔹 بخش دیگری از سقط جنین نیز به دلیل ترس از تولد جنین معلول رخ می‌دهد. اگرچه در منابع پزشکی دنیا از نظر داشتن فرزند دارای نقایص ژنتیکی برای انجام سقط درمانی و قانونی، تنها در بارداری‌های بالای ۳۵ سال و یا در موارد وجود سابقه نقص ژنتیکی در خانواده انجام می‌شود، اما در ایران به دلیلی نامعلوم این غربالگری ها در همه زنان باردار انجام شده و در صورت عدم تمایل والدین به انجام آن، مراکز بهداشت ضمن ترساندن والدین از عواقب امر، از آنها برائت‌نامه کتبی می‌گیرند. باید دید چقدر این اقدامات منطبق با بندهای ۳ و ۴ این سیاست است: «۳. اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط. ۴. تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری». 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸 آموزش های جنسی به کودکان، نوجوانان و جوانان 🔹 ویلیام گاردنر نویسنده کانادایی کتاب می‌نویسد «این به اصطلاح ، به واقع باید نوعی از آموزش ارزش‌ها (!) تلقی شود؛ زیرا مطمئناً قوی‌ترین سلاح قابل تصویر برای حمله به ازدواج، خانواده و جامعه است.» در غرب نتیجه این آموزش‌ها به اذعان نویسندگان غربی چند صد برابر شدن موارد و سقط جنین بود. 🔹 هم اکنون در کشور ما نیز چندی است که آموزش‌های جنسی به بهانه‌های مختلف بهداشتی و درمانی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌ است. رهبر انقلاب در دیدار اعضای برگزار کننده کنگره سالیانه «خانواده و سلامت جنسی» در سال ۱۳۸۸ فرموده‌اند: «نکته‌ای که بسیارحساس و مهم است این کاری است که چند سال قبل از این داشت انجام می‌گرفت و بنده جلویش راگرفتم. آموزش همین مسائل در محیط‌های آموزشی به جوان‌ها است. این بسیار چیز بدی است. سم مهلکی است. قطعا آموزش در شرف ازدواج یک حرف است، آموزش در مدارس و دبیرستان و دانشکده یک حرف دیگر است. آن مطلقا قابل قبول نیست. به آن طرف اصلا حرکت نکنید. این خودش ترویج و تشدید مسائل جنسی است. یکی از چیزهایی که در اسلام بر آن تاکید شده، همین است که ما احساسات جنسی را در جوان و کودک بیدار نکنیم. یعنی بیدارکردن غریزه جنسی باید هرچه ممکن است به تاخیر بیفتد. توجه کنید مسئله محرم ونامحرم، نگاه نکردن و پوشش، به این چیز‌ها ارتباط پیدا می‌کند؛ بنابراین مسئله آموزش این چیز‌ها در دوره‌های آموزشی و برای جوان‌هایی که در شرف ازدواج نیستند و برای ازدواج نیامده‌اند، شما باید به کلی جلویش را بگیرید». 🔸 موانع پیش روی ازدواج 🔹 یکی دیگر از عوامل مهم ، موارد اثرگذار بر ازدواج و تشکیل خانواده است. در حالی که آگاه‌سازی و نوجوانان در کشور به طور فزاینده‌ای در حال وقوع است، ازدواج شرعی و قانونی هر روز سخت‌تر و دور از دسترس‌تر می‌شود. طرح «ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال» در مجلس و از سوی دیگر ایجاد قوانینی مانند «طرح غربالگری اجباری ژنتیکی پیش از ازدواج»، جوانان خواهان ازدواج را با سدی جدید مواجه می‌کند. در صورت اجرای طرح اجباری غربالگری در کشور، زوجینی که احتمال مشکل ژنتیکی برایشان مطرح شود، مجبور خواهند بود که برای دریافت مجوز ثبت قانونی ازدواج به مراکز تخصصی مربوطه مراجعه کرده و هزینه‌های هنگفت بعضاً چند میلیونی را که مورد حمایت دولت یا بیمه‌ها نیستند برای انجام آزمایش های مربوطه بپردازند. پرداخت این هزینه توسط عموم مردم شهری و روستایی کشور، معقول و منطقی نیست و قطعاً اجرای این طرح در شرایطی که هرساله نرخ ازدواج در کشور کاهش می‌یابد، نمی‌تواند وجهی عقلانی داشته باشد. 🔹 اما معضل دیگری که این طرح به دنبال خواهد داشت، ایجاد واهمه و اضطراب در عموم زنان کشور است. در واقع هنگامی که یک زوج، بی دلیل و بدون هیچ سابقه ناهنجاری ژنتیک در خانواده و حتی بدون وجود نسبت خویشاوندی، ناچار می‌شوند که تحت بررسی‌های غیر ضروری قرار بگیرند، به صورت ناخو‌دآگاه گمان خواهند کرد که احتمال وقوع مشکلات ژنتیک در فرزندانشان زیاد است. امری که را افزایش داده و زوجین را بی‌جهت دچار ترس و اضطراب خواهد کرد. در واقع «ایجاد هراس عمومی از تولد فرزند معلول» دستاورد بی چون و چرای اجرای این طرح است؛ چنان که نظیر آن در «اجباری شدن غیرعلمی غربالگری های دوران بارداری» توسط وزارت بهداشت تجربه شده و ضمن تحمیل هزینه‌های هنگفت به خانواده‌ها، به سهم خود، آنها را نسبت به فرزندآوری بیشتر بی‌رغبت کرده و آمار جنایت سقط جنین غیرقانونی را افزایش داده است. 🔹 باید دید این اقدامات قانونی و اجرایی چقدر با بند ۲ سیاست جمعیت منطبق است: «۲- رفع موانع ازدواج، و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد». ✍️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 فتح خرمشهرها ✴️ بعضی روزها آنقدر شورانگیز است که در طول زندگی هر وقت به یادش می‌افتی، شیرینی و شهدش زیر زبان می‌آید. آنقدر خاطره انگیز است که دوست داری تمام عمر با آن خاطره ، روز و شب را بگذرانی. آن قدر شعف انگیز است که می خواهی بهترین جشن ها و مهمانی هایت را بخاطر آن برگزار کنی و آن قدر روح انگیز است که هر بار با فکر و ذکرش، جان تازه ای می گیری برای تحمل همه سختی ها و گذر از همه دست اندازها در رسیدن به هدف ها و تحقق آرمان ها. 🔹 از این روزهای خوب هم "شخصی و خانوادگی "شان پیدا می‌شود، هم "گروهی و حزبی" شان و هم "اجتماعی و مردمی" شان. بدیهی آنکه، هرچقدر این روزها عمومی تر و فراگیرتر، جنبش و انرژی حاصل از آن ها بیشتر و هم افزاتر و عطر و ریحان آن ها روح افزاتر. 🔹 در سیر تاریخ جوامع، روزهای بزرگ و خوب عمومی، معمولاً نادرند و کمیاب، اما در طول سال های حیات باشکوه انقلاب ما، این ایام بیشتر از حد متعارف دیده می شوند؛۱۲ بهمن ۵۷، سرآغاز این ایام خوش و دلنشین است که مردم با تمام وجود به استقبال یگانه دوران شان آمدند و را چون دری ثمین و گرانمایه در گنجینه دلهای شان پاسداری نمودند. @Rushdisu 🔹 اواخر مرداد ۶۹ و روزهای تحمیلی نیز همین بهجت عمومی دلها و قلوب آحاد مردم را در شهرها و خیابان ها و محلات و کوچه ها تا هفته ها و ماهها دربرگرفته بود. 🔹 در سطحی دیگر، صعود تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه (بعد از ۲۰ سال و برای اولین بار پس از انقلاب) در سال ۷۶ و پیروزی تیم ملی فوتبال مان بر در ۳۱ خرداد ۷۷ (در همان جام جهانی) نیز همین حس و حال شعف عمومی را بر دل‌ها افکنده بود. 🔹 اما، شاید مهمترین روز پیروزی و نشاط عمومی ایرانیان، در دهه های اخیر، روز سوم خرداد ۶۱ ، روز . این روز پر از نماد و پیام است: نام عملیات "الی بیت المقدس" همچنان پیام آور و زنده می نماید. دیگر نماد آن، خوشحالی فتح و ظفر رزمندگان در کنار مسجد جامع خرمشهراست. دیگر نشان فاخر باقی مانده در اذهان نوحه"ممد نبودی ببینی" کویتی پور در مدح و رثای شهید جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهراست که هشت ماه قبلش آسمانی شد. صدای " شنوندگان عزیز! توجه فرمائید، شنوندگان عزیز، توجه فرمائید، خونین شهر، شهر خون ، آزاد شد ..." رادیو سراسری دیگر نشانه یادگار و ماندگار آن روز است. نماد سرود " این پیروزی خجسته باد ... " محمد گلریز نیز در همه پیروزی های بعدی شیرینی و حلاوت فتح خرمشهر را زنده می کرد. تابلوی" خرمشهر خوش آمدید، جمعیت ۳۶ میلیون نفر" که همه ایران را خرمشهری نشان می داد و نامیدن "خونین شهر" به جای خرمشهر، از دیگر نمادهای برجسته آن روز های خوب بودند.اما از همه مهمتر و والاتر، جمله نورانی امام :"خرمشهر را آزاد کرد"، است که بر پیشانی نمادهای ماندگار آن واقعه می درخشد. @Rushdisu 🔶 حالا چند سالی است این همه نماد عزت بخش و وحدت آفرین، به پیام جدیدی گره خورده است: " جوان‌های عزیز! بچه‌هاي عزیز من! فردا مال شماست، آینده مال شماست، شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید، شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید، ، نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است ... " رهنمودی از امام روشن بین و حکیم انقلاب برای تحقق آرمان‌های بلند و متعالی آن. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔶 حال برای "فتح خرمشهرها" چه باید کرد؟ مروری اجمالی بر مسیر فتح خرمشهر، ما را به چهار عامل محوری که منجر به این فتح عظیم شد، می‌رساند: 1⃣ حضور فرماندهانی موحد، مومن، شجاع، خردمند، خوش فکر و جان بر کف که توکل شان بر بود و نه بر کدخدا. 2⃣ اجتماع لشگر اسلام و ایران، بر خود باور و اعتقاد داشت و او را نائب امام زمان(عج) می‌دانست و امر و رهنمودش را امر حق و اطاعت و رهرویش را واجب و فرض، قلمداد می‌کرد. در حقیقت، رهنمود ولی امر را می‌دانست و نه سپر بلای روزهای ندانم کاری. 🔹 در واقع، نیروها حول محوری واحد که همان ولایت امر است، از الزامات اساسی فتح عظیم بشمار می رفت. اگر در بین صفوف نیروها نقار و شکاف باشد، بخش اعظمی از توان، صرف ترمیم و توجیه خواهد شد و آنگاه نای و قدرتی برای مقابله و مواجهه نمی‌ماند. 3⃣ ، متناسب با احوالات و اقتضائات، از مهمات امر فتح خرمشهر بود. در شرایط فعلی که میدان جنگ، حوزه اقتصادی کشور و معیشت مردم را نشانه گرفته، لازم است با فهم راهبردها و قواعد قرآنی و عبرت از سیره و تاریخ، سازمان مناسب را شکل دهیم. تدبیر ولی در این شرایط، تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی است و این موضع قبل از هر عملی، نیازمند باور و اعتقاد است. @Rushdisu 4⃣ در عین وجود یک ساختار فرماندهی سلسله مراتبی و زنجیره فرمان، بین تمام نیروها در همه سطوح، و اتحاد بود و بالا و پائین به معنی برخورداری و نابرخورداری وجود نداشت. لذا مدیرانی که مختصات و قیافه زندگی شان با مردم عادی، زمین تا آسمان متفاوت است و مصرف گرایی و تجمل آرایی و عافیت طلبی را بعنوان حق مدیریت خود گرویی گرفته‌اند، نمی‌توانند بنیان مرصوص درست کنند. 🔹 اگر می خواهیم باز هم فتح و ظفرهای جدید ببینیم، بایست را فهم و عمل کنیم تا حلاوت ایام، کام ما و همه مستضعفان عالم را شیرین نموده و چشمان مان را به تحقق وعده های قطعی خدا روشن نماید. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
️✅ 📄 نقادی مبناگروی 🔻 بازخوانی مبناگروی حداکثری از منظر شهید صدر ✴️ ، دردهه پنجاه میلادی قرن بیستم، سرمقاله¬ هایی باعنوان «رسالتنا» در مجله «الأضواء» به چاپ می رساند که عمدتاً از سوی علمای نجف تولید و بازخوانی می شد. او در ابتدای این سرمقاله ها، شرط اساسی برای موفقیت هر نهضتی و ازجمله نهضت برآمده از مکتب اصیل اسلامی را، از سوی افراد جامعه وایمان عموم جامعه به مکتب بر می شمارد و مسئله چالش برانگیز برای امت اسلام را، عامل دوم یعنی فقدان فهم و درک جامع و کامل ازمکتب را برمی شمارد و راه تحقق کامل اهداف نهضت اسلامی را فهمی فراگیر ازمکتب اسلام برمی‌شمارد. 🔹 ایشان در یکی ازاین مقالات به چالش از سوی برخی متفکرین جهان اسلام درمواجهه با تفکر مدرن می پردازد. @Rushdisu 🔹 شهید صدرمی پذیرد که مدرنیته و تمدن غرب، با تمامی افکار و مفاهیم و هویت فرهنگی که دارد، دارای مبنایی فکری به نام دموکراسی،آزادی های اساسی فکری و دینی و سیاسی و اقتصادی و به طور کلی چارچوب اساسی فلسفی درنگریستن پیرامون زندگی، هستی و جامعه است به گونه ای که این چارچوب فکری و فلسفی، نقشی اساسی در تعیین گرایش وجهت گیری علوم انسانی و اجتماعی مدرن ایفا کرده است. 🔹 از این جهت به باورشهید صدر، تأثیر مبادی نظری و فلسفی مدرنیته، تأثیری غیرقابل انکار بر قواعد و نظریه های اقتصاد مدرن، روان شناسی و جامعه شناسی گذاشته و همگی در خدمت رسالت اجتماعی تمدن غربی قرار گرفته است. این داستان در موردتفکر دنیای شرق و تمدن مارکسیستی نیزبه باور ایشان صادق است. 🔹 امااین پیوند محکم دراندیشه شهید صدر، حاوی دلالت های مفهومی و تحلیلی خاص خود است. دراین تبیین و تدقیق است که مسیری که شهیدصدر پیش روی نسل حاضر باز می کند، از برخی جریان های فکری غرب ستیز و انتقادی دنیای مدرن در سنت اسلامی فاصله می گیرد و باتأکید بر فهم هوشمندانه و عالمانه ازهرگونه افراط وتفریط در مواجهه باافکار دنیای مدرن پرهیز می دهد. 🔹 این تبیین نیازمندتدقیق (یا هر عنوان دیگری شبیه این همچون اصول با قواعد یا فلسفه با علم در معنای مطلق خود) وبه ادبیات شهید صدر «زیربنا» با «روبنا» است. آنچه در دنیای مدرن رقم خورده،به باور شهید صدر آن بوده است که افکار و نظریه های شکل گرفته در تمدن مدرن، تابع معیارهای نظری و مبنایی مدرنیته است و از مخالفت با آن مبنا پرهیز دارد؛ حال ممکن است برآمده ازآن معیارهای نظری و مبنایی باشد یا نباشد. به واقع تعیین میزان ارتباط میان چارچوب مبنایی نظری مدرنیته با افکار ومحصولات دنیای مدرن تابع فهم رابطه تولیدی میان مبانی و مبادی نظری با نظریه ها واندیشه های غربی است. 🔹 شهید صدر در مقاله پنجم از کتاب «رسالتنا» با نقد مواجهه برخی پژوهشگران اسلامی با افکار نظریه پردازان علوم انسانی و اجتماعی مدرن با مبناگروی خارج از اعتدال و دقت بیان می کنندکه اولین نکته دراین مواجهه بایدقبل از هر چیزفهم میزان ارتباط نظریه های علوم انسانی واجتماعی مدرن با مبنای و مبادی نظری قابل خدشه مدرنیته است. در پرتو این توجه است که داوری در مورد امکان استفاده ازاین اندیشه ها و تلائم با معرفت دینی مطرح می گردد. 🔹 مسیری که برخی پژوهشگران در جهان اسلام معاصر در مواجهه با نظریه های علوم اجتماعی مدرن درپیش گرفته اند که چون آن نظریه از آن مبنای نادرست غربی استنتاج شده است، پس غلط است، به باور شهید صدر مسیر صحیحی نیست زیرا: «استنباط یک اندیشه از یک مبنا در عرصه های نظری معنایش این نیست که آن اندیشه ازآن مبنای خاص نتیجه شده و هر سرنوشتی که آن مبنا دارد، آن اندیشه هم داشته باشد؛ بلکه معنایش آن است که آن اندیشه به گونه ای قالب ریزی شده است که با آن مبنا تضاد نداشته باشد، خواه آن اندیشه ازآن مبنا به طور مستقیم یا غیرمستقیم گرفته شده باشد. آن مبنا هرچند نادرست است ولی ضرورت ندارد که هر اندیشه ای که بایک مبنای غلط تضاد نداشته باشد، خطا باشد». @Rushdisu 🔶 بینشی که شهیدصدر، در فرازی از کتاب «رسالتنا» دراختیار ماقرار می دهد، حاوی بازخوانی مهم ازسویی درفرآیند شناخت تمدن غرب وتحلیل علوم انسانی واجتماعی معاصر و ازسوی دیگر درمرحله ساخت تمدن اسلامی وتولید علوم انسانی اسلامی است. تحلیل مبناگرایانه خطی در تحلیل نظریه های مدرن و بعدتلاش برای ساخت نظریه اسلامی در مورد حیات اجتماعی انسان ازمبادی و مبانی فلسفی به گونه خطی وگاه بافهم یک سویه و مستقل از واقعیت، امری است که نهضت رابا چالش و رکون مواجه کرده است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu