بسم الله
🏴 سیری در زیارت ناحیه مقدسه
(اشاره: زیارت ناحیه مقدسه یکی از زیارتهای امام حسین (علیهالسلام) است که از جانب حضرت امام زمان (عج) صادر شده است.)
🔸
▫️١
🚩 الف) سلام های زیارت:
در این زیارت نام الهی «سلام» را بیشتر از زیارتنامههای دیگر دارد که این سلامها را در چهار محور بیان میدارد:
⚡️۱. سلام بر انبیاء الهی : شامل سلام بر ۲۳ تن از انبیاء الهی با اشاره به فضایل ایشان و توجه به رنجها و محنتهای ایشان است
⚡️۲. سلام بر اولیاى دین (اهل البیت علیهم السلام) :
🔻اول، بعد از سلام بر پیامبران، سلام بر چهار تن از اصحاب کسا (علیهمالسلام) ذکر میشود
- سلام بر امیر مؤمنان که تنها او شایستگى و افتخار برادرى با رسول خدا (صلىالله علیه وآله) را داشت.
- سلام بر فاطمه که دختر و پاره تن رسول خداست.
- سلام بر امام حسن مجتبى که جانشین پدر بزرگوار خود بود.
- سلام بر حسین که خونش را به اسلام هدیه کرد.
🔻دوم، در قسمت دعاهای زیارت، زائر، خداوند متعال را به انوار طیبه معصومین قسم میدهد و نام ائمه هدی را ـ یک به یک ـ ذکر کرده، سپس درخواستش را عرضه مىدارد.
🔻سوم، در قنوت نماز زیارت (بعد از زیارتنامه) دوباره یاد ائمه (ع) و ویژگیهاى پنج تن آل عبا (علیهم السلام) شکوفا میشود.
⚡️۳. سلام بر سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام)
در این زیارت سلام، گاهى با ذکر نام و فضایل و عملکرد ایشان و گاهى بر اعضا و جوارح بیان شده است.
🔻سلام بر اعضا و مصیبت جانسوز آنها:
- «السلام على الشیب الخضیب: سلام بر محاسن به خون خضاب شده».
ـ «السلام على الخدّ التریب: سلام بر گونه خاکآلود».
ـ «السلام على الثغر المقروع بالقضیب: سلام بر لبى که با نى زده شد».
ـ «السلام على الرأس المرفوع: سلام بر سرى که بالاى نیزه شد».
ـ «السلام على الاجساد العاریه فى الفلوات: سلام بر اجسادى که برهنه در بیابان رها شد».
نکته قابل دقت در این بخشها، اشاره به نوع مصیبتهاست که عمق فاجعه یزیدیان و مظلومیت اهل بیت را روشن میسازد.
🔻ذکر فضایل و مناقب سیدالشهدا(ع)، مانند:
- «السلام على ابن خاتم الانبیاء: سلام بر فرزند خاتم پیامبران»
- «السلام على من بکته ملائکه السماء: سلام بر کسى که فرشتگان آسمان بر او گریستند»،
- «السلام على من اطاع الله فى سره و علانیته: سلام بر کسى که در آشکار و نهان اطاعت خدا کرد»،
- «السلام على من جعل الله الشفاء فى تربته: سلام بر کسى که خداوند شفا را در تربت او قرار داده است»،
- «السلام على من الاجابه تحت قُبـته: سلام بر کسى که دعا زیر گنبدش اجابت میشود»،
- «السلام على مَنِ الائمه من ذریته: سلام بر کسى که امامان از فرزندان او هستند».
✅ فَقَدْ رُوِيَ أَنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَوَّضَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ قَتْلِهِ - بِأَرْبَعِ خِصَالٍ : جَعَلَ اَلشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ، وَ إِجَابَةَ اَلدُّعَاءِ تَحْتَ قُبَّتِهِ، وَ اَلْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ، وَ أَنْ لاَ يُعَدَّ أَيَّامُ زَائِرِيهِ مِنْ أَعْمَارِهِمْ.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/336150/
▫️٢
⚡️۴. سلام بر یاران امام حسین (علیه السلام)
اصحابی که فداکاری در رکاب حضرت داشتند، همان طورى که امام خود فرمود: «فانّی لا اَعْلَمُ اصحاباً اَوْفی و لا خیراً من اصحابی: من یارانى باوفاتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم.» :
ـ «السلام على النفوس الْمُصْطَلَمات: سلام بر آن نفوس مستاصل شده و از بدن کنده شده».
ـ «السلام على الارواح الْمُخْتَلَسات: سلام بر ارواحِ (از کالبد) خارج شده».
ـ «السلام على الاجساد الْعارِیات: سلام بر پیکرهاى عریان شده».
ـ «السلام على الجسوم الشّاحِبات: سلام بر جسمهاى نحیف و رنگ باخته».
ـ «السلام على الرُّؤُوسِ المُشالات: سلام بر آن سرهاى بالا رفته (بر نیزه ها)».
ـ «السلام على الابدان السَّلیبَه: سلام بر بدنهاى جامه ربوده (برهنه شده)».
ـ «السلام على الْمُجَدَّلینَ فِى الْفَلَواتِ: سلام بر به خاک افتادگان در بیابآنها».
ـ «السلام على النّازِحینَ عَنِ الاَْوْطان: سلام بر دورافتادگان از وطنها».
🔸
🚩ب) دلدادگى به امام حسین (علیه السلام)
خدمت در محضر سالار شهیدان و توفیق یارى حضرت و شمشیر زدن در رکاب او، از بزرگترین توفیقات الهى بود که نصیب برخى از خواص آن عصر شد. امام زمان(عج) نیز عاشق جد بزرگوار خود و مشتاق خدمت به اوست و به ما نیز میآموزاند که باید این چنین بود:
⚡️فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِى الدُّهُورُ، وَ عاقَنی عَنْ نَصْرِک َ الْمَقْدُورُ، وَ لَمْ أَکُنْ لِمَنْ حارَبَک َ مُحارِباً، وَ لِمَنْ نَصَبَ لَک َ الْعَداوَهَ مُناصِباً، فَلاََ نْدُبَنَّک َ صَباحاً وَ مَسآءً، وَ لاََبْکِیَنَّ لَک َ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَهً عَلَیْک َ، وَ تَأَسُّفاً عَلى ما دَهاک َ وَ تَلَهُّفاً، حَتّى أَمُوتَ بِلَوْعَهِ الْمُصابِ، وَ غُصَّهِ الاِکْتِیابِ،
اگرچه زمانه مرا به تأخیر انداخت، و مقدرات الهى مرا از یارى تو بازداشت، و نبودم تا با آنان که با تو جنگیدند بجنگم، و با کسانیکه با تو اظهار دشمنى کردند خصومت نمایم، (درعوض) صبح و شام بر تو مویه میکنم، و به جاى اشک براى تو خون گریه میکنم، از روى حسرت و تأسف و افسوس بر مصیبتهائى که بر تو وارد شد، تا جائى که از فرط اندوه، مصیبت و غم و غصه و شدت حزن جان سپارم.
🔸
🚩ج) اوصاف، ویژگیها و سیرت حسینی
امام زمان(عج) در این باره میفرماید: امام حسین(ع) داراى حسب و نسب شریف و ارزشمند و منقبتهاى فراوان و سوابق درخشان و متخلق به اخلاق نیکو است. به نمونههایى از این فضایل در چهار بخش اشاره مىشود:
🔻فعالیتهاى اجتماعى:
حضرت در این خصوص خطاب به جد بزرگوارشان مىگوید:
- «اشهد انک قد اقمت الصلاه و آتیتالزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و العدوان: گواهى میدهم که تو نماز را بر پا داشتی و زکات پرداختی...»،
- «و سننتَ السنن واطفأت الفتن و دعوتَ الى الرشاد و اوضحْتَ سبل السداد: سنتها را انجام دادی و آشوبها را فرو نشاندى، به پاکى و راستى خواندی و راههاى صلاح را روشن و مبین ساختى»،
- «و لعماد الدین رافعا و للطغیان قامعا و للطغاه مقارعا و للامه ناصحا: بر پا دارندة پایه و اساس دین، و درهم کوبنده طغیان و سرکشى، سختگیر و کوبنده بر آشوبگران و طغیانگران و نصیحتگر امت بودى».
- «تَحوط الهُدى و تنصره و تبسط العدل و تنشره و تنصرالدین و تظهره، و تَکف العابِثَ و تَزجره و تأخذ للدنى من الشریف، و تساوى فى الحکم بین القوى والضعیف: نگاهبان هدایت و یاور دین، گستراننده عدالت و یاریگر و نمایانگر دین بودى. بازیچه دین را از کارش باز داشتی و او را منع نمودى. حق زیردستان را از موالیشان گرفتی و بین قوى و ضعیف در قضاوت به مساوات رفتار کردى».
🔻 مطیع بودن:
این قسمت جلوهاى خاص دارد و به زائر میآموزاند: باید مطیع مولاى زمان بود:
«و کنتَ لله طائعاً و لجدک محمد (صلى الله علیه وآله) تابعاً و لقول ابیک سامعا و الى وصیه اخیک مسارعا: همواره نسبت به خدا فرمانبردار و نسبت به جدت، پیرو و نسبت به فرموده پدرت، مطیع و شنوا بودى و وصیت و سفارش برادرت را به انجام رساندى».
🔻مردم و اسلام:
در این قسمت، امام حسین علیهالسلام چنین توصیف شده است:
- «کُنْتَ رَبیعَ الاَْیْتامِ، وَ عِصْمَهَ الاَْنامِ، وَ عِزَّ الاِْسْلامِ، وَ مَعْدِنَ الاَْحْکامِ، وَ حَلیفَ الاِْنْعامِ،
سالِکاً طَرآئِقَ جَدِّک َ وَ أَبیک َ، مُشْبِهاً فِى الْوَصِیَّهِ لاَِخیـک: تو بهار یتیمان و ملجأ و پناهگاه مردم و عزت اسلام و کانون احکام و هم پیمان بخششها و نیکو کارى، رهرو راه جدت و پدرت بودى، و در سفارشات و وصایا همسان برادرت بودى»؛
- «و للاسلام و المسلمین راحما و للحق ناصرا و عند البلاء صابرا و للدین کالئاً و عن حَوْزَتِهِ مُرامِیا: براى اسلام و مسلمین مهربان، و یاور حق، و صبور و بردبار در هنگام بلا، و حافظ و مراقب دین، و مدافع حریم آئین بودى».
▫️٣
🔻عبودیت:
سالار شهیدان که به بیان امام زمان شب زندهدار (متهجداً فى الظلم) و عابد و زاهد روزگار خویش بود، به ما درس چگونه زیستن را مىآموزد. این مبحث نقطه مهمى در این زیارت و داراى معانى بلندى است:
- «کنت للرسول (صلى الله علیه وآله) ولداً و للقرآن سنداً و للأمَّةِ عضدا، وَ فِى الطّاعَهِ مُجْتَهِداً، حافِظاً لِلْعَهْدِ وَالْمیثاقِ، ناکِباً عَنْ سُبُلِ الْفُسّاقِ وَ باذِلاً لِلْمَجْهُودِ، طَویلَ الرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ، زاهِداً فِى الدُّنْیا زُهْدَ الرّاحِلِ عَنْها، ناظِراً إِلَیْها بِعَیْنِ الْمُسْتَوْحِشینَ مِنْها، امالُک َ عَنْها مَکْفُوفَهٌ، وَ هِمَّتُک َ عَنْ زینَتِها مَصْرُوفَهٌ، ...».
🔻امام زمان(عج) در این عبارتِ بسیار جالب و جامع، جد بزرگوار خود را با ده عنوان وصف کرده است که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم، عبودیت حضرتش را بازگو میکند:
ـ امام حسین فرزند رسول خداست.
ـ او سند و پشتوانه قرآن (روح قرآن) است.
ـ توان اسلام، امامت است و امام حسین علیهالسلام بازوى پرتوان امت و دین اسلام در همه اعصار است.
ـ در راه اطاعت پروردگار سختکوش و تلاشگر بود.
ـ آن بزرگوار نگهدار عهد و میثاق است و با خدا و خلق او در عهد و پیمان، استوار و با وفاست.
ـ آن حضرت از راه و روش فاسقان رویگردان بود و از راه مسامحه و مداهنه وارد نمىشد.
ـ سوز حضرت دردمندانه بود؛ مانند کسى که بار سنگینى از غصه در دل دارد و درد سینهاش جراحتى التیامناپذیر است.
ـ آن حضرت رکوع و سجدههاى طولانى داشت.
ـ نسبت به دنیا زاهد و بى علاقه بود
ـ نظر او به دنیا، نظر وحشتزدگان بود و آنجایى که نظر دیگران به دنیا عاشقانه و دل پسندانه بود، نظر حضرت، مانند انسان هراسان بود. آرزوهایش از (تعلّق به) دنیا باز داشته شده بود، و همت و کوشش او از زیور دنیا رو گردانده بود
🔸
🚩د) طرح نهضت و زمینههاى قیام
پیدایش پدیده عاشورا نیز مرهون علل و عواملى است که رهبر این قیام، آنها را بازگو فرموده است. علتهایى مانند: فساد دستگاه خلافت و رهبرى، ظهور بدعتها، انحطاط اخلاقى و خطر بازگشت به جاهلیت، بى عدالتى و گسترش ظلم و منکرات و... از جمله عوامل قیام سالار شهیدان است. امام زمان(عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارش میگویند:
- «حتى اذا الجور مَد باعَهُ، واسفر الظلمُ قِناعه و دَعَا الغى اَتباعه، و انت فى حرم جدک قاطن و للظالمین مباین...: تا آنگاه که ظلم و بیداد دست از آستین بیرون آورد و با سلاح به میدان آمد و گمراهان در ضلالت خود غرق شدند؛ در حالى که تو در حرم جدت ساکن، و از ستمگران دورى گزیده بودى، در خانه و محراب به سر برده، از امیال و شهوات بر کنار و با قلب و زبان به مقدار توان زشتى را زشت میشمردى».
- «ثم اقتضاکَ العِلْم للانکار، و لِزَمکَ ان تجاهد الفجار، فَسِرْتَ فى اولادک و اهالیکَ و شیعتک و موالیک...: آنگاه که موقعیت مقتضى گردید، پرچم مخالفت برداشتی و با مخالفان کارزار کردى، با فرزندان و خاندان و پیروان و دوستان به راه افتادی و با حکمت و پند و اندرزهاى نیکو به سوى خداوند خواندی، و به بر پا داشتن حدود و فرمانبرى از معبود امر نمودى و از پلیدى و سرکشى بازداشتی و با ظلم و ستم مقابله کردى».
🔸
🚩 ه) توصیف صحنه کربلا
این بخش نقطه اوج این مرثیه جانسوز است و هر انسانى که توصیف این صحنهها را میشنود، آبشار اشک و طوفان غم و اندوه، امانش را مىبُرد. امام زمان علیهالسلام در این قسمت میفرماید:
▫️۴
- «پس از آنکه آنان را از کار خود بازداشتی و حجت و دلیل را برایشان تأکید نمودى؛ بیعتت را شکستند و بر پروردگار و جدت خشم گرفتندو با تو جنگیدند. و آن شخص ملعون به لشکریانش دستور حمله داد، تو را از آب و وارد شدن به آن بازدارند
... تیرها و سنگها را به طرف تو پرتاب کردند و دستهاى جنایتکارشان را براى نابودیات گشودند
... پس از هر سو تو را محاصره کردند و زخمهاى عمیق بر تو وارد ساختند... تا اینکه تو را از اسبت انداختند و مجروح بر زمین افتادى، اسبها با سمهایشان بر تو تازیدند و ستمگران شمشیرهاى برانشان را بر تو فرود آوردند
...و الشمر جالس على صدرک، و مولغٌ سیفه على نحرک، قابض على شیبک بیده، ذابح لکِ بمُهَندِهِ: در حالى که شمر بر روى سینهات نشسته و شمشیرش را بر گودى زیر گلوى تو فرو برده و محاسنت را با دستش گرفته بود، سرت را با شمشیر خود برید!»
🔸
🚩و) مرثیه و مصیبت بعد از عاشورا
«وَ رُفِـعَ عَلَى الْقَناةِ رَأْسُکَ، وَ سُبِىَ أَهْلُکَ کَالْعَبیدِ، وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ، فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِیّاتِ، تَلْفَحُ وُجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ، یُساقُونَ فِى الْبَراری وَالْفَلَواتِ، أَیْدیهِمْ مَغلُولَةٌ إِلَى الاَْعْناقِ، یُطافُ بِهِمْ فِى الاَْسْواقِ:
سرت بر فراز نیزه قرار داشت و خانوادهات همچون بندگان اسیر و در غل و زنجیر قرار گرفتند. چهره شان از گرما مىسوخت و در صحراها و بیابانها کشیده میشدند، دستانشان به گردنها زنجیر شده، در میان بازارها گردانده میشدند،».
🔸
🚩 ز) بازتاب این جنایات
در جایى که: «اذا مات العالم ثلم فى الاسلام ثلمه لا یسدها شىء» است، با شهادت امام حسین علیهالسلام عالم چطور خواهد بود؟ امام زمان(عج) این ضایعه عظمى را مساوى با کشتن اسلام و... بیان مىفرماید:
- «واى بر سرکشان گنهکار! به کشتنت اسلام را کشتند و نماز و روزه را بیهوده و مهمل گذاشتند. سنتها و احکام را شکستند و پایههاى ایمان را نابود کردند. آیات قرآن را تحریف و در فساد و دشمنى سخت تلاش نمودند... کتاب خدا رها شد و به حق خیانت گردید».
«وفقد بفقدک التکبیر والتهلیلُ والتحریم والتحلیلُ والتنزیل والتأویلُ وظهر بعدک التغییر والتبدیلُ والالحاد والتعطیلُ والاهواء والاضالیلُ والفتن والاباطیل:
با رفتن تو، الله اکبر، لااله الاالله، حرام و حلال، تنزیل و تأویل از میان رفت. پس از تو تغییر، تبدیل، بى دینى، کفر، خواهشهاى نفسانى، گمراهىها، آشوبها، بیهودگىها و باطلها آشکار شد».
🔸
🚩 ح) بازتاب این مصیبت در هستی
عظمت این مصیبت به نحوى است که سرتاسر هستى، عزادار و به ماتم و سوز و ندبه نشستند:
- «پیامبر آشفتهخاطر شد و دلش گریست و به خاطر تو فرشتگان و پیامبران به او تسلیت گفتند و به خاطر تو مادرت زهرا سوگوار و مصیبتزده شد. فرشتگان مقرب براى سوگوارى و تسلیت گفتن به پدرت امیر مؤمنان نزد او میرفتند و برایت در اعلى علیین مجلس عزا و ماتم بر پا شد
... آسمان و ساکنانش، بهشت و خزانهدارانش، و کوههاى گسترده بر روى زمین و کرانههایش، و دریاها و ماهیانش، و جنیان و فرزندانشان و خانه خدا و مقام ابراهیم و مشعرالحرام و حل و احرام براى تو گریستند».
🔸
🚩 ط) نیایش و دعا
چه زیبا و پر بهاست که عرض ارادت به ساحت مقدس سالار شهیدان را وسیلهاى براى ارتباط و انس با خداوند متعال قرار داد. «دعا» سبب بینش و معرفت عمیق، موجب آرامش و سکون نفس و تشخیص رذایل از فضایل، محرک به سوى خوبیها، بازدارنده از کژیها، سازنده روح و روان و ایجادکننده روح تعهدات اجتماعى است. انگارههاى یاد شده در این بخش از این زیارت مقدس، موج مىزند. علاوه بر آنکه امام زمان(عج) ضمن دعاها به ما میآموزد که در این هنگام، توسل به ائمه اطهار تنها راه است و با سیر در این دعا مىآموزیم که محور دعاها چه باشد و چگونه دعا کنیم.
🔸
🚩 ی) نماز زیارت:
شایان توجه است که مکمل این زیارت ـ خصوصاً قسمت اخیر آن ـ نماز خاص زیارت است که با سورههاى انبیا و حشر خوانده مىشود و داراى یک دعاى بسیار عالى در قنوت است.
🔹
✍️ محمدرضا فؤادیان
🔸
@Salehi786
🏴 روضه مقتل و شام غریبان
زینب آمد سنگ ها را زد کنار
باغ گل را کرد پیدا زیر خار
دید زینب این صحیفه خواندنی است
آیه هایش یک به یک بوسیدنی است
خواست بوسد جای بوسیدن نداشت
لعل لب بر حنجر خونین گذاشت
گفت آیا یوسف زهرا تویی
آنکه من گم کرده ام آیا تویی
https://meysammotiee.ir/media/1073
▪️حضرت زینب ع اینجا رو کرد به مدینه
راوی میگه اهل بیت امام حسین گفتند:
«و قلن بحق الله إلا ما مررتم بنا علی مصرع الحسین»
اهلبیت گفتند: شما را به خدا سوگند می دهیم وقتی که دارید ما را می برید از کنار مقتل امام حسین ببرید.
«قال فو الله لا أنسی زینب بنت علی ع »
راوی می گوید: به خدا سوگند دیدم که حضرت زینب دارد گریه می کند.
«و هی تندب الحسین و تنادی بصوت حزین و قلب کئیب وا محمداه صلی علیک ملیک السماء هذا حسین مرمل بالدماء مقطع الأعضاء»
این کشته فتاده به هامون حسین توست
وین صید دست و پا زده در خون حسین توست
این ماهی فتاده به دریای خون که هست
زخم ستاره بر تنش افزون حسین توست
این رفته سر به نیزه اعدا حسین توست
این مانده بر زمین تن تنها حسین توست
حضرت زینب کبری بازهم می فرمایند:
«یا محمداه، بناتک سبایا»
حضرت زینب کبری بازهم خطاب به رسول گرامی اسلام می فرماید: آنها دارند دختران تو را به اسارت می برند!!
آیا نصاری نسبت به یادگاران حضرت عیسی این کار را کردند؟! آیا یهود چنین کاری کردند؟! آیا بنی اسرائیل با آن جهالت نسبت به پیامبران چنین کاری کردند؟! حضرت زینب در ادامه جمله ای دارند و می فرمایند:
«و هذا حسین مجزوز الرأس من القفا مسلوب العمامة و الرداء»
حضرت در ادامه می فرماید:
«بأبی من عسکره فی یوم الإثنین نهبا»
پدرم فدای کسی باد که خیامش روز دوشنبه به غارت رفت.
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 45، ص 58،
https://www.hosseiniqazvini.com/fa/shownews.php?idnews=12740
🔹
🔸ذکر توسل آخر:
يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، يَا حُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَيُّهَا الشَّهِيدُ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ،
يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا،
يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ، اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
🔸
@Salehi786
هدایت شده از Arbaeen.ir |رسانه مردمی اربعین
مراحل دریافت گذرنامه زیارتی
👤 ارسالی از طرف مخاطبان
#اربعین
#اربعین_۱۴۰۳
📤 در صورتی که شما هم محتوای مناسبی برای مخاطبان دیگر صفحه اربعین داشتید، میتوانید برای ادمین صفحه ارسال کنید.
#همرسان_باشیم
🆔 @ArbaeenIR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشگویی ۳۰ سال قبل مرد نورانی و انقلابی مرحوم آیت الله #حائری_شیرازی رضوان الله تعالی علیه
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 آقای پزشکیان! ریاست جمهوری را به ظریف اجاره داده اید؟!
۱ـ آقای ظریف که چهارشنبه شب، در اقدامی غیرمتعارف به صدا و سیما دعوت شده بود تا از جایگاه حزبی (و نه رسمی) رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم درباره فرایند انتخاب وزرا سخن بگوید، به نکاتی اشاره کردند که اولاً، از سوی کسی که سالهای متمادی در مسئولیتهای بلند پایه نظام اسلامی بوده است، تعجب آور و تأسفآور بود و تأسفآور تر آنکه ایشان در حالی به نمایندگی از جانب آقای پزشکیان سخن میگفت، که اظهاراتش نه فقط با قانون اساسی و مبانی صریح اسلامی در تناقض بود بلکه با آنچه از رئیس جمهور منتخب به وضوح دیده و شنیده شده است نیز یکصد و هشتاد درجه تفاوت داشت. بخوانید!
۲- آقای ظریف درباره معیارها و ملاک های مورد نظر برای گزینش اعضای کابینه می گوید: «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز می گیرید، شیعه باشید امتیاز نمی گیرید»!
باید از آقای ظریف پرسید؛
الف: از کِی تا به حال «شیعه بودن» در جمهوری اسلامی خصوصیت و به اصطلاح، امتیاز منفی تلقی می شود؟!
ب: میفرمایيد؛ «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز میگیرید، شیعه باشید امتیاز نمیگیرید»! آیا منظورتان این است که شیعه جزو مذاهب و ادیان رسمی نیست؟!
ج: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور یاد شده است. جنابعالی چه کارهاید و از کدام جایگاه، شیعه بودن را در گزینش اعضای کابینه، خصوصیت منفی تلقی کرده اید؟! چه کسی به شما چنین اجازه ای را داده است؟!
د: آقای ظریف لطفا بدون سفسطه و از این شاخه به آن شاخه پریدن که عادت شناخته شده جنابعالیست بفرمایيد که این دیدگاه شما درباره شیعه با آنچه که پیوسته و بیوقفه از سوی آمریکا و صهیونیست ها تبلیغ می شود چه تفاوتی دارد؟! حتما می دانید و بارها خوانده و شنیدهاید که صهیونیستها اصلیترین مشکل خود را دیدگاه و گفتمان تشیع میدانند و بارها بر مقابله با آن به عنوان یک خط استراتژیک و غیر قابل تغییر تاکید ورزیده و میورزند.
۳ـ عجیبترین و سؤال برانگیزترین نکته در اظهارات چهارشنبه شب ظریف، مغایرت و تناقض آشکار دیدگاه اعلام شده ایشان با دیدگاه رسماً اعلام شده و به وضوح دیده شده جناب دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب است. آقای پزشکیان در طول یک هفته اخیر بیشترین حضور را در مراسم عزاداری حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام داشته و در هیئتها و مراسم مختلف حضور یافته و در سوگ امام حسین بر سینه و سر زدهاند. اظهارات آقای ظریف علیه تشیع با ارادت رسماً و بارها اعلام گردیده و دیده شده جناب پزشکیان در تناقض و مخالفت آشکار است.
۴- اصلیترین سخن در این وجیزه پرسشی است که از رئیس جمهور محترم و منتخب در میان است و آن پرسش این که؛ آقای پزشکیان! آیا ریاست جمهوری را به آقای ظریف اجاره داده اید؟! پاسخ به یقین منفی است ولی اگر خدای نخواسته مثبت باشد! باید خاضعانه به جناب پزشکیان گفت: آقای ظریف مستأجر خوبی نیست. ریاست جمهوری را از ایشان پس بگیرید!
۵- و بالاخره سخنی نیز با دستاندرکاران برنامه در صدا و سیما در میان است. اظهارات ضد شیعی ظریف (چه عامدانه و چه نا آگاهانه) بسیار صریح بود و از مجری برنامه و سردبیر پشت گوشی مجری در برنامه انتظار میرفت که سخنان سخیف آقای ظریف را بیپاسخ نگذارند و در حالی که هنوز یک روز بیشتر از عاشورای حسینی علیهالسلام نگذشته بود از کنار این اهانت بیتفاوت عبور نکنند.
#حسین_شریعتمداری
@Kayhan_online
هدایت شده از کتاب خون|نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آشکار شدن یک غفلت بزرگ در گفتگویی واقعی
نظری به گفتگوی برادر مهدیان و آقای قوچانی در برنامه شیوه
غیر از روشن شدن تمایز دو نگرش نسبت به سیاست و مقوله مردمسالاری مبنی بر متعالی و قدسی و توحیدی بودن امر سیاست در جمهوری اسلامی و دنیوی و عرفی بودن سیاست در منظری که غربگرایان بر آن اصرار دارند یک مساله روشی به شدت به چشم می آمد:
تسلط یک طلبه بر نظرات اندیشمندان غربی ها از کسی که در این حوزه مدعی بود کمتر نبود بلکه در ابعادی عمیق و حتی دقیقتر بود و به ابعادی از نظرات غربیها اشاره کرد که بلندگوهای ایشان در داخل کمتر به آن اشاره میکنند اما از آن سو مشخص شد طرف مقابل نه تنها شناختی از ابعاد باطنی و پنهانتر نظرات اندیشمندان ما ندارند بلکه حتی خوانشی سطحی و غیردقیق از نظرات ایشان را در جامعه منتشر میکنند.
به عبارت دیگر جریان غربگرا در داخل دو کارکرد مهم مغفول دارد:
1. پنهان کردن زشتی نظرات اندیشمندان غربی و ترویج یک طرفه و غیر دقیق از نظرات غربی ها
2. پنهان کردن زیبایی نظرات اندیشمندان مسلمان و ترویج خوانشی سطحی، پراکنده و بیمبنا از ایشان
گفتگوی کامل را میتوانید از اینجا ببینید و از اینجا بشنوید.
#کتاب_خون
@Ketabekhoon65
هدایت شده از مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج اکبر گلگیر ساز این پیرغلامِ پایِ کارِ امام زمان دیروز به رحمت خدا رفت.
دیدن مجدد این کلیپ خالی از لطف نیست.
شادی روحش به قصد فرج صلوات.
👈ماجرایی شگفت از پیرغلام اباعبدالله الحسین علیه السلام
🔸امام حسینیا ببینن
ذکر ١٩ بار آیه ۴۸ سوره نجم برای جلب رزق و روزی - استخراج جفری .png
370.6K
🔸سوال جفری:
⚡یا الله یاصمد یاخبیر ذکر آیه «و أَنَّهُ هُوَ أغنیٰ و أقنىٰ» (آیه ۴۸ سوره نجم) را چه تعداد بگویم که بهترین اثر رزق نافع و کثیر و باقی و رضایتبخش را داشته باشد؟
🔻جواب:
برای جذب نفقه، روی ورق ۱۹ بار (بنویس و روزانه بگو «و أنَّهُ هُوَ أغنى و أقنى» تا) ایام ۹ نسل تو را مال مفرح و صاحب جنات (باغ و بوستان) کند و این تبیان (کلید راهگشای الهی) تو را قانع و راضی و خرسند نماید
🔸
🔻کلمات استخراج شده:
جذب
نفقه
صفحه (ورق)
نه (۹)
آحاد (یکان)
ده (۱۰)
ایام
نه (۹)
نسل
مال
مفرح (رضایت بخش)
جنات
صاحب
تبیان
قانع (راضی و خرسند)
🔸
🔸آیه ۴۸ نجم:
🔻خداوند غنی میکند و سرمایه رضایتبخش باقی و پسانداز ماندگار میدهد
أمیرالمؤمنین (علیه السلام):
أغنی کل إنسان بمعیشته و أرضاه بکسب یده
🔻«أغنی» هر انسانی را با معیشت خود غنی گردانید و راضیاش کرد (أقنی) با کسب و تلاشش
ابنعباس(ره): قیل:
أغنی: مَوَّلَ
و أقنی: أرضی بما أعطی
🔻أغنی یعنی ثروتمند کرد
🔻و أقنی یعنی راضی کرد بدانچه اعطا کرد
الصادق (علیه السلام):
من کان یدمن قرائة «و النجم» فی کل یوم أو فی کل لیله عاش:
⚡محمودا بین الناس
💥و کان موفورا له
⚡و کان محبوبا بین الناس
🔻المیزان، ج١٩ ص۴٩:
قوله تعالى: «و أنه هو اغنی و اقنی»
أي أعطى الغنى و أعطى القنية، و القنية ما يدوم من الأموال و يبقى ببقاء نفسه كالدار و البستان و الحيوان،
و على هذا فذكر «أقنىٰ» بعد «أغنىٰ» من التعرض للخاص بعد العام لنفاسته و شرفه
🔸
🔻سوره نجم آیه آخرش سجده واجب دارد
🔻برای رزق وشفا سوره نجم را روزانه هدیه به امام جواد(ع) بخوانید(مفاتح الغیب ص٩٠٢)
🔻علامه طباطبایی بعد هرنماز صبح میخواند
صالحی - ارتباط کاربران
🔸سوال جفری: ⚡یا الله یاصمد یاخبیر ذکر آیه «و أَنَّهُ هُوَ أغنیٰ و أقنىٰ» (آیه ۴۸ سوره نجم) را چه تعد
1.24M
🔸در مورد دستورالعمل سوره نجم
eitaa.com/salehi786/2840
🔸 به این روش هم میشود انجام داد که :
⚡ روزی یکبار (در زمان ثابت، مثلا بعد نماز صبح یا ظهر یا مغرب) #سوره_نجم را بخوانیم، و وقتی به #آیه_48 (و أنَّهُ هُوَ أغنىٰ و أقنىٰ) رسیدیم آن را بصورت ذکر «١٩ بار» بگوییم و به غنای الهی و غنابخشی و رضایتبخشی رزق او توجه کنیم، و بعد از اتمام ١٩ مرتبه، باقی سوره را تا آخر ادامه دهیم و بعد تلاوت آیه آخر (که سجده واجب دارد) به سجده برویم.
🔸 بدعت های خطرناک
✍سرمقاله روزنامه جوان - عبدالله گنجی
اولین بار است که در چینش مدیران کشور پس از یک انتخابات، قوم و مذهب و امتیازبندی شیعه- سنی به گفتمان مسئولان امر تبدیل میشود و این روند میتواند ابعاد خطرناکی پیدا کند.
آنچه فاجعه است اینکه ابتدا ایران را تجزیه شده فرض میکنند و حقالسهم میدهند و سپس نام آن را «وحدت ملی» میگذارند و گویی ایران فقط دو قوم کرد و بلوچ دارد و تمام و به این فکر نمیکنند که بعدش چه خواهد شد! اشکال دوم این است که اهل سنت را اقلیت فرض میکنند، حال آنکه در قانون اساسی جزء اصل مربوط به رئیسجمهور (پاسدار مذهب رسمی) موضوع صرفاً مسلمانی است و اهل سنت ایران در قانون اساسی و در قوانین موضوعه اقلیت محسوب نمیشوند، به همین دلیل نمایندگان آنان در مجلس نیز ثابت نیستند و بین ۱۸ تا ۲۲ نفر در نوسان هستند.
آنچه ریاکارانه و پرسروصدا انجام میشود، ایجاد قدرالسهم است. مثلاً تاکنون گفته شده است چند آذری در کابینه و استانداریها و ... باشند؟ یک وقت پنج آذری عضو کابینهاند، یک روز دو نفر و یک روز یک نفر و ممکن است یک دوره اصلاً نباشد. عدم تقسیم قومی یعنی همین. اهل سنت ممکن است چهار آدم شایسته وزارت و ۱۰ فرد شایسته استانداری و دهها معاون وزیر داشته باشد و این بدون توجه به مذهب آنان باشد. چرا باید آن چهار شایسته بشود یک نفر و منت هم بگذاریم.
مگر مقام معظم رهبری که فرماندهی نیروی دریایی را به امیر شهرام ایرانی سپرد، به خاطر سنی بودن وی بود یا اعلام کردند که میخواهند چنین کنند؟ آن فرد سرباز شایسته اسلام و کشور بود و حکم گرفت. آیا رهبری با این فرض به او حکم دادند که ارتش دارای چهار نیرو است و باید یک نفر از فرماندهان چهارگانه سهم اهل سنت باشد؟ حتماً خیر. وقتی همه مسلمان هستند، شایستگی نباید از دریچه مذهب و قوم باشد. در دولت روحانی معاون وزیر اهل سنت و سفیر و. بود، اما سروصدایی نبود. از منظر قومی، وقتی شما یک وزیر یا معاون وزیر کرد میگذارید یا یک بلوچ را منصوب میکنید (چون بلوچ است) به این فکر کردهاید القای این سهمیه میتواند قیامهای اقوام دیگر را به همراه داشته باشد؟ اگر کسی شایسته است نباید قوم و مذهب عامل شایستگی آن باشد.
مگر همین ظریف یا طیبنیا را که وزیر گذاشتند ابتدا چک کردند که فارس و شیعه هستند، سپس منصوب کردند؟ مگر پزشکیان که تأیید صلاحیت شد، علت آن آذری بودن بود؟ به فردایی بنگرید که بختیاریها بگویند پس وزیر ما کو؟ لرستانیها بگویند استاندار ما کو؟ قشقاییها بگویند پس ما چی؟ عربها، کرمانجها یا ترکمنها و ... در مقام رقابت برآیند و حس کمتری و تبعیض ریشه سراسری پیدا کند.
سهامی- قومی کردن مدیران کشور امری خطرناک است و فردا که روند شد همه شایستگی را هم باید کنار گذاشت و حتماً باید از قوم من کسی در کابینه یا معاونین رئیسجمهور باشد، وگرنه ما نادیده گرفته شدهایم و حق ما ضایع شده است! اگر اهل سنتی توانایی مثلاً وزارت جهاد را دارد، بسمالله، بدون توجه به مذهب اقدام کنید.
جناب ظریف در این فضای حساس حتی بلد نیست ادبیات مناسب را استخدام کند و امتیازبندی شیعه و سنی میکند و فکر نمیکند که توده چگونه باید بفهمد و چرا در نماز جمعه منجر به توهین به وی میشود؟
جایگاههای تخصصی روشن است و کاربلدی و ویژگیهای عمومی هم روشن است، اما اگر اصل اول انتصابات قوم و مذهب شد، شما مرعوب سیلی خواهید شد که خود به راه انداختهاید و باید توقعات قومی شده و ترس از مسائل امنیت ملی برای شما مدیر بچینند، نه شاخصهایی که رئیسجمهور انتخاب شده تجویز میکند. مثلاً فرض کنید با شاخصهای هجدهگانه رئیسجمهور از هموطنان عرب فردی پیدا نشد و شمایی که به اکراد و ترکمن به خاطر قوم و مذهبشان، وزیر دادهای چه جوابی به آنان خواهی داد؟
مثلاً اگر سه عرب در تراز وزارت بودند شما باید دو نفرشان را کنار بزنی، چون آنان باید یک سهمیه داشته باشند؟ این امور اقدامی است نه اعلانی و بوق و کرنایی. نگارنده قبلاً به مسئولان عالی کشور کتباً این را نوشتهام که از شایستگان همه ملت باید بهره برد، اما اگر وزارتخانهها را بین ۱۰ قوم و دو مذهب و سه دین دیگر تقسیم کنید، تنها چیزی که نخواهید داشت «کابینه کاری» است.
https://t.me/dr_a_ganji/7222
هدایت شده از باقیات الصالحات سفینة النجاة
👈 نحوه #ثبت_نام در قرعه کشی کمک
هزینه 3.000.000 تومانی ســـفر اربــعین
جهت ثبت نام از طریق فرم زیر
مشخصات خود را ثبت فرمایید👇
https://survey.porsline.ir/s/RzJGzTm
https://survey.porsline.ir/s/RzJGzTm
#نکته_مهم: قبل از ثبت نام حتما شرایط
ثبت نام را مطالعه کنید تا شـــرعا مــدیون
نشید👇
https://eitaa.com/baghiat_s/1664
https://eitaa.com/baghiat_s/1664
هدایت شده از باقیات الصالحات سفینة النجاة
👈 شرایط ثبت نام برای قرعه کشی:
1⃣ نیاز مالی: به نحوی که سفر اربعین
بدون دریافت این کمک هزینه برایتان
محال یا واقعا دشوار باشد.(چنانــچه از
نظر مالی به این کمـــک هزیــنه نـــیازی
نداشته باشید دریافت آن شـــرعـــا جایز
نیست)
2⃣ داشتن حداقل 20 سال سن
3⃣ داشتن گذرنــامـــه با حـــداقـــل 6 ماه
اعتبار (چنانچه در قرعـــه کشـــی برنـــده
شوید و گذرنامه نداشـــته باشـــید تا 10
روز مهلت دارید گذرنامه خود را تــهیـــه
فرمایید)
4⃣ ثبت نام در سامانه سماح
🛑جهت ثبت نام در قــرعه کشــی روی
لــیــنـــک زیــر کلـــیک نمــایـــیــد👇
https://survey.porsline.ir/s/RzJGzTm
https://survey.porsline.ir/s/RzJGzTm
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
💥 داستانهای جالب
🌺 داستان بیادبی، مجازات و توبهی مُقبل و خواب جالب وی 🌺
🌸 محمد شیخا ( متخلص به مُقبل ) در اصفهان زاده شد و مدتی در کاشان زیست و سرانجام در سال ۱۱۵۷ ق. در هند درگذشت و بعدها پسرش استخوانهای او را به کربلا برد و آنجا دفن کرد.
💧اما برخی وی را کاشانی میخوانند و قبری در کاشان را مرقد او میدانند. والله العالِم!
- - - - - - - -
✍ ۱. بیادبی، مجازات و توبهی او:
💧محمد شیخا ( متخلص به مُقبل ) در جوانی شاعری طنزپرداز بود و اشعار هجو و هزل میسرود.
💧در یکی از روزهای محرم به گروهی برخورد که به سینهزنی در عزای سیدالشهداء - علیهالسلام - مشغول بودند اما مصراع آخر شعری که به عنوان دَم سینهزنی میگفتند، مطابق وزن شعر نبود و آنان متوجه این نکته نبودند؛ آن دَم این بود:
عزا عزاست امروز
روز عزاست امروز
در کربلای پر خون،
زهرا صاحبعزاست امروز
محمد شیخا شعرِ غلط آنان را مسخره کرد و پس از چندی به جُذام مبتلا شد؛ به ریختی که مردم از او متنفر شدند و ناگزیر ساکن گُلخَنِ حمام شد.
💧سال بعد، روزی مُقبل در کنار خرابه - با دلی شکسته - نشسته بود که دید چند نفر سینهزنان میآیند و میخوانند:
🦋 چه کربلاست امروز
چه پر بلاست امروز
سر حسین مظلوم
از تن جداست امروز
💧همان لحظه وی هم سرود:
روز عزاست امروز
جان در بلاست امروز
فغان و شور محشر
در کربلاست امروز
و روی خاک افتاد و بسیار گریه کرد.
💧همان شب پیامبرخاتم - صلیاللهعلیهوآله - را در خواب دید که وی را نوازش کردند و از بیادبیاش گذشتند.
پس از آن خواب، داستان کربلا را به شعر سرود.
- - - - - - - - - -
✍ ۲. خواب بسیار جالب او:
💧مُقبل گفته است:
در سالیکه زائران بسیاری به کربلا میرفتند، من خرج سفر نداشتم؛ به یکی از دوستان گفتم: "میترسم بمیرم و آرزوی زیارت سیدالشهداء در دلم بماند."
او پذیرفت که هزینهی سفرم را بدهد؛ همراه وی و کاروان، به راه افتادیم اما راهزنان ما را غارت کردند.
دل بازگشت به وطن نداشتم؛ در گلپایگان ماندم و در عزاداری ماهِ محرم آنجا شرکت میکردم.
اواخر شبی خوابم بُرد و در خواب دیدم وارد کربلا شدم و رفتم به جانب حرم که زیارت کنم.
شخصی جلوِ مرا گرفت و با دست اشاره کرد که برگردم و گفت: "الآن هنگام زیارتِ تو نیست"!
گفتم: "بنا نبود حرم امامحسین هم دربان داشته باشد!"
گفت: "اکنون حضرت زهرا و مادرشان، خدیجهکبری و مریم و حوا و آسیه و گروهی از حورِ عِین با شماری از پیامبران به زیارت آمدهاند.
کمی صبر کن؛ آنها که رفتند، نوبت تو میشود."
گفتم: "تو کیستی؟"
گفت: "فرشتهای از فرشتگانی که گِردِ حرم امامحسین میگردند و پیوسته برای زائران ایشان استغفار میکنند."
💧آنگاه دست مرا گرفت و در میان صحن گردش میداد؛ گروهی را در صحن میدیدم که شباهتی به مردم دنیا نداشتند.
تا اینکه به جائی رسیدیم که در آنجا محفلی آراسته بود و جمعی با وقار و با خضوع و خشوع نشسته بودند؛ آن فرشته پرسید: "آیا اینها را میشناسی؟"
گفتم: نه؛ گفت: "اینان پیامبراناند که به زیارت سیدالشهداء آمدهاند؛ او که بالاتر از همه نشسته، آدم ابوالبشر است و آن که در طرف راست او نشسته، حضرت نوح و آن که در سمتِ چپش نشسته، حضرت ابراهیم است و آن یکی شیث است و دیگری ادریس و آن هود و آن صالح و آن اسماعیل و آن اسحاق و آن داوود و آن سلیمان و آن موسی و آن عیساست."
💧آنگاه دیدم بزرگی از حرم بیرون آمد در حالتی که دو نفر زیر بغلهای او را گرفته بودند.
همهی پیامبران به احترام او برخاستند و وی را تعظیم نمودند. و او رفت و در بالای مجلس نشست و پس از لحظهای سر بلند کرد و فرمود: "محتشم را بیاورید."
💧از آن فرشته پرسیدم: "این بزرگوار کیست؟"
گفت: "خاتم الانبیاء محمٌد مصطفاست."
💧چند لحظه بعد، محتشم را آوردند و دیدم مردی زیبا و کوتاه قد، با دستاری ژولیده بر سر بود.
هنگام واردشدن، تعظیم کرد و ایستاد.
رسولالله فرمودند: "ای محتشم! امشب، شب عاشوراء است پیامبران برای زیارت پسرم، حسین آمدهاند و میخواهند عزاداری کنند؛ برو بالای منبر و از اشعار دلسوز خود بخوان تا ما بگرییم." 👇
هدایت شده از حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
👆به دستورِ پیامبر، منبری گذاشتند و محتشم رفت و بر پلّهی اول آن ایستاد؛ پیامبر اشاره کردند بالاتر برود؛ محتشم به پلّهی دوم رفت اما باز پیامبر فرمودند بالاتر برود تا آنکه در پلّهی نهم منبر ایستاد.
حضرت فرمودند: "بخوان."
دقت کردم ببینم محتشم کدام بند مرثیه را میخواند که از همه دلسوزتر است؛ شروع کرد به خواندن این بند:
🦋 کشتیشکستخوردهی طوفان کربلاء
در خاک و خون فتاده به میدان کربلاء
🦋 گر چشم روزگار بر او فاش میگریست،
خون میگذشت از سر ایوان کربلاء
🦋 از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلاء!
🦋 بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید،
خاتم ز قحط آب، سلیمان کربلا
💧در اینجا صدای پیامبر به ناله بلند شد و رو به پیامبران دیگر کردند و فرمودند: "ببینید امّت من با پسرم چه کردند! آبی را که خدا بر سگها و گرگها و کافران مباح کرده، امّت من بر فرزندانِ من حرام کردند!"
💧آنگاه محتشم این را خواند:
🦋 روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار،
خورشید سربرهنه برآمد ز کوهسار
🦋 موجی به جنبش آمد و برخاست کوه کوه
ابری به بارش آمد و بگریست زار زار
💧به این شعر که رسید، پیامبران همه دست بر سر زدند.
محتشم رو به پیامبران کرده و گفت:
🦋 جمعی که پاس محملشان بود جبرئیل،
گشتند بیعماری و محمل، شترسوار
💧پیامبر فرمودند: "بله! این جزای من بود که دختران مرا در کوچه و بازار، مانند اهل زنگبار بگردانند!"
محتشم سکوت کرد و ایستاد که پیامبر او را مرخص فرمایند و از منبر به زیر آید.
رسولالله فرمودند: "محتشم! هنوز دل ما از گریه خالی نشده است؛ بخوان!"
محتشم از این که دید پیامبر میل دارند با اشعار او بگریند، شوق و هیجانی پیدا کرد؛ دستار را از سر برداشت و بر زمین زد و با دستش به سوی مرقد امامحسین اشاره کرد و گفت: یا رسولالله! منتظرید من بخوانم و بشنوید؟ اینجا را ببینید!
🦋 این کُشتهی فُتاده به هامون حسین توست
و ین صید دستوپازده در خون، حسین توست
🦋 این ماهی فُتاده به دریای خون که هست،
زخم از ستاره بر تنش افزون، حسین توست
🦋 این شاهِ کمسپاه که با خیل اشک و آه،
خرگاه از این جهان زده بیرون، حسین توست
🦋 این خشکلب فُتاده و ممنوع از فرات،
کز خون او زمین شده جیحون، حسین توست
🦋 و ین نخل تر، کز آتش جانسوز تشنگی،
دود از زمین رسانده بگردون، حسین توست
🦋 این قالب تپان که چنین مانده بر زمین،
شاه شهیدِ ناشده مدفون، حسین توست
💧در این زمان فرشتهای گفت: "محتشم! پیامبر غش کرد."
محتشم از منبر به پائین آمد.
رسولخدا که به هوش آمدند، ردای مبارک خود را به عنوان صله و خلعت به او عطاء فرمودند.
💧من به خود گفتم: "خاک بر سرت، ای بیقابلیت! این همه شعر و مرثیه گفتهای، اکنون معلوم شد که پسند نشده؛ تو حاضر بودی اما پیامبر به تو اعتنا نفرمودند."
و خود را بسیار سرزنش کردم و راضی بودم که زمین شکافته شود و من در زمین فرو روم و خواستم زودتر از صحن بیرون روم که مبادا آشنایی مرا ببیند و خجالت بکشم.
چون روانه شدم و نزدیک درِ صحن رسیدم، دیدم حورائی سیاهپوش از حرم بیرون آمد و دواندوان خدمت پیامبر رفت و عرض کرد: "یا رسولالله! دخترتان فاطمه میگوید: مُقبل هم اینجاست؛ او هم برای فرزندم حسین مرثیه گفته است."
پیامبر فرمودند: "مُقبل! بیا؛ دخترم فاطمه میل دارد تو هم اشعار خود را بخوانی."
نزدیک بود از خوشحالی بمیرم؛ آمدم تعظیم کردم و رفتم بالای منبر، در پلهی اول ایستادم اما حضرت پیامبر نفرمودند بالاتر بروم و فرمودند: "بخوان." از اینجا دانستم که میان من و محتشم، چهاندازه فرق است!
💧با خود فکر میکردم که در مقابل آن مرثیههای دلسوز و پرگریهی محتشم چه بخوانم، که به یادم آمد واقعهی شهادت را از همه بهتر به نظم آوردهام؛ عرض کردم: "یا رسولالله!
🦋 روایت است که چون تنگ شد بر او میدان،
فُتاد از حرکت ذوالجناح و ز جَوَلان،
🦋 نه سیدالشهدا، بر جدال طاقت داشت
نه ذوالجناح دیگر تاب استقامت داشت
🦋 کشید پا زِ رکاب آن خلاصهی ایجاد
به رنگ پرتو خورشید بر زمین افتاد
🦋 هوا زِ جور مخالف چو قیرگون گردید،
عزیز فاطمه از اسب، سرنگون گردید
🦋 بلندمرتبهشاهی، ز صدر زین افتاد
اگر غلط نکنم، عرش بر زمین افتاد
💧به اینجا که رسیدم، کسی اشاره نمود که پائین بیایم؛ زیرا دخترِپیامبر بیهوش شد.
از منبر پائین آمدم؛ در دلم گذشت که "کاش به من هم خلعتی میدادند تا پیش محتشم و دیگر شاعران سرافراز میشدم!" که همان دم دیدم مردی بیسر و با بدن پارهپاره و حلقوم بُریده از حرم مطهّر بیرون آمد و از حلقوم بریده فرمود: "مُقبل! دلت نشکند؛ خلعت تو را هم خودم میدهم." عرض کردم: "فدایت گردم! تو کیستی؟" فرمود: "من حسینم."
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️لحظاتی از آخرین دیدار روز گذشته (سهشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳) شهید اسماعیل هنیه با رهبر انقلاب اسلامی
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از الباب | رسانه تربیتی
34.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو را دوست دارم
🎥 تهران - ۱۳۷۶ - برشی از جلسه اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (ره)
@albab_ir
هدایت شده از کانال مهدویت 🇮🇷🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عملیات ترور از طریق خط (تلفن) غیر ایرانی شهید هنیه و محافظش صورت گرفت...
#اسماعیل_هنیه
🆔 eitaa.com/emame_zaman
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فضائلی: هنیه درحال تلاوت قرآن به شهادت رسیده است
🔹عضو دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری: اسماعیل هنیه در اتاق محل اقامت خود در حال تلاوت قرآن به شهادت رسیده است. او حافظ کل قرآن کریم بود.
@TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
سیدحسن نصرالله خطاب به صهیونیستها: گریه خواهید کرد
▪️نمیدانید که از چه خطوط قرمزی تجاوز کردید
دبیرکل حزبالله لبنان:
🔹آیا (رژیم صهیونیستی و حامیانش) گمان میکنند که اسماعیل هنیه را در تهران ترور کنند و تهران سکوت میکند؟
🔹ایران معتقد است که ترور هنیه، خدشه به امنیت ملی و حاکمیت آن است و مهمترین از همه اینکه، ترور را خدشه به شرافت میداند.
🔹(خطاب به صهیونیستها): بسیار گریه خواهید کرد، چون شما نمیدانید که از چه خطوط قرمزی تجاوز کردید.
🔹ما در تمام جبهه های پشتیبانی وارد مرحله جدید شدهایم و تشدید آن به واکنشهای دشمن بستگی دارد.
🔹دشمن باید منتظر خشم شرافتمندان این امت و انتقامجویی آنها از خود باشد.
@TasnimNews