eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
186 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📄 بازاریابی رمضانی ✴️ "یک آژانس ویژه رسانه‌های اجتماعی موسوم به (The Online Project (TOP اعلام کرده است در ماه اهالی 9 کشور خاورمیانه تا 30 درصد بیشتر به استفاده از رسانه‌های اجتماعی (فیسبوک و توئیتر) استفاده می کنند." 🔹همین یک جمله برای مدیران کافی است تا از چند ماه قبل از رسیدن ماهی که در ظاهر یک فرصت عبادی است، به فکر باشند تا از قافله تبریکات و تبلیغات جا نمانده و شرکت خود را در راس این بازدید ها قرار دهند. 🔹ماه رمضان که از آن با صفت «مبارک» نیز یاد می شود، نهمین ماه قمری بوده که با شنیدن نام آن، چیزی که در اذهان عمومی خطور می نماید، روزه و شب زنده داری و مناجات و سحرخیزی و ازین دست مسائل است. 🔹کمتر کسی شاید به این بیاندیشد که ماه رمضان می تواند فرصتی برای بازاریابی کسب و کارها نیز باشد. با نگاهی به پیرامون خود، به وضوح در می یابیم که با نزدیک شدن این ماه، سیل محیطی و مجازی، چشم نوازی کرده و هرکدام در تلاش اند تا محصول خود را (اعم از کالا یا خدمات) به نحوی به این ماه مرتبط سازند. این تلاش ها هم عمدتا منحصر در چند اِلمان «هلال ماه»، «فانوس»، «خرما»، «قرآن کریم»، «قوری عربی»، «توپ جنگی» می شوند. 🔹جالب تر اینجاست که شرکت هایی که اقدام به تبلیغ یا تبریک به مناسبت این ماه انجام می دهند، لزوما شرکت های اسلامی نیستند و بعضا محصولات آنها هم هیچ ارتباطی با ماه رمضان ندارد. 🔶 در خصوص اصل بهره گیری کسب و کارها از یک رویداد دینی و توحیدی، دو زاویه دید متفاوت زیر، قابل طرح است که در این سطور صرفا به بیان آنها اکتفا می شود: 1⃣ آنچه که در وهله اول بنظر می رسد این است که تصویر مثبت از ماه رمضان در متن جامعه، نمونه خوبی برای الگوسازی در مورد سایر مناسک و مناسبت های دینی است. ماه رمضان (به عنوان یک مناسبت مذهبی) در جامعه موجب اقبال عمومی کسب و کارها به این مناسبت گردیده است. در واقع در یک چرخه و بازخور مثبت، نگاه ایجابی به ماه رمضان موجب این حجم از تبلیغات گردیده و همین گستره تبلیغاتی نیز به تصویر مثبت از این ماه را بهبود می بخشد. در این نگاه، سوال های از این قبیل مطرح می شود: ❓ آیا امکان تسری این پدیده به سایر رویدادهای مذهبی نیز وجود دارد؟ ❓ برای مثال می توان برای مواردی مانند نماز، زکات، انفاق، حج و سایر مناسک مذهبی نیز، چنین پدیده ای را اجرا نمود؟ 2⃣ اما از نگاهی دیگر باید گفت دنياي امروز، دنياي آكنده از "محرك - پاسخ"ها است. دنياي مشحون از پيدا كردن روزنه‌هاي تحريكي جديد كه انسانها را مسحور كند و وادار به تصميم خريد نمايد. وجهه جديد بازاريابي، حتي از حريم جسماني و آفاقي آدمي گذر مي‌كند و با جسارت تمام به و انفسي انسان پا مي‌گذارد و احساس شرمي هم در ميان نيست. در حقيقت، تمام ارزش‌هاي نهفته انساني، توحيدي و مقدس در حال انطباق كاربري، براي «حداكثرسازي سود» است. حال اين طرح‌ها يا در قالب ارائه شعاري جذاب اما تو خالي است مثل تبريك يك مناسبت يا در فرم يك طرح كسب و كاري پيشرفته و شايد پيچيده (مثل طرح‌هاي شركت‌هاي تلفن همراه). 🔹 آنچه كه واضح است دستبرد به حريم و هويت ايام‌الله، آنها را بعضاً در حد يك پديده عادي بشري پائين مي‌آورد و از فر و شكوه آنها مي‌كاهد. يعني وقتي در يك تبليغ تلويزيوني، راديويي يا مطبوعاتي نام شركت يا بانكي است كه براي ارائه خدمات خود، دچار ايراد و نقص است يا براي رعايت حدود الهي، جسارت و تلاشي صورت نمي‌دهد، اينجاست كه، آن واقعه را پائين آورده و دستخوش خواستهاي تجاري خود می کند. در این نگاه باید بدنبال پاسخی برای سوال های ذیل بود: ❓ اینکه آیا اصل استفاده از مناسبت های مذهبی چهت تبلیغات تجاری، پدیده ای صحیح و مطلوب است؟ ❓ اینکه آیا یک کسب و کار، بدون باور و اعتقاد به یک پدیده توحیدی، به تبلیغ آن در جهت منافع خود بپردازد قابل قبول است؟ ❓ تا کجا بازاریابی اجازه ورود و بازی دارد؟ ❓ سناريو‌هاي درگير كردن مردمان براي پاسخ به محرك، تا كي و کجا ادامه دارد؟ ❓ آيا حدود و اصولي براي مهار وجود دارد؟ ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄حکومتداری اثربخش 🔺چگونه ظرفیت حکومتداری اثربخش را افزایش دهیم؟🔻 ✍ حمید ایزدبخش
📄 حکومتداری اثربخش 🔻 چگونه ظرفیت را افزایش دهیم؟ 🔶 مقدمه ✴️ اینکه سیستم حکومت داری جمهوری اسلامی را چگونه می‌توان به سمت حکومت‌داری‌ای اثربخش سوق داد، بر یک امر پیشینی استوار است که تا حل نشود، نمی‌توان به سراغ مراحل بعدی رفت. همانطور که دان می‌گوید اگر خوب مسئله را نشناسیم در واقع به بی‌راهه رفته‌ایم و کل مسیر ارائه راهکارمان خطا خواهد رفت. بنابراین ابتدا باید تعیین‌ کنیم مسئله چست و تا ندانیم مسئله چیست، دادن هر راهکاری بر پیچیده‌تر شدن فضا خواهد افزود. 🔹 سوالی که پس از توجه دادن به مسئله و مسئله‌یابی با آن مواجه می‌شویم، آن است که حال چگونه مسائل را بشانسیم. با توجه به اینکه مسئله امری ذهنی و در واقع به "فاصله بین وضع مطلوب و وضع موجود" تعریف می‌شود، چگونه بایستی به مسئله نزدیک شود. و به عبارت دیگر آن ما در نسبت حکومت‌داری و یا آن ارزش بنیادین چیست که بتوان مسائل را به خوبی احصاء کرد. 🔹 برای یافتن حالت ایده‌آل بایستی به عنوانِ سوال کمی بیشتر دقت کنیم: حکومت‌داری اثربخش. به نظر می‌رسد تامل در حکومت داری اثربخش ما به (resilience) نزدیک می‌کند. اینکه چرا این امر را به عنوان ایده‌آل مد نظر قرار می‌دهیم از دو بعد می‌توان به آن توجه کرد؛ هم از بعد ارزشی و ناظر به فرهنگ و بافت جمهوری اسلامی ایران و هم ناظر به مسئله‌شناسی و ریشه شناسی که در ادامه به هر دو اشاره می‌کنیم. 🔶 مقاوم‌سازی ارزشی بنیادین 🔹 در مفاهیم دینی ما "قوام" "مقاومت" و دیگر از این واژه‌ها که همگی از نظر ریشه به مفهوم مقاومت نزدیک‌اند، در نسبت حکومت و مردم بسیار پر کاربردند. حتی در سوره حدید خداوند به صراحت هدف از ارسال رسل را برپاداشتن قسط به وسیله مردم بیان می‌دارد که برپا داشتن در عربی با واژه "لیقوم" آمده که آن هم اشاره به مقاوم‌سازی دارد. و به عبارتی هر جا که از قیام کردن و حرکت و سخن گفته می‌شود به نحوی بر استوار بودن و پایداری اشاره دارد. 🔹 از اینرو می‌توان گفت یکی از ارزش‌ها و مولفه‌های اصلی در فرهنگ دینی اسلامی ما فرهنگ مقاوم‌سازی حکومت است و هرجا که این امر نباشد مورد تایید نیست. حتی در جایی خداوند رباخواری را موجب تزلزل و سستی جامعه می‌داند که نشان دهنده آن است که هر امری که از قوام و استواری حکومت و جامعه بکاهد مورد تایید دین و ارزش‌های الهی نیست. 🔶 ریشه‌شناسی مسائل حکومت‌داری 🔹 توجه صرف به مسئله و مسئله‌شناسی کفایت نمی‌کند. بلکه بایستی توجه خود را به ریشه مسائل و یا مسائل اصلی حکومت‌داری معطوف داریم. این مسائل اصلی و ریشه‌ای هستند که مسئله‌جنبال سلسله مسائل حکومت‌داری در جمهوری اسلامی هستند . باید در واقع برای آن‌ها تدبیر کرده و حل مسئله کرد. 🔹 به نظر می‌رسد امروز در حوزه‌های مختلف اجتماعی ما از مسائل عمده و بزرگی رنج می‌بریم. مسائل ناظر به تحریم، مسائل ارزی، مسائل فساد، مسائل اخلاقی و عدم تبیعت از قانون و ... . 🔹 در نگاه اول ما همه این‌ها را مهم و حیاتی می‌دانیم اما بایستی به ریشه و اصل این مسائل توجه کنیم. به نظر می‌رسد ریشه و اصل همه این مسائل محکم نبودن و قوام نداشتن سیستم اداره حکومت در جمهوری اسلامی است. به عبارتی با فرض مقاوم و استوار بودن حکومت‌داری هیچ کدام از این مسائل محلی برای بروز و ظهور نداشته و یا در صورت بروز حکومت ظرفیت مناسب برای حل این مسائل را در اختیار دارد. 🔹 بنابراین با دو مقدمه پیش‌گفته به نظر می‌رسد اگر ما حکومت مقاومی داشته باشیم در واقع حکومتی اثربخشی خواهیم داشت. زیرا اولا بسیاری از مسائل ما به خاطر مقاوم نبودن حکومت است و در ثانی قوام و مقاوم سازی ارزشی بنیادین و حاکم در ارزش‌های حکومت داری بومی ما می‌باشد. 🔶 آیا حکومت مقاوم، اثربخش نیز هست؟ 🔹 توجه همزمان به نیاز به تغییر و همچنین ثبات برای مدیرت و جهت دادن رفتار، یک سوال اساسی در کشورداری است. وقتی ما می‌گویم حکومت اثربخش، به نظر می‌رسد حکومتی را مد نظر قرار داریم که به این دو سوال اساسی پاسخگو است. اما آیا حکومت مقاوم نسخه‌ خوبی به این منظور هست یا خیر؟ 🔹 باید دید منظور و تعریف ما از حکومت مقاوم چیست؟ هنگامی که از حکومت مقاوم سخن می‌گویم در واقع منظور حکومت‌داری‌ای است که بر اساس شناخت ظرفیت های مردم، نهادها و بازیگران خصوصی برای مقابله با عدم اطمینان‌های محیطی اقدام می‌کند. در واقع با ساخت و توجه و مدیریت صحیح ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، خود را در مقابل تهدیدها و عدم اطمینان‌ها بیمه می‌کند. اما سوال آنجاست که رشد و توسعه چه می‌شود. آیا حکومت مقاوم رشد را نیز تضمین می‌کند و یا در واقع تنها در مقابل بحران‌ها سپر بلا فراهم می‌کند. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 توجه به آنچه در قرآن کریم و سخن بزرگان و رهبران دینی ما وجود دارد ما به آن می‌رساند که ایشان حتی رشد و را نیز از همین مدخل و منظر می‌نگرند. به عبارت دیگر رشد درون‌ساز و یا توجه از درون به رشد تکیه‌گاه اندیشه ایشان هست. 🔹 در این نگاه رشد از درون و مبنتی بر قوام‌سازی یعنی ظرفیت‌سازی درونی است که رشد به حساب می‌آید و دیگر رشدها ظاهر و باطلی بیش نیست که با نسیمی از بین خواهد رفت. هرچند که این نگاه از دل روایات و آیات الهی استخراج شده است اما به خوبی می‌توان مویّداتی از دل تجارب بشری برای آن فراهم کرد. توجه به آمایش سرزمینی نسخه بسیار مشهوری است که رشد را مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی می‌داند حال آنکه ما بایستی این ظرفیت‌ها را اعم از ظرفیت‌ها فیزیکی و به انسانی و معنوی و... نیز گسترش دهیم. 🔹 بنابراین هنگامی که از حکومت مقاوم سخن می‌گویم هر دو مولفه اصلی یعنی ثبات و تغییر را تامین خواهیم کرد . بنابراین حکومت داری اثربخش را می‌توان حکومت داری مقاوم نامید. 🔶 ظرفیت‌هایی که بایستی به آن‌ها پرداخت 🔹 حال سوال اینجاست که ظرفیت‌هایی که بایستی به آن‌ها توجه کرد و مبتنی بر آن‌ها و شکوفا کردن آن‌ها حکومتی اثربخش بنا کرد چه می‌باشد؟ ضمن اینکه بعد از طرح این چارچوب بایستی به این سوال پاسخ دهیم آیا می‌شود همه این ابعاد را به صورت همزان پی گرفت؟ اگر نمی‌شود بایستی چه کرد؟ 🔹 ظرفیت‌هایی که بایستی برای برقراری حکومت‌داری مقاوم یا اثربخش فراهم و ایجاد کرد موارد زیر را دربرمی‌گیرند: ➖ مسائل اجتماعی و سلامت ➖ سیاست داخلی ➖ اقتصاد ➖ محیط زیست ➖ ظرفیت‌های علمی و انسانی ➖ مسائل نظامی و امنیتی ➖ دیپلماسی بین‌المللی 🔶 حکمرانی یکپارچه در کنار مسائل اولویت‌دار 🔹 هنگامی که از سخن می‌گوییم یعنی توجه به اینکه حکمرانی در حوزه‌های مختلفی که در پیش گفته شد، موزون و یکپارچه باشد. به عبارت دیگر قلمرو‌های مختلفی که در آن‌ها حکومت‌داری شکل می‌گیرد به صورت یک‌سنخ و یکپارچه اداره شوند و در نسبت همدیگر لحاظ شوند به صورتی که در کل یکپارچه و همنوا باشند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم با توجه به اینکه رویکرد ما مقاوم‌سازی است از اینرو این رویکرد یکپارچه بایستی همان مقاوم‌سازی باشد. به عبارت دیگر در هر کدام از این حوزه‌ها مقاوم‌سازی مد نظر باشد. 🔹 سوال اصلی اینجاست که با اولویت دار بودن برخی و اولویت پرداختن به آن‌ها چگونه به سمت ساخت نظام حکومت داری مقاوم حرکت کنیم. به عبارت دیگر نسخه عملیاتی ما برای حل مسائل روزمره و در عین حال حرکت به سمت حکومت مقاوم چیست. در نگاه اول این‌ها قابل جمع نیستند زیرا در فضای امروز همواره برخی مسائل خود را با اولویت به ما تحمیل می‌کنند و این در حالی است که ما بایستی با رویکرد یکپارچه و همه‌جانبه به سمت حکومتی مقاوم حرکت کنیم، این‌ها چگونه قابل جمع خواهند بود؟ 🔹 پاسخ آن است که مسائل اجتماعی به هم پیوسته و در هم تنیده‌اند. مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... به نحو متمایزی در بیرون وجود ندارند و در واقع اینها برچسب هایی است که ما بر مسائل بیرونی می‌زنیم یک مسئله کاملا اقتصادی ابعدادی جدّی در زمینه فرهنگی، سیاسی و... دارد. از اینرو مهم آن است که هنگامی که یک مسئله خود را بر ما تحمیل می‌کند ما در پرداخت به آن مسئله رویکرد خود را فراموش نکنیم. به عبارت دیگر پرداخت صحیح به مسئله می‌تواند بهترین مدخل برای مقاوم‌سازی حکومت داری باشد. 🔹 به طور مثال در حال حاضر بحران ارزی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور است. ورود دولت به این مسئله می‌تواند بر همین پایه باشد. حل ریشه‌ای مسئله با رویکرد مقاوم‌سازی سیستم حکومت‌داری که این امر نه تنها از تکرار این مسئله در سال‌های آتی -حداقل به این صورت- جلوگیری خواهد کرد بلکه تاثیرات مقاوم‌سازی خود را در سایر عرصه‌های امنیتی، فرهنگی و... خواهد گذاشت. نیاز نیست که ما برای مقاوم‌سازی حکومت‌داریمان از همه‌جا شروع کنیم بلکه نوع پرداخت ما به مسائل اولویت‌دارمان هست که می‌تواند حکومت‌داری مقاومی را برای ما رقم بزند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
🏘 💢 به سبک شهید چمران 🔹 روز عید فطر بود و طبق رسوم ما، همهٔ اقوام و در خانهٔ پدر بودند و من نیز از مصطفی خواستم که با هم به این مهمانی برویم. ولی مصطفی گفت: شما بروید، من نمی‌توانم بیایم. 🔹 من تنها به مهمانی رفتم. شب هنگام که مطابق عادت خودمان، مسائل و را با مصطفی در میان می‌گذاشتم، از او پرسیدم که چرا امروز به مهمانی نیامدید؟ 🔹 مصطفی پاسخ داد: «امروز روز عید بود و بیشتر بچه‌های مدرسه نیز برای دیدن اقوام و خویشان خود از مدرسه بیرون می‌روند. ولی حدود ۳۰ نفر از بچه‌های هستند که هیچ فامیلی ندارند و به ناچار در مدرسه باقی می مانند. 🔹 وقتی بچه‌هایی که برای تفریح و دیدار اقوام خود رفته بودند بر می‌گردند، برای بچه‌های باقی مانده در مدرسه از دیدار فامیل و بازی‌ها و سرگرمی‌های خود تعریف می‌کنند. 🔹 برای اینکه این بچه‌های یتیم نزد آنها احساس خجالت و افسردگی نکنند، من امروز در مدرسه ماندم و برای آنها درست کردم و با هم کردیم و من با سرگرمی‌هایی آنها را شادمان کردم؛ تا هنگام برگشت آن بچه‌ها از بیرون، اینها هم بتوانند از بازی و سرگرمی و تفریحشان در روز عید تعریف کنند ». 👤 غادة جابر، همسر شهید چمران 🌱 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
نخستین نشست از مجموعه نشست های «۴۰ سالگی در بیم و امید» با حضور دکتر پرویز امینی، دکتر سینا کلهر و ارتباط مستقیم با آقای علی علیزاده از لندن به همراه دو ارائه ی دانشجویی دو شنبه ۲۸ خرداد - ۹:۳۰ الی ۱۵ دانشگاه امام صادق علیه السلام - سالن شهید مطهری حضور صرفا با ثبت نام پیامکی به شماره ۰۹۱۰۱۳۸۶۷۷۵ کانال اطلاع رسانی در پیام رسان های «ایتا» و «بله» @bimvaomid
📄 کشاورزی؛ محور رشد اقتصادی حکومت اسلامی ✍ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی حسینی
📄 کشاورزی؛ محور رشد اقتصادی حکومت اسلامی ✴️ خدای متعال به اهمیت خاصی داد، زیرا آن را در آیات مختلفی از قرآن آورده است. نگاهی به آیات متعدد قرآن کریم نشان‌گر آن است که از دیدگاه قرآن کشاورزی بسیار اهمیت دارد و سهم آن در زندگی بشر فراوان و بسزا است؛ این همان نکته‌ای بود که رسول خدا ـ صلوات الله علیه و آله ـ هنگامی که به مدینه آمد و پرچم حکومت اسلامی را بر بام مدینه برافراشت، آن را نصب العین خود ساخت و نخستین رمز و راز توسعه اقتصادی و کشاورزی در روزگار آن حضرت همین نکته است. 🔹در زمان ما نیز از مهم‌ترین عوامل افول کشاورزی همین موضوع بسیار خطیر است. چه آن که منزلت کشاورزان و کشاورزی- که طبق آیات و روایات رسیده از معصومان علیهم السلام منزلت فوق العاده ای دارند- برای مردم و دولت معلوم و محسوس نیست. به لحاظ اجتماعی کشاورزان در زمره پایین‌ترین اقشار و شغل آنان از پست‌ترین شغل‌ها به حساب می‌آید، طوری که کشاورززاده دیگر تمایلی به کشاورزی ندارند، از این رو روستاها را کرده و برای زندگی به شهرها می‌آیند و مردم به کشاورزان با چشم حقارت می‌نگرند. @Rushdisu 🔹 این نگرش به کشاورزی و کشاورزان پیامدهای ویران‌گری دارد که یکی از علت‌های اصلی آن مسأله است. رسانه‌ها و دیگر وسایل ارتباط جمعی باید این نگاه مردم را تغییر دهند و جایگاه کشاورزی و کشاورزان را به درستی به مردم بشناسانند تا جوانان به جای ترک روستاها و مهاجرت به شهرها به سوی روستاها سرازیر گردند و هر کجا آب و زمین مناسبی پیدا شد به کشت و کار آن بپردازند. 🔹 نکته مهم در این‌باره این است که وقتی انسان چیزی را مهم بداند آن را با دقّت، حساب شده و با کیفیت انجام داده و به فرجام می‌رساند. مسلما بزرگترین مشکل کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در روزگار ما این است که بدان توجه مناسب نشده و مهم شمرده نمی‌گردد و این در واقع مخالفت روشن با تعالیم اسلامی در این‌باره است. 🔹 نکته بسیار مهم دیگر در این‌باره وظیفه دولت اسلامی است، موظف است جایگاه کشاورزی و منزلت کشاورزان را بشناسد و بشناساند وگرنه عادلانه رفتار نکرده است و هنگامی که برای دولت به درستی این مسأله روشن گردد و اهمیت و جایگاه آن را فهمید دیگر به آن به عنوان یک مسأله حاشیه‌ای نمی‌نگرد و آن را در رأس برنامه‌های خود قرار خواهد داد و برای ترمیم، حفظ و شکوفایی و توسعه آن برنامه خواهد ریخت. ✍ حجت الاسلام و المسلمین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 کپی برابر اصل نیست!! 🔻 نگاهی به تغییر چهره منافقین از تروریست به فعال اجتماعی ✴️ نگاهی به پیشینه حکایت از تروریستی بودن اساس تشکیل این گروهک دارد. تا جایی که در سال 1376 که با تغییر وضعیت سیاسی دولت در ایران، امیدهایی در خصوص امکان بهبود روابط با دولت جدید ایران در آنان به وجود آمد، در راستای نشان دادن حسن نیّت به دولت وقت ایران، سازمان مجاهدین در فهرست گروه های تروریستی اروپا و آمریکا قرار گرفت؛ هرچند از این حربه، نتیجه ای حاصل نشد. 🔹 با حمله ایالات متحده آمریکا به عراق و اشغال این کشور در سال 1382، سازمان خود را عملاً نیز تسلیم نمود و با تأکید آمریکا مبنی بر لزوم خلع سلاح این گروهک، کار بر آن سخت تر شد. اما در جهت همراه ساختن خویش با خواسته های حامیان، از اصول اساسی حاکم بر گروه های تروریستی است. در همین راستا، سازمان منافقین برای رهایی از بن بست ایجاد شده، با نظرات ایالات متحده در خصوص ایجاد تغییرات لازم در سازمان همراه شد و بدین ترتیب فصل جدیدی از حیات این گروه آغاز گشت. خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از توسط اتحادیه اروپا در سال 1387 و خارج شدن از فهرست آمریکا در سال 1391 حکایت از برنامه جدیدی داشت که حامیان غربی منافقین برای آنان طراحی کرده و در حال اجرای آن بودند. @Rushdisu 🔶 گامهای چهارگانه اصلاح 🔹 سازمان مجاهدین خلق با تصویری که تحت تأثیر ترورهای متعدّد اقشار مختلف مردم و مسئولان ارشد نظام در دهه 1360 و به خصوص همراهی آشکار با صدام حسین در جنگ تحمیلی علیه مردم کشورشان، شکل گرفته بود، در استراتژی جدید غرب در مواجهه «نرم» یا «نرم-سخت» در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نمی توانست هیچ جایگاهی داشته باشد. بر این اساس، سه راه حل پیشِ روی حامیان خارجی منافقین قرار داشت: انحلال سازمان، ایجاد انقلاب ماهیتی در آن و یا جدّی تصویر سازمان. 🔹 انحلال سازمان با توجه به هزینه های گزافی که برای ایجاد و تحکیم آن در طی سالیان گذشته انجام شده بود، نمی-توانست گزینه مطلوبی در ذهن استراتژیست های غربی باشد. قلب ماهیت سازمان و ایجاد انقلابی حقیقی در آن نیز چندان آسان، ممکن و حتی مطلوب به نظر نمی رسید. @Rushdisu 🔹 بر این اساس، مأموریتی ترکیبی و هوشمند برای آینده سازمان در مسیر مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم شد که براساس آن ابتدا چهارگام در راستای اصلاح وضعیت آن صورت می گرفت و سپس از ظرفیت این گروهک برای مأموریت های چهارگانه استفاده می شد. 🔹در این استراتژی، در گام اول لازم بود تغییراتی در رهبری سازمان در جهت همراه ساختن آن با خواست حامیان غربی-شان ایجاد شود. در راستای این گام، مسعود رجوی از رهبری سازمان کنار رفت و مریم رجوی با چهره ای متفاوت از گذشته، عملاً رهبری سازمان را بر عهده گرفت. 🔹در گام دوم، اقدامات لازم جهت ترمیم چهره منفی و منفور سازمان صورت گرفت و تلاش شد ضمن بهره برداری از گذشت زمان و سالهای کم خبری منافقین، با گرفتن ژست بشردوستانه و آزادی خواهانه توسط رهبری سازمان، تصویر گروه از «سازمانی تروریستی و مسلحانه» با اندیشه هایی کهنه و متحجّرانه؛ به «سازمانی ، آزادی¬خواه و حامی حقوق بشر با تأکید بر حقوق زنان» تغییر نماید. 🔹گام سوم، ایجاد نوعی مشروعیت ساختگی جهت حضور فعالتر رهبری سازمان در تعامل ها و نهادهای ملّی و بین-المللی بود تا اینگونه القا شود که می توان روی سازمان به عنوان آلترناتیوی برای نظام جمهوری اسلامی ایران جهت نیل به ایرانی آزاد و دموکراتیک حساب کرد. @Rushdisu 🔹 در گام چهارم نیز باید در عین تحوّل تصویر سازمان در افکار عمومی مردم جهان، در پشت صحنه این بازیِ طراحی-شده توسط غرب، توان نظامی، جاسوسی و عملیاتی سازمان همچون گذشته حفظ و تقویت می شد تا در مواقع حسّاس، مورد استفاده قرار گیرد. البته این آموزشها دیگر همچون گذشته آموزشهای نظامی متعارف نبود بلکه، آموزشهای ضدّاطلاعاتی، آموزش و آشوبهای خیابانی، و مواردی از این دست به اعضای سازمان ارائه می شد. 🔶 مأموریتهای جدید 🔹بر اساس گامهای چهارگانه ترسیم شده در بالا، مأموریتهایی چهارگانه نیز برای منافقین توسط حامیان غربی شان تدوین شد: 1⃣ و کسب اطلاعات 🔹نمونه همراهی اطلاعاتی منافقین با دشمنان نظام جمهوری اسلامی در سال های اخیر، مسأله پرونده هسته ای ایران است. در 23 مرداد 1381 «علیرضا جعفرزاده» سخنگوی گروهک منافقین، نتیجه جاسوسی های سازمان خود را با ارائه تصاویری از سایت نیروگاههای اتمی نطنز و اراک افشا نمود. پس از آن بود که موج جدیدی از تبلیغات ضدایرانی در رسانه های غربی به راه افتاد. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 2⃣ ترور و ایجاد 🔹گزارشهای غیررسمی از آموزش نیروهای منافقین توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان از برنامه ریزی هدفمند آنان برای افزایش توان خرابکاری اعضای مجاهدین و بهره گیری از آنها در موارد مقتضی دارد. نمونه بارز این کارکرد منافقین برای حامیان غربی شان، ترورهای هدفمند دانشمندان هسته ای ایران بین سالهای 1388 تا 1390 است که هر چند سازمان با توجه به رویه جدید خود، به دست داشتن در انجام این عملیاتها اذعان نکرده است، اما به اعتراف بسیاری از رسانه های غربی، این ترورها حاصل اقدام مشترک اطلاعاتی و اجرایی سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی با سازمان مجاهدین خلق بوده است. 3⃣ گسترش 🔹علیرغم اینکه به نظر می رسد سازمان در دهه های گذشته عملکرد موفقی در بعد تبلیغاتی و رسانه ای نداشته است و عواملی چون استفاده از ادبیات ناملموس و نیز چهره و وجهه منفور سازمان در افکار عمومی جهان موجب ناکارآمدی آن در عرصه رسانه شده، اما سازمان در تلاش است با همکاری حامیان خود به شکلی این ضعف را مرتفع نماید. یکی از نمونه های این تلاش تبلیغاتی و رسانه ای را می توان راه اندازی مؤسسه «» به ریاست «ریموند تنتر» دانست. این کمیته با بودجه منافقین اداره می شود و تنتر نیز یکی از حامیان قدیمی منافقین است که بابت مدیریت فعالیت های این مؤسسه از منافقین حقوق می گیرد. کمیته سیاست ایران پیگیر سیاستهای کلان دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و تفکّر حاکم بر انقلاب ایران است. آنها با صرف هزینه های گزاف به تولید فیلمهای مستند و چاپ کتاب در حوزه اسلام هراسی و ایران هراسی با تکیه بر برنامه هسته ای کشور می پردازند. مستند «ایرانیوم»، فیلم سینمایی «300» و کتاب «ساواک در خدمت آیت الله ها» نمونه هایی از سرمایه گذاریهای گزاف این کمیته است. @Rushdisu 🔹علاوه بر این، سازمان تلاش می کند از یک سو، با برپایی دفاتر متعدد در کشورهای غربی و ایجاد لابی های قدرتمند پارلمانی، به جلب همراهی نمایندگان پارلمان و مسئولان آن کشورها پرداخته و از سوی دیگر با بهره گیری از حمایتها، شرایط لازم برای برپایی تجمّعات و گردهمایی های بین المللی علیه نظام جمهوری اسلامی را فراهم سازد. 4⃣ حرکت به سمت 🔹آمریکا بعد از ۱۵سال، نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروههای تروریستی خارج می کند تا امکان حمایت رسمی و علنی از آن در آینده وجود داشته باشد و البته اعضای سازمان بتوانند تابعیت کشور آلبانی را پذیرفته و به شکل رسمی و قانونی در اروپا و آمریکا آمدوشد نمایند. 🔹در مقابل این اقدامات آمریکا، سازمان هم پذیرفت تا تغییراتی جدّی در رهبری خود ایجاد نماید. در اولین اقدام، مسعود رجوی رهبر مادام العمر سازمان از صحنه کنار رفت و از سال 1382 به بعد هیچ تصویری از وی منتشر نشد. تلاش شده مسعود رجوی عامل تمام عملکرد گذشته سازمان نشان داده شده و تظاهر شود که منافقین پس از تغییر رهبری آن به مریم رجوی، روندی کاملاً متفاوت از گذشته در پیش گرفته و به دنبال اصلاحات جدّی براساس روندی دموکراتیک در ایران است. 🔹مریم رجوی نیز در راستای ترسیم «تصویری آزادیخواه و نواندیش» از سازمان تلاش کرد علیرغم تأکید همیشگی سازمان بر مبارزه مسلّحانه تا براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، این بار طرح جدیدی را با تأکید بر راه «تغییر دموکراتیک به دست مردم»، با عنوان «راه حل سوم»، تنها راه حل واقعی برای مبارزه با نظام اسلامی بنامد. @Rushdisu 🔹اما اقدام دیگری که آمریکا و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر در پیش گرفته اند گسترش فعالیتها و دیدارهای دیپلماتیک سرکرده جدید منافقین است. بر این اساس، مریم رجوی در فروردین 1393 به پارلمان اروپا دعوت شد و برخی اعضای این پارلمان باخطاب قرار دادن وی به عنوان رئیس جمهوری برگزیده مقاومت ایران، وی را منادی ایران دموکراتیک و آزاد خواندند. در اردیبهشت 1394 کنگره آمریکا در اقدامی مشابه،سرکرده منافقین را به عنوان رئیس جمهورمنتخب ایران! جهت شرکت در جلسه استماع کنگره و در نشستی با عنوان «داعش؛ تعریف دشمن» دعوت کرد.در مرداد 1395 نیز محمود عباس به عنوان یک مقام رسمی از یک کشور با مریم رجوی دیدار کرد که اقدامی خلاف شئون و عرف بین الملل محسوب میشود و با انتقاد شدید گروه های فلسطینی مواجه شد. 🔹اقدام مهم دیگری که جدّیت غرب را برای رسمیت بخشی به حضور سیاسی و دیپلماتیک مجاهدین خلق در عرصه تعاملات بین المللی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، برگزاری «گردهمایی سالانه مقاومت ایران»در پاریس وحضور گسترده مقامات سابق بسیاری ازکشورهای غربی و عربی در این همایش بود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشددانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu