eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
186 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📄 رکورد اعتماد 🔻 تحلیلی بر علل ناکارآمدی تبلیغات تخریبی علیه کمیته امداد امام خمینی ✴️ چند وقتی هست که آتش تبلیغاتی تخریبی به سمت امام خمینی نشانه رفته است و مخالفین در تلاش برای تضعیف این سازمان در بین مردم هستند. تقارن این حمله با ماه رمضان، شب های قدر و روز عید فطر که زمان های مهمی برای دریافت انفاق های مستحبی و واجب مردم است، نشان دهنده تلاش هوشمندانه دشمن برای ضربه زدن به کمیته امداد است. تدارک این هجمه تبلیغاتی غالبا توسط جریان های ضد انقلاب خط دهی شده است. موضوع قدیمی «خرج شدن صدقات ایرانی ها در کشورهایی مثل فلسطین و لبنان»، اصلی ترین دستمایه این تبلیغات بوده است. با وجود این که این موضوع، تکراری است و قبلا نیز محل حمله به این سازمان بوده است، اما همچنان به اندازه کافی حساسیت برانگیز هست که بتواند مردم را برای کمک کردن از طریق کمیته امداد دچار تردید کند. 🔹اما چه شد که این تدارک تبلیغاتی نتوانست به هدف خود برسد و بنابر اظهارات رئیس کمیته امداد، به امداد توسط مردم شکسته شد؟ این نوشتار علت اصلی را تحول بنیادین و راهبردی کمیته امداد نسبت به دوره قبلی می داند و بر این باور است که ناکارآمدی تبلیغات تخریبی علیه کمیته امداد، محصول حرکت امداد در دوران جدید خود به سمت رویکرد است. 🔹مشتریان یک خیریه، تامین کنندگان منابع مالی و غیرمالی آنها هستند. این مشتریان شامل همه خیرین چه در سطح کلان و چه خرد و چه خیرین پولی و چه غیرپولی می شود. کمیته امداد تا پیش از دوره مدیریت جدید احساس ضرورت بر پاسخگویی و شفاف سازی عملکردی خود نسبت به مردم را احساس نمی کرد. در مناطق بالاشهر تهران، ساختمان های اداری متعدد و نسبتا لوکسی داشت. چندان نسبت به بهبود فرآیندها و فعالیت های خود و افزایش بهره وری، حساسیت به خرج نمی داد. تعامل و ارتباط کافی با خیرین خرد و عموم مردم برقرار نمی کرد و ضرورتی هم برای انجام چنین کاری نمی دید. سازمان، نه فعالیت های روابط عمومی را دنبال می کرد و نه فعالیت های تبلیغاتی و ترویجی را از محورهای فعالیت های خود می دانست. 🔹در زمان قبل، کمیته امداد نسبت به شایعات و تخریب هایی که بر ضد آن می شد، تمایل و شاید توانی برای پاسخگویی نداشت و ترجیح می داد نسبت به این آنها سکوت کند. در دوره پیشین کمیته امداد، کوششی برای استفاده از روش ها و کانال های جدید برای جلب کمک های خیرین صورت نمی گرفت و به طور خلاصه در گذشته این سازمان به معنی واقعی کلمه یک سازمان غیرمشتری مدار بود. 🔹خیریه های مشتری مدار، سازمان هایی هستند که باید بر مشتری مداری و بهبود خود در نزد مشتریان بیشترین حساسیت و اهتمام را به خرج دهند. خیریه مشتری مدار، فروتنانه و متواضعانه با تامین کنندگان منابع مالی خیریه رفتار می کنند، نه طلب کارانه و متوقعانه. خود را امین و امانت دار ریال به ریال پول هایی می داند که مردم به آن سازمان افتخار نمایندگی برای رساندن آنها به دست نیازمندان و محرومان را داده است. چنین سازمانی با و مخاطبان خود سخن می گوید. نقاط قوت خود را با مردم در میان می گذارد و برای رفع ضعف ها تلاش می کند. از تغییرات و تحولات سازمانی مردم را مطلع می کند. نحوه هزینه کرد منابع دریافتی را به روشنی به اطلاع مشتریان می رساند. از نیازمندی ها و نقاط ضعف موجود که هنوز توان لازم برای ورود آماده نشده، از مردم استمداد می طلبد. 🔹اگر چه انفاق حقیقی برای کسب رضایت الهی و با نیت خدایی انجام می شود و اجر و مزد منفقین با خداوند است، اما خیریه مشتری مدار وظیفه خود می داند که در قالب ارتباط با مشتریان خود به خاطر مهربانی هایشان، از آنها تشکر و قدردانی کند. خیریه مشتری مدار، وعده کذب و دروغ به مردم نمی دهد. کما این که قول نقل مکان ساختمان کمیته امداد از شمال تهران عملی شد. خیریه مشتری مدار، با صداقت و عملی و زبانی برای خود اعتبار می اندوزد تا بتواند در زمان بحران و مشکل (همچون تبلیغات تخریبی) به سلامت و بدون آسیب عبور کند تا پاسخ شبهات و تهمت ها، برای مردم پذیرفتی و قابل قبول باشد. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 "آره منم شنیدم، فلانی، این کاره است" ✴️ یک معلم مدرسه را در نظر بگیرید که بچه‌ای کم سن و سال را دیده که با نشانه‌ای حاکی از ضربه‌ای شدید به مدرسه آمده است. معلم از او می‌پرسد که چه شده و پاسخ می‌شنود که پدر آن بچه، فرزندش را با چوب بیس‌بال تنبیه کرده است. آنچه معلم نمی‌داند این است که پدر و فرزند اصلا یکدیگر را ندیده بودند بلکه پسر، چوب بیس‌بال را برداشته و فرار کرده است. به دنبال گزارش این اتفاق از سوی معلم، پلیس به منزل بچه می‌رود تا علت را بپرسد. هیچکس در منزل نیست. یکی از همسایگان آنها با دیدن پلیس، از پلیس علت حضورشان را می‌پرسد و پلیس به وی می‌گوید که در خصوص تحقیقات پیرامون بدرفتاری پدر با فرزندش در آنجا حضور دارد. همسایه قبلا نیز شنیده بود که پدر یکبار فرزندش را زده بود و لباس‌های پاره پسر را دیده بود. همسایه گمان کرده بود که بدرفتاری با فرزند، در طول مدت همسایگی وجود داشته، بنابراین به پلیس می‌گوید که به نظر وی نیز پدر، قبلا هم با پسر بدرفتاری داشته است.(برگرفته از کتاب نظریه‌های جرم‌شناسی). 🔹 این نمونه مثال، در ادبیات جرم‌شناسی، نمونه‌ای از (Labeling Theory) که هرچند در واقع چیزی وجود ندارد بلکه برچسب مجرمانه به فرد، براثر سابقه ذهنی و تفسیر عطف به ماسبقی است که از وی وجود دارد. در واقع در مثال ذکر شده، همسایه بر این باور است که دلیل حضور پلیس در آنجا، این است که اتفاق جدی صورت گرفته و لذا برچسب «بدرفتاری با کودک» که از سوی پلیس ارائه شده است، مورد پذیرش همسایه نیز قرار می‌گیرد و حوادث قبلی نیز در ذهن وی به گونه‌ای بازسازی می‌شود که با این برچسب مطابقت پیدا می‌کند. 🔹 چنین حالتی از دو جنبه قابل بررسی است: از جانب کسی که برچسب می‌خورد و از جانب کسی که برچسب می‌زند. در خصوص کسی که برچسب می‌گیرد باید در نظر داشت که برای جلوگیری از برچسب خوردن بدون دلیل، باید تصویر درستی از خود را در جامعه ارائه نمود. در واقع مدیریت تصویری که در کلام مولا امیرالمومنین وجود دارد که «اتقوا مواضع التهم»، است که برچسب‌های این چنینی اطلاق نگردد. 🔹 اما در خصوص برچسب زننده، باید دقت کرد که سفارش‌های زیادی درخصوص عدم قضاوت و... وجود دارد. نکته ای که وجود دارد این است که هریک از ما یا تجربه همسایه آن مرد را داشته‌ایم و یا در آینده خواهیم داشت. 🔹 با چنین قضاوت‌هایی ممکن است برچسبی که به وی اطلاق می‌گردد، هیچ وقت از وی جدا نشده و مسیر زندگی فرد را عوض کند. چه اینکه ممکن است به عنوان یک مجرم در جامعه شناخته شود، و یا اینکه این در ذهن بوجود آمده و تعاملات با وی را در مقام همسایگی تحت تأثیر قرار دهد. 🔹 باید متذکر شد که در فرآیند برچسب‌زنی، فرد چه مجرم باشد چه نباشد، به خاطر تصویری بدی که از وی ارائه شده است، دیگر یارای را نداشته و به خاطر عدم پذیرش از سوی جامعه، تصویر وی از خود (Self-Image) نیز دستخوش تغییر شده و باعث می‌شود فرد خود را مجرم شناخته و در نتیجه یا (در فرض اینکه وی واقعا جرمی انجام داده است) مسیر مجرمانه قبلی را ادامه می‌دهد و یا (اگر برچسب اطلاق شده، موهوم باشد) مسیر مجرمانه را آغاز می‌کند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 !!welcome to javanmard-e ghassab 🔶پرده اول؛ رهایی 🔹هواپیما بر باند یکی از فرودگاه‌های لندینگ می‌کند. همان هواپیمایی که انواع و اقسام کلماتش را به انگلیش نوشته‌اند از پَسِنجِر تا دِنجرس و... رها شدن از فرودگاه تایم می‌طلبد. مخصوصاً اگر آفیسر پاسپورت خانمی باشد به‌غایت اَنگری که فقط با چشم و دست منظورش را به تو بفماند. از آن بدتر شرایطی است که نمی‌توان حتی برای نید مشترک همه انسان‌ها یعنی wc تابلویی پیدا کنی. اینجاست که علی‌رغم تسلط همه دوستان بر انگلیش، یک اَپ برای ترنسلیت نوشته‌های پیرامونت کارساز می‌شود و تازه کانفیوژنت برطرف می شه و ریلکس تر ادامه می دهی... . 🔶پرده دوم؛ جوانمرد قصاب 🔹سر درب مغازه‌ها و تابلوهای سطح شهر خبری از نیست. این مسئله درد سربزرگی می‌شود مخصوصاً به هنگام خرید. اگر علامت مک‌دونالد را نشناسی یا عکس خوک روی پنیر را نبینی یا نتوانی با انواع و اقسام روش‌ها، نوشیدنی بدون الکل از مغازه‌دار طلب کنی؛ آن زمان است که باید در گوشه‌ای بنشینی و زانویت را در بغل‌گیری تا با یادگیری بر هیبت زبان روسی فائق آیی. اوضاع از آن‌هم بدتر می‌شود مخصوصاً اگر خطوط حمل‌ونقل همگانی مسکو و به‌طور خاص مترو، جدای از پیچیدگی و زیبایی‌اش، فارغ از یک کلمه انگلیسی باشد که مثلاً ایستگاه جوانمرد قصاب شان را به انگلیسی بر روی آن حک کرده باشند. @Rushdisu 🔶پرده سوم؛ هنر سکوت! 🔹در جلسه با یکی از خبرگزاری‌های روسی هستی و تا قبل از آن‌که مدیر خبرگزاری بیاید، دو جوان روس زودتر می‌آیند و در کنار صندلی مدیرعامل جا خوش می‌کنند و همه دل‌خوش از آنکه در این مدت به‌سختی توانسته‌اند یک روسی را پیدا کنند تا به انگلیسی سخن بگوید؛ بنابراین به‌طریق‌اولی از فارسی-این زبان مهجور- هم عاجز هستند. به زبان فارسی با هم‌سفران شوخی‌هایی ردوبدل می‌کنید. 🔹مدیرعامل می‌آید و مترجم ما برایمان سخنان ایشان را ترجمه می‌کند و در انتهای جلسه مدیرعامل اشاره می‌کند که فرد سمت راست او به زبان انگلیسی و عربی مسلط است و فرد سمت چپ به زبان .... تازه ذهنت پیرامون همان شوخی‌های اول جلسه می‌گردد که نکند سخن بدی گفته باشیم و خب اصلاً چرا او تاکنون و قبل از شروع جلسه به زبان فارسی سخن نگفت تا هنرش را برای ما نمایان سازد که یک‌دفعه مدیرعامل از او خواهش می‌کند که بعد از رفتنش، او با زبان فارسی با مهمانان سخن بگوید.از بچه‌های شمروون بهتر به فارسی مسلط است. وقتی علت عدم صحبت او به زبان فارسی را جویا می‌شوی، تنها می‌گوید که ما موظف به روسی صحبت کردن هستیم مگر به هنگام !! تازه می‌فهمی ضرورت یعنی چه؟؟ تصور آن‌هم سخت است که اگر این جلسه به‌طور عکس در ایران اتفاق می‌افتاد.... 🔶پرده چهارم؛ گمان سوء 🔹در سفرهای هوایی بین‌شهری در این تعصب به زبانشان باز هم به چشم می‌خورد. این تعصب در ظاهر بیرونی و درونی هواپیما هم هویداست. داخل کابین همه‌چیز به روسی حک‌ شده است و تنها پس از چندین دقیقه روسی صحبت کردن، مهماندار به یکی دو جمله انگلیسی گفتن اکتفا می‌کند. به گمانم آن‌هم برای دل‌خوش کردن ما بیست نفر ایرانی بود که سوار شده بودیم... . 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔶پرده پنجم؛ بازگشت به وطن 🔹در همین حوالی و در کلان‌شهری که نامند، می‌توان تعصب زبانی مدفون‌شده در ذهن‌ها را همچو آثار تاریخی دید. حالا علاوه بر اینکه جوانمرد قصاب به انگلیسی نوشته می‌شود، یک سؤال جدی‌تری برایت شکل می‌گیرد که مگر بنا نبود انقلاب اسلامی هدایتگری در عرصه جهانی شود؟ حالا چرا تابلو میدان آن‌هم نمی‌تواند یک گردشگر را راهنمایی کند، چه رسد به هدایتگری در عرصه جهانی!! تابلویی که میدان را هم به انگلیسی می‌نویسد و فردی نیست که به آن فرد مسئول بگوید، رحمت خدا بر تو؛ چرا لااقل دقیق ترجمه نمی‌کنی تا مسافر فرنگی را از حیرانی نجات دهی؟! @Rushdisu 🔹رحمت الهی تنها محدود به مسئولان مترو نمی‌شود. آن‌قدر اوضاع فرهنگ در تجارت هم به وخامت کشیده شده است که به هنگام سفارش غذا، اگر معنای استریپس و اسپایسی را نفهمی و از فروشنده سؤال می‌کنی، فروشنده با لبخندی سراسر حقارت و تعجب می‌گوید: استریپس همان تکه‌های مرغ سوخاری است و اسپایسی همان تند خودمان!! حس حقارت بیشتر از این هم می‌تواند باشد، وقتی‌که وزیر فرهنگ به‌عنوان متولی صیانت از فرهنگ و ترویج تعصب بدان، به خاطر کوتاهی‌اش از مجلس کارت زرد بگیرد! 🔶پرده آخر؛ تعصب فرهنگی 🔹 چه بخواهیم و چه نخواهیم یار جدایی‌ناپذیر الگوی توسعه غربی است. بالاتر از مسئله تهاجم فرهنگی، تزریق نتوانستن‌ها و تکثیر ذهن‌های منجمدی است که فلان نظریه‌ها را بر وحی مقدم دارند و بدان باور بیشتر و قوی‌تری داشته باشند. در عرصه بازاریابی هم نتوانستن‌ها و ذهن های منجمد زمانی هویدا می‌شود که مدیر بازاریابی وارد کنیم و مرتب بگوییم زبان و فرهنگ ما مظروف خوبی برای تجارت و بازاریابی نیست! اگر امروز به کالای ایرانی تعصب کمرنگ‌تری داریم، ثمره فقدان تعصب به فرهنگ و زبان فارسی خودمان است. بنابراین تعصب داشتن نسبت به کلمات فارسی در کسب‌وکار و تابلوهای شهری می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد برای حمایت از کالای ایرانی. 🔹 باید باور داشت، حمایت از بدون حمایت از فرهنگ ایرانی بی‌معناست. عرصه بازاریابی و تجارت، عرصه به عاریت گرفتن ذهن‌ها و ادراک‌هاست و زمانی که این ذهن‌ها و ادراک‌ها، مسخر شده فرهنگ دیگری باشند، در رفتار عموم افراد جامعه نمی‌توان تعصب اقتصادی و فرهنگی را شاهد بود. چه خوب رهبر ما و سید ما خیلی پیشتر گفته بود: «تقلید فرهنگی، خطر خیلی بزرگی است». ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄بازاریابی رمضانی 🔺بازاریابی تا کجا اجازه ورود به حریم روحانی انسان را دارد؟🔻 ✍ سید محمدحسین میرهادی
📄 بازاریابی رمضانی ✴️ "یک آژانس ویژه رسانه‌های اجتماعی موسوم به (The Online Project (TOP اعلام کرده است در ماه اهالی 9 کشور خاورمیانه تا 30 درصد بیشتر به استفاده از رسانه‌های اجتماعی (فیسبوک و توئیتر) استفاده می کنند." 🔹همین یک جمله برای مدیران کافی است تا از چند ماه قبل از رسیدن ماهی که در ظاهر یک فرصت عبادی است، به فکر باشند تا از قافله تبریکات و تبلیغات جا نمانده و شرکت خود را در راس این بازدید ها قرار دهند. 🔹ماه رمضان که از آن با صفت «مبارک» نیز یاد می شود، نهمین ماه قمری بوده که با شنیدن نام آن، چیزی که در اذهان عمومی خطور می نماید، روزه و شب زنده داری و مناجات و سحرخیزی و ازین دست مسائل است. 🔹کمتر کسی شاید به این بیاندیشد که ماه رمضان می تواند فرصتی برای بازاریابی کسب و کارها نیز باشد. با نگاهی به پیرامون خود، به وضوح در می یابیم که با نزدیک شدن این ماه، سیل محیطی و مجازی، چشم نوازی کرده و هرکدام در تلاش اند تا محصول خود را (اعم از کالا یا خدمات) به نحوی به این ماه مرتبط سازند. این تلاش ها هم عمدتا منحصر در چند اِلمان «هلال ماه»، «فانوس»، «خرما»، «قرآن کریم»، «قوری عربی»، «توپ جنگی» می شوند. 🔹جالب تر اینجاست که شرکت هایی که اقدام به تبلیغ یا تبریک به مناسبت این ماه انجام می دهند، لزوما شرکت های اسلامی نیستند و بعضا محصولات آنها هم هیچ ارتباطی با ماه رمضان ندارد. 🔶 در خصوص اصل بهره گیری کسب و کارها از یک رویداد دینی و توحیدی، دو زاویه دید متفاوت زیر، قابل طرح است که در این سطور صرفا به بیان آنها اکتفا می شود: 1⃣ آنچه که در وهله اول بنظر می رسد این است که تصویر مثبت از ماه رمضان در متن جامعه، نمونه خوبی برای الگوسازی در مورد سایر مناسک و مناسبت های دینی است. ماه رمضان (به عنوان یک مناسبت مذهبی) در جامعه موجب اقبال عمومی کسب و کارها به این مناسبت گردیده است. در واقع در یک چرخه و بازخور مثبت، نگاه ایجابی به ماه رمضان موجب این حجم از تبلیغات گردیده و همین گستره تبلیغاتی نیز به تصویر مثبت از این ماه را بهبود می بخشد. در این نگاه، سوال های از این قبیل مطرح می شود: ❓ آیا امکان تسری این پدیده به سایر رویدادهای مذهبی نیز وجود دارد؟ ❓ برای مثال می توان برای مواردی مانند نماز، زکات، انفاق، حج و سایر مناسک مذهبی نیز، چنین پدیده ای را اجرا نمود؟ 2⃣ اما از نگاهی دیگر باید گفت دنياي امروز، دنياي آكنده از "محرك - پاسخ"ها است. دنياي مشحون از پيدا كردن روزنه‌هاي تحريكي جديد كه انسانها را مسحور كند و وادار به تصميم خريد نمايد. وجهه جديد بازاريابي، حتي از حريم جسماني و آفاقي آدمي گذر مي‌كند و با جسارت تمام به و انفسي انسان پا مي‌گذارد و احساس شرمي هم در ميان نيست. در حقيقت، تمام ارزش‌هاي نهفته انساني، توحيدي و مقدس در حال انطباق كاربري، براي «حداكثرسازي سود» است. حال اين طرح‌ها يا در قالب ارائه شعاري جذاب اما تو خالي است مثل تبريك يك مناسبت يا در فرم يك طرح كسب و كاري پيشرفته و شايد پيچيده (مثل طرح‌هاي شركت‌هاي تلفن همراه). 🔹 آنچه كه واضح است دستبرد به حريم و هويت ايام‌الله، آنها را بعضاً در حد يك پديده عادي بشري پائين مي‌آورد و از فر و شكوه آنها مي‌كاهد. يعني وقتي در يك تبليغ تلويزيوني، راديويي يا مطبوعاتي نام شركت يا بانكي است كه براي ارائه خدمات خود، دچار ايراد و نقص است يا براي رعايت حدود الهي، جسارت و تلاشي صورت نمي‌دهد، اينجاست كه، آن واقعه را پائين آورده و دستخوش خواستهاي تجاري خود می کند. در این نگاه باید بدنبال پاسخی برای سوال های ذیل بود: ❓ اینکه آیا اصل استفاده از مناسبت های مذهبی چهت تبلیغات تجاری، پدیده ای صحیح و مطلوب است؟ ❓ اینکه آیا یک کسب و کار، بدون باور و اعتقاد به یک پدیده توحیدی، به تبلیغ آن در جهت منافع خود بپردازد قابل قبول است؟ ❓ تا کجا بازاریابی اجازه ورود و بازی دارد؟ ❓ سناريو‌هاي درگير كردن مردمان براي پاسخ به محرك، تا كي و کجا ادامه دارد؟ ❓ آيا حدود و اصولي براي مهار وجود دارد؟ ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄حکومتداری اثربخش 🔺چگونه ظرفیت حکومتداری اثربخش را افزایش دهیم؟🔻 ✍ حمید ایزدبخش
📄 حکومتداری اثربخش 🔻 چگونه ظرفیت را افزایش دهیم؟ 🔶 مقدمه ✴️ اینکه سیستم حکومت داری جمهوری اسلامی را چگونه می‌توان به سمت حکومت‌داری‌ای اثربخش سوق داد، بر یک امر پیشینی استوار است که تا حل نشود، نمی‌توان به سراغ مراحل بعدی رفت. همانطور که دان می‌گوید اگر خوب مسئله را نشناسیم در واقع به بی‌راهه رفته‌ایم و کل مسیر ارائه راهکارمان خطا خواهد رفت. بنابراین ابتدا باید تعیین‌ کنیم مسئله چست و تا ندانیم مسئله چیست، دادن هر راهکاری بر پیچیده‌تر شدن فضا خواهد افزود. 🔹 سوالی که پس از توجه دادن به مسئله و مسئله‌یابی با آن مواجه می‌شویم، آن است که حال چگونه مسائل را بشانسیم. با توجه به اینکه مسئله امری ذهنی و در واقع به "فاصله بین وضع مطلوب و وضع موجود" تعریف می‌شود، چگونه بایستی به مسئله نزدیک شود. و به عبارت دیگر آن ما در نسبت حکومت‌داری و یا آن ارزش بنیادین چیست که بتوان مسائل را به خوبی احصاء کرد. 🔹 برای یافتن حالت ایده‌آل بایستی به عنوانِ سوال کمی بیشتر دقت کنیم: حکومت‌داری اثربخش. به نظر می‌رسد تامل در حکومت داری اثربخش ما به (resilience) نزدیک می‌کند. اینکه چرا این امر را به عنوان ایده‌آل مد نظر قرار می‌دهیم از دو بعد می‌توان به آن توجه کرد؛ هم از بعد ارزشی و ناظر به فرهنگ و بافت جمهوری اسلامی ایران و هم ناظر به مسئله‌شناسی و ریشه شناسی که در ادامه به هر دو اشاره می‌کنیم. 🔶 مقاوم‌سازی ارزشی بنیادین 🔹 در مفاهیم دینی ما "قوام" "مقاومت" و دیگر از این واژه‌ها که همگی از نظر ریشه به مفهوم مقاومت نزدیک‌اند، در نسبت حکومت و مردم بسیار پر کاربردند. حتی در سوره حدید خداوند به صراحت هدف از ارسال رسل را برپاداشتن قسط به وسیله مردم بیان می‌دارد که برپا داشتن در عربی با واژه "لیقوم" آمده که آن هم اشاره به مقاوم‌سازی دارد. و به عبارتی هر جا که از قیام کردن و حرکت و سخن گفته می‌شود به نحوی بر استوار بودن و پایداری اشاره دارد. 🔹 از اینرو می‌توان گفت یکی از ارزش‌ها و مولفه‌های اصلی در فرهنگ دینی اسلامی ما فرهنگ مقاوم‌سازی حکومت است و هرجا که این امر نباشد مورد تایید نیست. حتی در جایی خداوند رباخواری را موجب تزلزل و سستی جامعه می‌داند که نشان دهنده آن است که هر امری که از قوام و استواری حکومت و جامعه بکاهد مورد تایید دین و ارزش‌های الهی نیست. 🔶 ریشه‌شناسی مسائل حکومت‌داری 🔹 توجه صرف به مسئله و مسئله‌شناسی کفایت نمی‌کند. بلکه بایستی توجه خود را به ریشه مسائل و یا مسائل اصلی حکومت‌داری معطوف داریم. این مسائل اصلی و ریشه‌ای هستند که مسئله‌جنبال سلسله مسائل حکومت‌داری در جمهوری اسلامی هستند . باید در واقع برای آن‌ها تدبیر کرده و حل مسئله کرد. 🔹 به نظر می‌رسد امروز در حوزه‌های مختلف اجتماعی ما از مسائل عمده و بزرگی رنج می‌بریم. مسائل ناظر به تحریم، مسائل ارزی، مسائل فساد، مسائل اخلاقی و عدم تبیعت از قانون و ... . 🔹 در نگاه اول ما همه این‌ها را مهم و حیاتی می‌دانیم اما بایستی به ریشه و اصل این مسائل توجه کنیم. به نظر می‌رسد ریشه و اصل همه این مسائل محکم نبودن و قوام نداشتن سیستم اداره حکومت در جمهوری اسلامی است. به عبارتی با فرض مقاوم و استوار بودن حکومت‌داری هیچ کدام از این مسائل محلی برای بروز و ظهور نداشته و یا در صورت بروز حکومت ظرفیت مناسب برای حل این مسائل را در اختیار دارد. 🔹 بنابراین با دو مقدمه پیش‌گفته به نظر می‌رسد اگر ما حکومت مقاومی داشته باشیم در واقع حکومتی اثربخشی خواهیم داشت. زیرا اولا بسیاری از مسائل ما به خاطر مقاوم نبودن حکومت است و در ثانی قوام و مقاوم سازی ارزشی بنیادین و حاکم در ارزش‌های حکومت داری بومی ما می‌باشد. 🔶 آیا حکومت مقاوم، اثربخش نیز هست؟ 🔹 توجه همزمان به نیاز به تغییر و همچنین ثبات برای مدیرت و جهت دادن رفتار، یک سوال اساسی در کشورداری است. وقتی ما می‌گویم حکومت اثربخش، به نظر می‌رسد حکومتی را مد نظر قرار داریم که به این دو سوال اساسی پاسخگو است. اما آیا حکومت مقاوم نسخه‌ خوبی به این منظور هست یا خیر؟ 🔹 باید دید منظور و تعریف ما از حکومت مقاوم چیست؟ هنگامی که از حکومت مقاوم سخن می‌گویم در واقع منظور حکومت‌داری‌ای است که بر اساس شناخت ظرفیت های مردم، نهادها و بازیگران خصوصی برای مقابله با عدم اطمینان‌های محیطی اقدام می‌کند. در واقع با ساخت و توجه و مدیریت صحیح ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، خود را در مقابل تهدیدها و عدم اطمینان‌ها بیمه می‌کند. اما سوال آنجاست که رشد و توسعه چه می‌شود. آیا حکومت مقاوم رشد را نیز تضمین می‌کند و یا در واقع تنها در مقابل بحران‌ها سپر بلا فراهم می‌کند. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 توجه به آنچه در قرآن کریم و سخن بزرگان و رهبران دینی ما وجود دارد ما به آن می‌رساند که ایشان حتی رشد و را نیز از همین مدخل و منظر می‌نگرند. به عبارت دیگر رشد درون‌ساز و یا توجه از درون به رشد تکیه‌گاه اندیشه ایشان هست. 🔹 در این نگاه رشد از درون و مبنتی بر قوام‌سازی یعنی ظرفیت‌سازی درونی است که رشد به حساب می‌آید و دیگر رشدها ظاهر و باطلی بیش نیست که با نسیمی از بین خواهد رفت. هرچند که این نگاه از دل روایات و آیات الهی استخراج شده است اما به خوبی می‌توان مویّداتی از دل تجارب بشری برای آن فراهم کرد. توجه به آمایش سرزمینی نسخه بسیار مشهوری است که رشد را مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی می‌داند حال آنکه ما بایستی این ظرفیت‌ها را اعم از ظرفیت‌ها فیزیکی و به انسانی و معنوی و... نیز گسترش دهیم. 🔹 بنابراین هنگامی که از حکومت مقاوم سخن می‌گویم هر دو مولفه اصلی یعنی ثبات و تغییر را تامین خواهیم کرد . بنابراین حکومت داری اثربخش را می‌توان حکومت داری مقاوم نامید. 🔶 ظرفیت‌هایی که بایستی به آن‌ها پرداخت 🔹 حال سوال اینجاست که ظرفیت‌هایی که بایستی به آن‌ها توجه کرد و مبتنی بر آن‌ها و شکوفا کردن آن‌ها حکومتی اثربخش بنا کرد چه می‌باشد؟ ضمن اینکه بعد از طرح این چارچوب بایستی به این سوال پاسخ دهیم آیا می‌شود همه این ابعاد را به صورت همزان پی گرفت؟ اگر نمی‌شود بایستی چه کرد؟ 🔹 ظرفیت‌هایی که بایستی برای برقراری حکومت‌داری مقاوم یا اثربخش فراهم و ایجاد کرد موارد زیر را دربرمی‌گیرند: ➖ مسائل اجتماعی و سلامت ➖ سیاست داخلی ➖ اقتصاد ➖ محیط زیست ➖ ظرفیت‌های علمی و انسانی ➖ مسائل نظامی و امنیتی ➖ دیپلماسی بین‌المللی 🔶 حکمرانی یکپارچه در کنار مسائل اولویت‌دار 🔹 هنگامی که از سخن می‌گوییم یعنی توجه به اینکه حکمرانی در حوزه‌های مختلفی که در پیش گفته شد، موزون و یکپارچه باشد. به عبارت دیگر قلمرو‌های مختلفی که در آن‌ها حکومت‌داری شکل می‌گیرد به صورت یک‌سنخ و یکپارچه اداره شوند و در نسبت همدیگر لحاظ شوند به صورتی که در کل یکپارچه و همنوا باشند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم با توجه به اینکه رویکرد ما مقاوم‌سازی است از اینرو این رویکرد یکپارچه بایستی همان مقاوم‌سازی باشد. به عبارت دیگر در هر کدام از این حوزه‌ها مقاوم‌سازی مد نظر باشد. 🔹 سوال اصلی اینجاست که با اولویت دار بودن برخی و اولویت پرداختن به آن‌ها چگونه به سمت ساخت نظام حکومت داری مقاوم حرکت کنیم. به عبارت دیگر نسخه عملیاتی ما برای حل مسائل روزمره و در عین حال حرکت به سمت حکومت مقاوم چیست. در نگاه اول این‌ها قابل جمع نیستند زیرا در فضای امروز همواره برخی مسائل خود را با اولویت به ما تحمیل می‌کنند و این در حالی است که ما بایستی با رویکرد یکپارچه و همه‌جانبه به سمت حکومتی مقاوم حرکت کنیم، این‌ها چگونه قابل جمع خواهند بود؟ 🔹 پاسخ آن است که مسائل اجتماعی به هم پیوسته و در هم تنیده‌اند. مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... به نحو متمایزی در بیرون وجود ندارند و در واقع اینها برچسب هایی است که ما بر مسائل بیرونی می‌زنیم یک مسئله کاملا اقتصادی ابعدادی جدّی در زمینه فرهنگی، سیاسی و... دارد. از اینرو مهم آن است که هنگامی که یک مسئله خود را بر ما تحمیل می‌کند ما در پرداخت به آن مسئله رویکرد خود را فراموش نکنیم. به عبارت دیگر پرداخت صحیح به مسئله می‌تواند بهترین مدخل برای مقاوم‌سازی حکومت داری باشد. 🔹 به طور مثال در حال حاضر بحران ارزی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور است. ورود دولت به این مسئله می‌تواند بر همین پایه باشد. حل ریشه‌ای مسئله با رویکرد مقاوم‌سازی سیستم حکومت‌داری که این امر نه تنها از تکرار این مسئله در سال‌های آتی -حداقل به این صورت- جلوگیری خواهد کرد بلکه تاثیرات مقاوم‌سازی خود را در سایر عرصه‌های امنیتی، فرهنگی و... خواهد گذاشت. نیاز نیست که ما برای مقاوم‌سازی حکومت‌داریمان از همه‌جا شروع کنیم بلکه نوع پرداخت ما به مسائل اولویت‌دارمان هست که می‌تواند حکومت‌داری مقاومی را برای ما رقم بزند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🏘 💢 به سبک شهید چمران 🔹 روز عید فطر بود و طبق رسوم ما، همهٔ اقوام و در خانهٔ پدر بودند و من نیز از مصطفی خواستم که با هم به این مهمانی برویم. ولی مصطفی گفت: شما بروید، من نمی‌توانم بیایم. 🔹 من تنها به مهمانی رفتم. شب هنگام که مطابق عادت خودمان، مسائل و را با مصطفی در میان می‌گذاشتم، از او پرسیدم که چرا امروز به مهمانی نیامدید؟ 🔹 مصطفی پاسخ داد: «امروز روز عید بود و بیشتر بچه‌های مدرسه نیز برای دیدن اقوام و خویشان خود از مدرسه بیرون می‌روند. ولی حدود ۳۰ نفر از بچه‌های هستند که هیچ فامیلی ندارند و به ناچار در مدرسه باقی می مانند. 🔹 وقتی بچه‌هایی که برای تفریح و دیدار اقوام خود رفته بودند بر می‌گردند، برای بچه‌های باقی مانده در مدرسه از دیدار فامیل و بازی‌ها و سرگرمی‌های خود تعریف می‌کنند. 🔹 برای اینکه این بچه‌های یتیم نزد آنها احساس خجالت و افسردگی نکنند، من امروز در مدرسه ماندم و برای آنها درست کردم و با هم کردیم و من با سرگرمی‌هایی آنها را شادمان کردم؛ تا هنگام برگشت آن بچه‌ها از بیرون، اینها هم بتوانند از بازی و سرگرمی و تفریحشان در روز عید تعریف کنند ». 👤 غادة جابر، همسر شهید چمران 🌱 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu