eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
183 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 تفسیر طبیعت 🔻 تحلیلی بر آیات قرآن درباره طبیعت کشاورزی و محیط زیست، ✴️ طبیعت جلوه جمال جمیل، بروز قدرت خدای قدیر، نمایش حکمت پروردگار حکیم، و هنر آفریدگار لطیف است. به راستی زیبا است بلکه زیباتر از زیبایی که نشانه ای از جمال معبود است. به درستی پخته، سخته و سنجیده است، چه آن را خدای توانای دانای عالم الغیب و الشهاده ساخته و پرداخته است. شگفت انگیز است، چه آنکه از ذاتی نشأت گرفته است که تفکر در آن جز حیرت نمی آورد. نیازهای آدمیان، جنبندگان، پرندگان و آبزیان را بر می آورد، زیرا خدای غنی حمید آنرا پدید آورده است. که می تواند زیبایی ها، هنر آفرینی ها و نقش و نگار صفحات بشکوه طبیعت را توصیف کند. 🔹چه کسی قادر است بیان کننده عظمت ابعاد مختلف آن باشد کدام نخبه و دانشور توانایی دارد سختگی و سنجیدگی و هزاران قانون به کار رفته در آفرینش طبیعت را با زبان و قلم بیان کند یا حتی در ذهنش و درونش تصور نماید. کیست که قدرت داشته باشد، لطافت، سختی و صلابت سنگ ها، وزانت کوه ها، روانی و زلالی آب ها، پرواز پرندگان، چشم نوازی رنگ های گل ها و گیاهان در دشت و صحرا، صدای گوشنواز پرندگان، قامت سرسبز درختان، طعم لذت آفرین میوه ها و هزار و یک صحنه و نکته بشکوه، شگفت آور، تحسین برانگیز و .. دیگر عناصر طبیعت را ـ جز اندکی از آنها را ـ بفهمد و درک کند. انسانی که خود را و طبیعت را نشناخته است، چگونه می تواند قانون برای آن بنویسد؟! @Rushdisu 🔹آری، تنها و تنها اوست که می تواند طبیعت را بنمایاند و بشناساند؛ همو که آن را آفریده و سامانش داده است؛ باید کلمات، خطوط و صفحات کتاب تکوین را او برای ما معنا کند و تنها تبیین و توصیف اوست که اطمینان آور است و راه را از چاه می شناساند. او در کتابش، که ترجمان راستین کتاب تکوین است، هزار آیه برای توصیف (طبیعت) آورده است. باید از قرآن انتظارهایی داشت که شایسته آن است، قرآن کتاب زندگی چگونه زیستن است، خدای متعال در آن که مایه هدایت مؤمنان و به مثابة نوری است که آدمی در پرتو آن می تواند راه را از بیراهه و کژراه بشناسد و در سایه آموزه هایش به سمت و سوی سعادت حرکت کند، به آدمی آموخته است که طبیعت آفریده اوست که نظم و نظامی حیرت آور دارد و آدمی می تواند در دامان گرم و باصفای طبیعت با نشاط و شادابی سالم، پاک، زندگی کرده و به سوی کمان در حرکت باشد. 🔹آری طبیعت به عنوان بستری برای کشاورزی و قوانین بسیار دقیق، پیچیده و شگفت‌انگیز رابطۀ آب، خاک و گیاه و رویش و پویش نباتات، آیت هستی پروردگار و گروهی از صفات اوست. اما انسان غالباً از این نعمت و آیت الهی غفلت می‌ورزد؛ نه به اهمیت توجه دارد و نه از نعمت و آیت بودنِ این امور، یاد می‌کند. از این رو قرآن همواره در انسان تنبه می‌آفریند و اهمیت، فضیلت و سودمندی‌های کشاورزی و طبیعت را به عنوان بستری برای آن، به آدمیان یادآور می‌شود؛ باشد که انسان‌ها از خواب غفلت بیدار شده و جایگاه واقعی و منزلت درخور کشاورزی را دریابند. ✍ حجت الاسلام و المسلمین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 بازیِ شرم و فاجعه 🔻 در باب ضرورت تربیت جنسی خانواده محور ✴️ اخباری به گوش می‌رسد؛ تعرض، آزار و یا به دختری، پسری، درخانه، در مدرسه، توسط ناپدری، توسط معاون، ... 🔹 اتفاقاتی می‌افتد، نامه رهبری به مسئول قوه‌ای، دستگیری مجرمی؛ جریان‌هایی به راه می‌افتد مدعی ضرورت به کودکان، در مدرسه، توسط والدین در خانواده، در مهدکودک، رد اسناد بین المللی، ضرورت استعفای وزیر آموزش و پرورش، لزوم تصویب فلان لایحه و طرح در مجلس، پذیرش و اجرای اسناد بین‌المللی، ضرورت اجرای اسناد مصوب داخلی و ... 🔹 انتقال مفاهیم جنسی امری مهم است؛ در ضرورت تبیین این مفاهیم به کودکان و نیز بزرگسالان، جای شبهه و انکار نیست؛ اما در چند و چون آن مباحثی وجود دارد که باعث اختلاف نظرهایی شده است. @Rushdisu 🔹 امور جنسی نباید به صورت عمومی و گفته شود زیرا حریم‌هایی از میان برداشته می‌شود و اصلاح که نمی‌کند هیچ، ضربه هم می‌زند؛ اما این نباید باعث شود که حاکمیت، دولت، روحانیت و افراد دلسوز برنامه‌ای برای امر جنسی جامعه نداشته باشند. یکی از مواردی که لازم است برای آن تدبیر شود مقوله‌ تربیت جنسی است. تربیت اعم است از آموزش و شامل آموزش هم می‌شود. تربیت همه سنین را در برمی‌گیرد و برای هر سن، برنامه‌ای دارد. 🔹 این‌که کودکان باید بدنشان را بشناسند امری بدیهی است. اما این امر بدیهی متأسفانه مورد غفلت واقع شده است. والدین شرم دارند با کودکشان در این باره صحبت نمایند و مباحث جنسی را نامتعارف می‌پندارند (چیزی که در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند به وضوح مطرح شد). اگر هم بخواهند صحبتی در این باره داشته باشند، آموزشی ندیده‌اند. ابتدا باید ضرورت آموزش چنین مواردی برای آن‌ها بیان شود و توجیه شوند که در کنار انواع تربیت فرزند اعم از علمی، بدنی، اقتصادی، اجتماعی ،عقیدتی و سیاسی، یک تربیت دیگر هم وجود دارد و آن است که باید از ابتدای تولد صورت گیرد؛ به طور مثال والدین نباید آلت تناسلی فرزندان را لمس نمایند طوری که موجب جلب توجه او بشود و یا اینکه وقتی می‌خواهند وارد اتاق او شوند با اجازه باشد تا او هم با اجازه وارد اتاق خواب آن‌ها بشود. توصیه‌ای که مضمون آن در آیه 58 سوره نور در قرآن کریم هم هست. بحث محرم و نامحرم، و یا خودداری از ارتباطات خارج از چارچوب ازدواج مانند دوستی دختر و پسر نیز مصادیقی از همین تربیت جنسی است. تربیت جنسی هم باعث شکوفایی صحیح غریزه جنسی می‌گردد، و هم ضامن حفاظت فرزندان از آسیب‌های احتمالی عده‌ای انسان‌نما که میل و عادتی شیطانی به تجاوز دارند. @Rushdisu 🔹 حال این تربیت بر عهده کیست؟ می‌توان کاندیداهایی را برای آن در نظر گرفت؛ پدر و مادر، مربی مهدکودک، معلم مدرسه، مربی بهزیستی، امام جماعت محله، مربی سرای محله، مشاور مدرسه، دوستان و رفقا، کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، چت‌روم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌ها و فیلم‌های ماهواره‌ای، کلیپ‌های پورن، کتاب‌های داخلی و خارجی، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌های) تلفن همراه و ... 🔹 همانگونه که می‌دانیم هر یک از گزینه‌های بالا اکنون دارند این وظیفه را به نوعی انجام می‌دهند! حال از سر خیرخواهی باشد یا خیانت!! اما وظیفه اصلی بر دوش کیست؟ چه کسی می‌تواند این وظیفه را از روی خیرخواهی با کمترین درجه انحراف (توجه داشته باشیم که غریزه جنسی یکی از لغزشگاه‌های انسانی در تمام ادوار تاریخ بوده است) و به صورتی مؤثر انجام دهد؟ 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔶 پاسخ سؤالات فوق، یک کلمه است؛ . معمولاً دلسوزتر از پدر و مادر برای فرزند وجود ندارد. استثناهایی هم ممکن است وجود داشته باشد ولی عام و فراگیر نیست. والدین بچه هستند که از ابتدای تولد، همه نیازها و ویژگی‌های جسمانی و از آن مهم‌تر روانی او را می‌شناسند و اگر چند بچه داشته باشند تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی درمی‌یابند و نحوه مواجهه درست با هر یک از آن‌ها را می‌دانند. دوست دارند که فرزندشان سعادتمند شود و زندگی خوبی داشته باشد و همه استعدادهایش شکوفا گردد. 🔹 همه می‌دانیم نام نیک فرزند، اولین نشانی‌اش، تربیت خوب خانواده است و اگر خدای ناکرده فرزندی ناخلف شد پدرش نخستین فحش را از مردم نوش جان می‌کند. تربیت، تکلیفی الهی است بر عهده پدرِ فرزند و خداوند از پدر، بابت این تکلیف، پاسخ می‌خواهد. پس تربیت جنسی هم بر عهده است، و اگر آن‌ها صلاح دیدند قسمتی از آن را با مدیریت و نظارت خود به فرد یا نهادی دیگر می‌سپارند. آموزش احکام غسل جنابت را به روحانی محل یا معلم دینی مدرسه می‌سپارند. آموزش نحوه ارتباط با جنس مخالف را به مشاور متدیّن و امین مدرسه. در زمان نزدیک ازدواجش، کتاب مناسبی را برای او خریداری می‌نمایند یا این‌که پدر برای پسر و مادر برای دختر، قسمتی از ضروریات زناشویی را تبیین می‌کنند. در همه این امور، پدر و مادر مراقبند که چگونه غریزه شگفت جنسی که ضامن بقای نسل انسان است، ره به سعادت ببرد. همچنین مراقبند که فرزند را از ورود به کانال‌ها و گروه‌های هرزه‌نگاری و فان جنسی خارجی و داخلی حفظ کنند. از ارتباط فرزند با فرد یا محافلی که برای زیست جنسی سالمش خطرناک است منع کنند. تربیت عبارتست از ایجاب و سلب؛ عبارتست از توصیه‌ها و بازداشتن‌ها؛ با ظرایفی که دارد و هنری که باید به خرج داد ... @Rushdisu 🔹 در تربیت یکی از مباحث خیلی مهم، است. سن است که بهترین زمان برای انتقال یک مفهوم را تعیین می‌نماید. اگر این را در نظر داشته باشیم دیگر به کودک پنج ساله در مهدکودک، واقعیت مطلب در مورد چگونگی تولد فرزند را نمی‌گوییم. به نوجوانان 13 ساله روش استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری را آموزش نمی‌دهیم ولو به بهانه مقابله با باشد. از سوی دیگر، قبل از شروع زندگی مشترک مطمئن می‌شویم که دختر و پسر تازه عروس و داماد مباحث اصلی و حتی ریزه‌کاری‌های جنسی خودشان و جنس مخالف و بهترین نحوه ارتباط و ارضای جنسی را بدانند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تعاملات استاد و دانشجو 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️رابطه استاد - دانشجویی رابطه‌ای بسیار است. تقریباً به همه درخواست‌های علمی با روی‌گشاده و اختصاص وقت مناسب پاسخ داده می‌شود. البته در عین صمیمیت، این رابطه کاملاً جدیست. 🔹 برای ارائه مشاوره و راهنمایی، معمولاً درخواست از طرف انجام می‌شود و استاد همراهی می‌کند. کمتر پیش می‌آید استاد پیگیر دانشجو باشد. درخواست زمان ملاقات با استاد، معمولاً از طریق ایمیل رسمی دانشگاهی انجام می‌شود؛ نه ایمیل‌های متفرقه و نه شبکه‌های ارتباطی. @Rushdisu 🔹 همه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌کنند؛ حتی اساتید و رئیس دانشکده را. من هنوز در قالب ذهنی خودم گرفتارم و عنوان پروفسور (استاد) و فامیلی اساتید را استفاده می‌کنم . برایم سخت است بگویم استیو! 🔹 دستشویی بین اساتید و دانشجویان مشترک است. حتی دستشویی‌های ایستاده! حتی گاهی که استاد، دانشجو را در فضای سرویس بهداشتی می‌بیند، وضعیت کارهایش را در آن جا از او جویا می‌شود. خلاصه اینجا تابلویی با عنوان «دستشویی اساتید» دیده نمی‌شود. 🔹 اساتید روزهای جمعه (که در این جا روز کاری است) مجازند دورکاری کنند. در این ساعات موظفند از طریق تلفن و ایمیل در دسترس بوده و پاسخگو باشند. 🔹 روزهای (یعنی شنبه و یکشنبه)، دانشجویان با استاد تماس تلفنی نمی‌گیرند. اگر هم ایمیلی ارسال کنند، نباید انتظار پاسخ را در این دو روز داشته باشند. @Rushdisu 🔹 هدیه و سوغاتی دادن و گرفتن نیز مرسوم نیست. حتی گاهی می‌تواند معنای منفی داشته باشد. عمدتاً هستند که شیرینی یا هدیه تهیه می‌کنند که معمولاً اساتید، آن‌ها را در آبدارخانه برای استفاده همگانی قرار می‌دهند. مقایسه کنید این وضعیت را با برخی دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در ایران، که اگر زمان جلسه دفاعیه دانشجو به وقت ناهار بخورد، زحمت تهیه ناهار نیز بر دوش دانشجو می‌افتد. 🔹 در دانشگاه، پوشیدن لباس‌های غیررسمی بیشتر مرسوم است تا لباس‌های رسمی. کت و شلوار بیشتر در شرکت‌ها و سازمان‌ها پوشیده می‌شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تجاوز؛ از ثمرات نگاه تجاری به مدارس ✴️ یکی از داغ ترین مسائلی که این روزها در فضای افکار عمومی جامعه مطرح است، ماجرای تاسف بار تجاوز به نوجوانان است که این بار در فضای خودش را نشان داده است. این ماجرا همچون ماجراهای مشابه دست خوش استفاده های سیاسی فرهنگی قرار گرفته است. در این میان جریان های که در چنین رخدادهایی خود را دایه دلسوزتر از مادر معرفی می‌کنند، به دنبال احقاق حقوق کودکان و نوجوانان هستند لکن سوالی که در اینجا می توان طرح کرد این است که جریان های به اصطلاح روشنفکر چه نقشی در شکل گیری چنین رخدادهای تاسف باری در جامعه دارند. 🔹 چنین جریان هایی از یک سو مدرسه را دانش آموزان معرفی می‌کنند تا جایی که خانواده ها احساس می کنند که مسئول اصلی تربیت فرزندان آنها مدارس هستند و از سوی دیگر مدرسه را به یک تقلیل داده اند که صرفا به دنبال آماده سازی دانش آموزان برای آزمون کنکور است. به بیان دیگر، مواجهه جریان های غرب زده با فضای مدرسه صرفا مواجهه آموزشی است؛ آموزشی که بتواند به عنوان یاد دادن مهارت های تست زنی، آینده شغلی و اجتماعی دانش آموزان را تضمین کند. @Rushdisu 🔹 در چنین شرایطی که نه خانواده خود را متولی تعلیم و تربیت فرزندان می داند و نه مدرسه، جای تعجب ندارد که آموزش های فرا کنکوری از جمله بی صاحب بماند و هر کسی با سلیقه و برداشت خود به این مسئله بپردازد و در نتیجه عده ای از این موقعیت سوء استفاده کنند و خیانت های جبران ناپذیری برای خود و جامعه به وجود آورند. تا زمانی که جریان های به اصطلاح روشنفکر این دو نگاه را نسبت به فضای آموزشی در جامعه ترویج می دهند همچنان باید منتظر چنین اتفاقات تاسف باری در مدرسه باشیم. 🔹 راهکار مواجهه با چنین رخدادهای زشتی چیزی نیست جز این که فراموش نکنیم محوری ترین و اصلی ترین نهاد تعلیم و تربیت، است و مسئولیت خانواده ها در زمینه تعلیم و تربیت به هیچ عنوان قابل تفویض به نهادهای دیگری از جمله مدرسه نیست. طبیعتا انتظار می رود که خود خانواده ها تربیت جنسی فرزندان به عهده بگیرند و به هیچ عنوان این مسئله را به نهاد یا ارگان رسمی یا غیر رسمی واگذار نکنند. 🔹 از سوی دیگر مدرسه را به یک نهاد تبدیل نکنیم که در نتیجه هر کس و ناکسی به خود اجازه دهد در این عرصه وارد شود و به اسم تعلیم و تربیت یک تجارت بزرگ برای خود ایجاد کند. ترویج و نهادینه کردن نگاه تجاری به مسئله آموزش بزرگترین خیانت به آموزش وپرورش است که متاسفانه بروز چنین اتفاقات ناگواری در فضای آموزشی از کمترین ثمرات این شجره خبیث در مدرسه است. @Rushdisu 🔹 نگاه تجاری به مدرسه موجب می‌شود که مسئولین مدرسه صرفا به دنبال معلم هایی باشند که تخصص تست زدن داشته باشند تا دانش آموزان رتبه های خوبی در آزمون کنکور کسب کنند، حال فرقی نمی کند که این معلم ها به اصول و موازین دینی، اخلاقی و انسانی متعهد باشند یا نباشند. در چنین فضایی دیگر معلمان معلم نیستند بلکه صرفا دبیرانی هستند که یک سری مهارت های تست زنی به دانش آموزان آموزش می دهند و در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که امنیت دینی، اخلاقی، فکری و جنسی دانش آموزان در معرض خطر باشد. 🔹 حال متوجه می شویم همان کسانی که در چنین وقایعی خودشان را مدافعان حقوق کودکان معرفی می کنند و رسانه هایشان در دفاع از آزار جنسی کودکان گوش فلک را کر کرده اند، از متهمان ردیف اول چنین پرونده هایی هستند چرا که با خلع مسئولیت تربیت از پدر و مادر و همچنین ترویج نگاه تجاری به مدارس زمینه ساز بروز چنین اتفاقاتی می شوند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 یگانه دوران ✴️ به تعبیر آیت الله جوادی آملی، هم «» بود و هم «». نه تنها فهمید که دین چه می گوید، بلکه کوشید تا دین را از صفحه کتاب به صحنه جامعه بیاورد. مصلح اجتماعی روزگار ما موجی را در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی شکل داد که بگوییم عصر ما عصر امام خمینی(ره) است. 🔹 عصری که گفتار و نگرش او مبدأ تحول جدی در چندین نسل از مردمان این سرزمین و حتی فراتر از جغرافیای مرسوم دولت-ملت در جبهه مستضعفین عالم شد. او با طرح یک نظام فکری و عملی که نخ تسبیح و مرکز نظام معنایی آن اسلام بود، حیات مجدد را به پیکره بی روح جامعه اسلامی دمید. اسلام به روایت اصیل و ناب آن که همواره در معرض دو تهدید بالقوه تحجر و التقاط بود اما به جهت شخصیت او، جامع و کامل بود. شخصیتی که جمع فقه و فلسفه و عرفان بود. 🔹 به تعبیر رهبر انقلاب در 14 خرداد 1389، اولین و اصلی‌ترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله‌ی اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالت‌خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. ارائه دهنده یک مکتب با ابعاد کامل که در کنار یکدیگر معنادار است. 🔹 اما چرا امام خمینی در روزگار معاصر ما یگانه دوران شد؟ چرا در میان همه خط مشی و مسیرهای بدیل، مشی و مکتب او به عنوان مسیر نجات بخش جامعه امروز ما جلوه کرد؟ چه تمایزهایی میان جریان اصلاحی امام با سایر جریان های اصلاح گر در سده معاصر جامعه ایرانی وجود دارد؟ متأسفانه نپرداختن به این پرسش بنیادین موجب شده است نهضت اسلامی به رهبری امام و جریانی که او را در جامعه معاصر ایرانی رقم زد در تداوم تحرکات پیشین جامعه ایران، همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت، یا نهضت مشروطه خواهی تلقی و تفسیر کنند. 🔹 جریان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در بهمن 57، نه صرفاً از حیث حدود تأثیرگذاری کمی و ظاهری، بلکه به لحاظ ماهوی و محتوایی دارای تفاوت جوهری با جریان های پیش از خود است. بخش عمده این تفاوت ها نیز به مشی و سیره رهبر این جریان باز می گردد. خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد شخصیت و سیره او به این جریان نیز وجه تمایز می بخشد و چهره او را به عنوان یک «» نمایان می کند. 🔹 بخش عمده این تفاوت در امام و به تبع جریان تحت هدایت او و اعطا شأن تأسیسی به او، حاصل نگرش خاص امام به «اسلام ناب» و نسبتی که این الگو با دنیای معاصر داشت، باز می گردد. مکتب امام خمینی(ره) با خصوصیات جامع آن باید مورد مطالعه و بحث قرار گیرد و در این جهت چند ویژگی برجسته و شاید مهم ترین آنها را نباید از نظر دور داشت: 1⃣ باور قلبی و ایمانی به نیروی لایزال الهی در کل مسیری که آن را «» می دانست. او در همان اولین یادداشتهای سیاسی خود در دهه 20 شمسی، از « قیام لله» به عنوان تنها راه اصلاح دو جهان غیب و شهود یاد می کند. 2⃣ باور به ظرفیت مردمی و برگرداندن عزت به معنای واقعی به عموم افراد جامعه که توامان آگاهی بخشی عمومی و در کل جریان مبارزات و اداره کشور را به دنبال خود دارد. او تنها شخصیتی در تاریخ معاصر ما بود که پایگاه مشی مبارزاتی خود را عامه مردم از هر قشر قرار داد و در این مسیر تکیه اصلی خود را بر طبقه مستضعفین به معنای کلان خود(نه لزوما با فهم اقتصادی) قرار داد. 3⃣ تغییر نسبت افراد جامعه با و تلقی فهمی فراتر از تکالیف فردی در مورد دین و دینداری به یک اثرگذار برای تغییر. حرکت مبارزاتی امام بر اساس باورها و اعتقادات دینی مردم سامان می‌یافت و مردم، حرکت امام را ادامه طبیعی باورهایی می‌دانستند که نسلها با آنها زندگی کرده بودند. 4⃣ حفظ جریان اصلاحی با پافشاری بر نظریه «نه شرقی، نه غربی» در مقام نظام سازی و تدقیق طرح و نسخه خود 🔹 حرکتی که او در عصر ما رهبری کرد، برآمده از اصلی بود که امیرالمومنین علی(ع) در خطبه شقشقیه بیان کردند که خداوند از عالمان دین و دانشوران آیین خود تعهد گرفته است که در برابر شکمبارگی ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان آرام نگیرند و آن بی عدالتی را با سکوت و قعود خود آرام نگذاشته و امضا نکنند. این مشی و مسیر است که موجب می شود به تبع از مولای خود که سفر به حیات حقیقی را فوز و رستگاری دانست، او نیز با قلبی آرام و ضمیری مطمئن راهی دیدار معشوق شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu